Laittomia valoja uusissa autoissa?

128 kommenttia
1235»
  • Kuvittelin aiemmin, etteivät lediajovalot koske minua ja muutenkin valopatterin ulkonäöllä ja teknisen toteutuksen vaikeusastekertoimella on minulle vähemmän painoarvoa kuin sillä, kuinka pitkästi valaistua tietä aukeaa keulan eteen. Minusta noin 2 hehtaaria on sopivasti, vaikkapa 50 * 400 m.



    Nyt olen sitten kuukauden verran ajanut ensimäisellä xenonvaloin varustetulla autollani ja xenonien polttaminen päivänvalossa alkaa säälittää, vaikka valomuisti on ja polttimoita saa kaupasta uusia.



    Samaan korimalliin on saatavana uudemman vuosikerran ledivalot sumarien tilalle, mutta hintaa tulee varaosista koottuna viitisen sataa. Tuo olisi minusta tyylikäs toteutus, mutta niin on hintakin.



    Halvempi suhteellisen elegantti asennus voisi olla alkuperäisten sumuvalojen korvaaminen tehtaan alkuperäisen ledivalolistan sijasta ovaalin sumuvalon tilalle etupuskuriin upotettavalla päivävalolla. Tuossa vain epäilyttää, kuinka paljon kuittia mukasumuvaloista alkaa tulla vastaantulijoilta?



    Sumuvalon toiminta kääntymisvalona on kiva efekti, joka pehmentää pimeän rajaa hitaissa jyrkissä käännöksissä, mutta ilman tuota jippoakin pärjäisin hyvin. Muuta käyttöä auton vakiosumuvaloille en ole keksinytkään.



    Vielä yksi idea olisi vaihtaa parkkien tilalle riittävä määrä päivävaloina käytettäviä ledejä, jotka himmenisivät ajovaloilla parkkivaloiksi. Nuokin voisi piilottaa pois näkyvistä sinne missä alkuperäiset parkitkin ovat, kun niitäkin näyttää jostain syystä olevan enemmän kuin yksi puolelleen, joten tilaa olisi vaikka isommallekin asennussarjalle.



    Kääntyviä ajovaloja en kaipaa edelleenkään, vaikka eihän näillä H7-avusteisilla bi-xenoneilla ihan sitä näekään mihin on halogeenivaloin + Bosch Touring 190 kanssa tottunut. Jos ajovalojen pitää kääntyä maantieajossa, niin sitten valoa on liian vähän.



    Yksi parhaista päiväajovaloratkaisuista on nimimerkkini autossa. Sulake 24 paikalleen ja kaikkialla muualla palaa parkit, paitsi etunurkat (ylänurkka luonnollisesti, että näkyy mäenharjanteelta mahd. ajoissa) kirkastuvat 21W päivävaloiksi. Parkeilla ja ajovaloilla samat kirkkaat nurkat palavat parkkivalon 5 W teholla. Syksyllä ensimmäistä kertaa pimeällä ajaessa pitää muistaa kääntää valokatkaisin nollasta valot päällä-asentoon ja keväällä öiden vaalennuttua takaisin nollaan päivävaloille.



    Päivävalojen kytkentä ensimmäistä kertaa käyttöön kestää alle 10 sekuntia, ajovalomuisti toimii täysillä valoilla kummallakin asetuksella ja polttimot ovat lähes ilmaisia.



    Ja vielä sellainen kommentti tämän threadin parin vuoden takaiseen alkuun laittomista valoista, että 740 GLE todella oli edellä aikaansa valomääräysten suhteen.



    Päiväajovalot, takasumuvalot ja jarruvalot olivat kaikki niin hyviä, että ne olivat kaikki Suomessa kiellettyjä siinä vaiheessa kun auton ostin. Volvon ja Suomen lain ollessa ristiriidassa ei ollut pienintäkään epäilystä, kumpi on oikeassa, joten kaikki autoon asennetut valot ovat luonnollisesti olleet toiminnassa lähes uudesta asti. Viime vuosina jopa ihan laillisesti ja nythän nuo aikanaan vaaralliset kielletyt valot tulevatkin pakollisiksi.



    Niin se muuttuu mieli lainsäätäjälläkin, kun oppii lisää :smirk:

      
  • Taitaapa olla niin, että nimenomaan muotoilustaan tunnettu Tojo "näyttää taas mallia" lähinnä kopiokonevalmistajille.

    Mullistava Tojon uutuus vuodelle 2012:




    Kyllähän Lexuksen keulalla oli ledit jo vuonna 2007.

    image

      
  • Komeita on ajovalot uusissa autoissa.



    Vaan minne saakka niillä näkee?

      
  • Putput:

    Päiväajovalojen sijoitus TÄYSIN teinituningmäisesti sumuvalojen paikalle on käsittämättömän noloa enkä voisi kuvitella sen takia ostavani ikinä VW-konsernin sellaisilla päiväajovaloilla varustettua autoa. Minusta ylipäänsä niitä EI pitäisi sallia asentaa sumuvaloille tarkoitetulle alueelle (hämä&#228:wink: vaan ajovalojen kohdalle/läheisyyteen. Päiväajovalot sinänsä on hyvä juttu.


    Alas sijoitettujen päivävalojen huono puoli on, että ne eivät näy auton ollessa pienenkään harjanteen katveessa. Sen puolesta sijoitus mahdollisimman korkealle on hyvä asia.



    Mutta sumuvalojen paikan käyttäminen päiväajovaloille on silti tarpeettomien sumuvalojen varaaman tilan ottamista hyötykäyttöön, etenkin, jos vaihtoehtona on kaukovalojen uhraaminen päivävaloille, kuten pari saksalaismerkkiä näyttää tehneen.



    Mitään hämäysvaikutusta en ole sumuvaloreijissä palavista päivävaloista havainnut, koska päätin yksipuolisella julistuksella jo useita vuosia sitten, etteivät muiden sumuvalot häiritse minua.



    Putput:

    Erilliset syttyvät ja sammuvat 'kääntymisvalot' ovat TODELLA huono juttu, aivan älytön keksintö, turhaa idiotismia ja kaikkia muita valojuttuja hämäävämpi liikenteessä.


    Lisäksi valojen kääntely osoittaa, että niissä valoissa on alun perinkin huono valokuvio. Se olisi halvempaa korjata asentamalla kääntyvän lelun tilalle kunnollinen valaisin kiinteästi.



    Toisinaan pitää tietoisesti pakottaa itsensä seuraamaan liikennettä näiden hullunkuristen vilkkuvalojen sijasta.



    Putput:

    Muuttuvapinta-alaiset jarruvalot (ja ehkä jossain määrin myös aktivoituvat hätävilkut) ovat näistä mielestäni paras uudistus, nipinnapin vielä päiväajovaloja parempi.


    Hätäjarrutuksesta kertovat näkyvät asiat auton takana on hyvä asia. Näihin ei edes ehdi turtua, koska tällaisia varoituksia tulee vain harvoin.

      
  • 740 GLE:

    Komeita on ajovalot uusissa autoissa.

    Vaan minne saakka niillä näkee?


    Valitettavasti edes vilkut eivät näy muille tielläliikkujille. Jopa vanhat Ameriikanraudat, jotka vilkuttavat milloin mitäkin punaista valoa ovat parempia.

      
  • 740 GLE:

    Mitään hämäysvaikutusta en ole sumuvaloreijissä palavista päivävaloista havainnut, koska päätin yksipuolisella julistuksella jo useita vuosia sitten, etteivät muiden sumuvalot häiritse minua.


    Eikös päiväajovalojen ole tarkoituskin häikäistä, ja luultavasti toimivat siinä tarkoituksessa sumuvaloja paremmin. Vaikea kuvitella miksi kenenkään pitäisi häiriintyä sumuvalojen polttamisesta tai polttamattomuudesta päivällä.



    Tuolla aikaisemmin oli myöskin joitakin, joita häiritsi kun käännösvalot palavat samoissa reijissä kuin sumuvalot. Mahtaiskohan se sitten häiritä heitä vähemmän, jos palaisivat erillisissä umpiossa? Asia kuitenkin menee niin, että kaikista EU:ssa hyväksyttyjen autojen keksinnöistä tulee ennenpitkää laillisia suomessakin, vaikkeivät ne vielä olisi.



    Itse joskus aiemmin häiriinnyin pimeällä, kun vastaantulija poltti sumuvaloja, tai piti liian pitkään pitkiä. Sitten lopetin häiriintymisen, eikä häiriintyminen enää vaivannut. Rupesi itseäkin ärsyttämään, kun sai joka toiselle vilkutella.

      
  • drive:

    Vaikea kuvitella miksi kenenkään pitäisi häiriintyä sumuvalojen polttamisesta tai polttamattomuudesta päivällä.




    Aivan näin. Olen joskus päiväsaikaan yrittänyt oikein tuijottamalla häikäistyä noista alkuperäis-sumuvaloista, vaan en ole onnistunut.



    Ehkä sakotuskäytäntö on perua joltakin ajalta jolloin jälkiasenteiset lamput olivat tehokkaammat, eikä Poliisi ole huomannut että häikäisyä tapahtuu tehdassumareilla vain psykologisella tasolla (häikäistyn siksi koska niitä saa käyttää vain sumussa )?

      
  • CS2800:

    Ehkä sakotuskäytäntö on perua joltakin ajalta jolloin jälkiasenteiset lamput olivat tehokkaammat, eikä Poliisi ole huomannut että häikäisyä tapahtuu tehdassumareilla vain psykologisella tasolla (häikäistyn siksi koska niitä saa käyttää vain sumussa )?


    Menee vähän samaan kastiin kun pyöräilijän sakottaminen katuvalaistulla osuudella. Suurin vaara tulee kuitenkin takaa jossa valopakkoa ei ole, ja edestä ja sivulta tuleviinkaan ei voi luottaa vaan niitä on kuitenkin varauduttava väistämään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit