Pikkuautovertailu

14 kommenttia

Jos jollakulla on kiinnostusta ja aikaa hiukan referoida TM:n uusimman numeron pikkuautovertailua, niin olisin kiinnostunut ja kiitollinen. Saattaisihan siitä kehkeytyä oikein keskustelukin, vaikka en sitä oikein usko.

  
  • Jaettu ykköstila Ford Fiesta ja Mazda 2, kolmantena Toyota Yaris.



    Mazdan kulutus tasaisella 120 km/h nopeudella 9,0 l/100 km. Taitaa suunnilleen mikä tahansa 2-3 litran bensakoneella varustettu isompi auto mennä vähemmällä. :weary: Toyota ja Honda olivat piheimpiä ja ainoita joitten kulutusta voi maantielläkin pitää "pikkuautomaisen" pienenä. Toyotan CO2-lukema on hyvä 120g/km, kun useimmat muut ovat yli 130g/km lukemillaan melkein tasoissa BMW 520d:n kanssa ja Seat menee tuostakin reilusti yli ollen melkein BMW 520i:n tasolla.



    Mazda kiihtyy kevyenä ja tehokkaana parhaiten ja itse asiassa jopa varsin hyvin pikkuautoksi, eli 10,6 s 0-100 km/h.



    Mittausten valossa kaikki olivat niin meluisia että en suostuisi noilla ajamaan. Erityisesti Seat Ibiza oli melutasoltaan järjetön, osittain toki matalien 16" renkaiden takia.



    Lainaus:

    Ibiza arvosteltiin linjan mukaisesti vertailuun osallistuvan mallin vakio-
    varusteiden mukaan, jolloin arvosanaksi tuli viisi. Työsuojelussa pakollinen kuulosuojainten raja on 80 dB, ja se ylittyy moottoritiellä talvirenkaiden karhentamassa urassa heti keskiarvon pyöriessä 82–83 desibelin paikkeilla 120 km/h nopeudessa.


    Miksi mikään EU-direktiivi ei vaadi autoilta kuuloa vaarantamatonta melutasoa kun paljon mitättömämpiäkin asioita halutaan säädellä?

      
  • Tuossahan oli vain kerrottu mikä on vertailuasetelma. Ei sanaakaan lopputuloksesta tai siitä mikä auto oli hyvä milläkin osa-alueella.



    Tämä oli siis vastaus kumppanille

      
    1. Fiesta ja Mazda2

      3. Yaris

      4. Jazz

      5. Ibiza

      6. I20



      Hinta-laatusuhteeltaan Yaris todettiin parhaaksi. Fiesta olisi ESC:llä voittanut leikin. Mazda oli sporttisin. Jazz tilavin. Seat meluisin. I20 lähinnä tasaisen harmaa.
      
  • Lefa:

    Tuossahan oli vain kerrottu mikä on vertailuasetelma. Ei sanaakaan lopputuloksesta tai siitä mikä auto oli hyvä milläkin osa-alueella.

    Tämä oli siis vastaus kumppanille




    Joo, tuolta osin kaverit ehtivätkin sitten jo petrata! :flower:

      
  • Vertailussa 5-oviset pikkuautot, alku- ja ehtoopuolella oleville kuluttajille.

    Edellisen 2006 vertailun voitti Yaris, jolla nyt uusi moottori. Myynnillisesti suosituin on ollut Mazda2.



    Ford Fiesta 1,4 5D Ghia (17 258 e), 8,3:

    + ajo-ominaisuudet (liikkeellelähdön helppous, ohjaus, jousitus)

    + edullisimmat ylläpitokulut (mm. alhaisimmat vakuutusmaksut)

    + kuljettajan polviturvatyyny

    - ajonvakautus lisävaruste (800e)

    - matkustajan turvatyynyä ei voi kytkeä pois (lisävaruste 60e)

    - ei akviivisia pääntukia, turvaverhot (eteen/taakse) 640e

    - takatilat

    - pienin moottoriteho

    pitkät välitykset

    takuu 2 v.



    Mazda2 1,5 Touring (18 031 e), 8,3:

    + ehjä kokonaisuus

    + moottorin veto-ominaisuudet, paras teho-paino -suhde

    + ohjaus kaupungissa

    + edullisimmat huoltohinnat (60 000 km)

    + vakionopeusäädin ainoana

    + peilien taittaminen sähköisesti

    + paras kiihtyvyys

    - ajomukavuus

    - matkustajan turvatyynyä ei voi kytkeä pois (lisävaruste 209e)

    - valot (niukimmin lähivaloa, Hyundain kanssa huonoimmat kaukov.)

    - ainoana ei kartanlukuvaloja

    - jousitus (ei mukulakiville)

    - kallein

    lyhyt kytkin

    takuu 3 v./100000km



    Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start Lineal Sol (16 579 e), 8,1:

    + pieni kulutus

    + hinta-laatu -suhde

    + jousitus, ohjaus

    + parhaat säilytyslokerot

    + kuljettajan polviturvatyyny

    + takaselkänojan kulma/etäisyys säädettävissä, jalkatilat hyvät

    + parhaat kaukovalot

    - huonoin kiihtyvyys

    - päätilat kortilla takana

    - moottorin käyttöominaisuudet

    - ajonvakautus lisävaruste (800e)

    - tunnoton kaasupoljin, liikkeellelähtö ontuva

    lyhyt akseliväli

    takuu 3 v./100000km



    Honda Jazz 1,4i-VTEC Comfort (17 596 e), 8,0:

    + tilat (tila-automainen, paljon ikkunatilaa)

    + kulutus

    + suurin tavaratila

    + loistavat takatilat

    + peilien taittaminen sähköisesti

    - hitain ohjaus (laiska keskitys)

    - jousitus

    - etuistuin keskitasoa (ei pahemmin tue, istuinosa lyhyt)

    takuu 3 v./100000km



    Seat Ibiza 1,6 Sport (17 800 e), 7,9:

    + käytös ääritilanteissa

    + tehokkain moottori

    + ohjaus-moottori-välitykset OK

    + laajat etupenkin säätömahdollisuudet (turvavyön korkeussäätö puuttuu)

    + ainoa jossa ajovalonpesimet ja johon saa xenonit

    - melu (suositellaan korkeaprof. renkaita)

    - takatilat, säilytystiloja niukasti

    painavin

    takuu 2 v.



    Hyundai i20 1,4 Comfort, 7,5:

    + hinta

    + pisin takuu (5 v. ilman km-rajaa)

    + moottorin veto-ominaisuudet, välitysten osuvuus

    - ohjaus (huono keskitys, keinotekoinen tunto, nopeuden mukaan muutt. ohjausvoiman tarve, kankein kääntymään)

    - jousitus (pintakova)

    - istuimet (kova ja muotoilematon etuistuin, takana tilavaa)

    - moottorin vaste kaasupolkimeen ei kunnossa (liikkeelleläht&#246:wink:

    - ajonvakautus lisävaruste (800e)

    - kalleimmat ylläpitokustannukset





    Vääntö: 127 (Honda) - 137 (Hyundai/Mazda), paitsi Seat 153 Nm.



    Yht. kulutus: Toyota 5,1, Honda 5,4, Hyundai 5,6, Ford 5,7, Mazda 5,9, Seat 6,6.



    Kulutus 120km/h: Toyota 7,5, Honda 7,6, Hyundai 8,3, Ford 8,6, Seat 8,8, Mazda 9,0.



    Pisin Seat 4052, Lyhyin Toyota 3750, muut reilu 3900.



    Levein Ford 1722, Hyundai 1710, Kapeimpia Honda/Mazda/Seat/Toyota n. 1695.





    Lisähuomioita:



    - Melutasossa (10 % paino) ei havaittu selviä eroja muissa kuin 60-80km/h nopeuksissa edessä/takana (Honda 67-68/69-70, Seat 72-73/73-74), mutta Seatilta meni 0,3 pistettä vrt. Hondaan, Fordiin, Mazdaan ja Toyotaan. Eli jos melusta olisi tullut kaikille samat pisteet (eri renkaat Seatissa), niin ...



    - Ajo-ominaisuuksia painotettu yht. 30 %. Hyundai menetti pelin jo tässä (Ford 2,7, Mazda 2,55, Seat/Toyota, 2,4, Honda 2,25, Hyundai 2,1).



    - Aika monille annettiin pieniä painoja (5 %), joten niiden vaikutus loppupisteisiin oli minimaalinen: ajoasento, takapenkki, kiihtyvyys, valot/näkeminen, tavaratilat, varusteet.



    - Ylläpitokuluillekin annettiin vain 10 % paino, ja eroja tuli pisteissä eri autoille max 0,1 pistettä, vaikka huolloissa, varaosissa ja vakuutuksissa oli selviä hintaeroja.

      
  • Kiitos Happohui erinomaisesta tiivistyksestä. Täytyy sanoa että olen hieman yllättynyt Fordin ja Mazdan menestyksestä, olisin itse veikannut Hondalle voittoa. Niin varmaan olisi käynytkin jos tiloja olisi painotettu enemmän. Hyundain huono menestys oli myös pieni yllätys, voittihan Getz parikin vertailua, ja muutenkin korealaiset ovat viime vuosina menestyneet TM:n vertailuissa aika hyvin. Eipä silleen että järjestyksellä sinällään väliä olisi, pääasia että autojen vahvuudet ja heikkoudet kilpailijoihin verrattuna tulevat esiin.



    Itselläni on tilauksessa uusi Fiesta, auton pitäisi saapua ensi kuussa. Jos budjetti olisi antanut myöten, olisi valintani ollut Jazz. Mutta koska 16teur varusteineen oli kipuraja, tein valinnan Fiestan, Mazda2:n ja väistyvän Polon välillä. Polossa pidin sen konstailemattomuudesta, jota joku voisi sanoa vanhanaikaisuudeksi. Polon kolmesylinterinen on pirteä paketti. Plussaa tuli myös ihan oikeasta varapyörästä joka on vieläpä täysikokoinen. Mazda2 oli jotenkin pliisu, vaatisi Sport-varustelun tuomat levikkeet, mutta silloin hinta olisi noussut liikaa. Fiestan valitsin niinkin hyvillä perusteilla kuin ulkonäöllä ja mallin tuoreudella. Huonomminkin olisi voinut valita ainakin TM:n vertailun mukaan. Oma tuleva autoni on kylläkin vaatimattomampi 1.25 Trend.

      
  • Valitettavasti testistä puuttui muutama mielenkiintoinen merkki! Ihmetyttää tälläinen suppea testi?

      
  • Tein aika paljon lisäyksiä yllä olevaan kirjoitukseeni.



    TM:n vertailuun oli kai tarkoitus ottaa vain uusia HB-malleja, joita ei aiemmin ollut vertailuissa. Ainakin Ford, Honda ja Hyundai on esitelty vuoden sisään. Muut taitaa olla vanhempia malleja (esim. Mazda 2007). VW Poloa ei ollut, koska uusi malli tulee kesällä. Skoda Fabiaankin tulee varmaan pian joku uudistus. Opel Corsa on tullut jo 2006. Renault Clio/Citroen C2 eivät tainneet ehtiä tähän vertailuun. Mitsubishi Colt olisi saanut ainakin olla testissä. Tuleeko muita mieleen mitä puuttui?

      
  • Varmaan siinä oli aika paljon niitä joita puuttui! Miksi Fabiaan on tulossa uudistus, autohan tuli markkinoille vajaa pari vuotta takaperin? Monet luulee varmaan, kuten on julkisuudessa toitotettu, että Seat toi uuden pohjalevyn konsernin autoihin. Sanokaapa mitä oleellista eroa tuon Seatin ja nykyisen Fabian alustarakenteessa on kuin se, että Seatissa on tilaa nelivetoon! Se mitä Fabiaan on tulossa, on varmaan uudet moottorit!

      
  • Kyllä Fabia ja Ibiza jakaa tietääkseni hyvin pitkälti saman pohjalevyn. Aikanaan kun se tuli markkinoille, niin mainostettiin kuinka Skoda sai ensimmäisenä uuden pohjalevyn käyttöönsä joka tulisi esim. Poloon vasta paljon myöhemmin. Fabia on vielä sen verran tuore malli että ainakaan pariin vuoteen on tuskin tulossa moottoreita lukuunottamatta mitään uutta.

      
  • Niin, tuskin juuri uudempia moottoreita (TSI) kummempaa tulee Fabiaan pariin seuraavaan vuoteen (nykyinen malli esitelty 2007). Vai tulisiko myös DSG?

      
  • Niin, tuskin juuri uudempia moottoreita (TSI) kummempaa tulee Fabiaan pariin seuraavaan vuoteen (nykyinen malli esitelty 2007). Vai tulisiko myös DSG?



    Saapa nähdä, mitä ja milloin?

      
  • 1.2 tsi ja 1.6 tdi taitaa olla ne moottori uutuudet jotka fabiaan tulee.

    eikö tuo 1.6 tdi tule korvaamaan tuon vanhan 1.9 tdi pumppusuutin koneen

    joka poistuu tuotannosta

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit