Automaailmassa kuohuu: Alkuvuodesta Renault-Nissanin pääjohtaja Carlos Ghon harkitsi DaimlerChryslerin hankintaa, kesällä puolestaan Ford tarjosi Ghosnille konserninjohtajan paikkaa, mutta Ghosn kieltäytyi.
Nyt on Ghosn käynnistänyt neuvottelut sekä Fordin että GM:n kanssa allianssista. GM:n ja Fordin osakkeiden hankinta on nyt halpaa, mutta yritykset ovat niin huonossa kunnossa, että Ghosn edellyttää USA:n valtion toimia ennen mahdollista allianssia. Kyseessä on Fordin ja GM:n suuri eläkejärjestelmä-rasite, jota Ghosn ei haluaisi itselleen.
http://automobilwoche.com/cgi-bin/news.pl?newsId=5139
Tarina jatkuu: Ford on ilmeisesti antamassa "rukkaset" Ghosnille,joka olikin hankkimassa Fordilta Volvoa;nyt Ghosnin mielenkiinto kohdistuu GM:n Saabiin, josta voisi rakentaa Renault/Nissanin Premium-merkin Eurooppaan, Infinity kun on täällä suht tuntematon nimi. Saabin kehitystyöhän on kriisissä, kun köyhä GM oli "kehittämässä" uusia Saab-malleja Subaru-pohjalle. "Kehitystyö" on nyt pysäytetty, kun Subaru ei kuulu enää GM-leiriin.
http://www.autoindustry.co.uk/news/industry_news/11-10-05_3
Historiallista ironiaa tilanteessa on se, että myös Volvolla oli vuosia sitten (90-luvun alussa) pitkälle menevät suunnitelmat fuusioitua Renaultin kanssa -sieltähän mm. Renaultin kolariturvallisuusopit ovat peräisin. Volvon johtokunta lopulta kaatoi fuusion, ja silloinen pääjohtaja Pehr Gyllenhammar sai lähteä.
Taitaa olla Saab jo niin henkitoreissaan, että sen kannattavaksi saaminen vaatii jättisijoituksia ja vuosien odottelua. Tuskin Renu-Nisun kannattaa siihen leikkiin ryhtyä - varsinkaan, kun Infinitillä on toimiva, valmis, laadukas ja menestyvä mallisto USA:ssa. Infinitihän on tulossa Eurooppaan jo ensi vuonna ( Venäjä ) ja 2008 esimerkiksi Britanniaan.
Toivottvasti joku pelastaisi saabin ennen kuin gm onnistuu
kokonaan tappamaan saabin.
Kallista siitä varmaan tulisi renault-nissan alliansillle.
Eihän Saabista tarvitse ostaa kuin merkki ja samalla nykyiset GM-pohjaiset mallit jättää GM:n vastuulle. Täytyy sanoa, ettei kumpikaan kauppa Volvo -> Ford eikä Saab -> GM ollut eduksi kummallekaan ex-ruotsalaiselle. Kaksi savijaloilla seisovaa jenkki-ex-jättiläistä kaatuvat koska tahansa omaan mahdottomuuteensa.