Tuolla listalla oli vain manuaalivaihteisia autoja. Tietenkin automaatti on nopeampi, eikä sitä voi verrata tuon listan autoihin. Tai silloin pitäisi manuaalilla sallia myös vaihteiden vaihto. Nyt tarkemmin ajatellen Alfa voi kyllä olla nopeampi, varsinkin kun kyseisessä mallissa taitaa olla joku tilapäinen väännönlisäys ohitettaessa? Tuo BMW:n huono sijoitus selittyy sillä, että kyseessä oli 2005 malli, jolloin moottorissa oli vähemmän tehoa kuin nykyään. Focuksen kiihtyvyyden kutosella taidan itse kokeilla kun tulee sillä ajeltua, alkoi sen verran kiinnostamaan. Vaikka Focus painaakin lähes 200kg enemmän kuin tuo MiTo, uskon silti että sen ohituskiihtyvyys on parempi 70 lisähevosen ja 90nm suuremman väännön ansiosta.
Seuraava kysymys: Miten ohituskiihtyvyys eroaa normaalista kiihtyvyydestä?
Minä kiihdyttelen ohittaessa ja muulloinkin, mutta en ole huomannut mitään eroa jos en ole lähtenyt liikkeelle ison auton "persuuksen imusta", siis pidän aina turvavälin!
235+255:
Tuolla listalla oli vain manuaalivaihteisia autoja. Tietenkin automaatti on nopeampi, eikä sitä voi verrata tuon listan autoihin. Tai silloin pitäisi manuaalilla sallia myös vaihteiden vaihto. Nyt tarkemmin ajatellen Alfa voi kyllä olla nopeampi, varsinkin kun kyseisessä mallissa taitaa olla joku tilapäinen väännönlisäys ohitettaessa? Tuo BMW:n huono sijoitus selittyy sillä, että kyseessä oli 2005 malli, jolloin moottorissa oli vähemmän tehoa kuin nykyään. Focuksen kiihtyvyyden kutosella taidan itse kokeilla kun tulee sillä ajeltua, alkoi sen verran kiinnostamaan. Vaikka Focus painaakin lähes 200kg enemmän kuin tuo MiTo, uskon silti että sen ohituskiihtyvyys on parempi 70 lisähevosen ja 90nm suuremman väännön ansiosta.
Pitää kait olla idiootti (toimittaja?) jos lähtee ohittaan väärällä (suurimmalla?) vaihteella?
Jos ohitus tehtäisiin kolmosvaihteella olisi näiden autojen järjestys suurimmalla vaihteella ajettuun kiihtyvyyteen nähden niin että Saab nousisi ykköseksi ja Audi putoaisi kakkoseksi. VW säilyttäisi kolmossijan ja Volvo putoaisi viimeiseksi ja BMW nousisi jumbosijalta toiseksi viimeiseksi.
Erot autojen välillä ohituskiihtyvyydessä eri vaihteilla ei ainakaan tämän mukaan ole kovin merkittäviä.
Tuolla listalla oli vain manuaalivaihteisia autoja.
Sori, katsoin väärää listaa.
Thorne2:
Vaikka Focus painaakin lähes 200kg enemmän kuin tuo MiTo, uskon silti että sen ohituskiihtyvyys on parempi 70 lisähevosen ja 90nm suuremman väännön ansiosta.
Varmasti voikin, jos ei sitten kuutosen (?) välitys ole hillittömän paljon pidempi kuin MiTo:ssa.
Sekin kannattaa muistaa, että hyvänkin kiihtyvyyden ja ajo-ominaisuudet siinä sivussa voi pilata laittamalla autoon tarpeettoman leveät ja painavat pyörät. Ja samalla siinä saa vielä jarrutustehostakin leikattua parhaan terän.
Sekin kannattaa muistaa, että hyvänkin kiihtyvyyden ja ajo-ominaisuudet siinä sivussa voi pilata laittamalla autoon tarpeettoman leveät ja painavat pyörät.
Perstuntumallahan kiihtyvyys kyllä kärsii painavilla vanteilla ja renkailla, mutta ei kai tuossa mitattavaa eroa voi kovinkaan paljoa tulla koska vaikutus ei pahimmillaankaan voi vastata edes yhden lisämatkustajan painoa.
Eri asia sitten on jos renkaiden halkaisijakin kasvaa painon lisäksi selvästi ja tämä pidentää välityksiä. Silloin vaikutus kiihtyvyyteen on varmasti jo merkittävä kellollakin mitattuna.
TM mittaa ohituskiihtyvyyden useammalla vaihteella.
Näissä tilastoissa joita olen laittanut tähän keskusteluun on ohituskiihtyvyys ilmoitettu vain suurimmalla vaihteella.
Esimerkiksi viimeksi mainitun autojen vertailussa ohituskiihtyvyysajat 3-, 4-, 5- ja BMW:n ja VW:n 6 -vaihteella olivat seuraavat:
Jos ohitus tehtäisiin kolmosvaihteella olisi näiden autojen järjestys suurimmalla vaihteella ajettuun kiihtyvyyteen nähden niin että Saab nousisi ykköseksi ja Audi putoaisi kakkoseksi. VW säilyttäisi kolmossijan ja Volvo putoaisi viimeiseksi ja BMW nousisi jumbosijalta toiseksi viimeiseksi.
Erot autojen välillä ohituskiihtyvyydessä eri vaihteilla ei ainakaan tämän mukaan ole kovin merkittäviä.
Mutta kolmosella tai kakkosella suoritetut ohitukset on ripeämpiä kuin kuutosella suoritetut?
TM mittaa ohituskiihtyvyyden useammalla vaihteella.
Näissä tilastoissa joita olen laittanut tähän keskusteluun on ohituskiihtyvyys ilmoitettu vain suurimmalla vaihteella.
Esimerkiksi viimeksi mainitun autojen vertailussa ohituskiihtyvyysajat 3-, 4-, 5- ja BMW:n ja VW:n 6 -vaihteella olivat seuraavat:
Jos ohitus tehtäisiin kolmosvaihteella olisi näiden autojen järjestys suurimmalla vaihteella ajettuun kiihtyvyyteen nähden niin että Saab nousisi ykköseksi ja Audi putoaisi kakkoseksi. VW säilyttäisi kolmossijan ja Volvo putoaisi viimeiseksi ja BMW nousisi jumbosijalta toiseksi viimeiseksi.
Erot autojen välillä ohituskiihtyvyydessä eri vaihteilla ei ainakaan tämän mukaan ole kovin merkittäviä.
Mutta kolmosella tai kakkosella suoritetut ohitukset on ripeämpiä kuin kuutosella suoritetut?
Toki näin on.
Tarkoitus tällä oli osoittaa autojen välistä ohituskiihtyvyyttä, järjestys kun ei oleellisesti muutu ohitetaan sitten millä vaihteella hyvänsä. Käytännössä kiihtyvyys riippuu eniten moottorin ominaisuuksista, auton painosta ja hieman ilmanvastuksestakin.
Toki monessa autossa suurin vaihde on ns. ylivaihde jolla koitetaan saada polttoaineen kulutus matka-ajossa mahdollisimman alas ja se näkyy suurimman vaihteen ohituskiihtyvyydessä.
Herää kysymys olisiko parempi verrata autojen ohituskiihtyvyyttä toiseksi suurimmalla vaihteella?
Minulle on ihan yhdentekevää kuinka nopeasti auto kiihtyy jollain tietyllä vaihteella, yhtä järjetöntä olisi vertailla kiihtyvyyttä vaikkapa osakaasulla.
Kovalla askilla käytännön tilanteissa on vaan paras käyttää niitä vaihteita jos haluaa ripeästi ohittaa.
Minulle on ihan yhdentekevää kuinka nopeasti auto kiihtyy jollain tietyllä vaihteella, yhtä järjetöntä olisi vertailla kiihtyvyyttä vaikkapa osakaasulla.
Kovalla askilla käytännön tilanteissa on vaan paras käyttää niitä vaihteita jos haluaa ripeästi ohittaa.
Kyllä noista ohituskiihtyvyysajoista jotain voi päätellä.
Mitä luulet kummalla pääset nopeammin tekemään ohituksen?
Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI Comfortline M6 / B / 18,8s
vai
Volkswagen Polo 1,4 Comfortline M5 / B / 32,4s
Saat käyttää mitä vaihteita haluat. Molemmissa on 1,4 litran moottori.
235+255:
Tuolla listalla oli vain manuaalivaihteisia autoja. Tietenkin automaatti on nopeampi, eikä sitä voi verrata tuon listan autoihin. Tai silloin pitäisi manuaalilla sallia myös vaihteiden vaihto. Nyt tarkemmin ajatellen Alfa voi kyllä olla nopeampi, varsinkin kun kyseisessä mallissa taitaa olla joku tilapäinen väännönlisäys ohitettaessa? Tuo BMW:n huono sijoitus selittyy sillä, että kyseessä oli 2005 malli, jolloin moottorissa oli vähemmän tehoa kuin nykyään. Focuksen kiihtyvyyden kutosella taidan itse kokeilla kun tulee sillä ajeltua, alkoi sen verran kiinnostamaan. Vaikka Focus painaakin lähes 200kg enemmän kuin tuo MiTo, uskon silti että sen ohituskiihtyvyys on parempi 70 lisähevosen ja 90nm suuremman väännön ansiosta.
Penteles:
Seuraava kysymys: Miten ohituskiihtyvyys eroaa normaalista kiihtyvyydestä?
Minä kiihdyttelen ohittaessa ja muulloinkin, mutta en ole huomannut mitään eroa jos en ole lähtenyt liikkeelle ison auton "persuuksen imusta", siis pidän aina turvavälin!
Thorne2:
Pitää kait olla idiootti (toimittaja?) jos lähtee ohittaan väärällä (suurimmalla?) vaihteella?
TM mittaa ohituskiihtyvyyden useammalla vaihteella.
Näissä tilastoissa joita olen laittanut tähän keskusteluun on ohituskiihtyvyys ilmoitettu vain suurimmalla vaihteella.
Esimerkiksi viimeksi mainitun autojen vertailussa ohituskiihtyvyysajat 3-, 4-, 5- ja BMW:n ja VW:n 6 -vaihteella olivat seuraavat:
Audi A4 Avant 1,8 T Ambiente 9,6 / 13,6 / 18,0
BMW 320i touring 11,6 / 16,0 / 20,4 / 28,0
Saab 9-3 SportCombi 2,0t Vector 9,2 / 12,5 / 20,5
Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI Comfortline 10,8 / 13,2 / 16,8 / 21,6
Volvo V70 2,4 (103 kW) Chromium 13,1 / 19,4 / 27,6
Jos ohitus tehtäisiin kolmosvaihteella olisi näiden autojen järjestys suurimmalla vaihteella ajettuun kiihtyvyyteen nähden niin että Saab nousisi ykköseksi ja Audi putoaisi kakkoseksi. VW säilyttäisi kolmossijan ja Volvo putoaisi viimeiseksi ja BMW nousisi jumbosijalta toiseksi viimeiseksi.
Erot autojen välillä ohituskiihtyvyydessä eri vaihteilla ei ainakaan tämän mukaan ole kovin merkittäviä.
Thorne2:
Sori, katsoin väärää listaa.
Thorne2:
Varmasti voikin, jos ei sitten kuutosen (?) välitys ole hillittömän paljon pidempi kuin MiTo:ssa.
Sekin kannattaa muistaa, että hyvänkin kiihtyvyyden ja ajo-ominaisuudet siinä sivussa voi pilata laittamalla autoon tarpeettoman leveät ja painavat pyörät. Ja samalla siinä saa vielä jarrutustehostakin leikattua parhaan terän.
Tässä lista automaatti-/portaattomista vaihteistomalleista:
Ohituskiihtyvyys 60-120km/h mittaustuloksia.
Lue:
A7=automaatti 7 vaiht./B=Bensiini/T=takaveto/5,4s
P=portaaton/M=muu (yleensä sähkö tai hybridi)/N=neliveto/5,5s
1 Mercedes-Benz S 500 Lang A7 / B / T / 5,4 s
2 Lexus LS 600h L P / M / N / 5,5 s
3 Chrysler 300C V8 HEMI A5 / B / T / 5,6 s
4 Mercedes-Benz S 420 CDI L A7 / D / T / 6,1 s
5 BMW 730d (2009) A6 / D / T / 6,4 s
6 Mercedes-Benz S 400 CDI Lang A5 / D / T / 6,7 s
7 BMW 530 dA A6 / D / T / 6,8 s
8 Audi Q5 3,0 V6 TDI Quattro S tronic A7 / D / N / 7,2 s
9 Lexus RX 400h P / M / N / 7,2 s
10 BMW X6 35d A6 / D / N / 7,3 s
11 Mercedes-Benz S 400 Hybrid L A7 / M / T / 7,4 s
12 Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG A7 / B / E / 7,8 s
13 Nissan Murano 3,5 V6 X-Tronic P / B / N / 8,0 s
14 Audi A6 3,0 TDI V6 Quatro A A6 / D / N / 8,0 s
15 BMW 730 dA A6 / D / T / 8,1 s
16 BMW 525dA A6 / D / T / 8,2 s
17 Volvo S40 D5 Momentum A5 / D / E / 8,3 s
18 Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance A A5 / D / T / 8,5 s
19 Volvo XC60 D5 AWD A A6 / D / N / 8,9 s
20 Skoda Superb 2,0 TDI Elegance A6 / D / E / 9,0 s
21 Mercedes-Benz GLK 220 CDI A A7 / D / N / 9,1 s
22 Citroën C6 2,7 HDi Exclusive A6 / D / E / 9,2 s
23 Jaguar XF 2,7D V6 Premium Luxury A6 / D / T / 9,2 s
24 Subaru B9 Tribeca 3,0A 5h A5 / B / N / 9,4 s
25 Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic Lang A7 / D / N / 9,5 s
26 Toyota Avensis 2,0 Valvematic Luxury Wagon Multidrive S P / B / E / 9,6 s
27 Volvo XC90 3,2 AWD A6 / B / N / 9,8 s
28 Volvo XC 90 A5 / B / N / 9,9 s
29 Jeep Compass 2,4 CVT Limited P / B / N / 10,4 s
30 BMW X3 xDrive20d A A6 / D / N / 10,6 s
31 Volkswagen Golf Plus Comfortline 2,0 TDI DSG A6 / D / E / 10,6 s
32 Dodge Nitro 2,8 CRD A5 SXT 4x4 A5 / D / N / 10,8 s
33 Jaguar X-Type 2,2 D Business Exclusive A A6 / D / E / 10,9 s
34 Mercedes-Benz C 200 CDI A A5 / D / T / 11,1 s
35 Audi Q5 2,0 TDI Quattro S tronic A7 / D / N / 11,2 s
36 Nissan Qashqai 2,0 dCi 4x4 Tekna A A6 / D / N / 11,5 s
37 Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo A 5-ov A6 / D / E / 11,6 s
38 Land Rover Freelander 2 2,2 TD4 S A A6 / D / N / 11,9 s
39 Nissan X-Trail 2,0 dCi SE A 4x4 A6 / D / N / 12,0 s
40 Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Track&Field 4Motion A6 / D / N / 12,0 s
41 Citroën C5 HDi 136 Confort Sedan Automaatti A6 / D / E / 12,1 s
42 Toyota Prius 1,5 HSD 5-ov. A A / M / E / 12,3 s
43 Renault Koleos 2,0 dCi 16V FAP Dynamic Executive A6 / D / N / 12,4 s
44 Kia Carnival 2,7 V6 A A4 / B / E / 12,5 s
45 Citroën C4 Picasso 2,0 HDi Exclusive A A6 / D / E / 12,5 s
46 Honda Insight 1,3 Elegance P / M / E / 12,6 s
47 Honda Civic 1,4 Hybrid P / M / E / 12,7 s
48 Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD High Sport A5 / B / N / 13,8 s
49 Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD Touring A6 / D / E / 13,8 s
50 Toyota Prius P / M / E / 13,9 s
51 Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi GLS 5p A A5 / D / N / 14,4 s
52 Land Rover Discovery 3 TDV6 SE A6 / D / N / 15,1 s
53 Opel Antara 2,0 CDTI Enjoy 110 kW A A5 / D / N / 15,4 s
54 Chevrolet Captiva 2,0 D AWD LT 7h A A5 / D / N / 16,0 s
55 Dodge Journey 2,0 CRD XST DCT A6 / D / E / 21,7 s
56 Chevrolet Captiva 2,0 D LT AWD A5 / D / N / 23,3 s
Lista otettu taulukosta:
http://spreadsheets.google.com/pub?key=tPKuDRcGa3OJlDqjLxZvcIA&output=html
slowgear:
Perstuntumallahan kiihtyvyys kyllä kärsii painavilla vanteilla ja renkailla, mutta ei kai tuossa mitattavaa eroa voi kovinkaan paljoa tulla koska vaikutus ei pahimmillaankaan voi vastata edes yhden lisämatkustajan painoa.
Eri asia sitten on jos renkaiden halkaisijakin kasvaa painon lisäksi selvästi ja tämä pidentää välityksiä. Silloin vaikutus kiihtyvyyteen on varmasti jo merkittävä kellollakin mitattuna.
Penteles:
Mutta kolmosella tai kakkosella suoritetut ohitukset on ripeämpiä kuin kuutosella suoritetut?
Metsähaka:
Toki näin on.
Tarkoitus tällä oli osoittaa autojen välistä ohituskiihtyvyyttä, järjestys kun ei oleellisesti muutu ohitetaan sitten millä vaihteella hyvänsä. Käytännössä kiihtyvyys riippuu eniten moottorin ominaisuuksista, auton painosta ja hieman ilmanvastuksestakin.
Toki monessa autossa suurin vaihde on ns. ylivaihde jolla koitetaan saada polttoaineen kulutus matka-ajossa mahdollisimman alas ja se näkyy suurimman vaihteen ohituskiihtyvyydessä.
Herää kysymys olisiko parempi verrata autojen ohituskiihtyvyyttä toiseksi suurimmalla vaihteella?
Minulle on ihan yhdentekevää kuinka nopeasti auto kiihtyy jollain tietyllä vaihteella, yhtä järjetöntä olisi vertailla kiihtyvyyttä vaikkapa osakaasulla.
Kovalla askilla käytännön tilanteissa on vaan paras käyttää niitä vaihteita jos haluaa ripeästi ohittaa.
Vackraste:
Kyllä noista ohituskiihtyvyysajoista jotain voi päätellä.
Mitä luulet kummalla pääset nopeammin tekemään ohituksen?
Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI Comfortline M6 / B / 18,8s
vai
Volkswagen Polo 1,4 Comfortline M5 / B / 32,4s
Saat käyttää mitä vaihteita haluat. Molemmissa on 1,4 litran moottori.
Penteles:
Jos noista tuhnuista pitäisi valita ottaisin TSI:n.
Vackraste:
Miten päädyit TSI:hin?
Penteles:
Intuitiolla, menikö valinta väärin?
Vackraste:
Ei mennyt.
"Ohituskiihtyvyys" on mielestäni "merkonomikeksintö" koska jokainen järkevä kuljettaja ohittaa tilanteeseen sopivimmalla vaihteella?