Seuraavksi tietysti tulee kamala huuto siitä, että kyllä kuivan asvaltin hirviväistössä se sporttialusta ja matalat renkaat vaan on ihan hirmu tärkeä turvatekijä. Minä taas väitän että lähes kaikilta se hirviväistö jää kuitenkin tositilanteessa tekemättä.
Onpas typerä väite, ja vielä typerämpi perusteluna edellämainittuun.
Hyvä kun ehtii ja tajuaa jarruttaa.
...ja millä renkailla ja alustalla jarrutus on tehokkaampaa?
Ja se teoreettinen hyöty, jonka ääritilanteen asvalttiväistössä saa, hukkuu moneen kertaan leveiden renkaiden isompaan vesi/sohjoliirtoherkkyyteen.
Entä sitten maastureiden selvästi henkilöautojen renkaita leveämmät renkaat?
Olet siis sitä mieltä että maasturit ovat paljon henkilöautomalleja, etenkin pikkuhatchbackejä yms. huonompia turvallisuudeltaan?
Käykäähän ajamassa Audi A6 allroad (ilmajousitus) nin tai C5 tai C6 Citrien hydraulijousitukella. Kertokaa miltä tuntui. Allroad on mahtava laite
Allroadia surkeampaa saa hakea, ellei halua pahoinvointia ennätysajassa. Nypyttävä jousitus heiluvassa proomussa on kaikkea muuta kuin mahtavaa. Ja päälle vielä se että C6 on siihen nähden kuin joku Ferrari.
Käykäähän ajamassa Audi A6 allroad (ilmajousitus) nin tai C5 tai C6 Citrien hydraulijousitukella. Kertokaa miltä tuntui. Allroad on mahtava laite
Allroadia surkeampaa saa hakea, ellei halua pahoinvointia ennätysajassa. Nypyttävä jousitus heiluvassa proomussa on kaikkea muuta kuin mahtavaa. Ja päälle vielä se että C6 on siihen nähden kuin joku Ferrari.
Nyt kuulkaas kävikin sillä tavalla, että BMW 520dA:n suht kovahko alusta vaihtui erittäin vähän ajetun Volvo XC90:n erittäin pehmeään alustaan. Auto on varustettu 3,2L kutosella ja kaiken maailman herkuilla nahoista lähtien, ja toki neliveto (Haldex 2 jossa Wikipedian mukaan 1/7 rengaspyörähdystä, aktivoi järjestelmän, eli 50-astetta pyörähdystä - eli kyseessä ei ole jatkuva neliveto, kuten joku Audin A4:ssa oleva Torsen). Ja nyt kun sillä nyt on parkkaillut lumikinoksissa, jopa mäessä jossa on paksua lumipöperöä, ei ole mitään ongelmia, ei edes lähde sutimaan. Maavaraa on mukavan reippaasti, ja koko auto tuntuu "kotoisen amerikkalaiselta" isolta SUVilta
Löysin siis erittäin vähän ajetun, hyvässä kunnossa olevan XC90:n ja ihastuin sen nimenomaisen pehmeään alustaan! Siinä ei pitäisi olla ilmajousitusta, mutta näillä perunapeltokeleillä todella mukava ajettava. Kun pysähdyn valoissa, se lopuksi aivan pienesti kiikahtaa (niillä jolla on kokemusta Smart ForTwo:sta, niin hieman samalla tavalla . Eli jousitus on todella pehmeä. Kun ajelee vauhdikkaammin, se kuopissa menee mukavasti kuin ilmapatjan päällä liikkuva valtava höyhentäytteinen nahkasohva.
Kokemusta on uudesta BMW X5:stakin jonkin verran, jossa siis ei ollut ilmajousitusta, niin on sekin aika valtavan kova, tai sellainen jämäkkä, verrattuna tuohon XC90:een.
Kokeilin myös ihan uutta BMW X3:sta, ja siinä oltiin menty todella mukavaan suuntaan myös. Alusta oli selkeästi pehmeämpi, ja se tuntui jotenkin jopa dynaamisen muuttuvalta alustalta, olematta kuitenkaan mikään aktiivi-ilmajousitus. Entinen X3 oli nypyttävä ja kova. Uusi X3 on siis erittäin miellyttävä! Uusi X3 lisäksi vielä erottuu edellisestä uusien muidenkin ominaisuuksien puolesta kivasti edukseen.
Mutta takaisin Volvomaailmaan. Kulutus on toki kovaa raskaalle XC90:lle, kaupunkiajossa se huitelee kyllä 20-25L/100km:lla ihan kevyesti. Maantiellä jos pääsee auton oman mittarin mukaan juuri siihen 10L, tai ehkä karvan päälle, niin se on ihan ok siitä, että auto on valtavan iso möhkäle (tilava), ja bensakoneellinen. Itse ajan ehkä 15tkm vuodessa, niin kulutuksella ei ole paljoakaan väliä, siksi etsin myös kiivaasti V8-versiota samasta autosta, mutta niitä ei ollut tarjolla. Ehkä ulkomailta olisi saanut.. Mutta on pitkäksi aikaa mukavan paljon autoa suhteellisen pienellä rahalla. Nythän saa suorastaan pilkkahintaan isoja bensamonstereita markkinoilta.
On niin amerikkalainen tunne autoilussani nyt, että suorastaan naurattaa. Diesel-koneet sopii lähinnä maatalouskoneisiin heh
Penteles: On kyllä suomi-auto juu. En tiedä miten kauan noita bensakoneellisia vielä suomeen tuotiin. Pitäisi tarkistaa.
Mallistosta nykyään saa vielä tosiaan ihan saman pitkäikäisen korimallin uutenakin, mutta ainoastaan kiisselinä.
Bensamonsterit on nyt halpoja kun kukaan ei oikein halua suurikulutuksista autoa. Kyllähän sen kiisselinkin litrahinnan pitäisi tuossa nousta jos käyttövoimaverosta luovutaan, mutta silti kulutus on aikamoista verrattuna saman kokoluokan kiisselikoneeseen.
Auto on tosiaan miellyttävän hiljainen ja pehmeä. Olin eilen testaamassa syvässä hangessa ajamista. 3,2L bensakutonen mourii kivasti, joskaan ei ihan kasin kaltaisesti matalalta, mutta äänimaailma nostattaa hymyn korviin. On valtava ero siihen, että maavaraa on reippaasti, vs. joku normi matala neliveto. Ei raavi heti pohjaa joka paikassa.
Nämä nyt on mielipide-asioita, mutta jotenkin minulla kasvaa valtava aversio diesel-moottoreita kohtaan, kaiken maailman pienhiukkaset ja äänimaailma on kuin traktorissa. Kiisselikutonen on tietty jo vähän sivistyneempi äänimaailmaltaan, mutta olen niin bensamiehiä, että heti kun kaupungilla joskus harvakseltaan kuulee kutosta tai kasia, etäisestikin, niin pää kääntyy... :-)
Olipa sylintereitä yksi tai vaikka 16, niin samaa melusaastetta moottorit tuottavat. Toivon vain, että sähkömoottorit korvaisivat pian nuo saastuttajat.
Baanalla, missä tehoa voi toisinaan tarvita hiukan enemmänkin, pörinät alkavat vain ärsyttämään. Keskustoissa pörinällä saastuttaa lukuisten ihmisten elinympäristöä. Eikä tuoTVR-kuskinkaan toimintaan oikein fiksulta vaikuta. Toisten pihojen läpi kaahaaminen vain pörinöiden vuoksi on uskomattoman typerää.
Olipas kerrassaan muhevia äänimaailmoja, oikein laveasti tulvahteli tajuntaa kutitellen! Hauska huomata, että täälläkin on ihmisiä jotka ymmärtävät kunnon äänimaailman päälle heh.
Mutta ihan jo joku pienehkö 2,5 litrainen suora kutonen on myös todella kaunista kuunneltavaa. Pehmeä sointi, herkkä jopa. Kun mennään yli kolmen litran, alkaa tulla hieman äänenmurrosta mukaan, ollaan selvästi matalammalla.
Amerikassa Infinitin erottaa jo kaukaa. Niihin on hauskasti kautta malliston onnistuttu luomaan hyvin samankaltainen ääni. Se on hieman uliseva, melkein kuin 5-sylinteriset Volvot aikoinaan, mutta tietty 3,5L kutosella äänimaailmasta erottuu sylinterien määrä selvästi.
Myös sielläpäin myydään Lexus IS:n 3,5L kutosta, jossa tehoa on aivan valtavasti verrattuna 2,5:een, äänimaailma on muhkean matala. Ehkä sitä tästä videosta ei kuule, mutta perusääni on selvästi matalammalla kuin 2,5:
Ihastelin myös tässä eilen Ford F150:n erikois-kutiteltua mallia Raptoria. Perusmalli F150 on amerikan kaikista eniten myyty malli aina, mutta Raptorilla voi ajaa jo hurjan suuria nopeuksia aavikolla vaihtuvilla alustoilla, joka tietenkin on tärkeää...: Parit videot liitteenä
NHB: Tokihan sitä seuraavaksi varmaankin ostaa ison sarjahybridi-maasturin (jos sellainen on joskus saatavilla, eli perhe, koira ja tavarat mahtuu samalla mukaan eikä mitään mini-hybridi-priusta), mutta nyt on ehkä viimeiset ajat käsillä kun voi nautiskella näistä bensamonstereista, kunnes se pian on jo kiellettyä...
Onko kukaan kokeillut keinotekoista ääntä. Vai onko niin että vaikka ääni olisi kuinka aidon tuntuinen, mutta kun tietää ettei siellä moottoritilassa pyöri oikea V10, ei pääse tunnelmaan?
Baanalla, missä tehoa voi toisinaan tarvita hiukan enemmänkin, pörinät alkavat vain ärsyttämään. Keskustoissa pörinällä saastuttaa lukuisten ihmisten elinympäristöä. Eikä tuoTVR-kuskinkaan toimintaan oikein fiksulta vaikuta. Toisten pihojen läpi kaahaaminen vain pörinöiden vuoksi on uskomattoman typerää.
Aika synkeätä tilitystä.
Baanallakaan ei vähänkään paremmankuuloinen moottori ärsytä pidemmänkään päälle. Erityisen hyväsoundinen taas ei pysty ikinä kyllästyttämään. Eikä autobahnilla, eikä hitaampinopeuksisillakaan moottoriteillä koneen äänet juurikaan (tai paihimmillaankaan kovin pahasti) edes kuulu kun ajelee tasavauhtia. Autobahnillakaan ei ajeta kiihdyttäen koko ajan, ja kovemmilla vauhdeilla muu melu vaikuttaa enemmän kuin moottorin äänet.
Keskustoissa ei moottorien äänet juuri edes erotu muista autojen äänistä ja kaupunkimelusta. Eikä kaupungeissa ihmiset joudu oleilemaan kadun varressa ellei väkisin sellaiseen paikkaan muuta huonoin äänieristyksin, ja oleile kadunvarsihuoneessa tai jotain... Erityisen hyvältä kuullostavat autot taas eivät juuri ketään haittaa mitenkään. Ylipäänsä äänekkäitä autoja ei usein liikuskele. Amispörinät on taas eri juttu ja lainvastaisia jotka sietääkin saada määrättyä katsastukseen.
Eipä ole Suomessa minusta mitkään 6- 8- 10- tai 12-sylinteristen äänet olleet porukkaa häiritsemässä huomattavissa määrin. Ihan hyvä vaan että muualla ainakin poliis katsoo läpi sormien noiden enemmän 'harrasteautojen' liioiteltuja putkistoja (eli ei amiskalusto), vaikka minusta erittäin äänekkäät pörinäputket ja suorat putket ovat liikaa ellei auto todella ole vain erityistapauksissa käytössä. Jos joku jatkuvasti liikkuu liioitellun meluisalla vehkeellä niin kyllä naapurit alkavat aika nopeasti protestoida.
Mikä tekeekään amispoikien pörinäpöntöistä jotenkin alempiarvoisia kuin kertaluokkia kalliimman auton pörinöistä?
Suurin osa kaupungissa olevista ihmisistä eivät jaa melulähteitä sen mukaan, onko se arvon Herra PutPutin mielestä erityisen hyvältä kuulostava vai ei. Melu on melua. On myös varsin itsekästä kertoa kaupungeissa asuville, että oma on vikanne kun täällä olette.
Mikä tekeekään amispoikien pörinäpöntöistä jotenkin alempiarvoisia kuin kertaluokkia kalliimman auton pörinöistä?
Suurin osa kaupungissa olevista ihmisistä eivät jaa melulähteitä sen mukaan, onko se arvon Herra PutPutin mielestä erityisen hyvältä kuulostava vai ei. Melu on melua. On myös varsin itsekästä kertoa kaupungeissa asuville, että oma on vikanne kun täällä olette.
Pärinäpöntöissä on nimenomaan se ero että se on se pönttö joka pörisee, tai muuten vaan peruskoneen äänet on liian äänekkäät eikä äänessä ole mitään hohtoa lähestyvääkään.
Kaupungissa autojen moottorien ääniä tuskin edes kuulee missään. Ehkä lumen vaimentaman äänimaailman keskellä kuulee jotain kiihdytyksissä, mutta mitään suurta melua ei tule ainakaan asutusalueilla. Pääasialliset melunlähteet on ihan muualla, melua ei missään Suomen kaupungeissa juuri tule (paitsi bussien ja rekkojen takia eikä sen pitäisi tulla kenellekään ikävänä yllätyksenä yhtäkkiä ostamaansa asuntoon asetuttua).
Ihan oikeasti menkää johonkin vähän vähemmän (taloudellisesti) kehittyneeseen maahan jossa on oikeasti melua. Ja siitä saa kuvan millaista melu oli autoissa ja kuorma-autoissaa joskus 20-30 vuotta sitten. Ei nykyautoista, edes äänekkäimmistä laillisista lähde oikeastaan mitään ääntä enää entiseen suhteessa.
Jos edes 6-sylinteristen äänet on yhtään kenellekään Suomessa ongelma niin ihmettelen, vielä vähemmän V8:t tai useampisylinteriset.
Idioottimaiset poikkeukset on sitten oma juttunsa, mutta sellaisia näkee(kuulee) ehkä pari kertaa vuodessa. Ei siten että se olisi jokin päivittäinen rasite.
Moni näistä kommenteista aiheuttaisi huomattavasti vähemmän pähkäilyä jos niiden alkuun lisäisi sanat "minun mielipiteeni on...". Nyt pääsee siihen käsitykseen että toiset on niin fiksuja että osaavat sanoa mikä kenellekkin on tarpeellista ja mikä on tyhmää kaikille.
Melusaaste on monelle melusaastetta oli se sitten Wagneria, Metallicaa tai V8:n laulua. Suomi on kuitenkin sen kokoinen maa että täällä on tilaa nauttia autoilusta ja kaikesta mitä siihen kuuluu, ilman että on jonkun yöunia häiritsemässä.
Auton äänimaailman tärkeyttä/tyhmyyttä voisi arvioida siltäkin kantilta, että kuinka paljon eri automerkit käyttävät vuosittain rahaa moottorin ja etenkin pakoäänien "viilaamiseen". Se on nimittäin melkoinen summa. Ilmeisesti kyseessä on siis useammankin mielestä varsin merkittävä asia.
Niin ja kuinka monta kertaa olet kuullut jonkun (esim.)Ferraria ajaneen sanoneen että "muuten hyvä auto mutta kun ne äänet saisi vielä pois"?
Hyvin vaimennettu V8 on tyhjäkäynnin tuntumassakin ihan omanlaisensa. Ei ne desibelit vaan se laatu. En oikein ymmärrä näitä motoristeja, jotka laittavat raasereihinsa suorat röörit, kun niiden ääni olisi vaimean matalanakin ihokarvoja nostattavaa. Te viisaat - kertokaa mistä johtuu rivikutosen ja rivikolmosen äänien ero. Järki sanoo, että R6 kierroksilla 700 antaisi saman tyyppisen äänen kuin R3 kierroksilla 1400?
R6 on kuitenkin yleensä helposti tunnistettavissa muiden koneiden joukosta. Jenkki V8-ramble-ramble johtuu sytytysjärjestys/pakosarjajärjestelyistä, ja V2-soundi on aika selvää geometrian takia.
Kyllä on typerää keskustelua, ihan amis-tasoa, melkein kuin väittelisi siitä kuka pieree parhaiten.
Onneksi sinä pelastit tilanteen.
...ja takaisin Amerikkalaisen pehmeään jousitukseen, tai ainakin johonkin joka saa mielen paremmaksi ja unohtamaan sen ettei todella pehmeätä jousitusta oikein löydy mistään enää:
Huomatkaa kuinka samankaltainen ääni tuosta lähtee kuin tästä V12 kisakoneesta (S70/2) jonka päättivät tässä laittaa X5:een. Nähdään että kauneimmat äänet ovat aidot äänet joista on vain vaimennettu häiritsevät metelit ja melutasoa vaimennettu, ei mitään tekopörinää.
Tästä huomaa kuinka älyttömän äänekäs X5 Le Mans oikeasti on. Ovat saaneet äänet vaimennettua M3 CSL:stä aika loistavasti ilman että äänen luonne on juurikaan muuttunut.
(minusta kun ostaa jonkun E39 500-sarjan Bemun perusjousituksella niin aika hyvin on asiat, siitä sitten voi parantaa ostamalla kalliimpaa ja uudempaa jos haluaa/voi)
Hyvin vaimennettu V8 on tyhjäkäynnin tuntumassakin ihan omanlaisensa. Ei ne desibelit vaan se laatu. En oikein ymmärrä näitä motoristeja, jotka laittavat raasereihinsa suorat röörit, kun niiden ääni olisi vaimean matalanakin ihokarvoja nostattavaa. Te viisaat - kertokaa mistä johtuu rivikutosen ja rivikolmosen äänien ero. Järki sanoo, että R6 kierroksilla 700 antaisi saman tyyppisen äänen kuin R3 kierroksilla 1400?
R6 on kuitenkin yleensä helposti tunnistettavissa muiden koneiden joukosta. Jenkki V8-ramble-ramble johtuu sytytysjärjestys/pakosarjajärjestelyistä, ja V2-soundi on aika selvää geometrian takia.
Olen täsmälleen samaa mieltä tuosta desibeliasiasta. Tottakai jos on liian hiljainen niin silloin ei kuule kunnolla koneen ääniä. Mutta lähelläkään suoria putkia olevat viritelmät on ihan älyttömiä, ei hauskoja edes autossa jolla ajetaan kadulla parina viikonloppuna vuodessa tai vaikka vain näytöksiin.
R6 ja kaksi R3:sta ei tietenkään ole sama juttu sytytysjärjestykseltään. R6 ei ole kaksi R3:sta yhdessä vaan sytyttää eri sylinterit peräkkäin vähän eri tavalla kuin kaksi rinnakkain käyvää R3:sta. Vähän samantyylinen ero (muttei kuitenkaan joten vähän huono selitys) kuin eri V8-tyypit joissa multi-plane crank -tyyppinen on ikäänkuin neljä V2-konetta ('perinteinen' V8) mutta flat-plane crank -tyyppinen on kuin kaksi rivinelosta (kuten Ferrarin käyttämät V8:t, nehän kuulee selvästi olevan hyvin samankuuloisia kuin rivineloset).
Samanlainen äänien luonne kuitenkin on, R3, R6 ja V12 ovat sikäli samanhenkisiä. Samoin ainakin minun tietääkseni R3 ja Boxeri 6 on aika samankuuloisia, minusta lähempänä toisiaan kuin R3 ja R6.
Kyllä Bimmeriinkin tosiaan saa ilmajousitusta, mutta en ihan tarkalleen tiedä saako alustan siltikään "amerikkalaisen pehmeäksi". Viisasta olisi sitten kovemmilla nopeuksilla automaagisesti jämäköittää alustaa lennossa niinsanotusti.
Mopopuolen kaksipyttyisissäkin on kovasti erilaisia soundeja sytytysajoituksista johtuen. V2 on useita erilaisia (HD vrt. Honda) ja sitten rivikone ynnä boxeri.
Kyllähän periaatteessa rivinelosen saisi käymään vaikka V4 nuotilla mutta tärinät saattaisivat on pahempia.
Minusta perheauton moottorista ei tarvitsisi kuulua mitään ääntä sisälle kabiiniin eikä ulos. Karmeinta on vähän enemmän kaasua painettaessa kuuluvat horinat joilla on haettu näennäistä suorituskyvyn tuntua.
Jos jotain ääntä pitä kuulua niin ennemmin niin, että tyhjäkäynnillä vähän murisee mutta kovemmilla kierroksilla ei kuulu mitään. Pako tai imuäänet vain rasittaa ajossa.
nelivetoinen:
Onpas typerä väite, ja vielä typerämpi perusteluna edellämainittuun.
...ja millä renkailla ja alustalla jarrutus on tehokkaampaa?
Entä sitten maastureiden selvästi henkilöautojen renkaita leveämmät renkaat?
Olet siis sitä mieltä että maasturit ovat paljon henkilöautomalleja, etenkin pikkuhatchbackejä yms. huonompia turvallisuudeltaan?
Roge:
Allroadia surkeampaa saa hakea, ellei halua pahoinvointia ennätysajassa. Nypyttävä jousitus heiluvassa proomussa on kaikkea muuta kuin mahtavaa. Ja päälle vielä se että C6 on siihen nähden kuin joku Ferrari.
TÄ? Huono päivä vai?
Putput:
Nyt kuulkaas kävikin sillä tavalla, että BMW 520dA:n suht kovahko alusta vaihtui erittäin vähän ajetun Volvo XC90:n erittäin pehmeään alustaan. Auto on varustettu 3,2L kutosella ja kaiken maailman herkuilla nahoista lähtien, ja toki neliveto (Haldex 2 jossa Wikipedian mukaan 1/7 rengaspyörähdystä, aktivoi järjestelmän, eli 50-astetta pyörähdystä - eli kyseessä ei ole jatkuva neliveto, kuten joku Audin A4:ssa oleva Torsen). Ja nyt kun sillä nyt on parkkaillut lumikinoksissa, jopa mäessä jossa on paksua lumipöperöä, ei ole mitään ongelmia, ei edes lähde sutimaan. Maavaraa on mukavan reippaasti, ja koko auto tuntuu "kotoisen amerikkalaiselta" isolta SUVilta
Löysin siis erittäin vähän ajetun, hyvässä kunnossa olevan XC90:n ja ihastuin sen nimenomaisen pehmeään alustaan! Siinä ei pitäisi olla ilmajousitusta, mutta näillä perunapeltokeleillä todella mukava ajettava. Kun pysähdyn valoissa, se lopuksi aivan pienesti kiikahtaa (niillä jolla on kokemusta Smart ForTwo:sta, niin hieman samalla tavalla . Eli jousitus on todella pehmeä. Kun ajelee vauhdikkaammin, se kuopissa menee mukavasti kuin ilmapatjan päällä liikkuva valtava höyhentäytteinen nahkasohva.
Kokemusta on uudesta BMW X5:stakin jonkin verran, jossa siis ei ollut ilmajousitusta, niin on sekin aika valtavan kova, tai sellainen jämäkkä, verrattuna tuohon XC90:een.
Kokeilin myös ihan uutta BMW X3:sta, ja siinä oltiin menty todella mukavaan suuntaan myös. Alusta oli selkeästi pehmeämpi, ja se tuntui jotenkin jopa dynaamisen muuttuvalta alustalta, olematta kuitenkaan mikään aktiivi-ilmajousitus. Entinen X3 oli nypyttävä ja kova. Uusi X3 on siis erittäin miellyttävä! Uusi X3 lisäksi vielä erottuu edellisestä uusien muidenkin ominaisuuksien puolesta kivasti edukseen.
Mutta takaisin Volvomaailmaan. Kulutus on toki kovaa raskaalle XC90:lle, kaupunkiajossa se huitelee kyllä 20-25L/100km:lla ihan kevyesti. Maantiellä jos pääsee auton oman mittarin mukaan juuri siihen 10L, tai ehkä karvan päälle, niin se on ihan ok siitä, että auto on valtavan iso möhkäle (tilava), ja bensakoneellinen. Itse ajan ehkä 15tkm vuodessa, niin kulutuksella ei ole paljoakaan väliä, siksi etsin myös kiivaasti V8-versiota samasta autosta, mutta niitä ei ollut tarjolla. Ehkä ulkomailta olisi saanut.. Mutta on pitkäksi aikaa mukavan paljon autoa suhteellisen pienellä rahalla. Nythän saa suorastaan pilkkahintaan isoja bensamonstereita markkinoilta.
On niin amerikkalainen tunne autoilussani nyt, että suorastaan naurattaa. Diesel-koneet sopii lähinnä maatalouskoneisiin heh
Onko suomi-auto ja viimeisiä Suomeen tuotuja bensiinimoottorisia?
Nykyään ei tuoda kuin dieseleitä. Johtuuko bensiinimoottorin korkeasta CO2- päästöstä 277 g/km.
Penteles: On kyllä suomi-auto juu. En tiedä miten kauan noita bensakoneellisia vielä suomeen tuotiin. Pitäisi tarkistaa.
Mallistosta nykyään saa vielä tosiaan ihan saman pitkäikäisen korimallin uutenakin, mutta ainoastaan kiisselinä.
Bensamonsterit on nyt halpoja kun kukaan ei oikein halua suurikulutuksista autoa. Kyllähän sen kiisselinkin litrahinnan pitäisi tuossa nousta jos käyttövoimaverosta luovutaan, mutta silti kulutus on aikamoista verrattuna saman kokoluokan kiisselikoneeseen.
Auto on tosiaan miellyttävän hiljainen ja pehmeä. Olin eilen testaamassa syvässä hangessa ajamista. 3,2L bensakutonen mourii kivasti, joskaan ei ihan kasin kaltaisesti matalalta, mutta äänimaailma nostattaa hymyn korviin. On valtava ero siihen, että maavaraa on reippaasti, vs. joku normi matala neliveto. Ei raavi heti pohjaa joka paikassa.
Nämä nyt on mielipide-asioita, mutta jotenkin minulla kasvaa valtava aversio diesel-moottoreita kohtaan, kaiken maailman pienhiukkaset ja äänimaailma on kuin traktorissa. Kiisselikutonen on tietty jo vähän sivistyneempi äänimaailmaltaan, mutta olen niin bensamiehiä, että heti kun kaupungilla joskus harvakseltaan kuulee kutosta tai kasia, etäisestikin, niin pää kääntyy... :-)
Vaikken omista sellaista niin yhdyn edellisen puhujan mielipiteeseen
Kasikoneen murinaa:
https://www.youtube.com/watch?v=VaztNQBwZn8
Ja kireän kuutoseen ärinää:
https://www.youtube.com/watch?v=TSlkKO-ERD0
V12 vielä puuttuu:
https://www.youtube.com/watch?v=N9ld_K-7-4Y
Eipä löydy dieseliä joka tuollaiseen sointiin pystyisi. Ja lopuksi pakko vielä laittaa tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=SZTYmQAFVwI
Korkealta ja kovaa!
Lopuksi pahoittelen vielä offtopicia.
Olipa sylintereitä yksi tai vaikka 16, niin samaa melusaastetta moottorit tuottavat. Toivon vain, että sähkömoottorit korvaisivat pian nuo saastuttajat.
Ymmärrän toki kantasi. Kai minulla on joku sairaus, kun en osaa suhtautua autoihin objektiivisesti.
Baanalla, missä tehoa voi toisinaan tarvita hiukan enemmänkin, pörinät alkavat vain ärsyttämään. Keskustoissa pörinällä saastuttaa lukuisten ihmisten elinympäristöä. Eikä tuoTVR-kuskinkaan toimintaan oikein fiksulta vaikuta. Toisten pihojen läpi kaahaaminen vain pörinöiden vuoksi on uskomattoman typerää.
Olipas kerrassaan muhevia äänimaailmoja, oikein laveasti tulvahteli tajuntaa kutitellen! Hauska huomata, että täälläkin on ihmisiä jotka ymmärtävät kunnon äänimaailman päälle heh.
Mutta ihan jo joku pienehkö 2,5 litrainen suora kutonen on myös todella kaunista kuunneltavaa. Pehmeä sointi, herkkä jopa. Kun mennään yli kolmen litran, alkaa tulla hieman äänenmurrosta mukaan, ollaan selvästi matalammalla.
Amerikassa Infinitin erottaa jo kaukaa. Niihin on hauskasti kautta malliston onnistuttu luomaan hyvin samankaltainen ääni. Se on hieman uliseva, melkein kuin 5-sylinteriset Volvot aikoinaan, mutta tietty 3,5L kutosella äänimaailmasta erottuu sylinterien määrä selvästi.
Myös sielläpäin myydään Lexus IS:n 3,5L kutosta, jossa tehoa on aivan valtavasti verrattuna 2,5:een, äänimaailma on muhkean matala. Ehkä sitä tästä videosta ei kuule, mutta perusääni on selvästi matalammalla kuin 2,5:
https://www.youtube.com/watch?v=nILuEjfdinc&feature=fvw
Ihastelin myös tässä eilen Ford F150:n erikois-kutiteltua mallia Raptoria. Perusmalli F150 on amerikan kaikista eniten myyty malli aina, mutta Raptorilla voi ajaa jo hurjan suuria nopeuksia aavikolla vaihtuvilla alustoilla, joka tietenkin on tärkeää...: Parit videot liitteenä
1.
https://www.youtube.com/watch?v=P3DPkGSOK7M
2.
Tässä hyppää suoraan 1'15" kohtaan:
https://www.youtube.com/watch?v=YUP00Wpj5yI&feature=related
3.
Mukava alusta (takaisin aiheeseen) myös kun katsoo tätä tossa 4'30" paikkeilta eteenpäin:
https://www.youtube.com/watch?v=l8iJX1wHohY
p.s.
NHB: Tokihan sitä seuraavaksi varmaankin ostaa ison sarjahybridi-maasturin (jos sellainen on joskus saatavilla, eli perhe, koira ja tavarat mahtuu samalla mukaan eikä mitään mini-hybridi-priusta), mutta nyt on ehkä viimeiset ajat käsillä kun voi nautiskella näistä bensamonstereista, kunnes se pian on jo kiellettyä...
Onko kukaan kokeillut keinotekoista ääntä. Vai onko niin että vaikka ääni olisi kuinka aidon tuntuinen, mutta kun tietää ettei siellä moottoritilassa pyöri oikea V10, ei pääse tunnelmaan?
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/muut-uutiset/artikkelit/taellae-laitteella-peruskauppakassiin-saa-v10-moottorin-aeaenimaailman-alle-30-eurolla.html
simppa:
Et ole yksin
NHB:
Aika synkeätä tilitystä.
Baanallakaan ei vähänkään paremmankuuloinen moottori ärsytä pidemmänkään päälle. Erityisen hyväsoundinen taas ei pysty ikinä kyllästyttämään. Eikä autobahnilla, eikä hitaampinopeuksisillakaan moottoriteillä koneen äänet juurikaan (tai paihimmillaankaan kovin pahasti) edes kuulu kun ajelee tasavauhtia. Autobahnillakaan ei ajeta kiihdyttäen koko ajan, ja kovemmilla vauhdeilla muu melu vaikuttaa enemmän kuin moottorin äänet.
Keskustoissa ei moottorien äänet juuri edes erotu muista autojen äänistä ja kaupunkimelusta. Eikä kaupungeissa ihmiset joudu oleilemaan kadun varressa ellei väkisin sellaiseen paikkaan muuta huonoin äänieristyksin, ja oleile kadunvarsihuoneessa tai jotain... Erityisen hyvältä kuullostavat autot taas eivät juuri ketään haittaa mitenkään. Ylipäänsä äänekkäitä autoja ei usein liikuskele. Amispörinät on taas eri juttu ja lainvastaisia jotka sietääkin saada määrättyä katsastukseen.
Eipä ole Suomessa minusta mitkään 6- 8- 10- tai 12-sylinteristen äänet olleet porukkaa häiritsemässä huomattavissa määrin. Ihan hyvä vaan että muualla ainakin poliis katsoo läpi sormien noiden enemmän 'harrasteautojen' liioiteltuja putkistoja (eli ei amiskalusto), vaikka minusta erittäin äänekkäät pörinäputket ja suorat putket ovat liikaa ellei auto todella ole vain erityistapauksissa käytössä. Jos joku jatkuvasti liikkuu liioitellun meluisalla vehkeellä niin kyllä naapurit alkavat aika nopeasti protestoida.
simppa:
Hyvä postaus! Mukana oli minunkin suosikkeja. 599 GTO on aika raa'an kuuloinen, ei kuitenkaan niin äänekäs kuin uskoisi.
Pistetään joitain omasta mielestä myöskin herkkuja:
12:
https://www.youtube.com/watch?v=zF919eR_oE4
https://www.youtube.com/watch?v=h_y53_gYj1g
6:
https://www.youtube.com/watch?v=gshHGe3Zczw
3:
https://www.youtube.com/watch?v=VSQZ7UJozfk
https://www.youtube.com/watch?v=-9bNz6C70qQ&feature=fvw
Mikä tekeekään amispoikien pörinäpöntöistä jotenkin alempiarvoisia kuin kertaluokkia kalliimman auton pörinöistä?
Suurin osa kaupungissa olevista ihmisistä eivät jaa melulähteitä sen mukaan, onko se arvon Herra PutPutin mielestä erityisen hyvältä kuulostava vai ei. Melu on melua. On myös varsin itsekästä kertoa kaupungeissa asuville, että oma on vikanne kun täällä olette.
NHB:
Pärinäpöntöissä on nimenomaan se ero että se on se pönttö joka pörisee, tai muuten vaan peruskoneen äänet on liian äänekkäät eikä äänessä ole mitään hohtoa lähestyvääkään.
Kaupungissa autojen moottorien ääniä tuskin edes kuulee missään. Ehkä lumen vaimentaman äänimaailman keskellä kuulee jotain kiihdytyksissä, mutta mitään suurta melua ei tule ainakaan asutusalueilla. Pääasialliset melunlähteet on ihan muualla, melua ei missään Suomen kaupungeissa juuri tule (paitsi bussien ja rekkojen takia eikä sen pitäisi tulla kenellekään ikävänä yllätyksenä yhtäkkiä ostamaansa asuntoon asetuttua).
Ihan oikeasti menkää johonkin vähän vähemmän (taloudellisesti) kehittyneeseen maahan jossa on oikeasti melua. Ja siitä saa kuvan millaista melu oli autoissa ja kuorma-autoissaa joskus 20-30 vuotta sitten. Ei nykyautoista, edes äänekkäimmistä laillisista lähde oikeastaan mitään ääntä enää entiseen suhteessa.
Jos edes 6-sylinteristen äänet on yhtään kenellekään Suomessa ongelma niin ihmettelen, vielä vähemmän V8:t tai useampisylinteriset.
Idioottimaiset poikkeukset on sitten oma juttunsa, mutta sellaisia näkee(kuulee) ehkä pari kertaa vuodessa. Ei siten että se olisi jokin päivittäinen rasite.
Moni näistä kommenteista aiheuttaisi huomattavasti vähemmän pähkäilyä jos niiden alkuun lisäisi sanat "minun mielipiteeni on...". Nyt pääsee siihen käsitykseen että toiset on niin fiksuja että osaavat sanoa mikä kenellekkin on tarpeellista ja mikä on tyhmää kaikille.
Melusaaste on monelle melusaastetta oli se sitten Wagneria, Metallicaa tai V8:n laulua. Suomi on kuitenkin sen kokoinen maa että täällä on tilaa nauttia autoilusta ja kaikesta mitä siihen kuuluu, ilman että on jonkun yöunia häiritsemässä.
Auton äänimaailman tärkeyttä/tyhmyyttä voisi arvioida siltäkin kantilta, että kuinka paljon eri automerkit käyttävät vuosittain rahaa moottorin ja etenkin pakoäänien "viilaamiseen". Se on nimittäin melkoinen summa. Ilmeisesti kyseessä on siis useammankin mielestä varsin merkittävä asia.
Niin ja kuinka monta kertaa olet kuullut jonkun (esim.)Ferraria ajaneen sanoneen että "muuten hyvä auto mutta kun ne äänet saisi vielä pois"?
Kyllä on typerää keskustelua, ihan amis-tasoa, melkein kuin väittelisi siitä kuka pieree parhaiten.
Pahin melusaaste lähtee 1-sylinterisistä 2-tahtimopoista ja toiseksi pahin mopoautoista, nimittäin niiden stereoista.
Hyvin vaimennettu V8 on tyhjäkäynnin tuntumassakin ihan omanlaisensa. Ei ne desibelit vaan se laatu. En oikein ymmärrä näitä motoristeja, jotka laittavat raasereihinsa suorat röörit, kun niiden ääni olisi vaimean matalanakin ihokarvoja nostattavaa. Te viisaat - kertokaa mistä johtuu rivikutosen ja rivikolmosen äänien ero. Järki sanoo, että R6 kierroksilla 700 antaisi saman tyyppisen äänen kuin R3 kierroksilla 1400?
R6 on kuitenkin yleensä helposti tunnistettavissa muiden koneiden joukosta. Jenkki V8-ramble-ramble johtuu sytytysjärjestys/pakosarjajärjestelyistä, ja V2-soundi on aika selvää geometrian takia.
Derrick:
Onneksi sinä pelastit tilanteen.
...ja takaisin Amerikkalaisen pehmeään jousitukseen, tai ainakin johonkin joka saa mielen paremmaksi ja unohtamaan sen ettei todella pehmeätä jousitusta oikein löydy mistään enää:
https://www.youtube.com/watch?v=AEFECusIV1s
Huomatkaa kuinka samankaltainen ääni tuosta lähtee kuin tästä V12 kisakoneesta (S70/2) jonka päättivät tässä laittaa X5:een. Nähdään että kauneimmat äänet ovat aidot äänet joista on vain vaimennettu häiritsevät metelit ja melutasoa vaimennettu, ei mitään tekopörinää.
https://www.youtube.com/watch?v=NtuVxi6hMqI
Tästä huomaa kuinka älyttömän äänekäs X5 Le Mans oikeasti on. Ovat saaneet äänet vaimennettua M3 CSL:stä aika loistavasti ilman että äänen luonne on juurikaan muuttunut.
https://www.youtube.com/watch?v=enG-XzZrg68&feature=related
(minusta kun ostaa jonkun E39 500-sarjan Bemun perusjousituksella niin aika hyvin on asiat, siitä sitten voi parantaa ostamalla kalliimpaa ja uudempaa jos haluaa/voi)
Böpi:
Olen täsmälleen samaa mieltä tuosta desibeliasiasta. Tottakai jos on liian hiljainen niin silloin ei kuule kunnolla koneen ääniä. Mutta lähelläkään suoria putkia olevat viritelmät on ihan älyttömiä, ei hauskoja edes autossa jolla ajetaan kadulla parina viikonloppuna vuodessa tai vaikka vain näytöksiin.
R6 ja kaksi R3:sta ei tietenkään ole sama juttu sytytysjärjestykseltään. R6 ei ole kaksi R3:sta yhdessä vaan sytyttää eri sylinterit peräkkäin vähän eri tavalla kuin kaksi rinnakkain käyvää R3:sta. Vähän samantyylinen ero (muttei kuitenkaan joten vähän huono selitys) kuin eri V8-tyypit joissa multi-plane crank -tyyppinen on ikäänkuin neljä V2-konetta ('perinteinen' V8) mutta flat-plane crank -tyyppinen on kuin kaksi rivinelosta (kuten Ferrarin käyttämät V8:t, nehän kuulee selvästi olevan hyvin samankuuloisia kuin rivineloset).
Samanlainen äänien luonne kuitenkin on, R3, R6 ja V12 ovat sikäli samanhenkisiä. Samoin ainakin minun tietääkseni R3 ja Boxeri 6 on aika samankuuloisia, minusta lähempänä toisiaan kuin R3 ja R6.
Kyllä Bimmeriinkin tosiaan saa ilmajousitusta, mutta en ihan tarkalleen tiedä saako alustan siltikään "amerikkalaisen pehmeäksi". Viisasta olisi sitten kovemmilla nopeuksilla automaagisesti jämäköittää alustaa lennossa niinsanotusti.
Mopopuolen kaksipyttyisissäkin on kovasti erilaisia soundeja sytytysajoituksista johtuen. V2 on useita erilaisia (HD vrt. Honda) ja sitten rivikone ynnä boxeri.
Kyllähän periaatteessa rivinelosen saisi käymään vaikka V4 nuotilla mutta tärinät saattaisivat on pahempia.
Minusta perheauton moottorista ei tarvitsisi kuulua mitään ääntä sisälle kabiiniin eikä ulos. Karmeinta on vähän enemmän kaasua painettaessa kuuluvat horinat joilla on haettu näennäistä suorituskyvyn tuntua.
Jos jotain ääntä pitä kuulua niin ennemmin niin, että tyhjäkäynnillä vähän murisee mutta kovemmilla kierroksilla ei kuulu mitään. Pako tai imuäänet vain rasittaa ajossa.