Täällä palstalla on monenlaista spekulaatiota ilmassa autoteollisuudesta, tulevaisuuden autoista jne. Mihin autoteollisuus oikein on menossa, sitä ei kukaan tunnu tietävän.
Kiinassa on selkeää ylituotantoa autoista. Aikanaan odotettiin Kiinalaisten pelastavan maailman autoteollisuuden (ja samalla tuhoavan ympäristön) ostamalla kymmeniä miljoonia autoja. Odotukset ovat kuitenkin olleet liian suuria, autoteollisuus Kiinassa on tällä hetkellä yli-investoitu. Kiinalaiset ja muut valmistajat tuottavat Kiinassa 8 miljoonaa autoa, mutta kaupaksi siellä menee tänä vuonna alle 5 miljoonaa. Mihin nuo 3 miljoonaa dumpataan, kun ylikapasiteettia on muuallakin? Jo muutenkin dumppaushinnoista kärsivän autoteollisuuden kannalta ei siis hyvältä näytä. VW on yksi suurimmista menettäjistä, sehän on ollut markkinajohtaja Kiinassa.
USA:ssa on näytöksen toinen osa. GM ja Ford ovat molemmat konkurssikypsiä. Jos konkurssi tulisi, heilauttaisi se koko USA:n markkinoita, ja samalla syöksisi koko autoteollisuuden kenties koko talouden alamäkeen. Ei kovin hyvältä näytä sekään, varsinkaan kun kumpikaan ei oikein näytä toipumisen merkkejä ja ilmeisesti niitä ei konkurssiin kuitenkaan päästetä. Tarkoittanee jonkinlaista protektionismia käytännössä.
Ja sitten on vielä se suuri kysymys siitä, millainen tulevaisuuden auto yleensä on. Kulkeeko se bensalla, onko se hybridi, onko se diesel, syökö se bioa, jne. Kukaan ei tunnu tätäkään tietävän. Autojen hinnat ovat alhaalla, voittomarginaalit kapenevat, mutta samalla pitäisi investoida tulevaisuuden tekniikkaan.