Tuo bemarin 7-portainen laatikko on Getragin valmiste. Tosin luonnollisesti eri kuin poikkitaiskoneisissa. En ole päässyt tuota vielä testaamaan.
Getragin DSG (Powershift nimeltään) löytyy pienempikoneisista Volvoista ja vissiin Dodgeista ym. Noita versioita on erilaisia sen mukaan, paljonko laatikon pitää vääntöä kestää.
Dodgessa tosiaan sama laatikko pumpparin kaverina. Kumpa tulisi myös bensakoneisiin. Minäkin rankkaan tuon lootan kyllä parhaisiin automaattehin kuuluvaksi. Tietyllä tavalla paremmaksi kuin DSG: tuntuma hyvällä tavalla lähempänä perinteistä automaattia, silti ei mikään hidastelija.
Mielestäni on täysin mielipuolista, ettei Volvo käytä tuota laatikkoa isommissa malleissaan. Vääntöä lujin noista kestää vajaa 500 nm, joten sopisi isompiinkin Volvoihin. Kaikkein hupaisinta on, että Volvolla on Getragin kanssa yhteinen tehdas ja se on kyseisen firman suurin yhteistyökumppani mitä vaihteistoihin tulee.
Tutkimattomat ovat autonvalmistajien tiet. Toisaalta perinteisellä automaatilla on edeleen erittäin hyviä puolia, joihin ei päästä kaksoiskytkinautomaatilla. Kaikkein ihmeellisintä Volvon tapauksessa lienee se, ettei se saanut Aisinilta terästettyä laatikkoa uusia dieseleitään varten, kun PSA:n tuotteisiin ko. vaihteistopulju pystyy tajoamaan tuotteen, joka ilmeisesti kestää n. 500 newtonia vääntöä tulevassa 3.0 HDI:ssä. Saa nähdä onko myös kestävyys kunnossa tuolla yhdistelmällä pidemmässä juoksussa ja/tai kovassa käytössä.
Itselläni oli 996 Turbo vaihtoehto, mutta kun olen turhamainen ihminen, niin se tyssäsi siihen keulan ulkonäköön. 997 näyttää jo todella hienolta, aidolta Porschelta, mutta se olisi mennyt ainakin isommilla koneilla budjetista heittämällä yli.
993 on aina kiehtonut, ulkonäkö aivan samaa kamaa kuin 997:ssa, mutta menee jo vähän liian vanhaksi ja 993 pitää arvonsa aivan törkeän hyvin. Nuo ovat aivan saman hintaisia 996:den kanssa. Näkyy, että monille 993 oli se viimeinen puhdas Porsche ilmajäähdytyksineen ja ajettavuuksineen. Epäilen, että myös ulkonäkö on osasyynä.
Oli vasta alustavaa puhetta tuosta ajelusta Californialla auton omistavan kaverin kanssa. On pitkän linjan italomies, ja ainakin hänen mielestään Californiakin on luonteeltaan ihan täysi Ferrari, vaikka helposti lähestyttävämpi onkin.
Jaakko:
Vahva veikkaus, että laatikko tulee joltain muulta toimittajalta kuin Aisinilta. Aisinilla ei nettisivujen mukaan ole laatikkoa, joka kestäisi likimainkaan tuollaisia vääntöjä. Aisinin 6-portainen kestää Aisinin ilmoituksen mukaan 440 nm, ja jo noilla väännöillä on laatikkoja paukkunut takseissa. Sen takia uuden D5:den vääntökin on rajoitettu.
Nooh, uuteen S60:seen tulee 1.6T 180 hv suorasuihkukone ja tuo Powershift. Saadaan Volvonkin bensakoneiden kulutus vähän inhimillisemmälle tasolle. Kone tulee mitä todennäköisimmin muihinkin malleihin. Esimerkiksi V70/S80 malleissa on aivan huikea tehoero 2.5T:n ja 2.0:n välillä, lähemmäs 100 hv.
Vahva veikkaus, että laatikko tulee joltain muulta toimittajalta kuin Aisinilta. Aisinilla ei nettisivujen mukaan ole laatikkoa, joka kestäisi likimainkaan tuollaisia vääntöjä. Aisinin 6-portainen kestää Aisinin ilmoituksen mukaan 440 nm, ja jo noilla väännöillä on laatikkoja paukkunut takseissa. Sen takia uuden D5:den vääntökin on rajoitettu.
Niinhän sitä on rajoitettu, juu. PSA:n tapauksessa väännön rajoittaminen Aisinille sopivaksi olisi tosin tarkoittanut sitä, että vääntöä ei olisi voinut nostaa yhtään 2.7:sta. Huonompi homma, ja olisi voinut viedä osan kulutusedustakin, jos siihen osittain pyritään entistä paremmilla väännöillä alemmilla kierrosluvuilla.
Nyt kuitenkin näyttäisi siltä, että vääntöä olisi tosiaan tuohon 500 nm:n pintaan. Aisinia epäilen toimittajaksi siksi, että TF-80 ainakin tietääkseni on kuitenkin väännönkestävin markkinoilla olevista poikittaisvaihteistoista. GM:n ja Fordin yhteistyölaatikko ehkä toisiksi suurimmille väännöille mitoitettu?
Kyseessä siis joka tapauksessa uusi tai ainakin uudistettu vaihteistotyyppi. Jäämme odottelemaan mielenkiinnolla.
Aisinin TF-80 kestää 440 nm. Getragin Powershift kestää 470 nm ja löytyyhän sitten vielä tämä Getragin variaattori joka kestää tasan 500 nm. Tulee ihan kohta markkinoille:
Nooh, uuteen S60:seen tulee 1.6T 180 hv suorasuihkukone ja tuo Powershift. Saadaan Volvonkin bensakoneiden kulutus vähän inhimillisemmälle tasolle. Kone tulee mitä todennäköisimmin muihinkin malleihin. Esimerkiksi V70/S80 malleissa on aivan huikea tehoero 2.5T:n ja 2.0:n välillä, lähemmäs 100 hv.
Jossain näin jutun Fordin seuraavasta C-Maxista tms. jossa kerrottiin olevan tuo 1.6T+Powershift, lienee kysymys samanlaisesta paketista kuin tuossa Volvossa?
Takaisin aloituksen aiheeseen, ajoin vuorokauden verran E 350 CDI Coupea tuolla 7-vaihteisella tomaatilla.
Oikeastaan fiilikseksi jäi aika paljon sama kuin aloittajalla. Hienon näköinen auto, eikä siinä sinänsä ole mitään vikaa, mutta vau efekti kuitenkin jäi puuttumaan. Kone on kyllä ihan hieno, mukavaa vääntöä ja laatikko toimii todella nätisti tuon kanssa. Sisätilojen laatuvaikutelma oli hyvä, mutta en vieläkään pidä kulmikkaasta muotoilusta sisätiloissa.
Hiljaisuus oli positiivinen yllätys myös, tosin auto oli vakio rengastuksella. Itseäni harmittaa se, että tuohon ei saa E sedaniin saatavaa ilmajousitusta, vaikka tuossa säädettävä iskunvaimennus onkin. Tuo ei kuitenkaan pääse lähellekkään ilmajousituksen mukavuutta ja tarvittaessa sporttisuutta.
Oikeastaan kilpailijoihin verrattuna tilanne on pysynyt samana, 3-sarjan coupe on parempi ajaa ja moottorit ovat vielä parempia, mutta MB on edustavampi ja jotenkin arvokkaamman oloinen. A5 on samalla tasolla ajettavuudessa, mutta Mb on sisältä isompi.
Kone on kyllä ihan hieno, mukavaa vääntöä ja laatikko toimii todella nätisti tuon kanssa.
Niin, vähän hassua kyllä, mutta kun olin joskus kaverin kyydissä GLK 350 CDI:ssä, niin se kone kuulosti minusta talla pohjassa kiihdytyksissä jopa sivistyneemmältä kuin tuo bensaversio.
Hiljaisuus oli positiivinen yllätys myös, tosin auto oli vakio rengastuksella. Itseäni harmittaa se, että tuohon ei saa E sedaniin saatavaa ilmajousitusta, vaikka tuossa säädettävä iskunvaimennus onkin. Tuo ei kuitenkaan pääse lähellekkään ilmajousituksen mukavuutta ja tarvittaessa sporttisuutta.
itse en pidä vakiorengastusta huonona asiana koska ainakaan suomen olosuhteissa. näyttääkö auto huonolta vakiona?
ilmajousitusta kun ei saa c-sarjalaiseen mihin tuo coupe ns.pohalevyltään perustuu...
Ehkä ymmärsit hiukan väärin, eli osasyy hiljaisuudelle oli juuri vakiorengastus toisin kuin aloittajan ajamassa yksilössä.
Omaan silmään kyllä 17" vanne näytti aika mitäänsanomattomalle, eli vaihtaisin tuohon 18" tai 19" vanteet. Minulla on nyt toinen Mb menossa 19" rengastuksella, takana leveys 285 ja tuo koko toimii Mb:ssä hyvin, se ei ole ollenkaan uraherkkä. Vakiorengasta suurempi melu on ainoa haitta.
Itselläni oli aiemmin ilmajousitus ja nyt on hydraulisesti toteutettu aktiivijousitus. Noiden jälkeen on hiukan vaikea palata normaalijousitukseen, tuntuu hölmölle kun töyssyt täräyttää mutta sitten jäykkyyttä tarvittaessa sitä ei saakkaan riittävästi. Myös maavaran säätömahdollisuus on minulle erittäin tärkeä. Tuota ilman voi ihan hyvin elää, mutta kun siihen kerran tottuu, ei haluaisi enää huonompaan palata.
individual:
-saman havainnon tein itsekkin, mutta onhan mieletön pelikin, joten anna palaa vaan
Dodgessa tosiaan sama laatikko pumpparin kaverina. Kumpa tulisi myös bensakoneisiin. Minäkin rankkaan tuon lootan kyllä parhaisiin automaattehin kuuluvaksi. Tietyllä tavalla paremmaksi kuin DSG: tuntuma hyvällä tavalla lähempänä perinteistä automaattia, silti ei mikään hidastelija.
Tutkimattomat ovat autonvalmistajien tiet. Toisaalta perinteisellä automaatilla on edeleen erittäin hyviä puolia, joihin ei päästä kaksoiskytkinautomaatilla. Kaikkein ihmeellisintä Volvon tapauksessa lienee se, ettei se saanut Aisinilta terästettyä laatikkoa uusia dieseleitään varten, kun PSA:n tuotteisiin ko. vaihteistopulju pystyy tajoamaan tuotteen, joka ilmeisesti kestää n. 500 newtonia vääntöä tulevassa 3.0 HDI:ssä. Saa nähdä onko myös kestävyys kunnossa tuolla yhdistelmällä pidemmässä juoksussa ja/tai kovassa käytössä.
Itselläni oli 996 Turbo vaihtoehto, mutta kun olen turhamainen ihminen, niin se tyssäsi siihen keulan ulkonäköön. 997 näyttää jo todella hienolta, aidolta Porschelta, mutta se olisi mennyt ainakin isommilla koneilla budjetista heittämällä yli.
993 on aina kiehtonut, ulkonäkö aivan samaa kamaa kuin 997:ssa, mutta menee jo vähän liian vanhaksi ja 993 pitää arvonsa aivan törkeän hyvin. Nuo ovat aivan saman hintaisia 996:den kanssa. Näkyy, että monille 993 oli se viimeinen puhdas Porsche ilmajäähdytyksineen ja ajettavuuksineen. Epäilen, että myös ulkonäkö on osasyynä.
Oli vasta alustavaa puhetta tuosta ajelusta Californialla auton omistavan kaverin kanssa. On pitkän linjan italomies, ja ainakin hänen mielestään Californiakin on luonteeltaan ihan täysi Ferrari, vaikka helposti lähestyttävämpi onkin.
Jaakko:
Vahva veikkaus, että laatikko tulee joltain muulta toimittajalta kuin Aisinilta. Aisinilla ei nettisivujen mukaan ole laatikkoa, joka kestäisi likimainkaan tuollaisia vääntöjä. Aisinin 6-portainen kestää Aisinin ilmoituksen mukaan 440 nm, ja jo noilla väännöillä on laatikkoja paukkunut takseissa. Sen takia uuden D5:den vääntökin on rajoitettu.
Nooh, uuteen S60:seen tulee 1.6T 180 hv suorasuihkukone ja tuo Powershift. Saadaan Volvonkin bensakoneiden kulutus vähän inhimillisemmälle tasolle. Kone tulee mitä todennäköisimmin muihinkin malleihin. Esimerkiksi V70/S80 malleissa on aivan huikea tehoero 2.5T:n ja 2.0:n välillä, lähemmäs 100 hv.
Ja mitä ilmeisimmin myöskin Porschen jälkeen seuraava laatuaan, jossa on myös yhdistetty kaksoiskytkin vaihteisto start/stop tekniikkaan.
Niinhän sitä on rajoitettu, juu. PSA:n tapauksessa väännön rajoittaminen Aisinille sopivaksi olisi tosin tarkoittanut sitä, että vääntöä ei olisi voinut nostaa yhtään 2.7:sta. Huonompi homma, ja olisi voinut viedä osan kulutusedustakin, jos siihen osittain pyritään entistä paremmilla väännöillä alemmilla kierrosluvuilla.
Nyt kuitenkin näyttäisi siltä, että vääntöä olisi tosiaan tuohon 500 nm:n pintaan. Aisinia epäilen toimittajaksi siksi, että TF-80 ainakin tietääkseni on kuitenkin väännönkestävin markkinoilla olevista poikittaisvaihteistoista. GM:n ja Fordin yhteistyölaatikko ehkä toisiksi suurimmille väännöille mitoitettu?
Kyseessä siis joka tapauksessa uusi tai ainakin uudistettu vaihteistotyyppi. Jäämme odottelemaan mielenkiinnolla.
Aisinin TF-80 kestää 440 nm. Getragin Powershift kestää 470 nm ja löytyyhän sitten vielä tämä Getragin variaattori joka kestää tasan 500 nm. Tulee ihan kohta markkinoille:
http://www.getrag.de/en/233
turbo-kiisseli:
Audillakin on A4:ssä nykyään start/stop. Sitä ei sitten saa DSG boksin yhteyteen?
Audilla vain manuaalin kanssa.
simppa:
Jossain näin jutun Fordin seuraavasta C-Maxista tms. jossa kerrottiin olevan tuo 1.6T+Powershift, lienee kysymys samanlaisesta paketista kuin tuossa Volvossa?
1.6T on Fordin ecoboost koneita, joten sama paketti kysymyksessä. En tosin tiedä, tuleeko tuosta koneesta eri tehoversioita.
Oli näköjään 180hp
http://fi.worldcarfans.com/9090303.003/ford-iosis-max-konsepti
Samat tehoinen kuin Volvossakin
Takaisin aloituksen aiheeseen, ajoin vuorokauden verran E 350 CDI Coupea tuolla 7-vaihteisella tomaatilla.
Oikeastaan fiilikseksi jäi aika paljon sama kuin aloittajalla. Hienon näköinen auto, eikä siinä sinänsä ole mitään vikaa, mutta vau efekti kuitenkin jäi puuttumaan. Kone on kyllä ihan hieno, mukavaa vääntöä ja laatikko toimii todella nätisti tuon kanssa. Sisätilojen laatuvaikutelma oli hyvä, mutta en vieläkään pidä kulmikkaasta muotoilusta sisätiloissa.
Hiljaisuus oli positiivinen yllätys myös, tosin auto oli vakio rengastuksella. Itseäni harmittaa se, että tuohon ei saa E sedaniin saatavaa ilmajousitusta, vaikka tuossa säädettävä iskunvaimennus onkin. Tuo ei kuitenkaan pääse lähellekkään ilmajousituksen mukavuutta ja tarvittaessa sporttisuutta.
Oikeastaan kilpailijoihin verrattuna tilanne on pysynyt samana, 3-sarjan coupe on parempi ajaa ja moottorit ovat vielä parempia, mutta MB on edustavampi ja jotenkin arvokkaamman oloinen. A5 on samalla tasolla ajettavuudessa, mutta Mb on sisältä isompi.
individual:
Niin, vähän hassua kyllä, mutta kun olin joskus kaverin kyydissä GLK 350 CDI:ssä, niin se kone kuulosti minusta talla pohjassa kiihdytyksissä jopa sivistyneemmältä kuin tuo bensaversio.
individual:
Ehkä ymmärsit hiukan väärin, eli osasyy hiljaisuudelle oli juuri vakiorengastus toisin kuin aloittajan ajamassa yksilössä.
Omaan silmään kyllä 17" vanne näytti aika mitäänsanomattomalle, eli vaihtaisin tuohon 18" tai 19" vanteet. Minulla on nyt toinen Mb menossa 19" rengastuksella, takana leveys 285 ja tuo koko toimii Mb:ssä hyvin, se ei ole ollenkaan uraherkkä. Vakiorengasta suurempi melu on ainoa haitta.
Itselläni oli aiemmin ilmajousitus ja nyt on hydraulisesti toteutettu aktiivijousitus. Noiden jälkeen on hiukan vaikea palata normaalijousitukseen, tuntuu hölmölle kun töyssyt täräyttää mutta sitten jäykkyyttä tarvittaessa sitä ei saakkaan riittävästi. Myös maavaran säätömahdollisuus on minulle erittäin tärkeä. Tuota ilman voi ihan hyvin elää, mutta kun siihen kerran tottuu, ei haluaisi enää huonompaan palata.