EU:ssa valmistetun? Voimme varmasti tarkentaa hieman: EU:ssa kootun, sillä varmasti 80% auton nippeleistä on valmistettu EU:n ulkopuolella tänä päivänä.
Jos autot olisi valmistettu todellakin vain EU:ssa, meillä ei olisi varaa ostaa niitä.
Tänä päivänä on helppo yhtyä TM:n pääkirjoitukseen: Jos ostaa EU:n ulkopuolella valmistetun auton, heikentää omaa tulevaa hyvinvointiaan!
Mitkä autot mahtaa nykyään olla edes puoliltaan Eurooppalaisia? Turkki ei kuulu minun laskelmissani Eurooppaan, joten jäljelle jää kaikki enkkumerkit kuten Aston Martin, Jagget, sitten Volvo taitaa olla aika puhtaasti edelleen Eurooppalainen. Renuja ja Volkkareita valmistetaan milloin missäkin Turkissa ja Romaniassa. Skoda on Eurooppalainen myös, mutta lähes kaikissa tosiaan suurin osa osista taitaa tulla jostain vinkuintian välimaastosta. Jos haluaa auttaa Suomea niin kannattaisi ostaa aina Volvo tai Porche, sillä esim Volvossa on edelleen paljon suomalaisten tekemiä osia kuten johtosarjoja jne.
Jos autot olisi valmistettu todellakin vain EU:ssa, meillä ei olisi varaa ostaa niitä.
Tämä on pötyä. EU:ssa on paljon halpatuotantomaita, ja vaikka ei olisikaan niin ei se hintaero niin valtava olisi. Maksimissaan joitakin prosentteja, ehkä 10-15. Eikä nytkään ole mitään takeita siitä, että halpatuotannon hintaetu olisi jotenkin siirtynyt kuluttajalle. Aliarvioit EU-markkinan ja kilpailun vaikutuksen, ei ne autot sen kalliimpia ole koskaan kuin ihmisillä on varaa / halua maksaa. Oli ne sitten tehty Saksassa tai Kiinassa.
Esim. urheiluvälineet. Alalla kilpailutilanne on kova ja tyypillisesti lähes kaikki Niket ja Adidakset on valmistettu jossain vinku-intiassa pilkkahintaan. Kunnon urheilutekstiileissä on kuitenkin ihan samat hinnat, vaikka jotkin niistä on tehty esim. Itävallassa (Löffler), Ruotsissa tai jopa Suomessa, jotka lienevät aika kalliita maita tehdä tällaisia. Voit siis valita, ostatko sadan euron juoksunutun merkkiä Nike made in Vietnam, vai samanhintaisen Löffler-merkkisen made in Austria. Itselläni on jostain syystä aina tarttunut mukaan tuo lapsityövoimavapaa Itävaltalainen, eikä ole ainakaan laadun puoleen tarvinnut katua.
Sama pätee moneen muuhunkin tavaraan. Eivät kotimaiset kengät ole niinkään kalliita kuin kv. merkkikengät jotka on tehty vaikka missä. Ei myöskään kotimainen vaate verrattuna kansainvälisiin merkkeihin vaikka ne onkin tuotettu Bangladeshissa. Marimekon paidan saa selvästi halvemmalla kuin heikompilaatuisen jenkkimerkin, vaikka jenkkimerkkiset onkin tehty Vietnamissa.
Nykyautoteollisuudessa(kin) henkilöstökulujen osuus on loppujen lopuksi erittäin pieni.
- Tehty ja koottu ovat kaksi eri asiaa. Nykyäänhän EU:n rajojen sisäpuolella olevat autot yleensä hitsataan kasaan ja maalataan, mutta loput autojen osista saapuukin sitten paikalle rekka-autoilla ja junilla. Autotehtaat eivät valmista itse enää mitään komponentteja ja moottoritkin ostetaan kohta kaikki Aasiasta. Sen verran lirpsahti kuitenkin, että esim. Puola, joka kuuluu nykyään EU:n valmistaa paljon osia autonvalmistajille.
P.S. Oletko käynyt koskaan autotehtaassa? Lähes kaikki "henkilökustannukset" koostuvat roboteista, jotka hitsaavat korit kasaan. On vaikea yleensä löytää elävää ihmistä seasta. Samoin maalaamossa, teollisuusrobotit ruiskuttavat oven välitkin sisäpuolelta. Kokoonpanossa onkin sitten enemmän ihmisiä, mutta automaatio on mennyt eteenpäin paljon myös siinä.
[EsaZX12R muokkasi tätä viestiä 26.04.2006 klo 17:01]
P.S. Oletko käynyt koskaan autotehtaassa? Lähes kaikki "henkilökustannukset" koostuvat roboteista, jotka hitsaavat korit kasaan. On vaikea yleensä löytää elävää ihmistä seasta. Samoin maalaamossa, teollisuusrobotit ruiskuttavat oven välitkin sisäpuolelta. Kokoonpanossa onkin sitten enemmän ihmisiä, mutta automaatio on mennyt eteenpäin paljon myös siinä.
Minä en ole käynyt, mutta näyttää niissä jonkin verran olevan vielä henkilökuntaa:
"Maailman suurin autovalmistaja General Motors aikoo pienentää kustannuksiaan noin 500 miljoonaa dollaria vuodessa irtisanomalla lähes viidenneksen 62 000 työntekijästään Euroopassa, kirjoittaa Financial Times.
Yhtiö tiedottaa asiasta tänään. Suurin osa noin 12 000 irtisanottavasta työskentelee Saksassa, mutta yhtään tehdasta ei suljeta heti."
Minä en ole käynyt, mutta näyttää niissä jonkin verran olevan vielä henkilökuntaa:
"Maailman suurin autovalmistaja General Motors aikoo pienentää kustannuksiaan noin 500 miljoonaa dollaria vuodessa irtisanomalla lähes viidenneksen 62 000 työntekijästään Euroopassa, kirjoittaa Financial Times.
Yhtiö tiedottaa asiasta tänään. Suurin osa noin 12 000 irtisanottavasta työskentelee Saksassa, mutta yhtään tehdasta ei suljeta heti."
Aivan. Arkipäivää jokaiselle autonvalmistajalle. Tämä ei ole tosin mikään suuri määrä työntekijöitä. Kuten tiedät, GM ei ole mikään nyrkkipaja, kun on autovalmistajista kysymys. Ja on myös hyvä muistaa, että autovalmistajat ovat vähentäneet keskimäärin kaksi kolmasosaa työvoimastaan, viimeisten 20 vuoden aikana. Kuitenkin volyymit ovat samalla nousseet.
Suhteet ovat myös muuttuneet. Muistan erään autonvalmistajan, jonka palveluksessa oli tuotantopuolella 10 000 ihmistä ja tuotekehittelyssä 2 000. Nyt on melkein toisinpäin, tuotannossa 3 500 ihmistä ja tuotekehittelyssä 7 000.
Viime vuosien trendihän on ollut, että suuret valmistajat ostavat pienemmät pois. Tämä on autonvalmistajalle oiva keino keskittää tuotekehittely sinne, missä se tehdään parhaiten ja käyttää tehtaita pelkästään kokoonpanossa.
Aivan. Arkipäivää jokaiselle autonvalmistajalle. Tämä ei ole tosin mikään suuri määrä työntekijöitä. Kuten tiedät, GM ei ole mikään nyrkkipaja, kun on autovalmistajista kysymys. Ja on myös hyvä muistaa, että autovalmistajat ovat vähentäneet keskimäärin kaksi kolmasosaa työvoimastaan, viimeisten 20 vuoden aikana. Kuitenkin volyymit ovat samalla nousseet.
No näkyykö tämä tuotannon valtava tehostuminen sinusta autojen hinnoissa? Onko kuluttaja siis hyötynyt tästä, kuten usein kuulee väitettävän?
No näkyykö tämä tuotannon valtava tehostuminen sinusta autojen hinnoissa? Onko kuluttaja siis hyötynyt tästä, kuten usein kuulee väitettävän?
On tietenkin. Muistan kun lueskelin erästä autoalan julkaisua. Siinä mainittiin, että joskus aikoinaan, kun Volvo valmisti vielä 200 sarjaa, tehtaan työntekijä sai tehdä 10 kuukautta töitä, hankkiakseen auton ostoon tarvittavat rahat. 10 vuotta myöhemmin tämä aika oli 9 kuukautta. Tänään riittää 8. Lisäksi, kun ajatellaan, miten paljon tekniikkaa ja miten paljon parannuksia tämän päivän autoista löytyy, verrattuna siihen aikaan, kun lähes kaikki tehtiin käsin, niin autot ovat tulleet meille vieläkin halvemmiksi.
Minusta tämä on mielenkiintoinen kysymys. En ole mikään globalisaation vastustaja, mutta kyllä sitä vähän miettii mihin tämä kehitys taantuvassa Euroopassa johtaa.
Onko todellakin niin, että ns. basaaritalouden kierre on olemassa jo esim. Saksassa? Tämän teorian mukaanhan tuotanto keskittyy, tehostuu ja siirtyy ulkomaille -> ihmiset menettävät työpaikkansa tai palkkoja lasketaan, yhä harvemmat saavat hyvää liksaa -> pitää ostaa halpaa -> halpakaupan ketjut ja halpistuotteet lisääntyvät -> lisää ihmisiä pihalle -> pitää ostaa vielä halvempaa jne jne. Lopputulema on kait se, että varsin suurella osalla porukkaa ei enää ole kohta varaa ostaa mitään muuta kuin halpaa *askaa vinkuintiasta.
Kyllähän tämä jo Suomessakin tavallaan näkyy. Köyhyys kuulemma lisääntyy jatkuvasti, ja nimenomaan eniten pienipalkkaisten työssäkäyvien keskuudessa. Valtaosalla menee toki vielä hyvin. Mutta kuinka kauan? Ei tämä meno voi loputtomiin jatkua, vaikka työllisyys toki kehittyykin juuri nyt hyvin.
Nythän tämä ostovoima on ylläpidetty pitkälti velkarahalla, etenkin USA:ssa mutta myös meillä. Markkinat vetävät muualla, mikä on ollut pelastus joillekin, jotka kuuluvat omistusporukkaan tai ovat töissä niissä muutamassa menestysyrityksessä. Muille siitä ei paljon iloa esim. Saksassa tällä hetkellä ole.
Paljon puhutaan kilpailukyvystä ym. Suomella se vielä on ollut kohtalainen, mutta ennusmerkit eivät ole kovinkaan hyvät. Ei ole joustavuutta eikä kanttia tehdä rohkeita ratkaisuja. Eri asia on sitten se, auttaisivatko nekään kovin pitkälle. Ei tiettävästi ole mitään sellaista osaamista jota ei voitaisi siirtää Kiinaan tai vielä halvempiin maihin.
Minusta tämä on mielenkiintoinen kysymys. En ole mikään globalisaation vastustaja, mutta kyllä sitä vähän miettii mihin tämä kehitys taantuvassa Euroopassa johtaa.
Samoja juttuja mietiskelen itsekin joskus.
Yksi asia, joka tulee vaikuttamaan paljon meidän tulevaisuuteemme, on tietenkin Kiinan voimakas esiinmarssi. Olin mukana eräässä palaverissa, jossa ennustettiin, että suuri osa meistä ajaa tulevaisuudessa kiinalaisilla autoilla. Ei siis länsimaiden omistuksessa olevilla, Kiinassa kootuilla, vaan kiinalaisten itse kehittämillä ja valmistamilla autoilla.
Aasiassa on hirvittävät resurssit, kun on kysymys ihmisistä. Lähetimme oman miehemme Koreaan keskustelemaan tulevaisuudesta. Paikalla oli myös Toyota. He lähettivät 10 miestä... Tämä kaavio toimii joka käänteessä. He lähettävät aina 10 miestä, meidän yhtä kohti.
Minusta emme voi enää puhua *askasta vinkuintiasta. Kyllä, jos puhutaan halvoista kopioista, kuten kengistä jne, mutta esim. tekniikka on ollut jo kauan laadukkaampaa, länsimaiseen sellaiseen verrattuna. Ja tämä suuntaus jatkuu. Samaan aikaan me taistelemme korkeiden kustannuksiemme ja verojemme kanssa ja meidän omien tuotteittemme laatu laskee. Tämä näkyy hyvin, esim. autoissa.
Hyvinvointi maksaa. Aasiassa kaikki tällainen on yhä lapsen kengissä. Monessa Aasian maassa ei ole esim. koskaan kuultu sanaa eläke. Vielä vähemmän puhutaan ylityökorvauksesta, kesälomista jne.
Länsi haluaa keskittyä tuotekehittelyyn. Valmistaa ne idässä ja korjata voiton kotiin. Elikkä rahaa tulee myös lähitulevaisuudessa, mutta siitä ei liikene jakoon samalla tavalla, koska se rahantulo kohdistuu niin suppeaan piiriin.
Eri alojen voimahenkilöt ovat myös muuttaneet toiminta tapojaan, ajan hengen mukaisiksi. Ennen rakentaminen ja laajentaminen oli kunnia kysymys. Jos kysyntä ylitti kapasiteetin, rakennettiin uusi halli takapihalle. Tänään siirretään tuotanto itään, vaikka homma pyörisikin tyydyttävästi. Tämä on murhaava kehitys. Viimeinen sammuttaa valot.
Tutustuin hieman tähän Suomen paljon puhuttuun, hyvään kilpailukykyyn muutama kuukausi sitten. Ihmettelen kovasti, miten kaikkien Suomen 9-vuotiaiden omistamat kännykät vaikuttavat kilpailukykyyn? PC on myös tänä päivänä niin halpa sijoitus, että se löytyy pian jokaisesta kodista. Mutta miten se nostaa kilpailukykyä?
Jos kerran Suomella on niin hyvä kilpailukyky, kun meidän annetaan ymmärtää, miksi teollisuutemme sitten vuotaa koko ajan sellaisiin maihin, jotka ovat kaukana meidän kilpailukyvystämme?
Yksi asia, joka tulee vaikuttamaan paljon meidän tulevaisuuteemme, on tietenkin Kiinan voimakas esiinmarssi. Olin mukana eräässä palaverissa, jossa ennustettiin, että suuri osa meistä ajaa tulevaisuudessa kiinalaisilla autoilla. Ei siis länsimaiden omistuksessa olevilla, Kiinassa kootuilla, vaan kiinalaisten itse kehittämillä ja valmistamilla autoilla.
Minusta emme voi enää puhua *askasta vinkuintiasta. Kyllä, jos puhutaan halvoista kopioista, kuten kengistä jne, mutta esim. tekniikka on ollut jo kauan laadukkaampaa, länsimaiseen sellaiseen verrattuna. Ja tämä suuntaus jatkuu. Samaan aikaan me taistelemme korkeiden kustannuksiemme ja verojemme kanssa ja meidän omien tuotteittemme laatu laskee. Tämä näkyy hyvin, esim. autoissa.
Länsi haluaa keskittyä tuotekehittelyyn. Valmistaa ne idässä ja korjata voiton kotiin. Elikkä rahaa tulee myös lähitulevaisuudessa, mutta siitä ei liikene jakoon samalla tavalla, koska se rahantulo kohdistuu niin suppeaan piiriin.
Eri alojen voimahenkilöt ovat myös muuttaneet toiminta tapojaan, ajan hengen mukaisiksi. Ennen rakentaminen ja laajentaminen oli kunnia kysymys. Jos kysyntä ylitti kapasiteetin, rakennettiin uusi halli takapihalle. Tänään siirretään tuotanto itään, vaikka homma pyörisikin tyydyttävästi. Tämä on murhaava kehitys. Viimeinen sammuttaa valot.
Tutustuin hieman tähän Suomen paljon puhuttuun, hyvään kilpailukykyyn muutama kuukausi sitten. Ihmettelen kovasti, miten kaikkien Suomen 9-vuotiaiden omistamat kännykät vaikuttavat kilpailukykyyn? PC on myös tänä päivänä niin halpa sijoitus, että se löytyy pian jokaisesta kodista. Mutta miten se nostaa kilpailukykyä?
Jos kerran Suomella on niin hyvä kilpailukyky, kun meidän annetaan ymmärtää, miksi teollisuutemme sitten vuotaa koko ajan sellaisiin maihin, jotka ovat kaukana meidän kilpailukyvystämme?
Jep. Kiina tulee nousemaan joka elämänalueella. Se tulee ottamaan takaisin vanhan paikkansa, eli ne ajat jolloin se edusti n. 30% maailmantaloudesta. Sinänsä tämä ei ole mikään huono asia. Ainakaan minulle ei ole mitään väliä sillä, ajanko Japanilaisella vai kiinalaisella autolla. Mieluiten ajan kuitenkin eurooppalaisella, kuten olen tähän asti tehnytkin. Japanin kehitys on paljon heikommalla pohjalla ottaen huomioon sen ikärakenteen ja ongelmat.
En sinänsä tarkoittanut, että Aasialainen tuote olisi huono. Ajattelen itse asiassa ihan päinvastoin. Se mitä tuolla tarkoitin sanoa, on ettei köyhällä ole varaa ostaa niitä hyviä tuotteita oli ne sitten tehty missä vain.
Tuo lännen keskittyminen tuotekehittelyyn on kaksiteräinen miekka. Se sisältää perusajatuksena tietyn rasismin, eli ettei muualla pystyttäisi suunnittelemaan kilpailukykyisiä tuotteita. Tämä on jo kolahtanut, ja jatkossa kolahtaa vielä enemmän omaan nilkkaan. Pitäisi pitää huolta myös siitä todellisesta kilpailukyvystä.
Toinen asia johon tuo vaikuttaa, on se, että merkittävimmät markkinat ovat kuitenkin EU ja USA. Jos siellä keskiluokalla alkaa mennä heikommin ja ostovoima laskee niin ei mene pian teollisuudellakaan hyvin (tosiasiassahan se on jo lähtenyt useimmissa länsimaissa laskuun, jos laskee BKT:n kasvulukuihin mukaan myös velkaantumisasteen kasvun). Kiina rahoittaa tällä hetkellä täysin USA:n ylikulutuksen. Hintakurimus on kuitenkin edessä monella toimijalla kun ostovoima alkaa tippua.
Eri alojen voimahenkilöt ovat tosiaan muuttaneet toimintatapojaan. Osittain kysymys on oikeasti siitä kilpailukyvystä, osittain ihan muusta. Bisneselämässä asiat kulkevat sykleinä. Joskus on muotia keskittää, sitten hajauttaa ja sitten taas keskittää. Management-tyylit menevät samaa rataa. Milloin diskuteerataan, milloin taas tarvitaan "vahvoja" johtajia. Nyt on muotia ulkoistaa halpismaihin, vaikka monille sieltä tulee vain tappioita. Jotkut toki porskuttavat menemään. Huolestuttavaa on se, ettei mitään pitkän aikavälin asioita enää arvosteta. Kunhan saadaan raha nyt pois, usein tuloksena on se, ettei ko. firmaa enää muutaman vuoden päästä edes ole. Ei tämä homman ihan niin aukotonta ole kuin usein esitetään, on muitakin vaihtoehtoja valita kuin Kiinaan lähtö tai konkurssi.
Suomen huippukorkeaksi väitetty kilpailukyky on puhdas kupla. Se perustuu täysin toisarvoisiin mittareihin, kuten teoreettiseen tiedon tasoon. Teoreettisella osaamistasolla vaan ei ole juurikaan yhteyttä kilpailukykyyn, koska Suomi on tutkitusti heikko tiedon ja tekniikan soveltaja. Mittareissa korostuvat myös esim. muutaman hassun suomalaisjohtajan haastattelut. Eivät nämä anna kuvaa todellisesta kilpailukyvystä, minkä voi aika hyvin havaita kun katsoo investointeja.
Toki monilla firmoilla menee hyvinkin ja kansantalous on toistaiseksi vielä kunnossa. Keski-Euroopassa näyttää aika heikolta monessa suhteessa.
[quote title="27.04.2006 klo 16:20 AkiK kirjoitti"]
Jep. Kiina tulee nousemaan joka elämänalueella. Se tulee ottamaan takaisin vanhan paikkansa, eli ne ajat jolloin se edusti n. 30% maailmantaloudesta. Sinänsä tämä ei ole mikään huono asia. Ainakaan minulle ei ole mitään väliä sillä, ajanko Japanilaisella vai kiinalaisella autolla.
- Periaatteessa myös minulle on yhdentekevää, on auto made in China vai Germany. Olen tosin huolissani öljyn hinnasta, jonka Kiinan uusi tuleminen nostaa. Maailman kapasiteettihän ei ole sitä luokkaa, että se kestää Kiinan kokoisen maan tulemisen, näin nopeasti.
Tuo lännen keskittyminen tuotekehittelyyn on kaksiteräinen miekka. Se sisältää perusajatuksena tietyn rasismin, eli ettei muualla pystyttäisi suunnittelemaan kilpailukykyisiä tuotteita.
- Aivan. Oma käsitykseni on se, että länsi kuvittelee olevansa fiksumpi tässä asiassa, sylkee kaiken likaisen ja hankalan itään ja istuu itse kehittelemässä. Näinhän se on toiminutkin, mutta yllättäen alkaa kuulua ääniä yhtiöistä, jotka palkkaavat intialaisia teknikkoja jne. Heidän resurssinsa suunnittelussa ja kehittelyssä päihittää meidät pian, sillä meidän tulee yhä selvitä yhdellä miehellä, kun taas idässä ongelman kimpussa häärää se aikaisemmin mainitsemani 10 miestä.
Tämä on jo kolahtanut, ja jatkossa kolahtaa vielä enemmän omaan nilkkaan. Pitäisi pitää huolta myös siitä todellisesta kilpailukyvystä.
- Kaksipiippuinen juttu, sillä pian ollaan siinä tilanteessa, että meidän on pakko alkaa romuttamaan hyvinvointiamme. Kysymys kuuluukin, mistä päästä aloitetaan?
Ja mitä vaikuttaa nousussa oleva energianhinta?
- Uskon, että sähkön hinta tulee laskemaan rajusti. Venäjä pyrkii kovasti markkinoille ja haluaa vetää jo nyt kaapelin, Suomen kautta Ruotsiin.
OT (nipotusta): Tuotekehityaslalla tomivan silmään ottaa pahasti tämän termin käyttö. Tuotekehittely on jotain toisarvoista harrastelua. Tuotekehitys taas on ammattilasten toimintaa. Toki tähän virheeseen syyllistyvät usein tiedotusvälineetkin.
Nipotan lisää! Eikös ensin pidä olla tuotekehittelyä ja myöhemmin tuotekehitystä? Siis kehitellään ensin tuote ja kun se on kehitelty, niin sitten kehitetään sitä paremmaksi?
Pitäisi ostaa kotimaista. Nokian kenkätehdas lopettaa, kun Suomessa ei mene kumisaapas kaupaksi. Suomessa, missä aina sataa vettä tai on ainakin lunta maassa, ei tarvita kumisaappaita ? ? ? ? Aiemmin oli hyvä kommentti siitä ostetaan halpaa-kierteestä. Niin se menee, mutta se on estettävissä. Vähennetään kertakäyttökulutusta ja lisätään kestävää kulutusta. Uskon vielä senkin, että kalliimpi laadukas tuote on pitkässä juoksussa halvempi kuin se halpahallin rihkama. Ostetaan tuote läheisestä pikkukaupasta, kuin että ostettaisiin se jostain jättimegahypermaxi-kaupasta. Minne pitää mennä autolla ja silti kävellä parkkipaikalta kilometri sisälle, sisällä toinen kilometri ja kolmas kilometri takaisin autolle. En minä halua kantaa rahojani kasvottomalle jättiyritykselle, joka sortaa työntekijöitä kaikessa mahdollisissa käänteissä (osa-aikaisia ja harjottelijoita maksimi lain sallima määrä. Vakinaisille minimitunnit, jotta säästetään työvoimakuluissa yms.) Tuo ei ole kestävän kulutuksen tie. Ei keskivertosuomalainen ole niin köyhä, etteikö sillä olisi varaa maksaa sitä 5%-10% lisää joka koituu, kun käyttä pikku- ja erikoiskauppojen palveluja. Sillä korkeammalla hinnalla saa yksilöllista palvelua, laadukkaan tuotteen ja hyvän mielen.
Kiinalaisista ja muista siellä päin asuvista sen verran vielä. Sitten pitää oikeasti huolestua, jokaisella kiinalaisella perheellä on varaa samaan peruselintasoon kuin mihin meillä suomessa on totuttu. Jokainen perhe kun ostaa television DVD-soittimen, jääkaapin, pakastimen, molemmat pesukoneet, imurin, lämmin vesi, kahvikeittimen, vedenkeittimen, mikroaaltouunin, sähköhellan, auton, ruohonleikkurin, kuntopyörän ja mitä niitä koneita nyt kotona onkaan. Miettikää, mikä määrä tarvitaan energiaa ja raaka-aineita niiden laitteiden tekemiseen ja mikä määrä energiaa tarvitaan niiden käyttämiseen. Miten jatkossa se energia tuotetaan. Sitten tämä pieni maapallomme on oikeasti pulassa ja sen asukkaat vielä pahemmassa pulassa. Tämäkö negatiivinen näkemys tulevaisuudesta, ei suinkaan...
Millä rahalla kiinalaiset oikein ostaa jos palkka vain kymmenesosa meidän palkoista?
Keskiluokka Kiinassa on ollut jyrkässä nousussa viime vuodet ja tämä jatkuu. Tavallinen, riisipellolla työskentelevä tulee käyttämään polkupyörää myös tulevaisuudessa, mutta ottaen huomioon Kiinan väkiluvun, niin tämä prosentuaalisesti pieni, ostovoimainen ryhmä on merkittävä lukumäärältään, länsimaille.
Lisäksi, Kiina tukee autonvalmistajia, jotka kokoavat autonsa Kiinassa. Näin ne pystytään myös myymään halvemmalla kiinalaisille. Viimeisin, joka alkaa kokoamaan autojaan Kiinassa taitaa olla Volvo.
Millä rahalla kiinalaiset oikein ostaa jos palkka vain kymmenesosa meidän palkoista?
Tähän liittynee se tosiasia, että autot (ja muut tuotteet) maksavat loppujen lopuksi juuri sen verran, mitä markkinoilla eli ihmisillä on niistä varaa maksaa. Tuotanto järjestyy yleensä tavalla tai toisella siten, että näin tapahtuu.
Ongelmaksi tulevat sitten rikkaat länsimaat, joiden asukkien pitää itse saada ajaa halvoilla autoilla (ja ostaa muita halpatuotteita) ja saada samalla usean tuhannen euron kuukausiliksaa joka duunista mitä vaivautuvat tekemään.
Pidemmän päälle homma vaan ei taida toimia näin???
EU:ssa valmistetun? Voimme varmasti tarkentaa hieman: EU:ssa kootun, sillä varmasti 80% auton nippeleistä on valmistettu EU:n ulkopuolella tänä päivänä.
Jos autot olisi valmistettu todellakin vain EU:ssa, meillä ei olisi varaa ostaa niitä.
Jos ostaa EU:n ulkopuolella valmistetun auton, heikentää omaa tulevaa hyvinvointiaan!
Mitkä autot mahtaa nykyään olla edes puoliltaan Eurooppalaisia? Turkki ei kuulu minun laskelmissani Eurooppaan, joten jäljelle jää kaikki enkkumerkit kuten Aston Martin, Jagget, sitten Volvo taitaa olla aika puhtaasti edelleen Eurooppalainen. Renuja ja Volkkareita valmistetaan milloin missäkin Turkissa ja Romaniassa. Skoda on Eurooppalainen myös, mutta lähes kaikissa tosiaan suurin osa osista taitaa tulla jostain vinkuintian välimaastosta. Jos haluaa auttaa Suomea niin kannattaisi ostaa aina Volvo tai Porche, sillä esim Volvossa on edelleen paljon suomalaisten tekemiä osia kuten johtosarjoja jne.
Jos autot olisi valmistettu todellakin vain EU:ssa, meillä ei olisi varaa ostaa niitä.
Tämä on pötyä. EU:ssa on paljon halpatuotantomaita, ja vaikka ei olisikaan niin ei se hintaero niin valtava olisi. Maksimissaan joitakin prosentteja, ehkä 10-15. Eikä nytkään ole mitään takeita siitä, että halpatuotannon hintaetu olisi jotenkin siirtynyt kuluttajalle. Aliarvioit EU-markkinan ja kilpailun vaikutuksen, ei ne autot sen kalliimpia ole koskaan kuin ihmisillä on varaa / halua maksaa. Oli ne sitten tehty Saksassa tai Kiinassa.
Esim. urheiluvälineet. Alalla kilpailutilanne on kova ja tyypillisesti lähes kaikki Niket ja Adidakset on valmistettu jossain vinku-intiassa pilkkahintaan. Kunnon urheilutekstiileissä on kuitenkin ihan samat hinnat, vaikka jotkin niistä on tehty esim. Itävallassa (Löffler), Ruotsissa tai jopa Suomessa, jotka lienevät aika kalliita maita tehdä tällaisia. Voit siis valita, ostatko sadan euron juoksunutun merkkiä Nike made in Vietnam, vai samanhintaisen Löffler-merkkisen made in Austria. Itselläni on jostain syystä aina tarttunut mukaan tuo lapsityövoimavapaa Itävaltalainen, eikä ole ainakaan laadun puoleen tarvinnut katua.
Sama pätee moneen muuhunkin tavaraan. Eivät kotimaiset kengät ole niinkään kalliita kuin kv. merkkikengät jotka on tehty vaikka missä. Ei myöskään kotimainen vaate verrattuna kansainvälisiin merkkeihin vaikka ne onkin tuotettu Bangladeshissa. Marimekon paidan saa selvästi halvemmalla kuin heikompilaatuisen jenkkimerkin, vaikka jenkkimerkkiset onkin tehty Vietnamissa.
Nykyautoteollisuudessa(kin) henkilöstökulujen osuus on loppujen lopuksi erittäin pieni.
- Tehty ja koottu ovat kaksi eri asiaa. Nykyäänhän EU:n rajojen sisäpuolella olevat autot yleensä hitsataan kasaan ja maalataan, mutta loput autojen osista saapuukin sitten paikalle rekka-autoilla ja junilla. Autotehtaat eivät valmista itse enää mitään komponentteja ja moottoritkin ostetaan kohta kaikki Aasiasta.
Sen verran lirpsahti kuitenkin, että esim. Puola, joka kuuluu nykyään EU:n valmistaa paljon osia autonvalmistajille.
P.S. Oletko käynyt koskaan autotehtaassa? Lähes kaikki "henkilökustannukset" koostuvat roboteista, jotka hitsaavat korit kasaan. On vaikea yleensä löytää elävää ihmistä seasta. Samoin maalaamossa, teollisuusrobotit ruiskuttavat oven välitkin sisäpuolelta. Kokoonpanossa onkin sitten enemmän ihmisiä, mutta automaatio on mennyt eteenpäin paljon myös siinä.
Minä en ole käynyt, mutta näyttää niissä jonkin verran olevan vielä henkilökuntaa:
http://tekniikkatalous.talentum.com/doc.ot?f_id=628974
"Maailman suurin autovalmistaja General Motors aikoo pienentää kustannuksiaan noin 500 miljoonaa dollaria vuodessa irtisanomalla lähes viidenneksen 62 000 työntekijästään Euroopassa, kirjoittaa Financial Times.
Yhtiö tiedottaa asiasta tänään. Suurin osa noin 12 000 irtisanottavasta työskentelee Saksassa, mutta yhtään tehdasta ei suljeta heti."
Minä en ole käynyt, mutta näyttää niissä jonkin verran olevan vielä henkilökuntaa:
"Maailman suurin autovalmistaja General Motors aikoo pienentää kustannuksiaan noin 500 miljoonaa dollaria vuodessa irtisanomalla lähes viidenneksen 62 000 työntekijästään Euroopassa, kirjoittaa Financial Times.
Yhtiö tiedottaa asiasta tänään. Suurin osa noin 12 000 irtisanottavasta työskentelee Saksassa, mutta yhtään tehdasta ei suljeta heti."
Aivan. Arkipäivää jokaiselle autonvalmistajalle.
Tämä ei ole tosin mikään suuri määrä työntekijöitä. Kuten tiedät, GM ei ole mikään nyrkkipaja, kun on autovalmistajista kysymys. Ja on myös hyvä muistaa, että autovalmistajat ovat vähentäneet keskimäärin kaksi kolmasosaa työvoimastaan, viimeisten 20 vuoden aikana. Kuitenkin volyymit ovat samalla nousseet.
Suhteet ovat myös muuttuneet. Muistan erään autonvalmistajan, jonka palveluksessa oli tuotantopuolella 10 000 ihmistä ja tuotekehittelyssä 2 000. Nyt on melkein toisinpäin, tuotannossa 3 500 ihmistä ja tuotekehittelyssä 7 000.
Viime vuosien trendihän on ollut, että suuret valmistajat ostavat pienemmät pois. Tämä on autonvalmistajalle oiva keino keskittää tuotekehittely sinne, missä se tehdään parhaiten ja käyttää tehtaita pelkästään kokoonpanossa.
Aivan. Arkipäivää jokaiselle autonvalmistajalle.
Tämä ei ole tosin mikään suuri määrä työntekijöitä. Kuten tiedät, GM ei ole mikään nyrkkipaja, kun on autovalmistajista kysymys. Ja on myös hyvä muistaa, että autovalmistajat ovat vähentäneet keskimäärin kaksi kolmasosaa työvoimastaan, viimeisten 20 vuoden aikana. Kuitenkin volyymit ovat samalla nousseet.
No näkyykö tämä tuotannon valtava tehostuminen sinusta autojen hinnoissa? Onko kuluttaja siis hyötynyt tästä, kuten usein kuulee väitettävän?
No näkyykö tämä tuotannon valtava tehostuminen sinusta autojen hinnoissa? Onko kuluttaja siis hyötynyt tästä, kuten usein kuulee väitettävän?
On tietenkin. Muistan kun lueskelin erästä autoalan julkaisua. Siinä mainittiin, että joskus aikoinaan, kun Volvo valmisti vielä 200 sarjaa, tehtaan työntekijä sai tehdä 10 kuukautta töitä, hankkiakseen auton ostoon tarvittavat rahat. 10 vuotta myöhemmin tämä aika oli 9 kuukautta. Tänään riittää 8.
Lisäksi, kun ajatellaan, miten paljon tekniikkaa ja miten paljon parannuksia tämän päivän autoista löytyy, verrattuna siihen aikaan, kun lähes kaikki tehtiin käsin, niin autot ovat tulleet meille vieläkin halvemmiksi.
Minusta tämä on mielenkiintoinen kysymys. En ole mikään globalisaation vastustaja, mutta kyllä sitä vähän miettii mihin tämä kehitys taantuvassa Euroopassa johtaa.
Onko todellakin niin, että ns. basaaritalouden kierre on olemassa jo esim. Saksassa? Tämän teorian mukaanhan tuotanto keskittyy, tehostuu ja siirtyy ulkomaille -> ihmiset menettävät työpaikkansa tai palkkoja lasketaan, yhä harvemmat saavat hyvää liksaa -> pitää ostaa halpaa -> halpakaupan ketjut ja halpistuotteet lisääntyvät -> lisää ihmisiä pihalle -> pitää ostaa vielä halvempaa jne jne. Lopputulema on kait se, että varsin suurella osalla porukkaa ei enää ole kohta varaa ostaa mitään muuta kuin halpaa *askaa vinkuintiasta.
Kyllähän tämä jo Suomessakin tavallaan näkyy. Köyhyys kuulemma lisääntyy jatkuvasti, ja nimenomaan eniten pienipalkkaisten työssäkäyvien keskuudessa. Valtaosalla menee toki vielä hyvin. Mutta kuinka kauan? Ei tämä meno voi loputtomiin jatkua, vaikka työllisyys toki kehittyykin juuri nyt hyvin.
Nythän tämä ostovoima on ylläpidetty pitkälti velkarahalla, etenkin USA:ssa mutta myös meillä. Markkinat vetävät muualla, mikä on ollut pelastus joillekin, jotka kuuluvat omistusporukkaan tai ovat töissä niissä muutamassa menestysyrityksessä. Muille siitä ei paljon iloa esim. Saksassa tällä hetkellä ole.
Paljon puhutaan kilpailukyvystä ym. Suomella se vielä on ollut kohtalainen, mutta ennusmerkit eivät ole kovinkaan hyvät. Ei ole joustavuutta eikä kanttia tehdä rohkeita ratkaisuja. Eri asia on sitten se, auttaisivatko nekään kovin pitkälle. Ei tiettävästi ole mitään sellaista osaamista jota ei voitaisi siirtää Kiinaan tai vielä halvempiin maihin.
Samoja juttuja mietiskelen itsekin joskus.
Yksi asia, joka tulee vaikuttamaan paljon meidän tulevaisuuteemme, on tietenkin Kiinan voimakas esiinmarssi. Olin mukana eräässä palaverissa, jossa ennustettiin, että suuri osa meistä ajaa tulevaisuudessa kiinalaisilla autoilla. Ei siis länsimaiden omistuksessa olevilla, Kiinassa kootuilla, vaan kiinalaisten itse kehittämillä ja valmistamilla autoilla.
Aasiassa on hirvittävät resurssit, kun on kysymys ihmisistä. Lähetimme oman miehemme Koreaan keskustelemaan tulevaisuudesta. Paikalla oli myös Toyota. He lähettivät 10 miestä... Tämä kaavio toimii joka käänteessä. He lähettävät aina 10 miestä, meidän yhtä kohti.
Minusta emme voi enää puhua *askasta vinkuintiasta. Kyllä, jos puhutaan halvoista kopioista, kuten kengistä jne, mutta esim. tekniikka on ollut jo kauan laadukkaampaa, länsimaiseen sellaiseen verrattuna. Ja tämä suuntaus jatkuu. Samaan aikaan me taistelemme korkeiden kustannuksiemme ja verojemme kanssa ja meidän omien tuotteittemme laatu laskee. Tämä näkyy hyvin, esim. autoissa.
Hyvinvointi maksaa. Aasiassa kaikki tällainen on yhä lapsen kengissä. Monessa Aasian maassa ei ole esim. koskaan kuultu sanaa eläke. Vielä vähemmän puhutaan ylityökorvauksesta, kesälomista jne.
Länsi haluaa keskittyä tuotekehittelyyn. Valmistaa ne idässä ja korjata voiton kotiin. Elikkä rahaa tulee myös lähitulevaisuudessa, mutta siitä ei liikene jakoon samalla tavalla, koska se rahantulo kohdistuu niin suppeaan piiriin.
Eri alojen voimahenkilöt ovat myös muuttaneet toiminta tapojaan, ajan hengen mukaisiksi. Ennen rakentaminen ja laajentaminen oli kunnia kysymys. Jos kysyntä ylitti kapasiteetin, rakennettiin uusi halli takapihalle. Tänään siirretään tuotanto itään, vaikka homma pyörisikin tyydyttävästi. Tämä on murhaava kehitys. Viimeinen sammuttaa valot.
Tutustuin hieman tähän Suomen paljon puhuttuun, hyvään kilpailukykyyn muutama kuukausi sitten. Ihmettelen kovasti, miten kaikkien Suomen 9-vuotiaiden omistamat kännykät vaikuttavat kilpailukykyyn? PC on myös tänä päivänä niin halpa sijoitus, että se löytyy pian jokaisesta kodista. Mutta miten se nostaa kilpailukykyä?
Jos kerran Suomella on niin hyvä kilpailukyky, kun meidän annetaan ymmärtää, miksi teollisuutemme sitten vuotaa koko ajan sellaisiin maihin, jotka ovat kaukana meidän kilpailukyvystämme?
Samoja juttuja mietiskelen itsekin joskus.
Yksi asia, joka tulee vaikuttamaan paljon meidän tulevaisuuteemme, on tietenkin Kiinan voimakas esiinmarssi. Olin mukana eräässä palaverissa, jossa ennustettiin, että suuri osa meistä ajaa tulevaisuudessa kiinalaisilla autoilla. Ei siis länsimaiden omistuksessa olevilla, Kiinassa kootuilla, vaan kiinalaisten itse kehittämillä ja valmistamilla autoilla.
Minusta emme voi enää puhua *askasta vinkuintiasta. Kyllä, jos puhutaan halvoista kopioista, kuten kengistä jne, mutta esim. tekniikka on ollut jo kauan laadukkaampaa, länsimaiseen sellaiseen verrattuna. Ja tämä suuntaus jatkuu. Samaan aikaan me taistelemme korkeiden kustannuksiemme ja verojemme kanssa ja meidän omien tuotteittemme laatu laskee. Tämä näkyy hyvin, esim. autoissa.
Länsi haluaa keskittyä tuotekehittelyyn. Valmistaa ne idässä ja korjata voiton kotiin. Elikkä rahaa tulee myös lähitulevaisuudessa, mutta siitä ei liikene jakoon samalla tavalla, koska se rahantulo kohdistuu niin suppeaan piiriin.
Eri alojen voimahenkilöt ovat myös muuttaneet toiminta tapojaan, ajan hengen mukaisiksi. Ennen rakentaminen ja laajentaminen oli kunnia kysymys. Jos kysyntä ylitti kapasiteetin, rakennettiin uusi halli takapihalle. Tänään siirretään tuotanto itään, vaikka homma pyörisikin tyydyttävästi. Tämä on murhaava kehitys. Viimeinen sammuttaa valot.
Tutustuin hieman tähän Suomen paljon puhuttuun, hyvään kilpailukykyyn muutama kuukausi sitten. Ihmettelen kovasti, miten kaikkien Suomen 9-vuotiaiden omistamat kännykät vaikuttavat kilpailukykyyn? PC on myös tänä päivänä niin halpa sijoitus, että se löytyy pian jokaisesta kodista. Mutta miten se nostaa kilpailukykyä?
Jos kerran Suomella on niin hyvä kilpailukyky, kun meidän annetaan ymmärtää, miksi teollisuutemme sitten vuotaa koko ajan sellaisiin maihin, jotka ovat kaukana meidän kilpailukyvystämme?
Jep. Kiina tulee nousemaan joka elämänalueella. Se tulee ottamaan takaisin vanhan paikkansa, eli ne ajat jolloin se edusti n. 30% maailmantaloudesta. Sinänsä tämä ei ole mikään huono asia. Ainakaan minulle ei ole mitään väliä sillä, ajanko Japanilaisella vai kiinalaisella autolla. Mieluiten ajan kuitenkin eurooppalaisella, kuten olen tähän asti tehnytkin. Japanin kehitys on paljon heikommalla pohjalla ottaen huomioon sen ikärakenteen ja ongelmat.
En sinänsä tarkoittanut, että Aasialainen tuote olisi huono. Ajattelen itse asiassa ihan päinvastoin. Se mitä tuolla tarkoitin sanoa, on ettei köyhällä ole varaa ostaa niitä hyviä tuotteita oli ne sitten tehty missä vain.
Tuo lännen keskittyminen tuotekehittelyyn on kaksiteräinen miekka. Se sisältää perusajatuksena tietyn rasismin, eli ettei muualla pystyttäisi suunnittelemaan kilpailukykyisiä tuotteita. Tämä on jo kolahtanut, ja jatkossa kolahtaa vielä enemmän omaan nilkkaan. Pitäisi pitää huolta myös siitä todellisesta kilpailukyvystä.
Toinen asia johon tuo vaikuttaa, on se, että merkittävimmät markkinat ovat kuitenkin EU ja USA. Jos siellä keskiluokalla alkaa mennä heikommin ja ostovoima laskee niin ei mene pian teollisuudellakaan hyvin (tosiasiassahan se on jo lähtenyt useimmissa länsimaissa laskuun, jos laskee BKT:n kasvulukuihin mukaan myös velkaantumisasteen kasvun). Kiina rahoittaa tällä hetkellä täysin USA:n ylikulutuksen. Hintakurimus on kuitenkin edessä monella toimijalla kun ostovoima alkaa tippua.
Eri alojen voimahenkilöt ovat tosiaan muuttaneet toimintatapojaan. Osittain kysymys on oikeasti siitä kilpailukyvystä, osittain ihan muusta. Bisneselämässä asiat kulkevat sykleinä. Joskus on muotia keskittää, sitten hajauttaa ja sitten taas keskittää. Management-tyylit menevät samaa rataa. Milloin diskuteerataan, milloin taas tarvitaan "vahvoja" johtajia. Nyt on muotia ulkoistaa halpismaihin, vaikka monille sieltä tulee vain tappioita. Jotkut toki porskuttavat menemään. Huolestuttavaa on se, ettei mitään pitkän aikavälin asioita enää arvosteta. Kunhan saadaan raha nyt pois, usein tuloksena on se, ettei ko. firmaa enää muutaman vuoden päästä edes ole. Ei tämä homman ihan niin aukotonta ole kuin usein esitetään, on muitakin vaihtoehtoja valita kuin Kiinaan lähtö tai konkurssi.
Suomen huippukorkeaksi väitetty kilpailukyky on puhdas kupla. Se perustuu täysin toisarvoisiin mittareihin, kuten teoreettiseen tiedon tasoon. Teoreettisella osaamistasolla vaan ei ole juurikaan yhteyttä kilpailukykyyn, koska Suomi on tutkitusti heikko tiedon ja tekniikan soveltaja. Mittareissa korostuvat myös esim. muutaman hassun suomalaisjohtajan haastattelut. Eivät nämä anna kuvaa todellisesta kilpailukyvystä, minkä voi aika hyvin havaita kun katsoo investointeja.
Toki monilla firmoilla menee hyvinkin ja kansantalous on toistaiseksi vielä kunnossa. Keski-Euroopassa näyttää aika heikolta monessa suhteessa.
Ja mitä vaikuttaa nousussa oleva energianhinta?
[quote title="27.04.2006 klo 16:20 AkiK kirjoitti"]
Jep. Kiina tulee nousemaan joka elämänalueella. Se tulee ottamaan takaisin vanhan paikkansa, eli ne ajat jolloin se edusti n. 30% maailmantaloudesta. Sinänsä tämä ei ole mikään huono asia. Ainakaan minulle ei ole mitään väliä sillä, ajanko Japanilaisella vai kiinalaisella autolla.
- Periaatteessa myös minulle on yhdentekevää, on auto made in China vai Germany. Olen tosin huolissani öljyn hinnasta, jonka Kiinan uusi tuleminen nostaa. Maailman kapasiteettihän ei ole sitä luokkaa, että se kestää Kiinan kokoisen maan tulemisen, näin nopeasti.
Tuo lännen keskittyminen tuotekehittelyyn on kaksiteräinen miekka. Se sisältää perusajatuksena tietyn rasismin, eli ettei muualla pystyttäisi suunnittelemaan kilpailukykyisiä tuotteita.
- Aivan. Oma käsitykseni on se, että länsi kuvittelee olevansa fiksumpi tässä asiassa, sylkee kaiken likaisen ja hankalan itään ja istuu itse kehittelemässä. Näinhän se on toiminutkin, mutta yllättäen alkaa kuulua ääniä yhtiöistä, jotka palkkaavat intialaisia teknikkoja jne. Heidän resurssinsa suunnittelussa ja kehittelyssä päihittää meidät pian, sillä meidän tulee yhä selvitä yhdellä miehellä, kun taas idässä ongelman kimpussa häärää se aikaisemmin mainitsemani 10 miestä.
Tämä on jo kolahtanut, ja jatkossa kolahtaa vielä enemmän omaan nilkkaan. Pitäisi pitää huolta myös siitä todellisesta kilpailukyvystä.
- Kaksipiippuinen juttu, sillä pian ollaan siinä tilanteessa, että meidän on pakko alkaa romuttamaan hyvinvointiamme. Kysymys kuuluukin, mistä päästä aloitetaan?
Ja mitä vaikuttaa nousussa oleva energianhinta?
- Uskon, että sähkön hinta tulee laskemaan rajusti. Venäjä pyrkii kovasti markkinoille ja haluaa vetää jo nyt kaapelin, Suomen kautta Ruotsiin.
OT (nipotusta): Tuotekehityaslalla tomivan silmään ottaa pahasti tämän termin käyttö. Tuotekehittely on jotain toisarvoista harrastelua. Tuotekehitys taas on ammattilasten toimintaa. Toki tähän virheeseen syyllistyvät usein tiedotusvälineetkin.
Nipotan lisää! Eikös ensin pidä olla tuotekehittelyä ja myöhemmin tuotekehitystä? Siis kehitellään ensin tuote ja kun se on kehitelty, niin sitten kehitetään sitä paremmaksi?
Pitäisi ostaa kotimaista. Nokian kenkätehdas lopettaa, kun Suomessa ei mene kumisaapas kaupaksi. Suomessa, missä aina sataa vettä tai on ainakin lunta maassa, ei tarvita kumisaappaita ? ? ? ?
Aiemmin oli hyvä kommentti siitä ostetaan halpaa-kierteestä. Niin se menee, mutta se on estettävissä. Vähennetään kertakäyttökulutusta ja lisätään kestävää kulutusta. Uskon vielä senkin, että kalliimpi laadukas tuote on pitkässä juoksussa halvempi kuin se halpahallin rihkama. Ostetaan tuote läheisestä pikkukaupasta, kuin että ostettaisiin se jostain jättimegahypermaxi-kaupasta. Minne pitää mennä autolla ja silti kävellä parkkipaikalta kilometri sisälle, sisällä toinen kilometri ja kolmas kilometri takaisin autolle. En minä halua kantaa rahojani kasvottomalle jättiyritykselle, joka sortaa työntekijöitä kaikessa mahdollisissa käänteissä (osa-aikaisia ja harjottelijoita maksimi lain sallima määrä. Vakinaisille minimitunnit, jotta säästetään työvoimakuluissa yms.) Tuo ei ole kestävän kulutuksen tie. Ei keskivertosuomalainen ole niin köyhä, etteikö sillä olisi varaa maksaa sitä 5%-10% lisää joka koituu, kun käyttä pikku- ja erikoiskauppojen palveluja. Sillä korkeammalla hinnalla saa yksilöllista palvelua, laadukkaan tuotteen ja hyvän mielen.
Kiinalaisista ja muista siellä päin asuvista sen verran vielä. Sitten pitää oikeasti huolestua, jokaisella kiinalaisella perheellä on varaa samaan peruselintasoon kuin mihin meillä suomessa on totuttu. Jokainen perhe kun ostaa television DVD-soittimen, jääkaapin, pakastimen, molemmat pesukoneet, imurin, lämmin vesi, kahvikeittimen, vedenkeittimen, mikroaaltouunin, sähköhellan, auton, ruohonleikkurin, kuntopyörän ja mitä niitä koneita nyt kotona onkaan. Miettikää, mikä määrä tarvitaan energiaa ja raaka-aineita niiden laitteiden tekemiseen ja mikä määrä energiaa tarvitaan niiden käyttämiseen. Miten jatkossa se energia tuotetaan.
Sitten tämä pieni maapallomme on oikeasti pulassa ja sen asukkaat vielä pahemmassa pulassa.
Tämäkö negatiivinen näkemys tulevaisuudesta, ei suinkaan...
Millä rahalla kiinalaiset oikein ostaa jos palkka vain kymmenesosa meidän palkoista?
Keskiluokka Kiinassa on ollut jyrkässä nousussa viime vuodet ja tämä jatkuu. Tavallinen, riisipellolla työskentelevä tulee käyttämään polkupyörää myös tulevaisuudessa, mutta ottaen huomioon Kiinan väkiluvun, niin tämä prosentuaalisesti pieni, ostovoimainen ryhmä on merkittävä lukumäärältään, länsimaille.
Lisäksi, Kiina tukee autonvalmistajia, jotka kokoavat autonsa Kiinassa. Näin ne pystytään myös myymään halvemmalla kiinalaisille. Viimeisin, joka alkaa kokoamaan autojaan Kiinassa taitaa olla Volvo.
Tähän liittynee se tosiasia, että autot (ja muut tuotteet) maksavat loppujen lopuksi juuri sen verran, mitä markkinoilla eli ihmisillä on niistä varaa maksaa. Tuotanto järjestyy yleensä tavalla tai toisella siten, että näin tapahtuu.
Ongelmaksi tulevat sitten rikkaat länsimaat, joiden asukkien pitää itse saada ajaa halvoilla autoilla (ja ostaa muita halpatuotteita) ja saada samalla usean tuhannen euron kuukausiliksaa joka duunista mitä vaivautuvat tekemään.
Pidemmän päälle homma vaan ei taida toimia näin???