Mistä hiljainen perheauto

61 kommenttia
2
  • Myös megane on yksi hiljaisimpia luokassaan. Hakkaa monen isommankin luokan auton äänieristyksessä.

      
  • Ryne:

    Myös megane on yksi hiljaisimpia luokassaan. Hakkaa monen isommankin luokan auton äänieristyksessä.


    Mun listalla paras Mégane:n sijoitus 270. eli aika lähellä kaikkien autojen mediaania. Esim. vuoden 1991 BMW M3 Sport Evolution oli vähän hiljaisempi (!).



    EDIT: Ylläoleva on väärin, katso korjaus alempaa.

      
  • Uusi Avensis ei ole hiljainen ainakaan rengasmelun osalta. Itselläni Sol Edition 17" renkailla ja melu häiritsevän kova varsinkin hiemankin karkeammalla asfaltilla (ja sitähän Suomen tiestössä riittä&#228:wink:. Uusi Peugeot 508 on miellyttävän hiljainen, mutta hieman aloittajan hintahaarukan yläpuolella.

      
  • 235+255:

    Ryne:
    Myös megane on yksi hiljaisimpia luokassaan. Hakkaa monen isommankin luokan auton äänieristyksessä.

    Mun listalla paras Mégane:n sijoitus 270. eli aika lähellä kaikkien autojen mediaania. Esim. vuoden 1991 BMW M3 Sport Evolution oli vähän hiljaisempi (!).




    Taitavat olla aikalailla eri hintaluokan autoja, vaikkakin "Sport Evolutionin" mieltäisi erityisen meluisaksi. Muistatko oliko testattu Suomessa vaiko etelämpänä?



    Saatko sortattua kaikki yli 30 k€ hintaiset "tarpeettomina" pois? Tai mitkä muut ovat mediaania? Ja Astra olisi nyt sijoitusten perusteella jopa merkittävästi hiljaisempi vaikka vielä numerossa 12/2005 melu oli pettymys 5 db:n erolla ajonopeudella 60 km/h?



    Minunkin käsitykseni mukaan Megane on/oli 80 km/h saakka luokassaan muita hiljaisempi, ja sitten kovemmissa nopeuksissa desibelinumeroerot tasoittuvat.

      
  • Tämä ei liity käytettyihin autoihin, mutta puheenaiheena olevaan hintaluokkaan.



    Megane (sijalla 10 ) on Ruotsissa myydympi kuin Focus jok aon sijalla 11, Octavia 15, Astra 20 ja Auris 21. Edelle menee samasta kokoluokasta Golf sijalla 3 ja Kia Cee´d 7.



    http://www.vibilagare.se/sites/default/files/vibilagare/documents/topplistajuli11.PDF

      
  • Eiköhän tuossa 235+255:den viestissä haettu sitä, että ikivanha sporttibemari on TM:n mittausten mukaan hiljaisempi kuin uusi Megane. Sport Evolutionissa tuskin on äänieristykseen panostettu yhtään sen enempää kuin perusmalleissa. Melkein voisi luulla päinvastoin. Auto näyttää siis tältä:



    http://media.photobucket.com/image/M3%20Sport%20Evolution%201991/eaganawesome/m3small-L.jpg



    Käytettyä autoahan tässä haetaan. 25k€:han saa jo vaikka mitä. Oman kokemukseni mukaan uusimman mallinen Citroen C5 on kyllä noista ranskalaisista perhefarkuista hiljaisin. 508 on kokematta, mutta aivan uutena mallina sitä tuskin saa tuohon hintaan.



    Uusi Astra on ilmeisesti älyttömän paljon hiljaisempi kuin vanhanmallinen.



    Kun käytetyistä autoista puhutaan, lienee ylihintaisten valikoiminen listalta pois käytännössä mahdottomuus.

      
  • Ryne:

    Osta hybrid auris jos ei ihan 100 must ole tuo farmari. Saat uuden tuohon 25000e jos osaat edes hiukan tingata. (huom! esittely auton siis)

    Hiljainen,melko"eko",automaattivaihteet,huippuvarusteet(peruutuskamerat jne.). Rengasäänet hiukan hämää aluksi kun itse tekniikka ei pidä ääntä ollenkaan.




    Farmarinostajalle hybridi-Auris tuskin tarjoaa mitää. Farkku ostetaan useimmiten käytännöllisemmän kontin takia, ja se konttihan on hybridi-Auriksessa kertakaikkisen onnettoman kokoinen.

      
  • Haloo: Citroën! Etenkin uusi C5, eiköhän ne pienemmätkin mallit ole luokassaan hiljaisimmasta päästä vähintäänkin ellei hiljaisimmat.



    Citroën on muutenkin kokenut mielettömän buumin: se taitaa olla 'tavismerkeistä' halutuimpia. Ainakin tyylikkäimpiä ja tunnelmaltaan korkealuokkaisimpia ne ovat. Upeita tuotteita yksi toisensa jälkeen on tullut viime vuosina. VW saa tutista kunhan kuluttajien hidas herääminen nykytilanteeseen jatkuu.



    Ei tuo automaattisesti tarkoita että kaikkiin tilanteisiin ja aina olisi tuo yksi merkki joka ikisessä tapauksessa paras, mutta jos minä tuon luokan autoa etsisin niin Citikka olisi ensimmäinen merkki johon kiinnittäisin huomiota.



    Käytetyistä kun puhutaan niin jos vanhempi kelpaa niin BMW:n E39 5-sarja on edelleenkin aika huippuvehje ominaisuuksiltaan kaikin puolin. Uudemmat eivät ole siitä huonontuneet, E61 tai E91 ovat vielä uudempaa tekniikkaa (mutta E39 on poikkeuksellisen onnistunut auto kokonaisuutena). Näistä asioista perillä olevat ovatkin jo nämä maininneet tässä keskustelussa.

      
  • Simppa:

    Kun käytetyistä autoista puhutaan, lienee ylihintaisten valikoiminen listalta pois käytännössä mahdottomuus.




    Tarkoitin lähinnä sitä että kun vertaa 4 vuoden takuulla varustetun uuden auton hankintaa vanhempaan isomoottoriseen autoon on siinä olemassa riski että se hiljaisuus tulee tarpeettoman kalliiksi. Itse en siis ostaisi käytettyä 25k€ S-luokan mersua jos uuden Meganen (en ole koeajanut sitä ) saa 4 vuoden takuulla.



    Esim. tuossa 12/2005-lehdessä valinta olisi ollut helppo, saksalaiset uudet -tosin suositut- autot olivat meluisia.



      
  • Tässä autoja jotka ovat maksaneet testausajankohtana alle 30 k€, siis uuden auton hinta.



    Merkki/melu etu/taka nopeudella 100 km/h sekä € hinta.



    1 Renault Laguna Sport Tourer 1,5 dCi / 65  / 67  / 28397
    
    2 BMW 116i / 66 / 66 / 27900
    3 Peugeot 308 Premium 1,6 Vti 120 / 66 / 67 / 20990
    4 Opel Astra 1,4 Enjoy Turbo Ecotec / 66 / 67 / 22897
    5 Renault Megane Sport Tourer 1,4 TCe Dynamique / 66 / 67 / 23729
    6 Citroën C5 1,6 HDi Dynamique / 66 / 67 / 28200
    7 Renault Grand Scénic 1,4 TCe 130 Dynamique / 66 / 68 / 28405
    8 Peugeot 3008 1,6 HDi Sport / 66 / 68 / 28529
    9 Peugeot 3008 HDi 110 FAP Sport / 66 / 68 / 28907
    10 Mazda6 2,0 Elegance 6MT 4-ov / 66 / 69 / 28990
    11 Toyota Auris 1,6 Linea Sol / 67 / 67 / 23490
    12 Seat Exeo 2,0 TDI DPF 143 Style / 67 / 67 / 29967
    13 Kia Rio 1,4 LX / 67 / 68 / 15990
    14 Peugeot 308 1,6 VTi Premium / 67 / 68 / 20990
    15 Renault Mégane 1,4 TCe Dynamique / 67 / 68 / 23084
    16 Volkswagen Jetta 1,2 TSI Comfortline / 67 / 68 / 23596
    17 Skoda Octavia 1,2 TSI Elegance DSG Autom. / 67 / 68 / 23774
    18 Nissan Qashqai 1,6 Visia / 67 / 68 / 23830
    19 Volkswagen Golf 1,6 Comfortline / 67 / 68 / 23900
    20 Citroën C5 2,0i VTR Berline / 67 / 68 / 26990
    21 Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical / 67 / 68 / 27100
    22 Kia Cee’d 1,6 EX / 67 / 69 / 20990
    23 Toyota Corolla 1,4 VVT-i Linea Terra / 67 / 69 / 21400
    24 Renault Megane Hatchback 1,5 dCi Expression / 67 / 69 / 21579
    25 Peugeot 307 1,6 Premium Plus / 67 / 69 / 21890
    26 Opel Astra 1,6 Enjoy Edition / 67 / 69 / 24100
    27 Nissan Qashqai 1,5 dCI Acenta Connect / 67 / 69 / 27485
    28 Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG / 67 / 69 / 29450
    29 Citroën C3 Picasso VTi 120 Exclusive / 67 / 70 / 21686
    30 Hyundai Getz 1,4 GLS AC / 68 / 68 / 16300
    31 Opel Corsa 1,2 Enjoy / 68 / 68 / 16450
    32 Kia Venga 1,4 ISG EX EcoDynamics / 68 / 68 / 17300
    33 Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i Linea Sol / 68 / 68 / 21500
    34 Volkswagen Golf 1,4 TSI Comfortline / 68 / 68 / 23360
    35 Citroën C4 150 THP Luxury Vision Berline / 68 / 68 / 24988
    36 Toyota Auris 1,6 Linea Sol Plus / 68 / 68 / 25450
    37 Renault Clio 1,2 16V Comfort 5-ov / 68 / 69 / 17300
    38 Toyota Yaris 1,3 VVT-i Linea Sol / 68 / 69 / 17730
    39 Peugeot 207 1,4 16V Trendy / 68 / 69 / 17990
    40 Fiat Bravo 1,4 T-Jet Dynamic / 68 / 69 / 20990
    41 Opel Astra 1,8i Enjoy / 68 / 69 / 21700
    42 Opel Meriva 1,4 T ecoFLEX Enjoy / 68 / 69 / 22746
    43 Toyota Corolla 1,6 Linea Terra / 68 / 69 / 23100
    44 Honda Civic 1,8 Sport / 68 / 69 / 23900
    45 Citroën C4 2,0 VTR / 68 / 69 / 23990
    46 Honda Insight 1,3 Elegance / 68 / 69 / 26694
    47 Subaru Impreza 2,0R / 68 / 69 / 27900
    48 Fiat Doblò Panorama 2,0 Multijet Emotion / 68 / 69 / 27993
    49 Toyota Auris 1,8 HSD Linea Sol Plus / 68 / 69 / 29874
    50 Lancia Delta 2,0 Multijet 165 / 68 / 69 / 29990
    51 Fiat Bravo 1,4 120 Dynamic / 68 / 70 / 20987
    52 Citroën C4 VTi 120 Confort / 68 / 71 / 21513
    53 Ford Grand C-Max Titanium 2,0 TDCi / 68 / 72 / 29495
    54 Renault Grand Scenic Expression 1,9 dCi FAP / 68 / 72 / 29723
    55 Toyota Auris 1,6 Linea Sol / 69 / 68 / 21948
    56 Skoda Roomster 1,6 16V Comfort / 69 / 69 / 20590
    57 Nissan Tiida 1,6 Visia 4-ov / 69 / 69 / 21990
    58 Dodge Caliber 1,8 SXT / 69 / 69 / 23990
    59 Fiat Croma 1,8 Comfort Wagon / 69 / 69 / 24990
    60 Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI Comfortline / 69 / 69 / 28130
    61 Suzuki Splash 1,0 GLS / 69 / 70 / 12900
    62 Chevrolet Kalos 1,4 SX / 69 / 70 / 15750
    63 Skoda Fabia 1,2 HTP Fun / 69 / 70 / 15990
    64 Suzuki Swift 1,2 VVT GL 5-ov. / 69 / 70 / 15994
    65 Mitsubishi Colt 95 Invite Cool / 69 / 70 / 17350
    66 Volkswagen Polo 1,4 Comfortline 5-ov / 69 / 70 / 17896
    67 Fiat Grande Punto 1,4 16V 95 Dynamic / 69 / 70 / 17990
    68 Fiat Punto Evo 1,4 Multiair Sport 3-ov. / 69 / 70 / 18890
    69 Fiat Linea 1,3 Multijet Diesel Sedan / 69 / 70 / 18990
    70 Hyundai i30 1,6 Comfort / 69 / 70 / 19890
    71 Kia Cerato 1,6 EX Sedan / 69 / 70 / 20490
    72 Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate / 69 / 70 / 21222
    73 Seat Leon 1,4 TSI Style / 69 / 70 / 21979
    74 Ford Focus 1,6 TDCi Econetic / 69 / 70 / 22520
    75 Kia Magentis 2,0 LX / 69 / 70 / 24999
    76 Honda Insight 1,3 Elegance / 69 / 70 / 26694
    77 Audi A1 1,4 TFSI Ambition S tronic / 69 / 70 / 27042
    78 Skoda Yeti 2,0 TDI 110 Adventure / 69 / 70 / 27476
    79 Suzuki Swift 1,3 GL / 69 / 71 / 15900
    80 Honda Jazz 1,4i Comfort / 69 / 71 / 17300
    81 Citroën DS3 THP 156 Sport Chic / 69 / 71 / 23999
    82 Mitsubishi ASX 1,8 DID Invite / 69 / 71 / 26989
    83 Ford Fiesta 1,4 Ghia 5-ov / 69 / 72 / 17258
    84 Kia Cee’d 2,0 CRDi EX Sporty Wagon / 69 / 72 / 26990
    85 Mazda Mazda5 Dynamic 6MT 5d 1,6 TD / 69 / 73 / 28938
    86 Nissan Micra 1,2 Visia 80 / 70 / 70 / 15400
    87 Peugeot 207 1,4 16V Trend / 70 / 70 / 17990
    88 Alfa Romeo MiTo 1,4 T-Jet 155 Distinctive / 70 / 70 / 20990
    89 Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov. / 70 / 70 / 20990
    90 Ford Focus 1,8 Trend / 70 / 70 / 21180
    91 Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Linea Sol Plus / 70 / 70 / 21701
    92 Citroën Berlingo HDi 90 Multispace / 70 / 70 / 22600
    93 Chevrolet Epica 2,0 LS / 70 / 70 / 25900
    94 Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 1,4 MultiAir / 70 / 70 / 25989
    95 Volkswagen Golf Plus Comfortline 2,0 TDI DSG / 70 / 70 / 29424
    96 Hyundai i20 1,2 Classic / 70 / 71 / 13660
    97 Ford Fiesta 1,25 Trend / 70 / 71 / 14450
    98 Citroën C3 1,4i Exclusive / 70 / 71 / 15990
    99 Volkswagen Polo 1,4 Comfortline / 70 / 71 / 16920
    100 Nissan Micra 1,2 Tekna / 70 / 71 / 17541
    101 Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Stop Start Linea Sol / 70 / 71 / 20792
    102 Chevrolet Nubira STW 1,8 CDX / 70 / 71 / 22490
    103 Seat Leon 1,9 TDI Ecomotive / 70 / 71 / 22690
    104 Ford Focus 1,6 Ti-VCT Collection / 70 / 71 / 22800
    105 Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1,8 Invite / 70 / 71 / 23350
    106 Ford Focus 1,6 Ecoboost / 70 / 71 / 26791
    107 Mazda3 2,0 DISI / 70 / 71 / 26864
    108 Volkswagen Golf 1,4 TSI / 70 / 71 / 28520
    109 Fiat Albea 1,4 Sedan / 70 / 72 / 13995
    110 Volkswagen Polo 1,4 Comfortline 5-ov / 70 / 72 / 18187
    111 Kia Soul Street Burner / 70 / 72 / 19490
    112 Opel Astra 1,9 CDTI Wagon Enjoy / 70 / 72 / 27800
    113 Mini Cooper D Countryman / 70 / 72 / 27921
    114 Citroën C4 THP 156 / 70 / 72 / 27997
    115 Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair / 70 / 72 / 28492
    116 Ford Fiesta 1,4 5D Ghia / 70 / 73 / 17258
    117 Nissan Juke 1,6 DIG-T Tekna 2WD / 70 / 73 / 26691
    118 Subaru Justy 1,0 Sport / 71 / 70 / 14700
    119 Dacia Logan MCV / 71 / 70 / 15800
    120 Lada 119 HB 1,6 / 71 / 71 / 13990
    121 Suzuki Swift 4x4 / 71 / 71 / 15990
    122 Ford Fiesta 1,4 Trend / 71 / 71 / 17340
    123 Mazda3 1,6 Elegance / 71 / 71 / 21365
    124 Ford Focus 1,6 Collection Sedan / 71 / 71 / 22300
    125 Chevrolet Spark 1,2 LT / 71 / 72 / 14584
    126 Toyota iQ 1,0 VVT-i / 71 / 72 / 15823
    127 Seat Ibiza 1,6 Sport / 71 / 72 / 17800
    128 Fiat Stilo Multi Wagon 130 Active / 71 / 72 / 21690
    129 Seat Ibiza 1.4 TSI 150 DSG FR (Ohituskiihtyvyys A=S) / 71 / 72 / 24455
    130 Seat Altea XL 1,9 TDI Stylance / 71 / 72 / 28350
    131 Renault Twingo 1,2 16V Authentique / 71 / 73 / 10890
    132 Fiat 500 1,2 Lounge / 71 / 73 / 16500
    133 Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start Linea Sol / 71 / 73 / 16579
    134 Honda Jazz 1,4i-VTEC Comfort / 71 / 73 / 17596
    135 Honda CR-Z 1,5 GT / 71 / 73 / 27800
    136 Volkswagen Golf Variant 1,9 TDI Trendline / 71 / 73 / 29100
    137 Smart Fortwo cdi / 71 / / 15500
    138 Suzuki Alto 1,0 GLX / 72 / 73 / 11596
    139 Renault Twingo 1,2 16V Dynamique / 72 / 73 / 13133
    140 Hyundai i20 1,4 Comfort / 72 / 73 / 15091
    141 Ford Ka Titanium / 72 / 74 / 12853
    142 Dacia Sandero 1,6 MPI 8V Hi-Flex Laureate / 72 / 74 / 13000
    143 Mazda2 1,5 Touring / 72 / 74 / 18031
    144 Fiat Panda 4x4 / 73 / 73 / 16990
    145 Citroën C1 1,0i Economique 5-ov. / 74 / 76 / 10486
    146 Ford Ka 1,2 Titanium / 74 / 76 / 12656
    147 Smart Fortwo mhd / 74 / / 15900
    148 Seat Ibiza 1,6 Sport / 75 / 77 / 17800






    >> Tästä tarkemmat tiedot <<

      
  • no penteles kun oli hyvä lista

    mun vanha vehje löytyy sijalta 70 ja silti pidin sitä ihan hiljaisena, paitsi 140km/h ja nastoilla kuivalla asfaltilla, joka alkoi kyllä häiritsemään musiikin kuuntelua, tarkoitan tietenkin 120 km/h, vai mikä se kesärajoitus nyt olikaan



    noilla äänenpaineilla on samanlaiset erot kuin normaalien 30-vuotiaiden ihmisten kuulon herkkyysvaihtelut

    Näillä korvanappisukupolven edustajilla siis



      
  • Listalla on mielenkiintoisia "yllätyksiä".



    Esim. sijalla 10 oleva Mazda6 2,0 Elegance jonka etumelu on kohtuullinen, mutta takana on 3 dB enemmän melua!



    Sijalla 55 olevan Toyota Auriksen takamelu on 1 dB pienempi kuin edessä.

      
  • 235+255:

    Mun listalla paras Mégane:n sijoitus 270. eli aika lähellä kaikkien autojen mediaania. Esim. vuoden 1991 BMW M3 Sport Evolution oli vähän hiljaisempi (!).


    Pahoittelen kämmäystä, tuo mitä kirjoitin yllä ei pidä paikkaansa. Olin tehnyt jopa kaksi eri kämmäystä eli typon takia en löytänyt oman listani hiljaisinta Méganen tulosta (eli yo. Penteleen listalla sijalla 15.) ja lisäksi tuo Penteleen listalla viidentenä ollut 2009 koeajon mittaustulos puuttui multa kokonaan. Tuossahan oli kautta linjan noin 1 dB paremmat tulokset kuin siinä toisessa mittauksessa mitä en huomannut.



    Eli tuon parhaan mittauksen osalta Mégane menee mun listalla sijalle 141. ja tulos on käytännössä identtinen siihen mitä Pösö 508:lle mitattiin tänävuonna.



      
  • Penteles:

    Sijalla 55 olevan Toyota Auriksen takamelu on 1 dB pienempi kuin edessä.


    Vastaavia tilanteita löytyy 122 auton mittauksista mun listalta, uusimpina tätä vuonna mitatut Renault Grand Scenic, Toyota Verso ja VW Sharan.



      
  • o-rengas:

    noilla äänenpaineilla on samanlaiset erot kuin normaalien 30-vuotiaiden ihmisten kuulon herkkyysvaihtelut
    Näillä korvanappisukupolven edustajilla siis


    Melun häiritsevyyden kokemisessa on varmasti suuret erot ilman todellisia kuulon herkkyyden erojakin. Mun kuulokynnys oli viimeksi mitattaessa toisessa korvassa -5 dB jollain ylemmällä taajuudella, mutta siitä onko toi nyt sitten hyvä vai huono asia voinee olla montaakin mieltä.

      
  • Putput:

    Käytetyistä kun puhutaan niin jos vanhempi kelpaa niin BMW:n E39 5-sarja on edelleenkin aika huippuvehje ominaisuuksiltaan kaikin puolin.


    Niin paljon kuin E39:n omistajana haluaisin olla samaa mieltä niin pakko kuitenkin tunnustaa että onhan varsinkin moottoritekniikka kehittynyt reilusti ja siksi kyllä suosittelen uudempia malleja jos ei halua mitään harrasteautoa ostaa. E61 mahtuu kuitenkin käytettynä kysyjän budjettiin myös.

      
  • 235+255:

    Putput:
    Käytetyistä kun puhutaan niin jos vanhempi kelpaa niin BMW:n E39 5-sarja on edelleenkin aika huippuvehje ominaisuuksiltaan kaikin puolin.

    Niin paljon kuin E39:n omistajana haluaisin olla samaa mieltä niin pakko kuitenkin tunnustaa että onhan varsinkin moottoritekniikka kehittynyt reilusti ja siksi kyllä suosittelen uudempia malleja jos ei halua mitään harrasteautoa ostaa. E61 mahtuu kuitenkin käytettynä kysyjän budjettiin myös.




    Sitä juuri tarkoitin: E91 ja E61 ovat kehittyneempiä tietenkin. Mutta moneen muuhun uudempaan autoon nähden E39 on edelleen erittäin hyvä ja se on mielestäni hyvä automalli huomioida ikäänsä nähden hyvänä vehkeenä. Periaatteessa aina mitä uudempi sitä parempi (saman merkin/mallisarjan suhteen ainakin), siinä olen samaa mieltä.



    E39 alkaa kyllä olla siinä iässä että ikä vaikuttaa vaikka olisi lähes ajamaton. Plus tietty turvallisuus harppaa aina eteenpäin reippaasti tekniikan kehittyessä.

      
  • Moi taas,



    tästähän tuli hyvä keskustelu. Nykyfocus menee satasen rajoitukseen asti, mutta moottoritiellä jo moottorin pörinä on karsea (kierrokset n. 3800 120 km/h nopeudella).



    Suurin osa meidän ajosta tulee joko kaupungissa tai sitten motarilla. Paras olisi jos auto ei olisi liian kankea kaupungissa ja sitten hiljainen ja vakaa motarilla.



    Uudessa meganessa vierastin outoa mittaristoa. Astra ja avensis on tarkimmassa syynissä nyt. Molemmat lyhyen ajon perusteella hiljaisia, tosin avensiksesssa rengasmelu urissa kuului kyllä selvästi. Ehkä syynä V-luokan renkaat.



    Citikka C5:ssa TM 2009 farmaritestin perusteella melu nousee moottoritienopeudessa ja ohjausta moitittiin, joten en ole vielä käynyt kokeilemassa. Ehkä autosta kokemusta omaavat osaavat kommentoida?



    Uskaltaisikohan ostaa uusimman korimallin Lagunan vaikka vähän käytettynä?



    t ketjun aloittaja

















      
  • Itse jättäisin Lagunan kauppaan jo ihan käyttökulujen ja oletetun "laadun" ja haluttavuuden käytettynä vuoksi.



    Mutta jos kriteetinä on vain tuo melu, niin onhan siinä uudessa/uudehkossa Lagunassa kuitenkin takuu, joten kyllähän sen siinä mielessä uskaltaa ostaa jos auto muuten miellyttää.



    Näinhän se monesti menee, että ranskalainen auto ostetaan mukavuuden takia, japanilainen kestävyyden vuoksi, italialainen ulkomuotojen vuoksi, venäläinen politiikan vuoksi ja saksalainen siksi, että isälläkin oli sellainen ja paremmasta ei vielä tiedetä. :smile:



      
  • Laguna 2008-> on hiljainen vain, jos alla on ns. toyotarenkaat, normaalikokoisilla 17" 215 tai 225 melutaso ei ole tavanomaista alhaisempi.

      
  • 235+255:

    E61 mahtuu kuitenkin käytettynä kysyjän budjettiin myös.




    Mahtuu juuri ja juuri. Itse hain autoa jokseenkin samoilla kriteereillä ja valinta kohdistui juurikin E61:een. Koska itse en yli 80 000 km ajettua halunnut, eikä Saksasta noutamiseen ollut aikaa, rikkoutui tuo hintaraja tonnilla ja kulkuneuvoksi valikoitui -06 523iA. Valintaan olen enemmän kuin tyytyväinen ja sitä on helppo suositella muillekin.

    Ketjun aloittajan kilometreillä on aika pitkälle makuasia ottaako dieselin vai bensakoneisen. Dieseleitä on huomattavasti enemmän tarjolla käytettyjen markkinoilla, joten hyvän yksilön löytäminen on huomattavasti helpompaa kuin vastaavan bensakoneisen. Ekologiselle omalletunnolle parhaita ovat maaliskuun 2007 malliuudistuksen jälkeen valmistetut autot, joissa on uudet bensakoneet sekä 8-vaihteiset automaatit - ja siten reippaasti alemmat co2-päästöt. Niitä ei kyllä valitettavasti Suomesta alle tuon 25 k€:n saa.

      
  • Ei kai E60/E61 5-sarjalaisessa vielä kahdeksanvaihteisia ollut? Itse ainakin olen siinä uskossa, että tulivat vasta malliuudistuksen myötä.



    6-pykäläinen ZF kyllä uusiutui tuolloin, mutta ei siihen käsittääkseni vaihteita tullut lisää.

      
  • A Tapio:

    Itse jättäisin Lagunan kauppaan jo ihan käyttökulujen ja oletetun "laadun" ja haluttavuuden käytettynä vuoksi.




    Itselläni on vm. 2008 Laguna 2.0 dci koneella. Huoltoväli on 30tkm/2v., koneessa on jakopää ketjulla ja kulutus n. 5 litraa/100 km maantiellä. En saa millään kovia käyttökuluja. Vakuutukset ovat ehkä jonkun verran kalliimmat kuin muutamalla muulla merkillä. Laatu on parantunut erittäin paljon edellisestä versiosta. Autolla on ajettu n. 60 tkm ilman minkäänlaisia vikoja/takuukorjauksia. Jälleenmyyntiarvo on varsinkin uuden ostajalle melko huono, mutta toisaalta edullinen ostaa käytettynä.



    Ja varsinaiseen aiheeseen. Moottorin äänet on saatu vaimennettua suhteellisen hyvin ja käyntiääni on hiljainen verrattuna esim. VAG:n pumppusuutin koneeseen (olen omistanut sellaisenkin). Omassa on 16" kesä- ja talvirenkaat 205/60. Suosittelen kyllä tätä rengaskokoa, joka on käsittääkseni vakio Expression varustelussa. Minua rengasmelu ei ainakaan haittaa, mutta ei Laguna hiljaisin ole. Jos C5:een vertaa, se on hiljaisempi, mutta Laguna on mielestäni huomattavasti ketterämmän oloinen ajaa. Suosittelen, että ketjun avaaja käy kuitenkin koeajamassa uusimman korimallin Lagunan. Uskon, että edessä on huolettomia ja varsinkin 1.5 dci koneella edullisia kilometrejä kokoluokassaan!

      
  • 1998 V70 on hiljaisin, jos vaan niin vanhalla kehtaa ajaa.

      
  • 53nen Duett on vielä hiljaisempi

      
  • BMW E61 ehdottaisin aloittajan koeajolistalle minäkin, jos meluttomuus on tärkeä kriteeri.

      
  • simppa:

    Ei kai E60/E61 5-sarjalaisessa vielä kahdeksanvaihteisia ollut? Itse ainakin olen siinä uskossa, että tulivat vasta malliuudistuksen myötä.

    6-pykäläinen ZF kyllä uusiutui tuolloin, mutta ei siihen käsittääkseni vaihteita tullut lisää.




    Näemmä pitää paikkansa. Ilman parempaa tietoa oletin tuon olevan saman laatikon, joka nyt tuli malliuudistuksen myötä 1-sarjaan. Kuusivaihteinen, mutta täysin sähköisesti ohjattu laatikko on siis kyseessä. Joka tapauksessa kone- ja laatikkopäivityksen myötä kulutus- ja päästöluvut kaunistuivat huimasti. Tarkat tiedot löytyvät tuolta:

    http://www.5series.net/information/2008_LCI_Detailed_Changes.pdf

      
  • Avensiksen rengasmeluun tuntuu vaikuttavan valittu rengaskoko. 16" on mainittu 17" selkeästi hiljaisemmaksi korkeamman profiilinsa vuoksi. Itse jos nyt olisin ostamassa Avensista ottaisin 16" renkaat, sen verran 17" melu paikoitellen ärsyttää.

      
  • A Tapio:

    Itse jättäisin Lagunan kauppaan jo ihan käyttökulujen ja oletetun "laadun" ja haluttavuuden käytettynä vuoksi.



    Ja tässä toisen Laguna käyttäjän kommentti: Minä ajoin III-sukupolven Lagunalla 170.000 km saakka ja autossa ei ollut minkäänlaista häiriötä, sisustuskin oli kuin uudessa autossa, kun vaihdoin sen tässä askettäin pois. Uskallanpa sanoa, että nyt laatu on ainakin yhtä hyvä kuin ns. "premium" saksalaisilla, mutta edulliseen hintaan!

    Lagunaan kannattaa kuitenkin laittaa 16" renkaat 17" sijasta, jolloin profiilina voi käyttää 60-sarjan renkaita. Moottori 2.0 dCi on käyntiääneltään hiljainen, moni luuli sitä bensakoneeksi. VW:n vielä uudetkin dieselit ovat yllättävän meluisia!



    Ja mitä tulee termiin "perheauto", niin hitto kun nuo isommankin kokoluokan farmarit ovat vielä ahtaita (Passat, Avensis jne..), minun piti vaihtaa Grand Espaceen, kun en sopeutunut niin pieneen autoon kuin Lagunakin oli:-)

    Grand Espacen melutaso muuten on; 1. penkkirivi: 65 dBA, 2. penkkirivi: 65 dBA ja 3. penkkirivi: 65 dBA - repikää siitä!

      
  • Autotohtori-71:

    Grand Espacen melutaso muuten on; 1. penkkirivi: 65 dBA, 2. penkkirivi: 65 dBA ja 3. penkkirivi: 65 dBA - repikää siitä!


    TM 13/2003 koeajossa 100 km/h melut oli 65/65/66 dB(A) ja 120 km/h melut vastaavasti 67/67/68 dB(A). Siitäkin huolimatta tuo on edelleen hiljaisin 7h tila-auto mitä TM on mun tietääkseni mitannut. Lantikalta ja Rangelta löytyy toki pari hiljaisempaakin mittausta, mutta muut hiljaisemmat on sitten isoja sedaneita.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit