Jos olisit luet aiemman viestini, ymmärrät varmaan että itse puhun täysin oikein suunnatuista sekä laillisista lisäkaukovaloista. Itselläni on uudemmassa autossani täysin lainmukaiset lisävalot..
Anteeksi, oletin toisin, kun Jorma kertoili jälkiasennus xenoneista...
Jos olisit luet aiemman viestini, ymmärrät varmaan että itse puhun täysin oikein suunnatuista sekä laillisista lisäkaukovaloista. Itselläni on uudemmassa autossani täysin lainmukaiset lisävalot..
Anteeksi, oletin toisin, kun Jorma kertoili jälkiasennus xenoneista...
Oli jonkun mielestä xenonit ja lisäkaukovalot kuinka ärsyttäviä tahansa, kyllä se melko säälittävää käytöstä on myös liikenteessä osoittaa lapsenomaisesti mieltä jos jollain on autossa paremmat valot.
Oli lailliset tai ei, sopisi ajatella miten niitä käyttää ja pyrkiä olemaan häikäisemättä muita. Esim. lailliset xenonit häikäisevät ainakin itseäni peilistä pahasti, jos joku moottoritiellä jämähtää ajamaan vasemmalla takana. Oikein säädetty ja käytetty halogeeniajovalo ei häikäise pahasti missään tilanteessa. Led-jarruvalot ovat myös liian kirkkaat uusissa autoissa. Ihmeellistä kun menee läpi, aina pitäisi olla kirkkaammat ja kirkkaammat...
Oli jonkun mielestä xenonit ja lisäkaukovalot kuinka ärsyttäviä tahansa, kyllä se melko säälittävää käytöstä on myös liikenteessä osoittaa lapsenomaisesti mieltä jos jollain on autossa paremmat valot.
Oli lailliset tai ei, sopisi ajatella miten niitä käyttää ja pyrkiä olemaan häikäisemättä muita. Esim. lailliset xenonit häikäisevät ainakin itseäni peilistä pahasti, jos joku moottoritiellä jämähtää ajamaan vasemmalla takana. Oikein säädetty ja käytetty halogeeniajovalo ei häikäise pahasti missään tilanteessa. Led-jarruvalot ovat myös liian kirkkaat uusissa autoissa. Ihmeellistä kun menee läpi, aina pitäisi olla kirkkaammat ja kirkkaammat...
Jos puhutaan laillisista niin xenon kuin lisävaloista, mikäli ne lainmukaan ja oikein käytettynä häiritsevät jotain, täytyy sen jonkun varmaan hieman katsoa peiliin sillä mikäli valot ovat täysin lailliset ja niiden käyttö on liikennelainsäädännön mukaista, jos ne jotain häiritsee niin VOI VOI.
Kyllä minuakin liikenteessä häiritsee moni asia mutta mikäli se ei ole laitonta, se on minulle henkilökohtainen VOI VOI.
Mikä on Jorma viive, jos on 50 wattiset xenonit autossa? Xenon polttimo tarvitsee lämpöä, jotta on tehokas. 50 wattinen enemmän aikaa mitä 35 wattinen. Jos on pitkillä esim. H1 poltin, niin onko se sittenkään hyvä, jos ei heti ole oikeilla tehoilla?
Xenoneissa on tuo lämpenemisviive. Kun xenonin sytyttää täysin kylmänä, kestää varmaan yli 5 sec ennen kuin valoa tulee max. verran. Lyhyissä valoissa tämä ei tietenkään ole mikään ongelma, mutta onhan tuo pitkissä ongelma, jos pitkiä valoja voi käyttää vain silloin tällöin vaikkapa vastaantulevan liikenteen vuoksi. Jos taas pitkät sammuttaa vain kohtaamisen ajaksi, valot palavat aika kirkkaasti heti ja kirkastuvat normaaliksi 1-2 sec koska polttimo ei ehdi jäähtyä.
En ole aivan varma tuosta että 50W tarvitsee enemmän lämpöä kuin 35W. Itseasiassa 50W polttimo tuottaa enemmän lämpöä. Polttimot (35/50W) itsessään ovat saman kokoisia fyysisesti, joten 50W polttimo lämpiää nopeammin kuin 35W teholla.
Mikä on Jorma viive, jos on 50 wattiset xenonit autossa? Xenon polttimo tarvitsee lämpöä, jotta on tehokas. 50 wattinen enemmän aikaa mitä 35 wattinen. Jos on pitkillä esim. H1 poltin, niin onko se sittenkään hyvä, jos ei heti ole oikeilla tehoilla?
Xenoneissa on tuo lämpenemisviive. Kun xenonin sytyttää täysin kylmänä, kestää varmaan yli 5 sec ennen kuin valoa tulee max. verran. Lyhyissä valoissa tämä ei tietenkään ole mikään ongelma, mutta onhan tuo pitkissä ongelma, jos pitkiä valoja voi käyttää vain silloin tällöin vaikkapa vastaantulevan liikenteen vuoksi. Jos taas pitkät sammuttaa vain kohtaamisen ajaksi, valot palavat aika kirkkaasti heti ja kirkastuvat normaaliksi 1-2 sec koska polttimo ei ehdi jäähtyä.
En ole aivan varma tuosta että 50W tarvitsee enemmän lämpöä kuin 35W. Itseasiassa 50W polttimo tuottaa enemmän lämpöä. Polttimot (35/50W) itsessään ovat saman kokoisia fyysisesti, joten 50W polttimo lämpiää nopeammin kuin 35W teholla.
Moi Jorma. Lainaan tähän antamasi testilinkin myyjän vastaus viestini kysymykseen.
Eli on pitempi aika 50 wattisella kirkastua, mitä 35 wattisella. Tämä on mielenkiintoinen aihe.
Eli tässä vastaus:
Eli kyllähän noiden halogeenipolttimoiden tilalle xenonsarjat saa
asennettua. Myös 50W versiona. Laillisuus on sitten taas toinen juttu...
Mutta laittaisin ehkä 35W xenonit, koska lähivalo on varmaan
heijastinpinnalla, joten 50W xenonsarja saattaa häikäistä vastaantulijoita
turhan paljon. Jos se olisi projektorilla, niin sitten menisi 50W
sarjakin. Pitkissä taas 50W sarjalla ainut huono puoli on, että 50W
sarjassa kylmällä polttimolla menee jonkin aikaa kirkastua, eli se ei
ole heti kirkas. Ei ole 35W sarjassakaan, mutta paljon nopeammin.
Haittaa siis kylmällä polttimolla, lämmin polttimo syttyy kirkaana heti.
Tosin monet kyllä laittaa pitkillekin 50W sarjaa, makuasia.
OK. Pakko uskoa jos myyjä kerran näin sanoo. En osaa yhtään edes arvailla mistä moinen johtuu.
Itse en ehkä laittaisi 50W lähivaloihin, valo on niin kirkas että saattaa häiritä vastaantulijoita.
H7 lähivalopolttimoiden tilalle pitää sitten laittaa H7R joka vähentää merkittävästi hajavaloa verrattuna tavalliseen H7 xenoniin.
Siellä xenonkaupassa on projektipäiväkirja S60 jossa on valokuvia tuulilasin läpi ns. ennen / jälkeen.
Luonnossa ero on vieläkin merkittävämpi.
Itselläni on lähivalolamppu H7 ja kaukovalolamppu H1, kuin myös sumuvalolamppu. Kun on kaukovalot, palaa myös lähivalot. Olisko sopiva, jos laittaisin lähivalot 35 wattiset ja kaukovalot 50 wattiset, sillon se viive ei olisi niin haitallinen, kun lähivalot koko ajan päällä. Mitä mieltä olet jos sumuvaloihin myös xenonit?
OK. Pakko uskoa jos myyjä kerran näin sanoo. En osaa yhtään edes arvailla mistä moinen johtuu.
Itse en ehkä laittaisi 50W lähivaloihin, valo on niin kirkas että saattaa häiritä vastaantulijoita.
H7 lähivalopolttimoiden tilalle pitää sitten laittaa H7R joka vähentää merkittävästi hajavaloa verrattuna tavalliseen H7 xenoniin.
Siellä xenonkaupassa on projektipäiväkirja S60 jossa on valokuvia tuulilasin läpi ns. ennen / jälkeen.
Luonnossa ero on vieläkin merkittävämpi.
Itselläni on lähivalolamppu H7 ja kaukovalolamppu H1, kuin myös sumuvalolamppu. Kun on kaukovalot, palaa myös lähivalot. Olisko sopiva, jos laittaisin lähivalot 35 wattiset ja kaukovalot 50 wattiset, sillon se viive ei olisi niin haitallinen, kun lähivalot koko ajan päällä. Mitä mieltä olet jos sumuvaloihin myös xenonit?
Sumuvalot on varmaan aika kirkkaat H1:lläkin jos umpion pinta-ala on tyypillinen eli pieni (linssimäinen). En osaa sanoa tulisiko ratkaisevaa parannusta. Itse käytän tosi harvoin sumareita.
Oli jonkun mielestä xenonit ja lisäkaukovalot kuinka ärsyttäviä tahansa, kyllä se melko säälittävää käytöstä on myös liikenteessä osoittaa lapsenomaisesti mieltä jos jollain on autossa paremmat valot.
Oli lailliset tai ei, sopisi ajatella miten niitä käyttää ja pyrkiä olemaan häikäisemättä muita. Esim. lailliset xenonit häikäisevät ainakin itseäni peilistä pahasti, jos joku moottoritiellä jämähtää ajamaan vasemmalla takana. Oikein säädetty ja käytetty halogeeniajovalo ei häikäise pahasti missään tilanteessa. Led-jarruvalot ovat myös liian kirkkaat uusissa autoissa. Ihmeellistä kun menee läpi, aina pitäisi olla kirkkaammat ja kirkkaammat...
Jos puhutaan laillisista niin xenon kuin lisävaloista, mikäli ne lainmukaan ja oikein käytettynä häiritsevät jotain, täytyy sen jonkun varmaan hieman katsoa peiliin sillä mikäli valot ovat täysin lailliset ja niiden käyttö on liikennelainsäädännön mukaista, jos ne jotain häiritsee niin VOI VOI.
Kyllä minuakin liikenteessä häiritsee moni asia mutta mikäli se ei ole laitonta, se on minulle henkilökohtainen VOI VOI.
Tuollainen ajatusmaailma on yleisesti ottaen syvältä, että lain mukaan saa perseillä, ja lain kirjaimesta joustaen leikkipoliisin mielipahaa lukuunottamatta kenellekään mitään harmia aiheuttamatta toimiminen olis jotenkin suurempi synti.
Tarkoitan siis sitä että laki määrittelee mikä on sallittu ja mikä ei ja jos lain mukaan toimitaan, kenenkään on suhteellisen turha moittia tai kritisoida. Kuten aiemmin kirjoitin, itselläni on täysin lailliset lisäkaukovalot, ja vaihdan yleensäkin jopa liian kaukaa lähivaloille koska tiedän että ne häikäisevät vastaantulijoita.. Mutta esim. edellisessä autossani missä oli xenon valot ja automaattinen korkeuden säädin, vaikka ajoin lähivalot päällä, joillakin oli tarve valoja vilauttelemalla varmistaa että olihan minulla varmasti lyhyet päällä.. En ole sanonut että tällä palstalla kirjoittavat ovat juuri sellaisia mutta olen niin paljon tien päällä nähnyt juuri tarkoittamiani autoilijoita joita esim xenonmvalot ärsyttävät todella paljon.
drive:
Jan79:
drive:
Jan79:
Oli jonkun mielestä xenonit ja lisäkaukovalot kuinka ärsyttäviä tahansa, kyllä se melko säälittävää käytöstä on myös liikenteessä osoittaa lapsenomaisesti mieltä jos jollain on autossa paremmat valot.
Oli lailliset tai ei, sopisi ajatella miten niitä käyttää ja pyrkiä olemaan häikäisemättä muita. Esim. lailliset xenonit häikäisevät ainakin itseäni peilistä pahasti, jos joku moottoritiellä jämähtää ajamaan vasemmalla takana. Oikein säädetty ja käytetty halogeeniajovalo ei häikäise pahasti missään tilanteessa. Led-jarruvalot ovat myös liian kirkkaat uusissa autoissa. Ihmeellistä kun menee läpi, aina pitäisi olla kirkkaammat ja kirkkaammat...
Jos puhutaan laillisista niin xenon kuin lisävaloista, mikäli ne lainmukaan ja oikein käytettynä häiritsevät jotain, täytyy sen jonkun varmaan hieman katsoa peiliin sillä mikäli valot ovat täysin lailliset ja niiden käyttö on liikennelainsäädännön mukaista, jos ne jotain häiritsee niin VOI VOI.
Kyllä minuakin liikenteessä häiritsee moni asia mutta mikäli se ei ole laitonta, se on minulle henkilökohtainen VOI VOI.
Tuollainen ajatusmaailma on yleisesti ottaen syvältä, että lain mukaan saa perseillä, ja lain kirjaimesta joustaen leikkipoliisin mielipahaa lukuunottamatta kenellekään mitään harmia aiheuttamatta toimiminen olis jotenkin suurempi synti.
Aikamoisia monttuja ... Ne autosäädöthän on tarkoitettu tilanteisiin jossa autoa on kuormattu siten, että valojen suuntausta tarvitaan. Normaali anoppi takapenkillä tai kaljakori kontissa tuskin aiheuttaa vielä isompaa ongelmaa.
Jan79:
Anteeksi, oletin toisin, kun Jorma kertoili jälkiasennus xenoneista...
Opelixi:
Anteeksipyyntö hyväksytty
Jan79:
Oli lailliset tai ei, sopisi ajatella miten niitä käyttää ja pyrkiä olemaan häikäisemättä muita. Esim. lailliset xenonit häikäisevät ainakin itseäni peilistä pahasti, jos joku moottoritiellä jämähtää ajamaan vasemmalla takana. Oikein säädetty ja käytetty halogeeniajovalo ei häikäise pahasti missään tilanteessa. Led-jarruvalot ovat myös liian kirkkaat uusissa autoissa. Ihmeellistä kun menee läpi, aina pitäisi olla kirkkaammat ja kirkkaammat...
Itse en pidä kovinkaan ihmeellisenä sitä, että paremmin erottuvat jarruvalot hyväksytään.
drive:
Jos puhutaan laillisista niin xenon kuin lisävaloista, mikäli ne lainmukaan ja oikein käytettynä häiritsevät jotain, täytyy sen jonkun varmaan hieman katsoa peiliin sillä mikäli valot ovat täysin lailliset ja niiden käyttö on liikennelainsäädännön mukaista, jos ne jotain häiritsee niin VOI VOI.
Kyllä minuakin liikenteessä häiritsee moni asia mutta mikäli se ei ole laitonta, se on minulle henkilökohtainen VOI VOI.
koivuniemen herra:
Xenoneissa on tuo lämpenemisviive. Kun xenonin sytyttää täysin kylmänä, kestää varmaan yli 5 sec ennen kuin valoa tulee max. verran. Lyhyissä valoissa tämä ei tietenkään ole mikään ongelma, mutta onhan tuo pitkissä ongelma, jos pitkiä valoja voi käyttää vain silloin tällöin vaikkapa vastaantulevan liikenteen vuoksi. Jos taas pitkät sammuttaa vain kohtaamisen ajaksi, valot palavat aika kirkkaasti heti ja kirkastuvat normaaliksi 1-2 sec koska polttimo ei ehdi jäähtyä.
En ole aivan varma tuosta että 50W tarvitsee enemmän lämpöä kuin 35W. Itseasiassa 50W polttimo tuottaa enemmän lämpöä. Polttimot (35/50W) itsessään ovat saman kokoisia fyysisesti, joten 50W polttimo lämpiää nopeammin kuin 35W teholla.
Jorma L:
Moi Jorma. Lainaan tähän antamasi testilinkin myyjän vastaus viestini kysymykseen.
Eli on pitempi aika 50 wattisella kirkastua, mitä 35 wattisella. Tämä on mielenkiintoinen aihe.
Eli tässä vastaus:
Eli kyllähän noiden halogeenipolttimoiden tilalle xenonsarjat saa
asennettua. Myös 50W versiona. Laillisuus on sitten taas toinen juttu...
Mutta laittaisin ehkä 35W xenonit, koska lähivalo on varmaan
heijastinpinnalla, joten 50W xenonsarja saattaa häikäistä vastaantulijoita
turhan paljon. Jos se olisi projektorilla, niin sitten menisi 50W
sarjakin. Pitkissä taas 50W sarjalla ainut huono puoli on, että 50W
sarjassa kylmällä polttimolla menee jonkin aikaa kirkastua, eli se ei
ole heti kirkas. Ei ole 35W sarjassakaan, mutta paljon nopeammin.
Haittaa siis kylmällä polttimolla, lämmin polttimo syttyy kirkaana heti.
Tosin monet kyllä laittaa pitkillekin 50W sarjaa, makuasia.
OK. Pakko uskoa jos myyjä kerran näin sanoo. En osaa yhtään edes arvailla mistä moinen johtuu.
Itse en ehkä laittaisi 50W lähivaloihin, valo on niin kirkas että saattaa häiritä vastaantulijoita.
H7 lähivalopolttimoiden tilalle pitää sitten laittaa H7R joka vähentää merkittävästi hajavaloa verrattuna tavalliseen H7 xenoniin.
Siellä xenonkaupassa on projektipäiväkirja S60 jossa on valokuvia tuulilasin läpi ns. ennen / jälkeen.
Luonnossa ero on vieläkin merkittävämpi.
Jorma L:
Itselläni on lähivalolamppu H7 ja kaukovalolamppu H1, kuin myös sumuvalolamppu. Kun on kaukovalot, palaa myös lähivalot. Olisko sopiva, jos laittaisin lähivalot 35 wattiset ja kaukovalot 50 wattiset, sillon se viive ei olisi niin haitallinen, kun lähivalot koko ajan päällä. Mitä mieltä olet jos sumuvaloihin myös xenonit?
koivuniemen herra:
Sumuvalot on varmaan aika kirkkaat H1:lläkin jos umpion pinta-ala on tyypillinen eli pieni (linssimäinen). En osaa sanoa tulisiko ratkaisevaa parannusta. Itse käytän tosi harvoin sumareita.
Tuo ehdottamasi 35/50W ratkaisu on minusta hyvä.
Jan79:
Tuollainen ajatusmaailma on yleisesti ottaen syvältä, että lain mukaan saa perseillä, ja lain kirjaimesta joustaen leikkipoliisin mielipahaa lukuunottamatta kenellekään mitään harmia aiheuttamatta toimiminen olis jotenkin suurempi synti.
Tarkoitan siis sitä että laki määrittelee mikä on sallittu ja mikä ei ja jos lain mukaan toimitaan, kenenkään on suhteellisen turha moittia tai kritisoida. Kuten aiemmin kirjoitin, itselläni on täysin lailliset lisäkaukovalot, ja vaihdan yleensäkin jopa liian kaukaa lähivaloille koska tiedän että ne häikäisevät vastaantulijoita.. Mutta esim. edellisessä autossani missä oli xenon valot ja automaattinen korkeuden säädin, vaikka ajoin lähivalot päällä, joillakin oli tarve valoja vilauttelemalla varmistaa että olihan minulla varmasti lyhyet päällä.. En ole sanonut että tällä palstalla kirjoittavat ovat juuri sellaisia mutta olen niin paljon tien päällä nähnyt juuri tarkoittamiani autoilijoita joita esim xenonmvalot ärsyttävät todella paljon.
drive:
Xenoneissa ainakin minua häiritsee kuoppaisella tiellä häikäistys koska automaattisäätö ei kerkiä mukaan, mutta kuis muita?
Harakiriasennukset, siis ilman autosäätöä, ovat tietenkin erikseen!
Aikamoisia monttuja ... Ne autosäädöthän on tarkoitettu tilanteisiin jossa autoa on kuormattu siten, että valojen suuntausta tarvitaan. Normaali anoppi takapenkillä tai kaljakori kontissa tuskin aiheuttaa vielä isompaa ongelmaa.