Minulle tämä oli uutinen: seuraavan sukupolven Golf ilmestyy kauppoihin Saksassa jo v. 2008! Jotain olen lukenut asiasta aikaisemmin, mutta kuvittelin kyseessä olevan facelift. Mutta ei:
Auto Strassenverkehr -lehdessä nro 25/05 kerrotaan, että kysymyksessä on aidosti uusi sukupolvi.
Lehden mukaan suurin yllätys uudessa mallistosssa on, että 3- ja 5-oviset mallit eroavat selvästi toisistaan. Kolmiovinen on mm. 4 cm nykyistä Golfia matalampi (147 cm). Viisiovinen puolestaan on selkeästi nykyistä korkeampi (155 cm) tarjoten nykyisen GolfPlussan tilat (jonka se myös korvaa).
Kirjoitanpa tähän samaan syssyyn, että ao. lehdessä on kahdessa peräkkäisessä numerossa vertailtu VW-yhtymän yhteensä yhdeksää automallia (A3, Octavia, Octavia Combi, Caddy Life, Touran, Golf, Golf Plus, Altea, Leon), joilla on paljon yhteistä : PQ 35 (Plattform-Quermotor-Bodengruppe 3, Golf V), eli sama "pohjalevy". Autojen olemusta muutellaan yksilölliseksi ohjauksen ja alustan hienosäädöllä, istuinten tai ohjauspyörän muodoilla jne .Pohjalevy-käsite on laaja, mm. ohjaustehostin on sama, vain säätöjä muutellaan auton painon yms. mukaan. Useimmat tietävätkin asiasta, mutta minulle tuli pari automallia yllätyksenä.
Ja tästä pitää innostua koska... ?
..VW-konserni on ottanut käyttöön japanilaisen "sukupolvikierron" - 4 vuotta. Aiemminhan tyypillinen eurooppalaisautojen malli-ikä oli 7 vuotta, ja japanilaisten mainittu 4 vuotta (poikkeuksia toki oli molemmilla).
Moni eurooppalaisautojen kannattaja on pitänyt lyhyttä mallikiertoa huonona asiana. Miten nyt : onko Golfin kyseessä ollen tapahtumassa edistysaskel vai taantuma?? Seuraako esim. Ford ja Opel + ranskalaiset perässä??
Toinen mielenkiintoinen asia on Suomessa vähän nähdyn VW Lupon vaihtuminen VW Foxiin. Autolehtien (mm. TM) mielestä kyseessä ei ole Lupoa paremmasta, vaan valmistuskustannuksiltaan halvemmasta mallista. Onko sama takana Golfinkin pikaisessa uusiutumisessa?
Niin, tuskin tästä mitenkään innostua tarvitsee, mutta ei se kiellettyä ole, jos siltä tuntuu...
Piti nykyisen Passatinkin korvata edeltäjänsä jo vuotta aiemmin, mutta syystä tai toisesta niin ei käynyt.
Golf IV esiteltiin 1998
Golf V esiteltiin 2003
Golf VI esitellään 2008?
Minusta tämä on varsin loogista jatkumoa. Vai enkö nyt ymmärrä jotain?
Golf V esiteltiin 2003
Golf VI esitellään 2008?
Minusta tämä on varsin loogista jatkumoa. Vai enkö nyt ymmärrä jotain?
Jos puhutaan ensiesittelystä autonäyttelyssä, vuodet ovat:
Golf III 1991
Golf IV 1997
Golf V 2003
Golf VI tulee myyntiin Saksassa v. 2008, jos lehtiartikkeli pitää paikkansa.
Niin no kyllähän Golf V tuli Suomessakin myyntiin 2003.
Golfin toimitukset Suomeen alkoivat kevättalvella 2004; en tiedä, miten kauan sitä ennen niitä jo myytiin.
Katsopa vaikka jostain vaihtoautosivuilta niin 2003 Golf vitosia löytyy vaikka kuinka paljon.
Tuossa aiemmin kirjoittelin jo , etten tiedä milloin Golf V:n myynti Suomessa on alkanut (= auto hinnoiteltu).
Oheisessa artikkelissa kuitenkin puhutaan lokakuun 2005 ensirekisteröinneistä:
http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1137;50091;93491
Sieltä löytyy mm. teksti:
"Volkswagenin alavireisen myynnin syy lienee Golf -mallin myynnin vaisu kehitys. Uudesta mallista huolimatta myynti on käynyt yli 14 % edellisvuotta huonommin huolimatta siitä, että malli on ollut markkinoilla yli puolitoista vuotta"
Siitä sopii laskea - siis 10/05, ja siitä pois reilu puolitoista vuotta.
Ok, kyllä niitä kuitenkin on rekisteröity jo 2003. Eli jos kutosia rekisteröidään vasta 2009 niin kuusi vuotta melkein täyttyisi.
Tämä olisi toivottavaa, ainakin uudenkarhean vitosen omistajan vinkkelistä katsottuna Voisin sitten vaihtaa siihen kutoskoriin vuonna 2010 kun lastentaudit on karsittu.