Ja jos vielä vähän tarkennetaan, niin Fiatilla ajaisi paljon mieluummin kuin Avella, juuri sen kone-vaihteisto-yhdistelmän takia, mutta omistaa en sitä haluaisi.
Sitä vaan en ymmärtänyt, että jos Fiatin jälleenmyyntiarvo taksina on huono, sitä ei kannata hankkia. Samaan hengenvetoon jutellaan kuitenkin jostain mersukyydeistä. Siinäkö sitä rahaa palaa vähemmän?
Ymmärsin lyhyesti, että ave ja fiat ovat suht lähellä hankintahinnaltaan, mutta fiatin hyvitys vaihtaessa heikko verrattuna aveen. Moni taksari varmaan ajattelee kokonaiskustannuksia, joten mese ei tule kysymykseen kalustona nykyään. Ollaan valmiita tinkimään kulkineen imagosta kustannusten takia. Ei sillä ole väliä mitä kansa tolpilla ajattelee, kun on kyse leivästä.
Toyota Avensis 2.2 D-4D 150 Clean Power Luxury Technical/Elegant Wagon 43 130
Eli kyllä eroa on hinnassa.
Kyllä niitä eemeleitä ainakin viime viikonloppuna oli faceliftattujakin ihan pirun paljon liikenteessä takseina. Tokkopa ne taksarit niitä romuttaneet viikon aikana ovat. Näinpä muuten taksina myös muutaman S-sarjan mersun ja 7-sarjan puimurin. Uudet Volvot (S80 & V70) olivat myös vallanneet tolpat. Eli ei se tilanne miksikään ole muuttunut. Mersut yhä suosittuja tolpilla kuten myös S80 ja enenevässä määrin myös 5-sarjalainen.
Luulisi muuten, että 300C:n jälleenmyyntiarvo ei ole kovin kummoinen? Siltikin noita näkee takseina yllättävän paljon.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 17.10.2007 klo 19:58]
Perustin kommenttini lähinnä "ammattilaisen" viestiin Delta-Auton tarjouksesta taksareille. Jos pitänee paikkansa, niin ymmärtää että fiat ei ole heille kovinkaan haluttu. Meikäläiselle on yksi ja sama mitä merkkejä tolpilla seisoo, ei ole tarvetta enään niitä käyttää.
Kyllä näitä avejakin alkaa näkyä tolpilla mielestäni jopa enenevässä määrin.
PS. Simppa, jostain syystä olen ymmärtänyt (ehkä väärin) että oleskelet pääasiassa Saksassa?
[quote title="17.10.2007 klo 19:36 MMS kirjoitti"]
"Ymmärsin lyhyesti, että ave ja fiat ovat suht lähellä hankintahinnaltaan, mutta fiatin hyvitys vaihtaessa heikko verrattuna aveen. Moni taksari varmaan ajattelee kokonaiskustannuksia, joten mese ei tule kysymykseen kalustona nykyään."
No onhan tuo merkillinen ala, jos ei kaikkien tarvitse kokonaiskustanuksia ajatella.
"Ollaan valmiita tinkimään kulkineen imagosta kustannusten takia. Ei sillä ole väliä mitä kansa tolpilla ajattelee, kun on kyse leivästä."
No mitä se kansa mahtaa ajatella? Lentokentälle pitää päästä Mersulla, Toyotalla ei oikein mukavasti pääse? Tai ravintolasta umpijuovuksissa kotiin.
Minulle on ainakin ihan sama, millä autolla mennään. Kunhan kaikki mahtuu mukaan. Kaksi epämiellyttävintä taksimatkaa muuten olen ajanut Mersulla. Toinen oli C-sarjan auto, josta yksinkertaisesti loppui tila. Toinen oli E-sarjan auto, jonka nahkaverhoiltu takapenkki oli toivottoman liukas. Ovenkahvasta sai pitää kiinni, että pysyi kurveissa paikoillaan.
Erikoisin oli Venäjällä tehty taksimatka vanhalla kunnon takaveto Ladalla. Eräänlaista nostalgiaa sekin, lisäksi ihan hyvä kyyti.
[quote title="17.10.2007 klo 20:25 Herbert kirjoitti"]
Minulle on ainakin ihan sama, millä autolla mennään. Kunhan kaikki mahtuu mukaan. Kaksi epämiellyttävintä taksimatkaa muuten olen ajanut Mersulla. Toinen oli C-sarjan auto, josta yksinkertaisesti loppui tila. Toinen oli E-sarjan auto, jonka nahkaverhoiltu takapenkki oli toivottoman liukas. Ovenkahvasta sai pitää kiinni, että pysyi kurveissa paikoillaan.
Erikoisin oli Venäjällä tehty taksimatka vanhalla kunnon takaveto Ladalla. Eräänlaista nostalgiaa sekin, lisäksi ihan hyvä kyyti.
Sitä saa mitä tilaa, eli makunsa kullakin, olis oma corolla ollut varmaan paras.
Sitä saa mitä tilaa, eli makunsa kullakin, olis oma corolla ollut varmaan paras.
Näin on.
Koskaan en taksia tilatessa ole esittänyt toiveita auton suhteen. C-Mersu oli taksiaseman jonossa ensimmäisenä, E-sarja tuli tilauskeskuksen kautta. Molemmilla päästiin hienosti perille. Aivan kuten Ladallakin.
Olen ihmetellyt miksi taksien pitää olla suomessa niin "arvokasta" kalustoa. Itseasiassa tyhmiähän taksarit ovat! Itse en ainakaan pistäisi rahojani mihinkään E-Meseen kun Avensis hoitaa saman asian. Todennäköisesti halvemmallakin...
Kuukausi sitten Milanossa käydessäni olin mm. vanhan Xantian kyydissä, Grande Punto oli yleinen. Yhtään E-mallia ei keskustassa Duomon ympärillä ollut! Ei myöskään Volvoja, Audeja, Bemuja, yms. Halpaa peruskalustoa niinkuin pitääkin ja hinnat 1/4 suomen vastaavista. Joskus se kotomaammekin joutuu vielä markkinatalouden kouriin...
Toyota Avensis 2.2 D-4D 150 Clean Power Luxury Technical/Elegant Wagon 43 130
Eli kyllä eroa on hinnassa.
Kyllä niitä eemeleitä ainakin viime viikonloppuna oli faceliftattujakin ihan pirun paljon liikenteessä takseina. Tokkopa ne taksarit niitä romuttaneet viikon aikana ovat. Näinpä muuten taksina myös muutaman S-sarjan mersun ja 7-sarjan puimurin. Uudet Volvot (S80 & V70) olivat myös vallanneet tolpat. Eli ei se tilanne miksikään ole muuttunut. Mersut yhä suosittuja tolpilla kuten myös S80 ja enenevässä määrin myös 5-sarjalainen.
Luulisi muuten, että 300C:n jälleenmyyntiarvo ei ole kovin kummoinen? Siltikin noita näkee takseina yllättävän paljon.
34600 ja 36500. Siinä ovat perus-diesel-aven-farkkujen hinnat. Niihinhän viittasin jo aiemmin. Eli ne ovat niitä myydyimpiä malleja.
Ja mitä mersuun tulee, niin en ole kai sanonutkaan, että se on on mikään järkivaihtoehto. Monet ovat jo pois siirtyneet, ja se liike jatkunee tulevaisuudessakin.
Mutta auton hankinta ei ole kovinkaan iso kuluerä kokonaiskustannuksissa, vaikka monet sitä luulee.
Ja mitä vapauttamiseen tulee, niin voisi tutustua vaikka siihen, miten kävi länsinaapurissa kun kaikki kynnellekykenevät ählyt saivat ruveta harjoittamaan taksiautoiljan ammattia...
Ja mitä vapauttamiseen tulee, niin voisi tutustua vaikka siihen, miten kävi länsinaapurissa kun kaikki kynnellekykenevät ählyt saivat ruveta harjoittamaan taksiautoiljan ammattia...
Nimenomaan, käyn säännöllisesti tutustumassa näin asiakkaan näkökulmasta. Siellä voi aidosti valita halvan tai kalliin. Mitään ongelmaa ei ole, kunhan muistaa varmistaa hinnan etukäteen.
Mitä kuskeihin tulee, siellähän on se tämänpäivän tyypillinen medelsvensson puikoissa, kotoisin Irakista tms. ja puhuu huonoa ruotsia.
Ja mitä vapauttamiseen tulee, niin voisi tutustua vaikka siihen, miten kävi länsinaapurissa kun kaikki kynnellekykenevät ählyt saivat ruveta harjoittamaan taksiautoiljan ammattia...
Nimenomaan, käyn säännöllisesti tutustumassa näin asiakkaan näkökulmasta. Siellä voi aidosti valita halvan tai kalliin. Mitään ongelmaa ei ole, kunhan muistaa varmistaa hinnan etukäteen.
Mitä kuskeihin tulee, siellähän on se tämänpäivän tyypillinen medelsvensson puikoissa, kotoisin Irakista tms. ja puhuu huonoa ruotsia.
Nimenomaan, ja Suomen taksipalvelu on kerta toisensa jälkeen asiakastyytyväisyystutkimuksissa todettu laadukkaaksi. Ja juuri siksi, että täällä kuskit osaavat asiansa, osaavat kieltä, autot ovat siistejä ja hinnat on etukäteen tiedossa, ei tarvitse ruveta huutokauppaa käymään. Kenties tilanne on Ruotsissakin rauhoittunut, mutta vapautus ei ollut mikään askel parempaan.
Ja toisin kuin luullaan, valtaosa euroopan maista on taksiliikenteen osalta tavalla tai toisella säännösteltyä.
Nimenomaan, ja Suomen taksipalvelu on kerta toisensa jälkeen asiakastyytyväisyystutkimuksissa todettu laadukkaaksi. Ja juuri siksi, että täällä kuskit osaavat asiansa, osaavat kieltä, autot ovat siistejä ja hinnat on etukäteen tiedossa, ei tarvitse ruveta huutokauppaa käymään. Kenties tilanne on Ruotsissakin rauhoittunut, mutta vapautus ei ollut mikään askel parempaan.
Ja toisin kuin luullaan, valtaosa euroopan maista on taksiliikenteen osalta tavalla tai toisella säännösteltyä.
Heh, hyvä vitsi!!
Kuuluu samaan sarjaan kuin HS:n jatkuvat 'tutkimukset' joissa Suomi todetaan ties missä kategorioissa maailman parhaaksi! Niitä ei perustella kovin hyvin ja useimmiten paljastuvat yksipuolisiksi tilastoyksinkertaistuksiksi ja epäsuosiollisia tutkimuksia ei missään puolestaan mainita. Mikäköhän taho tuonkin 'tutkimuksen' on tehnyt, ja mihin asiakkaat voisivat palvelutasoa verrata?
Mielummin käyn huutokauppaa tai 'joudun' valikoimaan minkälaisen palvelutason haluan kuin on pakko maksaa kiinteät sikahinnat hieltä haisevan Avensiksen kyydissä istumisesta (arpaonnellahan saattaa alla olla Mersu, viimeksi täysin uusi huippumallinen 4Matic E-Mersu vei kunnon kiertoajelulle Helsingissä ja yritti pokkana pyytää kertynyttä hintaa). Tämä siis jos edes arkipäivänä saa auton ilman puolen tunnin odotusta tai jopa joutuu soittamaan ja kyselemään auton viipymistä vain saadakseen selville että 'olisi pitänyt osata tilata uudestaan kun auto ei tullut ajoissa' eli tilaus olikin jätetty hoitamatta eikä ketään tulossa tilalle...
Mielummin joudun kertomaan osoitteen vaikka viittomakielellä tai näyttämällä kartasta kuin ylläpidän tuollaista hyödytöntä monopolia (josta ei edes kuskit hyödy vaan ainoastaan luvanhaltijat ja vissiin liiton työntekijät, asiakkaat ei ainakaan). Kumma kun minulla ei oikeastaan missään maassa ole ollut taksien kanssa ongelmia vaikka en puhuisikaan samaa kieltä. Ok, kerran jouduin kaapatuksi mutta se olikin omanlaisensa maa ja pääsin tilanteesta ilman mitään naarmuja tai mitään menetettyä omaisuutta, vain aikaa meni hukkaan...
On kansantalouden perusfakta että monopoli ei tuo mitään hyötyä vaan hukkaa resursseja. Suomalaiset taksikuskit ovat kyllä varmasti sen verran osaavaa väkeä että parempi olisikin saada heistä suuri osa tuottavampaan työhön ja muita tilalle taksin puikkoihin. Ja ne kuskit jotka ovat niin ylivoimaisen hyvää palvelutasoa tarjoavat kai pärjäävät myös huonompia kilpailijoita vastaan?
Ei kuskien osaaminen mihinkään katoa jos lupia ei olisi säännöstelty samalla tavalla, ja laadukkaat firmat kyllä erottuisivat edukseen jos näin kävisikin. Eihän kukaan VAATIMUSTEN löysäämistä ehdota! Kyytien hinnat eivät ole edes pääasia, Suomen järjettömällä yleisellä hintatasolla ne tuskin paljon tippuisivatkaan?
Ehkä avaamalla poteroihin kaivautunutta saavutettujen etujen puolustusjärjestelmää saataisiin säännöllinen räikeä työaika- ja palkkausasioiden rikkominen myös esille?
Vähän ohi aiheen. No, Fiatit näyttää kyllä erittäin hyviltä ja Abarthit nostavat haluttavuutta entisestään...
Ne jotka IHAN AIKUISTEN OIKEASTi käyttävät suomalaista taksia, TIETÄVÄT, että se on todellakin laadukasta. Paskanjauhajat sen sijaan eivät ole yleensäkään mihinkään tyytyväisiä. Eli tuota vuodatusta ei jaksa sen enempää ruveta kommentoimaan.
Ne jotka IHAN AIKUISTEN OIKEASTi käyttävät suomalaista taksia, TIETÄVÄT, että se on todellakin laadukasta. Paskanjauhajat sen sijaan eivät ole yleensäkään mihinkään tyytyväisiä. Eli tuota vuodatusta ei jaksa sen enempää ruveta kommentoimaan.
Ei sitä taksikuskilta muuta odotakaan kuin 'on se laadukasta, on se laadukasta' -mantran hokemista toivoen ensinnäkin että se uskotaan ja toisekseen että se auttaisi jotain vaikka totta olisikin.
Laadukkaampaa kyytiä saa halvemmalla monessa maassa limusiinipalvelulta. En muutenkaan ymmärrä mitä tuo väitetty laatu sisältää. Ja mihin se katoaisi kun kerran vaatimukset pysyvät tottakai samoina.
Se missä tuo laatu muka näkyisi on suuri mysteeri, ja miksei asiakkailla saisi olla valinnanvaraa itse päättää mitä haluavat onkin toinen juttu. Miksi asiakkaat saavat vain sen mitä annetaan, mikä vapaudessa niin paljon pelottaa? Vastauksen tuohon kysymykseen tiedämme, luvanhaltijoilla on tottakai intressit puolustaa etuaan vaikka muut kärsisivät. Asiakkaiden etu ei todellakaan ole ensimmäisenä mielessä, työntekijöiden etu ei myöskään. Jäljelle jää vissiin taksiliitot tai mitä ovatkaan ja luvanhaltijat.
Ehkä siksi taksiluvan haltijat eivät enempää pysty asiasta sanomaan. 'Laadulla' koitetaan oikeuttaa muitakin protektionistisia järjestelmiä Suomessa. Jos laatu on todellista niin ihmiset maksaisivat siitä myös vapaassa järjestelmässä.
En muutenkaan ymmärrä mitä tuo väitetty laatu sisältää. Ja mihin se katoaisi kun kerran vaatimukset pysyvät tottakai samoina.
Laatu tarkoittaa sitä että kuskilla on edes jokin alkeellinen taju minne ollaan menossa. MAtkusta työkseni paljon ja lähes poikkeuksetta esim. Saksassa tai Ranskassa kuskit ovat täysin pihalla osoitteista. Halutaan vaan asiakas sisään...yes yes.
Ehkä on ollut vain huonoa tuuria. Berliini on ehdottomasti aivan huippu tietämättömien kuskien suhteen.
Laatua on siisti auto, suorin/nopein tie perille. Plussaa saa jos osaa kertoa poroturistille vinkkejä ravintoloista yms.
Tuli tossa koeistuttua ja näpelöityä uusia Fiat Bravo ja Linea malleja,tekivät positiivisen vaikutuksen,muotoilu on onnistunut ja Linea on kyllä noin halvaksi autoksi tosi kivan näköinen,pitkästä aikaa siisteimmän oloiset Fiatit! Edellinen nätti Fiat taisi olla Fiat Coupe joskus vuonna -94...
Ihan viattomia nuo uudet Fiat Lineat eivät ole, googlettamalla "fiat linea ruoste" löytyi mm. seuraavaa:
Niin, ovathan Croma,Linea,Bravo,500 ja Grande Punto hyvin muotoiltuja autoja.Mutta ei muotoilu Fiatin arvostusta mielestäni kasvata.Onhan se nähty Bravo/Brava/Marea-mallisarjan myynnissäkin ja arvo tippuu.Eikä Fiat teknisesti mikään paras ole.Meillä tosin oli Marea ja se oli ihan hyvä auto italialaiseksi.Yllättävää.
Ja jos vielä vähän tarkennetaan, niin Fiatilla ajaisi paljon mieluummin kuin Avella, juuri sen kone-vaihteisto-yhdistelmän takia, mutta omistaa en sitä haluaisi.
Sitä vaan en ymmärtänyt, että jos Fiatin jälleenmyyntiarvo taksina on huono, sitä ei kannata hankkia. Samaan hengenvetoon jutellaan kuitenkin jostain mersukyydeistä. Siinäkö sitä rahaa palaa vähemmän?
Ymmärsin lyhyesti, että ave ja fiat ovat suht lähellä hankintahinnaltaan, mutta fiatin hyvitys vaihtaessa heikko verrattuna aveen. Moni taksari varmaan ajattelee kokonaiskustannuksia, joten mese ei tule kysymykseen kalustona nykyään. Ollaan valmiita tinkimään kulkineen imagosta kustannusten takia. Ei sillä ole väliä mitä kansa tolpilla ajattelee, kun on kyse leivästä.
Croma taitaa JTD 150 Business 34 340
vs.
Toyota Avensis 2.2 D-4D 150 Clean Power Luxury Technical/Elegant Wagon 43 130
Eli kyllä eroa on hinnassa.
Kyllä niitä eemeleitä ainakin viime viikonloppuna oli faceliftattujakin ihan pirun paljon liikenteessä takseina. Tokkopa ne taksarit niitä romuttaneet viikon aikana ovat. Näinpä muuten taksina myös muutaman S-sarjan mersun ja 7-sarjan puimurin. Uudet Volvot (S80 & V70) olivat myös vallanneet tolpat. Eli ei se tilanne miksikään ole muuttunut. Mersut yhä suosittuja tolpilla kuten myös S80 ja enenevässä määrin myös 5-sarjalainen.
Luulisi muuten, että 300C:n jälleenmyyntiarvo ei ole kovin kummoinen? Siltikin noita näkee takseina yllättävän paljon.
Perustin kommenttini lähinnä "ammattilaisen" viestiin Delta-Auton tarjouksesta taksareille. Jos pitänee paikkansa, niin ymmärtää että fiat ei ole heille kovinkaan haluttu. Meikäläiselle on yksi ja sama mitä merkkejä tolpilla seisoo, ei ole tarvetta enään niitä käyttää.
Kyllä näitä avejakin alkaa näkyä tolpilla mielestäni jopa enenevässä määrin.
PS. Simppa, jostain syystä olen ymmärtänyt (ehkä väärin) että oleskelet pääasiassa Saksassa?
[quote title="17.10.2007 klo 19:36 MMS kirjoitti"]
"Ymmärsin lyhyesti, että ave ja fiat ovat suht lähellä hankintahinnaltaan, mutta fiatin hyvitys vaihtaessa heikko verrattuna aveen. Moni taksari varmaan ajattelee kokonaiskustannuksia, joten mese ei tule kysymykseen kalustona nykyään."
No onhan tuo merkillinen ala, jos ei kaikkien tarvitse kokonaiskustanuksia ajatella.
"Ollaan valmiita tinkimään kulkineen imagosta kustannusten takia. Ei sillä ole väliä mitä kansa tolpilla ajattelee, kun on kyse leivästä."
No mitä se kansa mahtaa ajatella? Lentokentälle pitää päästä Mersulla, Toyotalla ei oikein mukavasti pääse? Tai ravintolasta umpijuovuksissa kotiin.
Minulle on ainakin ihan sama, millä autolla mennään. Kunhan kaikki mahtuu mukaan. Kaksi epämiellyttävintä taksimatkaa muuten olen ajanut Mersulla. Toinen oli C-sarjan auto, josta yksinkertaisesti loppui tila. Toinen oli E-sarjan auto, jonka nahkaverhoiltu takapenkki oli toivottoman liukas. Ovenkahvasta sai pitää kiinni, että pysyi kurveissa paikoillaan.
Erikoisin oli Venäjällä tehty taksimatka vanhalla kunnon takaveto Ladalla. Eräänlaista nostalgiaa sekin, lisäksi ihan hyvä kyyti.
[quote title="17.10.2007 klo 20:25 Herbert kirjoitti"]
Minulle on ainakin ihan sama, millä autolla mennään. Kunhan kaikki mahtuu mukaan. Kaksi epämiellyttävintä taksimatkaa muuten olen ajanut Mersulla. Toinen oli C-sarjan auto, josta yksinkertaisesti loppui tila. Toinen oli E-sarjan auto, jonka nahkaverhoiltu takapenkki oli toivottoman liukas. Ovenkahvasta sai pitää kiinni, että pysyi kurveissa paikoillaan.
Erikoisin oli Venäjällä tehty taksimatka vanhalla kunnon takaveto Ladalla. Eräänlaista nostalgiaa sekin, lisäksi ihan hyvä kyyti.
Sitä saa mitä tilaa, eli makunsa kullakin, olis oma corolla ollut varmaan paras.
Näin on.
Koskaan en taksia tilatessa ole esittänyt toiveita auton suhteen. C-Mersu oli taksiaseman jonossa ensimmäisenä, E-sarja tuli tilauskeskuksen kautta. Molemmilla päästiin hienosti perille. Aivan kuten Ladallakin.
Tilanne saattaisi muuttua varsin mielenkiintoiseksi jos hinnoittelu vapautettaisiin, niinkuin vapaassa yhteiskunnassa on tapana.
Nyt kysymyksessä lienee kalustosta riippumaton kartelli jossa ei voi tehdä muutakuin merkityksettömiä valintoja, hinta on aina asiakkaalle sama.
Olen ihmetellyt miksi taksien pitää olla suomessa niin "arvokasta" kalustoa. Itseasiassa tyhmiähän taksarit ovat! Itse en ainakaan pistäisi rahojani mihinkään E-Meseen kun Avensis hoitaa saman asian. Todennäköisesti halvemmallakin...
Kuukausi sitten Milanossa käydessäni olin mm. vanhan Xantian kyydissä, Grande Punto oli yleinen. Yhtään E-mallia ei keskustassa Duomon ympärillä ollut! Ei myöskään Volvoja, Audeja, Bemuja, yms. Halpaa peruskalustoa niinkuin pitääkin ja hinnat 1/4 suomen vastaavista. Joskus se kotomaammekin joutuu vielä markkinatalouden kouriin...
Taksiliiton sivuilta poimittua, ekotaksi on muuten sitten kaikkea muuta hötömölöä paitsi hinnanalennusta, hintahan on kiveen kirjoitettu.
Jos hallituksen ilmastopolitiikkaa noudatetaan, kaikki typerät asiakkaat maksavat vielä vähän lisää jossain vaiheessa.
vs.
Toyota Avensis 2.2 D-4D 150 Clean Power Luxury Technical/Elegant Wagon 43 130
Eli kyllä eroa on hinnassa.
Kyllä niitä eemeleitä ainakin viime viikonloppuna oli faceliftattujakin ihan pirun paljon liikenteessä takseina. Tokkopa ne taksarit niitä romuttaneet viikon aikana ovat. Näinpä muuten taksina myös muutaman S-sarjan mersun ja 7-sarjan puimurin. Uudet Volvot (S80 & V70) olivat myös vallanneet tolpat. Eli ei se tilanne miksikään ole muuttunut. Mersut yhä suosittuja tolpilla kuten myös S80 ja enenevässä määrin myös 5-sarjalainen.
Luulisi muuten, että 300C:n jälleenmyyntiarvo ei ole kovin kummoinen? Siltikin noita näkee takseina yllättävän paljon.
34600 ja 36500. Siinä ovat perus-diesel-aven-farkkujen hinnat. Niihinhän viittasin jo aiemmin. Eli ne ovat niitä myydyimpiä malleja.
Ja mitä mersuun tulee, niin en ole kai sanonutkaan, että se on on mikään järkivaihtoehto. Monet ovat jo pois siirtyneet, ja se liike jatkunee tulevaisuudessakin.
Mutta auton hankinta ei ole kovinkaan iso kuluerä kokonaiskustannuksissa, vaikka monet sitä luulee.
Ja mitä vapauttamiseen tulee, niin voisi tutustua vaikka siihen, miten kävi länsinaapurissa kun kaikki kynnellekykenevät ählyt saivat ruveta harjoittamaan taksiautoiljan ammattia...
Nimenomaan, käyn säännöllisesti tutustumassa näin asiakkaan näkökulmasta. Siellä voi aidosti valita halvan tai kalliin. Mitään ongelmaa ei ole, kunhan muistaa varmistaa hinnan etukäteen.
Mitä kuskeihin tulee, siellähän on se tämänpäivän tyypillinen medelsvensson puikoissa, kotoisin Irakista tms. ja puhuu huonoa ruotsia.
Nimenomaan, käyn säännöllisesti tutustumassa näin asiakkaan näkökulmasta. Siellä voi aidosti valita halvan tai kalliin. Mitään ongelmaa ei ole, kunhan muistaa varmistaa hinnan etukäteen.
Mitä kuskeihin tulee, siellähän on se tämänpäivän tyypillinen medelsvensson puikoissa, kotoisin Irakista tms. ja puhuu huonoa ruotsia.
Nimenomaan, ja Suomen taksipalvelu on kerta toisensa jälkeen asiakastyytyväisyystutkimuksissa todettu laadukkaaksi. Ja juuri siksi, että täällä kuskit osaavat asiansa, osaavat kieltä, autot ovat siistejä ja hinnat on etukäteen tiedossa, ei tarvitse ruveta huutokauppaa käymään. Kenties tilanne on Ruotsissakin rauhoittunut, mutta vapautus ei ollut mikään askel parempaan.
Ja toisin kuin luullaan, valtaosa euroopan maista on taksiliikenteen osalta tavalla tai toisella säännösteltyä.
Ja toisin kuin luullaan, valtaosa euroopan maista on taksiliikenteen osalta tavalla tai toisella säännösteltyä.
Heh, hyvä vitsi!!
Kuuluu samaan sarjaan kuin HS:n jatkuvat 'tutkimukset' joissa Suomi todetaan ties missä kategorioissa maailman parhaaksi! Niitä ei perustella kovin hyvin ja useimmiten paljastuvat yksipuolisiksi tilastoyksinkertaistuksiksi ja epäsuosiollisia tutkimuksia ei missään puolestaan mainita. Mikäköhän taho tuonkin 'tutkimuksen' on tehnyt, ja mihin asiakkaat voisivat palvelutasoa verrata?
Mielummin käyn huutokauppaa tai 'joudun' valikoimaan minkälaisen palvelutason haluan kuin on pakko maksaa kiinteät sikahinnat hieltä haisevan Avensiksen kyydissä istumisesta (arpaonnellahan saattaa alla olla Mersu, viimeksi täysin uusi huippumallinen 4Matic E-Mersu vei kunnon kiertoajelulle Helsingissä ja yritti pokkana pyytää kertynyttä hintaa). Tämä siis jos edes arkipäivänä saa auton ilman puolen tunnin odotusta tai jopa joutuu soittamaan ja kyselemään auton viipymistä vain saadakseen selville että 'olisi pitänyt osata tilata uudestaan kun auto ei tullut ajoissa' eli tilaus olikin jätetty hoitamatta eikä ketään tulossa tilalle...
Mielummin joudun kertomaan osoitteen vaikka viittomakielellä tai näyttämällä kartasta kuin ylläpidän tuollaista hyödytöntä monopolia (josta ei edes kuskit hyödy vaan ainoastaan luvanhaltijat ja vissiin liiton työntekijät, asiakkaat ei ainakaan). Kumma kun minulla ei oikeastaan missään maassa ole ollut taksien kanssa ongelmia vaikka en puhuisikaan samaa kieltä. Ok, kerran jouduin kaapatuksi mutta se olikin omanlaisensa maa ja pääsin tilanteesta ilman mitään naarmuja tai mitään menetettyä omaisuutta, vain aikaa meni hukkaan...
On kansantalouden perusfakta että monopoli ei tuo mitään hyötyä vaan hukkaa resursseja. Suomalaiset taksikuskit ovat kyllä varmasti sen verran osaavaa väkeä että parempi olisikin saada heistä suuri osa tuottavampaan työhön ja muita tilalle taksin puikkoihin. Ja ne kuskit jotka ovat niin ylivoimaisen hyvää palvelutasoa tarjoavat kai pärjäävät myös huonompia kilpailijoita vastaan?
Ei kuskien osaaminen mihinkään katoa jos lupia ei olisi säännöstelty samalla tavalla, ja laadukkaat firmat kyllä erottuisivat edukseen jos näin kävisikin. Eihän kukaan VAATIMUSTEN löysäämistä ehdota! Kyytien hinnat eivät ole edes pääasia, Suomen järjettömällä yleisellä hintatasolla ne tuskin paljon tippuisivatkaan?
Ehkä avaamalla poteroihin kaivautunutta saavutettujen etujen puolustusjärjestelmää saataisiin säännöllinen räikeä työaika- ja palkkausasioiden rikkominen myös esille?
Vähän ohi aiheen. No, Fiatit näyttää kyllä erittäin hyviltä ja Abarthit nostavat haluttavuutta entisestään...
Ne jotka IHAN AIKUISTEN OIKEASTi käyttävät suomalaista taksia, TIETÄVÄT, että se on todellakin laadukasta. Paskanjauhajat sen sijaan eivät ole yleensäkään mihinkään tyytyväisiä. Eli tuota vuodatusta ei jaksa sen enempää ruveta kommentoimaan.
Ei sitä taksikuskilta muuta odotakaan kuin 'on se laadukasta, on se laadukasta' -mantran hokemista toivoen ensinnäkin että se uskotaan ja toisekseen että se auttaisi jotain vaikka totta olisikin.
Laadukkaampaa kyytiä saa halvemmalla monessa maassa limusiinipalvelulta. En muutenkaan ymmärrä mitä tuo väitetty laatu sisältää. Ja mihin se katoaisi kun kerran vaatimukset pysyvät tottakai samoina.
Se missä tuo laatu muka näkyisi on suuri mysteeri, ja miksei asiakkailla saisi olla valinnanvaraa itse päättää mitä haluavat onkin toinen juttu. Miksi asiakkaat saavat vain sen mitä annetaan, mikä vapaudessa niin paljon pelottaa? Vastauksen tuohon kysymykseen tiedämme, luvanhaltijoilla on tottakai intressit puolustaa etuaan vaikka muut kärsisivät. Asiakkaiden etu ei todellakaan ole ensimmäisenä mielessä, työntekijöiden etu ei myöskään. Jäljelle jää vissiin taksiliitot tai mitä ovatkaan ja luvanhaltijat.
Ehkä siksi taksiluvan haltijat eivät enempää pysty asiasta sanomaan. 'Laadulla' koitetaan oikeuttaa muitakin protektionistisia järjestelmiä Suomessa. Jos laatu on todellista niin ihmiset maksaisivat siitä myös vapaassa järjestelmässä.
En muutenkaan ymmärrä mitä tuo väitetty laatu sisältää. Ja mihin se katoaisi kun kerran vaatimukset pysyvät tottakai samoina.
Laatu tarkoittaa sitä että kuskilla on edes jokin alkeellinen taju minne ollaan menossa. MAtkusta työkseni paljon ja lähes poikkeuksetta esim. Saksassa tai Ranskassa kuskit ovat täysin pihalla osoitteista. Halutaan vaan asiakas sisään...yes yes.
Ehkä on ollut vain huonoa tuuria. Berliini on ehdottomasti aivan huippu tietämättömien kuskien suhteen.
Laatua on siisti auto, suorin/nopein tie perille. Plussaa saa jos osaa kertoa poroturistille vinkkejä ravintoloista yms.
Stivax:
Ihan viattomia nuo uudet Fiat Lineat eivät ole, googlettamalla "fiat linea ruoste" löytyi mm. seuraavaa:
http://87.94.41.25/ftcf/board/index.php?topic=8595.0
Kuvien perusteella lopputarkastuksessa ja huollossa näyttäisi olevan paljon parannettavaa.
http://s359.photobucket.com/albums/oo32/fiatlinea/
http://s359.photobucket.com/albums/oo32/fiatlinea/Korjattu%20katto/?action=view¤t=IMG_6820.jpg
Ulkomailla taksit ovat tosiaan halpoja ja ainakin tähän asti vieneet luotettavasti perille!
Tarkoitin siis ulkomaita enkä naapurimaita!
Niin, ovathan Croma,Linea,Bravo,500 ja Grande Punto hyvin muotoiltuja autoja.Mutta ei muotoilu Fiatin arvostusta mielestäni kasvata.Onhan se nähty Bravo/Brava/Marea-mallisarjan myynnissäkin ja arvo tippuu.Eikä Fiat teknisesti mikään paras ole.Meillä tosin oli Marea ja se oli ihan hyvä auto italialaiseksi.Yllättävää.