Subaru diesel

22 kommenttia

Silmiin sattui jotain tietoa Subarun dieselistä:



http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Subaru+esittelee+bokseridieselin/1135225332601?merkki=Subaru



Hinojakin näkyy olevan:



http://www.subaru.fi/datasheet/ennakkohinnat.xls





Kuinka on onnistunut ensimmäinen diesel? Oma luottamus Subarun tekniseen kestävyyteen on kova, mutta joudutaanko ensimmäisen dieselin kanssa oppirahat maksamaan?



Kokeilemassa täytyy käydä heti, kun vain on mahdollista. Milenkiintoinen auto.















  
  • subarulla ei ole mielestäni ollut tapana jotain uutta tehtäessä ''hutkia ja testata sitten kuluttajilla'', niinkun monet muut tekee.



    Subaruihinhan on monet asiat tulleet todella jälkijunassa, joka ärsyttää monia, mutta toisaalta vioista ja temppuilusta ei vastaavasti ole kärsitty, ja mitään suurempia ''kupruja'' ei ole.



    itse koneen voisin kuvittella olevan siinä mielessä hyvä, että normaaleiden dieseleiden kiroukset, epäsivistyneisyys, äänet ja käynti voisi olla bokseri rakenteen avulla nätimpi.



    toisaalta muut valmistajat ovat kehittäneet dieseliä vuosikaudet, nyt lähdetään nollasta?



    tosin niinhän lähti vissiin hondakin jokin vuosi sitten, mutta heti menivät ehdottomaan kärkeen?



    mutta saa nähdä :warning:

      
  • Yllättävän tehokas 2-litraiseksi, 180 heppaa. Hinnoittelukin vaikuttaa lupaavalta, Outback 35 ke. Jos nyt pitäisi vaihtaa uuteen, olisi se ykkösvaihtoehto. Mutta kun auto saadaan kauppoihin, sitten vasta näkee onko oikeasti kiinnostava.

      
  • Näillä tiedoilla ja hinnoilla vaikuttaa kyllä hyvältä :smile:



    Mitenhän on automaatin laita, ja saako muuta kuin nelivaihteisen lootan?

      
  • Moottori on ennakkotiedoista poiketen 150 hevosvoimainen.

    http://www.subaru.fi/news2007n000049.html

      
  • Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa. Automaattia kai ei tuohonkaan japsivalmisteeseen saa? Ennakkohinnoissa ei ainakaan ollut automaattia. Noh, saa nähdä mitä tulee. Tuon lisäksi tuo Fiatin 1.9 tuplaturbonakutin on mielestäni kiinnostavimpia koneita.



    ot: varsin hassusti kirjoitettu tuo Subarun tiedote:



    "varsin kilpailukykyinen hinta", "varsin taloudellinen", "varsin ympäristöystävällinen" jne. Antavat kuvan kuin eivät itse uskoisi tuohon koneeseen.

      
  • Kysyin automaatista maahantuojalta. Sellaista ei ole vuoden 2008 aikana diesel-moottorin yhteyteen tulossa. Sääli.



    Ottaen huomioon nykyisen 4-vaihteisen automaatin ominaisuudet, dieseliä varten lienee tekeillä jotakin uutta.



    Käyttöominaisuuksissa tämä diesel hakkaa 2-litraisen ainakin numerotietojen perusteella mennen tullen. Pitääpä sitten kokeilla.

      
  • PropJock:

    Kysyin automaatista maahantuojalta. Sellaista ei ole vuoden 2008 aikana diesel-moottorin yhteyteen tulossa. Sääli.

    Ottaen huomioon nykyisen 4-vaihteisen automaatin ominaisuudet, dieseliä varten lienee tekeillä jotakin uutta.

    Käyttöominaisuuksissa tämä diesel hakkaa 2-litraisen ainakin numerotietojen perusteella mennen tullen. Pitääpä sitten kokeilla.




    Lienee tekeillä tai sitten ei, niin se on ollut tojollakin tekeillä jo viimeiset 15 vuotta, eikä ole vielä tomaattia näkynyt dieseliin.



    Jännä muuten että maahantuoja pitää Subarua premium-luokan autona....



      
  • ''Jännä muuten että maahantuoja pitää Subarua premium-luokan autona....''





    kai se nyt on maahantuojallakin näkemyksensä, niinkuin meillä kaikilla.



    toistaiseksi tuota premiumia ei kai ole yksiselitteisesti ja tarkasti määritelty?



    tai jos on, niin kertokaa minullekkin! olisi kiva tietää, missä se raja menee :tongue:

      
  • petos:

    ''Jännä muuten että maahantuoja pitää Subarua premium-luokan autona....''


    kai se nyt on maahantuojallakin näkemyksensä, niinkuin meillä kaikilla.

    toistaiseksi tuota premiumia ei kai ole yksiselitteisesti ja tarkasti määritelty?

    tai jos on, niin kertokaa minullekkin! olisi kiva tietää, missä se raja menee :tongue:




    Raja on hinnassa. Jos hinta yli kaksinkertainen johonkin toiseen samanlaiseen "massa-autoon" verrattuna ja/tai arvoonsa nähden, niin on premiumia! :xmas:

      
  • petos:


    toistaiseksi tuota premiumia ei kai ole yksiselitteisesti ja tarkasti määritelty?




    Ei ole ei ja omat kriteerit premiumin suhteen on vähän toisenlaiset kuin kansalla keskimäärin. Tai sitten niin, että käsite premium tarkoittaa vähän eri asiaa kuin yleensä tarkoitetaan. Mutta jos tarkkoja ollaan, maahantuojan mukaan hinta on kilpailukykyinen premiumien joukossa. Ei siinä mitään puhuttu Subarun kuulumisesta premiumiin... Aika turvallinen, mattinykäsmäinen näkemys. Ehkä on, ehkä ei.

      
  • Herbert:

    petos:

    toistaiseksi tuota premiumia ei kai ole yksiselitteisesti ja tarkasti määritelty?


    Ei ole ei ja omat kriteerit premiumin suhteen on vähän toisenlaiset kuin kansalla keskimäärin. Tai sitten niin, että käsite premium tarkoittaa vähän eri asiaa kuin yleensä tarkoitetaan. Mutta jos tarkkoja ollaan, maahantuojan mukaan hinta on kilpailukykyinen premiumien joukossa. Ei siinä mitään puhuttu Subarun kuulumisesta premiumiin... Aika turvallinen, mattinykäsmäinen näkemys. Ehkä on, ehkä ei.






    Niin, ehkä otin, ehkä en...



    En tarkoittanutkaan, että Subaru ei olisi laatuauto, ja tuo "premium" on aika lailla sanahelinää, tarkoittaa yleensä kokoluokkaansa nähden niukempaa varustelua, pienempiä tiloja ja korkeampaa hintaa. Sen sijaan se todellinen laatu ei ole monestikaan ainakaan parempi kuin ns. tavisautoilla.



    Mielikuvia....





    :grin:

      
  • Mitäs luulette, onko tuo paketti heti suoraan laadukas? Uskaltaisitteko ostaa ensimmäisen sarjan mallina? Arvot ei vielä häikäise, kun siitä on raapaistu kätevästi se 30hp pois heti alkuun! Tuo oli melko pettymys. Mutta odotellaan ennenkuin tuomitaan. Sehän voi olla ihan mullistava kone dieseliksi. Tai sitten ei.

      
  • Aeronautti:



    Mitäs luulette, onko tuo paketti heti suoraan laadukas? Uskaltaisitteko ostaa ensimmäisen sarjan mallina?

    <

    blockquote>





    -uskon että on, jos yhtään aiemmat merkit subarun laadusta pitävät paikkansa.





    Arvot ei vielä häikäise, kun siitä on raapaistu kätevästi se 30hp pois heti alkuun! Tuo oli melko pettymys.





    -oli kyllä. kun kuulin että tuota alettiin kehittelemään ja että teho on 180hp, kone vaikutti suorastaan vaikuttavalta. no, kyllä tuo vähempikin kuljettaa autoa normaalin kuljettajan tarpeisiin kai ihan hyvin.





    Mutta odotellaan ennenkuin tuomitaan.



    -nimenomaan.





    Sehän voi olla ihan mullistava kone dieseliksi. Tai sitten ei.



    -en usko että tuo moniakaan kiinnostaa. koska saman suorituskyvyn tai paremman tarjoaa kilpailijatkin, ja konehan tuntuu olevan ihmisille vain yhtä kuin hevosvoimia ja newtoneita. Muista ominaisuuksista tuntuu aniharva olevan kiinnostunut.



    niin, ja eihän dieseliä voi ottaa ilman automaattia.

    se tuntuu oleva meininki.



      
  • no, kyllä tuo vähempikin kuljettaa autoa normaalin kuljettajan tarpeisiin kai ihan hyvin.




    Siis tavikselle :grin: ?



    koska saman suorituskyvyn tai paremman tarjoaa kilpailijatkin, ja konehan tuntuu olevan ihmisille vain yhtä kuin hevosvoimia ja newtoneita. Muista ominaisuuksista tuntuu aniharva olevan kiinnostunut.




    Ja tämä mielestäni kertoo siitä, ettei olla käyty kokeilemassa tarpeeksi eri merkkejä, että tietäisi missä mennään. Vastaavat arvot 150hp/350Nm omaavia dieseleitähän on tällähetkellä myynnissä useilla merkeillä. Mutta eroja niissä on ominaisuuksissa aivan valtavasti! Ajettavuudessa, eli miten lähtee kiertämään, onko pitkä turboviive, se alakierrosvääntö (heti tyhjäkäynnin tuntumassa) käyntimelu jne. Näitä kun vertaa niin huomaa ettei ne lukemat tosiaankaan kerro kaikkea. Hyvä testi on esim kokeilemassa vaikkapa Toyotan mahtidieseliä ja heti perään Hondan dieseliä. Saatikka Bemarin koneita.



    Näihin ominaisuuksiin odotan bokserilta jotain vielä parempaa, mutta se jää nähtäväksi.



    niin, ja eihän dieseliä voi ottaa ilman automaattia.
    se tuntuu oleva meininki.




    Tähänkin varmaan suurelta osin vaikuttaa esim VAG:n dieselit jotka sammuu jos huolimattomasti nostaa kytkimen. Ei kaikki dieselit sitä tee. Ja jos lyhyen kierrosalueen väitetään vaativan tiheämpää vaihtamista niin ei se nyt aivan niinkään ole. Jos vääntöä riittää kunnolla liikkeelle lähtemiseen ja jouhevaan menoon myös isommalla vaihteella, niin silloin vaihtotarve on aikalailla sama kuin bensakoneella. Aina vain käytössä vähän isompi vaihde joten se kompensoi bensakoneen pidemmän kierrosalueen jotakuinkin. Normaaliajossa. Taviksella siis :wink:



    Toisaalta automaatti on paremmin "hyväksyttävissä" dieseliin, kun kulutus ei kohtuuttomasti nouse sen myötä. Valitettavasti uusi verotus lyttää perinteistä automaattitekniikkaa. Mikä on mielestäni aivan oikein. Tuplakytkin ratkaisuja väsätään nyt joka merkin engineering pajoissa melko kuumeisesti..

      
  • Aeronautti:



    Ja tämä mielestäni kertoo siitä, ettei olla käyty kokeilemassa tarpeeksi eri merkkejä, että tietäisi missä mennään. Vastaavat arvot 150hp/350Nm omaavia dieseleitähän on tällähetkellä myynnissä useilla merkeillä. Mutta eroja niissä on ominaisuuksissa aivan valtavasti! Ajettavuudessa, eli miten lähtee kiertämään, onko pitkä turboviive, se alakierrosvääntö (heti tyhjäkäynnin tuntumassa) käyntimelu jne. Näitä kun vertaa niin huomaa ettei ne lukemat tosiaankaan kerro kaikkea. Hyvä testi on esim kokeilemassa vaikkapa Toyotan mahtidieseliä ja heti perään Hondan dieseliä. Saatikka Bemarin koneita.




    Sinun mielestäsi Toyotan mahtidiesel on siis se markkinoiden huonoin diesel, kun verrataan paperiarvoja tosielämään? Tämä on periaatteessa ihan ymmärrettävä kanta, jos on ajanut vain kauppiaiden esittelyautoja. Tästä taas varmaankin saadaan minusta leivottua tulenkestävä Toyota-fanboy, mutta kun nyt kuitenkin olen ihan oikeasti ajanut puolentusinaa eri autoa tuolla mahtidieselillä, niin niiden joukosta löytyy sekä yksi huonoimpia, että yksi parhaimpia diesel-kokemuksia mitä minulla on ollut.



    Sisäänajo on yksi asia, mikä vaikuttaa tuon moottorin luonteeseen. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä Toyotalla on tuossa moottorissa käytössä ohjelmallinen sisäänajo, eli softa ei tarjoa täyttä potkua kuin vasta tietyn kilometrimäärän jälkeen. Toinen asia on sitten ECU-päivitykset. Paljon puhuttujen EGR-ongelmien(kin) takia Toyota on tuonut tuohon mottiin useita ECU-modeja. Jotkut näistä softista tuntuu kuskille paremmilta kuin toiset, ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä erot vaikuttavat myös ihan mitattaviin tekijöihin.



    Ei tietysti ole ollenkaan hyvä asia, että papereiden mukaan samanlaiset moottorit voivat olla luonteeltaan aivan erilaisia. Silti tuota moottoria ei kannata täysin tyrmätä, ennen kuin on kokeillut reilusti ajettua ja viimeisimpään ECU-versioon päivitettyä yksilöä. Eroa on enimmillään kuin yöllä ja päivällä.

      
  • Kommentti noihin ilmoitettuihin tehoihin (150hv), että varmasti piakkoin tulee myös 180hv versio kun kestävyys miedommalla viritysasteella on koeteltu. Ja ne jotka eivät jaksa odottaa tehdasmallia niin virityspaketteja tulee markkinoille sitä ennen, joilla 180hv/400nm on helposti saavutettavissa.



    Mutta käyttöominaisuuksiin tulee, niin se on totta, että moottorin luonne yhdistettynä välityksiin pitää kunnolla testata ennen ostopäätöstä. Paperiarvot eivät välttämättä siirry tien pintaan jos moottori "tapetaan" ylipitkillä välityksillä, jotka eivät suomalaisissa nopeuksissa osu "alueelle". Näin voi olla esim. 6-vaihteen kanssa ja sitten nurkka-ajossa on suuria eroja ajetaanko ne 2,3. vai 4. vaihteella moottorista riippuen (vaihtotarve!)



    Bensa-lekasta kokemuksia hankkivana moottori ei niinkään loista väännöllä vaan sitkeydellä yhdistettynä kohtuullisiin välityksiin, joka tekee vaihtotarpeen vähäiseksi (toki kunnon kiihtyvyyteen tarvitaan pientä vaihdetta) Toivoisin tuon sitkeyden ja joustavuuden siirtyneen myös dieseliin nyt kun vain manuaaliaski on tarjolla. Pienellä alueella oleva muhkea vääntö on normaalissa ruuhka-ajossa melkeinpä enemmän haittaava tekijä.

      
  • Pakko sanoa että kiinnostaa kyllä vaikken itselleni ostaisikaan... ainakaan ihan heti :smile: Ensin tulee mieleen että bensiinikoneiden tekjöinä Subarulla ei välttämättä olisi kovinkaan paljoa osaamista..



    Mutta sitten voidaan ajatella mm. Hondaa.. Kuka olisi uskonut että ensiyrittämällä vhvojen bensakoneiden historian omaava Honda veisteli paljon kehutun ja ilmeisesti oikeasti toimivan ja laadukkaan dieselkoneen.. moitteita en ole kuullut ainakaan.



    Joten mikäli aikaa, rahaa ja hankittua osaamista on paikalle saatu.. Uskon että Subarulla saattaa olla myös todellinen ässä hihaan tuosta dieselboxerista.

      
  • on siis se markkinoiden huonoin diesel, kun verrataan paperiarvoja tosielämään? Tämä on periaatteessa ihan ymmärrettävä kanta, jos on ajanut vain kauppiaiden esittelyautoja.




    Joo. Esittelyautoja vain on tullut ajettua. Viimeisimpänä n.13tkm ajettu RAV4-X.



    Mistään markkinoiden huonoimmasta ei ollut kyse, eikä puhe. Ei saa vääristellä. Toyotan diesel on hyvä, ei siinä mitään mutta arvot paperilla ei kerro vielä dieselistä paljoakaan. Turboviive on todella merkittävä asia, ja tosiaan softapuolella siihen voi varmaan olla korjausta tarjolla hukkaportin ohjauksen muodossa?



    Turboviivettä kun ei voi dieselissä syttyennakolla koettaa parantaa. Ainoastaan ennakoivalla kaasunohjauksella, eikä sekään auta mitään täyskaasutustilanteessa. Lähinnä kai mekaaniset seikat ratkaisee varmaan eniten dieselissä (ahdin, puristukset, virtaukset), vai onko suihkutuksen ajoituksella yms isompaa merkitystä viiveeseen?



    Tuplaturbo / kaksoisahtaminen a´la BMW & Peugeot on tähän saakka tarjonnut huomattavaa parannusta asiaan.



    Mutta jos lähdetään siitä, että kyllähän ne liikkeiden uudet autot pitäis olla suunnilleen ajantasalla koska niitähän ne asiakkaat testaa. Harva sitä "koeajaa" käytettyjä autoja uutta hakiessaan.



    moottori ei niinkään loista väännöllä vaan sitkeydellä




    Mitä tarkoittaa koneen sitkeys? Eikös se ole sama kuin vääntö?



      
  • Aeronautti:


    Joo. Esittelyautoja vain on tullut ajettua. Viimeisimpänä n.13tkm ajettu RAV4-X.

    Mistään markkinoiden huonoimmasta ei ollut kyse, eikä puhe. Ei saa vääristellä. Toyotan diesel on hyvä, ei siinä mitään mutta arvot paperilla ei kerro vielä dieselistä paljoakaan. Turboviive on todella merkittävä asia, ja tosiaan softapuolella siihen voi varmaan olla korjausta tarjolla hukkaportin ohjauksen muodossa?

    Turboviivettä kun ei voi dieselissä syttyennakolla koettaa parantaa. Ainoastaan ennakoivalla kaasunohjauksella, eikä sekään auta mitään täyskaasutustilanteessa. Lähinnä kai mekaaniset seikat ratkaisee varmaan eniten dieselissä (ahdin, puristukset, virtaukset), vai onko suihkutuksen ajoituksella yms isompaa merkitystä viiveeseen?

    Tuplaturbo / kaksoisahtaminen a´la BMW & Peugeot on tähän saakka tarjonnut huomattavaa parannusta asiaan.

    Mutta jos lähdetään siitä, että kyllähän ne liikkeiden uudet autot pitäis olla suunnilleen ajantasalla koska niitähän ne asiakkaat testaa. Harva sitä "koeajaa" käytettyjä autoja uutta hakiessaan.




    Kyllä piezo-ruiskuilla voidaan tehdä yhtä ja toista moottorin luonteelle. Ihan tarkalleen en tiedä, mitä kaikkea tuon D-CAT:n ECU-päivityksissä on muutettu, mutta muutos on kyllä aika suuri.



    Tuplaturbot on varmasti parempia kuin yksiturboiset, mutta en osaa sanoa kuinka iso se ero on. Ei ole tullut kokeiltua näitä Pösöjä ja Bemareita.



    Olen täysin samaa mieltä siitä, että koeajettaviksi tarkoitettujen autojen olisi aika helkutin tärkeää antaa oikea kuva autosta. Miksi Toyota pitää niissä sisäänajo- tai muuten vaan vanhentuneita softia, on minun käsityskykyni ulkopuolella.



      
  • Aeronautti:



    Siis tavikselle :grin: ?

    -no tavis tai mikä hyvänsä, autoilija jonka ajotavalle ja tottumuksiin tuo suorituskyky riittää.

    Ei minusta 150hv tai n. 10 sek. 0-100 mikään järjetön mopo ole, vaikkei tietysti mikään ohjus.


    Ja tämä mielestäni kertoo siitä, ettei olla käyty kokeilemassa tarpeeksi eri merkkejä, että tietäisi missä mennään. Vastaavat arvot 150hp/350Nm omaavia dieseleitähän on tällähetkellä myynnissä useilla merkeillä. Mutta eroja niissä on ominaisuuksissa aivan valtavasti! Ajettavuudessa, eli miten lähtee kiertämään, onko pitkä turboviive, se alakierrosvääntö (heti tyhjäkäynnin tuntumassa) käyntimelu jne. Näitä kun vertaa niin huomaa ettei ne lukemat tosiaankaan kerro kaikkea.


    -samaa mieltä. sama juttu se on bensakoneissakin; kone on muutakin kuin x hevosvoimaa tai x sek. 0-100.



    Hyvä testi on esim kokeilemassa vaikkapa Toyotan mahtidieseliä ja heti perään Hondan dieseliä. Saatikka Bemarin koneita.

    -tuosta tulikin mieleen, että pakuissa ainakin huomasin että kun hyppää Vitosta johonkin halvempaan proomuun, voi ainakin koneen äänen huomata paljon nätimmäksi ja mielyttävämmäksi.
      
  • Toivon, että saisivat Subarulla tuohon kaksilitraiseen vielä jossain vaiheessa säntillisen määrän alavääntöä. Nykyisellä väännöllä liikkeelle lähteminen ja ajaminen on todella rasittavaa, kun kone ei väännä alhaalta paskan vertaa.



    Eli on niitä muitakin kuin 0-100km/h lukuja tai hevosvoimia.

      
  • vai oikein rasittavaa?! olen kyllä ajanut useitakin kaksilitraisia legacyja, ja ihan suht yhtä rasittavaa tai helppoa niillä on ajaa ja lähteä liikkeelle kuin muillakin vastaavan kokoisilla koneilla vastaavankokoisissa autossa.



    ehkä sinulla on jotkut volvolasit päässä, ja minulla omani :warning:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit