Uusi C

126 kommenttia
245
  • Juu, itsekin 3 Alfaa omistaneena kiinnostuin, kun tuli kutsu Delta-Autosta tutustumaan ja koeajamaan uusia Alfoja. Täytynee kait edes kokeilla onko ne edelleen yhtä haluttavia kuin ennen. Tosin en usko että meselle pärjäisivät. Uusi C-mese ei ole mielestäni innostava, johtunee muotoilusta, eli kun tietää missä nykyään näitä tutkielmia kehittävät. Kehitys on siltäosin askel taaksepäin.

      
  • Tutustuin lauantaipäivän kunniaksi mersun hinnastoon. Laskin, että paljonko maksaa uusi C 220 CDI varusteltuna Lexus IS 220d Sportin tasolle (se nyt sattuu olemaan oma varustelustandardini tässä luokassa).

    Lexus maksaa 51700. Mersun hinnaksi tuli 68970. Itse asiassa eroa on vähemmän kuin lähtökohtaisesti odotin, mutta onhan tuota silti tuossakin. Tietenkin mersun saa räätälöityä juuri mieleisekseen jättämällä pois itselleen turhia varusteita ja ottamalla tilalle jotain tarpeelliseksi katsomaansa (kuten vaikkapa sen paljon puhutun automaattivaihteiston...). Joka tapauksessa minun tarpeellisiksi katsomillani varusteilla Mercedes maksaa mummon markoissa reilun sata tonnia enemmän kuin Lexus. Lexuksen varustepakettihinnoittelussa on omat vahvat puolensa.

    Muutama huomio mersun lisävarustehinnoittelusta. Ensinnäkin hiukkassuodatin maksaa tonnin lisähintaa. Toisekseen varashälyttimen hinnoittelussa on omituisuus: kustannus on jaettu kahteen osaan. Varashälytin itsessään maksaa 480 ja sisätilan valvonta 300. Kumpaakaan ei saa erillisinä, joten miksi ne on yleensäkään eroteltu toisistaan? Kolmas mielenkiintoinen seikka on musiikkilaitteistojen hinnoittelu. Perusvarusteluun ei siis todellakaan kuulu minkäänlaista soitinta, eikä edes peruspaketteihin (Avantgarde/Elegance). Kuuden levyn vaihtajan kanssa soitin maksaa 1300. Tähän järjestelmään kuuluu vain kuusi peruskaiutinta. Paremmat kajarit saa harman/kardon-soundsystemin myötä. Se taas maksaa täsmälleen saman 1370 euroa riippumatta siitä, mahdollistaako elektroniikkapuoli monikanavaäänen vai ei. Toisin sanoen edes kohtuutasoisen stereojärjestelmän hinnaksi tulee 2670 euroa. Esim. Volvo S80:n Dynaudio-monikanavajärjestelmä cd-vaihtajalla maksaa 2500 ja tarjoaa aivan varmasti parempaa ääntä.

      
  • Nyt jos vastakkain asettelussa on C-sarjan Mercedes ja 3-sarjan Bmw.. Ihmetyttää tuo jatkuva puhe C-sarjan kalleudesta..

    Tosi on että ruksaamalla varustelistalta luxusvarusteita, meselle kertyy hintaa ihan naurettavan paljon mutta mutta.. Miksi kukaan ei viitsi etsiä Bemarin lähtöhintaa ja sitten kaivaa Bmw:n hinnastosta sitä lisävaruste osiota? Jos mersulle kertyy lisävarusteista ihan älyttömästi hintaa, ei bemarilla valitettavasti halvemmalla pääse.. Itse vertasin edellisen kerran uutta autoa ostaessani myös 3-sarjan bemarin ja C-sarjan mesen samoilla varusteilla ja ei bemari kyllä paljoa halvemmaksi jäänyt..

      
  • Lainaus:
    05.05.2007 klo 20:53 Jan79 kirjoitti
    Nyt jos vastakkain asettelussa on C-sarjan Mercedes ja 3-sarjan Bmw.. Ihmetyttää tuo jatkuva puhe C-sarjan kalleudesta..

    Tosi on että ruksaamalla varustelistalta luxusvarusteita, meselle kertyy hintaa ihan naurettavan paljon mutta mutta.. Miksi kukaan ei viitsi etsiä Bemarin lähtöhintaa ja sitten kaivaa Bmw:n hinnastosta sitä lisävaruste osiota? Jos mersulle kertyy lisävarusteista ihan älyttömästi hintaa, ei bemarilla valitettavasti halvemmalla pääse.. Itse vertasin edellisen kerran uutta autoa ostaessani myös 3-sarjan bemarin ja C-sarjan mesen samoilla varusteilla ja ei bemari kyllä paljoa halvemmaksi jäänyt..


    Itse asiassa tätä samaa jäin itsekin päivällä miettimään. Katsoin sitten bemarista vastaavan paketin, mikä ei kyllä ollut aivan yksinkertaista johtuen business-versio vs. comfort-paketti -kuviosta. Toiseen ei siis saa toista. Päädyin siihen, että otin 320d business-version pohjaksi ja ruksin siihen aiemmin Lexukseen ja mersuun ottamani lisävarusteet. Tulos: 57860 euroa. Tähän tosin kuuluu vain 16" vanteet: jostain syystä hinnaston mukaan business-versioon ei saa muita. 17-tuumaisilla hinta nousisi aika tarkasti 60 kiloeuroon. Bemari jää siis hinnaltaan aika tarkasti Lexuksen ja MB:n puoliväliin.

      
  • Lainaus:
    05.05.2007 klo 21:11 kenesis kirjoitti
    Lainaus:
    05.05.2007 klo 20:53 Jan79 kirjoitti
    Nyt jos vastakkain asettelussa on C-sarjan Mercedes ja 3-sarjan Bmw.. Ihmetyttää tuo jatkuva puhe C-sarjan kalleudesta..

    Tosi on että ruksaamalla varustelistalta luxusvarusteita, meselle kertyy hintaa ihan naurettavan paljon mutta mutta.. Miksi kukaan ei viitsi etsiä Bemarin lähtöhintaa ja sitten kaivaa Bmw:n hinnastosta sitä lisävaruste osiota? Jos mersulle kertyy lisävarusteista ihan älyttömästi hintaa, ei bemarilla valitettavasti halvemmalla pääse.. Itse vertasin edellisen kerran uutta autoa ostaessani myös 3-sarjan bemarin ja C-sarjan mesen samoilla varusteilla ja ei bemari kyllä paljoa halvemmaksi jäänyt..




    Itse asiassa tätä samaa jäin itsekin päivällä miettimään. Katsoin sitten bemarista vastaavan paketin, mikä ei kyllä ollut aivan yksinkertaista johtuen business-versio vs. comfort-paketti -kuviosta. Toiseen ei siis saa toista. Päädyin siihen, että otin 320d business-version pohjaksi ja ruksin siihen aiemmin Lexukseen ja mersuun ottamani lisävarusteet. Tulos: 57860 euroa. Tähän tosin kuuluu vain 16" vanteet: jostain syystä hinnaston mukaan business-versioon ei saa muita. 17-tuumaisilla hinta nousisi aika tarkasti 60 kiloeuroon. Bemari jää siis hinnaltaan aika tarkasti Lexuksen ja MB:n puoliväliin.




    Joo, tarkat vertailut riippuu aina eri merkkien mallien elinkaaresta myös.. Kun itse vertailin, haluamaani malliin tuli mm. elegance tai avantgarde varustelu ilmaiseksi ja sitten taas silloisella hinnastolla jotkin varusteet olivat aina jompaankumpaan (elegance/avantgarde) varustepakettiin halvemmalla.. Nyt tilanne saattaa olla toinen... ja silloin taas ei bemarilla ollut mitään Business pakettia tarjollakaan.. Eli nämä vertailujen tulokset riippuu yllättävän paljon ajankohdasta.. puhutaan tuhansista euroista.



    [Jan79 muokkasi tätä viestiä 05.05.2007 klo 21:32]
      
  • Yksi asia, mikä ei vielä aiempiin laskelmiin sisältynyt, on verhoilujen yhtenäisyys. Lexuksessa on alcantara-, MB:ssä kangas-tekonahka- ja BMW:ssä kangasverhoilu. Jos otetaan kaikkiin nahkapenkit, niin Lexuksen hinnaksi tulee 53800, MB:lle 72190 ja BMW:lle taas karkeasti 63000. Ja käsittääkseni vain Lexuksen nahkapenkit on ilmastoidut...

      
  • Lainaus:
    05.05.2007 klo 21:37 kenesis kirjoitti
    Yksi asia, mikä ei vielä aiempiin laskelmiin sisältynyt, on verhoilujen yhtenäisyys. Lexuksessa on alcantara-, MB:ssä kangas-tekonahka- ja BMW:ssä kangasverhoilu. Jos otetaan kaikkiin nahkapenkit, niin Lexuksen hinnaksi tulee 53800, MB:lle 72190 ja BMW:lle taas karkeasti 63000. Ja käsittääkseni vain Lexuksen nahkapenkit on ilmastoidut...



    Joo, lexukseen ainakin saa ilmastoidut penkit.. Hmm.. 1,5 vuotta sitten nuo kertomasi lukemat mersun ja bemarin välillä ei ollut noin suurella erolla? Täysin samoilla varusteilla ei ollut kuin pari tuhatta euroa eroa.. Onko hinnat muuttuneet noin paljon vai oletko käynyt vakiovarusteet läpi täydellisesti? Silloin ainakin huomasin että bemarissa oli heikompi vakiovarustus kuin mersussa.. Kun puhuin että vertailin samoilla varusteilla, tarkoitin myös totaalisesti samoilla varusteilla.. Tietysti jokainen vertailee autoja sellaisien varusteiden kanssa joita itse tarpeelliseksi näkee mutta tasapuolisinta on vertailla täydellisesti samoilla varusteilla.. Mersun huonopuoli on ainakin nyt vielä se että kyseessä on uusinta uusin malli eikä mitään alennuksia ole edes mietitty.. tuo bemarin business hinnoittelu kertoo taas ettei kyseessä ole ihan eilis päivänä esitelty malli, eli tulee jossain vaiheessa uutta mallia tai jokin face lift?

    [Jan79 muokkasi tätä viestiä 05.05.2007 klo 22:15]
      
  • Miksi pitää verrata vain 3-sarjaan? Laitetaan mukaan 159, A4, S60 ja vaikkapa tuo IS, niin nähdään kuinka naurettavan kallis tuo C on.

      
  • Lainaus:
    05.05.2007 klo 22:16 Simppa- kirjoitti
    Miksi pitää verrata vain 3-sarjaan? Laitetaan mukaan 159, A4, S60 ja vaikkapa tuo IS, niin nähdään kuinka naurettavan kallis tuo C on.


    Itse en ole perehtynyt noihin muihin samalla tavalla.. 1,5 vuotta sitten vertasin autoja ja mielestäsi "naurettavan kallis" C oli parin tuhannen euron erolla samoilla varusteilla kuin 3-sarjan bemari.. Audin A4 saman tehoisella diesel koneella ja varusteilla ei muuten jäänyt bemaria ja mersua halvemmaksi, tiedoksi vain..

    [Jan79 muokkasi tätä viestiä 05.05.2007 klo 22:27]
      
  • Lainaus:
    05.05.2007 klo 22:26 Jan79 kirjoitti

    Itse en ole perehtynyt noihin muihin samalla tavalla.. 1,5 vuotta sitten vertasin autoja ja mielestäsi "naurettavan kallis" C oli parin tuhannen euron erolla samoilla varusteilla kuin 3-sarjan bemari.. Audin A4 saman tehoisella diesel koneella ja varusteilla ei muuten jäänyt bemaria ja mersua halvemmaksi, tiedoksi vain..


    Niin, no näkihän tuosta edeltä, että 3-sarjakin tulee jopa 10 000€ C-mersua halvemmaksi.

    Alfan hinnasto:
    http://www.delta-auto.fi/tinfo.asp?tid=52607&tmake=ALFA%20ROMEO&tmodel=159

    Audi tulee myös laskujeni mukaan selvästi halvemmaksi. Edelleenkin tuon C:n hinnat ovat mielestäni kaikkien mittapuiden mukaan täysin taivaissa. Mitä niin tärkeää tuo tarjoaa 3-sarjaa enemmän, että siitä kannattaa maksaa kymppitonni? Tai puhumattakaan siitä jos verrataan Alfaan. Mitä tuossa on 159:siin verrattaessa niin paljon parempaa, että siitä kannattaa maksaa viisinumeroinen luku?

      
  • Laitan nyt omat laskelmani kokonaisuudessaan näkyviin. Nämä on tehty käyttäen Lexusta lähtökohtana ja koittaen valita sekä mersun että bemarin lisävarusteista mahdollisimman tarkasti vastaavat varusteet. Näistä voi tietysti väitellä vaikka maailmanloppuun, että mikä mersun tai bemarin järjestelmä on parempi kuin Lexuksen tarjoama (esim. MB:n ILS-valojärjestelmä vs. muiden kääntyvät kaksoisksenonit), mutta näin itse näin tilanteen. Varmaa on, että mersusta jää puuttumaan avaimeton järjestelmä (ei saa manuaalin yhteyteen, automaattivaihteisessa lisähinta 1480) ja bemarista muisti etumatkustajan istuimesta. Lisäksi molempiin jätin pienemmät vanteet kuin Lexuksessa (18" on ylikokoinen, IMHO). Bemariin otin mukaan halvimmat 17" vanteet listalta (lisähinta pienempiin 1360), vaikka edelleenkään niitä ei hinnaston mukaan saa business-versioihin. MB:n ja BMW:n varusteiden edessä koodinumerot.


    MB C 220 CDI

    perushinta 51500
    metalliväri 1460
    nahkaverhoilu 3220
    220 parkkitutka 1360
    242 sähkösäädöt etumatkustajalle 800
    249 autom. himmennin peileihin 450
    275 sähkösäädöt kuskille 1510
    345 sadetunnistin 200
    440 vakionopeussäädin 360
    474 hiukkassuodatin 990
    500 koria vasten kääntyvät peilit 360
    510 soitin cd-vaihtajalla 1300
    551 varashälytin 480
    581 comfort-ilmastointi 1160
    622 Intelligent Light System 2420
    810 sound system harman/kardon 1370
    882 varashälyttimeen IR-valvonta 300
    955 avantgarde 2950

    yhteensä 72190


    BMW 320d Business

    perushinta 47500
    metalliväri 1200
    LC nahkapenkit 2750
    (2CY kevytmetallivanteet 17" 1360)
    302 varashälytin 700
    322 comfort access 960
    430 autom. himmentyvät peilit 770
    459 sähkösäätöiset penkit 2000
    488 ristiseläntuki 460
    497 keskikyynärnoja taakse 140
    4AE etukyynärnoja 240
    508 parkkitutka 1120
    522 kaksoisksenonit 990
    524 kääntyvät ajovalot 640
    563 ulko- ja sisävalopaketti 240
    663 radio professional 320
    672 CD-vaihtaja 660
    676 hifi-kaiuttimet 880

    yhteensä 62930


    Lexus IS 220d

    perushinta 43900
    metalliväri 1200
    sport package 6600
    nahkapenkit 2100

    yhteensä 53800

      
  • [05.05.2007 klo 22:16 Simppa- kirjoitti"]
    Miksi pitää verrata vain 3-sarjaan? Laitetaan mukaan 159, A4, S60 ja vaikkapa tuo IS, niin nähdään kuinka naurettavan kallis tuo C on.



    En oikein ymmärrä tätä voihketta mesen hinnoista. Eihän henkilö, joka mesen ostaa ajattele ensimmäisenä hintaa. Itselleni oli tärkeintä mitä fiiliksiä merkki tuo itselle. Ymärtääkseni näitä harvemmin uutena ostetaan "vekselivetoisena" eli enimmäkseen käteisellä. Jos valittaa hintaa, niin parasta pysyä nk. kansan-autoissa
    Jos tietyn merkin itselle haluaa, niin pitää olla valmis myös maksamaan siitä. Mielestäni on myös hyvä, että on erilaisia varustetasoja autoissa, oli ne sitten hinnoiteltu miten tahansa. Ja mielestäni mesen hinta on ihan sopiva maksukykyiselle ostajalle.

    [MMS muokkasi tätä viestiä 06.05.2007 klo 10:39]
      
  • Lainaus:
    06.05.2007 klo 09:45 MMS kirjoitti
    Eihän henkilö, joka mesen ostaa ajattele ensimmäisenä hintaa. Itselleni oli tärkeintä mitä fiiliksiä merkki tuo itselle. Ymärtääkseni näitä harvemmin uutena ostetaan "vekselivetoisena" eli enimmäkseen käteisellä.



    Suomalaisten yleisesti heikko ostovoima huomioiden rohkenen kuitenkin olla sitä mieltä että C-Mercedeksen kohdalla ns. käteiskauppojen osuus myynnistä on vaikkapa Ford Focuksen vastaavaa lukua alhaisempi, kun vain yksityisille myydyt autot huomioidaan.


    C-Mercedes on muuten luonnossa tyylikkäämpi kuin kuvissa.

      
  • 06.05.2007 klo 12:16 olmi kirjoitti"]


    Suomalaisten yleisesti heikko ostovoima huomioiden rohkenen kuitenkin olla sitä mieltä että C-Mercedeksen kohdalla ns. käteiskauppojen osuus myynnistä on vaikkapa Ford Focuksen vastaavaa lukua alhaisempi, kun vain yksityisille myydyt autot huomioidaan.


    C-Mercedes on muuten luonnossa tyylikkäämpi kuin kuvissa.

    Olisi kiva tietää otettujen autolainojen keskimääräinen taso. Ajatellaan vaikkapa esim. meseä, hinta varusteineen noin 60000 euroa, hyvitys vaihdokista ehkä 20000 euroa, rahoitettava osuus noin 40000 euroa korkoineen. Kuka keskiverto ostaja sitoo kulutusluottoon tuon summan, eli sijoituksena äärimmäisen huono. Uskoisin sittenkin, että kalliimmissa autoissa käteiskauppojen osuus on suurempi kuin peruskulkineissa.



    [MMS muokkasi tätä viestiä 06.05.2007 klo 13:01]
      
  • Lainaus:
    06.05.2007 klo 09:45 MMS kirjoitti


    En oikein ymmärrä tätä voihketta mesen hinnoista. Eihän henkilö, joka mesen ostaa ajattele ensimmäisenä hintaa.


    Selvästikään ei... :grin:

      
  • Lainaus:
    06.05.2007 klo 09:45 MMS kirjoitti
    [05.05.2007 klo 22:16 Simppa- kirjoitti"]
    Miksi pitää verrata vain 3-sarjaan? Laitetaan mukaan 159, A4, S60 ja vaikkapa tuo IS, niin nähdään kuinka naurettavan kallis tuo C on.


    En oikein ymmärrä tätä voihketta mesen hinnoista. Eihän henkilö, joka mesen ostaa ajattele ensimmäisenä hintaa. Itselleni oli tärkeintä mitä fiiliksiä merkki tuo itselle. Ymärtääkseni näitä harvemmin uutena ostetaan "vekselivetoisena" eli enimmäkseen käteisellä. Jos valittaa hintaa, niin parasta pysyä nk. kansan-autoissa
    Jos tietyn merkin itselle haluaa, niin pitää olla valmis myös maksamaan siitä. Mielestäni on myös hyvä, että on erilaisia varustetasoja autoissa, oli ne sitten hinnoiteltu miten tahansa. Ja mielestäni mesen hinta on ihan sopiva maksukykyiselle ostajalle.


    Eihän Mersun ostoa voi perustella hinnalla, laadulla eikä ominaisuuksillakaan. Mersu on selvästi kallein, imago on ainakin Suomessa että Mersu on taksi, Mersulla on ollut paljon luotettavuusongelmia, ruostuvuus on kuin jostain Fordista, ajettavuus ei ole parhaiden premium-merkkien tasolla ja aina saa testeistä lukea Mersun ohjauksen ongelmista eli ettei ohjaus palauta lainkaan hiljaisissa nopeuksissa. Hiljaisuudellakaan Mersun hintaa ei voi puolustella, koska BMW ja Lexuskin on siinä edellä, Volvo tasoissa ja Audi hiukan meluisampi. Lisäksi Mersuun on kehitetty ihan oma ja muista poikkeava systeemi hallintalaitteisiin, kun ei ole kuin yksi säätöviiksi ratissa.

    Olenkin aina ihmetellyt mikä tuossa Mersun imagossa saa jotkut maksamaan siitä sen Mersu-lisän, että se on saatava hinnasta huolimatta. Asiahan on tietysti toinen jossain Saksassa tai oikeastaan missä tahansa muualla, missä ei autoilijoita rangaista näin kohtuuttomilla autoveroilla. Mersuhan ei siis ole oikein missään muita halvempia premiumeja parempi vielä A-, C- tai E-luokkaan asti. Toki tehokkaita moottoreita Mersuun saa, mutta ihan saman veroisia saa BMW:hen ja Audiinkin. No onhan Mersulla tietysti se edustusauton imagonsa, mutta sekin on viime aikoina ryvettynyt luotettavuus- ja ruostuvuusongelmien takia. Vasta S-luokan Mersu tarjoaa minusta jotain muita parempaa, mutta kovin monet kilpailijat ei enää siinä luokassa halua kilpaillakaan Mersun kanssa, koska tuon luokan autothan ostetaan jo enimmäkseen sen imagon takia.

    Tässä oli nyt tarkoituksellistakin Mersun arvostelua mukana, koska olisi mukava kuulla perusteluja Mersun ylihinnalle ja arvostellaan nyt joskus muitakin autoja kuin aina vaan sitä tiettyä Ruotsalaista merkkiä, jota tällä palstalla on lyöty kuin vierasta sikaa. Eikä minulla mitään Mersua vastaan ole, mutta en vaan ymmärrä sen ylihintaa kaikkiin muihin nähden, koska se ei kuitenkaan ole hintansa veroisesti muita parempi. :smile:

      
  • Niin, voidaan myös kysyä, miksi ostaa merkkivaatteita, kun tarjoustalosta saa paljon halvemmalla yhtä hyviä. Kyllä halvemmillakin autoilla matka taittuu. Jotkut ovat valmiit maksamaan imagosta, fiiliksestä "ylihintaa" se että kulkine täyttää kuskin tarpeet myös tunnetasolla on ainakin itselleni äärimmäisen tärkeä seikka. Se että ajaessa ei tunne että "jotain puuttuu" fiilistä on tärkeä pointti. Itse olen jatkossakin valmis maksamaan näistä asioista "nk ylihintaa" takuuvarmasti. Ei myös tarvitse sivukaupalla todistella omn valintansa " hyvyyttä" kuin nimimerkki A-utoilija joka kiihkeästi puhuu oman merkkinsä puolesta. Se jos jokin ilmentää, että jotain valinnassa ei ole sittenkään vakuuttanut.

    [MMS muokkasi tätä viestiä 06.05.2007 klo 14:40]
      
  • Lainaus:
    06.05.2007 klo 14:37 MMS kirjoitti
    Ei myös tarvitse sivukaupalla todistella omn valintansa " hyvyyttä" kuin nimimerkki A-utoilija joka kiihkeästi puhuu oman merkkinsä puolesta. Se jos jokin ilmentää, että jotain valinnassa ei ole sittenkään vakuuttanut.


    Tuossa kommentissa menet nyt aika metsään. Se on muuten aivan päinvastoin, että tätä omistamaani merkkiä kohtaan on heitetty arvostelua sivukaupalla ja olen niihin vaan keskustelua käydäkseni vastaillut mielestäni hyvinkin asiallisella ja kiihkottomalla linjalla. Tätä kiihkoilua tällä palstalla on ollut aivan toisen merkin edustajissa. Tuohan on aika kliseinen päätelmä, että jos omasta automerkistään käy asiallista keskustelua, kun on yleisesti ottaen autoista kiinnostunut, niin sitten valinta on mennyt jotenkin pieleen.

    Ilmeisesti Mersu valitaan puhtaasti sen imagon takia ja siihen ei ole oikein muita perusteita, senhän toit vastauksessasi ilmi ja onhan se yksi valintaperuste. Itse olisin muuten varmasti joutunut perustelemaan Mersun valintaa tuttavapiirissä paljon enemmän kuin nykyisen automerkkini, jota sitäkin on ihmetelty vähän tyyliin, että aikö vähempi kelvannut. :smile:

      
  • No niin, A-utoilija innostui arvostelemaan meseä, olen näilläkin keskustelu palstoilla tuonut esiin sen, että mikään auto ei ole viaton. Enkä ole arvostellut ko. nimimerkin kulkinetta kielteisesti muistaakseni, vaan päinvastoin. Mesen arvostus yleisesti on itselleni myös peruste hankintaan. Myös viimeisin Adac:in raportti oli mesen osalta positiivinen, ruotsalaismerkki ei siinä kärkeen yltänyt.

      
  • Lainaus:
    06.05.2007 klo 09:45 MMS kirjoitti
    En oikein ymmärrä tätä voihketta mesen hinnoista. Eihän henkilö, joka mesen ostaa ajattele ensimmäisenä hintaa. Itselleni oli tärkeintä mitä fiiliksiä merkki tuo itselle. Ymärtääkseni näitä harvemmin uutena ostetaan "vekselivetoisena" eli enimmäkseen käteisellä. Jos valittaa hintaa, niin parasta pysyä nk. kansan-autoissa
    Jos tietyn merkin itselle haluaa, niin pitää olla valmis myös maksamaan siitä. Mielestäni on myös hyvä, että on erilaisia varustetasoja autoissa, oli ne sitten hinnoiteltu miten tahansa. Ja mielestäni mesen hinta on ihan sopiva maksukykyiselle ostajalle.

    Taas tuota ihme 'ei katsota hintaa' -logiikkaa! Sitä näyttää suoltavan vain 300tkm ajettujen vanhojen 220 CDI:n ostajat (tai 200 D:n).

    Jos kerran ei katso hintaa, miksi lähes kaikki Suomessa myytävät mersut on dieseleitä, vissiin pääosin (takseja lukunottmatta) pienimpiä dieseleitä? Miksi kaikki on niin karvalakkimalleja jos kerran 'rahaa löytyy'? En ymmärrä että jos kerran hinnalla ei ole väliä niin miksi valita C-sarja, miksei samantien E tai CLS?

    Siinäkään logiikkasi ei ollenkaan toimi että mersu olisi 'sopiva maksukykyiselle ostajalle'! Miksi pikkukoneinen on hyvä saada samaan hintaan kuin vastaava isompikoneinen? Vai väitätkö että joku oikeasti haluaisi mielummin nelisylinterisen koneen kun tarjolla olisi silkinpehmeitä kuutoskoneita?

      
  • Lainaus:
    06.05.2007 klo 13:00 MMS kirjoitti
    Olisi kiva tietää otettujen autolainojen keskimääräinen taso. Ajatellaan vaikkapa esim. meseä, hinta varusteineen noin 60000 euroa, hyvitys vaihdokista ehkä 20000 euroa, rahoitettava osuus noin 40000 euroa korkoineen. Kuka keskiverto ostaja sitoo kulutusluottoon tuon summan, eli sijoituksena äärimmäisen huono. Uskoisin sittenkin, että kalliimmissa autoissa käteiskauppojen osuus on suurempi kuin peruskulkineissa.


    Tippuuko Mersujen hinnat niin paljon että vaihdokista saa vain 20te? Mielenkiintoista että sen verran valitsit vaihdokin arvoksi...

    Aika hyvin itse näytit että miksi Mersuja ostetaan harvemmin käteisellä, välirahaa kun jää enemän maksettavaksi! Aika loogista että jos välirahaa olisi vaikkakin vain 30te niin se maksetaan hiljalleen erissä. Puhumattakaan työsuhdeautojen osuudesta.

    Harva 'näyttöautoa tarvitseva' olisi malttanut säästää sen verran, olisi pistänyt heti sen näyttötavaroihin! Jos on niin kova tarve yrittää näyttää mahdollisimman varakkaalta niin tuskin on kovin looginen säästäjä. Ennemmin samaa sarjaa kuin ne jotka rälläävät heti koko palkan 'rahaa löytyy'-tyyliin.

      
  • Jättäisin Alfan, Volvon ja Audin tämän keskustelun ulkopuolelle, koska takavetoisuus on mielestäni yksi keskeinen tekijä Mesen, Bemun tai Lexuksen valinnassa. Toki etuvetoinen on halvempi valmistaa ja osasyynä suhteelliseen edukkuuteen.

      
  • Lainaus:
    06.05.2007 klo 19:06 Tuota kirjoitti
    Jättäisin Alfan, Volvon ja Audin tämän keskustelun ulkopuolelle, koska takavetoisuus on mielestäni yksi keskeinen tekijä Mesen, Bemun tai Lexuksen valinnassa. Toki etuvetoinen on halvempi valmistaa ja osasyynä suhteelliseen edukkuuteen.


    Minusta asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Moni haluaa etu- tai takavetoisen auton ja jotkut haluaa nelivetoisen sellaisen makuun päästyään. Mutta on myös paljon niitä, jotka luottavat nykyteknologiaan ja eivät laita mitään painoarvoa auton valinnassa etu- tai takavedon paremmuudelle. Jokainen taas varmaan myöntää nelivedon paremmuuden talviolosuhteissa ja siihen tarpeeseen on kaikilla premium-merkeillä malleja. Eli ei tuon vetotavan mukaan voida kategorioida autoja Mersu/BMW/Lexus -kategoriaan ja sitten loppuja premiumeja Audi/Alfa//Volvo jne kategoriaan. Minusta muuten Alfa ei oikein kuulu ns. premium-merkkeihin, mutta asiastahan saa olla muutakin mieltä.

      
  • [quote title="06.05.2007 klo 18:05 Putput kirjoitti"]


    Aika hyvin itse näytit että miksi Mersuja ostetaan harvemmin käteisellä, välirahaa kun jää enemän maksettavaksi! Aika loogista että jos välirahaa olisi vaikkakin vain 30te niin se maksetaan hiljalleen erissä. Puhumattakaan työsuhdeautojen osuudesta.


    Kyllä edelleen uskon ostajien olevan uusien mesejen kohdalla pääosin käteisostajia. Ja edelleen uskon keskiverto-ostajan harvemmin ottavan 3-40te autolainaa. Auto on kuitenkin huono sijoitus rahalle. Auton arvo kuitenkin putoaa melko nopeasti, eli lainan korot + luotonperustamiskustannukset tekevät hankinnan mesen hintaluokassa mielestäni kannattamattomaksi velkarahalla. Kyllä mielestäni E-mese on kuitenkin yleisempi liikenteessä, myös yksityiskäytössä kuin C-mese. Ei kannata myöskään ihmetellä onko hankintaan ihmisillä varoja, kun on myös muita tuloja kuin pelkkä palkkatulo. Tämä kannattaa myös ottaa huomioon jos lähtee väittämään, että meseä ei ostettaisi käteisellä

    [MMS muokkasi tätä viestiä 06.05.2007 klo 21:00]
      
  • Lainaus:
    06.05.2007 klo 19:06 Tuota kirjoitti
    Jättäisin Alfan, Volvon ja Audin tämän keskustelun ulkopuolelle, koska takavetoisuus on mielestäni yksi keskeinen tekijä Mesen, Bemun tai Lexuksen valinnassa. Toki etuvetoinen on halvempi valmistaa ja osasyynä suhteelliseen edukkuuteen.


    Kaikkia edellämainittuja saa myös nelivedolla. Alfan hintaetu vaan kasvaa, jos ruvetaan vertaamaan nelivetomalleja.

      
  • Aika paksua väittää että joka ostaa mersun, ei mieti ollenkaan hintaa tai että suurin osa mersuista ostetaan käteisellä.. Ei todellakaan ole näin, mihin tuo käsitys perustuu? Taitaa olla "musta tuntuu" luulo?

    Noi hintaerot hieman huimaa.. 1,5 vuotta taaksepäin eroa ei ollut noin paljon mutta jos nyt on niin vetää hiljaiseksi.. Jos itselläni olisi noin paljon rahaa, sijoittaisin silti mersuun, en voi mitään. Meillä jokaisella on ennakkokäsityksiä ja odotuksia ja siihen päälle vielä roimasti erilaisia mielikuvia.. Pidän mersua reilusti bemaria tasokkaampana autona, siitä ei kenenkään bemaristin tarvitse vetää herneitä nenään varsineen.. kuten sanoin, aika paljon asioihin vaikuttaa mielikuvat ja omat mieltymykset! Se että onko mersu noilla varusteilla 10 tonnin edestä parempi kuin bemari niin jokainen itse päättelee sen koeajettuaan..

    Samoin voi miettiä onko bemari sitten parempi kuin Lexus joka jää halvemmaksi? Mun mielestäni Lexus ja bmw ovat melko samalla lähtöviivalla.. Voisin jopa itse valita Lexuksen.. Mutta nämähän ovat ihan vain makuasioita..

      
  • klo 00:46 Jan79 kirjoitti"]
    Aika paksua väittää että joka ostaa mersun, ei mieti ollenkaan hintaa tai että suurin osa mersuista ostetaan käteisellä.. Ei todellakaan ole näin, mihin tuo käsitys perustuu? Taitaa olla "musta tuntuu" luulo?

    Mielestäni on niin, että jos on päättänyt mesen ostaa, niin kyllä silloin on tietoinen merkin hintatasosta. Ei sitä sen enempää mieti, vaan ostopäätös varma. Rahoituksesta senverran, että tässä hintaluokassa ja ylemmissä ei jaksa uskoa osamaksukauppaan. Jos oma vaihdokki on max 10-15te, rahoitettavaksi jää melko iso osuus jos riihikuivaa ei ole lisäksi. Ainakin myyjä mainitsi sen, että mitä ylemmäs hinta nousee, niin käteisosto on sitä yleisempää. Firmat tietenkin liisaavat kulkineita ja se on asia erikseen. Puhun vain yksityisostajista.
    Mielestäni yksityisen ei kannata ottaa 30-40 te kulutusluottoa. Myös rahoituslaitoksen kanta siinä painaa.

    [MMS muokkasi tätä viestiä 07.05.2007 klo 09:43]
      
  • Lainaus:
    05.05.2007 klo 22:16 Simppa- kirjoitti
    Miksi pitää verrata vain 3-sarjaan? Laitetaan mukaan 159, A4, S60 ja vaikkapa tuo IS, niin nähdään kuinka naurettavan kallis tuo C on.


    Itse vertaan autoa tällä hetkellä 3-sarjaan, koska ne ovat lähimmin vertailukelpoisia tuotteita vetotavan ja tyylin puolesta. IS olisi muuten sopiva, mutta jää omasta vertailustani tilojensa puolesta pois, siitä ei ole farmaria tulossa. Audikaan ei tällä hetkellä ole vaihtoehtona, uusi C on eri tason tuote. Alfaa voi vertailla nelivetojen osalta.

    Auto on monessa suhteessa erilainen kuin BMW, vaikka niissä jotain samaa onkin. Siinä missä Bemu on urheilullinen ja karu mutkateiden auto, on MB mukava ja tyylikäs matka-auto.

    No, pitihän se käydä Mersua (220 CDI A) ajamassa, kokemus oli tämän palstan kirjoitteluun nähden hyvin positiivinen.
    + napakka, viimeistelty kokonaisuus
    + auto näyttää luonnossa paljon paremmalta kuin kuvissa, ulkoväri vaikuttaa paljon asiaan. Varusteltujen mallien osalta ei tarvinnut pettyä sisustuksissakaan.
    + automaatin ja koneen yhteistoiminta todella hyvä
    + ohjaus on kevyt, poikkeaa edellisestä reippaasti. Todella kevyt pyöritellä hitaassa vauhdissa, jäykkenee sopivasti vauhdissa tulematta kuitenkaan miksikään mikroauton ohjaukseksi. Positiivinen yllätys näiltä osin. Suuntavakaus urissa ja suoralla tiellä selvästi Bemaria parempi.
    + Jousitus hyvä kompromissi, mukavuuspainotteisempi kuin Bemun
    + Jarrut erinomaiset
    + Auto kääntyy hyvin ja eleettömästi, ei kallistele, ei heilu
    + tilat kilpailijoita väljemmät (Alfaa lukuunottamatta)
    + penkki reippaine säätöineen positiivinen yllätys. Ratti myös käteen istuva, vaikka ensi alkuun poikkeaakin totutun näköisestä.
    + työn jäljessä ja viimeistelyssä ei moitteen sijaa, askel eteenpäin edeltäjästä
    + kokonaisuutena auto on vakiorengastuksella suht hiljainen
    + edellistä koneversioista ominaisuudet ovat parantuneet selkeästi

    - takapenkin pääntilat aikuisille, samaa heikkoa tasoa kuin kilpailijoissa
    - kontti voisi olla isompikin, sekin vain samaa kokoa kuin kilpailijoissa
    - pienet tuulen suhinat peileistä, ei nämä kyllä niin merkittäviä ole kuin jotkut ovat väittäneet. Peilit ovat poikkeuksellisen suuret, jäin miettimään voiko autoa pienen suhinan takia moittia selvästä turvallisuuslisästä? Suhinathan Mersu saisi pois laittamalla monen muun auton tapaan peilien tilalle meikkipeilin kokoiset turhakkeet, mutta onko sekään hyvä?
    - dieselin ääni on kovissa kiihdytyksissä vähän karkea, muuten konetta ei äänen puolesta huomaa lainkaan.

    Hinnoittelu Bemarin kanssa jotakuinkin samaa kallista tasoa, jonkin ajan kuluttua tulee varmasti myös jokin ”business” –tyyppinen malli kuten Bemarillakin on tullut. Kokemuksen mukaan MB:n hinnoissa on enemmän neuvotteluvaraa.

    Ja kyllä ne MB:n ostajat hinnat ymmärtävät. Se jolla on rahaa ostaa omalla rahalla tällainen auto, on yleensä osannut laskea rahansa ja katsoa mihin ne laittaa...
    :wink:

      
  • [quote title="06.05.2007 klo 20:20 MMS kirjoitti"]

    Kyllä edelleen uskon ostajien olevan uusien mesejen kohdalla pääosin käteisostajia.

    Niin, harvoinpa näitä myydään rahoitustarjouksen voimin tyyliin "nyt meillä korot 5%". Yksityisleasing on kuulemma kyllä yleistynyt.

    Kyllä mielestäni E-mese on kuitenkin yleisempi liikenteessä, myös yksityiskäytössä kuin C-mese.

    Voi olla. Itselleni E:n kokoluokka on kasvanut jo liian suureksi. En viitsi ajaa moisella lotjalla, kun en tilaa niin paljon tarvitse. C:n kokoluokan auto on kaikin puolin kätevämpi.

    Luulen, että C:n tapaisten suht arvokkaiden autojen ostajista aika moni on siirtynyt myös maastureihin, sama varmaan syö perinteisten isompien perheautojen myyntiä yleensä.

      
  • Sellainen muutos mersun markkinoinnissa on ainakin tapahtunut, että jälleenmyyntiarvon liputtaminen on loppunut. Ennen suosikkilauseena ollut johtotähden arvo säilyy on kohteliaasti unohdettu...

    En ole uutta C:tä livenä nähnyt, mutta kuvien perusteella jäi takapään muotoilun osalta mieleen korealainen design. :kiss:

    Mielenkiintoista muuten nähdä, että kumpaako C:n mallia ostetaan enemmän...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit