Näyttää olevan aika monenkirjavaa käytäntöä näiden "päivävalojen", eli huomiovalojen käytön suhteen.
Käsittääksen lainsäädäntö on sama kuin ennenkin, eli ajovalot ja huomiovalot eivät saa palaa samaan aikaan. Varmaan korjaatte, jos olen väärässä.
Aika koomisia asennuksiakin näkee kyllä. Esim. pakettiautoja, joissa huomiovalot on pistetty puolen metrin etäisyydelle toisistaan rekisterikilven alle. En tiedä onko viritys laiton, mutta ainakin sataprosenttisen hölmön näköinen ja kiinnittää turhaan huomiota. Itse en ainakaan vapaaehtoisesti ripustaisi tuollaisia joulukoristeita autoni keulaan. Lisävaloasennuksena paljon parempi ratkaisu olisi pieni pyöreä malli, tai sitten vaihtaa kokonaan uudet umpiot joissa on päivävalot integroituna.
Aika koomisia asennuksiakin näkee kyllä. Esim. pakettiautoja, joissa huomiovalot on pistetty puolen metrin etäisyydelle toisistaan rekisterikilven alle. En tiedä onko viritys laiton, mutta ainakin sataprosenttisen hölmön näköinen ja kiinnittää turhaan huomiota.
Huomiovalot saavat olla enintään 40 cm auton ulkoreunasta ja vähintään 60 cm etäisyydellä toisistaan, joten ei taida ihan lailliset olla noissa oletettavasti n. 1,8-2,0 m leveissä pakuissa. Samaa mieltä niiden ulkonäöstä, mutta toisaalta huomiotahan niiden kuuluukin herättää.
Tehdasasenteiset LED-huomiovalot ja ajovalot tuskin palavat missään autossa yhtäaikaa. Omassani LEDien kirkkaus puoliintuu ajovalot kytkettäessä ja niistä tulee etuvalot eli parkit - eiköhän muissakin?
Ainakin joissain uusissa W212 Mersuissa näkyy palavan ajovalojen kanssa myös huomiovalot. Vaikka huomiovalot himmentyisivätkin parkeiksi, on Mersussa parkit kaukovaloissa ja seisontavaloja ei muistaakseni saa olla kuin yhdet eteenpäin.
Mersun helma-ledit katsotaankin kuuluvaksi mukautuvaan valojärjestelmään (AFS), jolloin niitä ei lasketa parkeiksi. Käytännössä ne kuitenkin himmennettyinä sellaiset ovat.
Aika koomisia asennuksiakin näkee kyllä. Esim. pakettiautoja, joissa huomiovalot on pistetty puolen metrin etäisyydelle toisistaan rekisterikilven alle. En tiedä onko viritys laiton, mutta ainakin sataprosenttisen hölmön näköinen ja kiinnittää turhaan huomiota.
Huomiovalot saavat olla enintään 50 cm auton ulkoreunasta ja vähintään 60 cm etäisyydellä toisistaan, joten ei taida ihan lailliset olla noissa oletettavasti n. 1,8-2,0 m leveissä pakuissa. Samaa mieltä niiden ulkonäöstä, mutta toisaalta huomiotahan niiden kuuluukin herättää.
Se on enintään 40 cm auton ulkoreunasta, vähintään 60 cm etäisyydellä toisistaan ja vähintään 25 cm korkeudella maasta.
Aika koomisia asennuksiakin näkee kyllä. Esim. pakettiautoja, joissa huomiovalot on pistetty puolen metrin etäisyydelle toisistaan rekisterikilven alle. En tiedä onko viritys laiton, mutta ainakin sataprosenttisen hölmön näköinen ja kiinnittää turhaan huomiota.
Huomiovalot saavat olla enintään 50 cm auton ulkoreunasta ja vähintään 60 cm etäisyydellä toisistaan, joten ei taida ihan lailliset olla noissa oletettavasti n. 1,8-2,0 m leveissä pakuissa. Samaa mieltä niiden ulkonäöstä, mutta toisaalta huomiotahan niiden kuuluukin herättää.
Se on enintään 40 cm auton ulkoreunasta, vähintään 60 cm etäisyydellä toisistaan ja vähintään 25 cm korkeudella maasta.
Tuo 40cm ulkolaidasta ei toteudu monessakaan transportterivirityksessä. Se on aika hämäävää kun sivusilmällä katsoo tuleeko sieltä joku ufotraktori vai mikä, kun valot ovat niin lähekkäin.
Aika koomisia asennuksiakin näkee kyllä. Esim. pakettiautoja, joissa huomiovalot on pistetty puolen metrin etäisyydelle toisistaan rekisterikilven alle. En tiedä onko viritys laiton, mutta ainakin sataprosenttisen hölmön näköinen ja kiinnittää turhaan huomiota.
Huomiovalot saavat olla enintään 50 cm auton ulkoreunasta ja vähintään 60 cm etäisyydellä toisistaan, joten ei taida ihan lailliset olla noissa oletettavasti n. 1,8-2,0 m leveissä pakuissa. Samaa mieltä niiden ulkonäöstä, mutta toisaalta huomiotahan niiden kuuluukin herättää.
Se on enintään 40 cm auton ulkoreunasta, vähintään 60 cm etäisyydellä toisistaan ja vähintään 25 cm korkeudella maasta.
Tuo 40cm ulkolaidasta ei toteudu monessakaan transportterivirityksessä. Se on aika hämäävää kun sivusilmällä katsoo tuleeko sieltä joku ufotraktori vai mikä, kun valot ovat niin lähekkäin.
Se on enintään 40 cm auton ulkoreunasta, vähintään 60 cm etäisyydellä toisistaan ja vähintään 25 cm korkeudella maasta.
Se on aina niissä valosarjojen asennusohjeissa sanottukin, siis 400mm auton ulkopystylinjasta valon ulkoreunaan max, 600 mm valon sisäreunasta toiseen LED-valon sisäreunaan vähintään.
Huomiovalojen pitää olla DLR merkityt, jos eivät ole, kelpaavat vain pysäköintivaloiksi, ei ajamiseen päivällä ainoina valoina omien parkkivalojen kanssa
Maasturiin nuo sai asennettua määräysten mukaan hienosti ja olen ollut tosi tyytyväinen kun varsinaisia ajovalo polttimoita ja umpioita ei tarvi porottaa päivällä paskaksi, vaan valoa on runsaasti tarjolla vähän käytettyjen polttimoiden ansiosta aina ja paljon pimeällä tarvittaessa.
Ajovalopolttimoiden asennusrumban voi näiden LED:ien ansiosta unohtaa sitten lopullisesti koska suurin osa ajostani on päivänvalolla. Joskus vielä jotkut vanhat Urpot vastaantullessa vilkuttelee valoja (eikö nääkin vois ottaa asioista selvää ennenkuin leikkii typerästi jotain kotipoliisia tms..) Näille minä vilkutan sitten pitkiä takaisin ja samalla moikkaan näitä Uunoja keskisormella
Huomiovalojen pitää olla DLR merkityt, jos eivät ole, kelpaavat vain pysäköintivaloiksi, ei ajamiseen päivällä ainoina valoina omien parkkivalojen kanssa
Jos huomiovalot on asennettu puskurin alle (esim. Octavia, E-Mersu) niin usein tulee tilanne jossa auto näkyy kumpareen takaa pitkän aikaa ennen kuin valot tulevat näkyviin.
Häikäisystä voin todeta että eivät ne sumuvalotkaan häikäise päivällä. Ongelmana on ne muista autoilijoista piittaamattomat 'valopäät' jotka sytyttävät sumarit automaattisesti kunhan vaan pimeys laskeutuu.
Karmein kokemus häikäisystä minulla on viime talvella kun 8-tiellä tuli vastaan 80-luvun koppi-Daihatsu sumuvalot päällä. Muuten tilanne olisi voinut olla siedettävä, mutta kun kaikkien valaisimien halogenipolttimot oli vaihdettu kiinalaisiin muropaketti-Xenoneihin. Olisi varmaan oman auton piilevät ruostevauriotkin näkyneet noiden valojen läpivalaisussa!
Kuitenkin, joissain uusissa autoissa nämä näyttävät palavan yhtä aikaa, joissain ei.
Oma lukunsa ovat nämä jälkiasennushuomiovalot. Niille johdot on ilmeisesti vedetty pääsääntöisesti suoraan akulta.
Olet oikeassa, ne huomiovalot eivät pala huomiovaloina ajovalojen kanssa vaan ns. parkkeina alennetulla teholla.
Ja tuskin kukana nyt sentään suorana akultta johtoja vetää että vlaot palaisi 24/7 vai mitä tarkoitat?
Kuitenkin, joissain uusissa autoissa nämä näyttävät palavan yhtä aikaa, joissain ei.
Oma lukunsa ovat nämä jälkiasennushuomiovalot. Niille johdot on ilmeisesti vedetty pääsääntöisesti suoraan akulta.
Olet oikeassa, ne huomiovalot eivät pala huomiovaloina ajovalojen kanssa vaan ns. parkkeina alennetulla teholla.
Ja tuskin kukana nyt sentään suorana akultta johtoja vetää että vlaot palaisi 24/7 vai mitä tarkoitat?
lähes joka mopoauto ja muutama koppimersu tulee päivittäin vastaan, jossa ledi-huomiovalot ja ajovalot (teeseitsemuropakettiksenonit h7 kannassa) palaa yhtäaikaa, kortti pois pelleiltä!
Monessa uudessa autossa (esim. Mersussa) päivänajovalot tosiaan palavat himmennettyinä myös lähivalojen kanssa yhtäaikaa ikäänkuin parkkivaloina ja tämä lienee ihan sallittua. Säädösten mukaan päivänajovaloja (täydellä kirkkaudella) ei saa käyttää lähivalojen kanssa yhtäaikaa
Jälkiasennus päivänajovaloista:
useimmat näistä sarjoista itse asiassa kytketään suurinpiirtein suoraan akun napoihin, koska säädökset vaativat, että päivänajovalot palavat aina kun moottori on käynnissä. Säädösten mukaiset valosarjat toimivat niin, että ne syttyvät vasta sitten, kun valojen elktroniikka tunnistaa virtaliitännässä akun latausjännitteen (eli laturi on pelissä mukan ja siis mootori käy). Sammutusautomatiikka taas kytketään lähivaloihin jolloin päivänajovalo sammuu kun lähivaloihin liitetty tunnistupiuha toteaa lähivalot kytketyiksi.
Joissain valosarjoissa sammutusautomatiikka puolestaan kytkee päivänajovalot himmennettyyn "parkkivalo" moodiin, kun auton omat lähivalot ovat päällä.
lähes joka mopoauto ja muutama koppimersu tulee päivittäin vastaan, jossa ledi-huomiovalot ja ajovalot (teeseitsemuropakettiksenonit h7 kannassa) palaa yhtäaikaa, kortti pois pelleiltä!
Ehkä sun olisi parasta jättää auto kotiin jos noin kiukuttaa.
Enpä ole itse koskaan tajunnut ärsyyntyä moisesta.
lähes joka mopoauto ja muutama koppimersu tulee päivittäin vastaan, jossa ledi-huomiovalot ja ajovalot (teeseitsemuropakettiksenonit h7 kannassa) palaa yhtäaikaa, kortti pois pelleiltä!
Ehkä sun olisi parasta jättää auto kotiin jos noin kiukuttaa.
Enpä ole itse koskaan tajunnut ärsyyntyä moisesta.
Se on jännä kun ihminen haluaa leikkiä poliisia ilman että hänelle siitä maksetaan. Ja haittakin on todennäköisesti vain sitä, että harmittaa kun joku ajaa sääntöjenvastaisella autolla.
Sama kun noudattaessa 80-talvinopeusrajoitusta, alkaa kiukuttelemaan siitä kun toiset eivät noudata.
Eikö sitä itse voi tehdä omat päätöksensä. Jos on kateellinen sääntöjenvastaisista valoista, niin asentaa sellaiset vaikka omaan autoonsa. Jos harmittaa kun toiset menee ohi, ni ajaa sitten itsekin kovempaa ja ottaa sakkoriskin.
Ei kukaan sinulle tuo palkintoa sääntöjen noudattamisesta, mutta rikkomisen teet omalla riskillä.
Kyllähän ne päiväajovalot saa monessa autossa kokonaan pois pelistä. Esimerkiksi Audeista saa ajotietokoneen kautta kokonaan pimeäksi.
Onko jälkiasennusvaloille sitten eri säännöt?
Tuossa alla ote päivänajovaloja koskevasta EU "direktiivistä":
"...If installed, the daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device which starts and/or stops the engine is in a position which makes it
possible for the engine to operate...."
Tuo EU "valosäädös" kokonaisuudessaan löytyy täältä:
Tulkitsen säädöksen tekstiä niin, että silloin kun nämä toistaiseksi vapaaehtoiset päivänajovalot (DRL) ovat käytössä, pitää toiminta olla järjestetty niin, että ne ovat päällä kun moottori käy ja kytketään pois päältä, kun puolestaan lähivalot kytketään päälle (joko manuaalisesti tai automaattisesti esim. hämärätunnistimella).
Se on jännä kun ihminen haluaa leikkiä poliisia ilman että hänelle siitä maksetaan. Ja haittakin on todennäköisesti vain sitä, että harmittaa kun joku ajaa sääntöjenvastaisella autolla. Sama kun noudattaessa 80-talvinopeusrajoitusta, alkaa kiukuttelemaan siitä kun toiset eivät noudata.
Joo, just noin! Iihan sama juttu kans, kun eteen tulee noita hidastelijoitakin, mitä hiivattia niistäkään on syytä kiukutella ja leikkiä poliisia, tai olla ottamassa niiltä korttia pois tai jotakin muuta sellasta. Vaikka laitokseen tai muuten piiloon laittamista.
Noi kaikki menee vielä ihan samaan nippuun senkin kanssa, ettei ite pääse ohi aina kaikista autoista, mutta mitäs siitäkään leikkimään poliisia. Ainoa harmi noista kun on, että ehkä jonkun minsa tai kaksi on myöhemmin perillä.
drive:
Jos on kateellinen sääntöjenvastaisista valoista, niin asentaa sellaiset vaikka omaan autoonsa. Jos harmittaa kun toiset menee ohi, ni ajaa sitten itsekin kovempaa ja ottaa sakkoriskin.
Kateellinen sääntöjenvastaisista pellevaloista? Ota sakkoriski? Älä leiki poliisia?
Eikö sulla muita argumentteja oikeasti ole kuin noi sun iänikuiset konstisi yrittää mollata heittämällä pellekorttejasi "kateus", "kotipoliisi" ym? On sulle kyllä surkeat kortit jaettu! Natsikortti taitaa vielä odotella tulemistaan?
drive:
Ei kukaan sinulle tuo palkintoa sääntöjen noudattamisesta, mutta rikkomisen teet omalla riskillä.
Öhh.............. Toi oli varmaan joku elämänviisaus, mutta syventäisitkö vähän, ettei tuo ala kuulostamaan tyypilliseltä drive-kirjoittelulta taas?
Eikö sulla muita argumentteja oikeasti ole kuin noi sun iänikuiset konstisi yrittää mollata heittämällä pellekorttejasi "kateus", "kotipoliisi" ym? On sulle kyllä surkeat kortit jaettu! Natsikortti taitaa vielä odotella tulemistaan?
drive:
Ei kukaan sinulle tuo palkintoa sääntöjen noudattamisesta, mutta rikkomisen teet omalla riskillä.
Öhh.............. Toi oli varmaan joku elämänviisaus, mutta syventäisitkö vähän, ettei tuo ala kuulostamaan tyypilliseltä drive-kirjoittelulta taas?
Viisaus on siinä, että onni ei löydy olemalla oman elämänsä pikku hitleri, vaikka moni sillä lailla pahaa oloaan yrittääkin purkaa.
Eräässä Helsingin Sanomien artikkelissa kerrotaan, että ajovalot ottavat akselitehoa noin 170 W, ja valojen sammuttaminen alentaa kulutusta 15 prosenttia, kun moottori käy lähes lepokuormalla joutokäyntiä. Moottorin akseliteho on tällöin 1,2 kW. Artikkelissa mainitaan, että joutokäynnin kulutus valot päällä on noin 1,3 litraa tunnissa. Siitä 15 prosenttia on noin 0,195 litraa. Moottorin täydellä teholla (100 kW) valojen sammuttaminen vaikuttaisi enää 0,2 prosenttia.
En tiedä, kuinka paljon 100 kW:n moottoriteho vaatii polttoainetta, mutta jos oletetaan, että valojen osuus on 0,2 prosenttia... (poistin tästä kohdasta laskelmiani, koska lukemat olivat niin hulluja laskekaa itse). Ehkä on parasta unohtaa koko Helsingin Sanomien juttu ja lukea sen sijaan tämä:
Allekirjoittaneen ajomäärillä valojen polttaminen maksaa 120 euroa vuodessa. Jos Ledeillä pysyttäisiin alentamaan sähkönkulutus kymmeneen prosenttiin siitä, mitä se on hehkulampuilla, säästöä tulisi jo aika mukavasti.
Kertauksena kysyisin, saako ns. päivävalot palaa varsinaisten ajovalojen kanssa samanaikaisesti?
Sinänsä nuo päivävalot edessä on hyvä parannus kun nykyään autojen ajovalosita ei lähde juuri hajavaloa ja niinpä autojen havaittavuus päivällä on heikentynyt. Samaa voisi sanoa suuntamerkeistä. Ne näkee jos osaa oikein katsoa ja oikeaan aikaan mutta ei niistä enää merkinantolaitteiksi ole kuin pimeän aikaan.
Kertauksena kysyisin, saako ns. päivävalot palaa varsinaisten ajovalojen kanssa samanaikaisesti?
Tuossa aiemmin esillä olleessa EU "direktiivissä" sanotaan:
"...The daytime running lamp shall switch OFF automatically when the headlamps are switched ON, except when the latter are used to give intermittent luminous warnings at short intervals..."
Eli päivänajovalot eivät saa palaa yhtäaikaa varsinaiseten ajovalojen kanssa ja yllä oleva säännös näyttää edellyttävän, että päivänajovalot nimenomaan automaattisesti kytketään pois päältä kun ajovalot sytytetään. Ei siis näytäisi riittävän se, että päivänajovaloilla olisi oma erillinen kytkimensä.
Mutta kuten aikaisemmissa viesteissä todettiin, päivänajovalot voivat palaa himmeinä ajovalojen rinnalla. Tällaisten päivänajovalojen "E4 leimassa" on kirjaimet RLA. Normaalit (ilman himmennysvaihtoehtoa olevien) päivänajovalojen E4 leimassa on kirjaimet RL.
Nämä led-huomiovalot tarvikkeena on helppo kytkeä oikein. Ne korvaavat normaalit lyhyetvalot, eli näitä valoja ei saa kahdentaa ja ne eivät saa palaa yhtäaikaan.
Heräte virtajohto kytketään auton lyhyille valoille, ja kytkentä on suoritettu oikein. Sellainen "haitta" siinä on, kun ajat pimeässä ja laitat pitkätvalot päälle, niin huomiovalot syttyvät, mutta sammuvat kun laitat lyhyetvalot päälle. Tämähän on sallittua, koska lyhyet ja pitkätvalot saavat palaa yhtäaikaan.
Valojen kykentä on hiukan vaikeampaa, jos auton oma järjestelmä on alkujaan sellainen, että lyhyet ja pitkätvalot palavat yhtäaikaa, mutta sen voi hoitaa ylimääräisen releen avulla kuntoon.
Aloittaja on muuten tyytyväinen, näihin led-huomiovaloihin ja minun autossani ei ole takavalot pimeänä, kun käytän huomiovaloja. Minusta on aika järjetöntä, että laki salli ettei takana tarvi olla valoja lainkaan, kun ajetaan huomiovaloilla, joskus kun sattuu nuo päivät olemaan aika harmaita.
Viisaus on siinä, että onni ei löydy olemalla oman elämänsä pikku hitleri, vaikka moni sillä lailla pahaa oloaan yrittääkin purkaa.
Tulihan sulta se natsikorttikin!
Tuon "pahan olon purkamisen" kyllä unohdin listata! Ihan vakiokamaa sekin.
Noh, ajattelitko ottaa oppia tuosta ohjeestasi?
Olisiko sinulla vaihteeksi johonkin jotain asiaakin kommentoitavana? Kysymyksiä tykkäät heitellä, mielellään nekin voisi kohdistaa johonkin autoiluun liittyvän asiaan.
Minusta on aika järjetöntä, että laki salli ettei takana tarvi olla valoja lainkaan, kun ajetaan huomiovaloilla, joskus kun sattuu nuo päivät olemaan aika harmaita.
"Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut."
Huomiovaloilla ja takavaloitta saa siis ajaa ainoastaan hyvässä säässä valoisan aikana. Mielestäni tässä ei ole mitään järjetöntä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Matkailuautoissa nuo LED-huomiovalot ovat viisaimmasta päästä ladata hupiakkua, jokainen voi päässään laskea sen wattimäärän joka menee ajovaloihin verrattuna LED-valoihin.
Sillä määrällä saa ladattua akkua mukavasti varsinkin kesäkuumalla jolloin autossa on ohjaamon ilmastointi päällä ja jos on ns. puskaparkkilainen, silloin kaikki mahdollinen lataus on hyvä antaa akulle.
en jaksanut lukea koko ketjua jos oli jo sama vastaus annettu, anteeksi siitä
harjis:
Aika koomisia asennuksiakin näkee kyllä. Esim. pakettiautoja, joissa huomiovalot on pistetty puolen metrin etäisyydelle toisistaan rekisterikilven alle. En tiedä onko viritys laiton, mutta ainakin sataprosenttisen hölmön näköinen ja kiinnittää turhaan huomiota. Itse en ainakaan vapaaehtoisesti ripustaisi tuollaisia joulukoristeita autoni keulaan. Lisävaloasennuksena paljon parempi ratkaisu olisi pieni pyöreä malli, tai sitten vaihtaa kokonaan uudet umpiot joissa on päivävalot integroituna.
drive:
Huomiovalot saavat olla enintään 40 cm auton ulkoreunasta ja vähintään 60 cm etäisyydellä toisistaan, joten ei taida ihan lailliset olla noissa oletettavasti n. 1,8-2,0 m leveissä pakuissa. Samaa mieltä niiden ulkonäöstä, mutta toisaalta huomiotahan niiden kuuluukin herättää.
Edit: korjattu etäisyys ulkoreunasta.
nimim Erkki:
Ainakin joissain uusissa W212 Mersuissa näkyy palavan ajovalojen kanssa myös huomiovalot. Vaikka huomiovalot himmentyisivätkin parkeiksi, on Mersussa parkit kaukovaloissa ja seisontavaloja ei muistaakseni saa olla kuin yhdet eteenpäin.
Mersun helma-ledit katsotaankin kuuluvaksi mukautuvaan valojärjestelmään (AFS), jolloin niitä ei lasketa parkeiksi. Käytännössä ne kuitenkin himmennettyinä sellaiset ovat.
FARwd:
Se on enintään 40 cm auton ulkoreunasta, vähintään 60 cm etäisyydellä toisistaan ja vähintään 25 cm korkeudella maasta.
askk:
Tuo 40cm ulkolaidasta ei toteudu monessakaan transportterivirityksessä. Se on aika hämäävää kun sivusilmällä katsoo tuleeko sieltä joku ufotraktori vai mikä, kun valot ovat niin lähekkäin.
drive:
Juu ei... itellä näin
Se on aina niissä valosarjojen asennusohjeissa sanottukin, siis 400mm auton ulkopystylinjasta valon ulkoreunaan max, 600 mm valon sisäreunasta toiseen LED-valon sisäreunaan vähintään.
Huomiovalojen pitää olla DLR merkityt, jos eivät ole, kelpaavat vain pysäköintivaloiksi, ei ajamiseen päivällä ainoina valoina omien parkkivalojen kanssa
Maasturiin nuo sai asennettua määräysten mukaan hienosti ja olen ollut tosi tyytyväinen kun varsinaisia ajovalo polttimoita ja umpioita ei tarvi porottaa päivällä paskaksi, vaan valoa on runsaasti tarjolla vähän käytettyjen polttimoiden ansiosta aina ja paljon pimeällä tarvittaessa.
Ajovalopolttimoiden asennusrumban voi näiden LED:ien ansiosta unohtaa sitten lopullisesti koska suurin osa ajostani on päivänvalolla. Joskus vielä jotkut vanhat Urpot vastaantullessa vilkuttelee valoja (eikö nääkin vois ottaa asioista selvää ennenkuin leikkii typerästi jotain kotipoliisia tms..) Näille minä vilkutan sitten pitkiä takaisin ja samalla moikkaan näitä Uunoja keskisormella
Maastovälitys:
Tarkoitit varmaan RL merkityt
Olet oikeassa, Sorry minun terminologiavirhe..
Standardi:
ECE R87 RL e11
Eli jompikumpi hyväksyntä pitää katsastuksessa löytyä valaisimesta.
Tässä niille hemuleille, jotka haluaa määräyksistä yms. lisää tietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp
Jokatapauksessa suosittelen valosarjoja autoihin monista syistä joko tehdasasenteisina tai jälkiasennuksena.
Jos huomiovalot on asennettu puskurin alle (esim. Octavia, E-Mersu) niin usein tulee tilanne jossa auto näkyy kumpareen takaa pitkän aikaa ennen kuin valot tulevat näkyviin.
Häikäisystä voin todeta että eivät ne sumuvalotkaan häikäise päivällä. Ongelmana on ne muista autoilijoista piittaamattomat 'valopäät' jotka sytyttävät sumarit automaattisesti kunhan vaan pimeys laskeutuu.
Karmein kokemus häikäisystä minulla on viime talvella kun 8-tiellä tuli vastaan 80-luvun koppi-Daihatsu sumuvalot päällä. Muuten tilanne olisi voinut olla siedettävä, mutta kun kaikkien valaisimien halogenipolttimot oli vaihdettu kiinalaisiin muropaketti-Xenoneihin. Olisi varmaan oman auton piilevät ruostevauriotkin näkyneet noiden valojen läpivalaisussa!
harjis:
Olet oikeassa, ne huomiovalot eivät pala huomiovaloina ajovalojen kanssa vaan ns. parkkeina alennetulla teholla.
Ja tuskin kukana nyt sentään suorana akultta johtoja vetää että vlaot palaisi 24/7 vai mitä tarkoitat?
JiiJiiReal:
lähes joka mopoauto ja muutama koppimersu tulee päivittäin vastaan, jossa ledi-huomiovalot ja ajovalot (teeseitsemuropakettiksenonit h7 kannassa) palaa yhtäaikaa, kortti pois pelleiltä!
Huomivaloiden (päivänajovalojen) tekniikasta edelleen:
Monessa uudessa autossa (esim. Mersussa) päivänajovalot tosiaan palavat himmennettyinä myös lähivalojen kanssa yhtäaikaa ikäänkuin parkkivaloina ja tämä lienee ihan sallittua. Säädösten mukaan päivänajovaloja (täydellä kirkkaudella) ei saa käyttää lähivalojen kanssa yhtäaikaa
Jälkiasennus päivänajovaloista:
useimmat näistä sarjoista itse asiassa kytketään suurinpiirtein suoraan akun napoihin, koska säädökset vaativat, että päivänajovalot palavat aina kun moottori on käynnissä. Säädösten mukaiset valosarjat toimivat niin, että ne syttyvät vasta sitten, kun valojen elktroniikka tunnistaa virtaliitännässä akun latausjännitteen (eli laturi on pelissä mukan ja siis mootori käy). Sammutusautomatiikka taas kytketään lähivaloihin jolloin päivänajovalo sammuu kun lähivaloihin liitetty tunnistupiuha toteaa lähivalot kytketyiksi.
Joissain valosarjoissa sammutusautomatiikka puolestaan kytkee päivänajovalot himmennettyyn "parkkivalo" moodiin, kun auton omat lähivalot ovat päällä.
Kyllähän ne päiväajovalot saa monessa autossa kokonaan pois pelistä. Esimerkiksi Audeista saa ajotietokoneen kautta kokonaan pimeäksi.
Onko jälkiasennusvaloille sitten eri säännöt?
pnieminen74:
Ehkä sun olisi parasta jättää auto kotiin jos noin kiukuttaa.
Enpä ole itse koskaan tajunnut ärsyyntyä moisesta.
simppa:
Se on jännä kun ihminen haluaa leikkiä poliisia ilman että hänelle siitä maksetaan. Ja haittakin on todennäköisesti vain sitä, että harmittaa kun joku ajaa sääntöjenvastaisella autolla.
Sama kun noudattaessa 80-talvinopeusrajoitusta, alkaa kiukuttelemaan siitä kun toiset eivät noudata.
Eikö sitä itse voi tehdä omat päätöksensä. Jos on kateellinen sääntöjenvastaisista valoista, niin asentaa sellaiset vaikka omaan autoonsa. Jos harmittaa kun toiset menee ohi, ni ajaa sitten itsekin kovempaa ja ottaa sakkoriskin.
Ei kukaan sinulle tuo palkintoa sääntöjen noudattamisesta, mutta rikkomisen teet omalla riskillä.
simppa:
Tuossa alla ote päivänajovaloja koskevasta EU "direktiivistä":
"...If installed, the daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device which starts and/or stops the engine is in a position which makes it
possible for the engine to operate...."
Tuo EU "valosäädös" kokonaisuudessaan löytyy täältä:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r048r5e.pdf
Tulkitsen säädöksen tekstiä niin, että silloin kun nämä toistaiseksi vapaaehtoiset päivänajovalot (DRL) ovat käytössä, pitää toiminta olla järjestetty niin, että ne ovat päällä kun moottori käy ja kytketään pois päältä, kun puolestaan lähivalot kytketään päälle (joko manuaalisesti tai automaattisesti esim. hämärätunnistimella).
drive:
Joo, just noin! Iihan sama juttu kans, kun eteen tulee noita hidastelijoitakin, mitä hiivattia niistäkään on syytä kiukutella ja leikkiä poliisia, tai olla ottamassa niiltä korttia pois tai jotakin muuta sellasta. Vaikka laitokseen tai muuten piiloon laittamista.
Noi kaikki menee vielä ihan samaan nippuun senkin kanssa, ettei ite pääse ohi aina kaikista autoista, mutta mitäs siitäkään leikkimään poliisia. Ainoa harmi noista kun on, että ehkä jonkun minsa tai kaksi on myöhemmin perillä.
drive:
Kateellinen sääntöjenvastaisista pellevaloista? Ota sakkoriski? Älä leiki poliisia?
Eikö sulla muita argumentteja oikeasti ole kuin noi sun iänikuiset konstisi yrittää mollata heittämällä pellekorttejasi "kateus", "kotipoliisi" ym? On sulle kyllä surkeat kortit jaettu! Natsikortti taitaa vielä odotella tulemistaan?
drive:
Öhh.............. Toi oli varmaan joku elämänviisaus, mutta syventäisitkö vähän, ettei tuo ala kuulostamaan tyypilliseltä drive-kirjoittelulta taas?
Kumppani:
Viisaus on siinä, että onni ei löydy olemalla oman elämänsä pikku hitleri, vaikka moni sillä lailla pahaa oloaan yrittääkin purkaa.
drive:
Tulihan sulta se natsikorttikin!
Tuon "pahan olon purkamisen" kyllä unohdin listata! Ihan vakiokamaa sekin.
Noh, ajattelitko ottaa oppia tuosta ohjeestasi?
Eräässä Helsingin Sanomien artikkelissa kerrotaan, että ajovalot ottavat akselitehoa noin 170 W, ja valojen sammuttaminen alentaa kulutusta 15 prosenttia, kun moottori käy lähes lepokuormalla joutokäyntiä. Moottorin akseliteho on tällöin 1,2 kW. Artikkelissa mainitaan, että joutokäynnin kulutus valot päällä on noin 1,3 litraa tunnissa. Siitä 15 prosenttia on noin 0,195 litraa. Moottorin täydellä teholla (100 kW) valojen sammuttaminen vaikuttaisi enää 0,2 prosenttia.
En tiedä, kuinka paljon 100 kW:n moottoriteho vaatii polttoainetta, mutta jos oletetaan, että valojen osuus on 0,2 prosenttia... (poistin tästä kohdasta laskelmiani, koska lukemat olivat niin hulluja laskekaa itse). Ehkä on parasta unohtaa koko Helsingin Sanomien juttu ja lukea sen sijaan tämä:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ajovalojen-paivakaytto-lisaa-vain-vahan-kulutusta
Allekirjoittaneen ajomäärillä valojen polttaminen maksaa 120 euroa vuodessa. Jos Ledeillä pysyttäisiin alentamaan sähkönkulutus kymmeneen prosenttiin siitä, mitä se on hehkulampuilla, säästöä tulisi jo aika mukavasti.
Kertauksena kysyisin, saako ns. päivävalot palaa varsinaisten ajovalojen kanssa samanaikaisesti?
Sinänsä nuo päivävalot edessä on hyvä parannus kun nykyään autojen ajovalosita ei lähde juuri hajavaloa ja niinpä autojen havaittavuus päivällä on heikentynyt. Samaa voisi sanoa suuntamerkeistä. Ne näkee jos osaa oikein katsoa ja oikeaan aikaan mutta ei niistä enää merkinantolaitteiksi ole kuin pimeän aikaan.
kello68:
Tuossa aiemmin esillä olleessa EU "direktiivissä" sanotaan:
"...The daytime running lamp shall switch OFF automatically when the headlamps are switched ON, except when the latter are used to give intermittent luminous warnings at short intervals..."
Eli päivänajovalot eivät saa palaa yhtäaikaa varsinaiseten ajovalojen kanssa ja yllä oleva säännös näyttää edellyttävän, että päivänajovalot nimenomaan automaattisesti kytketään pois päältä kun ajovalot sytytetään. Ei siis näytäisi riittävän se, että päivänajovaloilla olisi oma erillinen kytkimensä.
Mutta kuten aikaisemmissa viesteissä todettiin, päivänajovalot voivat palaa himmeinä ajovalojen rinnalla. Tällaisten päivänajovalojen "E4 leimassa" on kirjaimet RLA. Normaalit (ilman himmennysvaihtoehtoa olevien) päivänajovalojen E4 leimassa on kirjaimet RL.
Nämä led-huomiovalot tarvikkeena on helppo kytkeä oikein. Ne korvaavat normaalit lyhyetvalot, eli näitä valoja ei saa kahdentaa ja ne eivät saa palaa yhtäaikaan.
Heräte virtajohto kytketään auton lyhyille valoille, ja kytkentä on suoritettu oikein. Sellainen "haitta" siinä on, kun ajat pimeässä ja laitat pitkätvalot päälle, niin huomiovalot syttyvät, mutta sammuvat kun laitat lyhyetvalot päälle. Tämähän on sallittua, koska lyhyet ja pitkätvalot saavat palaa yhtäaikaan.
Valojen kykentä on hiukan vaikeampaa, jos auton oma järjestelmä on alkujaan sellainen, että lyhyet ja pitkätvalot palavat yhtäaikaa, mutta sen voi hoitaa ylimääräisen releen avulla kuntoon.
Aloittaja on muuten tyytyväinen, näihin led-huomiovaloihin ja minun autossani ei ole takavalot pimeänä, kun käytän huomiovaloja. Minusta on aika järjetöntä, että laki salli ettei takana tarvi olla valoja lainkaan, kun ajetaan huomiovaloilla, joskus kun sattuu nuo päivät olemaan aika harmaita.
Kumppani:
Olisiko sinulla vaihteeksi johonkin jotain asiaakin kommentoitavana? Kysymyksiä tykkäät heitellä, mielellään nekin voisi kohdistaa johonkin autoiluun liittyvän asiaan.
rs2300:
"Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut."
Huomiovaloilla ja takavaloitta saa siis ajaa ainoastaan hyvässä säässä valoisan aikana. Mielestäni tässä ei ole mitään järjetöntä, vaan pikemminkin päinvastoin.
drive:
No tuossahan sitä tuli jo!
drive:
Tämä liittyy yhtä paljon autoiluun kuin sinun "syvälliset arviosi" muista kirjoittajista. Mutta jos sitä ei huomaa, niin ei huomaa...
Matkailuautoissa nuo LED-huomiovalot ovat viisaimmasta päästä ladata hupiakkua, jokainen voi päässään laskea sen wattimäärän joka menee ajovaloihin verrattuna LED-valoihin.
Sillä määrällä saa ladattua akkua mukavasti varsinkin kesäkuumalla jolloin autossa on ohjaamon ilmastointi päällä ja jos on ns. puskaparkkilainen, silloin kaikki mahdollinen lataus on hyvä antaa akulle.
en jaksanut lukea koko ketjua jos oli jo sama vastaus annettu, anteeksi siitä
Kumppani:
Niin mutta sinulla ei tunnu olevan edes muista kirjoittajista sanottavaa. Oma pikku takiaiseni.