Renault-Nissan-Ford-GM

4 kommenttia

Automaailmassa kuohuu: Alkuvuodesta Renault-Nissanin pääjohtaja Carlos Ghon harkitsi DaimlerChryslerin hankintaa, kesällä puolestaan Ford tarjosi Ghosnille konserninjohtajan paikkaa, mutta Ghosn kieltäytyi.
Nyt on Ghosn käynnistänyt neuvottelut sekä Fordin että GM:n kanssa allianssista. GM:n ja Fordin osakkeiden hankinta on nyt halpaa, mutta yritykset ovat niin huonossa kunnossa, että Ghosn edellyttää USA:n valtion toimia ennen mahdollista allianssia. Kyseessä on Fordin ja GM:n suuri eläkejärjestelmä-rasite, jota Ghosn ei haluaisi itselleen.

http://automobilwoche.com/cgi-bin/news.pl?newsId=5139

  
  • Tarina jatkuu: Ford on ilmeisesti antamassa "rukkaset" Ghosnille,joka olikin hankkimassa Fordilta Volvoa;nyt Ghosnin mielenkiinto kohdistuu GM:n Saabiin, josta voisi rakentaa Renault/Nissanin Premium-merkin Eurooppaan, Infinity kun on täällä suht tuntematon nimi. Saabin kehitystyöhän on kriisissä, kun köyhä GM oli "kehittämässä" uusia Saab-malleja Subaru-pohjalle. "Kehitystyö" on nyt pysäytetty, kun Subaru ei kuulu enää GM-leiriin.
    http://www.autoindustry.co.uk/news/industry_news/11-10-05_3
    Historiallista ironiaa tilanteessa on se, että myös Volvolla oli vuosia sitten (90-luvun alussa) pitkälle menevät suunnitelmat fuusioitua Renaultin kanssa -sieltähän mm. Renaultin kolariturvallisuusopit ovat peräisin. Volvon johtokunta lopulta kaatoi fuusion, ja silloinen pääjohtaja Pehr Gyllenhammar sai lähteä.



    [MatLog muokkasi tätä viestiä 12.10.2005 klo 21:26]
      
  • Taitaa olla Saab jo niin henkitoreissaan, että sen kannattavaksi saaminen vaatii jättisijoituksia ja vuosien odottelua. Tuskin Renu-Nisun kannattaa siihen leikkiin ryhtyä - varsinkaan, kun Infinitillä on toimiva, valmis, laadukas ja menestyvä mallisto USA:ssa. Infinitihän on tulossa Eurooppaan jo ensi vuonna ( Venäjä ) ja 2008 esimerkiksi Britanniaan.

      
  • Toivottvasti joku pelastaisi saabin ennen kuin gm onnistuu
    kokonaan tappamaan saabin.
    Kallista siitä varmaan tulisi renault-nissan alliansillle.

      
  • Eihän Saabista tarvitse ostaa kuin merkki ja samalla nykyiset GM-pohjaiset mallit jättää GM:n vastuulle. Täytyy sanoa, ettei kumpikaan kauppa Volvo -> Ford eikä Saab -> GM ollut eduksi kummallekaan ex-ruotsalaiselle. Kaksi savijaloilla seisovaa jenkki-ex-jättiläistä kaatuvat koska tahansa omaan mahdottomuuteensa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit