Se mitä testistä jäi mainitsematta on tuon Giuliettan päästöt. 134g/100km on esimerkillinen suoritus 170 hv autolle, joka ei kuitenkaan ole iha pikkiriikkinen. Tuossa autossa ei ole edes mitään silmänkääntö pihistysjippoja. Vertailun vuoksi Golf 1.2TSI päästelee hiilidioksidia tismalleen saman verran. Siinä tehoa on kuitenkin vaan 105 hv ja kulku ero Alfaan aika massiivinen.
Oikein hyvä lukema. On todella mielenkiintoista nähdä vertailutuloksia vastaavaan Golfiin. Jos Alfa on onnistunut tekemään 100 kiloa raskaamman autosta Golfia taloudellisemman, niin silloin on kyllä tehty monia asioita oikein. Harmi kun Sport Pilot Cup ei enää aktiivisesti puollusta näkemystään down sizingin toimimattomuudesta. Nelisylinteriset bemarin koneet ottavat dunkkuun 6-0 tässäkin vertailussa. Vakiovarusteena kaikkiin malleihin tuleva sähköinen tasauspyörästön lukko Q2 on kivan kuuloinen lisä.
Toivottavasti Alfa ei ole uhrannut takatiloja muotoilun vuoksi.
Mihin on maailma mennyt: Alfa tekee rumia autoja, Toyotalla on laatuongelmia... Seuraavaksi ne sanoo ett GM on mennä nurin ja että Mersu tekee autoja jotka hajoavat käsiin. ...ai niin, sekin taisi jo...
Koko kahdeksankymmentäluku oli Alfalta aika syvällä kahlaamista. Jokainen malli oli enemmän tai vähemmän muotoilullisesti epäonnistunut. Esimerkiksi tätä voisi perustellusti pitää Alfan kautta aikain noloimpana tuotteena:
80-lukuun verrattuna uudella Giuliettalla ei tarvitse hävetä yhtään mitään.
Tulihan 80-luvulla Alfa Romeo 75, joka on julmetun hyvä auto ikäisekseen.
Samoin tuli 164, josta omasta kokemuksestani voin sanoa, että oli aivan perkeleen hyvä auto. Ulkonäöstäkin tuli positiivista kommenttia.
Nyt kyllä näyttäisi Alfa pääsevän vihdoin jaloilleen. 166:den seuraajan kanssa huopaamista katsoessa ei aina ole tiennyt itkeäkö vai nauraako. Ei varmasti ole moinen projekti tullut ihan ilmaiseksi. Samoin jo luvatun MiTo GTA:n pois heittäminen oli aika tragikoominen ratkaisu, kun autosta oli jo julkaistu vaikka mitä teknisiä tietoja, kuvia ja jopa mainoksen! Tuo olisi mielestäni ollut juuri sellainen oikea pikkusportti, minkä Alfa olisi kaivannut. MiTo QV ei vaan aja samaa asiaa.
Koko kahdeksankymmentäluku oli Alfalta aika syvällä kahlaamista. Jokainen malli oli enemmän tai vähemmän muotoilullisesti epäonnistunut. Esimerkiksi tätä voisi perustellusti pitää Alfan kautta aikain noloimpana tuotteena:
80-lukuun verrattuna uudella Giuliettalla ei tarvitse hävetä yhtään mitään.
No makuasiat on makuasioita ja 80 luvun Alffoja pitää verrata aikalaisiinsa. Siinä vertailussa ne eivät mielestäni jää alakynteen, mutta tämäkin on makuasia.
Tuo Alfa Arna on kyllä aikamoinen hirvitys. Nissan Alffan merkeillä. Siinä yhdistyi Nissanin tyylikkyys ja Alfan laatu. Aivan mainio, sehän kuulostaakin ihan vitsiltä.
Tuotiinkos näitä muuten koskaan suomeen?
Lisään tähän vielä pari mielestäni onnistunutta 80 luvun Alfaa: 33, 75, 164 ja tietenkin coupet GTV ja Sprint.
Koko kahdeksankymmentäluku oli Alfalta aika syvällä kahlaamista. Jokainen malli oli enemmän tai vähemmän muotoilullisesti epäonnistunut. Esimerkiksi tätä voisi perustellusti pitää Alfan kautta aikain noloimpana tuotteena:
80-lukuun verrattuna uudella Giuliettalla ei tarvitse hävetä yhtään mitään.
No makuasiat on makuasioita ja 80 luvun Alffoja pitää verrata aikalaisiinsa. Siinä vertailussa ne eivät mielestäni jää alakynteen, mutta tämäkin on makuasia.
Tuo Alfa Arna on kyllä aikamoinen hirvitys. Nissan Alffan merkeillä. Siinä yhdistyi Nissanin tyylikkyys ja Alfan laatu. Aivan mainio, sehän kuulostaakin ihan vitsiltä.
Tuotiinkos näitä muuten koskaan suomeen?
Lisään tähän vielä pari mielestäni onnistunutta 80 luvun Alfaa: 33, 75, 164 ja tietenkin coupet GTV ja Sprint.
taitaa olla jo harvinainen peli tuollainen nissan-alfa
täyty nostaa hattua korkealle sellaiselle jolla on tuollainen erikoisuus harraste autona, koska noita sportti/luxus malleja säilyy aina mutta perusmalleja ei
Se mitä testistä jäi mainitsematta on tuon Giuliettan päästöt. 134g/100km on esimerkillinen suoritus 170 hv autolle, joka ei kuitenkaan ole iha pikkiriikkinen. On todella mielenkiintoista nähdä vertailutuloksia vastaavaan Golfiin. Jos Alfa on onnistunut tekemään 100 kiloa raskaamman autosta Golfia taloudellisemman, niin silloin on kyllä tehty monia asioita oikein.
auto ei ole todellisuudessa 100 kiloa painavampi, artikkelissa on hiukan epätarkkuutta
empty weight:
Golf GTI 5 door 1293 kg
Giulietta QV 1295 kg
Golf 160 hp 1.4 TSI 1245 kg
Giulietta 170 hp 1.4 TBI 1265 kg
Kai se BMW:n imago on muutakin kuin vetotapa? Jos sinne mahtuu moottoripyöriä, edustusautoja, perheautoja, maastoautoja, niin mikseipä pienempi etuvetokin? Jotenkin kieroutunut ajatusmaailma, että keskimääräistä ylellisemmällä merkillä ei voisi olla pikkuatoa. Että pikkuautot on kaikki jotain kymppitonnin karvalakkimalleja, joiden ainoa funktio on että niilläkin pääsee paikasta A paikkaan B, tuulelta ja sateelta suojassa.
Mutta se vetotapa. Pitäisikö pienen BMW:n olla takavetoinen? Pienen auton kohdalla kävis luultavasti niin, että se olisi sitten kovinkin kevytperäinen. Pikkuautoissa etupyörät on muutenkin venytetty aivan etukulmiin, BMW:n takavetojen tapaan, eikä painojakaumaa sieltä saada taaemmaksi. Eikä myöskään takapyöriä voida siirtää edemmäksi, tai muuten takaistuimet pitää unohtaa. Takamoottori voisi olla kiinnostava vaihtoehto neli-viisipaikkaisessa henkilöautossa, mutta se olisi aika eksoottinen ratkaisu tänäpäivänä. Etuvetoisuus ei aiheuta vastaavia kysymysmerkkejä markkinoiden hyväksynnälle ja autosta tulee monikäyttöisempi kuormauksen suhteen.
Jotenkin kieroutunut ajatusmaailma, että keskimääräistä ylellisemmällä merkillä ei voisi olla pikkuatoa. Että pikkuautot on kaikki jotain kymppitonnin karvalakkimalleja, joiden ainoa funktio on että niilläkin pääsee paikasta A paikkaan B, tuulelta ja sateelta suojassa.
Kuten kaikki tänne kirjoittavat varmaan tietääkin, BMW:llä on jo kuvailemasi etuvetoinen pikkuauto, jota ei todellakaan saa kymppitonnilla, eli MINI.
Etuvetoisuus ei aiheuta vastaavia kysymysmerkkejä markkinoiden hyväksynnälle ja autosta tulee monikäyttöisempi kuormauksen suhteen.
ei varmaan jatkossa aiheuta ongelmia jos 80 prosenttia 1 sarjan omistajista ei edes tiedä mistä päästä auto vetää
Ei tuo takavetoisuus hirveän hyvin tunnistettu ominaisuus vaikuta olevan kaikkien mersun omistajienkaan keskuudessa. Yks rouva yritti epätoivoisesti peruuttaa diplomaattikilpisellä takavedollaan ylämäkeen.
Jotenkin kieroutunut ajatusmaailma, että keskimääräistä ylellisemmällä merkillä ei voisi olla pikkuatoa. Että pikkuautot on kaikki jotain kymppitonnin karvalakkimalleja, joiden ainoa funktio on että niilläkin pääsee paikasta A paikkaan B, tuulelta ja sateelta suojassa.
Kuten kaikki tänne kirjoittavat varmaan tietääkin, BMW:llä on jo kuvailemasi etuvetoinen pikkuauto, jota ei todellakaan saa kymppitonnilla, eli MINI.
Mini ei ole BMW. Vaikka olis BWM:n tekemä niin mielikuvissa välimatka on iso. Mini on omaleimainen erikoismalli, josta on baijerilaisimago kaukana.
Mini ei ole BMW. Vaikka olis BWM:n tekemä niin mielikuvissa välimatka on iso. Mini on omaleimainen erikoismalli, josta on baijerilaisimago kaukana.
Ei ole ei, mutta sitten voi kysyä että kannattaisiko kilpailla jo olemassaolevan oman konsernin tuotteen kanssa. Ehkä silloin jos kalliiden pikkuautojen markkinat vielä kasvaa voimakkaasti.
Käytännössä varmaan kustannussäästöjen takia siitä tulisi teknisesti enempi vähempi sama auto BMW:n merkeillä ja tyylillä. On tuota varmaan mietitty kerran jos toisenkin arvelisin, mutta minusta jako on ihan selvä näin, enkä näe tuossa mitään mielikuvavälimatkaa. Itelle MINI kelpais Bemarin rinnalle koska vaan.
Onhan BMW:llä toki ollut ennenkin pieniä autoja, mutta oliko niissä nyt sitten Baijerilaisimago vahvasti mukana? Mitä olen Baijerissa liikkunut niin ei siellä pikkuautot ole erityisen suosittuja, joten Baijerilaisimagoon minusta istuu paremmin ne autot mitä siellä nyt enimmäkseen tehdäänkin.
Mini ei ole BMW. Vaikka olis BWM:n tekemä niin mielikuvissa välimatka on iso. Mini on omaleimainen erikoismalli, josta on baijerilaisimago kaukana.
Ei ole ei, mutta sitten voi kysyä että kannattaisiko kilpailla jo olemassaolevan oman konsernin tuotteen kanssa. Ehkä silloin jos kalliiden pikkuautojen markkinat vielä kasvaa voimakkaasti.
Kannattavuutta varmasti mietitään uusia malleja lanseeratessa, mutta nyrkkisääntönä kahdella mallilla kyllä uskoisin markkinoista lohkeavan suuremman osuuden kuin yhdellä. Aina on sellaisia, joihin toinen malli vetoaa enemmänkun toinen, ja jos sitä toista ei olisi olemassa ei siitä seuraisi sen toisen hankintaa. Katse kääntyisi muualle.
Käytännössä varmaan kustannussäästöjen takia siitä tulisi teknisesti enempi vähempi sama auto BMW:n merkeillä ja tyylillä. On tuota varmaan mietitty kerran jos toisenkin arvelisin, mutta minusta jako on ihan selvä näin, enkä näe tuossa mitään mielikuvavälimatkaa. Itelle MINI kelpais Bemarin rinnalle koska vaan.
Mini on mielestäni ruma ja lelumainen. Ja retro teema muutenkin vähän niin ja näin.
Aika moni mieltää Minin naisten autoksi. Sen vuoksi samalle tekniikalle Bemarin imagolla ja designilla on heti markkinarako. Takavetoisuus on käytännössä melkein mahdoton ajatus. Jo 1-sarja on tiloiltaan niin huono, että samalla rakenteella ei pienempään koriin voi tehdä kuin kaksi paikkaisia autoja.
Baijerissa on kyllä näitä "ylihintaisia" pikkuautoja ihan eri malliin kuin Suomessa. Jo A2 aikoinaan oli siellä ihan ylienen näky. Samoin Smarteja ja Minejä näkyy usein. Koko Saksassa Polo on toiseksi eniten myyty auto. Siitä voisi päätellä, että kyllä pikkuautoilla on mahdollisuuksia Saksassa.
Siis EI, Ei ja vielä kerran EIii!! Kyllä jos Bemari tekee sen pyhäinhäväistyksen, et erehtyy johonkin etuvetorimpulaan, niin kyllä loppuu usko tähän maailmaan. Siis eihän sitä voisi perustella kun tilankäytöllä ja halvemmilla tuotantokustannuksilla, jotka kumpikaan ei ole BMW merkkisen auton valinnassa niitä ensisijaisia kriteereitä. BMW:ssä arvostetaan ihan muita asdioita, joihin ei tylsääkin tylsempi etuveto, vai mikä se nyt edes on, sovi kyllä yhtään. Kyllä AUTOSSA pitää olla kardaani, vetävien pyörien lukumäärästä voidaan keskustella.
"jos autot olisi tarkoitettu etuvetoiseksi, ihmiset kävelisivät käsillään.."
Oli aika myös aika, jolloin BMW:ssä piti olla kierrosherkkä kuusisylinterinen kone. Pian näiden tilalla on vähempisylinterisiä ahdettuja koneita. Oli aika, jolloin BMW teki kolmea eri kokoista versiota samasta korimallista. Nyt on monta maasturia ja niiden coupe-väännöksiä. Farkustakin on tehty joku coupemaisempi versio. Painopiste on siirtynyt dieseleiden suuntaan. Vanhasta ajajan autosta on tullut aliohjaava mukavuussohva. Entinen insinöörivetoinen ajamisen iloa maksivoiva toiminta on kääntynyt ekonomivetoiseen mielikuviin ja euroon keskittyvään malliin. Saamme joka vuosi uusia "mullistavia" alibrändeja ja uusia markkinarakoja etsiviä malleja, joita emme osanneet aiemmin toivoakaan. Etuvetoinen malli ei kaiken tämän muutoksen jälkeen ylitä edes uutiskynnystä.
Siis EI, Ei ja vielä kerran EIii!! Kyllä jos Bemari tekee sen pyhäinhäväistyksen, et erehtyy johonkin etuvetorimpulaan, niin kyllä loppuu usko tähän maailmaan.
Se riippuu ihan täysin heidän insinöörityön tasosta, tuleeko siitä etuvedosta rimpula vai ei. Jos saavat sloganin "ajamisen iloa" lupaukset täytettyä etuvedolla, niin mikäs siinä.
Hyvin näyttää VW konsernikin porskuttavan, vaikka neljä merkkiä kilpailee keskenäänkin.
Totta, mutta mitä kalliita pikkuautoja VAG:lla on Audi A1:n lisäksi? No toki Suomessa Polokin on kallis, mutta ei ehkä silti ihan A1:n tai MINI:n kilpailija.
NHB:
Oli aika myös aika, jolloin BMW:ssä piti olla kierrosherkkä kuusisylinterinen kone.
Onneksi näitä sentään vielä nyt saa. Tosin ei montaa (vaparia) ole enää eikä ehkä kauaa niitäkään.
NHB:
Etuvetoinen malli ei kaiken tämän muutoksen jälkeen ylitä edes uutiskynnystä.
Onhan tuo kaikki mitä sanot valitettavan totta kyllä.
drive:
Jos saavat sloganin "ajamisen iloa" lupaukset täytettyä etuvedolla, niin mikäs siinä.
Eikös MINI ole jo näyttänyt että tuo onnistuu. Kukas se sanoi täällä joskus että se on Bemarin paras auto ajettavuudeltaan.
Totta, mutta mitä kalliita pikkuautoja VAG:lla on Audi A1:n lisäksi? No toki Suomessa Polokin on kallis, mutta ei ehkä silti ihan A1:n tai MINI:n kilpailija.
Pointtini olikin se, että VW:n neljä eri merkkiä kilpailevat lähes samoista markkinoista ja kannattavasti.
Tai isoihin ja raskaisiin. Aniharvassa on isomman kokoluokan etuvetoiset autot jotka erottuvat ajon hauskuudessa / tarkassa ja hyvässä ajettavuudessa selvästi edukseen.
Vain minun mielipide, älkää ampuko...
Volvo 940:lla omat ajot ja vain harvoin vaimon uudemmalla etuvetoisella ajaessani suhtauduin tähän asenteella "kaikki kelpaa kunhan homma toimii".
Silloin allergiani ei ollut vielä herkistynyt niin pahaksi, että se pysyi oireettomana.
Nyt olen kolmatta talvea yrittänyt 3 liikenneympyrää sisältävällä työmatkallani ymmärtää mitä tarkoitusta palvelee autooni rakennettu mahdollisuus ajaa muuhun kuin etupyörien osoittamaan suuntaan?
Tiedän että on olemassa kivoja etuvetoisia, vaimollakin on yksi. Mutta nyt olen ajanut jo liian paljon huonolla etuvetoisella. Kun altistus bussin kääntösäteellä varustetun useimmiten raskaasti aliohjaavan mutta joskus rajuun tappisladiin repeävän kömpelön möhkäleen kanssa on jatkunut jo useamman talven, nostaa pienikin ärsytys allergiaoireet pintaan heti.
Koska en ole keksinyt mitään tarvetta ajaa muuhun kuin etupyörien osoittamaan suuntaan on seuraavassa autossani ainakin yksi kardaani.
BMW:n mahdollinen pikkuauto ei silti ole minulta pois, koska pikkuautoa en olisi ostamassa kuitenkaan.
"Euroopassa myynnissä ollut etuvetoinen Mercedes-Benz GLK-katumaasturi tulee myyntiin myös Suomessa, ja sen hinnat alkavat 44 954 eurosta.
Suomessa on varmaankin seurattu BMW:n strategiaa automyynnissä, ja nyt halutaan korjata mielikuvaa GLK:n hinnasta uuden etuvetoisen käsivalintaisella vaihteistolla varustetun version avulla. Uusi GLK 200 CDI on varustettu 105 kW:n tehoisella moottorilla ja sen CO2-päästöt ovat kohtuullisella tasolla eli 153 g/km. Hintaa mallilla on 44 954 euroa ja automaattivaihteisto nostaa hintaa melkein 4 000 eurolla.
Vuoden vaihteessa Mercedes-Benzien hintoja tarkastettiin vähän ylöspäin suurimman korotuksen osuessa SLS AMG:hen, jonka uusi 331 358 euron hinta on 6 369 euroa aiempaa kalliimpi. Muilta osin hinnat ovat nousseet hyvin maltillisesti ja jotkut versiot kuten E 250 CDI A ja E 250 CGI A ovat uuden seitsemänvaihteisen automaatin alentaman kulutuksen myötä aiempaa halvempia.
simppa:
Oikein hyvä lukema. On todella mielenkiintoista nähdä vertailutuloksia vastaavaan Golfiin. Jos Alfa on onnistunut tekemään 100 kiloa raskaamman autosta Golfia taloudellisemman, niin silloin on kyllä tehty monia asioita oikein. Harmi kun Sport Pilot Cup ei enää aktiivisesti puollusta näkemystään down sizingin toimimattomuudesta. Nelisylinteriset bemarin koneet ottavat dunkkuun 6-0 tässäkin vertailussa. Vakiovarusteena kaikkiin malleihin tuleva sähköinen tasauspyörästön lukko Q2 on kivan kuuloinen lisä.
Toivottavasti Alfa ei ole uhrannut takatiloja muotoilun vuoksi.
Korjataanpas vähän. On tuossa start&stop, eli jonkinmoinen jippo löytyy.
Pauli Petteri:
Koko kahdeksankymmentäluku oli Alfalta aika syvällä kahlaamista. Jokainen malli oli enemmän tai vähemmän muotoilullisesti epäonnistunut. Esimerkiksi tätä voisi perustellusti pitää Alfan kautta aikain noloimpana tuotteena:
80-lukuun verrattuna uudella Giuliettalla ei tarvitse hävetä yhtään mitään.
Tulihan 80-luvulla Alfa Romeo 75, joka on julmetun hyvä auto ikäisekseen.
Samoin tuli 164, josta omasta kokemuksestani voin sanoa, että oli aivan perkeleen hyvä auto. Ulkonäöstäkin tuli positiivista kommenttia.
Nyt kyllä näyttäisi Alfa pääsevän vihdoin jaloilleen. 166:den seuraajan kanssa huopaamista katsoessa ei aina ole tiennyt itkeäkö vai nauraako. Ei varmasti ole moinen projekti tullut ihan ilmaiseksi. Samoin jo luvatun MiTo GTA:n pois heittäminen oli aika tragikoominen ratkaisu, kun autosta oli jo julkaistu vaikka mitä teknisiä tietoja, kuvia ja jopa mainoksen! Tuo olisi mielestäni ollut juuri sellainen oikea pikkusportti, minkä Alfa olisi kaivannut. MiTo QV ei vaan aja samaa asiaa.
NHB:
No makuasiat on makuasioita ja 80 luvun Alffoja pitää verrata aikalaisiinsa. Siinä vertailussa ne eivät mielestäni jää alakynteen, mutta tämäkin on makuasia.
Tuo Alfa Arna on kyllä aikamoinen hirvitys. Nissan Alffan merkeillä. Siinä yhdistyi Nissanin tyylikkyys ja Alfan laatu. Aivan mainio, sehän kuulostaakin ihan vitsiltä.
Tuotiinkos näitä muuten koskaan suomeen?
Lisään tähän vielä pari mielestäni onnistunutta 80 luvun Alfaa: 33, 75, 164 ja tietenkin coupet GTV ja Sprint.
Otsikkoon palatakseni on hyvä asia että Bemukin tulee järkiinsä ja ymmärtää edes jotain miten oikea auto pitää suunnitella!
Pauli Petteri:
taitaa olla jo harvinainen peli tuollainen nissan-alfa
täyty nostaa hattua korkealle sellaiselle jolla on tuollainen erikoisuus harraste autona, koska noita sportti/luxus malleja säilyy aina mutta perusmalleja ei
NHB:
Kai se BMW:n imago on muutakin kuin vetotapa? Jos sinne mahtuu moottoripyöriä, edustusautoja, perheautoja, maastoautoja, niin mikseipä pienempi etuvetokin? Jotenkin kieroutunut ajatusmaailma, että keskimääräistä ylellisemmällä merkillä ei voisi olla pikkuatoa. Että pikkuautot on kaikki jotain kymppitonnin karvalakkimalleja, joiden ainoa funktio on että niilläkin pääsee paikasta A paikkaan B, tuulelta ja sateelta suojassa.
Mutta se vetotapa. Pitäisikö pienen BMW:n olla takavetoinen? Pienen auton kohdalla kävis luultavasti niin, että se olisi sitten kovinkin kevytperäinen. Pikkuautoissa etupyörät on muutenkin venytetty aivan etukulmiin, BMW:n takavetojen tapaan, eikä painojakaumaa sieltä saada taaemmaksi. Eikä myöskään takapyöriä voida siirtää edemmäksi, tai muuten takaistuimet pitää unohtaa. Takamoottori voisi olla kiinnostava vaihtoehto neli-viisipaikkaisessa henkilöautossa, mutta se olisi aika eksoottinen ratkaisu tänäpäivänä. Etuvetoisuus ei aiheuta vastaavia kysymysmerkkejä markkinoiden hyväksynnälle ja autosta tulee monikäyttöisempi kuormauksen suhteen.
drive:
ei varmaan jatkossa aiheuta ongelmia jos 80 prosenttia 1 sarjan omistajista ei edes tiedä mistä päästä auto vetää
GTamv:
Aika balanssissa on siis, sano.
drive:
Kuten kaikki tänne kirjoittavat varmaan tietääkin, BMW:llä on jo kuvailemasi etuvetoinen pikkuauto, jota ei todellakaan saa kymppitonnilla, eli MINI.
GTamv:
Ei tuo takavetoisuus hirveän hyvin tunnistettu ominaisuus vaikuta olevan kaikkien mersun omistajienkaan keskuudessa. Yks rouva yritti epätoivoisesti peruuttaa diplomaattikilpisellä takavedollaan ylämäkeen.
235+255:
Mini ei ole BMW. Vaikka olis BWM:n tekemä niin mielikuvissa välimatka on iso. Mini on omaleimainen erikoismalli, josta on baijerilaisimago kaukana.
drive:
Ei ole ei, mutta sitten voi kysyä että kannattaisiko kilpailla jo olemassaolevan oman konsernin tuotteen kanssa. Ehkä silloin jos kalliiden pikkuautojen markkinat vielä kasvaa voimakkaasti.
Käytännössä varmaan kustannussäästöjen takia siitä tulisi teknisesti enempi vähempi sama auto BMW:n merkeillä ja tyylillä. On tuota varmaan mietitty kerran jos toisenkin arvelisin, mutta minusta jako on ihan selvä näin, enkä näe tuossa mitään mielikuvavälimatkaa. Itelle MINI kelpais Bemarin rinnalle koska vaan.
Onhan BMW:llä toki ollut ennenkin pieniä autoja, mutta oliko niissä nyt sitten Baijerilaisimago vahvasti mukana? Mitä olen Baijerissa liikkunut niin ei siellä pikkuautot ole erityisen suosittuja, joten Baijerilaisimagoon minusta istuu paremmin ne autot mitä siellä nyt enimmäkseen tehdäänkin.
235+255:
Kannattavuutta varmasti mietitään uusia malleja lanseeratessa, mutta nyrkkisääntönä kahdella mallilla kyllä uskoisin markkinoista lohkeavan suuremman osuuden kuin yhdellä. Aina on sellaisia, joihin toinen malli vetoaa enemmänkun toinen, ja jos sitä toista ei olisi olemassa ei siitä seuraisi sen toisen hankintaa. Katse kääntyisi muualle.
Mini on mielestäni ruma ja lelumainen. Ja retro teema muutenkin vähän niin ja näin.
Aika moni mieltää Minin naisten autoksi. Sen vuoksi samalle tekniikalle Bemarin imagolla ja designilla on heti markkinarako. Takavetoisuus on käytännössä melkein mahdoton ajatus. Jo 1-sarja on tiloiltaan niin huono, että samalla rakenteella ei pienempään koriin voi tehdä kuin kaksi paikkaisia autoja.
Baijerissa on kyllä näitä "ylihintaisia" pikkuautoja ihan eri malliin kuin Suomessa. Jo A2 aikoinaan oli siellä ihan ylienen näky. Samoin Smarteja ja Minejä näkyy usein. Koko Saksassa Polo on toiseksi eniten myyty auto. Siitä voisi päätellä, että kyllä pikkuautoilla on mahdollisuuksia Saksassa.
235+255:
Hyvin näyttää VW konsernikin porskuttavan, vaikka neljä merkkiä kilpailee keskenäänkin.
Siis EI, Ei ja vielä kerran EIii!! Kyllä jos Bemari tekee sen pyhäinhäväistyksen, et erehtyy johonkin etuvetorimpulaan, niin kyllä loppuu usko tähän maailmaan. Siis eihän sitä voisi perustella kun tilankäytöllä ja halvemmilla tuotantokustannuksilla, jotka kumpikaan ei ole BMW merkkisen auton valinnassa niitä ensisijaisia kriteereitä. BMW:ssä arvostetaan ihan muita asdioita, joihin ei tylsääkin tylsempi etuveto, vai mikä se nyt edes on, sovi kyllä yhtään. Kyllä AUTOSSA pitää olla kardaani, vetävien pyörien lukumäärästä voidaan keskustella.
"jos autot olisi tarkoitettu etuvetoiseksi, ihmiset kävelisivät käsillään.."
Oli aika myös aika, jolloin BMW:ssä piti olla kierrosherkkä kuusisylinterinen kone. Pian näiden tilalla on vähempisylinterisiä ahdettuja koneita. Oli aika, jolloin BMW teki kolmea eri kokoista versiota samasta korimallista. Nyt on monta maasturia ja niiden coupe-väännöksiä. Farkustakin on tehty joku coupemaisempi versio. Painopiste on siirtynyt dieseleiden suuntaan. Vanhasta ajajan autosta on tullut aliohjaava mukavuussohva. Entinen insinöörivetoinen ajamisen iloa maksivoiva toiminta on kääntynyt ekonomivetoiseen mielikuviin ja euroon keskittyvään malliin. Saamme joka vuosi uusia "mullistavia" alibrändeja ja uusia markkinarakoja etsiviä malleja, joita emme osanneet aiemmin toivoakaan. Etuvetoinen malli ei kaiken tämän muutoksen jälkeen ylitä edes uutiskynnystä.
Opelixi:
juu ainoana miinusta tekee SEAT
lauravee:
Se riippuu ihan täysin heidän insinöörityön tasosta, tuleeko siitä etuvedosta rimpula vai ei. Jos saavat sloganin "ajamisen iloa" lupaukset täytettyä etuvedolla, niin mikäs siinä.
Opelixi:
Totta, mutta mitä kalliita pikkuautoja VAG:lla on Audi A1:n lisäksi? No toki Suomessa Polokin on kallis, mutta ei ehkä silti ihan A1:n tai MINI:n kilpailija.
NHB:
Onneksi näitä sentään vielä nyt saa. Tosin ei montaa (vaparia) ole enää eikä ehkä kauaa niitäkään.
NHB:
Onhan tuo kaikki mitä sanot valitettavan totta kyllä.
drive:
Eikös MINI ole jo näyttänyt että tuo onnistuu. Kukas se sanoi täällä joskus että se on Bemarin paras auto ajettavuudeltaan.
235+255:
Pointtini olikin se, että VW:n neljä eri merkkiä kilpailevat lähes samoista markkinoista ja kannattavasti.
235+255:
Aiheeseen liittyviä tuoreita uutisia:
http://www.autoblog.com/2011/01/11/report-bmw-z4-to-get-four-cylinder-turbo-as-base-engine/
Uskoakseni muistelemasi kommentit Ministä ovat täältä lähtöisin.
Pieni ajatusleikki:
Kuka olisi muutama vuosi sitten uskonut, että BMW valmistaa ja myy paljon esim. seuraavanlaista autoa:
- korkea maasturi
- nelisylinerinen ahdettu diesel
- taloudellisuus yksi tärkeimmistä myyntiargumenteistä
- neliveto
- made in usa
- nimeltään jotain suuntaan X3 xdrive 20d A
...että se niistä perinteistä. Eikä ole myyntiä haitannut, miksi etuvetoinenkaan niin tekisi?
petos:
Volvo 940:lla omat ajot ja vain harvoin vaimon uudemmalla etuvetoisella ajaessani suhtauduin tähän asenteella "kaikki kelpaa kunhan homma toimii".
Silloin allergiani ei ollut vielä herkistynyt niin pahaksi, että se pysyi oireettomana.
Nyt olen kolmatta talvea yrittänyt 3 liikenneympyrää sisältävällä työmatkallani ymmärtää mitä tarkoitusta palvelee autooni rakennettu mahdollisuus ajaa muuhun kuin etupyörien osoittamaan suuntaan?
Tiedän että on olemassa kivoja etuvetoisia, vaimollakin on yksi. Mutta nyt olen ajanut jo liian paljon huonolla etuvetoisella. Kun altistus bussin kääntösäteellä varustetun useimmiten raskaasti aliohjaavan mutta joskus rajuun tappisladiin repeävän kömpelön möhkäleen kanssa on jatkunut jo useamman talven, nostaa pienikin ärsytys allergiaoireet pintaan heti.
Koska en ole keksinyt mitään tarvetta ajaa muuhun kuin etupyörien osoittamaan suuntaan on seuraavassa autossani ainakin yksi kardaani.
BMW:n mahdollinen pikkuauto ei silti ole minulta pois, koska pikkuautoa en olisi ostamassa kuitenkaan.
Tässä hiukan uutta tietoa vanhaan asiaan.
http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new-cars/Search-Results/Spyshots/BMW-Z2-2016-and-1-series-Gran-Turismo-2014/
TM: Mercedes-Benziltä etuvetoinen GLK
"Euroopassa myynnissä ollut etuvetoinen Mercedes-Benz GLK-katumaasturi tulee myyntiin myös Suomessa, ja sen hinnat alkavat 44 954 eurosta.
Suomessa on varmaankin seurattu BMW:n strategiaa automyynnissä, ja nyt halutaan korjata mielikuvaa GLK:n hinnasta uuden etuvetoisen käsivalintaisella vaihteistolla varustetun version avulla. Uusi GLK 200 CDI on varustettu 105 kW:n tehoisella moottorilla ja sen CO2-päästöt ovat kohtuullisella tasolla eli 153 g/km. Hintaa mallilla on 44 954 euroa ja automaattivaihteisto nostaa hintaa melkein 4 000 eurolla.
Vuoden vaihteessa Mercedes-Benzien hintoja tarkastettiin vähän ylöspäin suurimman korotuksen osuessa SLS AMG:hen, jonka uusi 331 358 euron hinta on 6 369 euroa aiempaa kalliimpi. Muilta osin hinnat ovat nousseet hyvin maltillisesti ja jotkut versiot kuten E 250 CDI A ja E 250 CGI A ovat uuden seitsemänvaihteisen automaatin alentaman kulutuksen myötä aiempaa halvempia.
Tekniikan Maailma"
EDIT:
ams: Heckantrieb - Was ist diese Scheisse?
Ach so, kinkit kokoaa niitä GLK:ita väärinpäin.
Ettei kuitenkin kyseessä olisi takavetoinen GLK. Nämä Tekniikan Maailman nettiuutiset kun ovat tasoltaan lähinnä surkuhupaisia.
Jenkeissähän saa GLK350:sen takavetona. Myös M-sarjalaista löytyy siellä takavetona.