Mercedes-Benz CLS 2010

126 kommenttia
124
  • Käytettynä toki. Ei meikäläisen budjetti nyt ihan ihmeisiin veny, vaikka autot Suomea halvempia ovatkin.



    Malli on W221 S350. Polttoainebudjetti sen kun kasvaa. :wink:

      
  • vernon vili:

    Simpalle onnea uudelle autolle, ja leikkiä toki heitin äsken ; )

    On pitkiä aikoja välillä etten palstaa seuraa, mutta on jäänyt vaikutelma että et asu (Simppa) Suomessa?




    En asu, vaan Etelä-Euroopassa, tarkemmin Ranskassa.



    Nyt pitäisi tuosta bemarista vielä hankkiutua eroon. Ehkäpä sen joku nuori ostaa kortteliralliohjukseksi?



    Leikin toki ymmärsin.

      
  • On se hyvä, että jollakin on mahdollisuus ostaa tuollaisia autoja, kun täällä Suomessa ajellaan keskimäärin 12 vuotta vanhoilla Toyota Corolloilla. Onhan oma auto toki paljon keskiarvo Suomi-autoa parempi, että eihän minulla ole paljonkaan syytä valittaa.



    Mutta silti, jos tuo Simpan ässä-Mersu on kakkosauto ja ykkösautona on edelleen Corvette, niin pakko sanoa että kateeksi käy. :smile:

      
  • A-utoilija:

    kakkosauto ja ykkösautona on edelleen Corvette, niin pakko sanoa että kateeksi käy. :smile:




    Ykkösautosta on vaikea puhua. Ässän ostolla on tarkoitus siirtää vette enemmän harrasteautoksi.



    dieseli oli mersusta alun perin hakusesta, mutta bensamalliin lopulta haksahdin. Vaimo sentään torppasi useamman sylinterin mallit. Pitänee kysellä huoltamon tädiltä, josko näillä vehkeillä olisi oikeutettu jonkinlaiseen kanta-asiakaskorttiin.



    Täällä käytetyt autot ovat reippaasti Suomea halvempia. Ei todellakaan olisi Suomessa varaa moiseen kalustoon.



    Mitäs petoksen ässä on syönyt käytännön ajossa?

      
  • Upeita autoja kumpikin, jos täällä toinenkin kateellinen liittyy rinkiin ; )



    Kyllä täällä on auto muodostunut niin kalliiksi, että nykyisin ajelen arkiajot Golfilla kun en työnpuolesta enää autoa tarvitse. Asumismenot on jo kahdella paikalla sitä luokkaa että tuon harrasteauton pitäminen on niitä ainoita autoilun iloja. Se toki onneksi vain kasvaa korkoa.

      
  • NHB:

    Kulutuslukemat ovat kehittyneet aika rajusti. 6,8 l/100 km on älyttömän pieni lukema 225 kW bensakoneelle raskaassa autossa.


    Oho, nythän näyttää Bemarikin on pudonnut täysin kelkasta bensakoneiden kulutuksissa kun uusi 5-sarja ei pääse millään bensakoneella lähellekään CLS:n lukemia ja vastaavan tehoisena kulutus on 8,4 l/100 km.

      
  • 235+255:

    NHB:
    Kulutuslukemat ovat kehittyneet aika rajusti. 6,8 l/100 km on älyttömän pieni lukema 225 kW bensakoneelle raskaassa autossa.

    Oho, nythän näyttää Bemarikin on pudonnut täysin kelkasta bensakoneiden kulutuksissa kun uusi 5-sarja ei pääse millään bensakoneella lähellekään CLS:n lukemia ja vastaavan tehoisena kulutus on 8,4 l/100 km.




    Jep. Huikea lukema. Taitaa toisena tulla Audi. A7 3.0T S-tronic Quattro 8,2l/100 km. Audissa tulee mersuun ja bemariin verrattuna vielä nelivetolisää päälle.

      
  • Onkohan nuo lukemat todellisia..? Siis käytännön ajossa...?

      
  • vernon vili:

    Onkohan nuo lukemat todellisia..? Siis käytännön ajossa...?




    Ei tasan varmasti ole käytännön ajon lukuja. Huikean pieni tuo mersun 6,8l normikulutus siltikin on.

      
  • simppa:

    Malli on W221 S350.


    Onnea vaan autolle, kyllähän tuollaisella mielellään ajelisi niin Suomessa kuin muuallakin. Ja vaikken mersuista mitään tiedä, niin luulisi olevan ongelmattomampi kuin vastaava laite dieselinä jos pidempään meinaa pitää.

      
  • Loistava valinta todellakin! Eipä voi kun toivotella mahtavia ajohetkiä mersun ja ranskalaisten teiden ja maisemien parissa.



    Mulla mennyt parinkympin pintaan, koska on ollut paljon lyhyttä ajoa ja kaupunkipainotteista. Uskon että reilun kympin keskikulutukseen voisi päästä jos sisältäisi enemmän matka-ajoa.

    Nyt kun talvi tuli kunnolla, auto saa levätä hallissa.

      
  • Kyllä tuolla Mersulla pitäisi päästä helposti alle kymppiin "normaalissa" matka-ajossa. Vaikka harjoittelisi oikean nilkan yliojentamista, niin siitä huolimatta matka-ajossa kulutus pysyy mun mielestä kohtuullisena.

      
  • 235+255:

    NHB:
    Kulutuslukemat ovat kehittyneet aika rajusti. 6,8 l/100 km on älyttömän pieni lukema 225 kW bensakoneelle raskaassa autossa.

    Oho, nythän näyttää Bemarikin on pudonnut täysin kelkasta bensakoneiden kulutuksissa kun uusi 5-sarja ei pääse millään bensakoneella lähellekään CLS:n lukemia ja vastaavan tehoisena kulutus on 8,4 l/100 km.




    Olen aika monseti kirjoittanutkin siitä, että Bemarilla on bensakoneiden kehitys ollut aika vähäistä jo pitkään. Eletään mielenkiintoista aikaa. Mersu on ottanut päämääräkseen olla moottoritekniikan edelläkävijä ja tämän eteen satsataan myös pelimerkkejä. Bemarin satsaus kehitystyöhön pienenee vuodesta toiseen ja mielenkiinto on siirtynyt tekniikasta markkinointiin.



    Tokihan bemarin uudet saman sylinterin ympärille rakentuvat 3-8 sylinteriset koneet ovat tulossa. Toivottavasti ne ovat kunniakkaan historian arvoisia koneita ja nostavat riman taas uudelle tasolle.

      
  • Aika paljon on petos saanut ainetta kulumaan, oma SL 500 seitsemän pykäläisellä on vienyt ajotietokoneen mukaan 13,4 litraa sadalla sen puolen toista vuoden aikana, mitä se on minulla ollut (en ole kertaakaan nollannut ajotietokoneen pidemmän ajan kulutusta). Ajan pääsääntöisesti kaupungissa, mutta tuossa on kyllä kaikki matkat mukana. Ajelen vielä aika reippaasti, joten halutessaan tuosta saisi helposti litran pari pois.



    Tuo SL painaa varmaan saman jos ei enemmänkin kuin mitä S:ssä. Tosin tuossa on iso ero viisi ja seitsemän pykäläisen laatikon välillä.



    Onnea simpalle uudesta autosta, alkaa kalusto olemaan kohdillaan!



    Itsellä olisi yksi vaihtoehto vaihtaa SL johonkin harrasteautoon (jokin avo tehokkaalla V8:lla) ja CLS:ään. Toisaalta olen kyllä ollut tuohonkin tyytyväinen.

      
  • vernon vili:

    Onkohan nuo lukemat todellisia..? Siis käytännön ajossa...?




    Kyllä noihinkin varmaan pääsee jos viitsii ajella kulutusta silmällä pitäen. Vähän rennomminkin ajellen noilla lukemilla matka-ajon pitäisi taittua 7-7,5 litran paikkeilla olevalla kulutuksella ja sekalaisenkin jäädä 8-10 litraan. Ei kutoskoneiset bensamersut tälläkään hetkellä mahdottomia syö ja tuo CLS on aika aerodynaaminenkin verrattuna vaikka E-farmariin.



    Mersu näyttää panostavan vahvasti bensakonepuolelle. Uusien määräysten myötä diesel ei todennäköisesti enää jatka samanlaista voittokulkua Euroopassakaan, joten syytä on jonkun näyttää tietä taloudellisemmissa bensakoneissa.

      
  • Korjatkaa nyt jos olen väärässä, mutta eikö tuon petoksen ässän kone ole vanhempaa polvea kuin sinun koneesi Individual? Käsittääkseni w220 S500 ei ole moniventtiilikoneella edes?



    Toisaalta eipä vettekään moniventtiilikoneella ole ja tuntuisi pienemmällä menevän kuin petoksen ässä. Toki ässällä valtavasti enemmän painoa.

      
  • Käsittääkseni w220 kone on sama kuin minulla, eli kolmeventtiilinen mutta kahdella tulpalla per pytty. MB:hän joskus 90-luvun lopussa vaihtoi neliventtiilisistä kolmiventtiiliisiin, siihen oli jokin ihan loogiselta kuulostava syykin, jota en nyt tosin enää muista. Käyttäjälle tuo ei ole niinkään hyvä, nimimerkki 16 tulppaa Veholla vaihdattanut..



    SL:ään kuten muihinkin Mersuihin tuo uudempi 5,5 litrainen kone tuli paljon myöhemmin kuin S:ään, johon se esiteltiin w221 korin yhteyteen. Esim 2006 mallinen CLS:ni oli vielä tuolla vanhemmalla 5 litraisella, kun 2007 CLS:ään tuli tuo uudempi 5,5 litrainen, joka taas nyt on korvautumassa ahdetulla V8:lla, taas ensin S:ssä/CL:ssä.



    Eli kulutusero käsittääkseni tulee pääosin tuosta laatikosta. Tuo uudempi laatikko tuli SL:ään -04 ja 2005 S:ään.

      
  • Kuten sanoin, minun ajoni tässä syksyllä oli täysin kaupunkikiihdyttelyä ja muutamien minuuttien lyhyitä matkoja, eli juuri sitä pahinta myrkkyä kulutukselle.



    Ei siitä kannata vetää mitään rankkoja päätelmiä kuinka paljon S500 syö.

      
  • En tiennyt/muistanutkaan, että mersukin on noita monitulppaisia koneita harrastanut. Itsellänikin on ollut Twin Spark-koneinen Alfa. Ikäisekseen ihan loistava moottori. Alfahan haki kahdella tulpalla tehonlisäystä. Mersu ilmeisesti jotain muuta, sillä ainakin tuo 5l V8 on aika matalaviritteinen.



    Joo, nyt tosiaan rupeaa talli olemaan kunnossa. Vähän tuo ässän koko hirvittää. Pakko kysyä, että olisiko kasikone harrasteautollesi aivan pakollinen? Joku vanhempikin Porsche 911 GT3 olisi varmaan tosi makea, jos sitä ei päivittäiseen käyttöön tarvitse.



    Petos:



    Toki lyhyet kaupunkipyrähdykset kylmällä säällä nostavat kulutuksen helposti aika huimaksi pienemmälläkin autolla. Eikä mikään kasikone pelkällä pyhällä hengellä kulje.

      
  • simppa:

    En tiennyt/muistanutkaa, että mersukin on noita monitulppaisia koneita harrastanut.




    Mersu ja Porsche on näitä harrastanut, tosin vain kolmella venttiilillä per sylinteri käsittääkseni



      
  • GTAm:

    simppa:
    En tiennyt/muistanutkaa, että mersukin on noita monitulppaisia koneita harrastanut.


    Mersu ja Porsche on näitä harrastanut, tosin vain kolmella venttiilillä per sylinteri käsittääkseni




    Porsche mulla olikin tiedossa. Alfa näistä käsittääkseni pioneeri, ja kuten sanoit, ainoa joka teki neliventtiilikoneita kahdella tulpalla.



    Ettei Individual olisi, että mersu rupesi kolmiventtiilisiä käyttämään juurikin tuon kaksitulppaisuuden takia? Neljä venttiiliä + kaksi sytytystulppaa kun tekee aika ahdasta. Tämä siis on vain veikkaukseni.

      
  • simppa:


    Ettei Individual olisi, että mersu rupesi kolmiventtiilisiä käyttämään juurikin tuon kaksitulppaisuuden takia? Neljä venttiiliä + kaksi sytytystulppaa kun tekee aika ahdasta. Tämä siis on vain veikkaukseni.




    EU:n päästönormiin mukaan tullut kylmäkäynnistys ajoi mersun kolmeventtiilisyyteen. Yhdellä pakokanavalla on paljon vähemmän pinta-alaa kuin kahdella. Tämän ansiosta pakokaasut pysyvät lämpimämpinä ja katalysaattori lämpenee nopeammin. Tämä oli Mersulta näin jälkeenpäin katsoen ehkä väärä linjanveto. Katalysaattorien kehittyminen teki tarpeettomaksi pakokanavien määrän minimoimisen.



    Nykyisin ei enää tarvita kahta tulppaa useiden kipinöiden tekemiseen. Uudet Mersun moottorit pystyvät antamaan neljä kipinää millisekunnin aikana yhdellä tulpalla.

      
  • simppa:

    vernon vili:
    Onkohan nuo lukemat todellisia..? Siis käytännön ajossa...?


    Ei tasan varmasti ole käytännön ajon lukuja. Huikean pieni tuo mersun 6,8l normikulutus siltikin on.




    Miksi eivät olisi? Eihän se vaadi muuta kuin että käytännön ajo on joko norminmukaista tai normia taloudellisempaa.



      
  • NHB:

    235+255:
    NHB:
    Kulutuslukemat ovat kehittyneet aika rajusti. 6,8 l/100 km on älyttömän pieni lukema 225 kW bensakoneelle raskaassa autossa.

    Oho, nythän näyttää Bemarikin on pudonnut täysin kelkasta bensakoneiden kulutuksissa kun uusi 5-sarja ei pääse millään bensakoneella lähellekään CLS:n lukemia ja vastaavan tehoisena kulutus on 8,4 l/100 km.


    Olen aika monseti kirjoittanutkin siitä, että Bemarilla on bensakoneiden kehitys ollut aika vähäistä jo pitkään. Eletään mielenkiintoista aikaa. Mersu on ottanut päämääräkseen olla moottoritekniikan edelläkävijä ja tämän eteen satsataan myös pelimerkkejä. Bemarin satsaus kehitystyöhön pienenee vuodesta toiseen ja mielenkiinto on siirtynyt tekniikasta markkinointiin.

    Tokihan bemarin uudet saman sylinterin ympärille rakentuvat 3-8 sylinteriset koneet ovat tulossa. Toivottavasti ne ovat kunniakkaan historian arvoisia koneita ja nostavat riman taas uudelle tasolle.




    Hehheh, jepjep...



      
  • simppa:


    Joo, nyt tosiaan rupeaa talli olemaan kunnossa. Vähän tuo ässän koko hirvittää. Pakko kysyä, että olisiko kasikone harrasteautollesi aivan pakollinen? Joku vanhempikin Porsche 911 GT3 olisi varmaan tosi makea, jos sitä ei päivittäiseen käyttöön tarvitse.




    Ranskassa tuon koon kanssa voi olla eri asia, mutta mitä itse olen w221:llä muutaman kuukauden ajellut, ei koko ole ainakaan minua kauheasti haitannut. Ehkä ainoa haitta on leveys parkkihalleissa, samoin kuin SL:ssä.



    Ei se V8 nyt täysin pakollinen ole, mutta suotava. V12 olisi vielä parempi, mutta se rajaakin sitten ehdokkaat aika harvaan.



    Mutta vielä tärkeämpää olisi, että harrasteauto olisi avo. En kuitenkaan havittele mitään äärimmäisen urheilullista autoa, lähinnä mukavan tehokasta. Nuo siis karsii GT3:n pois, samoin kuin tulevaisuudessa esim Corveten Z06:n ja ZR1:n. Jotenkin Corvettea minun on jo pidempään tehnyt kuitenkin mieli ja silloin pitää olla toinen auto talviajoja varten. Siihen CLS tai jokerina S5 Sportback olisivat tällä hetkellä vaihtoehdot.



    Luulen kuitenkin, että pidän SL:n, koska se tarjoaa niin hyvän kompromissin minulle. Siinäkin olisi vaihtoehto päivittää se SL 55 AMG:hen tai SL 63 AMG:hen. Tosin ennen sitä haluan nähdä, mihin hintoihin bensat muuttuu Suomessa.

      
  • Putput:


    Hehheh, jepjep...




    Vaikka asiat olisivat kuinka kiistattomia, niin aina löytyy fanipoika joka pystyy kumoamaan ne. Tosin argumentointi voi sitten olla tuota yllä näkyvää tasoa.

      
  • NHB:

    Putput:

    Hehheh, jepjep...


    Vaikka asiat olisivat kuinka kiistattomia, niin aina löytyy fanipoika joka pystyy kumoamaan ne. Tosin argumentointi voi sitten olla tuota yllä näkyvää tasoa.




    Hahhah, niinpä niin!

      
  • individual:

    simppa:

    Joo, nyt tosiaan rupeaa talli olemaan kunnossa. Vähän tuo ässän koko hirvittää. Pakko kysyä, että olisiko kasikone harrasteautollesi aivan pakollinen? Joku vanhempikin Porsche 911 GT3 olisi varmaan tosi makea, jos sitä ei päivittäiseen käyttöön tarvitse.


    Ranskassa tuon koon kanssa voi olla eri asia, mutta mitä itse olen w221:llä muutaman kuukauden ajellut, ei koko ole ainakaan minua kauheasti haitannut. Ehkä ainoa haitta on leveys parkkihalleissa, samoin kuin SL:ssä.




    Suomesta W221 tuttu laite. Siellä koko ei rasittanut, mutta täällä saa jo vähän varoa. Corvetella jo muutaman kerran sydän pamppaillut penkkaan väistäessä ja kylilläkin. Mersussa onneksi maavaraa enemmän. Vetellä saa leveyden lisäksi tarkka olla, ettei pohja nappaa kiinni.



    Erikseen ennen ostopäätöstä kävin jopa testaamassa, kuinka moisen rohjakkeen saa pihaan taipumaan. Taipuihan se.

      
  • Iltalehden koeajossa kommentoivat uutta CLS:ää silmiä hivelevän kauniiksi. Sähkömekaanista ohjaustehostustakin kommentoivat paremmaksi kuin perinteistä Mersun ohjausta.



    Minustakin tuo näyttää aika tyylikkäälle autolle, varsinkin takakulmasta ja se ensimmäisten esitekuvien kulmikkuuskin katoaa luonnonvalossa otetuissa kuvissa. Joko tuo muuten on esillä Mersu-liikkeissä? Voisi vaikka käydä katsastamassa mielenkiinnosta.



    http://www.iltalehti.fi/autotestit/2011012313006919_at.shtml

      
  • Ensiesittely oli toissa viikonloppuna. Ajoin kaverini autoa (350 CDI), joka oli yksi ensimmäisistä maahan saapuneista.



    Minusta tuo on todella tyylikäs auto luonnossa, tämän auton kanssa kävi kuten edellisenkin korin, ekoissa kuvissa en oikein tiennyt tykkäänkö vai en, mutta luonnossa sitten todella kaunis auto. Ihmiset jää tuijottamaan tuota todella pitkään.



    Sisätilojen viimeistely ja laatuvaikutelma on minusta todella hienolla tasolla, huomattavasti esim E-sarjaa parempi, mielestäni paras mihin olen tämän kokoluokan autoissa törmännyt.



    Ajossa huomio kiinnittyy tuohon uuteen ohjaukseen, joka on paljon parempi kuin pelkäsin ja todella hyvällä tasolla. Koeajamani auto oli rautajousilla, itse ottaisin tuon ehdottomasti ilmajousituksella vaikka ei jousituksesta sinänsä pahaa sanottavaa ollut.



    LED ajovalot oli itseäni eniten kiinnostava varuste ja niiden toimivuus. Nuo oli positiivinen kokemus, mutta pitkissä valoissa nuo hävisivät esim omille bi-xenoneille halogeeni apukaukovaloilla. Muuten suunnilleen teholtaan yhtä hyvät ja noiden muoto muuttuu hyvin ajotilanteisiin sopiviksi. Toisaalta tuon takia hiukan hankala arvioida tarkkaa eroa. Kerrankin sumuvaloistakin on hyötyä, eli silloin valokuvio muuttuu keliin sopivaksi. Luulempa että kun tuohon tottuu, ettei tarvitse vaihdella pitkiä ja lyhyitä, voi tuntua hiukan hölmöläisen hommalta palata takaisin itse vaihtamaan.



    Negatiivista jäi aika vähän, mutta rengasmelu oli Nokian 18 " nastalla huomattavasti suurempi kuin vähän aikaa sitten ajamassa S:ssä saman kokoisilla Nokian nastoilla. Myös takakontti on todella matala, vaikka muuten ihan tilava onkin.



    edit: täällä on juteltu kulutuksesta, ajotietokone näytti sekalaisessa 7,1 litraa. Kyllä tuo silti minusta pieni on, kun tuota tuli poljettuakin. Tosin ydinkeskusta ajoa tuohon ei sisältynyt. Alle kuudella litralla menee kuulemma helposti matka-ajoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit