Luin tuossa juuri järkyttävän uutisen:" http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2030409 "jossa Tojo karkasi jälleen.
Ihmetystä herättää vain se kun tarvitaan poliisi ja palokunta huutamaan megafonilla korvaan ja lopuksi kuitenkin vain avaimen kääntö ja ryntäävä moottori sammuu kiltisti. Nyt kaipaan teknistä tietoa eikö uusissa hybrireissä saa avainta nollille / vaihdetta vapaalle yli 80 vauhdeissa? Tai onko muita teknisiä / älyllisiä esteitä pysäyttää auton voimantuotto?
Tämähän sopisi TM artikkelin aiheeksi?
Eihän nuo avainkortilliset autot useimmiten sammu vauhdista vaikka kuinka yrittäisi.
On se hemmetin kumma, ettei konedirektiivi koske vielä autoja(koneita, joissa vielä ihmisiä kyydissä ja vaarassa jäädä alle)
Koettakaapa rakentaa EU:ssa jokin automaattisesti toimiva kone tai järjestelmä oikeassa elämässä varustettuna puutteellisin varojärjestelmin ja pysäytysmahdollisuuksin, kun jotain vahinkoa sattuu ihmisille, niin suunnittelijat ja toteuttajat joutuu häkkiin, mikä on ihan oikein.
On se kumma ettei autoilta vaadita luotettavaa järjestelmää pysäytykseen. Kauhistuttaa ajaa vehjettä jossa joku yhtäluotettava systeemi kuten esim. Windows näissä tietokoneissa, ohjaamassa. Sitten kun se sekoaa niin ei voi ottaa edes töpseliä seinästä..
Oikeasti tarvitaan hätä/seis -tatit kojelautaan autoihinkin.
Ihan kuin oltaisiin palattu hevosaikakauden peleihin, sielläkin kun hevonen pelästyi ja pillastui, sitä ei pysäyttänyt mikään??
Maastovälitys:
Vaatimuksista en tässä kohdassa osaa sanoa mitään, mutta ko. autoilijalla olisi ollut kolme konstia auton pysäyttämiseen:
1. Jarru pohjaan ja pidetään siellä välittämättä tempun väkivaltaisuudesta.
2. Painetaan Start/stop -nappulaa kolmen sekunnin ajan.
3. Kammetaan vaihdevipu N-asentoon ja pidetään siellä muutama sekunti.
Nämä vaikuttavat vielä kolmeen itsenäiseen järjestelmään.
Alkaa olla vaikea keksiä enää kovin paljon lisää turvajärjestelmiä, joita olisi pitänyt olla. Tapauksesta saatujen hajanaisten kuvausten perusteella kaasupoljin meni fyysisesti pohjaan ja jäi sinne, joten elektroniikassa ei ollut vikaa.
Aiheuttajasta ei ole tietoa, eikä tapauksesta muutenkaan kuin monen käden kautta saatua kuljettajan kertomaa. Kaasupolkimen hajoaminen on yksi mahdollisuus, jousihan sitäkin palauttaa. Tai sitten se matto, vaikka kuljettaja vannookin ettei se mistään sellaisesta ollut kiinni.
Ei niinkään yllättävästi Yhdysvalloissa yritetään nyt sotkea kaikki Toyotan takaisinkutsut yhteen ja samaan automalliin. Tässä nyt kuitenkin ulkomuistista nämä:
Kaasupoljinvika:
Useissa Toyotan Euroopassa ja Yhdysvalloissa tehdyissä malleissa (ei ilmeisesti kuitenkaan Priuksessa) oleva muovisen kaasupolkimen kulumiseen liittyvä takelteluongelma.
Jarruvika:
Uuteen Priukseen (2010) liittyvä valitus. Kyse on regeneratiivisen jarrutuksen lopettamiseen liukkaalla liittyvä algoritmiongelma. Tämä on vika tai ominaisuus tulkitsijasta riippuen, mutta bugi softassa tai raudassa se ei ole.
Matto kaasulla:
Vanhassa Priuksessa (-2009) ja joissakin Lexuksissa on käytetty sellaisia mattoja, jotka voivat mennä kaasupolkimen päälle. Tämä lienee automallista riippumatta yleisin ryntäilyn aiheuttaja. (Tämänkertaisen uutisen auto oli näitä Priuksia.)
Elektroniikka-/ohjelmistoviat:
Näistä taas ei ole mitään varsinaista todistusaineistoa, vaikka uutisointi tähän suuntaan vihjailee. On ilmeisesti paljon tylsempää, että viat ovat ihan tavallisia mekaanisia vikoja.
Vaikka sinänsä kyllä Toyotalta olisi odottanut, että jos jarrua painetaan, moottori pudottaa vedon pois.
Ihan varmasti Toyotankin laatu lipsuu, samoilla paineilla kaikki valmistajat toimivat, eivätkä japanilaiset enää ole mitenkään ylivoimaisia valmistuspuolella. Meteli ehkä kuitenkin tulee muusta kuin siitä, että Toyota yllättäen ja yht'äkkiä tekisi vain vaarallisia autoja.
Samaa propagandaa. Taas on haettu yksittäistapaus vauhdittamaan jenkkilän Ford-myyntiä. Varmaan matto kiilautunut polkimen päälle. Kumma, että megafoonin kautta annettujen ohjeiden kautta auton saa pysähtymään. Ehkä kuski yrittikin vain välttää ylinopeussakot, mutta ei päässyt eko-Priuksella karkuun.
Jos muutamassa Toyotassa on ollut vika, niin onhan se jo uutinen. Muiden valmistajien kohdalla vikoihin lie totuttu, jotta niitä ei ihan erikseen kannata uutisoida. Onneksi suomalaiset autolehdet eivät ole lähteneet tälle hesarin/iltasanomien mässäilylinjalle, vaan ovat uutisoineet objektiivisesti takaisinkutsuista.
Eniten tuo "uutinen" kertonee jenkkien ajotaidoista. Kun autossa ei ole kuin kaksi poljinta, luulisi osaavan polkaista pohjaan sen, jolla vauhtia hiljennetään! Kyllä kai sivistysvaltioissa opetetaan auton pysäyttäminen jo autokoulussa, ja luultavasti ilman megafoonia. Vai saako USA:ssa kortin pelkällä kirjekurssilla? Heti jos jotain tavallisuudesta poikkeavaa ilmenee, kuski menee paniikkiin eikä osaa edes perusasioita auton käsittelystä. Kaasut ovat hirttäneet kiinni jo kauan ennenkuin fly-by-wire -systeemit tulivat autoihin. Ja varmasti useammin kuin nykyään.
Ihmettelen näissä uutisissa sitä etteikö auto tosiaan pysähdy jos painetaan jarrua "täysillä" kuten asiaa on uutisoitu. Ainakin omalla kokemuksella jarrut on huomattavasti konetta vahvemmat. Joskus kun vanhemmassa autossa ahtopainetta säädettiin niin piti jarrulla rajoittaa vauhti kaasu pohjassa. Eikä siihen paljoa tarvita.
Vai onko noissa Toyotissa heikot jarrut?
Tuo viimeisin uutis-video on kyllä melko koominen. Ei vaikuta kovin uskottavalta se mies siinä Jenkki-autoharrastaja takki päällänsä. Meinaa jopa pokka pettää kun yrittää näyttää vakavalta. Eikä kestä katsoa kameraan.
No. Toivottavasti perimmäiset syyt vikoihin löytyy ja ne saadaan korjattua. Toyota on saanut loistavaan maineeseensa ihan turhaa lokaa tässä. Tuntuu, että joka suunnasta lyödään nyt kun siihen viimeinkin on saatu aihetta. Vaikka oma pesä ois kuinka likainen hyvänsä.
Kyllähän siitä pitäisi lähteä, että auton pysäyttäminen ei saa vaatia oivaltamista. Moni voi hätääntyä auton kaasun jäädessä pohjaan sen verran, että kovin monimutkaisia temppuja ei voi tehdä. Yksi viranomaisten poimima epäkohta on selvien pysäyttämisohjeiden puuttuminen. Jos auton pysäyttäminen vaatii esimerkiksi käynnistysnapin painamisen 3 sekunnin ajan pohjaan, niin se pitäisi myös lukea niin selvästi selvästi kojelaudassa, että kuski ymmärtäisi toimia näin hätätilanteessa.
NHB:
Mitenkäs se jarrupoljin?
juuso01:
Ilmeisesti jarrupoljin pysäyttää Priuksen, kunhan vain polkee sitä pitkään ja määrätietoisesti. Eli tuossakin on pari tekijää, jotka potentiaalisesti tekevät tästäkin huonosti toimivan tavan. Monelle varmasti ensimmäimmäinen reaktio on polkea jarrua, mutta kovasta vauhdista moottorin vetäessä jarrun toiminta ei välttämättä ole odotettu. Tilanne on kuitenkin toinen silloin kun jarru ohittaa kaasun.
A Tapio:
Kyllä näitä tapauksia näyttää olevan enemmänkin: http://www.autoblog.com/2010/03/10/report-another-prius-accelerates-unintentionally-in-new-york-an/
SPONSORED BY DETROIT.
BoxerDiesel:
Papparainen on seisonut kuitenkin kaasupolkimella luullen sitä jarruksi. Nyt yrittää sitten saada miljardikorvauksia omasta mokastaan kun on kuullut että niissä autoissa on jollakin muulla ollut ongelmia kaasun kanssa. Vähän sama kuin tupakkayhtiöitä vastaan nostetut jutut.
Tuntuuko tutulta:
http://www.thetruthaboutcars.com/the-best-of-ttac-the-audi-5000-intended-unintended-acceleration-debacle/
Jenkit osaa shown... Itkeviä todistajia marssitettiin televisioon, autoa muokattiin jotta sen saataisiin tahallisesti toimimaan halutulla tavalla.
Kolme vuotta myöhemmin myönnettiin, että vika olikin siinä, että kaasu ja jarrupoljin oli mennyt sekaisin. Audin myynti USAhan melkein lopetettiin tämän shown takia.
Jenkeillä ollut aina tapana, että kaikki on suurempaa kuin muilla, tämä pätee myös typeryyteen..
Ei tarvi kuin katsoa joskus satunnaisesti joitain niiden ohjelmia, joissa neuvotaan tekemään omilla käsillä jotain valmista, niin ihan perusjutut tuntuu niille aina ihmeelliseltä ja uskomattomalta. Esimerkkinä nyt nopeasti vaikka porata porakoneella reikä seinään, ei edes kiviseen.
Sitten niiden uskomaton tuotevastuulainsäädäntö mahdollistaa äkkirikastumisen jonkin hyödykkeen toimittajan kustannuksella käyttämällä apuna vaan pätevää juristia. Olen kyllä aavistellut että kaasupedaali jutun takana on liikkeellä monenlaista yrittäjää, ei pelkästään Toyotan ympärillä. Kaikki jenkkeihin vietävät automallit (ml. "Euroautot"näyttää minusta sisältä surullisen huvittavilta, kun kaikenmaailman tarroja on sisätilat ja aurinkolipat täynnä. Samoin kaikki DingDong ja kilikali -varoitusäänet, teki kuski sitten mitä hyvänsä. Varmaan aika haasteellista suunnitella idiootinvarmaa autoa käyttäjälle, joka ei osaa välttämättä edes kirjoittaa omaa nimeään?
Ei pelkästään jenkeissä, ei saanut edes norjalainen pysähtymään, kumma juttu.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Toyotan+kaasu+hirtti+moottoritiell%C3%A4+Norjassa+%E2%80%93+auto+kaiteeseen/1135254368321
Priuksessa 04-09 mallisissa Usa:ssa on takana rumpujarrut ja saattaa ne poiketa muutenkin tekniikaltaan kuin euroopan autoihin jotka on tehty Japanissa .Toyota ja Lexus on erittäin runsaana heidan katukuvassaan ja heidän omat autot eivät varmasti myy niin kuin heidän autoteollisuus toivoisi.
Hybridi:
Malleissa on eroa, ja aikaisemmin todella Priuksessa oli rumpujarrut. Mutta kyllä ne kaikki kunnianimellä "econobox" kulkevat lännessä myydyt Prius-sämpylät kuitenkin on toistaiseksi leivottu Japanissa. Jenkkitehdas on vasta suunnitteilla.
Hiilipäästö:
Jep,niin Mississipin Prius tehtaan aukaisua on lykätty , mutta Camry hybridiä sillä valmistetaan "kotikonstein" , tarkennuksena.
https://www.youtube.com/watch?v=lZ4PtafRB9c&feature=player_embedded#