Onko yhteispaineruiskutus epäluotettava?

3 kommenttia

Lokakuussa meni Toyota Corolla Dieselistä ruiskutussuutin ja nyt on ilmeisesti toinen menossa. Merkkihuollossa asentaja totesi, että kun on noin vanha auto (5 v. ja 150.000 ajettu), parasta vaihtaa vaan kaikki suuttimet kerralla.

Joopa joo, töineen 700 €/kpl nostaa tavallisen palkansaajan työmatkakuluja melkoisesti.

No, kun olen asiaa kuulostellut, suuttimia on mennyt muistakin autoista: Peugeot, Mercedes jne.

Aikaisemmissa autoissani ei moista (eikä muutakaan) moottoriongelmaa ole ollut - Volkswagen Passat D 225.000 km, Opel Corsa D 288.000 km. Onko uusi tekniikka huonompaa?

(Kumma juttu muuten, että Toyotalla ei ole teknistä neuvontaa, josta voisi kysellä, vastataan vaan, että ota yhteyttä merkkihuoltoon, jossa asiasta oli keskusteltu pariinkin otteeseen - onkohan arka aihe?)

  
  • Nykyaikainen diesel on vikaherkempi, kuin ehkä mitä ovat olleet aikaisemmin. Itse moottori on kestävä mutta apulaitteiden kestävyys on heikentynyt. Tämä johtuu yksinkertaisesti kokoajan kasvavista ruiskutus- ja ahtopaineista, jotka vaativat komponenttien kestävyydeltä entistä enemmän.



    Ruiskutussuuttimien osalta kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen diesel-korjaamoon, niin korjaukseen kuluva rahasumman voi näin saada hieman inhimillisemmäksi.

      
  • Eipä tuo paljon lohduta, suuttimista kertyy lähes koneremontin hinta. :cry:

      
  • Eikös nuita suuttimia pysty itse vaihtaan kuten muitakin? :snotty:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit