Uskoisin, että turboviive juuri on tuon käyrän takana.
Ajelen itse kohtuullisen paljon Opel Astra dieselillä, jossa turbo kyllä puhaltaa kohtuullisen pontevasti jo 1500 kierroksesta lähtien, mutta kun ollaan alle kahden tuhannen kierroksen alueella, kaasunpainalluksen jälkeen menee varmaan pari sekuntia, että ahdin antaa täyden puhalluksen eli reagointi kaasupolkimen liikkeisiin on todella hidasta. Todennäköisesti tuohon on ainakin osasyyllisenä päästönormit. Käytännössä tuosta hitaasta reagoinnista ei ole liikenteessä haittaa, mitä nyt auto tuntuu tehottomammalta mitä oikeasti onkaan. Mitä suuremmilta kierrosnopeuksilta lähdetään kiihdyttämään, sitä pienempi on turboviive.
Mittausta ajatellenhan tuo tarkoittaa sitä, että mitattavan moottorin kierrosnopeus ei saa nousta liian nopeasti tai turbo ei ehdi mukaan ja käyrästä tulee vajavainen.
1500 kierrosta minuutissa tarkoittaa tuolla Opelilla tasan 80 kilometrin tuntinopeutta suurimmalla vaihteella, joten todellakin kyllä sillä on suuri merkitys kuinka kone tuolloin vääntää.
NHB, otahan kiikarit nokalle ja katso kuvat uudelleen. Kyllä mittauksissa alavääntö on kateissa.
Eikö nuo lehden mittaustulokset todiste siitä että ko. mittaustuloksista puuttu alavääntö. Puuttuuko vääntö oikeasti? No siitähän tässä ketjussa onkin kyse mutta kyllä tuo kuva pitäisi riittää todisteeksi mittauksesta.
En kyllä viitsi kovin tarkasti noita käyriä. Ne ovat kuitenkin vain suuntaa antavia tarkkuudeltaan.
Valitin edellisessä huollossa Subaru dieselin heikosta alaväännöstä Päivittivät ohjelman ja auto muuttui todella paljon paremmaksi. Eli varmaan softalla voidaan vaikuttaa tuohon alavääntöön. Kannattaa kysyä.
GTamv:
ihan normaalia turbon käytöstä......alhaalla ei tapahdu mitään....eikö nämä ongelmat pitäny jo olla ratkaistu?
Katsokaapa Skoda Suberb 1.8 TSI:n käyttötestiä numerossa 6/2010. Siinä vasta huima ero valmistajan ilmoittaman ja mitatun vääntökäyrän kesken. Laittaisin kuvan tähän jos osaisin.
Olipa autossa ahdettu tai vapari, niin kyllä siinä on takuulla enemmän kuin 45 Nm/l @ 1500 rpm. Suberbin painoisessa autossa tuon mittaustuloksen mukaisella koneella liikkeelle lähteminen olisi pelkkää tuskaa. Jos vääntö tippuisi noin heikoksi @ 1500 rpm, niin @ 1000 rpm sitä olisi varmaan enää vain puolet tuosta.
Lukaisin vihdoin uuden Teknarin läpi. Lehdessä kehuttiin Polon moottorin vääntöä alakierroksilla. Se kertoo aika paljon mittaustuloksen uskottavuudesta.
Lukaisin vihdoin uuden Teknarin läpi. Lehdessä kehuttiin Polon moottorin vääntöä alakierroksilla. Se kertoo aika paljon mittaustuloksen uskottavuudesta.
Yksi Polon käyrässä minua hämmästyttävä asia on vetopyörätehon ja moottorin tehon välinen ero. Siinä nimittäin näyttäisi siltä, että moottorin akselilta vetopyöriin häviää kautta linjan tuollainan 30 %.
Ei pitäisi käsivaihteisella. Tyypillisesti pikemmin 15 % käsivaihteilla ja 20+ % perinteisellä automaatilla. Tuo 30 % on kovin korkean tuntuinen luku sekin.
Jotain hassua noissa mittauksissa on, vaikka en minä kyllä valmistajien käyriinkään ihan viimeiseen asti luottaisi.
Yksi Polon käyrässä minua hämmästyttävä asia on vetopyörätehon ja moottorin tehon välinen ero. Siinä nimittäin näyttäisi siltä, että moottorin akselilta vetopyöriin häviää kautta linjan tuollainan 30 %.
Ei pitäisi käsivaihteisella. Tyypillisesti pikemmin 15 % käsivaihteilla ja 20+ % perinteisellä automaatilla. Tuo 30 % on kovin korkean tuntuinen luku sekin.
Jotain hassua noissa mittauksissa on, vaikka en minä kyllä valmistajien käyriinkään ihan viimeiseen asti luottaisi.
Puhumattakaan kierrosalueen ylärajasta. Ensinnäkin tuon käyrän mukaan koneesta loppuisi kierrosalue 500 rpm ennnemmin kuin pitäisi. Ei kuulosta oiekin uskottavalta. Voimansiirron häviöt ovat tuolla rajoittimen tuntumassa 60 prosentin luokkaaa... Tuokin on täysin mahdoton tilanne. Ei tämä ole ensimmäinen kerta, kun Teknarin toimitus on sählännyt näiden käyrien kanssa.
Yksi Polon käyrässä minua hämmästyttävä asia on vetopyörätehon ja moottorin tehon välinen ero. Siinä nimittäin näyttäisi siltä, että moottorin akselilta vetopyöriin häviää kautta linjan tuollainan 30 %.
Ei pitäisi käsivaihteisella. Tyypillisesti pikemmin 15 % käsivaihteilla ja 20+ % perinteisellä automaatilla. Tuo 30 % on kovin korkean tuntuinen luku sekin.
Jotain hassua noissa mittauksissa on, vaikka en minä kyllä valmistajien käyriinkään ihan viimeiseen asti luottaisi.
Lienee selvää, että TM on kussut tuon dynotestin pahemman kerran, niin paljon epäloogisuuksia tuossa on.
Tehoa ei millään voi hävitä 30%. Se on posketon luku jopa perinteiselle luistomaatille.
Olisiko kellään heittää tuosta 1.6 TDI:stä tai 1.8 TSI:stä jotain toista dynokäyrää? Voisi vertailla ja katsoa, että mikä mättää.
Uskoisin, että turboviive juuri on tuon käyrän takana.
Ajelen itse kohtuullisen paljon Opel Astra dieselillä, jossa turbo kyllä puhaltaa kohtuullisen pontevasti jo 1500 kierroksesta lähtien, mutta kun ollaan alle kahden tuhannen kierroksen alueella, kaasunpainalluksen jälkeen menee varmaan pari sekuntia, että ahdin antaa täyden puhalluksen eli reagointi kaasupolkimen liikkeisiin on todella hidasta. Todennäköisesti tuohon on ainakin osasyyllisenä päästönormit. Käytännössä tuosta hitaasta reagoinnista ei ole liikenteessä haittaa, mitä nyt auto tuntuu tehottomammalta mitä oikeasti onkaan. Mitä suuremmilta kierrosnopeuksilta lähdetään kiihdyttämään, sitä pienempi on turboviive.
Mittausta ajatellenhan tuo tarkoittaa sitä, että mitattavan moottorin kierrosnopeus ei saa nousta liian nopeasti tai turbo ei ehdi mukaan ja käyrästä tulee vajavainen.
1500 kierrosta minuutissa tarkoittaa tuolla Opelilla tasan 80 kilometrin tuntinopeutta suurimmalla vaihteella, joten todellakin kyllä sillä on suuri merkitys kuinka kone tuolloin vääntää.
kello68:
En kyllä viitsi kovin tarkasti noita käyriä. Ne ovat kuitenkin vain suuntaa antavia tarkkuudeltaan.
Valitin edellisessä huollossa Subaru dieselin heikosta alaväännöstä Päivittivät ohjelman ja auto muuttui todella paljon paremmaksi. Eli varmaan softalla voidaan vaikuttaa tuohon alavääntöön. Kannattaa kysyä.
GTamv:
Katsokaapa Skoda Suberb 1.8 TSI:n käyttötestiä numerossa 6/2010. Siinä vasta huima ero valmistajan ilmoittaman ja mitatun vääntökäyrän kesken. Laittaisin kuvan tähän jos osaisin.
Totta. Tehdas lupaa 250 Nm 1500 kierroksella, mutta mittaus näyttää alle 80 Nm!
Omien kokemuksieni mukaan tuosta koneesta löytyy kyllä mukavasti vääntöä myös melko alhaaltakin, tosin kevyemmässä autossa (Seat Leon) kokeiltuna.
Olipa autossa ahdettu tai vapari, niin kyllä siinä on takuulla enemmän kuin 45 Nm/l @ 1500 rpm. Suberbin painoisessa autossa tuon mittaustuloksen mukaisella koneella liikkeelle lähteminen olisi pelkkää tuskaa. Jos vääntö tippuisi noin heikoksi @ 1500 rpm, niin @ 1000 rpm sitä olisi varmaan enää vain puolet tuosta.
Lukaisin vihdoin uuden Teknarin läpi. Lehdessä kehuttiin Polon moottorin vääntöä alakierroksilla. Se kertoo aika paljon mittaustuloksen uskottavuudesta.
NHB:
Yksi Polon käyrässä minua hämmästyttävä asia on vetopyörätehon ja moottorin tehon välinen ero. Siinä nimittäin näyttäisi siltä, että moottorin akselilta vetopyöriin häviää kautta linjan tuollainan 30 %.
Ei pitäisi käsivaihteisella. Tyypillisesti pikemmin 15 % käsivaihteilla ja 20+ % perinteisellä automaatilla. Tuo 30 % on kovin korkean tuntuinen luku sekin.
Jotain hassua noissa mittauksissa on, vaikka en minä kyllä valmistajien käyriinkään ihan viimeiseen asti luottaisi.
Hiilipäästö:
Puhumattakaan kierrosalueen ylärajasta. Ensinnäkin tuon käyrän mukaan koneesta loppuisi kierrosalue 500 rpm ennnemmin kuin pitäisi. Ei kuulosta oiekin uskottavalta. Voimansiirron häviöt ovat tuolla rajoittimen tuntumassa 60 prosentin luokkaaa... Tuokin on täysin mahdoton tilanne. Ei tämä ole ensimmäinen kerta, kun Teknarin toimitus on sählännyt näiden käyrien kanssa.
NHB:
Noh, >tämän< TM-penkittämisen jälkeen on vielä vähän enemmän ihmeteltävää. Auto luultavasti liikkuu penkkiin ja siitä pois ihan omin voimin, mutta...
Hiilipäästö:
Lienee selvää, että TM on kussut tuon dynotestin pahemman kerran, niin paljon epäloogisuuksia tuossa on.
Tehoa ei millään voi hävitä 30%. Se on posketon luku jopa perinteiselle luistomaatille.
Olisiko kellään heittää tuosta 1.6 TDI:stä tai 1.8 TSI:stä jotain toista dynokäyrää? Voisi vertailla ja katsoa, että mikä mättää.
simppa katso edellisen sivun teknikens världin linkeistä...
Ne linkit eivät toimi.