menikö tyhjäkäyntimoottori

61 kommenttia
2
  • Epäilen,että joxan imusarjassa alipainekasvaa kun kaasua painetaan??
    Se selittäisi näkemyseron..

      
  • Uuppelixi:
    "No niin, ei muuta kuin pistät kertoen minkä fysiikan lain olen kumonnut?"

    Sen että vuoto ali- tai ylipainesysteemissä ei vaikuta paineeseen! :sunglasses:

      
  • Kaukaasi:
    "Epäilen,että joxan imusarjassa alipainekasvaa kun kaasua painetaan??
    Se selittäisi näkemyseron.."


    Ei ehkä minun systeemissä, paremminkin ylipainetta? :innocent:
    Autoissa kait kasvaa, vai pieneneekö sittenkin kuten Uuppelixi väittää? :sunglasses:
    Sinänsä ei merkitystä jos ei omalle kohdalle satu, mutta yleensä kait vuoto vaikuttaa paineelliseen tai ylipaineelliseen systeemiin? :innocent:
    Varsinkin jos on paine- tai alipainepumpun puolella? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    20.10.2007 klo 23:09 JOXA kirjoitti
    Uuppelixi:
    "No niin, ei muuta kuin pistät kertoen minkä fysiikan lain olen kumonnut?"

    Sen että vuoto ali- tai ylipainesysteemissä ei vaikuta paineeseen! :sunglasses:


    Missään vaiheessa en ole tuollaista väittänyt! Olen sanonut, että se ei häiritse MAP-anturilla varustettua moottorinohjausta muutenkuin niin, että kierrokset nousee. Suosittelen sinulle edelleen, että luet näitä juttuja päiväsaikaan...

      
  • Uuppelixi:
    "Tuo laihalla käyminen tapahtuu nimenomaan vain ilmamassamäärä mittarilla (MAF) varustetuissa moottoreissa ei paineanturilla (MAP) varustetuissa."

    Mitäs tuo on suomeksi? :innocent:

      
  • Tyhjäkäyntimoottori? Olisko sittenkin kyseessä tyhjäkäyntisäädin? Moottorilla tuotetaan voimaa ja se pyörii samaan suuntaan pitkiä ajanjaksoja kerrallaan. Säädin/säätömoottori vain kääntyy pari kierrosta silloin tällöin jotain laitetta säätääkseen.

    Vai onko autossasi kenties jokin moottori, joka putputtaa tyhjäkäyntiä koko ajan :tongue:

    [K-10 muokkasi tätä viestiä 23.10.2007 klo 00:12]
      
  • Uuppelixi:
    "Tämähän ei pidä MAP-anturilla varustetussa moottorissa, koska imusarjan alipaine pienenee myös kaasua painettaessa (kaasuläppä aukeaa) jolloin "soppaa" syötetään enemmän."

    Tuo myös käsittämätöntä! :innocent:
    Kaasuläppä kiinni alipaine suuri, kasuläppä auki alipaine pieni?
    Vuoto ei vaikuta siis alipaineeseen? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    23.10.2007 klo 00:06 JOXA kirjoitti
    Uuppelixi:
    "Tuo laihalla käyminen tapahtuu nimenomaan vain ilmamassamäärä mittarilla (MAF) varustetuissa moottoreissa ei paineanturilla (MAP) varustetuissa."

    Mitäs tuo on suomeksi? :innocent:


    No mietippä sitä joskus päivällä selvinpäin, niin eiköhän se siitä aukea ihan ilman selittelyjäkin...

    MAF-anturilla eli siis ilmamassamäärä mittarilla varustetussa ruiskussa imusarjanvuoto aiheuttaa sen, että kaikki sylintereihin menevä ilma ei mene mittarin kautta. ECU kuitenkin syöttää bensaa vain sen mukaan mitä mittari näyttää kuluvan ilmaa eli tästä johtuen seos menee laihaksi.

    MAP-anturilla varustetussa moottorissa tätä ongelmaa ei siis tule, koska vuoto pienentää imusarjan alipainetta (= imusarjan paine nousee = lähestyy normaalia ilmanpainetta) ja ECU syöttää bensaa imusarjan paineen mukaan eli mitä vähemmän alipainetta sitä enemmän bensaa.

      
  • Lainaus:
    23.10.2007 klo 00:16 JOXA kirjoitti
    Uuppelixi:
    "Tämähän ei pidä MAP-anturilla varustetussa moottorissa, koska imusarjan alipaine pienenee myös kaasua painettaessa (kaasuläppä aukeaa) jolloin "soppaa" syötetään enemmän."

    Tuo myös käsittämätöntä! :innocent:
    Kaasuläppä kiinni alipaine suuri, kasuläppä auki alipaine pieni?
    Vuoto ei vaikuta siis alipaineeseen? :sunglasses:


    Näköjään tämä asia on sinulle aivan liian monimutkainen...

    Kaasuläpän ollessa kiinni alipaine on suuri, aivan oikein. Kaasuläpän ollessa auki alipaine on pieni = absoluuttinen paine on suurempi, kuin kaasuläpän ollessa kiinni.

    Edelleenkään en ole missään kohdassa väittänyt etteikö vuoto vaikuttaisi imusarjan paineeseen, vaan nyt on keskusteltu siitä vaikuttaako se moottorin toimintaan ja olen ties kuinka monesti sanonut, että se vaikuttaa niin, että joutokäyntikierrokset nousee! Tietenkin, jos vuoto on riittävän suuri, niin nykyisissä ruiskuissa tietoa tulee niin monelta muultakin anturilta, että jos tiedot ei sovi tiettyihin ikkunoihin, niin ECU sytyttää vikavalon. Kuitenkaan imusarjan vuoto ei aiheuta joutokäyntiä laskevasti.

      
  • Lainaus:
    23.10.2007 klo 00:11 K-10 kirjoitti
    Tyhjäkäyntimoottori? Olisko sittenkin kyseessä tyhjäkäyntisäädin? Moottorilla tuotetaan voimaa ja se pyörii samaan suuntaan pitkiä ajanjaksoja kerrallaan. Säädin/säätömoottori vain kääntyy pari kierrosta silloin tällöin jotain laitetta säätääkseen.

    Vai onko autossasi kenties jokin moottori, joka putputtaa tyhjäkäyntiä koko ajan :tongue:


    Varsin monessa autossa säätimessä ei ole moottoria ollenkaan, vaan pelkkä sähkömagneetti.

    Eikä moottorin määritelmään kuulu, että sen pitäisi pyöriä pitkiä ajanjaksoja kerrallaan eikä todellakaan vain samaan suuntaan!

      
  • Uuppelixi:
    "Edelleenkään en ole missään kohdassa väittänyt etteikö vuoto vaikuttaisi imusarjan paineeseen, vaan nyt on keskusteltu siitä vaikuttaako se moottorin toimintaan ja olen ties kuinka monesti sanonut, että se vaikuttaa niin, että joutokäyntikierrokset nousee! Tietenkin, jos vuoto on riittävän suuri, niin nykyisissä ruiskuissa tietoa tulee niin monelta muultakin anturilta, että jos tiedot ei sovi tiettyihin ikkunoihin, niin ECU sytyttää vikavalon. Kuitenkaan imusarjan vuoto ei aiheuta joutokäyntiä laskevasti."

    Hyvä että ymmärrät jo perusjutut! :smile:
    Mutta kun ECUn tieto on tarpeeksi ristiriitaista, siis kierrokset/alipaine/lambda/lämpötila jne., niin voi kierrokset "heittää" myös alaspäin? :sunglasses:
    Periaate sama kuin "kaasareissa", siis alipaine säätää sopan saantia?
    Pieni vuoto häiritsee eniten pienillä kierroksilla koska isoilla kierroksilla sillä ei ole paljoa merkitystä? :sunglasses:
    Toisaalta alipaine on riippuvainen myös kierroksista? :sunglasses:

      
  • Alaikäinen:
    "Vai onko autossasi kenties jokin moottori, joka putputtaa tyhjäkäyntiä koko ajan "
    Parempi nimi kait "ohivirtausventtiili"? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    23.10.2007 klo 23:53 JOXA kirjoitti
    Hyvä että ymmärrät jo perusjutut! :smile:
    Mutta kun ECUn tieto on tarpeeksi ristiriitaista, siis kierrokset/alipaine/lambda/lämpötila jne., niin voi kierrokset "heittää" myös alaspäin? :sunglasses:


    Kenelläköhän tässä on ollut perusjutut hakusalla? Ristiriitaista tietoa ei tule kuin kaasuläpän asennosta ja EGR-systeemistä, mistä ECU herjasikin.

      
  • Tulee myös motin lämpöanturilta, ulkoilma-anturilta ja kierroslukuanturilta? :sunglasses:
    Myös Lambda ihmettelee kun seokset väärät? :innocent:
    EGR:n voi tulpata ja siten pois "laskuista"? :sunglasses:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 25.10.2007 klo 00:20]
      



  • [JOXA muokkasi tätä viestiä 25.10.2007 klo 00:21]
      
  • Lainaus:
    25.10.2007 klo 00:10 JOXA kirjoitti
    Tulee myös motin lämpöanturilta, ulkoilma-anturilta ja kierroslukuanturilta? :sunglasses:
    Myös Lambda ihmettelee kun seokset väärät? :innocent:
    EGR:n voi tulpata ja siten pois "laskuista"? :sunglasses:


    Huokaus... Ei sieltä lämpöantureilta tule mitään ristiriitaista tietoa! Seosta kyllä säädetään näidenkin mittauksien tiimoilta, mutta ei imuilma vuoto sekoita moottorinlämpötilamittausta, eikä imuilmalämpötilamittausta, kyllä sitä imuilmaa kulkee edelleen myös kaasuläpän kautta, vaikka imusarja vuotaisikin. Lambdakaan ei mene sekaisin, koska seokset ei ole väärät! Imusarjan vuoto EI MAP-anturia käytettäessä aiheuta seoksen menoa laihalle, kuten MAF-anturilla varustetuissa moottoreissa.

    Ensimmäisissä kirjoituksissasi kerroit, että et tunne tekniikkaa, niin miksi nyt sitten jankkaat vastaan jatkuvasti!

      
  • Molemmat lämpöanturit vaikuttaa tyhjäkäyntikierroksiin?
    Ristiriitainen tieto ECUlle vaikuttaa tyhjäkäyntiin?
    Seossuhde vaikuttaa lambdan antamaan tietoon?
    ECU määrää seossuhteen?
    Jos ristiriitaista tietoa niin voi "heitellä" kierrokset myös myös alaspäin? :sunglasses:

      
  • JOXA:
    "Molemmat lämpöanturit vaikuttaa tyhjäkäyntikierroksiin?"


    Lämpöanturien tiedot vaikuttaa seossuhteeseen ja varsin usein myös joutokäyntikierroksiin eli kylmällä moottorilla hieman korkeammat kierrokset. Imusarjan vuoto ei kuitenkaan vääristä kummankaan näyttämää.

    "Ristiriitainen tieto ECUlle vaikuttaa tyhjäkäyntiin?"

    Niin, mikä on ristiriitaista tietoa? Ristiriitaista tietoa ei tule kuin kaasuläpän anturilta, mutta senkin vaikutus riippuu paljolti ruiskusta, pieni vuoto vain nostaa kierroksia.

    "Seossuhde vaikuttaa lambdan antamaan tietoon?"

    Siis lambda-anturin antamaan tietoon? Kyllä, mutta imusarjan vuoto ei vaikuta seossuhteeseen, kun kyseessä on MAP-anturilla varustettu moottorinohjausyksikkö.

    "ECU määrää seossuhteen?"

    Kyllä

    "Jos ristiriitaista tietoa niin voi "heitellä" kierrokset myös myös alaspäin?"

    Niin, riippuu hyvin pitkälle siitä mitkä anturit antavat ristiriitaista tietoa. Imusarjan vuoto ei vaikuta lämpöanturien eikä lambda-anturien toimintaan.

      
  • Uuuppelixi:
    "Niin, mikä on ristiriitaista tietoa? Ristiriitaista tietoa ei tule kuin kaasuläpän anturilta, mutta senkin vaikutus riippuu paljolti ruiskusta, pieni vuoto vain nostaa kierroksia."
    Unohditko kierroslukuanturin? :sunglasses:

      
  • Uuppelixi:
    "Ensimmäisissä kirjoituksissasi kerroit, että et tunne tekniikkaa, niin miksi nyt sitten jankkaat vastaan jatkuvasti!"

    Kuka "jankkaa" vastaan koska kirjoitin ensimmäisessä viestissäni:
    "Ei tuo vika kylläkään vaikuttanut "ohivirtausvenan" vialta, pikemminkin jokin lämpöanturi tai muu anturi, ehkä imuilmavuoto?"

    Sinä aloit "jankkaan" vastaan ja ei kukaan tälle palstalle kirjoittava "TODELLINEN AUTOALAN TIETÄJÄ" ole kumonnut tuota "EHKÄ IMUILMAVUOTO" epäilyä?
    :innocent:
    En VÄITTÄNYT mitään, en JANKANNUT mitään? :sunglasses:
    Tuli vaan yksi "uuppelisti" joka halusi "kinata/jankata" vaikka tuota "otaksumaani" ei voi kumota kukaan? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    26.10.2007 klo 23:38 JOXA kirjoitti
    Uuuppelixi:
    Unohditko kierroslukuanturin? :sunglasses:


    EN

      
  • Tässä JOXA edelleen kirjoituksiasi:

    "Jos imusarja vuotaa kannen liitoksesta niin MAP pihalla kuin lumiukko?"

    Ei pidä paikkaansa. MAP-anturi mittaa imusarjan painetta ja tunnistaa paineen muutoksen myös vuoto tilanteessa.

    "Jos alipaine pienenee niin annetaan vähemmän soppaa, siis käy laihalla vaikka ilmaa tulee "riittävästi" vuodon "ansiosta"?"

    Alipaineen pienentyessä = absoluuttisen paineen kasvaessa annetaan ENEMMÄN soppaa.

    "Ei tosiaan tarkempaa tietoa nuista, mutta "maalaisjärjellä" tuntus MAPin painemittauksen olevan virheellinen jos vuoto MAPin jälkeen!"

    Tämän väittämän jälkeen sinun ei olisi kannattanut kirjoittaa enään mitään! Jos mittaat painetta jostain tilasta, niin on aivan sama mihin kohtaa teet reiän, niin paine muuttuu koko tilassa samalla tavalla.

    "Sen että vuoto ali- tai ylipainesysteemissä ei vaikuta paineeseen!"

    Tuossa yritit väittää, että minä olisin väittänyt tuollaista, mikä ei pidä paikkaansa.

    Sitten kun minä kirjoitin näin "Tämähän ei pidä MAP-anturilla varustetussa moottorissa, koska imusarjan alipaine pienenee myös kaasua painettaessa (kaasuläppä aukeaa) jolloin "soppaa" syötetään enemmän."

    Sinä vastasit näin: "Tuo myös käsittämätöntä!"

    Tuossa ei ole mitään käsittämätöntä, näin se imusarjanpaineen perusteella bensan määrää säätävä moottorinohjausyksikkö juuri toimii.

    Lisäksi väitit myös, että imuilman lämpöanturilta ja moottorinlämpöanturilta sekä lambda-anturilta tulisi ristiriitaista tietoa, jos imusarja vuotaisi, mutta sekään ei pidä paikkaansa!

    Mielestäni olet siis aika paljon harannut vastaan, oikeastaan kaikessa mitä olen kirjoittanut.

      
  • Uuppelixi:
    "Lisäksi väitit myös, että imuilman lämpöanturilta ja moottorinlämpöanturilta sekä lambda-anturilta tulisi ristiriitaista tietoa, jos imusarja vuotaisi, mutta sekään ei pidä paikkaansa!"

    Nuo lämpöanturit vaikuttaa sopan määrään koska kylmällä syötetään enemmän?
    Jos seossuhde "vääristyy" niin lambda "ilmoittaa"?
    Jos kierrosluku vuodon takia väärä niin ECU "ihmeissään?
    Vähentää soppaa jotta kierrokset "oikeat"?
    Siis kaikki anturit vaikuttavat ECUn toimintaan ja riippuu ohjelmasta miten se reagoi?
    Jos ohjelmassa "pugi" (= lentävä ötökkä) niin lopputulosta ei voi VARMUUDELLA tietää?
    Esitin EPÄVARMUUDEN?
    EPÄVARMA ei petä koskaan?
    VARMA voi pettää?
    Miksi on keksitty imusarjan tiiviste jos vuodolla ei ole merkitystä? :innocent:

      
  • JOXA:
    Nuo lämpöanturit vaikuttaa sopan määrään koska kylmällä syötetään enemmän?


    Tietenkin ne vaikuttaa! Eihän kukaan ole sitä kiistänytkään, tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä imusarjan vuodon kanssa!

    Jos seossuhde "vääristyy" niin lambda "ilmoittaa"?

    Niin, lambda-anturin tehtävä on mitata pakokaasun jäännöshappea, mutta tälläkaan ei ole mitään tekemistä imusarjan vuodon kanssa!

    Jos kierrosluku vuodon takia väärä niin ECU "ihmeissään?

    Miksi se on ihmeissään? Kierrosluku nousee imusarjan vuotaessa, se ei suinkaan laske.

    Vähentää soppaa jotta kierrokset "oikeat"?

    Kyllä, ECU yrittää joutokäyntisäätimellä säätää kierroksia alas. Tämä tapahtuu siis pienentämällä kaasuläpän ohitse virtaavan ilman määrää, jolloin imusarjan alipaine kasvaa jolloin myös "soppaa" syötetään vähemmän, että seossuhde pysyy oikeana. Jos imusarja vuotaa riittävästi, niin kierrokset ei laske haluttuun arvoon, mutta silti seos pysyy oikeana.

    "Siis kaikki anturit vaikuttavat ECUn toimintaan ja riippuu ohjelmasta miten se reagoi?"

    Kyllä, mutta nyt onkin ollut puhe siitä mihin anturiin imusarjanvuoto vaikuttaa! Sinulla on kumma tarve jatkuvasti satuilla asian vierestä.

    "EPÄVARMA ei petä koskaan?"

    Niin, ehkä ei.

    "VARMA voi pettää?"

    Mielestäni varma ei voi pettää. Jos se pettäisi niin silloin se ei olisi varma.

    "Miksi on keksitty imusarjan tiiviste jos vuodolla ei ole merkitystä?"

    Eikös se vieläkään ole käynyt sinulle selväksi? Imuilma on tarkoitus ottaa suodattimen kautta ja imuilman määrää halutaan säätää. Vuodolla ei ole vaikutusta seossuhteeseen eikä se aiheuta joutokäynti kierrosten laskua, vaan päinvastoin nostaa sitä!

      
  • Lainaus:
    23.10.2007 klo 16:27 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    23.10.2007 klo 00:11 K-10 kirjoitti
    Tyhjäkäyntimoottori? Olisko sittenkin kyseessä tyhjäkäyntisäädin? Moottorilla tuotetaan voimaa ja se pyörii samaan suuntaan pitkiä ajanjaksoja kerrallaan. Säädin/säätömoottori vain kääntyy pari kierrosta silloin tällöin jotain laitetta säätääkseen.

    Vai onko autossasi kenties jokin moottori, joka putputtaa tyhjäkäyntiä koko ajan :tongue:



    Varsin monessa autossa säätimessä ei ole moottoria ollenkaan, vaan pelkkä sähkömagneetti.

    Eikä moottorin määritelmään kuulu, että sen pitäisi pyöriä pitkiä ajanjaksoja kerrallaan eikä todellakaan vain samaan suuntaan!


    Tyhjäkäyntimoottori on erittäin hoonoa soomea. Kyseessä on kyllä moottori, säätömoottori, joka on osa säädintä.

    Tyhjäkäyntisäädin, jossa on tyhjäkäynninsäätömoottori, joka ei kuitenkaan ole tyhjäkäyntimoottori. Ei se moottori käy tyhjäkäyntiä. Kaikkea muuta.

    [K-10 muokkasi tätä viestiä 28.10.2007 klo 10:45]
      
  • Lainaus:
    28.10.2007 klo 10:43 K-10 kirjoitti
    Lainaus:
    23.10.2007 klo 16:27 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    23.10.2007 klo 00:11 K-10 kirjoitti
    Tyhjäkäyntimoottori? Olisko sittenkin kyseessä tyhjäkäyntisäädin? Moottorilla tuotetaan voimaa ja se pyörii samaan suuntaan pitkiä ajanjaksoja kerrallaan. Säädin/säätömoottori vain kääntyy pari kierrosta silloin tällöin jotain laitetta säätääkseen.

    Vai onko autossasi kenties jokin moottori, joka putputtaa tyhjäkäyntiä koko ajan :tongue:



    Varsin monessa autossa säätimessä ei ole moottoria ollenkaan, vaan pelkkä sähkömagneetti.

    Eikä moottorin määritelmään kuulu, että sen pitäisi pyöriä pitkiä ajanjaksoja kerrallaan eikä todellakaan vain samaan suuntaan!


    Tyhjäkäyntimoottori on erittäin hoonoa soomea. Kyseessä on kyllä moottori, säätömoottori, joka on osa säädintä.

    Tyhjäkäyntisäädin, jossa on tyhjäkäynninsäätömoottori, joka ei kuitenkaan ole tyhjäkäyntimoottori. Ei se moottori käy tyhjäkäyntiä. Kaikkea muuta.


    Miksi lainasit minun kirjoituksen vastaukseesi? Eiköhän kaikki kuitenkin tajunneet mitä kysyjä "tyhjäkäyntimoottorilla" tarkoitti. Kuten sanoin, niin varsin monessa säätimessä ei ole moottoria ollenkaan. Ja sinun määritelmäsi moottorista ontui kyllä pahasti... Moottorin ei todellakaan tarvitse pyöriä pitkiä ajanjaksoja eikä sen todellakaan tarvitse pyöriä samaan suuntaan, että sitä voisi kutsua moottoriksi, kuten sinä sanoit.

    Suomen kielen opetuksen sijaan voisit keskustella itse aiheesta...

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 28.10.2007 klo 12:17]
      
  • Pitää kait tuo "ehkä" jättää vielä "epävarmaksi" ja odotella jos joku asiasta todella tietävä kommentoi koska minulla ei ole MAP-anturista mitään kokemusta, en ole koskaan edes nähnytkään sellaista vaikka on kylläkin autossa voinut olla, mutta on yleensä piilossa! :innocent:

      
  • Onkoos ne MAP: it ,tapit,ym jo valmiiksi käsiteltyjä vai löytyiskö siitä tyhjähöpöreleestä vielä joku käsittelemätön osa?Vaikuttaako asentajan känsät ja mihin??

      
  • Lainaus:
    28.10.2007 klo 23:31 JOXA kirjoitti
    Pitää kait tuo "ehkä" jättää vielä "epävarmaksi" ja odotella jos joku asiasta todella tietävä kommentoi koska minulla ei ole MAP-anturista mitään kokemusta, en ole koskaan edes nähnytkään sellaista vaikka on kylläkin autossa voinut olla, mutta on yleensä piilossa! :innocent:


    Yllättävän paljon kerkesitkin kommentoimaan, jos ei ollut mitään tietoa eikä kokemusta. Käy kurkkaamassa konepellin alle, yleensä MAF-anturit löytyy varsin helposti kaasuläppäkotelon ja ilmanputsarin väliltä ja jos sitä ei löydy niin silloin siellä on MAP-anturi.

      
  • tännehän oli tullu paljo vastauksia. meinaatteko että syy olisikin siinä natissa. auto pelaa nyt kuitenki niinkuin ennenki. varmaan joku oli vähän jumissa. kun olisi varma mikä niin voisi puhdistaa kunnolla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit