Honda CRV neliveto?

11 kommenttia

Minulla on ollut nyt kaksi vuotta Honda CRV. Autossa on Hondan lanseeraama "Real time" neliveto eli kun eturenkaat sutivat niin takarenkaat tulevat mukaan. Pitäisi siis vastata VW syncroa ja Audin Quatroa. TM maasturitestissä Hondaa suditeltiin nurmikolla ja oikein kuvan kanssa todisteeltiin kuinka sutimisjäljet alkoivat takana yhtäaikaa etujälkien kanssa.
Kokemus Hondan nelivedosta on kuitenkin se, että silloin kun sitä talvella eniten normaalissa liikenteessä tarvitsee eli kiihdyttää autoa maksimi tehoilla vain eturenkaat sutivat ja takapyörät eivät joko työnnä ollenkaa tai auttavat "sykleinä". Ikinä auton neliveto ei ole tuntunut yhdeltä puulta. Olen ajananut Quatora, Syncroa ja Land Roverin nelivetoja ja niissä nelivedon tuntee.
Onko kellään muulla kokemuksia Hondan nelivedosta ja vastaavatko ne omiani vai onko autossa ollut viallinen neliveto jo kaksi vuotta. (40ktm huollossa autosta vaihdettiin nelivetopumppu!?).

  
  • Olen myös lukenut testejä ja koeajokommentteja, joissa aikaisemman mallin CR-V:n nelivetoa on moitittu hitaaksi. Taas vastaavsti HR-V:n koeajoissa tästä hitaudesta ei ole mainintaa vaan tekniikan on kehuttu toimivan suht hyvin. Tosin Tuulilasin kiihdytystestissä lumipinnalla havaittiin 60km/h nopeuden jälkeen HR-V:n takapään vedon pieneneminen.

    En tarkkaan tiedä poikkeavatko tekniikat minkä verran, lanseerattiinhan HR-V markkinoille myöhemmin ja ehkä sen tekniikassa on jotain hienosäätöä vanhempaan CR-V:n verrattuna. Autojen painoero ja painojakautuma voi myös vaikuttaa takapään kytkeytymisnopeuteen ja irrotusviiveissä voi olla eroja. HR-V ainakin minulle mainostettiin että takapäälle alkaa virrata voimaa jo kun etupää on menettänyt pidostaan eturenkaan 1/4-kierroksen verran.

    Uudessa CR-V:ssä tekniikka ainakin toimii lmeisesti nopeammin.

      
  • VW:n Haldex (mm. Golf) on samantapainen järjestelmä kuin CR-V:ssä on. Akseleiden välillä tulee olla nopeuseroa muutama prosentti (muistaakseni 3 %), ennenkuin takapyörät kytkeytyvät mukaan ja kytkeytymisen huomaa. Kytkeytyminen kestää hetken (jokin sekunnin murto-osa). Vuoden 2005 CR-V:ssä nelivedon kytkeytymisnopeutta on parannettu ja siinä toiminta on huomaamattomampaa.

    VW:llä/Audilla on sitten parempikin ratkaisu olemassa nelivedon toteuttamiseen; Torsen, jossa ei viiveitä ole ja voimaa voidaan jakaa rajattomasti etu- ja taka-akselin kesken.

    Kuitenkin mikäli tuo neliveto tuntuu pahasti pätkivän, epäilen ettei levypakka perässä kytkeydy hydrauliikan avulla kunnolla vaan pääsee luistamaan.

      
  • Minulla on kokemusta HR-V:n nelivedosta, ja se kytkeytyi lähes saman tien, juuri ja juuri ehti täyskaasulla kuulla toisesta etupyörästä rahinaa ja saman tien veto taka-akseliin kytkeytyi. En tiedä paljonko etupyörä ehti luistaa, mutta ei likikään kierrosta. Siksi minua on ihmetyttänyt CR-V:n samanlaisen järjestelmän saamat moitteet, selvästikin laitteissa on eroa, vaikka toimintaperiaate sama onkin (vanhassa mallissa).

    Missään tapauksessa CR-V:ssä takavedon ei pitäisi tulla mukaan pätkimällä. Siinähän kaksi hydraulipumppua siirtää öljyä ja jos kardaanin pyörittämän pumpun tuotto on isompi kuin taka-akselin pyörittämän, syntyy paine-ero joka painaa kytkimen levyt yhteen. Jos kytkin vuoron perään pitää ja luistaa, vaihtelee todennäköisesti järjestelmän paine. Arvaan, että joko jompikumpi pumppu, joku venttiili tai tiiviste vuotaa. Muuttuiko mikään, kun pumppu vaihdettiin 40.000:n kohdalla?

      
  • Lainaus:
    26.01.2005 klo 11:20 Zilo kirjoitti

    VW:llä/Audilla on sitten parempikin ratkaisu olemassa nelivedon toteuttamiseen; Torsen, jossa ei viiveitä ole ja voimaa voidaan jakaa rajattomasti etu- ja taka-akselin kesken.

    Koska näissä pikkutirrikoissa on moottori poikittain, vaatinee se eri vetotavan kuin pitkittäismoottorisen. VW/Audillahan on koneet sekä poikittain että pitkittäin, jolloin Torsen on mielekkäämpi vaihtoehto jälkimmäisessä.

