Nyt DSG hajosi Auto Zeitungin (02/2011) kestotestissä 68tkm:n kohdalla:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3816.0
Sama kohtalo oli TM kestotesti Superbilla 50 tkm:n kohdalla. Kuinka kauan takuu korvaa, jos DSG:llä varustetun auton haluaa ostaa käytettynä?
VW-auton palvelualttiuden ja maahantuojan korvauspolitiikan tuntien takuun jälkeen tuskin korvataan yhtään mitään.
Kun ostaa tällaisen auton käytettynä, niin laittaa 5000e kaupanteonyhteydessä kahvipurkkiin odottamaan ja laskee summan autonvaihtokuluksi. Jos on liian kallista, ostaa jonkun toisen auton. Jos on tuuria, eikä rahaa tarvita, summan voi siirtää seuraavalle autolle muutaman vuoden päästä.
Kaikissa automaattivaihteistoissa on selvästi suurempi riski kuin manuaaleissa ja käyttökin maksaa, säännölliset öljynvaihdot, esim. joka 60tkm, 300e/kerta. Mukavuudesta pitää maksaa.
Lienee kysymyksessä yhtä luotettava vaihteisto kuin esim. 90-luvun lopussa automaattipassatti. Kävin silloin useassakin autoliikkeessä kiertelemässä ja katselemassa Pssatteja (automaatti) ja lähes joka liikkeessä tähdennettiin, että vaihteistoremontti on juuri tehty ja että se remontti on tehty lujemmilla osilla kuin mitä ne alkuperäiset ovat olleet. Kaverin -94 automaattigolffi oli juuri samaan aikaan 2400 euron vaihteistoremontissa, joten Volkkari jäi kauppaan. Samaan aikaan jotkut ihmettelivät, miksi ei Toyota tuo markkinoille automaattia esim. Avensikseen. Voisin kuvitella, että siksi, koska näihin olosuhteisiin ei automaatin käyttöikää voi riittävän pitkälle luvata, ennen kuin vaihteistoa on riittävästi testattu. Ostakaa siis mieluummin manuaalivolkkareita jos haluatte halvempia kilometrejä.
Väärin päin asennettu moottori rajoittaa valittavissa olevien automaattivaihteistojen määrää.
Tässä saattaa olla osa syystä minkä vuoksi japanilaiset eivät ole halunneet tarjota dieselin ja automaatin yhdistelmää?
Vähän turhan moni automaattivaihteisella diesel-Volvolla ajava on saanut selville, miksei Toyota ole halunnut tarjota dieselin ja Aisin-Warner automaatin yhdistelmää vaikka omistaa määräysvallan A-W:lla :-(
Dieselautomaatit ovat olleet japseille periteisesti pelkkä sivuseikka. Myynti Eurooppaan on pientä ja siitäkin vain murto-osa olisi potentiaalisesti noita dieselautomaatteja. Japanilainen tapa pyörittää autonvalmistusta kammoksuu ylimääräisiä variaatioita tekniikkaan. Näitä kun ynnäilee niin huomaa miksei tuo dieselautomaatti ole ykkösprioriteetti japseille.
NHB:
Minusta dieselin istuttaminen Toyotan keulille ei olisi ylivoimainen homma, jos luotettava tekniikka olisi olemassa. Itse suorastaan kammoksun automaatteja käytetyissä autoissa ylipäänsä. Takuuaikana ei mitään ongelmaa, mutta käytetyn auton omistajalle laatikko on selvä riski. Erityisesti diesel-autolle puoli miljoonaa kilometria ei ole homma eikä mikään mutta automaattilaatikolle on. Volvot, mersut, volkkarit, melkoiseen osaan joudutaan laatikko uusimaan ennen kuin auto paalataan. Manuaalia ei muuta kuin poikkeustapauksissa.
Ps. Ylimääräisistä variaatioista puheen ollen, hybridi on melkoisen monimutkainen ja selkeä variaatio bensamalliin
Subarussa, Nissanissa, Audissa ja Mitsussa ainakin käytetään CVT vaihteistoja. Onko tietoa niiden luotettavuudesta?