Led-huomiovalot

66 kommenttia
13»
  • Asensin huomiovalot säästääkseni polttoainetta ja varsin lyhytikäisiä (muka tavallista paremman valotehon antavia) H4-polttimoita.



    Polttoaineen kulutuksessa en ole käytänössä eroa huomannut, mutta eipä mahdollista paria desiä oikein voikaan tankkaustaktiikalla havaita. En tosin polta kotonanikaan turhaan 100W lamppua päivällä, vaikka verkkosähkö hävyttömän halpaa autosähköön verrattuna onkin.



    Katsastusinsinööri huomautti huomiovalojen ja kaukovalojen samanaikaisesta palamisesta luettuaan hetken lakia ja asetuksia. Sain kuitenkin leiman ja nyttemmin otin herätteen (lähinnä nukukkeen) vajaan euron hintaisen or-piirin kautta sekä lähi- että kaukovaloilta. Huomiovaloissa saisi olla jo valmiina kaksi herätekarvaa, vaikka muualla Euroopassa ei takavalojen päälle ymmärretäkään.

      
  • simppa:

    pnieminen74:

    lähes joka mopoauto ja muutama koppimersu tulee päivittäin vastaan, jossa ledi-huomiovalot ja ajovalot (teeseitsemuropakettiksenonit h7 kannassa) palaa yhtäaikaa, kortti pois pelleiltä!


    Ehkä sun olisi parasta jättää auto kotiin jos noin kiukuttaa.

    Enpä ole itse koskaan tajunnut ärsyyntyä moisesta.




    En kylläkään ärsyynny moisesta, mutta häikäistyn kyllä!! Ksenon polttimot vaativat ihan niille itselleen suunnitellut umpiot. Jos 'teeseitsemuropakettiksenonit' asennetaan tavallisiin umpioihin niin seurauksena on vastaantulijoiden voimakas häikäistyminen. Itse kokeilin kerran H4:sia 80/100W:n tehoisina ja nekin häikäisivät vastaantulijoita. Vaihdoin polttimot 55/100W:siin ja niillä vastaantulijoiden vilkuttelu lakkasi kokonaan.

    Tietysti jos p..kat piittaa muista tielläliikkujista niin voihan oman autonsa keulalle vaikka minkälaiset valonlähteet. Istuuhan sitä itse noiden valaisimien 'paremmalla' puolella eikä häikäisystä ole vaaraa -siis itselle. Taitaakin olla yleistymässä moinen hälläväliä-asenne muutenkin. Jos näillä eväillä mennään niin miksi yleensä kannattaa vaihtaa lyhyille valoille kohdatessakaan. Antaa palaa pitkillä vaan -eihän se mua häikäise!!

      
  • SO2001:

    Moottorin täydellä teholla (100 kW) valojen sammuttaminen vaikuttaisi enää 0,2 prosenttia




    Tuo tarkoittaa että ajetaan 136 hv autolla kaasu pohjassa ja kierroksia on 6000, eli aika harvinainen tilanne. Noin tehokasta autoa minulla ei ole ollut, 120 hv on ollut tehokkain.



    Ajovaloja käytetään sakon uhalla aurinkoisena kesäpäivänä siksi että muut näkisivät että "kappas, sieltähän tulee auto".

      
  • lukija.:

    Varmaankin "ulkonäön vuoksi" nuoret laittaa vanhoihin autoihin, näitä jouluvaloja.




    Muistelen että omassa nuoruudessani laitettiin lisäjarruvaloja vähän samasta syystä.



    Hyvä että jokin valopakko on koska muutoin ohittelijat "tulevat syliin", ja hienoa että ajovaloja voi jatkossa käyttää valaisemiseen pimeässä.



    Jo 60 tkm kestotesteissä todetaan että ajovalojen teho on heikentynyt. Ja jos vaihdattaa autoliikkeessä polttimot lienee ledit taloudellisesti kannattavat hyvinkin äkkiä.

      
  • Kävin katsastamassa autoa noin kuukausi sitten ja sattui toinen parkki olemaan pimeänä. Katsastusmies siihen tarinoimaan, että paljon näkee laittomia jälkiasennus-led -valoja autoissa. Eivät kuulemma ole sallittu, ellei ole alunperin olleet varusteena. Jos esim. vaihtaisin parkin kestävämpään LED versioon, sekin olisi laiton. On kuulemma lisäksi havaittu, että monet yksittäiset ledit ovat pimentyneet ns. paketeissa jossa valotehoa on tarvittu enemmän kuin yhdestä ledistä valoa lähtee eli vaikutti hänen mukaansa siltä, ettei Ledit ole teknisesti yhtä kestäviä kuin mainokset antaa ymmärtää. Olen yhden kohde-LED lampun ostanut kotiin ja kestoikä oli noin 10% luvatusta + hinta moninkertainen.

      
  • CS2800:

    Muistelen että omassa nuoruudessani laitettiin lisäjarruvaloja vähän samasta syystä.

    Hyvä että jokin valopakko on koska muutoin ohittelijat "tulevat syliin", ja hienoa että ajovaloja voi jatkossa käyttää valaisemiseen pimeässä.

    Jo 60 tkm kestotesteissä todetaan että ajovalojen teho on heikentynyt. Ja jos vaihdattaa autoliikkeessä polttimot lienee ledit taloudellisesti kannattavat hyvinkin äkkiä.


    Ei mitään uutta auringon alla, heh.



    Minun nuoruudessani 740 GLE:ssä oli vakiona huomiovalot, juuri niin korkealla kuin ne tuohon kanttikeulaan mahtuivat, näkyäkseen mäen harjanteella mahdollisimman aikaisin. Takavalot paloivat huomiovalojen kanssa, kuten turvallista onkin.



    Jarruvalon erottumisessa ei ollut mitään ongelmaa, koska kyllähän takahyllyllä sijaitsevan vakiojarruvalon erottaa perän takavalopatterista aivan selvästi.



    Suomessa tämä kaikki olisi ollut liian turvallista, joten huomiovalon sulakkeen poiston lisäksi piti takahyllyn vakiojarruvalo tervata, tehdä toimintakyvyttömäksi tai poistaa kokonaan.



    Missä ovat 80-luvun johtavat suomalaiset turvallisuusasiantuntijat nyt, kun heitä tarvittaisiin puolustamaan kansaa uhkaavilta valoilta, jotka tekevät autot paremmin erottuvaksi?



    Vuoden 2008 käyttöautooni mietin myös päiväajovaloja ja totesin omalta kannalta kätevimmäksi ratkaisuksi D1S xenonit. Lokakuussa vaihdan taas talvipolttimot paikalleen. Käytettynä ostamani auton mukana tulleisiin tulee vielä valo, joten siinäpä ovat päiväajovaloina kesäisin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit