Mikä on kestävin laite, minkä olet omistanut?

10 kommenttia

Haluan aloittaa keskustelun laitteiden kestävyydestä.Menin yläasteelle vuonna 1982 ja isäni osti minulle Casio fx-82 funktiotaskulaskimen, joka on edelleen päivittäisessä käytössä. Ei ikinä pienintäkään vikaa itse laitteessa. Itse aiheutettuja vikoja olen korjaillut:tongue:äälle on kaatunut mm. lonkeroa,siideriä,viinaa,appelsiinimehua,maitoa,lihasoppaa,olutta jne jne ja näppäimet on joskus jäännyt jumiin,mutta aina kun olen avannut laskimen ja ihan puhtaalla vedellä putsannut sen niin toimii kuin uusi!

  
  • 70-luvun lopussa ostettu Casio FX-80. Se kesti ylä-asteen, lukion ja TKK:n. Toimii yhä, mutta vaihdoin sen uudenpaan muutama vuosi sitten. Ennen tehtiin kestävää elektroniikkaa. Sinänsä ihmeellistä ettei nykyisissä laskimissa 69 kertoma ole yhtään sen nopeampi kuin 30 vuotta vanhassa.

      
  • Jos nyt autotekniikassa edelleen pysytään, niin ehdottomasti kestävin on ollut isoisältäni perinnöksi jäänyt rautakanki. :sunglasses:

      
  • Vihreä UPO-Pesukarhu 70-luvun lopulta pesee aina vaan, nykyään tosin yhden hengen taloudessa kevyemmässä käytössä. Isältä pojalle on siirtynyt myös Panasonic-mikroaaltouuni vuodelta 1986.

      
  • Moccamaster kahvinkeitin '90.



    Scientific calculator Sharp EL-506P. Ostin lukioaikana 1981, käytän sitä edelleen töissä viikoittain, mutta paristot on kestävät, en ole ikinä vaihtanut.

      
  • Casiot ja kahvinkeittimet sopivat kai aika huonosti autotekniikkakeskusteluun. Mutta kun kerran kestäviin ja toimiviin yleisesti mennään, moni asekeräilijä löytää varmaan helposti kaapistaan yli 100-vuotiaan aseen, joka toimii yhä täyttä päätä. Esim. 1800-luvun lopun sotilaskiväärit.

    Sen sijaan olisi kiva tietää kellä on vanhin päivittäisessä käytössä oleva henkilöauto?

      
  • Nykyinen asumus, hirsiosaamista 1700-luvulta ja rankassa päivittäisessä käytössä.

      
  • Tää on ollut hauska keskustelu! Hyvä Jiirto! Hieno avaus. Tuo rautakanki lienee monella ollut se kestävin kapine vai onko niin heikkoja käyttäjiä tai kevyttä käyttöä, ettei ole hajonnut. :smile:

      
  • Elektroniikka:

    - Nokia 6110 (käytössä 1998-2011) ei tullut loppua millään...

    - Luultavasti samanmallinen Sharp-laskin kuin yllämainittu, ostettu n. 1984, edelleen täydessä iskussa (laskimia on ollut muitakin, mutta kaikki muut on hajonneet)



    Mekaniikkaa: Seinäkello, Gustav Becker ikä 100+ vuotta



    Kulkuvälinepuolta:

    Mobylette (50-lukulainen) mopo: bensaa tankkiin ja menoksi, mitään vikoja ei ollut ja aina lähti käyntiin.

    image

      
  • 60-luvulla vanhempien mökkikaupan mukana tullut seinäkello, joka oli vanha jo silloin.



    Valmistajasta ja iästä ei tarkkaa tietoa.

      
  • Kotimainen kotitalousjääkaappi, joka oli (ympärivuorokautisessa ja -vuotisessa) käytössä 35 vuotta.

    Se romutettiin täysin toimintakuntoisena syystä, että siinä ei ollut automaattisulatusta, vaan kertynyt kondenssivesi täytyi kaataa pois kerran viikossa.



    Jääkaappi oli ollut käytössä siis yli 300.000 tuntia.



    Vertailu henkilöauton ilmastointijäähdyttimeen on mielenkiintoinen, sillä esimerkiksi yksityiskäytössä olevan henkilöauton "kooleri" on huoltoremontin tarpeessa viimeistään, kun autolla on ajettu keskimäärin 50.000 km eli noin 1.000 tuntia.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit