Mikä on paras perheautomalli sitkeysmittauksissa, hintaryhmä

47 kommenttia
2»
  • 235+255:

    Tuolla listalla oli vain manuaalivaihteisia autoja. Tietenkin automaatti on nopeampi, eikä sitä voi verrata tuon listan autoihin. Tai silloin pitäisi manuaalilla sallia myös vaihteiden vaihto. Nyt tarkemmin ajatellen Alfa voi kyllä olla nopeampi, varsinkin kun kyseisessä mallissa taitaa olla joku tilapäinen väännönlisäys ohitettaessa? Tuo BMW:n huono sijoitus selittyy sillä, että kyseessä oli 2005 malli, jolloin moottorissa oli vähemmän tehoa kuin nykyään. Focuksen kiihtyvyyden kutosella taidan itse kokeilla kun tulee sillä ajeltua, alkoi sen verran kiinnostamaan. Vaikka Focus painaakin lähes 200kg enemmän kuin tuo MiTo, uskon silti että sen ohituskiihtyvyys on parempi 70 lisähevosen ja 90nm suuremman väännön ansiosta.

      
  • Penteles:

    Metsähaka:
    Nasse:
    Tiisselit kannattaa unohtaa koska ovat laiskoja ja eivät kiihdy riitävän nopeasti, pensoista osta se joka "sopii käteen" parhaiten

    Joopa; näkökanta se on tämäkin! Mihin perustuneekaan?


    Kokemukseen, mutta mihin pitäs? :warning:

    Kyllä dieselitkin kiihtyy.

    Ohituskiihtyvyys 60-120km/h mittaustuloksia:

    Lue: M5=Manuaali 5 vaiht./B=Bensiini/15,9s
    M6=Manuaali 6 vaiht./D=Diesel/19,4s

    1 Alfa Romeo MiTo 1,4 T-Jet 155 Distinctive M6 / B / 15,5
    2 Porsche Cayman M5 / B / 15,9
    3 Saab 9-3 Sport Sedan 1,9 TTiD Vector M6 / D / 16,1
    4 Subaru Legacy 2,0 Boxer Diesel M5 / D / 17,2
    5 Audi A4 Avant 1,8 T Ambiente M5 / B / 18,0
    6 Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI Comfortline M6 / B / 18,8
    7 Volkswagen Passat Sedan 2,0 TDI Power Diesel Comfortline M6 / D / 19,4
    8 Smart Fortwo mhd M5 / B / 19,5
    9 Fiat Bravo 1,4 T-Jet Dynamic M6 / B / 19,5
    10 Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion Highline M6 / D / 19,6
    11 Lancia Delta 2,0 Multijet 165 M6 / D / 19,8
    12 Honda CR-V 2,2 i-CTDi Elegance Plus 4WD M6 / D / 19,8
    13 Honda Accord 2,2 i-DTEC M6 / D / 19,9
    14 Volkswagen Jetta 2,0 TDI Comfortline M6 / D / 20,1
    15 Volkswagen Golf Variant 1,9 TDI Trendline M5 / D / 20,4
    16 Volkswagen Passat 2,0 FSI Comfortline M6 / B / 20,4
    17 Saab 9-3 SportCombi 2,0t Vector M5 / B / 20,5
    18 Audi A4 1,8 TFSI Business M6 / B / 20,6
    19 Citroën C4 2,0 VTR M5 / B / 20,8
    20 Volkswagen Passat 2,0 FSI Comfortline M6 / B / 20,9
    21 Volkswagen Golf 1,4 TSI Comfortline M6 / B / 20,9
    22 BMW 320d Business M6 / D / 20,9
    23 Opel Astra 1,8i Enjoy M5 / B / 21,0
    24 Ford Mondeo 2,0 TDCi Trend 5ov M6 / D / 21,2
    25 Honda Accord 2,0i Sport M5 / B / 21,3
    26 Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI Comfortline M6 / B / 21,6
    27 Seat Altea XL 1,9 TDI Stylance M5 / D / 22,0
    28 Ford Focus 1,8 Trend M5 / B / 22,2
    29 Nissan Tiida 1,6 Visia 4-ov M5 / B / 22,2
    30 Audi A4 Sedan 2,0 TDI 125 kW Business M6 / D / 22,2
    31 Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 4x4 M6 / D / 22,2
    32 Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium M6 / D / 22,3
    33 Renault Laguna HB 2,0 dCi Dynamique M6 / D / 22,3
    34 Subaru Forester 2,0 TD XE M6 / D / 22,5
    35 Subaru Impreza 2,0 TD Sport M6 / D / 22,7
    36 Kia Cee’d 2,0 CRDi EX Sporty Wagon M6 / D / 22,7
    37 Peugeot 3008 1,6 HDi Sport M6 / D / 22,7
    38 Citroën C5 Hdi 110 Business Tourer M5 / D / 22,8
    39 Fiat Linea 1,3 Multijet Diesel Sedan M5 / D / 23,0
    40 Opel Astra 1,9 CDTI Wagon Enjoy M6 / D / 23,1
    41 Ford Focus 1,6 TDCi Econetic M5 / D / 23,1
    42 Renault Koleos 2,0 dCi Dynamique Executive M6 / D / 23,2
    43 Citroën C5 1,6 HDi Dynamique M5 / D / 23,2
    44 Citroën C-Crosser 2,2 HDi 156 Exclusive M6 / D / 23,2
    45 Peugeot 4007 2,2 HDI Premium M6 / D / 23,2
    46 Citroën C5 2,0i VTR Berline M5 / B / 23,4
    47 Toyota Auris 1,6 Linea Sol Plus M5 / B / 23,4
    48 Fiat Stilo Multi Wagon 130 Active M5 / B / 23,5
    49 Ford Mondeo 2,0 TDCi DPF ECOnetic+ Wagon M6 / D / 23,5
    50 Toyota Auris 1,6 Linea Sol M5 / B / 23,7
    51 Kia Cee’d 1,6 EX M5 / B / 23,7
    52 Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D Intense+ M6 / D / 23,8
    53 Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov. M6 / B / 23,8
    54 Toyota RAV4 2,2 D-4D 136 4WD Cross Sport M6 / D / 23,8
    55 Mazda 6 Sedan 2,0 TD Elegance M6 / D / 23,8
    56 Volkswagen Golf 1,6 Comfortline M5 / B / 23,9
    57 Kia Cerato 1,6 EX Sedan M5 / B / 23,9
    58 Peugeot 407 2,0 Confort M5 / B / 23,9
    59 Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium Business Wagon M6 / D / 23,9
    60 Kia Magentis 2,0 LX M5 / B / 23,9
    61 Subaru Impreza 2,0R M5 / B / 24,1
    62 Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i Linea Sol M5 / B / 24,1
    63 Seat Leon 1,9 TDI Ecomotive M5 / D / 24,3
    64 Subaru Legacy 2,0 R M5 / B / 24,3
    65 BMW 116i M5 / B / 24,4
    66 Chevrolet Nubira STW 1,8 CDX M5 / B / 24,4
    67 Volvo XC60 2,4D AWD Momentum M6 / D / 24,4
    68 Toyota Corolla 1,6 Linea Terra M5 / B / 24,4
    69 Renault Laguna Sport Tourer 1,5 dCi M6 / D / 24,6
    70 Peugeot 308 1,6 VTi Premium M5 / B / 24,7
    71 Hyundai i30 1,6 Comfort M5 / B / 24,8
    72 Toyota Avensis 2,0 Sol Technical M5 / B / 24,8
    73 Seat Exeo 2,0 TDI DPF 143 Style M6 / B / 25,1
    74 Toyota Avensis 2,0 D-4D 126 4ov Linea Sol Navi M6 / D / 25,3
    75 Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Sport & Style M6 / D / 25,4
    76 Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical M5 / B / 25,5
    77 Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1,8 Invite M5 / B / 25,6
    78 Nissan Qashqai 1,6 Visia M5 / B / 25,6
    79 Volkswagen Passat Variant Confortline 2,0 TDI BlueMotion M5 / D / 25,6
    80 Citroën C3 Picasso VTi 120 Exclusive M5 / B / 25,7
    81 Renault Megane Hatchback 1,5 dCi Expression M5 / D / 25,8
    82 Toyota Avensis D-4D Linea Sol Wagon M6 / D / 25,8
    83 Fiat Croma 1,8 Comfort Wagon M5 / B / 26,0
    84 Peugeot 308 Premium 1,6 Vti 120 M5 / B / 26,0
    85 Ford Focus 1,6 Collection Sedan M5 / B / 26,1
    86 Seat Ibiza 1,6 Sport M5 / B / 26,2
    87 Peugeot 307 1,6 Premium Plus M5 / B / 26,2
    88 Citroën Berlingo HDi 90 Multispace M5 / D / 26,3
    89 Seat Ibiza 1,6 Sport M5 / B / 26,4
    90 Mazda6 2,0 Elegance 6MT 4-ov M6 / D / 26,4
    91 Mazda2 1,5 Touring M5 / B / 26,6
    92 Dacia Logan MCV M5 / B / 26,8
    93 Renault Laguna Sport Tourer 2,0 16V Dynamique M6 / D / 27,0
    94 Ford Mondeo 2,0 Trend M5 / B / 27,0
    95 Ford Focus 1,6 Ti-VCT Collection M5 / B / 27,5
    96 Volvo V70 2,4 (103 kW) Chromium M5 / B / 27,6
    97 Skoda Roomster 1,6 16V Comfort M5 / B / 27,6
    98 Honda Jazz 1,4i-VTEC Comfort M5 / B / 27,7
    99 Opel Astra 1,6 Enjoy Edition M5 / B / 27,8
    100 Honda Jazz 1,4i Comfort M5 / B / 27,9
    101 Honda Accord 2,0 i-VTEC Elegance M6 / B / 28,0
    102 Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Stop Start Linea Sol M6 / B / 28,0
    103 BMW 320i touring M6 / B / 28,0
    104 Subaru Forester 2,0 X Exclusive M5 / B / 28,4
    105 Peugeot 207 1,4 16V Trendy M5 / B / 28,8
    106 Peugeot 207 1,4 16V Trend M5 / B / 29,0
    107 Toyota Yaris 1,3 VVT-i Linea Sol M5 / B / 29,1
    108 Honda Civic 1,8 Sport M6 / B / 29,1
    109 Toyota Corolla 1,4 VVT-i Linea Terra M5 / B / 29,9
    110 Volkswagen Polo 1,4 Comfortline 5-ov M5 / B / 30,2
    111 Skoda Fabia 1,2 HTP Fun M5 / B / 30,2
    112 Kia Rio 1,4 LX M5 / B / 30,8
    113 Ford Fiesta 1,4 Trend M5 / B / 31,0
    114 Hyundai i20 1,4 Comfort M5 / B / 31,2
    115 Chevrolet Epica 2,0 LS M5 / B / 31,3
    116 Hyundai Getz 1,4 GLS AC M5 / B / 31,4
    117 Mitsubishi Colt 95 Invite Cool M5 / B / 31,7
    118 Hyundai i20 1,2 Classic M5 / B / 32,0
    119 Chrysler Sebring 2,0 Limited M5 / B / 32,0
    120 Alfa Romeo 159 2,4JTDm M6 / D / 32,1
    121 Volkswagen Polo 1,4 Comfortline M5 / B / 32,4
    122 Nissan Micra 1,2 Visia 80 M5 / B / 32,6
    123 Ford Fiesta 1,4 5D Ghia M5 / B / 34,2
    124 Renault Twingo 1,2 16V Authentique M5 / B / 34,2
    125 Ford Ka 1,2 Titanium M5 / B / 34,4
    126 Citroën C3 1,4i Exclusive M5 / B / 34,8
    127 Lada 119 HB 1,6 M5 / B / 35,2
    128 Chevrolet Kalos 1,4 SX M5 / B / 36,2
    129 Fiat Albea 1,4 Sedan M5 / B / 36,9
    130 Renault Clio 1,2 16V Comfort 5-ov M5 / B / 37,1
    131 Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Linea Sol Plus M6 / B / 37,6
    132 Opel Insignia Sports Tourer Cosmo Business Line M6 / D / 37,6
    133 Ford Fiesta 1,25 Trend M5 / B / 38,4
    134 Kia Soul Street Burner M5 / B / 38,6
    135 Dodge Caliber 1,8 SXT M5 / B / 40,3
    136 Suzuki Swift 1,3 GL M5 / B / 40,8
    137 Fiat 500 1,2 Lounge M5 / B / 41,0
    138 Subaru Justy 1,0 Sport M5 / B / 41,9
    139 Fiat Panda 4x4 M5 / B / 42,5
    140 Smart Fortwo cdi M5 / D / 42,6
    141 Lexus IS 220d M6 / D / 43,0
    142 Fiat Grande Punto 1,4 16V 95 Dynamic M6 / B / 44,2
    143 Suzuki Splash 1,0 GLS M5 / B / 44,5
    144 Toyota iQ 1,0 VVT-i M5 / B / 47,3
    145 Opel Corsa 1,2 Enjoy M5 / B / 47,6
    146 Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start Linea Sol M6 / B / 49,8
    147 Suzuki Swift 4x4 M5 / B / 54,7

    Listaa muokattu, otettu taulukosta:
    http://spreadsheets.google.com/pub?key=tPKuDRcGa3OJlDqjLxZvcIA&output=html




    Seuraava kysymys: Miten ohituskiihtyvyys eroaa normaalista kiihtyvyydestä? :warning:

    Minä kiihdyttelen ohittaessa ja muulloinkin, mutta en ole huomannut mitään eroa jos en ole lähtenyt liikkeelle ison auton "persuuksen imusta", siis pidän aina turvavälin! :wave:

      
  • Thorne2:

    235+255:
    Tuolla listalla oli vain manuaalivaihteisia autoja. Tietenkin automaatti on nopeampi, eikä sitä voi verrata tuon listan autoihin. Tai silloin pitäisi manuaalilla sallia myös vaihteiden vaihto. Nyt tarkemmin ajatellen Alfa voi kyllä olla nopeampi, varsinkin kun kyseisessä mallissa taitaa olla joku tilapäinen väännönlisäys ohitettaessa? Tuo BMW:n huono sijoitus selittyy sillä, että kyseessä oli 2005 malli, jolloin moottorissa oli vähemmän tehoa kuin nykyään. Focuksen kiihtyvyyden kutosella taidan itse kokeilla kun tulee sillä ajeltua, alkoi sen verran kiinnostamaan. Vaikka Focus painaakin lähes 200kg enemmän kuin tuo MiTo, uskon silti että sen ohituskiihtyvyys on parempi 70 lisähevosen ja 90nm suuremman väännön ansiosta.




    Pitää kait olla idiootti (toimittaja?) jos lähtee ohittaan väärällä (suurimmalla?) vaihteella? :wave:

      
  • TM mittaa ohituskiihtyvyyden useammalla vaihteella.

    Näissä tilastoissa joita olen laittanut tähän keskusteluun on ohituskiihtyvyys ilmoitettu vain suurimmalla vaihteella.



    Esimerkiksi viimeksi mainitun autojen vertailussa ohituskiihtyvyysajat 3-, 4-, 5- ja BMW:n ja VW:n 6 -vaihteella olivat seuraavat:



    Audi A4 Avant 1,8 T Ambiente 9,6 / 13,6 / 18,0

    BMW 320i touring 11,6 / 16,0 / 20,4 / 28,0

    Saab 9-3 SportCombi 2,0t Vector 9,2 / 12,5 / 20,5

    Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI Comfortline 10,8 / 13,2 / 16,8 / 21,6

    Volvo V70 2,4 (103 kW) Chromium 13,1 / 19,4 / 27,6



    Jos ohitus tehtäisiin kolmosvaihteella olisi näiden autojen järjestys suurimmalla vaihteella ajettuun kiihtyvyyteen nähden niin että Saab nousisi ykköseksi ja Audi putoaisi kakkoseksi. VW säilyttäisi kolmossijan ja Volvo putoaisi viimeiseksi ja BMW nousisi jumbosijalta toiseksi viimeiseksi.



    Erot autojen välillä ohituskiihtyvyydessä eri vaihteilla ei ainakaan tämän mukaan ole kovin merkittäviä.

      
  • Thorne2:

    Tuolla listalla oli vain manuaalivaihteisia autoja.


    Sori, katsoin väärää listaa.



    Thorne2:

    Vaikka Focus painaakin lähes 200kg enemmän kuin tuo MiTo, uskon silti että sen ohituskiihtyvyys on parempi 70 lisähevosen ja 90nm suuremman väännön ansiosta.


    Varmasti voikin, jos ei sitten kuutosen (?) välitys ole hillittömän paljon pidempi kuin MiTo:ssa.

      
  • Sekin kannattaa muistaa, että hyvänkin kiihtyvyyden ja ajo-ominaisuudet siinä sivussa voi pilata laittamalla autoon tarpeettoman leveät ja painavat pyörät. Ja samalla siinä saa vielä jarrutustehostakin leikattua parhaan terän.

      
  • Tässä lista automaatti-/portaattomista vaihteistomalleista:



    Ohituskiihtyvyys 60-120km/h mittaustuloksia.



    Lue:

    A7=automaatti 7 vaiht./B=Bensiini/T=takaveto/5,4s

    P=portaaton/M=muu (yleensä sähkö tai hybridi)/N=neliveto/5,5s





    1 Mercedes-Benz S 500 Lang A7 / B / T / 5,4 s

    2 Lexus LS 600h L P / M / N / 5,5 s

    3 Chrysler 300C V8 HEMI A5 / B / T / 5,6 s

    4 Mercedes-Benz S 420 CDI L A7 / D / T / 6,1 s

    5 BMW 730d (2009) A6 / D / T / 6,4 s

    6 Mercedes-Benz S 400 CDI Lang A5 / D / T / 6,7 s

    7 BMW 530 dA A6 / D / T / 6,8 s

    8 Audi Q5 3,0 V6 TDI Quattro S tronic A7 / D / N / 7,2 s

    9 Lexus RX 400h P / M / N / 7,2 s

    10 BMW X6 35d A6 / D / N / 7,3 s

    11 Mercedes-Benz S 400 Hybrid L A7 / M / T / 7,4 s

    12 Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG A7 / B / E / 7,8 s

    13 Nissan Murano 3,5 V6 X-Tronic P / B / N / 8,0 s

    14 Audi A6 3,0 TDI V6 Quatro A A6 / D / N / 8,0 s

    15 BMW 730 dA A6 / D / T / 8,1 s

    16 BMW 525dA A6 / D / T / 8,2 s

    17 Volvo S40 D5 Momentum A5 / D / E / 8,3 s

    18 Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance A A5 / D / T / 8,5 s

    19 Volvo XC60 D5 AWD A A6 / D / N / 8,9 s

    20 Skoda Superb 2,0 TDI Elegance A6 / D / E / 9,0 s

    21 Mercedes-Benz GLK 220 CDI A A7 / D / N / 9,1 s

    22 Citroën C6 2,7 HDi Exclusive A6 / D / E / 9,2 s

    23 Jaguar XF 2,7D V6 Premium Luxury A6 / D / T / 9,2 s

    24 Subaru B9 Tribeca 3,0A 5h A5 / B / N / 9,4 s

    25 Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic Lang A7 / D / N / 9,5 s

    26 Toyota Avensis 2,0 Valvematic Luxury Wagon Multidrive S P / B / E / 9,6 s

    27 Volvo XC90 3,2 AWD A6 / B / N / 9,8 s

    28 Volvo XC 90 A5 / B / N / 9,9 s

    29 Jeep Compass 2,4 CVT Limited P / B / N / 10,4 s

    30 BMW X3 xDrive20d A A6 / D / N / 10,6 s

    31 Volkswagen Golf Plus Comfortline 2,0 TDI DSG A6 / D / E / 10,6 s

    32 Dodge Nitro 2,8 CRD A5 SXT 4x4 A5 / D / N / 10,8 s

    33 Jaguar X-Type 2,2 D Business Exclusive A A6 / D / E / 10,9 s

    34 Mercedes-Benz C 200 CDI A A5 / D / T / 11,1 s

    35 Audi Q5 2,0 TDI Quattro S tronic A7 / D / N / 11,2 s

    36 Nissan Qashqai 2,0 dCi 4x4 Tekna A A6 / D / N / 11,5 s

    37 Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo A 5-ov A6 / D / E / 11,6 s

    38 Land Rover Freelander 2 2,2 TD4 S A A6 / D / N / 11,9 s

    39 Nissan X-Trail 2,0 dCi SE A 4x4 A6 / D / N / 12,0 s

    40 Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Track&Field 4Motion A6 / D / N / 12,0 s

    41 Citroën C5 HDi 136 Confort Sedan Automaatti A6 / D / E / 12,1 s

    42 Toyota Prius 1,5 HSD 5-ov. A A / M / E / 12,3 s

    43 Renault Koleos 2,0 dCi 16V FAP Dynamic Executive A6 / D / N / 12,4 s

    44 Kia Carnival 2,7 V6 A A4 / B / E / 12,5 s

    45 Citroën C4 Picasso 2,0 HDi Exclusive A A6 / D / E / 12,5 s

    46 Honda Insight 1,3 Elegance P / M / E / 12,6 s

    47 Honda Civic 1,4 Hybrid P / M / E / 12,7 s

    48 Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD High Sport A5 / B / N / 13,8 s

    49 Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD Touring A6 / D / E / 13,8 s

    50 Toyota Prius P / M / E / 13,9 s

    51 Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi GLS 5p A A5 / D / N / 14,4 s

    52 Land Rover Discovery 3 TDV6 SE A6 / D / N / 15,1 s

    53 Opel Antara 2,0 CDTI Enjoy 110 kW A A5 / D / N / 15,4 s

    54 Chevrolet Captiva 2,0 D AWD LT 7h A A5 / D / N / 16,0 s

    55 Dodge Journey 2,0 CRD XST DCT A6 / D / E / 21,7 s

    56 Chevrolet Captiva 2,0 D LT AWD A5 / D / N / 23,3 s



    Lista otettu taulukosta:

    http://spreadsheets.google.com/pub?key=tPKuDRcGa3OJlDqjLxZvcIA&output=html

      
  • slowgear:

    Sekin kannattaa muistaa, että hyvänkin kiihtyvyyden ja ajo-ominaisuudet siinä sivussa voi pilata laittamalla autoon tarpeettoman leveät ja painavat pyörät.


    Perstuntumallahan kiihtyvyys kyllä kärsii painavilla vanteilla ja renkailla, mutta ei kai tuossa mitattavaa eroa voi kovinkaan paljoa tulla koska vaikutus ei pahimmillaankaan voi vastata edes yhden lisämatkustajan painoa.



    Eri asia sitten on jos renkaiden halkaisijakin kasvaa painon lisäksi selvästi ja tämä pidentää välityksiä. Silloin vaikutus kiihtyvyyteen on varmasti jo merkittävä kellollakin mitattuna.

      
  • Penteles:

    TM mittaa ohituskiihtyvyyden useammalla vaihteella.
    Näissä tilastoissa joita olen laittanut tähän keskusteluun on ohituskiihtyvyys ilmoitettu vain suurimmalla vaihteella.

    Esimerkiksi viimeksi mainitun autojen vertailussa ohituskiihtyvyysajat 3-, 4-, 5- ja BMW:n ja VW:n 6 -vaihteella olivat seuraavat:

    Audi A4 Avant 1,8 T Ambiente 9,6 / 13,6 / 18,0
    BMW 320i touring 11,6 / 16,0 / 20,4 / 28,0
    Saab 9-3 SportCombi 2,0t Vector 9,2 / 12,5 / 20,5
    Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI Comfortline 10,8 / 13,2 / 16,8 / 21,6
    Volvo V70 2,4 (103 kW) Chromium 13,1 / 19,4 / 27,6

    Jos ohitus tehtäisiin kolmosvaihteella olisi näiden autojen järjestys suurimmalla vaihteella ajettuun kiihtyvyyteen nähden niin että Saab nousisi ykköseksi ja Audi putoaisi kakkoseksi. VW säilyttäisi kolmossijan ja Volvo putoaisi viimeiseksi ja BMW nousisi jumbosijalta toiseksi viimeiseksi.

    Erot autojen välillä ohituskiihtyvyydessä eri vaihteilla ei ainakaan tämän mukaan ole kovin merkittäviä.




    Mutta kolmosella tai kakkosella suoritetut ohitukset on ripeämpiä kuin kuutosella suoritetut? :warning:

      
  • Metsähaka:

    Penteles:
    TM mittaa ohituskiihtyvyyden useammalla vaihteella.
    Näissä tilastoissa joita olen laittanut tähän keskusteluun on ohituskiihtyvyys ilmoitettu vain suurimmalla vaihteella.

    Esimerkiksi viimeksi mainitun autojen vertailussa ohituskiihtyvyysajat 3-, 4-, 5- ja BMW:n ja VW:n 6 -vaihteella olivat seuraavat:

    Audi A4 Avant 1,8 T Ambiente 9,6 / 13,6 / 18,0
    BMW 320i touring 11,6 / 16,0 / 20,4 / 28,0
    Saab 9-3 SportCombi 2,0t Vector 9,2 / 12,5 / 20,5
    Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI Comfortline 10,8 / 13,2 / 16,8 / 21,6
    Volvo V70 2,4 (103 kW) Chromium 13,1 / 19,4 / 27,6

    Jos ohitus tehtäisiin kolmosvaihteella olisi näiden autojen järjestys suurimmalla vaihteella ajettuun kiihtyvyyteen nähden niin että Saab nousisi ykköseksi ja Audi putoaisi kakkoseksi. VW säilyttäisi kolmossijan ja Volvo putoaisi viimeiseksi ja BMW nousisi jumbosijalta toiseksi viimeiseksi.

    Erot autojen välillä ohituskiihtyvyydessä eri vaihteilla ei ainakaan tämän mukaan ole kovin merkittäviä.


    Mutta kolmosella tai kakkosella suoritetut ohitukset on ripeämpiä kuin kuutosella suoritetut? :warning:




    Toki näin on.

    Tarkoitus tällä oli osoittaa autojen välistä ohituskiihtyvyyttä, järjestys kun ei oleellisesti muutu ohitetaan sitten millä vaihteella hyvänsä. Käytännössä kiihtyvyys riippuu eniten moottorin ominaisuuksista, auton painosta ja hieman ilmanvastuksestakin.

    Toki monessa autossa suurin vaihde on ns. ylivaihde jolla koitetaan saada polttoaineen kulutus matka-ajossa mahdollisimman alas ja se näkyy suurimman vaihteen ohituskiihtyvyydessä.

    Herää kysymys olisiko parempi verrata autojen ohituskiihtyvyyttä toiseksi suurimmalla vaihteella?

      
  • Minulle on ihan yhdentekevää kuinka nopeasti auto kiihtyy jollain tietyllä vaihteella, yhtä järjetöntä olisi vertailla kiihtyvyyttä vaikkapa osakaasulla.



    Kovalla askilla käytännön tilanteissa on vaan paras käyttää niitä vaihteita jos haluaa ripeästi ohittaa.

      
  • Vackraste:

    Minulle on ihan yhdentekevää kuinka nopeasti auto kiihtyy jollain tietyllä vaihteella, yhtä järjetöntä olisi vertailla kiihtyvyyttä vaikkapa osakaasulla.

    Kovalla askilla käytännön tilanteissa on vaan paras käyttää niitä vaihteita jos haluaa ripeästi ohittaa.


    Kyllä noista ohituskiihtyvyysajoista jotain voi päätellä.



    Mitä luulet kummalla pääset nopeammin tekemään ohituksen?



    Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI Comfortline M6 / B / 18,8s

    vai

    Volkswagen Polo 1,4 Comfortline M5 / B / 32,4s



    Saat käyttää mitä vaihteita haluat. Molemmissa on 1,4 litran moottori.

      
  • Penteles:

    Kyllä noista ohituskiihtyvyysajoista jotain voi päätellä.

    Mitä luulet kummalla pääset nopeammin tekemään ohituksen?

    Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI Comfortline M6 / B / 18,8s
    vai
    Volkswagen Polo 1,4 Comfortline M5 / B / 32,4s

    Saat käyttää mitä vaihteita haluat. Molemmissa on 1,4 litran moottori.




    Jos noista tuhnuista pitäisi valita ottaisin TSI:n.



      
  • Vackraste:

    Penteles:
    Kyllä noista ohituskiihtyvyysajoista jotain voi päätellä.

    Mitä luulet kummalla pääset nopeammin tekemään ohituksen?

    Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI Comfortline M6 / B / 18,8s
    vai
    Volkswagen Polo 1,4 Comfortline M5 / B / 32,4s

    Saat käyttää mitä vaihteita haluat. Molemmissa on 1,4 litran moottori.


    Jos noista tuhnuista pitäisi valita ottaisin TSI:n.


    Miten päädyit TSI:hin?

      
  • Penteles:

    Miten päädyit TSI:hin?




    Intuitiolla, menikö valinta väärin?

      
  • Vackraste:

    Penteles:
    Miten päädyit TSI:hin?


    Intuitiolla, menikö valinta väärin?




    Ei mennyt. :flower:

      
  • "Ohituskiihtyvyys" on mielestäni "merkonomikeksintö" koska jokainen järkevä kuljettaja ohittaa tilanteeseen sopivimmalla vaihteella? :warning:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit