Olisiko ehdotuksia kakkosautoksi, kun tarpeet olisivat seuraavat:
- kaupunkiajoa
- neliveto
- lasten kuljetusta
- Helsingin kadunhoito talvella on nolla eli maavara tarvitaan
- mahdollisimman edullinen
- ketteryys plussaa
- käynnistyy tasan aina
Suurta merkitystä ei ole
- kulutus (ajoa ehkä 7tkm vuodessa)
- tavaratila
- vauhdinsieto
- melutaso
- ulkonäkö
Olen itse kelaillut seuraavia käytettyinä, mitä kommentteja?
- swift tai sx4
- forester (xv liian kallis)
- maverick (onko huono)
- rav4 jos saa edullisesti
- crv mutta en tykkää
- hrv olisi hauska tölkki, neliveto parempi
- vanha x-trail
Tuosta joukosta valitsisin tuon hauskan tölkin. Ilmeisen kulutusta kestävistä osista valmistettu kun keikkuu tiettyjen tilastojen kärkisijoilla vuodesta toiseen.
Skoda Yeti bensa manuaalilaatikolla. Ketterä mutta vakaa ja erittäin täsmällinen ohjaus. Hyvä näkyvyys (pystyt A-pilarit). Kolariturvallisuus nykyaikaa. Kun käy ajamassa, ymmärtää asian. Voi lähteä tarvittaesta vaikka pitkälle maantiematkalle, mihin osa noista muista vaihtoehdoista ei ole kovinkaan hyvä.
Lisäänpä vielä. Tuo edullisuus on aina suhteellista. Esim. Hondan CRV ja HRV ovat kestäviä, mutta siinä vaiheessa, kun pitää alkaa uusimaan vaikkapa alustan ja jarrujen osia, hinnat ovat kovia, kun usein joutuu ostamaan hemmetin kalliita merkkiosia ja monimutkaiset tukivarsirakenteet joutuu ostamaan könttänä. Lisäksi välillä tuntuu, että joidenkin japanilaisautojen kuljettajat uskovat, että heidän ajokkinsa toimii vuodesta toiseen (vaikka hyvin kestäviä ovatkin) vaikka jättäisi huollot suorittamatta. Huoltohistoria ratkaisee kaikissa tapauksissa. Jätä ostamatta, jos nelivedon jakolaatikon/ lamellipakan öljynvaihdoista ei ole mitään tietoa.Ja tämä koskee kaikkia merkkejä. Ja lisäksi jättäisin ostamatta vetoautona toimineet. Nämä kytkeytyvät nelivedot ei sitä hommaa kestä.
Tuon esittämäni Yetin todellisesta kestosta ei ole minullakaan tarkkoja tietoja(jos kilometrejä enemmän kuin 150tkm), mutta ainakin ruosteenesto ja mm. alustan osat ovat osoittautuneet huomattavasti kestävämmiksi kuin monessa muussa saman hintaluokan autossa. Ja manuaali ilman muuta kestävyys syistä. Kovin paljon edullisia Yetejä ei taida vielä löytyä.
Helppo juttu. Osta Saksan "vuoden neliveto" - Opel Mokka.
Parasta nelivetotekniikka mitä tässä hintaluokassa on tarjolla eikä ole niin Tarvajärvi kuin esimerkiksi Yeti.
http://www.nettiauto.com/toyota/urban-cruiser/6683088
En tiedä mikä on kenellekin edullinen mutta tuo itselle tuli mieleen.
Pitääkö saada turvaistuin takapenkille, selkä menosuuntaan?
Korkeakorisen nelivedon kohdalla edullisuus on suhteellista, siksi en hylkäisi noilla spekseillä etuvetoisia malleja. Hyvillä renkailla (kaksivetoisen ostajalle siihen jää rahaa) niitä on vaikea saada tavallisessa ajossa jäämään kiinni ja kun parkkiruudusta ns. nelivetoisella yrittää päästä, auto saattaakin osoittautua yhtä yksivetoiseksi kuin etuvetoinenkin. Itse kaipaan nelivetoa käytännössä vain olosuhteissa, joissa katumaasturin rakenteet ei kestä.
Qashqain ja ASX:n lisäisin listalle. Nissanin hinnat käytettynä on kovat, mutta ei sitä kannata säikähtää. Ehkä auto tarjoaa rahalle vastinetta. Hintaluokastasi en tiedä, mutta Fabia korotetulla maavaralla saattaisi olla hyvä vaihtoehto jopa uutena. Pienikokoisessa autossa riittää pienempikin maavara. Hyvällä tuurilla voi löytää käytetyn Golfinkin korotettuna, todennäköisemmin neli- kuin kaksivetoisena. Octavioissa on usein korotettu jousitus, koska nelivetoisessa se oli ennen vakiovaruste. 16 cm on sama mihin huonoimmat katumaasturit pääsee ja tavalliseen henkilöautoon verrattuna pari senttiä ekstraa. Kun tavallisella autolla pärjää, tuo tarjoaa jo aavistuksen huolettomuutta talviajoon ilman katumaastureiden haittoja.
Suzuki SX4! Kompaktit ulkomitat, mutta sisältä tilava. Hyvä näkyvyys, mutta kaksois-A-pilari vaatii totuttelua. Suhteellisen ketterä, maavaraa 19 cm. Xtrail on valtavan kokoinen SX4:ään verrattuna.
inspektor70:
Eivätkä Hondat ole nelivetoisia.
https://www.youtube.com/watch?v=jkiv-bWbLIo
Käytettynä kohtuuhintainen neliveto on esim. Seat Altea Freetrack. Lasten kuskaamiseen ja kaupugissa pyörittelyyn omiaan (ketterä, hyvä näkyvyys, helppo nousta sisään ja ulos).
Tosin niitä on vähän tarjolla eikä vielä juuri alle kymppitonnilla. Ehkä enempi ykkösauto.