      
  • Tosin VW:ssä ja Audeissa ei taida kohta olla torsenia enää missään mallissa. Transporter muuttui Haldex-systeemiin, Golfeissa, Borissa ja Touranissa on haldex ja uuden Passatin moottorin sijoitustapa muuttuu samanlaiseksi kuin uuden A6:n eli niissä molemmissa on nyt sitten Haldex-jäjestelmä. Samoin kait sellainen on A3:ssa ja A4:ssä. Toaregista en tiedä onko snä Torsen vai Haldex. Joo nyt 2005 vuoden CR-V malliin nelivedon kytkeytymistä on parannettu ja nopeutettu. Samoin vakiovarusteeksi o tullut asr ja esp.

      
  • Lainaus:
    27.01.2005 klo 12:00 jannu78 kirjoitti
    Tosin VW:ssä ja Audeissa ei taida kohta olla torsenia enää missään mallissa. Transporter muuttui Haldex-systeemiin, Golfeissa, Borissa ja Touranissa on haldex ja uuden Passatin moottorin sijoitustapa muuttuu samanlaiseksi kuin uuden A6:n eli niissä molemmissa on nyt sitten Haldex-jäjestelmä. Samoin kait sellainen on A3:ssa ja A4:ssä.


    Uusi Passat on suunniteltu venytetylle Golf-pohjalle. Passatilla ei ole siis enää mitään yhteyttä A4- ja A6-malleihin.

    A4:ssa ja A6:ssa (sekä A8:ssa) on yhä moottori pitkittäin ja Torsen-neliveto. Golfiin perustuvassa A3:ssa on Haldex.

    Sharanin seuraaja tulee muuten Audin pohjalevylle Passatin/Golfin sijasta, koska V6-TDI-kone ei sovi poikittaismoottoriseen konehuoneeseen.

      
  • Lainaus:
    27.01.2005 klo 12:00 jannu78 kirjoitti
    Toaregista en tiedä onko snä Torsen vai Haldex.


    Touaregissa samoin kuin Phaetonissa on moottori pitkittäin eli niissä on Torsen.

      
  • Mielestäni mitään muutosta ei tapahtunut 40tkm huollon jälkeen kuin nelivetopumppu vaihdettiin. En tiedä liittyikö tämä nelivetoon, mutta kovalla lumella kiihdyttässä eturenkaat alkavat hyppimään. Samassa huollossa vaihdettiin myös etuiskarit mikä ei hyppimistä ole poistanut. Jos nelivedon pitäisi kytkeytä kuten kirjoituksissa on kuvattu niin omassani se ei näin toimi. Enpä tiedä kuinka innostutut huolto on tätä hoitamaan ja pystyvätkö sitä edes millään mittaamaan. Täytynee hakea toinen CRV koeajoon ja verratta sitä omaan. Kiitokset vaan kaikille kommenteista.

      
  • Etupyörien hyppiminen ja takavedon huono kytkeytyminen voivat liittyä toisiinsa. Ehkä etupään jousitusta suunniteltaessa ollaan lähdetty siitä, että etupyörä ei lyö tyhjää, koska takaveto kytkeytyy sitä ennen päälle. Tämä antaa vapaammat kädet rakentaa tuenta painottaen jotain muita ominaisuuksia kuin tilannetta, jossa pyörä lyö joutavaa, kompromissihan se pyöräntuenta aina on.

    Kun takaveto ei toimikaan kunnolla, etupyörät ovat tilanteessa johon niiden jousitusta ei ole suunniteltu ja ne alkavat pompottaa. Hondan nelivedossa on paljon osia ja ne toimivat vasta kun auto liikkuu ja etupyörä yrittää lyödä tyhjää, ei varmaan ole helppoa selvittää, missä vika on.

    Tuo koeajoidea on hyvä, jos se auto on erilainen kuin omasi, voit sanoa että ”minä ajelenkin tällä kunnes te olette saaneet rakennettua minun autoni samanlaiseksi, homma kun jäi tehtaalla vähän kesken


    [TeeCee muokkasi tätä viestiä 28.01.2005 klo 09:27]
      
  • Renkaiden hyppiminen on usein seuraus huonosta pyöräntuennasta, vrt. vanhat jenkit, kaasu pohjaan ja taka-akseli pomppii, koska vedon "kiertymää" alusta ja komponenti eivät ota vastaan. En tiedä onko juuri Hondassa tämä, se pitäisi oikeasti kokeilla, saada itse perstuntuma, jotta tietäisi.

      
  • SixPack:” Renkaiden hyppiminen on usein seuraus huonosta pyöräntuennasta, vrt. vanhat jenkit, kaasu pohjaan ja taka-akseli pomppii, koska vedon "kiertymää" alusta ja komponenti eivät ota vastaan.”

    Useimmiten se varmaan on joko vika tai ainakin huono ominaisuus, mutta sen vaimentaminen saattaa vaatia tuentaan muutoksia, joilla on huono vaikutus muihin ominaisuuksiin. Alustan komponentit on esimerkiksi voitu eristää löysemmillä kumeilla korista äänieristyksen parantamiseksi, koska kiertymää ei ole odotettavissa yhtä paljon nelivetoisella kuin etuvetoisella autolla. Nyt kun takaveto ei ota omaa osaansa momentista kantaakseen, etuveto ei toimi olosuhteissa joihin se on suunniteltu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit