Joku hakkui täällä tyhmäksi kun kerroin Toyotan tämän vuoden myyntitavoitteen Prius-mallille USA:ssa (100 000 kappaletta). Maaliskuun myyntiluvut osoittavat tämän hyvin realistiseksi.
Toyota, the second-biggest U.S. automaker, sold 203,223 Toyota, Lexus and Scion-brand autos last month, up from 174,210 a year ago, helped by increased sales of Camry and Corolla cars and a new version of its Lexus GS luxury sedan. Sales of its Prius hybrid-electric cars, which posted sales of 10,236, were more than three times the level of a year ago and the highest amount in the model's history.
USA:n muihin myyntilukuihin voi tutustua vaikka tällä sivulla:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=10000087&sid=a2iDtMpqZpLk&refer=top_world_news
Henk.koht. ei USA:n myyntiluvut niin kiinnosta, koska siellä myydään mitä tahansa ja paljon. Klikkaa oheinen linkki ja kuva suuremmaksi niin näkyy, että kaikki menee siellä kaupaksi. www.automotorundsport.de/d/79401
Tuo Cadillac on kyllä naurettava..
Pistetään tähän kuitenkin myös USA:n myyntiluvut Medium Luxury-luokassa, josta on täällä puhuttu tuon Car and Driver-vertailun takia.
March Mid Luxury Sales
1. BMW 5 = 3,947
2. Mercedes E = 3,608
3. Lexus GS = 3,209
4. Cadillac STS = 2,954
5. Lincoln LS = 2,595
6. Infiniti M = 2,253
7. Audi A6 = 1,681
8. Acura RL = 1,376
9. Volvo S80 = 1,166
10. Jaguar S-Type = 1,023
11. Saab 9-5 = 473
Ja muutokset eri luxusmerkkien myynnissä, ei siis vain Medium Luxury-luokassa vaan kaikki mallit yhteenlaskettuna.
March 05 - March 04 Sales
1. Infiniti = +5.3%
2. Acura = +3.6%
3. Jaguar = +2.6%
4. Lexus = +1.9%
4. Mercedes = +1.9%
6. Cadillac = +0.1%
7. Lincoln = -8.8%
8. BMW = -11.0%
9. Audi = -12.9%
10. Volvo = -13.6%
11. Saab = -17.8%
1. Infiniti = +5.3%
2. Acura = +3.6%
3. Jaguar = +2.6%
4. Lexus = +1.9%
4. Mercedes = +1.9%
6. Cadillac = +0.1%
7. Lincoln = -8.8%
8. BMW = -11.0%
9. Audi = -12.9%
10. Volvo = -13.6%
11. Saab = -17.8%
Tämä on kyllä mielenkiintoinen. Siitä näkee selvästi, että edes taalan syöksykierre ei ole syönyt MB:n ja Jaguarin myyntiä, eikä BMW:kään ole ottanut kovin pahasti turpiinsa ottaen huomioon tuon 30% valuutanhintamuutoksen eurooppalaisten tappioksi...
Mielenkiintoista on myös se, mitä GWB on viimeeksi tullut sanoneeksi:
"Nyt syntyvät amerikkalaiset ajavat vetyautoilla". - George W. Bush -
Turvallisuuspoliittisista intresseistä USA on alkanut etsiä keinoja öljyriippuvuuden vähentämiseksi - panostukset tulevat olemaan vähintään 10 x samat kuin Euroopan Kioto-räpläilyt. Todennäköistä on että tulostakin alkaa syntyä. Ensin mielenkiinto on tosin energiasektorilla eikä autoissa, mutta varsin todennäköistä on että esim. GM tulee saamaan vetyautonsa kehittelyyn varoja tuolta turvallisuuskassasta, joka tunnetusti on tarvittaessa pohjaton. Kansalliset edut alkavat jo vaatia panostusta vaihtoehtoihin...
USA:n senaatti hyväksyi -04 tukipaketin vaihtoehtoisten polttoaineiden tutkimiseen arkiliikenteessä tarkoitetuille ajoneuvoille. Vetyautot ovat lähinnä kohde, niin se vaatimaton tutkimusavustus tähän on $ 34 Miljardia.
Päivänä jolloin Ford ja GM valmistavat vetyautoja tuotantolinjoilta, tietää melkoista öljyn hinnanromahdusta maailmalla. Ehkäpä siinä USA:n vastaus Kiotosopimukselle? Kuka tietää?
Päivänä jolloin Ford ja GM valmistavat vetyautoja tuotantolinjoilta, tietää melkoista öljyn hinnanromahdusta maailmalla. Ehkäpä siinä USA:n vastaus Kiotosopimukselle? Kuka tietää?
Päivänä jolloin autotehtaiden tuotantolinjoilta tulee vetyautoja, täytyy myös vedyn laajamittaisen valmistus- ja jakeluverkoston olla pystyssä. Vedyn valmistaminen, kuljetus, säilytys jakeluasemilla ja tankkaaminen autoon on vielä "vaiheessa" - pidetäänkö vety nestemäisessä muodossa vai kaasumaisessa olotilassa, turvallisuustekijät kaikissa vaiheissa jne. edellyttävät vielä paljon työstämistä.
Päivänä jolloin autotehtaiden tuotantolinjoilta tulee vetyautoja, täytyy myös vedyn laajamittaisen valmistus- ja jakeluverkoston olla pystyssä. Vedyn valmistaminen, kuljetus, säilytys jakeluasemilla ja tankkaaminen autoon on vielä "vaiheessa" - pidetäänkö vety nestemäisessä muodossa vai kaasumaisessa olotilassa, turvallisuustekijät kaikissa vaiheissa jne. edellyttävät vielä paljon työstämistä.
Totta kyllä, mutta jos kysymyksessä on tuo kansallinen turvallisuus jne, niin amerikkalaiset näyttävät olevan valmiita aika moneen juttuun - myös uhrauksiin. Autoteollisuus näkee USA:ssa tässä myös mahdollisuuden - bensa-autoissa niiden menestys hiipuu, tehdään siis uusi markkina. Ja tähän saadaan vielä avitusta turvallisuuspolitiikan näkökohdista...ei hassumpi kauppa minusta. Alkaako Eurooppa dieseleineen tipahtaa kärryiltä...?
Yksinkertaisellakin matematiikalla voi laskea, että öljyvarat eivät tule riittämään (ts. tuotantoa ei pystytä lisäämään kulutuksen kasvun vauhtia) kun Kiinassa aletaan myydä vuosikymmenen sisällä yhtä paljon autoja kuin USA:ssa. Amerikkalaisetkin ovat sen tajunneet ja ryhtyvät toimenpiteisiin. Toisin kuin EU, joka on kyllä kova keksimään rajoituksia mutta ei ratkaisuja saati tukemaan niitä.