Uusi Mitsubishi Galant?

98 kommenttia
13
  • Ei tasan ole. Pajeron nelivetojärjestelmä on aivan ylivoimainen verrattuna discon sähkövetoon. Varsinkin jos pitempään maastossa ajaa tai enemmän on pajeron neliveto huomattavasti parempi. Discossa menee tietokone sekaisin ja se istuu siihen, jarrut kuluu, sähkö haisee. Kyllä 600kg kevyempää autoa kantaa lumi ja muut pehmeät huomattavasti paremmin. Kyllähän lada niva menee, se on vielä tonnin pajeroakin kevyempi, mutta miksi sotkit sen tähän, se ei liity asiaan mitenkään kyse on pajerosta ja limudiskosta. Discon kulmat eivät ole oleellisesti yhtään paremmat, ainoastaan ylityskulma on. Jos on 1-2 astetta paremmat kulmat jostain, niin ero on niin pieni että sitä tuskin käytännössä edes huomaa. Pajero kumminkin selivitti discolle ja sen kulmille sekä maavaralle suunnitellun radan Land Rover centerissä leikiten. Freelander on citymaasturi josta ei saa edes keskitasauspyörästöä lukkoon, muutenkin vähän niinkuin heppoista tekoa, ensimmäisen vuoden aikana oli yhdellä kaverilla ollut 3kk takuukorjauksessa. Neliveto toteutettu freelanderissa haldexilla, ei se ole mikään etenemiskykyinen ja sekin kuluu. Mutta takaisin itse asiaan, pajerokin taipuu aika pahoista paikoista jo ihan vakiona lukkoineen ja varusteineen. Discon alustassa ei ole kallistuksenvakaimia ilmajousitettuna, joten sen joustoja voi verrata pajeron joustoihin kun pajerosta on kallistuksenvakaajat kytketty pois, jotka ovat silloin luokkaa 55cm. Kyllä mitsussa on japanilaista laatutyötä, joka myös kestää, eikä mitsu ole joka ikisessä laatututkimuksessa 5 huonoimman joukossa. Sekin jo kertoo jotain land roverin "laadusta". Ei paljon naurata jos se leviää jonnekkin suon laidalle.



    Edes 80-luvun pajeroissa ei dieseli täristänyt yhtään. Uusissa se voi täristää jopa enemmän siitä syystä että enää ei ole erillisrunkoa. Mutta aika tärinätön tuo kone on aina ollut, tai tärinät on hyvin eristetty. Ääni siinä on ihan selvä dieselin raksutus, mutta mitä se haittaa. Kone ei tekniikaltaan ole kovinkaan antiikkinen, siinä on commonrailit ja muut nykyaikaiset diesel jutut, sekä se täyttää EURO-IV päästönormit.

      
  • Arvaapa vaan, mitä käy jo Pajeron ennestään heikoille maantieominaisuuksille, kun kallistuksenvakaajat otetaan pois. Enpä uskaltaisi ajaa sellaisella lotjalla vakituisesti maantiellä.



    Ja kyllä sillä nyt vaan on väliä, että pajeron kulmat on paremmat. Pajeromies ei vänkäämällä tosiasioita saa muutettua. Viiden asteen erot ylitys- ja jättökulmissa ovat merkitykselliset. Niissä Pajero on selvästi lähempänä sittariosaston Freelanderiä, ja se kertonee jotain.



    Mitään muuta Discosta et ole saanut sanottua kuin haukuttua sen erittäin edistyksellisiä sähköjärjestelmiä, joita vastaavat nähdään mitsussa ehkä vuonna 2030.



    Jos ainoa hyvä asia autossa on kestävyys, niin se kertonee autosta (ja kuskista) kaiken tarpeellisen.



    Paukuta nyt jotain testiä tänne, josta selviää tuo Pajeron parempi maastokelpoisuus ilmajousitettuun discoon verrattuna. Faktat nimittäin puhuvat Discon puolesta painoa lukuunottamatta.

      
  • petos:



    Ja sinä kehoitat minua tutustumaan ''kilpailuun''?
    sanompa vaan että muillakin osa-alueilla kilpaillaan kun vaan joissain kulutuksessa. :innocent: :innocent: :innocent:




    Joko missasit pointin täysin tai sitten haluat vain ärsyttää muita.

      
  • Ja siinä sulle JD Powerin tutkimus mitsun laadusta:



    http://www.jdpower.com/autos/ratings/quality-ratings



    Johan pirun hyvä, kun on likimain testin huonoin.

      
  • tuon testin tulos on outo, sillä mitsu on tunnettu nimenomaan luotettavasta tekniikasta. ja sillä on ainakin suomessa tarjolla hyvä takuu.

      
  • Tästä Simpan laittamasta linkistä löytyi myös tällainen lista

    http://www.jdpower.com/press-releases/pressrelease.aspx?id=2007088

    Huomaa listan viimeinen merkki



    Laitetaan nyt mausteeksi saman tutkimuslaitoksen toinen lista.

    http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=8281



    Yleensä on hyvä lukea näitä tänne laitettuja linkkejä, sillä joskus linkin laittaja tulkitsee linkkiä turhankin laveasti.

      
  • Ahaa. Autozeitungin laatututkimuksessa muuten jäi tuon "huonon" Volvon taakse:



    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Saksalaisen+Auto+Zeitung+-lehden+laaturaportti+2007/1135232416283



    Ota ne japanilasit päästä pois, jookos? Vai mättääkö tuossa tutkimuksessa kenties jokin?



    JD Powerissakin Volvo mitsua parempi:



    http://www.jdpower.com/press-releases/pressrelease.aspx?id=2007088



    Tiiraile sitä häntäpäätä, niin löydät mitsun. Land Rover vain hieman vikaisempi, ja Volvo roimasti parempi.



    Noista näkee nuo sinun naurettavat ennakkoasenteesi. Eivät kaikki japsiautot ole kestäviä. Subarukin jäi tuossa Volvon taakse... Mutta kaipa noissa tutkimuksissa on jotain vikaa?

      
  • Ei ole 5 asteen eroa jättökulmassa. Enkä tarkoittanut että sillä ajetaan kallistuksenvakaajat irti, vaan esim. kuten Jeep Wranglerissa on sähköisesti kytkettävät. Ja toivottavasti noin onnettomia ja heikosti toimintavarmoja järjestelmiä ei nähdä pajerossa koskaan, kuin discossa on. Pajeron tekniikka tulee olemaan kestävää. Pajero on aito japanilainen siinä laatu on kohdallaan, toisin kuin saattoi olla jossain euroopan mitsuissa jotka tehtiin volvon kanssa samalle pohjalevyllekkin, vähän eri laatu. Etkä vissiin osaa lukea, olen sanonut moneen kertaan kuinka pajeron nelivetojärjestelmä on huomattavasti parempi ja toimintavarmempi, sekä enemmässä käytössä pitkäikäisempi kuin discon. Kyllä se on niin että 100% lukot ovat ne oikeat maasto varusteet. Mersullakin tämä on ymmärretty, ja ne löytyy joka tasauspyörästöstä mm. G-sarjan mersusta, joka on tällä hetkellä varmasti etenemiskykyisimpiä maastureita mitä löytyy, samoin Jeep Wrnangler sekä toyotan 70-sarjalainen. Miksi veikkaat että tosimaastureissa käytetään lukkoja eikä mitään sähköhömpötyksiä jotka eivät ole osoittautuneet lähellekkään lukkojenveroisiksi? Siksi että ne toimivat taatusti, eivät kulutua kohtuuttomasti muita paikkoja ja takaavat etenemiskyvyn. Eikä pajeron neliveto ole pelkästään luistoneston varassa. Discon nelivetojärjestelmä on toteutettu halvemmalla, ABS-anturit ja jarrut ovat joka tapauksessa, ja ajonvakautus muutenkin. Siihen on helppo edullisesti tietokoneelle säätää hienon kuuloinen "Terrain Response"... Mitsulla tähän asiaan on sentään panostettu. Pajero ei taatusti häpeä pätkääkään sähködiskolle maastossa. Ja noita luotettavuus tutkimuksia, niissä on myös näitä euromitsuja. Mutta Pajero on aito japanilainen, kuuluu myös luotettavampaan mitsu haaraan, koska tekniikka on hyvin pitkälti jo testattua. Kyllä olen itsekin kuullut että tietyissä japsivalmistajien autoissa on ollut pahojakin vikoja, mutta pajero ei tosiaankaan kuulu niihin. Discon omistajalta olen sen sijaan kuullut että saa takuuhuollossa ravata kerran kuussa.



    http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=7915



    9/10 parhaasta on japanilaisia. 2/10 Huonoimmasta on Land Rovereita ! Siinä teillä laatua.

      
  • Matti, miten Mitsu sijoittui tuossa Kauppalehden lainauksessasi?

      
  • Nasse:

    Matti, miten Mitsu sijoittui tuossa Kauppalehden lainauksessasi?




    Ei tainnut Matti Kauppalehteä lainata.

      
  • simppa:

    Ahaa. Autozeitungin laatututkimuksessa muuten jäi tuon "huonon" Volvon taakse:

    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Saksalaisen+Auto+Zeitung+-lehden+laaturaportti+2007/1135232416283

    Ota ne japanilasit päästä pois, jookos? Vai mättääkö tuossa tutkimuksessa kenties jokin?

    JD Powerissakin Volvo mitsua parempi:

    http://www.jdpower.com/press-releases/pressrelease.aspx?id=2007088

    Tiiraile sitä häntäpäätä, niin löydät mitsun. Land Rover vain hieman vikaisempi, ja Volvo roimasti parempi.

    Noista näkee nuo sinun naurettavat ennakkoasenteesi. Eivät kaikki japsiautot ole kestäviä. Subarukin jäi tuossa Volvon taakse... Mutta kaipa noissa tutkimuksissa on jotain vikaa?




    Lähinnä kiinnostaa tai huvittaa miten netissä olevia tutkimuksia käytetään omien mielipiteiden tukena.



    Jos nyt itse asiaan eli autoihin hieman syvemmin pureutuu, niin Japanissa ei ole kuin kaksi valmistajaa jotka pystyvät nyt ja tulevaisuudessa itse suunnittelemaan ja tekemään. Muut Japanilaiset merkit eivät vielä ole kuitenkaan vajonneet pelkäksi brändiksi, kuten on esim. Volvo.



    Discovery on vielä säilyttänyt Fordin omistuksessa omaleimaisuutensa, mutta ohjaamossa on liikaa tuulahdusta Mondeosta, jos siis on halua ns. premium-luokkaan. Saattaa olla että auton dieselmoottori on hyvä, mutta Saksalaisiin kilpailijoihin nähden auto on auttamattoman laiska. Pajerosta ei itsellä ole mitään kokemusta.



    Range Rover oli muuten aikoinaan ensimmäinen ns. herrasmiesmaasturi ja oli todella uuraanuurtava. Alkuaikoina 70-luvulla omistajat muuten tervehtivät kohdatessaan toisensa. Pajero taas toi ”kohtuu” hintaan 80-luvulla ihmisten ulottuville henkilöautomaisen maasturin. Eli kummallakin on ollut suuri vaikutus nykyiseen Citymaasturi buumiin.

      
  • tuo jd powerin (mikä lie) lista on hyvin arveluttava, ja jopa ristiriitainen muihin vastaaviin;



    esim. mazda on hännillä, vaikka loistaa luotettavimapana lähes kaikkialla mm. autobildin raporteissa.



    myös esim. subarun edellä on merkit kuten buick ja chevrolet jotka ovat tunnettuja todellisesta jenkki-fiasko-kestävyydestä.



    subaru on aina ollut kaikissa tutkimuksissa mitä olen nähnyt, parhaimmistoa, kuten nyt tässä saksalaistutkimuksessa HS:ssä.



    pitäisikö tällainen linkki nyt ottaa todesta? :sleepy:

      
  • Mitäs realistisia kilpailijoita discolle tulee Saksasta? Discolla pääsee vielä maastossakin toisin kuin noilla saksalaisilla leluilla. Löytyyhän sen yläpuolelta sitäpaitsi vielä Range Rover ja Range Rover Sport, jotka liikkuvatkin tarvittaessa. Ja Disco V8-koneella liikkuu kyllä OIKEAKSI maasturiksi vähintäänkin kiitettävästi.

      
  • petos:

    tuo jd powerin (mikä lie) lista on hyvin arveluttava, ja jopa ristiriitainen muihin vastaaviin;

    esim. mazda on hännillä, vaikka loistaa luotettavimapana lähes kaikkialla mm. autobildin raporteissa.

    myös esim. subarun edellä on merkit kuten buick ja chevrolet jotka ovat tunnettuja todellisesta jenkki-fiasko-kestävyydestä.

    subaru on aina ollut kaikissa tutkimuksissa mitä olen nähnyt, parhaimmistoa, kuten nyt tässä saksalaistutkimuksessa HS:ssä.

    pitäisikö tällainen linkki nyt ottaa todesta? :sleepy:




    Jospa taas arvon Petos tutustuisi faktoihin. Mazdan ei jenkkimalleillaan ole koskaan loistanut sielläpäin tutkimuksissa.



    Mutta toki, valikoi vaan linkkisi mielesti mukaan.

      
  • simppa:

    petos:

    Mutta toki, valikoi vaan linkkisi mielesti mukaan.


    -kuten sinäkin teet.
      
  • No senkus saivartelet tuosta jättökulmasta. Minun mielestäni 4,6 astetta on hyvin lähellä viittä, ja sillä on merkitystä. Pajeron jättö- ja ylityskulmat ovat lähempänä Freelanderia. Se on fakta.

      
  • Jos nyt itse asiaan eli autoihin hieman syvemmin pureutuu, niin Japanissa ei ole kuin kaksi valmistajaa jotka pystyvät nyt ja tulevaisuudessa itse suunnittelemaan ja tekemään. Muut Japanilaiset merkit eivät vielä ole kuitenkaan vajonneet pelkäksi brändiksi, kuten on esim. Volvo.




    Tuota, on ainakin 3, olettanen että tarkotit 2 toyotaa ja nissania, mazda on jo menetetty. :smile: Mitsubishi on erittäin laaja yrityskokonaisuus ja autojenvalmistus on vain pieni osa koko yrityskokonaisuuden tuotantoa. Mitsubishi Heavy Industriesilta löytyy myös erittäin hyvää osaamista moottoritekniikan puolelta, ja loput isot mitsu yhtiöt omaavat myös hyvin suuren suunnittelu/tieto/taito kapasiteetin. Mitsubishi toimittaa mm. lähes kaikkiin japanilaisiin autoihin lasit. Tämä on vain pieni esimerkki. Mitsubishi Motors Co. on kyllä tulevaisuudessakin itse suunnittelukykyinen. Ongelma oli välissä tuo että DaimlerChrysler sotku kävi siinä sähläämässä, nyt siitä on päästy irti ja menee vähän aikaa että Mitsu nostaa auto teollisuutensa taas jaloilleen... Mutta mm. noita diesel moottoreita mitsu on lainannut muilta valmistajilta euroopanmarkkinoille väliaikaisesti, kunnes saa kehitettyä omat.



    Sinä et vissin käsitä että ei auto pelkillä kulmilla kulje, ei se mene mihinkään jos neliveto ei ole mistään kotoisin... Kato nyt vaikka vanhaa fiat unoa, varmasti vielä huomattavasti paremmat kulmat kuin discossa. Ihan hyvähän se muuten on, mutta kyllä pajerossa on parempi nelivetojärjestelmä.

      
  • Simppa: Disco ei yllä laatuvaikutelmaltaan edes ylemmän keskiluokan autojen joukkoon sisätiloiltaan, ulkoa laatu on kyllä erinomaista tasoa. Sisältä muotoilu ja materiaalit ovat lähes leikkiauto-tasoa, mieleen tulee jopa halvat jenkit. Suuri vaikutus on kuitenkin tyyliasioilla ja minä tykkään tuosta Discovery 3:sta kuin hullu puurosta vaikkei sisältä olekaan mikään viiden tähden superluksusta, minusta se on muotoiltu sisältäkin erittäin hyvin suht työkalumaiseksi. Maasturihan se kuitenkin on.



    Vaikka Disco on minun ehdoton suosikki niin en silti huijaa itseäni väittämällä että Pajero olisi laatuvaikutelmaltaan yhtään sen huonompi tai jenkit kuin korkeintaan hieman huonopia, vaikka ehkä piirun verran laaduttomampia ovatkin ulkoa.



    Tuon Pajeron koneen osalta en osaa sanoa. Discon V6 on kuitenkin hyvä, mutta siinäkin on vikansa: tuo lato on niin painava että bussien tapaan kone on jatkuvasti reilusti kuormitettu jolloin äänekäs turbon vinkuna kuuluu sisälle melkein jatkuvasti. Ei se häiritsevän kovaa kuulu, mutta sen luonteinen ääni kun jatkuvasti tulee kuuleviin niin se on ärsyttävä. Muutoinhan se kone kuullostaa nimenomaan hyvältä. Ehkä muita tuo vinkuna ei haittaa, minulla se kävi hermoille.



    Sisältä Pajerosssa on minusta enemmänkin luksusta kuin Discossa, ainakin varusteltuna. Ei niitä turhaan näe ympäri maailman runsain määriin diplomaattiautoina. Pajero ei ole tippaakaan minun tyyliäni eikä se kiinnosta minua tippaakaan, mutta en silti väitä että se olisi yhtään huonompi vaan on tällä osa-alueella jopa parempi.



    Vaikkei tilastoista tuota välttämättä näe Land Roverin osalta (mm. karu, työkalumainen ja superyksinkertaistettu Defender saattaa sekoitta merkin tulosta ja muutenkin on niin pieni merkki) niin kyllä sen merkin ('normaali'-)tekeleet on omien kokemusten mukaan AIVAN SUSIA laadultaan. Ehkä olen kokenut poikkeuksellisen kamalia yksilöitä, ja tottakai voi olla että tilanne on hieman korjaantunut, mutta niin suurta harppausta että ns. kestäväksi (eli keskivertoa paremmaksi) olisi yhtäkkiä muuttunut on minusta mahdotonta.



    Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö jenkitkin ole Land Roveria luotettavampia? Niillähän on jotain syystä kamala maine, mutta tekniikka kyllä kestää vaikka muovit olisivat halvan oloisia. Jenkeissähän takuuasiat ovat aika eri tolalla kuin Euroopassa...



    Mutta ellei Pajero ole aivan ylivoimanen luotettavuudessa Land Roveriin nähden niin syön kaikki maailman hatut. Varsinkin kun ottaa huomioon näiden verrattavian mallien tekniikan vielä päälle.



    Maasto-ominaisuuksista en tiedä, oletan että kumpikaan ei ole mikään aivan ylivoimainen. Se mitä kukaan ei ole maininnut on se että onko Jeepin Cherokee ja Commander, Hummerit, Land Cruiser tai Mersu näitä parempia maastossa. Ei Pajero ja Land Rover ole yksin mitään kovan maaston pelejä! Kuulemma pikku-Hummeri eli H3:kin selviää todella kovissa maasto-olosuhteissa. Joku muuten sanoi ettei Discoveryssa ole kuin keskilukko, mutta siihen saa lisävarusteena lukon myös taakse.



    Freelanderin Simppa tuo jostain syystä esiin, vaikka itse ihmettelen mitä varten se on tehty. Ajettavuus on aika kamala (keinuu kuin pelastusvene ulapalla), se on ylipainoinen joten suoritusarvot ovat syvältä ja SILTI se ei ole mikään erityinen maastotaitaja.



    Ja Simpan väite että mielettömän painava Discovery (erikoisen 'integroidun puoli-erillisrungon' kanssa) liikkuisi hyvin V8:lla on jotain aika outoa. Ei nimittäin taida edes 300hv V8 auttaa sitä kiihtymään alle 10s 0-100km/h (AMS sanoo että yli 10s menee, en tiedä virallista lukemaa)!! Eikö diesel-Cherokee ja Commanderkin ole nopeampi kuin tuo Land Rover V8:lla (Commander 2.8 CRD AMS:n mukaan 9,7s)? Ja huom, sama koskaa myös Range Rover Sportia joka on lähes sama kuin Disco(jopa hitaampi), vain vähän pienempi perä: yhtä hidas 2,5-tonninen mielettömän kallis vehje.



    Koko ajan toivon että minulla olisi jokin kunnon syy hankkia Discovery, ihastuin siihen TÄYSIN. Haluan sellaisen vaikkei se takuulla ole kovin luotettava (kunhan ei ole katastrofaalisen huono jota tuskin enää on, aiemmat kokemani olivat nimittäin) ja se on turhan painava. Mielettömän isokin se on enkä ole keksinyt vielä mihin tarvitsisin liikuteltavaa varastohallia.



    En usko että se on maailman paras maastossa (luulen että parempia on edellä luettelemassani listassa, ellei muuten niin kevyemmän painon ansiosta), mutta maastoon ei iso maasturi kuitenkaan ole paras vehje ja varmasti tuo on riittävän kova maastopeli. Omaan käyttööni tuollainen jätti on aivan älytön, mutta niin vain vanhat muistot Camel Trophyn vehkeistä, Dakar-rallista ynnä muista saa haluamaan maasturin ja muut mielikuvat ja ennenkaikkea tyyliasiat saavat haluamaan Land Roverin. Ja Harman/Kardonin äänentoiston lisäksi se että se on hämmästyttävän hyvä ajaa aktiivisen ilmajousituksen vuoksi ja koska on säädetty hyväksi ajaa mm. ohjauksenkin suhteen (Joka on sinänsä turhaa koska kunnon maastorenkailla se ei kaduilla mukava olisi, ja tuota latoa on turha sompailla kaduilla kun sitä varten on kuitenkin sopvivampi auto...)!



    Tuollainen G4-varusteltu mattavihreänä olisi jos vain keksisin jonkin käyttötarkoituksen täällä maastoajokieltojen keskellä:



    image

      
  • 8,7s on luvattu discolle 0-100km/h, ja se on mielestäni ihan kelvollinen luku oikealle maasturille. Jos raha painaa taskussa, niin sitten voi hankkia kompuralla ahdistetun Range Roverin tai RR Sportin.



    Edelleenkin olen tuosta laatuvaikutelmasta eri mieltä. Olen itse Discolla eräässä tapahtumassa sompaillut, ja laatuvaikutelmasta jäi hyvä muisto. Myös suurin osa lehdistöstä muistaa tuota lantikan sisustaa kehua. Tokihan siinä on muistettu myös se, että kyseessä on auto, johon voi mennä hieman kuraisemmillakin kengillä.



    Ja disco tosiaankin menee maastossa hämmästyttävän hyvin tuonkokoiseksi autoksi. En väitä, että se olisi luokkansa paras, mutta eipä se paljoa kilpailijoille häpeä. Ilmajousitetussa versiossa maavara ja kaikki jättö- ylitys- ym.-kulmat ovat omaa luokkaansa. Samoin tuo neliveto tosiaankin toimii, vaikka se sähköpohjainen onkin.



    Ja mitä tuohon koneeseen tulee, niin kyllä sitä melkoisesti joutuu kuormittamaan, tosin Pajeron Massey-Ferguson tyyppistä kalkatinta joutuu ahdistamaan vielä enemmän, jotta se lato liikkuisi. Äänissä (myös rengas!), kaasuunvastaavudeessa ja käynnissä ero on kuitenkin huikea Discon hyväksi.

      
  • Ei tämän tyylisiä maastureita tässä maassa osteta mihinkään maastokäyttöön, tuskin yksikään Suomeen myydyistä kuoppaista hiekkatietä kummempaa uutena näkee. Näiden autojen vaativimmat tehtävät liittyvät vetämiseen, jossa jättökulmilla ym. ei ole mitään merkitystä. Kuten Putputin laittamassa Discoveryn mainoskuvasta näkee.



    Jos Range Rover nostettiin BMW:n aikana tasolle mille merkin historia edellyttää, niin Ford tekee sille ” Jaguaarit” pilaamalla brändin säälittävällä Sport mallilla. Range Rover varustettuna Mondeo tyylisellä ja laatuisella sisustuksella on hienon merkin rais…us. Tässä autossa yhdistyvät vikaherkkyys ja laaduttomat materiaali valinnat premium brändiin tavalla mihin aikaisemminkaan ei ole kuin pystynyt Ford.



    Sport mallia muuten mainostetaan Meklari-lehdessä sloganilla: ”Myös aloitteleville sijoittajille!”

      
  • Täytyy sanoa, että nyt Putput yllätti! Itsekin, viimeksi viime lauantaina ihastelin jälleen tuota Discoveryä (viimeisen päälle varusteltu musta V6 diesel yhdellä venäläisell&#228:wink:! Ei järkevä, mutta uskomattoman tyylikäs(ja kohtuu maastokelpoinen)! Henkilökohtaisesti en hirveästi omassa käytössäni lämpene maastureille ja vielä vähemmän cittareille, mutta aina se hieman koettelee vanhaa metsästäjää ja Lapin kävijää! Yleensäkin tuo auton arvostaminen lienee melkoisen sumeaa logiikkaa, olipa kyse mistä tahansa kärrystä!

      
  • Matti-:

    Jos nyt itse asiaan eli autoihin hieman syvemmin pureutuu, niin Japanissa ei ole kuin kaksi valmistajaa jotka pystyvät nyt ja tulevaisuudessa itse suunnittelemaan ja tekemään. Muut Japanilaiset merkit eivät vielä ole kuitenkaan vajonneet pelkäksi brändiksi, kuten on esim. Volvo.


    Tuota, on ainakin 3, olettanen että tarkotit 2 toyotaa ja nissania, mazda on jo menetetty. :smile: Mitsubishi on erittäin laaja yrityskokonaisuus ja autojenvalmistus on vain pieni osa koko yrityskokonaisuuden tuotantoa. Mitsubishi Heavy Industriesilta löytyy myös erittäin hyvää osaamista moottoritekniikan puolelta, ja loput isot mitsu yhtiöt omaavat myös hyvin suuren suunnittelu/tieto/taito kapasiteetin. Mitsubishi toimittaa mm. lähes kaikkiin japanilaisiin autoihin lasit. Tämä on vain pieni esimerkki. Mitsubishi Motors Co. on kyllä tulevaisuudessakin itse suunnittelukykyinen. Ongelma oli välissä tuo että DaimlerChrysler sotku kävi siinä sähläämässä, nyt siitä on päästy irti ja menee vähän aikaa että Mitsu nostaa auto teollisuutensa taas jaloilleen... Mutta mm. noita diesel moottoreita mitsu on lainannut muilta valmistajilta euroopanmarkkinoille väliaikaisesti, kunnes saa kehitettyä omat.






    Minusta Japanilaisista vain kaksi merkkiä pystyy suunnittelemaan ja valmistamaan itsenäisesti mallistonsa, eli nämä ovat Toyotan eri merkit sekä Honda.



    Nissanin suurin omistaja on Renault. Mitsubishin uusi Lancer on tehty samalle pohjalevylle mitä käyttää esim. Dodge Caliber. Moottorit on tehty Chryslerin ja Hyundain kanssa. Diesel on VW:ltä.

      
  • mitäs merkkejä on toytalla oikein monikossa? lexus, tietty.



    et kai nyt luule että subaru on joku ''toyotan merkki'', vaikka se jonkun pikku siivun subarusta omistaakin?

      
  • petos:

    mitäs merkkejä on toytalla oikein monikossa? lexus, tietty.

    et kai nyt luule että subaru on joku ''toyotan merkki'', vaikka se jonkun pikku siivun subarusta omistaakin?




    Tarkoitin sellaista Toyotan merkkiä kuin Scion. Vaikka Toyota ei paljon omista Subarusta,(Ehkä samaa luokkaa kuin Islantilainen sijoittaja Elisasta?)on Toyota kuitenkin Subarun suurin osakkeen omistaja.

      
  • 8,7s on luvattu discolle 0-100km/h, ja se on mielestäni ihan kelvollinen luku oikealle maasturille. Jos raha painaa taskussa, niin sitten voi hankkia kompuralla ahdistetun Range Roverin tai RR Sportin.


    Hyvä, arvelinkin ettei AMS:n yli 10s aika VOI olla sama kuin ilmoitettu. Mikä ihme siinä on että AMS saa niin vaihtelevia kiihtyvyysaikoja (ja joskus kulutuslukemiakin)? Jos edes ilmoittaisivat mikä saattaa olla syynä ilmoitetusta eroavaan lukemaan kuten jotkut ovat tehneet: ovat sanoneet että auto on aivan tuore eikä sisäänajettu, ovat sanoneet että leveämmät renkaat ovat jopa hidastaneet kiihtyvyyttä lähdössä kun renkaat eivät pääse sutaisemaan (jolloin auto 'hyytyy' hetkeksi viivalle) tms...



    Minusta on syytä kertoa mikä on syynä kun tuloksent heittävät noinkin paljon, nimittäin valmistajat eivät enää nykyään tietääkseni valehtele lukemia! Tieteessäkin jos jokin tulos on yllättävä niin se taustalla oleva syy selvitetään eikä vain sanota että noin mitattiin!



    Edelleenkin olen tuosta laatuvaikutelmasta eri mieltä. Olen itse Discolla eräässä tapahtumassa sompaillut, ja laatuvaikutelmasta jäi hyvä muisto. Myös suurin osa lehdistöstä muistaa tuota lantikan sisustaa kehua. Tokihan siinä on muistettu myös se, että kyseessä on auto, johon voi mennä hieman kuraisemmillakin kengillä.


    No joo, ainakin sen voi sanoa että oli laatuvaikutelmasta mitä mieltä tahansa niin ainakin se on suht hyvin muotoiltu, ikäänkuin 'tarkoituksenmukaisen oloiseksi'. Ja sekin on plussaa ettei taida olla muuta autoa joka on saman näköinen, ei sisältä eikä ulkoa.



    Ja disco tosiaankin menee maastossa hämmästyttävän hyvin tuonkokoiseksi autoksi. En väitä, että se olisi luokkansa paras, mutta eipä se paljoa kilpailijoille häpeä. Ilmajousitetussa versiossa maavara ja kaikki jättö- ylitys- ym.-kulmat ovat omaa luokkaansa. Samoin tuo neliveto tosiaankin toimii, vaikka se sähköpohjainen onkin.


    Jos Disco ei mene riittävän hyvin maastossa (lisävarustein) niin silloin on jo joku McGyveria hullumpi kysesssä. Tai maastoharrastaja joka joka tapauksessa virittelee vehjettään.



    Sen verran kyvykkäitä ovat jopa nuo haukutut 'vain katukäyttöön sopivat' maasturit että osaavissa käsissä menee HELPOSTI pätevämmin kuin kovinkaan maasturi kouluttamattomissa käsissä. Esim. Car and Driver kun testasi LR3:sta(Discovery), X3:sta ja muistaakseni CX7:aa maastossa niin vaikka Disco selvisi helpommin pahimmistakin esteistä niin nuo kaksi muuta kyllä lopulta pääsivät niistä myös. En sitten tiedä kuinka pahoja esteitä nuo olivat. Lisäksi kun Engalnnissa testasivat Muranoa Land Roverin maastotestiradalla niin hämmästyivät kun se vaan porskutti!



    Eli tosimaasturia tarvitsee harva, ja pystyy hydyntämään vain osaava. Mutta nyt puhuttiin kunnon maastureista, ja tuskin on kovin ikävää opetella ajoa vaikka halpaa se koulutus ei ole.



    Minusta ainoa suuri miinus muihin koviinkin maastureihin nähden on tuo Discoveryn paino joka vaatii paremmin kantavaa alustaa, eli on huono asia pehmeällä alustalla liikkuessa. En kyllä tiedä kuinka suuri merkitys sillä on.



    Omaatuntoa silti kalvaisi ajaa tuolla sillä noin painava auto tuo aina ylimääräistä vaaraa liikenteessä, ja kaiken kruunaa korkea puskurilinja. Tekee pahaa jälkeä. En haluaisi että muut ajavat tuollaisilla etenkään kun liikun matalalla autolla jolloin vahvinkaan kori ei auta tuota 2,5 tonnia vastaan, ja puskuri tulisi kai about hartioiden korkeudelle eli pahasti auton suojarakenteisiin nähden...



    Ja mitä tuohon koneeseen tulee, niin kyllä sitä melkoisesti joutuu kuormittamaan, tosin Pajeron Massey-Ferguson tyyppistä kalkatinta joutuu ahdistamaan vielä enemmän, jotta se lato liikkuisi. Äänissä (myös rengas!), kaasuunvastaavudeessa ja käynnissä ero on kuitenkin huikea Discon hyväksi.




    En ole tuota konetta kokeillut, mutta kai se on selvää ettei ihan samaan tasoon pääsee. KUITENKIN muilla maastureilla ajaessa ei karkeakäyntinen kone ole hirveästi häirinnyt kun tunnelma sopii autoon. Tärinät on kyllä ikävä juttu jos niitä on, ja ainahan parempi kone on plussaa.



    Luulisin että suurin ero on ajettavuudessa ja käsiteltävyydessä, tosin vähän tyhmä siitä puhua ilman että on uutta Pajeroa kokeillut. On se Disco kuitenkin sen verran ilmiömäinen aktiivisen alustan ja onnistuneen alustan säädön ansiosta, se on ihan oikeasti jopa hauska ajaa mutkateilläkin ripeästi!! Sen kääntäminen ei tunnu vuoren siirtämiseltä vaan se on ketterähkön oloinen ja aika tasapainoisen oloinen.



    Discovery ilman ilmajousitusta täytyy olla maailman älyttömin auto. Ihan käsittämätöntä että joku voisi ostaa tuon auton kierrejousin, sen verran keskeinen asia se tuossa autossa on. Toinen omituisuus maastoautoksi mutta mielestäni järkevä asia katuautoksi on se ettei vararengas ole normaalikokoa vaan 'tilansäästäjä'. Lisävarusteena saa kuitenkin täysikokoisen.



    Kiinnostaisi vain tietää millaisia nuo muut maasturit ovat maastossa tähän parivaljakkoon nähden, esim. Jeepit ja Hummer.

      
  • Hummereista ainakin H2, erittäin huono alusta maastoajoa ajatellen ja joustaa niin vähän että H2:sen voi suoraan luokitella citymaasturiksi. Veikkaan että H3 on hyvin lähellä, ei niissä ole alusta yhtään oikean maasturin tyylinen. Samoin paikat hajoaa noissa hummereissa keskimääräistä helpommin vaikeassa maastossa, lukuun ottamatta H1:stä, joka on aivan toista maata. Mersulta löytyy 2 hyvää maasturia, vanha kunnon G, ja sitten unimog. Tosin ei senkään uusinpainos ole yhtä hyvä kuin vanhat. Mersun G-sarjalainen on varmasti parempi kuin disco tai pajero, mutta on se hinnaltaankin niin kova että samalla hinnalla saisi discon tai pajeron ja niihin niin paljon maastohärpäkkeitä että ne pieksisivät G:n maastossa 10-0. Vakiona GL tai ML eivät ole ainakaan pajeroon verrattuna maastossa kovinkaan kaksisia, jo 3. sukupolven pajero voitti ne ainakin hiekka-alustalla ilman mitään ongelmia. Discovery, Pajero, Jeep CG/Commander ja Land Cruiser ovat ehdottomia ykkösiä luokassaan maasto-ominaisuuksiltaan, eivätkä todellakaan ole citymaastureita. Ehkä siitä ei ole yksimielisyyttä mikä on paras, kaikki ovat kuitenkin huomattavasti parempia kuin yksikään citymaasturi. Tehtaalta tulleila renkailla ei välttämättä mihinkään pääse, mutta kyllä kun laittaa maastokuvio renkaat alle niin auto alkaa kulkemaan jo erittäin hyvin. Jos muu tekniikka pelaa, niin jo pelkällä renkaiden vaihdolla saa huomattavasti etenemiskykyisemmän.



    Olen ainakin pajeroita kuullut ostettavan uusina ja varustelavan rajuun maastokäyttöön myös suomessa, mutta ei näitä varmasti kovin paljoa osteta ja rakenneta heti uutena maastokäyttöä varten. Mm. Vinssi, maastorenkaat, lujat puskurit sekä luja panssarointi tulivat tuohon pajeroon. Australiassahan se on ihan normaalia että uutena ostettu maasturi menee rajuunkin maastokäyttöön, siellä tuo offroad on sen verran suositumpi harrastus.



    Joo no Lancerin diesel on WV:ltä tilapäisesti :smile:. 2009-2010 tulee oma. Noh se että käytetään yhteistä pohjalevyä ei tarkoita etteikö omaakin pystyttäisi suunnittelemaan, se on halvempaakin suunnitella yhdessä yksi pohjalevy. Mitsulla on montaa täysin omaa suunnittelua olevaa mallia edeleen, kuten Pajero, Delica D5, Grandis(paitsi diesel kone), L200, i jne. Grandiksenkin diesel todennäköisesti vaihtuu kun oma tulee.

      
  • simppa:

    Ja mitä tuohon koneeseen tulee, niin kyllä sitä melkoisesti joutuu kuormittamaan, tosin Pajeron Massey-Ferguson tyyppistä kalkatinta joutuu ahdistamaan vielä enemmän, jotta se lato liikkuisi. Äänissä (myös rengas!), kaasuunvastaavudeessa ja käynnissä ero on kuitenkin huikea Discon hyväksi.




    Miten niin joutuu ahdistamaan veilä enemmän :wink: , kyllä niitä saa ahdistaa ihan yhtä paljon. Pajero kiihtyy manuaalina 0,2 s hitaammin ja automaattina 0,2s nopeammin, joten en nyt usko että muussakaan ajossa mitään merkityksellistä eroa on. Olen kyllä siitä simpan kanssa samaa mieltä että isolle maasturille nuo ovat ihan hyviä lukuja, urheiluautot ovat asia erikseen.

      
  • Kylläpäs sitä soppa saatiin. Jännä juttu miten kiihkeästi jotkut puolustavat valintojaan. Putput yllätti kyllä maasturimyönteisyydellään :smile: Kaikilla täällä mainituilla maasturilla pärjää niissä olosuhteissa mihin omistajalla on halua ne viedä. Olen kouluttanut 5 vuotta jengiä ajamaan maastossa joten ei tarvita kovin kummosta kallistusta, kivikkoa tai pehmeää jotta adrenaliinit alkaa kohota ja ensikertalainen kuski alkaa epäileen että pääseekö tuosta tosiaan. Eikä silloin olla edes lähellä suoritukyvyn rajoja vakiomaasturillakaan. Toisaalta kuka yli 50t maksanut omistaja vie autonsa paikkaan jossa sen arvokkaaseen maalaukseen saattaa tulla kuusenoksista naarmuja tai pohja kolhiintua. Yksikään kaupasta saatava maasturi ei ole valmis tositoimiin ilman modausta. Esim meillä deffareihin vedttiin uutena profiiliputket helmapeltien tilalle, pohjan panssarit, jousiteräksiset kallistuksenvakaajat, banjon suojukset sekä tietenkin puskuri uusiksi jotta sai kunnon vinssin keulalle ja katolle safariteline suojaamaan katon reunoja auton kallistellessa puunrunkoja vasten. Renkaatkin meni vaihtoon mutta lukkoja ei asennettu ja aina ollaan tultu pois maastosta :smile:



    Disco vs Pajero 4-vedon paremmuudesta sen verran ettei Pajero ole kuin akselilukkojen verran parempi. Disco etenee ilman sähköäkin kohtuu hyvin jatkuvan 4-vetonsa ja lukittavan keskustasauspyörästön avulla. Terrain response vain parantaa tilannetta muutenkin kuin luistoneston myötä, esim kaasun vaste muuttuu maastoajoon sopivaksi ja ajosta tulee pehmeämpää.



    Laadullisesti Lantikat kärsivät edelleen DIsco II ja Freelander I huonosta maineesta. Tilanne on parantumaan päin mutta toki uusilla malleilla on ollut varsinkin sähköihin liittyviä ongelmia. Vaan ei taida olla ainut valmistaja jolla niitä on :smile: Tilanne on hieman sama kuin Jaguaarilla, vanha maine huonolaatuisena brittinä pysyy vaikka kissat ovat ollee JD:n raporteissa parhaita eurooppalaisia jo jonkin aikaa ja taisi saksalaisetkin rankata jaggen aika korkealle tänä vuonna. Toki Jaguarin laatu on parempaa kuin LandRoverin vaikka osittain samalta tehtaaltakin tulevat.



    Hummerit ovat elvistelyautoja, varsinkin H2. Lauantaina sellaisen perässä ajaessani näki selvästi miten takakallistusvakaajan tanko on hyvin esillä kolhiintumaan ja tarttumaan kiinni, ei hyvä. Muistan Motortrendin vertailun jossa XC90 selvitti paikan josta H2 ei pääsyt ilman alennusvaihdetta ja lukkoja :smile: H1 on taas liian iso varsinaiseen maastoajoon.



    Japsit, Pajero, LandCruiser, Patrol on ihan päteviä käyttöautoja jotka selvittävät kohtuullisen maaston helpoisti, makukysymys mihin päätyy.



    GC/Commander on minun suosikkini. Mainio suorituskyky ja jenkkien mukavuus kohtuulisin ajo-ominaisuuksin. Minua ei muovisuus häiritse ja tilatkin riittävät hyvin tarpeisiini. Lisävarusteiksi maastoajoon kannattaa raksia panssarointi ja QuadDrive II jolloin saa lukotkin mukaan QT/Business malleissa niitä ei ole.



    G-mersut ja ranget ovat mainioita pelejä mutta hintaluokka on ihan järjetön. Maastossa G on parhaimmistoa eikä Rangekaan häpeä. Mutta kuka ajaa yli 100t autolla maastoajoa? No tulihan sitä esittely Rangea aikoinaan kokeiltua pienellä maastolenkillä mutta ei ihan pahimmassa puskassa. Mukavaa ja helppoa maastoajoa, täytyy myöntää.



    Aussien offroad harrastuksen suosion syy on Eskie eli kylmälaukku. Siellä kun ei ole promillerajaa tien ulkopuolella ajaessa. Takakonttiin vain mätetän kylmälaukku johon jäitä 5 cm ja päälle keissi kaljaa. Kuskikin vetää kaljaa siinä missä kyytiläiset ja noin tunnin välein joku huutaa "piss break" ja kaikki syntää auton ympärille puskaan kuselle. Lumisen virran maassa yleisiä reittejäkin riitti koluttavaksi pitemmäksikin aikaa ja vaikeustasoja löytyi riittävästi. Me olimme liikkeellä Disco II mutta pääsääntöisesti kalusto mitä näkyi oli LandCruisereita ja Trooppereita eli japsit sielläkin suosituimmat.

      
  • petos:

    mitäs merkkejä on toytalla oikein monikossa? lexus, tietty.

    et kai nyt luule että subaru on joku ''toyotan merkki'', vaikka se jonkun pikku siivun subarusta omistaakin?




    Lexus, Daihatsu (51% omistus) ja Scion ovat tojon merkkejä. Monikko siis ihan paikallaan.

      
  • Major:

    Olen 'harrastus' - ja erilaisten taitojen ynnä muiden vastaavien suhteen myönteinen, mutta kuten itsekin sanoit niin tuskin kukaan vie kovaakaan maasturia oikeaan maastoon. Eli jos käyttää maasturia maastossa niin hienoa, useimmilla harrastajilla taitaakin olla erikseen sitä varten kalusto ja tiekäyttöön sitten toinen auto. Vähän niinkuin ralli: ei kai kukaan käyttöautolla rallipoluille lähde tai halua sellaisella arkiajoja ajaa.



    Minusta maastoajo on aika eri asia kuin normaali ajaminen ja toivon että maastoharratajat ajavat kuin museoautoilla eli vain harvemmin normaaliajoja tieliikenteessä. Pääasiassa vain matkat harrastuspaikalle. Uskon että näin onkin tilanne, ja 99% noista maastureilla (varsinkin isoilla) ajavista ei-harrastaja tontuista eivät tietäisi tippaakaan mitä maastossa tehdä saati että uskaltaisivat yrittää (ja pelkäisivät naarmuttavansa autoaan).



    Jos minä harrastaisin benji-hyppyä niin en minä silti arkiajoja jättikokoisella nosturilla ajaisi. Ehkä sekin näyttäisi 'hienolta' karauttaa töihin 'miehekkäällä' nosturilla?



    Tilanne on hyvin yleinen muissakin asioissa: on olemassa 'ammattitaitoisia' tai muutoin lajista pitäviä ihmisiä joista ei ole mitään ongelmaa muille (vaikka millaista kalustoa käyttäisivät), ja sitten on nämä wannabe-, feikki-, poseeraaja- ym. amatöörik***päät joilla ei touhussa ole mitään järkeä eivätkä edes loppujen lopuksi tiedä miksi tekevät mitä tekevät vaan testosteroni vie ja impulssien kautta toimivat. Sitä se on kun eläinvaistot eivät ole hallinnassa tai muutoin on tuuliajolla, silloin on niin turhautunut yleisesti tai jotain että pitää impulsseja tyydyttämällä paikata tilannetta esim. jonkun Hummerin ostamalla. Eivätkä edes tiedä miksi, pitää vaan saada tyhjää oloa täytettyä tai 'tuntuu vaan siltä'.



    Maastoajo ei ole näillä mielessä, vaan ainoastaan apinadokumenteista tutut vaistot vievät.



    Tunnen useita tällaisia henkisesti tyhjiä tyyppejä joiden pitää paikata jotain puuttuvaa, ja kas kummaa kun koskaan ei he eivät oikeasti harrasta mitään taitoa tai osaamista vaativia lajeja (hyvä jos ammatillisestikaan ovat oikeasti päteviä hyvästä asemastaan huolimatta, sekin on kai vaan voimalla runnottu läpi tahdolla eikä pätevyydellä. Onneksi näitä varten on helpot keinot toimia kun ne tunnistaa...). Erityisemmissä lajeissa joita harrastan ei tuollaisia tyyppejä näy, enkä usko että maastoajo poikkeaa tästä mitenkään: siinä on kyse taidosta ja lajista nauttimisesta eikä näyttämisestä muille.



    No joo, menipä selittelyksi taas, mutta kertoo minun kannasta: laite ei sinänsä ole se paha (ellei kyse ole hyödyttömistä 'leluista' jotka ovat kuitenkin vaarallisia jollin ne ovat aina turhia) sillä niitä voivat joskus käyttää myös 'kunnon' tyypit. Mutta kun katsoo joitain laitteita niin täysin ylivoimainen enemmistö on niiden kanssa ongelma. Siksi tilanteen korjaaminen olisi näille 'ammattilaisille'/kunnon käyttäjillekin parasta, eivätkä he enää joutuisi kärsimään näiden muiden takia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit