Siis eiväthän ne vaihteiston pykälät ratkaise sen hyvyyttä, mutta hyviä nelivaihteisia ei vaan ole olemassa ainakaan enää. Mersun viisipykäläinen on ihan asiallinen loota, vaikka kulutusta nostaakin enemmän kuin esimerkiksi ZF:n kuusipykäläinen.
Nuo vanhat jenkithän luistattivat käytännössä kokoajan. Se kyllä sitten näkyi kulutusluvuissa. Lisäksi isot koneet paikkasivat vaihteiston puutteita.
Noita Aisineita on tosiaan kosahdellut ainakin Volvoista ihan liikaa. GM:n vaihteistot ovat varmasti kestäviä, mutta ainakin tuon S80 T6 Volvon vaihteisto ei toiminnallaan kehuja liiemmin kerännyt.
Ilmeisesti isompienkin Volvojen Aisinit meinataan korvata tällä Getragin kaksoiskytkinvaihteistolla. Ainakin vääntöä tuo Getrag kestää enemmän kuin tämä 6-lovinen Aisin.
Nimenomaan sillä sähkömoottorilla vastapäivään pyörittämällä se portaattomuus saadaan siinä planeettapyörästössä aikaiseksi, eli ei ole yksivoimanlähteiseen autoon siitä.
Auto bildissä oli juttu että Honda Insightissä CVT vaihteistoa on käytetty Jazzissa. Honda kulkee hetkittäin pelkästään sähköllä, eli eikö hybridin laatikko ole sitten sopiva muihinkin. Onhan Honda touteuttanut kuitenkin Insghtin erilailla kun Toytoa Priusin. Honda ei lähde liikkumaan pelkällä sähköllä.
Nimenomaan sillä sähkömoottorilla vastapäivään pyörittämällä se portaattomuus saadaan siinä planeettapyörästössä aikaiseksi, eli ei ole yksivoimanlähteiseen autoon siitä.
Auto bildissä oli juttu että Honda Insightissä CVT vaihteistoa on käytetty Jazzissa. Honda kulkee hetkittäin pelkästään sähköllä, eli eikö hybridin laatikko ole sitten sopiva muihinkin. Onhan Honda touteuttanut kuitenkin Insghtin erilailla kun Toytoa Priusin. Honda ei lähde liikkumaan pelkällä sähköllä.
Niin eli toteutustapa on Hondan IMA-assistentissa aivan eri. IMA on vauhtipyörämäinen moduuli, joka on pultattu moottorin perään, tätä sitten seuraa vaihteisto, joka Hondassa on tavanomainen lamellihihnalla toteutettu CVT eikä se taatusti kestä huimia vääntöjä sen enempää kuin muutkaan samanlaiset toteutukset. Sitä en tiedä mikä tuossa Hondan CVT:ssä on lähtökytkimenä, momentinmuunnin, monilevykytkin vai jonkilainen pulverikytkin.
Vaihteisto on tuossa Hondan ratkaisussa toissijainen seikka, ja voisi yhtä hyvin olla perinteinen automaatti, kaksoiskytkin/robotti kuin manuaalikin. Ensimmäisen sukupolven Insightia sai manuaalina.
Siis eiväthän ne vaihteiston pykälät ratkaise sen hyvyyttä, mutta hyviä nelivaihteisia ei vaan ole olemassa ainakaan enää. Mersun viisipykäläinen on ihan asiallinen loota, vaikka kulutusta nostaakin enemmän kuin esimerkiksi ZF:n kuusipykäläinen.
Nuo vanhat jenkithän luistattivat käytännössä kokoajan. Se kyllä sitten näkyi kulutusluvuissa. Lisäksi isot koneet paikkasivat vaihteiston puutteita.
Noita Aisineita on tosiaan kosahdellut ainakin Volvoista ihan liikaa. GM:n vaihteistot ovat varmasti kestäviä, mutta ainakin tuon S80 T6 Volvon vaihteisto ei toiminnallaan kehuja liiemmin kerännyt.
Ilmeisesti isompienkin Volvojen Aisinit meinataan korvata tällä Getragin kaksoiskytkinvaihteistolla. Ainakin vääntöä tuo Getrag kestää enemmän kuin tämä 6-lovinen Aisin.
Jaakkoe:
Auto bildissä oli juttu että Honda Insightissä CVT vaihteistoa on käytetty Jazzissa. Honda kulkee hetkittäin pelkästään sähköllä, eli eikö hybridin laatikko ole sitten sopiva muihinkin. Onhan Honda touteuttanut kuitenkin Insghtin erilailla kun Toytoa Priusin. Honda ei lähde liikkumaan pelkällä sähköllä.
koivuniemen herra:
Niin eli toteutustapa on Hondan IMA-assistentissa aivan eri. IMA on vauhtipyörämäinen moduuli, joka on pultattu moottorin perään, tätä sitten seuraa vaihteisto, joka Hondassa on tavanomainen lamellihihnalla toteutettu CVT eikä se taatusti kestä huimia vääntöjä sen enempää kuin muutkaan samanlaiset toteutukset. Sitä en tiedä mikä tuossa Hondan CVT:ssä on lähtökytkimenä, momentinmuunnin, monilevykytkin vai jonkilainen pulverikytkin.
Vaihteisto on tuossa Hondan ratkaisussa toissijainen seikka, ja voisi yhtä hyvin olla perinteinen automaatti, kaksoiskytkin/robotti kuin manuaalikin. Ensimmäisen sukupolven Insightia sai manuaalina.
Kyllähän jotkut CVT:t kestävät ihan kohtalaisesti vääntöä. Esimerkiksi Getragin CVT kestää etuvetoisessa poikittaiskoneisessa jopa 500 nm.