Edullista työmatka-autoilua?

5 kommenttia

Ajelen päivittäin noin 190 kilometriä pelkkää työmatkaa. Julkisilla työmatkaan kuluisi 4,5 tuntia päivässä, omalla autolla parisen tuntia. Ajan isohkolla turvallisella dieselillä, mutta olisiko käyttöedullisempaa autoa olemassa (en puhu nyt Nakkikattiloista vaan Autoista)? Kimppakyytiäkään ei ole löytynyt. Millainen peli on maakaasulla kulkeva auto?

  
  • Jos kaasuasema on jossain työmatkasi varrella, halpaa ajoa luvassa ainakin nykyverotuksella.

    Autoon pitää tankata kaasua noilla kilometreillä päivittäin. Kaasusäiliot on niin pienet että kaasulla pääsee noin 250km.

      
  • Fisker Karma tai Chevrolet Volt.



    Molemmissa erittäin pieni kulutus ja pitkä tankkausväli. Kun sähkö loppuu, jatketaan polttoaineella.

      
  • Onhan niitä dieseleitä joilla pääsee maantieajossa neljään litraan. Tiedä sitten mitä nakkikattilalla tarkoitatte, kuuluuko Toyota Corolla tai Citroen C4 siihen kategoriaan.

      
  • Jos minidiesel ei käy, olisiko mahdotonta harkita asuntoa lähempänä työpaikkaa?

      
  • Kaasua saa sitten tosiaan tankata joka päivä. Sillä säästää max 10-20% polttoainekuluissa. Dieselin kulutuksessa siis pudotus kuudesta viiteen ajanee saman asian?

    Mulla menee 5,1 - 5,4 l/100km maantieajossa nopeudella 110-120km/h (kesä-talvi) i 30 wagonilla.

    Tuskinpa sitä "auto" - "nakkikattila" tuntumaa kannattaa arvata, käy kokeilemassa.

    En kyllä tiedä minkälaisia kattiloita kaasulla kulkee. Liekö B-sarjassa, passatissa ja fordissa ne vaihtoehdot. Samanlaisia kattiloita nuokin on.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit