Moottorijarrutus ja ajonhallintajärjestelmä

2 kommenttia

Otin tällaisen lainauksen liikennepalstalta Loimaan juttua ja Omegaa käsittelevästä ketjusta.

Lainaus:
24.01.2005 klo 13:59 -Kikseri- kirjoitti
Perä lähti irti kaasua painettaessa, miksei siis myös vähennettäessä...



Perinteisen takavetoisen ominaisuudet liukkaalla lienevät tutut jokaiselle. Kuormattunakin luistoherkkyys on tosiasia. Jopa moottorijarrutuksella auto on helppo saada poikittain. Tästä tulikin mieleni kysymys, joka koskee uusia vakautettuja takavetoisia. Mahtaako ajonhallintajärjestelmä moottorijarrutukselle mitään? Luistoahan korjataan vähentämällä tehoa ja jarruttamalla yksittäisiä pyöriä, mutta osaako järjestelmä lisätä tehoa luistotilanteessa?

  
  • Ei ajonhallintajärjestelmä lisää tehoa, mutta ei sen tarvitsekaan sitä tehdä. Se vakauttaa luiston käyttämällä jarruja eri pyörissä ja/tai vapauttamalla joitakin pyöriä pyörimään vapaasti. Käytännössä se tuntuu useimmiten vakauttavan auton (todella tehokkaasti) jarruttamalla jomman kumman puolen etupyörää.

    Toimii hyvin, mutten silti menisi temppuilemaan moottorijarrutuksella sen kaltaisessa kelissä mikä Loimaalla oli.

      
  • ABS-järjestelmän lisätoiminnoksi on saatavilla MSR-moottorijarrutusmomentin säätö. Moottorinohjausjärjestelmä saa renkaiden luistamisesta tiedon CAN-väylää pitkin ja lisää moottorin momenttia(eli lisää kaasua) pitääkseen pyörien luiston n. 8 - 20 % alueella. Varsinkin takavetoisissa käytetään myös joutokäynnin korottamista osana MSR-toimintoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit