Vaikea paikka - on tunnekysymys jos et tarvitse itse maksaa huoltokuluja.
Oletetaan, että maksat.
Kyseessä taisi olla vapaa autoetu aikasemmista viesteistä päätellen?
Itse ottaisin Bemarin. Uuden automallin (= uuden tekniikan) kanssa saattaa tietty tulla ylimääräistä ohjelmaa, eli siihen kannattaa varautua bemarissakin. Audi lienee koeteltua, ts. se kestää sen minkä kestää
[jalkkis muokkasi tätä viestiä 19.09.2005 klo 15:59]
Tietääkseni uudesta 3-sarjan Bemarista (E90/E91) ole tullut vielä 4-veto mallia. Sen sijaan vanhempaa E46 mallia on edelleen saatavana 4- vetoisena versiona.
Sixpack taitaa muistella 80- luvun BMW 4-veto tekniikkaa, uudemmasta tekniikasta voi lukea vaikkapa TM:stä 5/2005, jossa uutta 5-sarjaa testattiin 4-vetoisena. Taidettiinpa puhua tuossa artikkelissa maailman parhaasta autosta....
Tietääkseni uudesta 3-sarjan Bemarista (E90/E91) ole tullut vielä 4-veto mallia. Sen sijaan vanhempaa E46 mallia on edelleen saatavana 4- vetoisena versiona.
Justerille: BMW vm. 2002 "optional 4-wheel drive system". Jakovaihteistosta menee lyhyt vetoakseli moottorin kylkeen eteen. Vetoakselit on kuvasta kuitenkin otettu pois. Ne kulkevat alatukivarsen yläpuolella, "tötsät" vanteiden kohdalla näkyvät mistä vetoakselit kulkisivat. Mihin ne osuvat, moottorin kylkeen vai öljypohjaan? Veikkaan öljypohjaa, koska ne on vedetty kulkemaan sen läpi! Ratkaisuna tuntuu erikoiselta ja vaikealta, etuvetareissa on oltava nivelet myös. Öljypohjassa on oltava vetareiden menevä reikä, pelkät tiivisteet tuskin pitäisivät öljyn sisäpuolella pitkään. Harmi etten löytänyt parempaa kuvaa. Ams-sivuiltakaan ei löytynyt, kuin ei oikein haluttaisi näyttää! Korkeimmissa X-malleissa ne ehkä saadaan juuri ja juuri kulkemaan öljypohjan alta, muttei sedaneissa ja farkuissa.
kyllä E91 korin nelivetomallin tuotanto on alkanut ja Suomen toimitukset alkavat välittömästi. Myyjä ei vielä vahvistanut toimituspäivää, mutta arvioi, että lokakuun tuotannosta auton saisi jouluksi.
Kyllä toi elektroniikan määrä BMW:ssä vähän arveluttaa, en tiedä oliko vain myyntitaktiikkaa, mutta myyjä selitti niin monta elektronista systeemiä, että heikompaa hirvittää! Taidan kuitenkin pysyä Audissa, onhan se ehkä vähän vanhahtava, mutta täytyy muistaa, että työkäytössä auton tulee olla luotettava. Pyysin muuten maahantuojalta 3v. takuuta ilman kilometrirajoitusta Tiptronicille, saas nähdä, mitä tuumaavat.
Yleensä Bemarin heikko kohta ovat kaikki alustan osat johtuen erittäin monimutkaisesta alustageometriasta, minkä tarkoituksena on tietysti saada aikaan mahd hyvät ajo-ominaisuudet. Vaikka tuossa E91:ssä onkin paljon tekniikkaa, aikaisemmin se ei ainakaan ole ollut kovinkaan ongelmallinen alue Bemareissa, niissä on aina ollut suhteessa aikalaisiinsa todella paljon elektroniikkaa, olihan Bmw:llä esim jo 90-luvun alussa sähköisesti ohjattavaa alustaa yms, mitä on vieläkin paljon käytössä ilman ongelmia.
Tämä sama asia tulee myös esiin laatututkimuksissa, katsastuksessa ilmeneviä vikoja tutkittaessa Bmw pärjää huonosti, mutta omistajien tyytyväisyyttä ja sitä, miten todennäköistä on jäädä tien varteen, mittaavissa tutkimuksissa Bmw pärjää taas erittäin hyvin. Mutta tuo koskee tietysti vain vanhaa e46 mallia, uudesta ei tietysti ole kokemuksia.
Itse olen koeajanut molemmat vaihtoehtosi (tosin Bemarin 325ia takaveto) ja ostaisin Bemarin ilman muuta, esim kone on vaan niin paljon sivistyneempi verrattuna Audin todella raa'asti käyvään 2.0TFSI:hin verrattuna, vaikka Audi taas vääntääkin paremmin. Tosin en tiedä oliko Audissa jotain vikaakin, moottorista kuului tietyllä kierrosalueella erikoinen resonanssiääni, mikä toi laatuvaikutelmaa kyllä dramaattisesti alaspäin. Bemari on huomattavasti hiljaisempi, Audi taas suuntavakaampi. Tosin otat kumman vaan, hyvän auton saat joka tapauksessa.
[individual muokkasi tätä viestiä 20.09.2005 klo 09:31]
Yleensä Bemarin heikko kohta ovat kaikki alustan osat johtuen erittäin monimutkaisesta alustageometriasta, minkä tarkoituksena on tietysti saada aikaan mahd hyvät ajo-ominaisuudet. Vaikka tuossa E91:ssä onkin paljon tekniikkaa, aikaisemmin se ei ainakaan ole ollut kovinkaan ongelmallinen alue Bemareissa,
Ei BMW:n tekniikka taatusti suurempi ongelma ole kuin Audinkaan. Nuo alusta / tukivarsiongelmat koskivat itse asiassa nimenomaan edellisen korimallin A4:ää, A6:tta ja Passatia enemmän kuin BMW:tä. Samoja nivelongelmia tuntuu olevan niin Audissa, BMW:ssä kuin MB:ssäkin, tosin nykyisen C-sarjan ongelmana on takajousituksen alapallolaakerit, joiden vaihtaminen on helppoa ja halpaa (varaosahinta n. 30 eur / laakeri).
Lisävarusteet: Ambiente-varustepaketti quattro 25 sportpaketti Monitoimiohjauspyörä informaatiojärjestelmä Sisävalopaketti Alcantara pearlnappanahka urheiluistuimet Bose kaiutinjärjestelmä Coming home + sadetunnistin Kaksikerroslasit Alumiinilistat Facette Himmenevät sivupeilit Aurinkoverhot takasivuikkunoilla Vetokoukku Lohkolämmitin Talvirenkaat
Summa summarum koko pitkästä tarinasta opiksi sain sen, että asiakkuus on pitkäjänteistä työtä tekevissa firmoissa vielä arvossaan, onneksi.
Kaikki tahot tekivät voitavansa ja tuo vaihdelaatikko murhekin saatiin sovittua ja sumplittua tässä vaihtokaupassa ja auton ostamisesta jäi hyvä maku. Toivottavasti edessä on kolme vaivatonta autoiluvuotta edessä, eikä H7:t enää vaivaa kun keulalla on bi-xenonit.
Suljen tämän topikin omalta osaltani, kiitos hyvistä vinkeistä ja arvokkaista mielipiteistä!
"niissä on aina ollut suhteessa aikalaisiinsa todella paljon elektroniikkaa, olihan Bmw:llä esim jo 90-luvun alussa sähköisesti ohjattavaa alustaa yms, mitä on vieläkin paljon käytössä ilman ongelmia. "
Mullakin on sähköisesti säädettävä alusta eikä merkki ole BMW, ei se nyt mikään harvinaisuus ole, kunhan otetaan samanhintaluokan auto. Bemarista mitään pahaa sanottavaa ole, mutta tuota väitettä varustelusta verrattuna aikalaisiinsa en kyllä allekirjoita...
Volkkarista vielä,mä en ymmärrä kun hankin pienempää autoa itselle niin ainoa liike missä ei saannut minkäänlaista palvelua oli volkkari. Käykö volkkarilla niin hyvin kauppa että asiakasta ei noteerata ollenkaan,vai johtuuko siitä kävin firman huoltoautolla liikkeessä? Autona vw on kohtuulisen hyvä,mutta huolto sekä myynti on per*****ä olisi paljon parantamisen varaa.
Minulle sopii hyvin, että vähän aikaa saa katsella rauhassa, käveleskellä. En pidä siitä, että myyjä ryntää heti kimppuun ja on kintereillä. Jos jotain todella olen ostamassa, haen sen myyjän ellei vähään aikaan kuulu.
Mutta siinä olet oikeassa, Suomalaiset ovat ikävä kyllä jäykkää kansaa joillekin tuntuu puhuminenkin tuottavan tuskaa. Vaate- tai kenkäkauppaan voit mennä ja odottaa sulkemisaikaan asti, kyllä vartija sitten häätää pois. Vertaa tämä Saksaan, Ranskaan, Italiaan jne.
Mullakin on sähköisesti säädettävä alusta eikä merkki ole BMW, ei se nyt mikään harvinaisuus ole, kunhan otetaan samanhintaluokan auto. Bemarista mitään pahaa sanottavaa ole, mutta tuota väitettä varustelusta verrattuna aikalaisiinsa en kyllä allekirjoita...
Varmasti on myös ollut muissakin samanhintaisissa autoissa, mutta pointtini oli se, että verrattuna yleensä aikalaisiinsa, Bemarissa on ollut paljon sähköosia, esim elektroninen huoltotarpeenilmaisin 70-luvun lopussa, ajotietokone samoihin aikoihin, ruiskun tuominen laajaan sarjatuotantoon alemmissa luokissa yms, mitkä ovat vanhoissa autoissa potentiaalisia vikakohteita, mutta ongelmia ei ole pahemmin ollut.
Silti ilmeisesti Bemarissakin alkaa olla sähkövikoja, ainakin uusimman Car and Driverin testiautossa oli..
Onneksi olkoon muuten hienon Audin johdosta, tuntuu olevan mukavilla varusteilla!!
Varmasti on myös ollut muissakin samanhintaisissa autoissa, mutta pointtini oli se, että verrattuna yleensä aikalaisiinsa, Bemarissa on ollut paljon sähköosia, esim elektroninen huoltotarpeenilmaisin 70-luvun lopussa, ajotietokone samoihin aikoihin, ruiskun tuominen laajaan sarjatuotantoon alemmissa luokissa yms, mitkä ovat vanhoissa autoissa potentiaalisia vikakohteita, mutta ongelmia ei ole pahemmin ollut.
Huoltotarpeenilmaisin... siis ÖLJYNPAINEVALO ja Bemarin ruiskut on Boschin valmistamia mitä on kyllä muissakin merkeissä ja siihen aikaan löytyi myös Ooppeleistakin.
Huoltotarpeenilmaisin... siis ÖLJYNPAINEVALO ja Bemarin ruiskut on Boschin valmistamia mitä on kyllä muissakin merkeissä ja siihen aikaan löytyi myös Ooppeleistakin.
Aika harvassa Opelissa oli 70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa ruiskua, vai korjaa jos olen väärässä. Se on ihan sama, kenen alihankkijan valmistama se on, kunhan se löytyy.
Huoltotarpeenilmaisin oli/on minun mielestäni hyvä varuste, nykyään se on kaikissa paremmissa autoissa, mutta esim 80-luvulla todella harvinainen.
Kun nyt kerran on pakko vängätä, vaikkei pointtini ollutkaan, kuka mitäkin on keksinyt, vaan missä autossa niitä on paljon ollut aikanaan, niin kerro missä sähkövarusteiden saatavuudessa se Opel on ollut vaikkapa Bemaria edellä? Itse tiedän monta merkkiä, mutta Opel ei niihin kuulu. Tai jos kuuluu, niin oisko siinä sitten syy Opelin aivan ala-arvoiseen laatuun vielä vähän aikaa sitten? Bemarissa ne sentään toimii ainakin kohtalaisesti.
Oletetaan, että maksat.
Kyseessä taisi olla vapaa autoetu aikasemmista viesteistä päätellen?
Itse ottaisin Bemarin. Uuden automallin (= uuden tekniikan) kanssa saattaa tietty tulla ylimääräistä ohjelmaa, eli siihen kannattaa varautua bemarissakin. Audi lienee koeteltua, ts. se kestää sen minkä kestää
Tietääkseni uudesta 3-sarjan Bemarista (E90/E91) ole tullut vielä 4-veto mallia. Sen sijaan vanhempaa E46 mallia on edelleen saatavana 4- vetoisena versiona.
Sixpack taitaa muistella 80- luvun BMW 4-veto tekniikkaa, uudemmasta tekniikasta voi lukea vaikkapa TM:stä 5/2005, jossa uutta 5-sarjaa testattiin 4-vetoisena. Taidettiinpa puhua tuossa artikkelissa maailman parhaasta autosta....
Hinnastossa ainakin löytyy E91 330xd Touring...
Justerille. Olen nähnyt kuvan BMW:n 4-vetotekniikasta. En unohda niitä, kyllä se jostain vielä pulpahtaa tänne. Sillä välin
farkkuvertailu uusista ; www.automotorundsport.de/test_technik/fotoshows/drei_mittelklasse_kombis_im_vergleich_kombi_zange.90774.htm
Oma valintani taitaisi olla noista BMW. Se on ajajan auto ja ajan enimmäkseen yksin, tavaratilalla ei ole niiin suurta merkitystä.
Justerille: BMW vm. 2002 "optional 4-wheel drive system". Jakovaihteistosta menee lyhyt vetoakseli moottorin kylkeen eteen. Vetoakselit on kuvasta kuitenkin otettu pois. Ne kulkevat alatukivarsen yläpuolella, "tötsät" vanteiden kohdalla näkyvät mistä vetoakselit kulkisivat. Mihin ne osuvat, moottorin kylkeen vai öljypohjaan? Veikkaan öljypohjaa, koska ne on vedetty kulkemaan sen läpi! Ratkaisuna tuntuu erikoiselta ja vaikealta, etuvetareissa on oltava nivelet myös. Öljypohjassa on oltava vetareiden menevä reikä, pelkät tiivisteet tuskin pitäisivät öljyn sisäpuolella pitkään. Harmi etten löytänyt parempaa kuvaa. Ams-sivuiltakaan ei löytynyt, kuin ei oikein haluttaisi näyttää! Korkeimmissa X-malleissa ne ehkä saadaan juuri ja juuri kulkemaan öljypohjan alta, muttei sedaneissa ja farkuissa.
www.familycar.com/RoadTests/BMW-330/Images/4-wheelDrive.jpg
kyllä E91 korin nelivetomallin tuotanto on alkanut ja Suomen toimitukset alkavat välittömästi. Myyjä ei vielä vahvistanut toimituspäivää, mutta arvioi, että lokakuun tuotannosta auton saisi jouluksi.
Kyllä toi elektroniikan määrä BMW:ssä vähän arveluttaa, en tiedä oliko vain myyntitaktiikkaa, mutta myyjä selitti niin monta elektronista systeemiä, että heikompaa hirvittää! Taidan kuitenkin pysyä Audissa, onhan se ehkä vähän vanhahtava, mutta täytyy muistaa, että työkäytössä auton tulee olla luotettava. Pyysin muuten maahantuojalta 3v. takuuta ilman kilometrirajoitusta Tiptronicille, saas nähdä, mitä tuumaavat.
Yleensä Bemarin heikko kohta ovat kaikki alustan osat johtuen erittäin monimutkaisesta alustageometriasta, minkä tarkoituksena on tietysti saada aikaan mahd hyvät ajo-ominaisuudet. Vaikka tuossa E91:ssä onkin paljon tekniikkaa, aikaisemmin se ei ainakaan ole ollut kovinkaan ongelmallinen alue Bemareissa, niissä on aina ollut suhteessa aikalaisiinsa todella paljon elektroniikkaa, olihan Bmw:llä esim jo 90-luvun alussa sähköisesti ohjattavaa alustaa yms, mitä on vieläkin paljon käytössä ilman ongelmia.
Tämä sama asia tulee myös esiin laatututkimuksissa, katsastuksessa ilmeneviä vikoja tutkittaessa Bmw pärjää huonosti, mutta omistajien tyytyväisyyttä ja sitä, miten todennäköistä on jäädä tien varteen, mittaavissa tutkimuksissa Bmw pärjää taas erittäin hyvin. Mutta tuo koskee tietysti vain vanhaa e46 mallia, uudesta ei tietysti ole kokemuksia.
Itse olen koeajanut molemmat vaihtoehtosi (tosin Bemarin 325ia takaveto) ja ostaisin Bemarin ilman muuta, esim kone on vaan niin paljon sivistyneempi verrattuna Audin todella raa'asti käyvään 2.0TFSI:hin verrattuna, vaikka Audi taas vääntääkin paremmin. Tosin en tiedä oliko Audissa jotain vikaakin, moottorista kuului tietyllä kierrosalueella erikoinen resonanssiääni, mikä toi laatuvaikutelmaa kyllä dramaattisesti alaspäin. Bemari on huomattavasti hiljaisempi, Audi taas suuntavakaampi. Tosin otat kumman vaan, hyvän auton saat joka tapauksessa.
Ei BMW:n tekniikka taatusti suurempi ongelma ole kuin Audinkaan. Nuo alusta / tukivarsiongelmat koskivat itse asiassa nimenomaan edellisen korimallin A4:ää, A6:tta ja Passatia enemmän kuin BMW:tä. Samoja nivelongelmia tuntuu olevan niin Audissa, BMW:ssä kuin MB:ssäkin, tosin nykyisen C-sarjan ongelmana on takajousituksen alapallolaakerit, joiden vaihtaminen on helppoa ja halpaa (varaosahinta n. 30 eur / laakeri).
Itse ottaisin noista ilman muuta BMW:n.
Alla olevan mukaisen auton sitten tilasin:
Audi A4 Avant 2,0T FSi Quattro Tiptronic
Lisävarusteet:
Ambiente-varustepaketti
quattro 25 sportpaketti
Monitoimiohjauspyörä
informaatiojärjestelmä
Sisävalopaketti
Alcantara pearlnappanahka urheiluistuimet
Bose kaiutinjärjestelmä
Coming home + sadetunnistin
Kaksikerroslasit
Alumiinilistat Facette
Himmenevät sivupeilit
Aurinkoverhot takasivuikkunoilla
Vetokoukku
Lohkolämmitin
Talvirenkaat
Summa summarum koko pitkästä tarinasta opiksi sain sen, että asiakkuus on pitkäjänteistä työtä tekevissa firmoissa vielä arvossaan, onneksi.
Kaikki tahot tekivät voitavansa ja tuo vaihdelaatikko murhekin saatiin sovittua ja sumplittua tässä vaihtokaupassa ja auton ostamisesta jäi hyvä maku. Toivottavasti edessä on kolme vaivatonta autoiluvuotta edessä, eikä H7:t enää vaivaa kun keulalla on bi-xenonit.
Suljen tämän topikin omalta osaltani, kiitos hyvistä vinkeistä ja arvokkaista mielipiteistä!
Et varmaan pety!
Tuohon coming home + suihkuhommaan olisin tilannut Black Sabbathin Mama I´m coming home biisin vielä.
"niissä on aina ollut suhteessa aikalaisiinsa todella paljon elektroniikkaa, olihan Bmw:llä esim jo 90-luvun alussa sähköisesti ohjattavaa alustaa yms, mitä on vieläkin paljon käytössä ilman ongelmia. "
Mullakin on sähköisesti säädettävä alusta eikä merkki ole BMW, ei se nyt mikään harvinaisuus ole, kunhan otetaan samanhintaluokan auto. Bemarista mitään pahaa sanottavaa ole, mutta tuota väitettä varustelusta verrattuna aikalaisiinsa en kyllä allekirjoita...
Volkkarista vielä,mä en ymmärrä kun hankin pienempää autoa itselle
niin ainoa liike missä ei saannut minkäänlaista palvelua oli volkkari.
Käykö volkkarilla niin hyvin kauppa että asiakasta ei noteerata
ollenkaan,vai johtuuko siitä kävin firman huoltoautolla liikkeessä?
Autona vw on kohtuulisen hyvä,mutta huolto sekä myynti on per*****ä
olisi paljon parantamisen varaa.
Minulle sopii hyvin, että vähän aikaa saa katsella rauhassa, käveleskellä. En pidä siitä, että myyjä ryntää heti kimppuun ja on kintereillä. Jos jotain todella olen ostamassa, haen sen myyjän ellei vähään aikaan kuulu.
Mutta siinä olet oikeassa, Suomalaiset ovat ikävä kyllä jäykkää kansaa joillekin tuntuu puhuminenkin tuottavan tuskaa. Vaate- tai kenkäkauppaan voit mennä ja odottaa sulkemisaikaan asti, kyllä vartija sitten häätää pois. Vertaa tämä Saksaan, Ranskaan, Italiaan jne.
Varmasti on myös ollut muissakin samanhintaisissa autoissa, mutta pointtini oli se, että verrattuna yleensä aikalaisiinsa, Bemarissa on ollut paljon sähköosia, esim elektroninen huoltotarpeenilmaisin 70-luvun lopussa, ajotietokone samoihin aikoihin, ruiskun tuominen laajaan sarjatuotantoon alemmissa luokissa yms, mitkä ovat vanhoissa autoissa potentiaalisia vikakohteita, mutta ongelmia ei ole pahemmin ollut.
Silti ilmeisesti Bemarissakin alkaa olla sähkövikoja, ainakin uusimman Car and Driverin testiautossa oli..
Onneksi olkoon muuten hienon Audin johdosta, tuntuu olevan mukavilla varusteilla!!
Varmasti on myös ollut muissakin samanhintaisissa autoissa, mutta pointtini oli se, että verrattuna yleensä aikalaisiinsa, Bemarissa on ollut paljon sähköosia, esim elektroninen huoltotarpeenilmaisin 70-luvun lopussa, ajotietokone samoihin aikoihin, ruiskun tuominen laajaan sarjatuotantoon alemmissa luokissa yms, mitkä ovat vanhoissa autoissa potentiaalisia vikakohteita, mutta ongelmia ei ole pahemmin ollut.
Huoltotarpeenilmaisin... siis ÖLJYNPAINEVALO ja Bemarin ruiskut on Boschin valmistamia mitä on kyllä muissakin merkeissä ja siihen aikaan löytyi myös Ooppeleistakin.
Huoltotarpeenilmaisin... siis ÖLJYNPAINEVALO ja Bemarin ruiskut on Boschin valmistamia mitä on kyllä muissakin merkeissä ja siihen aikaan löytyi myös Ooppeleistakin.
Aika harvassa Opelissa oli 70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa ruiskua, vai korjaa jos olen väärässä. Se on ihan sama, kenen alihankkijan valmistama se on, kunhan se löytyy.
Huoltotarpeenilmaisin oli/on minun mielestäni hyvä varuste, nykyään se on kaikissa paremmissa autoissa, mutta esim 80-luvulla todella harvinainen.
Kun nyt kerran on pakko vängätä, vaikkei pointtini ollutkaan, kuka mitäkin on keksinyt, vaan missä autossa niitä on paljon ollut aikanaan, niin kerro missä sähkövarusteiden saatavuudessa se Opel on ollut vaikkapa Bemaria edellä? Itse tiedän monta merkkiä, mutta Opel ei niihin kuulu. Tai jos kuuluu, niin oisko siinä sitten syy Opelin aivan ala-arvoiseen laatuun vielä vähän aikaa sitten? Bemarissa ne sentään toimii ainakin kohtalaisesti.