Saabilta tulevaa kasvojen kohotusta

39 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 00:43 GTAm kirjoitti

    joo mutta se on Alpina ei Bemu jos lisää saivarrellaan, joka siis luokitellaan Saksassa omaksi merkiksi...kyllähän maailmalta löytyy varmaan tuonkin yli olevia virivehkeitä....


    Mitenniin virivehkeitä? Ihan tavallinen uusi auto, itsekin juuri sanoit että se on oma merkkinsä.

    Alpinahan se uranuurtaja tehokkaissa dieselseissä ennenkin oli D10 biturbo-mallillaan, josta Bemu alkoi vissiin kehittämään omia tehodieseleitä. Jenkkien markkinoille automaattiversion Z8:sta teki Alpina. Muutenkin kehitystyötä on mennyt paljon siihen suuntaan eli ennenkin on Bemu ottanut käyttöönsä Alpinan tekniikkaa, viimeisin mistä kuulin oli Alpinan vahvempi takatasauspyörästö jonka Bemu otti käyttöönsä.

    Mutta mitään virivehkeitä ne ei ole, täysin samalla tavalla ja vähintään yhtä hyvien yhteistyökumppaneiden ja alihankkijoiden kanssa suunniteltuja.

      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 01:13 Putput kirjoitti
    Mutta mitään virivehkeitä ne ei ole

    Miten täsmällisesti ottaen virivehje voitaisiin määritellä?

      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 01:13 Putput kirjoitti
    Mitenniin virivehkeitä? Ihan tavallinen uusi auto, itsekin juuri sanoit että se on oma merkkinsä.


    Eikö "virivehje" sitten ole myös ihan tavallinen auto?

    Pointtina tuossa oli varmaankin se, että se ei ole BMW:n oma malli, vaan sitä on Alpinan toimesta huomattavasti muokattu.

    "...itsekin juuri sanoit että se on oma merkkinsä. " Eli sinäkin olet siis sitä mieltä, ettei se ole BMW:n auto, vaan nimenomaan Alpinan?

    Onhan monilla autotehtailla noita omia "virityspajoja", joista saa ihan tehdastakuullisen paketin. Harvempi kuitenkaan vertailee esim. Saabin kautta Hirschiltä tilattuja paketteja muiden valmistajien vakiokoneisiin.

      
  • Lainaus:
    12.06.2007 klo 19:08 GTAm kirjoitti
    myöhemmin tulee vielä 190 heppainen joka on varattu vain Fiat konsernille

    Tuo 190hv -versio tulee myös Opel Zafiraan ja joskus tulevaisuudessa 215hv -viriversiona Opel Vectraan (Autoweek)

      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 12:22 Mannni kirjoitti
    Lainaus:
    12.06.2007 klo 19:08 GTAm kirjoitti
    myöhemmin tulee vielä 190 heppainen joka on varattu vain Fiat konsernille

    Tuo 190hv -versio tulee myös Opel Zafiraan ja joskus tulevaisuudessa 215hv -viriversiona Opel Vectraan (Autoweek)


    oiskohan siihen sitten tulossa joku muu versio, en ihan ole perillä mitkä kaikki firmat näitä valmistaa ja onko kone esim aivan samanlainen kaikilla merkeillä ....ainakin Fiat powertrain ja ilmeisesti GM omalla tehtaalla Saksassa. Konehan on kai puoliksi GM ja Fiatin omistuksessa tai oikeudet valmistaa ja kehittää sitä.


    "The engine will be sold to both captive and non-captive customers, with the higher power output reserved to FGA applications."

    http://www.fptpowertrain.com/eng/pdf/Comunicato_uk.pdf

    http://www.fptpowertrain.com/eng/pdf/Scheda_tecnica_UK.pdf


      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 11:50 Mannni kirjoitti
    Lainaus:
    13.06.2007 klo 01:13 Putput kirjoitti
    Mutta mitään virivehkeitä ne ei ole

    Miten täsmällisesti ottaen virivehje voitaisiin määritellä?


    tämä onkin aika vaikea määritellä ja vielä vaikeampi tuossa Alpinan tapauksessa kun se on virallisesti oma merkki Saksassa, eihän se periaatteessa varsinainen autonvalmistaja kuitenkaan ole....en tiedä mitkä kriteerit pitää täyttyä että on oma merkki. Tuossa lauseessani ei muuten lukenut että Alpina olisi virivehje, totesin vain että tehokkaampia virivehkeitä varmaan löytyy.

      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 11:51 Turbolag kirjoitti
    Eikö "virivehje" sitten ole myös ihan tavallinen auto?

    Pointtina tuossa oli varmaankin se, että se ei ole BMW:n oma malli, vaan sitä on Alpinan toimesta huomattavasti muokattu.

    "...itsekin juuri sanoit että se on oma merkkinsä. " Eli sinäkin olet siis sitä mieltä, ettei se ole BMW:n auto, vaan nimenomaan Alpinan?

    Onhan monilla autotehtailla noita omia "virityspajoja", joista saa ihan tehdastakuullisen paketin. Harvempi kuitenkaan vertailee esim. Saabin kautta Hirschiltä tilattuja paketteja muiden valmistajien vakiokoneisiin.

    Eiköhän 'virivehkeen' määritelmä ole aika pitkälti se että autosta vain 'ruuvia vääntämällä' eli teholastulla, pakoputkistolla tms. otetaan vähän lisää tehoa irti ja ehkä urheilualusta. Alpina on aika lähellä tätä määritelmää mutta kuitenkin aika kaukana koska sen verran hyvätasoista ja laajaa on oma kehitystyö ja selvästi autonvalmistajien tapaan kehittävät näitä malleja. Muutenhan esim. 330i olisi vain 325i:n 'viriversio'.

    On eri asia jos auto tehdään samalla tavalla kuin siihen mallistoon merkin oma eri moottoriversio. Varsinkin kun kehitystyö on suurten tekijöiden yhdessä toteuttama ja standardit ovat täysin samat kuin muillakin tuotantomalleilla, niin on syytäkin siihen että valmistaja on saanut itsenäisen valmistajan statuksen.

    Alpina on tavallaan BMW:n erikoismalli ja siten paljon enemmän Bemu kuin mitä Speedster oli Opel, paljon enemmän Bemu kuin mitä C1 on Citroen, paljon enemmän Bemu kun mitä Cayenne on Porsche, paljon enemmän Bemu kuin mitä C70 on Volvo, jne. jne...

    Miten sitä voi tai edes pitäisi muutenkaan määritellä mikä on tarkkaan mitäkin merkkiä, onhan jokaisen konsernin sisälllä ja myös konsernien välillä kehitys-, valmistus-, ym. työtä vaikka kuinka paljon! Se että Alpina on eksklusiivisten (!) autojen pieniä määriä tuottava lafka ei tee sen tuotteista yhtään sen vähempää omaa Alpinaa, mutta toisaalta ne pohjautuvat niin kovasti Bemuun että kyllä niitä pidetään selvästi Bemujen erikoismalleina ja Bemuiksi kutsutaan tiedotusvälineissäkin.

    Ehkä yksi hyvä tapa määritellä on se että auton voi tilata merkin kuten Alpinan omasta organisaatiosta eikä lähtökohtana ole liukuhihnalta tullut valmis auto jota ruvetaan sitten sen jälkeen muutella.

      
  • Saabiin palatakseni, ihan mukavan näköinen tuo uusittu 9-3. Varsinkin sportcombissa on tähän mennessä ollutkin keula ja perä vähän kuin eri paria, nyt tulee keulaankin sopivasti modernimpaa ilmettä.

      
  • Lainaus:
    15.06.2007 klo 09:03 AkiK kirjoitti
    Saabiin palatakseni, ihan mukavan näköinen tuo uusittu 9-3. Varsinkin sportcombissa on tähän mennessä ollutkin keula ja perä vähän kuin eri paria, nyt tulee keulaankin sopivasti modernimpaa ilmettä.



    Tyylikäs on, mutta ei entinenkään paha ole, luokkansa kauneimpia autoja mielestäni.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit