Tuossa on yksi laskelma siitä, kuinka välitys vaikuttaa kulutukseen. Sivulta löytyvät ominaiskulutuskäyrät myös osoittavat vääräksi yleisen harhaluulon, kuinka ominaiskulutus on alhaisimmillaan vääntöhuipun kohdalla.
En nyt sanoisi ihan noinkaan. Kun nimittäin nostat sitä kaasupoljinta sen 10-20% jolla päästään tuohon ominaiskulutuksen minimikohtaan, niin tuolla samaisella kaasun asennolla saatava vääntömomenttikäyrän huippukohta on pienemmillä kierroksilla kuin se kaasu pohjassa saatu huippuarvo ja kohtuullisen lähellä ominaiskulutuksen minimikohdan kierroslukua varsinkin ahtamattomissa moottoreissa. Sitten kun mitataan moottorin sijasta vetopyörien vääntömomenttia, ollaan jo lähes täysin samassa kierrosluvussa. Renkailta mitataan nimittain suurin vääntömomentti pienemmillä (moottorin)kierroksilla kuin moottorista, johtuen kierrosten mukana lisääntyvistä häviöistä.
Hyvä konsti keskikulutuksen (l/100km) alentamiseen on ajaa kohteeseen aina mahdollisimman pitkää kiertotietä. Silloin nimittäin moottori toimii mahdollisimman suuren osan matkasta käyntilämpöisenä jolloin se kuluttaa vähiten satasella.
Moottorin ominaiskulutusta taas voi helposti pienentää painamalla koko ajan ajaessa jarrua sopivasti, jotta saadaan pidettyä moottorin kuormitus riittävän suurena. Samoin auttaa esim. suuren asuntovaunun vetäminen.
Kaikesta huolimatta molemmat neuvot vain huonontavat taloudellisuutta.
En nyt sanoisi ihan noinkaan. Kun nimittäin nostat sitä kaasupoljinta sen 10-20% jolla päästään tuohon ominaiskulutuksen minimikohtaan, niin tuolla samaisella kaasun asennolla saatava vääntömomenttikäyrän huippukohta on pienemmillä kierroksilla kuin se kaasu pohjassa saatu huippuarvo ja kohtuullisen lähellä ominaiskulutuksen minimikohdan kierroslukua varsinkin ahtamattomissa moottoreissa. Sitten kun mitataan moottorin sijasta vetopyörien vääntömomenttia, ollaan jo lähes täysin samassa kierrosluvussa. Renkailta mitataan nimittain suurin vääntömomentti pienemmillä (moottorin)kierroksilla kuin moottorista, johtuen kierrosten mukana lisääntyvistä häviöistä.
Puhenet tuosta Vokkarin moottorista. Ylempänä olevassa Mersun moottorin kuvaajassa vääntöhuippu ja ominaiskulutuksen huippu osuvat totaalisen eri kohtaan, eikä tuo kuvaaja jätä varaa jossittelulle.
En tiedä. Olisi kiva nähdä tuonkin moottorin vääntökäyrä, kun kaasua painetaan vain noin 80%, jolloin käyrä menisi keskeltä parhaan ominaiskulutuksen pistettä.
Nykyiset ahdetut ja toisaalta rajoitetut moottorit eivät ole sillä tapaa enää "luonnollisia", että sääntö pitäisi aina edes likimääräisesti paikkaansa. Eikä 80% kaasun painaminenkaan ole kierrosluvusta riippumaton vakio, koska polkimen asennon vaikutuksen moottorille tulkitsee kuitenkin tietokone.
On itsestään selvää, että jos vääntöä rajoitetaan kaasuläpällä, niin tietyllä kaasuläpän asennolla alhaisilla kierroksilla saadaan enemmän vääntöä kuin korkeilla kierroksilla. Se ei vaan tähän millään tavalla.
Ensin voimansiirron häviöt, sitten ahtaminen ja kaasuläppä... Pistetäänpä lisää kuvaajia ja katsotaan millaisia selityksiä vielä löytyy.
Jos tähän lisättäisiin 7. vaihde, niin kyllähän kulutustippuisi 70km/h nopeudella ja paljon sitä aikaisemmin.
http://auto-tests-service.blogspot.de/2012/02/hilfe-zur-selbsthilfe-teil-2-wann.html
Tuossa on yksi laskelma siitä, kuinka välitys vaikuttaa kulutukseen. Sivulta löytyvät ominaiskulutuskäyrät myös osoittavat vääräksi yleisen harhaluulon, kuinka ominaiskulutus on alhaisimmillaan vääntöhuipun kohdalla.
En nyt sanoisi ihan noinkaan. Kun nimittäin nostat sitä kaasupoljinta sen 10-20% jolla päästään tuohon ominaiskulutuksen minimikohtaan, niin tuolla samaisella kaasun asennolla saatava vääntömomenttikäyrän huippukohta on pienemmillä kierroksilla kuin se kaasu pohjassa saatu huippuarvo ja kohtuullisen lähellä ominaiskulutuksen minimikohdan kierroslukua varsinkin ahtamattomissa moottoreissa. Sitten kun mitataan moottorin sijasta vetopyörien vääntömomenttia, ollaan jo lähes täysin samassa kierrosluvussa. Renkailta mitataan nimittain suurin vääntömomentti pienemmillä (moottorin)kierroksilla kuin moottorista, johtuen kierrosten mukana lisääntyvistä häviöistä.
Hyvä konsti keskikulutuksen (l/100km) alentamiseen on ajaa kohteeseen aina mahdollisimman pitkää kiertotietä. Silloin nimittäin moottori toimii mahdollisimman suuren osan matkasta käyntilämpöisenä jolloin se kuluttaa vähiten satasella.
Moottorin ominaiskulutusta taas voi helposti pienentää painamalla koko ajan ajaessa jarrua sopivasti, jotta saadaan pidettyä moottorin kuormitus riittävän suurena. Samoin auttaa esim. suuren asuntovaunun vetäminen.
Kaikesta huolimatta molemmat neuvot vain huonontavat taloudellisuutta.
LMJ:
Puhenet tuosta Vokkarin moottorista. Ylempänä olevassa Mersun moottorin kuvaajassa vääntöhuippu ja ominaiskulutuksen huippu osuvat totaalisen eri kohtaan, eikä tuo kuvaaja jätä varaa jossittelulle.
En tiedä. Olisi kiva nähdä tuonkin moottorin vääntökäyrä, kun kaasua painetaan vain noin 80%, jolloin käyrä menisi keskeltä parhaan ominaiskulutuksen pistettä.
Nykyiset ahdetut ja toisaalta rajoitetut moottorit eivät ole sillä tapaa enää "luonnollisia", että sääntö pitäisi aina edes likimääräisesti paikkaansa. Eikä 80% kaasun painaminenkaan ole kierrosluvusta riippumaton vakio, koska polkimen asennon vaikutuksen moottorille tulkitsee kuitenkin tietokone.
On itsestään selvää, että jos vääntöä rajoitetaan kaasuläpällä, niin tietyllä kaasuläpän asennolla alhaisilla kierroksilla saadaan enemmän vääntöä kuin korkeilla kierroksilla. Se ei vaan tähän millään tavalla.
Ensin voimansiirron häviöt, sitten ahtaminen ja kaasuläppä... Pistetäänpä lisää kuvaajia ja katsotaan millaisia selityksiä vielä löytyy.
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/56/4884/48029310/205167439-w988.jpg
http://home.foni.net/~michaelbosch/auto/economic/b_eff2.png
http://www.bilder-hochladen.net/files/ekvu-4n.jpg
http://pics.poisonnuke.de/upload/23/Muscheldiagramm.jpg
http://home.foni.net/~michaelbosch/auto/economic/b_eff2.png
http://www.landtechnikmagazin.de/upload/3376_1333354898.jpg
http://www.kfztech.de/gast/zeuschner/bilder/kennlinien/muscheldiagramm.jpg
http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K284.jpg
http://www.motor-talk.de/attachment/368879/muscheldiagramm.jpg
Näyttää ominaiskulutuksen minimi sijoittuvan joko maksimimomentin kohdalle tai sitä suuremmille tai pienemmille kierrosluvuille noissa käppyröissä.
LMJ:
Nimenomaan. Nuo kaksi huippuarvoa voivat osua miten vain toistensa suhteen. Siksi yhdestä ei voi päätellä toisen sijaintia.