...takapyörät pyörivät vinhasti kun etupyörät ovat seis. Eikös tämän pitänyt olla AWD all the time???
Mitäs kummaa tuossa on? Jos jatkuvassa nelivedossa ei ole mitään lukkoja niin yhden pyörän ollessa jäällä kaikki muut huilaavat kun se spinnaa nelinkertaisella nopeudella. Jatkuva neliveto ei tarkoita sitä, että kaikki neljä (4) pyörää vetäisi aina ja samalla tavalla.
Kun tällainen tilanne syntyy, niin subben viskolukko alkaa lukittua ja sitten kaksi pyörää alkaa sutimaan, tai lähdetään liikkeelle.
On tuo forester aika vakuuttava maastossa. Sinänsä jos sitä vertaa Tiguaniin tai CR-v:hen, niin luulen että suurin ero noiden välille tulee alustan toiminnasta. Haldex osaa kyllä jakaa voimaa ihan fiksusti, mutta kun joustovarat yms. ovat noissa niin onnettomat, niin siinä sitä eroa varmaan enemmän tulee
Kyllä, Forester on minutkin vakuuttanut. Kova vääntö tullenee aikanaan olemaan seuraavasta, kunhan Outbackin seuraaja on mukana markkinoilla. Diesel moottoriin olen tykästynyt kokolailla, joten siltä osin luottavaisin mielin. Automaatti + diesel toisi varmasti Subarulle uusia asiakkaita ja myyjän mukaan tämä asia korjautuu. Mahdollisesti jo vuosimallissa 2010. Varmuutta asiasta ei taida olla?
Foresterin alusta on tarpeeksi pehmeä ja pitkä joustovarainen, joten se sallii menon aika huonossa maastossa. Siinä on selkeästi painotettu enemmän maasto-ominaisuuksia verrattuna moniin kilpailijoihin. Onhan siihen toki saatavana paljon viritysosaa ja USA:ssa se tuntuu olevan jopa aika yleistä touhua. Joten maantie ominaisuuksia voi kyllä muokata jos se ei miellytä. Jo jäykemmät vakaajatangot tekee ihmeitä. Mutta myös niille hienoille maasto-ominaisuuksille.
Tuossa minuutin kohdalla näkyy kun Subben takapyörät pyörivät vinhasti kun etupyörät ovat seis.
Rullat saa viskolukon kanssa tuon toiminnan. Toisilla renkailla ei ollankaan pitoa ja toisilla maksimi. Tilanne on sama kuin etuvetoinen ajettaisiin rullille toinen eturengas rullalla ja toinen pitävällä ( sama tilanne kuin talvella toinen pyörä putoaa tieltä ). Autohan onkin oikeasti 1-vetoinen
Sillä erolla, että Subarun Viskolla varustettu keskitasauspyörästö alkaa lukkiutua hetimiten ja voimaa jakautuu myös taakse.
Mutta rullat rullina. Niitä voidaan käyttää, kun tutkitaan nelivedon toimintatapaa ja kytkeytymis aikoja yms. Todellisuus on aina eri juttu.
Itse en kyllä huomannut merkittäviä katkoja vedossa, pieniä, mutta todennäköisimmin johtui ennemminkin etutasaspyörästöstä kuin keskeltä. Subarussa kuitenkin menee aina taakse ja eteen sama täysin momentti. Itse veto voi sitten vähän vaihdella sen mukaan miten se viskolukitus toimii, mutta yleensä ottaen se on aika hyvin nelivetoinen siltä osin, selvästi vakaammin vetoa menee molemmille akseleille, mitä vaikkapa Haldexissa.
Neliveto toimi tuon videon perusteella aivan asiallisesti. Kyllä ns. varsinaisissa "maastureissa"kin on tuollaisia pikku katkoja yksittäisten renkaiden vedossa, jossei edessä ole oikeasti 100% lukkoa, joka on todella harvinainen.
Luistonestollisena tuo neliveto on jo parempi kuin useassa 80-luvun oikeassa maasturissa, lukuunottamatta keskilukon puutetta. Mutta eihän 90-luvun Land Rover Discoveryssäkään keskilukkoa ollut. Tai se oli, muttei sille ollut nappia/kytkintä ohjaamossa eli sitä ei periaattessa ollut mahdollista käyttää normaalisti. Sen sai kuitenkin käyttöön rakentamalla sille ohjaamoon kytkimen itse. Land rover luotti siihen että luistonnesto hoitelee homman.
Tuossa videossa näyttää renkaat välillä pysähtelevän kesken ajon, milloin missäkin. Jossain kohdassa eturenkaat pyörii jopa taaksepäin vaikka auto liikkuu eteenpäin. Nelivedossa jotain vikaa... ?
Tuossa videossa näyttää renkaat välillä pysähtelevän kesken ajon, milloin missäkin. Jossain kohdassa eturenkaat pyörii jopa taaksepäin vaikka auto liikkuu eteenpäin. Nelivedossa jotain vikaa... ?
Joo. Audissa samat kriteerit, ei testattu EURO NCAP jne - 8 pistettä turvallisuudesta. Subaru sai liki samoin kriteerein 3
Ja tuo Säkerhet osio ratkaisee lopputuloksen. Muuten Subbe onkin selkeä voittaja. Laitappa Säkerhet osioon 7 pistettä (mikä on edelleen alakanttiin verrattuna toisiin mainituilla kriteereillä kun USNCAP on kuitenkin testattu )...
Forester kirmasi 0-100kmh 9.6 sekuntia. Eli alitti ilmoitetun 10.4 aika reippaasti. Ja polttoainetta kului vähiten.
Bugracer:
Mitäs kummaa tuossa on? Jos jatkuvassa nelivedossa ei ole mitään lukkoja niin yhden pyörän ollessa jäällä kaikki muut huilaavat kun se spinnaa nelinkertaisella nopeudella. Jatkuva neliveto ei tarkoita sitä, että kaikki neljä (4) pyörää vetäisi aina ja samalla tavalla.
Kun tällainen tilanne syntyy, niin subben viskolukko alkaa lukittua ja sitten kaksi pyörää alkaa sutimaan, tai lähdetään liikkeelle.
On tuo forester aika vakuuttava maastossa. Sinänsä jos sitä vertaa Tiguaniin tai CR-v:hen, niin luulen että suurin ero noiden välille tulee alustan toiminnasta. Haldex osaa kyllä jakaa voimaa ihan fiksusti, mutta kun joustovarat yms. ovat noissa niin onnettomat, niin siinä sitä eroa varmaan enemmän tulee
Kyllä, Forester on minutkin vakuuttanut. Kova vääntö tullenee aikanaan olemaan seuraavasta, kunhan Outbackin seuraaja on mukana markkinoilla. Diesel moottoriin olen tykästynyt kokolailla, joten siltä osin luottavaisin mielin. Automaatti + diesel toisi varmasti Subarulle uusia asiakkaita ja myyjän mukaan tämä asia korjautuu. Mahdollisesti jo vuosimallissa 2010. Varmuutta asiasta ei taida olla?
Foresterin alusta on tarpeeksi pehmeä ja pitkä joustovarainen, joten se sallii menon aika huonossa maastossa. Siinä on selkeästi painotettu enemmän maasto-ominaisuuksia verrattuna moniin kilpailijoihin. Onhan siihen toki saatavana paljon viritysosaa ja USA:ssa se tuntuu olevan jopa aika yleistä touhua. Joten maantie ominaisuuksia voi kyllä muokata jos se ei miellytä. Jo jäykemmät vakaajatangot tekee ihmeitä. Mutta myös niille hienoille maasto-ominaisuuksille.
Rullat saa viskolukon kanssa tuon toiminnan. Toisilla renkailla ei ollankaan pitoa ja toisilla maksimi. Tilanne on sama kuin etuvetoinen ajettaisiin rullille toinen eturengas rullalla ja toinen pitävällä ( sama tilanne kuin talvella toinen pyörä putoaa tieltä ). Autohan onkin oikeasti 1-vetoinen
Sillä erolla, että Subarun Viskolla varustettu keskitasauspyörästö alkaa lukkiutua hetimiten ja voimaa jakautuu myös taakse.
Mutta rullat rullina. Niitä voidaan käyttää, kun tutkitaan nelivedon toimintatapaa ja kytkeytymis aikoja yms. Todellisuus on aina eri juttu.
Itse en kyllä huomannut merkittäviä katkoja vedossa, pieniä, mutta todennäköisimmin johtui ennemminkin etutasaspyörästöstä kuin keskeltä. Subarussa kuitenkin menee aina taakse ja eteen sama täysin momentti. Itse veto voi sitten vähän vaihdella sen mukaan miten se viskolukitus toimii, mutta yleensä ottaen se on aika hyvin nelivetoinen siltä osin, selvästi vakaammin vetoa menee molemmille akseleille, mitä vaikkapa Haldexissa.
Neliveto toimi tuon videon perusteella aivan asiallisesti. Kyllä ns. varsinaisissa "maastureissa"kin on tuollaisia pikku katkoja yksittäisten renkaiden vedossa, jossei edessä ole oikeasti 100% lukkoa, joka on todella harvinainen.
Luistonestollisena tuo neliveto on jo parempi kuin useassa 80-luvun oikeassa maasturissa, lukuunottamatta keskilukon puutetta. Mutta eihän 90-luvun Land Rover Discoveryssäkään keskilukkoa ollut. Tai se oli, muttei sille ollut nappia/kytkintä ohjaamossa eli sitä ei periaattessa ollut mahdollista käyttää normaalisti. Sen sai kuitenkin käyttöön rakentamalla sille ohjaamoon kytkimen itse. Land rover luotti siihen että luistonnesto hoitelee homman.
Tuossa videossa näyttää renkaat välillä pysähtelevän kesken ajon, milloin missäkin. Jossain kohdassa eturenkaat pyörii jopa taaksepäin vaikka auto liikkuu eteenpäin. Nelivedossa jotain vikaa... ?
Ja täältä: Fifth Gear - Landrover Freelander 2 VS Subaru Forester
Hieman toisenlainen näkökulma asiaan. Tomppa näyttää mallia kuinka maastoautot testataan...
Subarusta Tykätään!
aika uskomaton väite että subaru forester asiakkaat ovat 100% merkki uskollisia vaikka myynti onkin ollut pientä ennen diesel mallien tuloa...
BoxerDiesel:
Oli kyllä harvinaisen tyrmäävä koeajo. Eivät pitäneet Subarusta yhtään.
Pieni korjaus tähän, ei pitänyt yhtään...
Joo. Audissa samat kriteerit, ei testattu EURO NCAP jne - 8 pistettä turvallisuudesta. Subaru sai liki samoin kriteerein 3
Ja tuo Säkerhet osio ratkaisee lopputuloksen. Muuten Subbe onkin selkeä voittaja. Laitappa Säkerhet osioon 7 pistettä (mikä on edelleen alakanttiin verrattuna toisiin mainituilla kriteereillä kun USNCAP on kuitenkin testattu )...
Forester kirmasi 0-100kmh 9.6 sekuntia. Eli alitti ilmoitetun 10.4 aika reippaasti. Ja polttoainetta kului vähiten.