Öljyistä asiaa

13 kommenttia

Onko tällä palstalla mielipiteitä öljyistä? Itse olen juurtunut käyttämään autossa kuin autossa Mobilin 1 rally formulaa..



Onko öljyillä väliä ja mitä itse käytät?

  
  • Itse olen käyttänyt samaa myös vuosikausia. En tiedä onko se muita parempaa, mutta hyvin se on koneessa pyörinyt.

      
  • Yksittäisen autonkäyttäjän on täysin mahdotonta arvioida eri öljyjen paremmuutta. Itse käytän laadukkaiksi olettamiani (tunnetut merkit ja hyvät luokitukset) öljyjä. Merkillä ei niin väliä.

      
  • Eipä ole paljoa uuden auton omistajalla valinnanvaraa, jos ei kerran sitten tee niin että itse hommaa ne öljyt kun vie autoa merkkihuoltoon. Ja se nyt ei voisi vähempää kiinnostaa....

      
  • Toinen auto minullakin on uusi ja kakkos auto vanha.. Löysin vaan eräältä toiselta "merkki"-palstalta keskustelun missä väiteltii kovastikin öljyjen merkityksestä.. Siellä tuntui kovasti olevan ns. tehokkaiden autojen omistajilla mielipiteitä.



      
  • Itsekin rallivormulaa käytän. Shellin öljyä kerran testasin mutta se vajui ja joutui lisäämään ennen seuraavaa vaihtoa. Samoin erään 25-vuotiaan kesäauton (Nissan Sunny) savuttaminen kylmänä loppui kun laitoin Mobilia. Kokeilin siihen myös Nesteen City Prota, joka oli suunnilleen saman hintaista kuin Mobil mutta City Prolla kylmäsavutus oli melkoista.

      
  • Itse tämän ketjun luettuani inspiroiduin tarkistamaan autoni öljypinnan ihan huvin vuoksi. No eihän siitä v-ttuakaan tullut. Kuinka peukalo keskellä kämmentä voi ihminen olla syntynyt...

      
  • Olen käyttänyt Pyroilia (valmistja Valvoline) jo ainakin kymmenessä pirsissä (useampi kerrallaan) jo vuosia hyvällä menestyksellä, tosin hinta on jo yli 18€/kannu kun ennen oli vain 15e, mutta elämä on! :weary:

      
  • Halvempia 5w-40 täyssynteettisiä öljyjä käytän. Milloin mitäkin. Teboil Goldia, Biltemaa, Motoxia, Delphiä, Euroolia...



    Ei ainakaan vielä tule sinistä savua eikä laakerit ole hajonnu :weary:

      
  • No onnistuihan tuokin rumba. Ilman ohjekirjaa en kyllä olisi selvinnyt.

      
  • Omien kokemusten perusteella nuorena miehenä, ollessani töissä korjaamopuolella oli öljyissä todella suuret erot. Esimerkiksi shellin ja esson öljyillä koneremppa saattoi tulla vastaan 50 tuhannessa, kun parhailla castrol tai mobil se saattoi tulla 100-200 tuhannen kilometrin jälkeen.



    Tietenkin ajat ovat muuttuneet, ja kaikki kehittynyt mutta oma käsitys parhaimmista öljyistä pätee vieläkin omalta osalta, ja käytössä on ollut aikaisemmin castrol ja vuodesta -80 mobil 1 tarkemmin 0-40W tippaakaan öljyä en ole omiin lisännyt vaihtoväleillä 17 autoon, paitsi BMW 2002 mutta se kertoo enemmän valmistajan osaamisesta kuin öljystä.



    Moottoripyörässä käytän Hondan omaa puolisynteettistä ja vaihdan 6000km välein, niin öljyt kuin suodattimen vaikka valmistajan suositus on 12000km, niin tarkoitus on välttää turha kuluminen ja turhat venttiilisäädöt 24000km välein. Pyörä on nyt ajettu 90000km ja korvakuulolta käy yhtä kauniisti kuin uutena -03 saatankin testata, meneekö se ilman venttiilisäätöä kahteensataan tuhanteen.

      
  • Kumma juttu et tähän keskusteluun ei oo vielä tullu yhtään kommenttia vw longlife öljyistä.



    Itse en tiedä niistä mitään mut pyytämättä ja yllättäen pari henkilöä on niistä avautunu.



    Toinen törmäs käytetyssä autossa tilanteeseen jossa ensimmäinen omistaja oli luopunu longlife huolloista. Öljynvaihtoväli oli nyt muistaakseni normaali 15 tkm tai sinne päin... No kaveri oli ostanu melko uuden auton vähän siinä mielessä ettei tarttis joka käänteessä korjaamolla käydä. Petty vähän.



    Parilla muulla sankarilla taas on longlifet mut korjaamolla käydään silti 15 tkm välein. Toinen ajaa lyhyttä pätkää melko tuoreella pelillä ja matka taitaa selittää vaihtovälin. Toinen ajaa 200 tkm+ ajetulla autolla ja jo jokin aika sitte vaihtoväli yhtäkkiä putos 15 tkm. Pääasiassa ajo on maantietä ja mittaristokin on jo vaihdettu joten kyseessä ei oo se tyyppivika.



    Et silleen. Luulis näitä olevan muillaki.

      
  • Vesi vanhin voitehista mutta ei korvaa öljyä? :warning:

      
  • Aikoinaan TM testasi myös öljyjä,viime testistä taitaa jo kohta olla parikymmentä vuotta.

    Niissä testeissä olivat täyssynteettiset Teboil ja Shell parhaita,Mobilin öljyllä testimoottori (VTT:ll&#228:wink: leikkasi.

    Joku parempimuistinen saattaa lisätä yksityiskohtia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit