Käsittääkseni tuon kiihtyvyysmittauksen tietyllä vaihteella välillä 60-120 tai 80-120 km/h on tarkoitus vain kuvata nimenomaan moottorin sitkeyttä alakierroksilla.
Olisi kiva nähdä 523i:n kiihtyvyys 3. vaihteella ja 520d:n kiihtyvyys 5. vaihteella.
Ei tarvita suuria ennustajan lahjoja, jos väittää, että manuaalivaihteisissa kevyempi ja tehokkaampi 523i kiihtyy 3. vaihteella 80-120 km/h nopeammin kuin 520d 5. vaihteella. Tuolloin bensakoneella on lähes kaksi kertaa tiheämpi kokonaisvälitys!
No miten tuon painavuudenkin nyt ottaa, kun esim. 335i Cabrio (eli E93) omamassa on 1810 kg ja toisaalta 528iA (F10) taas 1730 kg. Jos taas ei puhuta ihan uusista autoista ja verrataan E93 vs. E60 5-sarjalaiset, niin keveysero 5-sarjan eduksi vain kasvaa.
No joo, cabriot on yleensä aika painavia. Joka tapauksessa 5-sarjalainen on iso ja edustavaksi tarkoitettu auto, minusta tuohon ajatukseen sopii huonosti 6000r/min vinguttelu. Vaikea ymmärtää mitään varsinaista urheilullisuutta saavutettavan tuon kokoluokan laitteella.
Nykyautojen paino ja painon kasvu yleensäkin suosii dieseleitä (ja hybridejä ). Kierrosherkät bensakoneet sopivat minusta hyvin kevyeen kalustoon, jossa ne ovat varsin taloudellisiakin. Mitä painavampaan mennään, sitä suurempi käytännön taloudellisuusero on dieselin eduksi.
Alakierrosten vääntö ei nopeimmassa kiihdytyksessä merkkaa mitään. Paras ohituskiihtyvyys saadaan pysymällä mahdollisimman korkean tehon alueella.
Totta, mutta nopeimmat mahdolliset kiihdytykset korkeimman tehon aluella eivät paljon merkitse normaaliajossa. Itse en muista milloin (tai automaatti) olisin vaihtanut vitosta pienemmälle maantieohituksessa testeissä kuvatun kaltaisissa vauhdeissa. Ja hyvin on ehtinyt.
Voisihan tuohon vertailuun ottaa lisämääreeksi kulutuksen. Paljonko ainetta palaa kiihdytettäessä esim. 80-120 maksimiteholla? Luulenpa että noiden dieseleillä mitattujen aikojen alle meneminen maksaa aika paljon kulutuksessa.
Joka tapauksessa 5-sarjalainen on iso ja edustavaksi tarkoitettu auto, minusta tuohon ajatukseen sopii huonosti 6000r/min vinguttelu.
BMW:llä on kuitenkin jo pitkä historia kokoisikseen korkealle kiertävistä koneissa M5-malleissa ja luulisin, että monen sellaisen omistajan mielestä tuo on yksi olennainen osa ko. auton luonnetta.
AkiK:
Vaikea ymmärtää mitään varsinaista urheilullisuutta saavutettavan tuon kokoluokan laitteella.
Kasvava koko 5-sarjassa tietysti sotii tuota urheilullisuutta vastaan, sen voin myöntää. Silti toivoisin että perinteistä yritettäisiin pitää kiinni, eikä esimerksi M3/M5 painoero ole niin suuri kuin moni ehkä kuvittelee. Kuten ei 3/5-sarjan painoero yleensäkään.
AkiK:
Totta, mutta nopeimmat mahdolliset kiihdytykset korkeimman tehon aluella eivät paljon merkitse normaaliajossa.
Itse pyrin ajamaan niin, että merkitsee ja kiihdyttelen kyllä lähes päivittäin myös kierroskaalan yläpäässä. Siksi 7-8krpm kiertävä kuutonen/kasi ois mukava joskus saada alle. Vaikka nyt sitten 3-sarjaa, tai joku muukin kuin BMW.
Et selvästikään ole koskaan kierrättänyt tai edes kuullut kierrätettävän BMW:n 6-sylinteristä konetta, kun luulet että se vinkuisi 6000 kierroksella.
Se on erittäin miellyttävää murinaa.
On tullut ajeltua, samoin olen jonkin verran päässyt ajamaan Bemarin V10:llä kun tuttavapiirissä sattuu sellainen olemaan.
Erittäin miellyttävää murinaa se voi olla ajajan kannalta, mutta desibelit on ulospäin melkoiset 6000r/min eikä ajotapa ole juurikaan normiliikenteeseen sattuva.
Turvallisuuskin tuossa on suht hyvällä tasolla, uusimmasta euroncap testistä poimittua:
"Alfan ja BMW:n suoritus on niin hyvä, että ne täyttävät vuonna 2012 maksimitasoon kiristyvät Euro NCAP:n vaatimukset.
Alfa sai kokoluokkansa tähän saakka parhaat pisteet matkustajille tarjoamastaan turvasta. BMW puolestaan teki turvavarustuksellaan täydellisen 100 prosentin suorituksen ja sai jalankulkijaturvallisuudesta erittäin hyvän tuloksen eli 78 % enimmäispisteistä. Tähän auto pääsi aktiivisella konepellillään, jonka kaikki neljä kulmaa nousevat kolaritilanteessa."
Jotenkin kummittelee mielessä tuo mallimerkintä 528i. Elättelen toiveita(turhia?) että myöhemmin tulee vielä 530i, jossa on tehoa se 200+ kW.
Tuo on kyllä ihan totta, jossain vaiheessa harkitsin 330/335 välillä ja tuo oli aika vaikea rasti, kun otti huomioon 330:n halvemman hinnan ja ihanasti kiertävän vapari kuutosen.
Jotenkin tuon turboversion tasaisesti vääntävässä koneessa ei ole ihan samanlaista "fiilistä" vaikka voimaa ja vääntöä onkin enemmän.
Bemarin Euro NCAP törmäystestitulos on kyllä erinomainen. Tulos on parempi kuin uudella MB E-sarjalla ja myös penkin peräänajotestin osalta. Hyvä että vihdoinkin panostava tosissaan myös passiiviseen turvallisuuteen. Aiemmin on tuntunut, että eivät panosta turvallisuuteen ihan täysillä.
Käsittääkseni tuon kiihtyvyysmittauksen tietyllä vaihteella välillä 60-120 tai 80-120 km/h on tarkoitus vain kuvata nimenomaan moottorin sitkeyttä alakierroksilla.
Knight Rider:
Ei tarvita suuria ennustajan lahjoja, jos väittää, että manuaalivaihteisissa kevyempi ja tehokkaampi 523i kiihtyy 3. vaihteella 80-120 km/h nopeammin kuin 520d 5. vaihteella. Tuolloin bensakoneella on lähes kaksi kertaa tiheämpi kokonaisvälitys!
235+255:
No joo, cabriot on yleensä aika painavia. Joka tapauksessa 5-sarjalainen on iso ja edustavaksi tarkoitettu auto, minusta tuohon ajatukseen sopii huonosti 6000r/min vinguttelu. Vaikea ymmärtää mitään varsinaista urheilullisuutta saavutettavan tuon kokoluokan laitteella.
Nykyautojen paino ja painon kasvu yleensäkin suosii dieseleitä (ja hybridejä ). Kierrosherkät bensakoneet sopivat minusta hyvin kevyeen kalustoon, jossa ne ovat varsin taloudellisiakin. Mitä painavampaan mennään, sitä suurempi käytännön taloudellisuusero on dieselin eduksi.
NHB:
Totta, mutta nopeimmat mahdolliset kiihdytykset korkeimman tehon aluella eivät paljon merkitse normaaliajossa. Itse en muista milloin (tai automaatti) olisin vaihtanut vitosta pienemmälle maantieohituksessa testeissä kuvatun kaltaisissa vauhdeissa. Ja hyvin on ehtinyt.
Voisihan tuohon vertailuun ottaa lisämääreeksi kulutuksen. Paljonko ainetta palaa kiihdytettäessä esim. 80-120 maksimiteholla? Luulenpa että noiden dieseleillä mitattujen aikojen alle meneminen maksaa aika paljon kulutuksessa.
AkiK:
Vinguttelu?
Et selvästikään ole koskaan kierrättänyt tai edes kuullut kierrätettävän BMW:n 6-sylinteristä konetta, kun luulet että se vinkuisi 6000 kierroksella.
Se on erittäin miellyttävää murinaa.
AkiK:
BMW:llä on kuitenkin jo pitkä historia kokoisikseen korkealle kiertävistä koneissa M5-malleissa ja luulisin, että monen sellaisen omistajan mielestä tuo on yksi olennainen osa ko. auton luonnetta.
AkiK:
Kasvava koko 5-sarjassa tietysti sotii tuota urheilullisuutta vastaan, sen voin myöntää. Silti toivoisin että perinteistä yritettäisiin pitää kiinni, eikä esimerksi M3/M5 painoero ole niin suuri kuin moni ehkä kuvittelee. Kuten ei 3/5-sarjan painoero yleensäkään.
AkiK:
Itse pyrin ajamaan niin, että merkitsee ja kiihdyttelen kyllä lähes päivittäin myös kierroskaalan yläpäässä. Siksi 7-8krpm kiertävä kuutonen/kasi ois mukava joskus saada alle. Vaikka nyt sitten 3-sarjaa, tai joku muukin kuin BMW.
Knight Rider:
On tullut ajeltua, samoin olen jonkin verran päässyt ajamaan Bemarin V10:llä kun tuttavapiirissä sattuu sellainen olemaan.
Erittäin miellyttävää murinaa se voi olla ajajan kannalta, mutta desibelit on ulospäin melkoiset 6000r/min eikä ajotapa ole juurikaan normiliikenteeseen sattuva.
235+255:
Jotenkin kummittelee mielessä tuo mallimerkintä 528i. Elättelen toiveita(turhia?) että myöhemmin tulee vielä 530i, jossa on tehoa se 200+ kW.
Turvallisuuskin tuossa on suht hyvällä tasolla, uusimmasta euroncap testistä poimittua:
"Alfan ja BMW:n suoritus on niin hyvä, että ne täyttävät vuonna 2012 maksimitasoon kiristyvät Euro NCAP:n vaatimukset.
Alfa sai kokoluokkansa tähän saakka parhaat pisteet matkustajille tarjoamastaan turvasta. BMW puolestaan teki turvavarustuksellaan täydellisen 100 prosentin suorituksen ja sai jalankulkijaturvallisuudesta erittäin hyvän tuloksen eli 78 % enimmäispisteistä. Tähän auto pääsi aktiivisella konepellillään, jonka kaikki neljä kulmaa nousevat kolaritilanteessa."
Vackraste:
Tuo on kyllä ihan totta, jossain vaiheessa harkitsin 330/335 välillä ja tuo oli aika vaikea rasti, kun otti huomioon 330:n halvemman hinnan ja ihanasti kiertävän vapari kuutosen.
Jotenkin tuon turboversion tasaisesti vääntävässä koneessa ei ole ihan samanlaista "fiilistä" vaikka voimaa ja vääntöä onkin enemmän.
Bemarin Euro NCAP törmäystestitulos on kyllä erinomainen. Tulos on parempi kuin uudella MB E-sarjalla ja myös penkin peräänajotestin osalta. Hyvä että vihdoinkin panostava tosissaan myös passiiviseen turvallisuuteen. Aiemmin on tuntunut, että eivät panosta turvallisuuteen ihan täysillä.
http://www.euroncap.com/results/bmw/5_series/2010/401.aspx