Pumppaushäviöt

5 kommenttia

Pumppaushäviöt nousi esiin toisen otsikon alla ja en saanut NHB:ltä vastausta kysymykseeni, niin käsitellään aihetta ihan oman otsikon alla.



Bensakoneessa tämän ilmiön on joissain lähteissä todettu huonontavan hyötysuhdetta, mutta aloin pohtia sitä pienessä päässäni vähän syvällisemmin. Sylinterin saamaa ilmamäärää säädetään kaasuläpällä tai venttiilin avautumisella.



Nopeasti ajateltuna häviötä syntyy sitä enemmän, mitä enemmän kuristetaan, kun mäntä imee sylinteriin alipaineen, mutta mielestäni tilanne kompensoituu sillä, että puristustahdin aikana pienempi ilmamäärä aiheuttaa pienemmän vastapaineen.



Teoria ei tietenkään vastaa käytäntöä, kun sylinteriin kierrätetään pakokaasuja ja kaasu laajenee, sekä paine kasvaa, kun se johdetaan kuumaan sylinteriin.



Itse arvelen huonomman hyötysuhteen osakuormilla johtuvan alhaisesta puristuspaineesta eikä niinkään kasvavasta pumppaushäviöstä (pumppaushäviön suhteellinen osuus tietenkin kasvaa), mutta nyt annan ammattilaisten selittää.



EDIT: Täysin teoreettinen pohdiskelu ja hatusta vedetyt arvot: Kaasuläpän ollessa kiinni imutahdin aikana männän alas menoa vastustaa syntyvä alipaine esim. -0.7bar ja puristustahdissa ennen YKK paine on kasvanut esim. 3bar (aivan hatusta). Vastaavasti kaasuläpän ollessa täysin avoinna paine on lähellä nollaa, mutta puristustahdissa ennen YKK paine onkin esim. 10bar.

  
  • NHB, missä kohtaa pohdintani menee pieleen?

      
  • Alussa.

      
  • Koska NHB ei halua keskustella kanssani, niin joku muu voisi heittää kommenttia. Hiilipäästö, mitä mieltä olet?

      
  • En osaa vastata Opelixin kysymykseen, mutta olen pohtinut samaa asiaa mottorijarrutukseen liittyen.



    Moottorijarrutus kevenee huomattavasti hyvin pienellä kaasun painamisella (esim. push-and-glide-tekniikan glide-osuus). Moottorina on tavan bensaruisku ilman muuttuvaa venttiilienajoitusta.



    Mahtaako tuossa olla pääosin kyse pumppaushäviön pienenemisestä vai lisääntyneestä/alkaneesta polttoaineen syötöstä?



    Jos kyse on pumppaushäviön pienenemisestä, voisi pienellä kaasun painamisella pihistellessään keventää moottorijarrutusta risteyksiin saapuessa tai alamäissä ilman, että vakavissaan tarvii edes harkita vapaalle vaihtamista.

      
  • Avaruusvektori:


    Mahtaako tuossa olla pääosin kyse pumppaushäviön pienenemisestä vai lisääntyneestä/alkaneesta polttoaineen syötöstä?




    Alkaneesta polttoaineen syötöstä.



    Toki tuolla tavalla voisi testata pumppaushäviöiden vaikutusta, kun sammuttaa moottorin alamäessä ja painaa sen jälkeen kaasua.



    Aloin nyt muistelemaan, kun aikoinaan tuli mitattua puristuspaineita, niin kaasun painaminen taisi rasittaa starttimoottoria enemmän.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit