Jaha, "kumppani" taas vauhdissa. Jostain syystä itseäni ei paljon kiinnosta aihe. Sanottakoon taas että luokitus, eli arvostus on kaikkialla ei yksin autoissa erilainen. Ihmisethän haluaa yleensäkin luokitella,sehän on yksi mielekkyys elämässä.
Siitä, että onko tojo premilistalla, niin varmaan suurimmalle osalle yhdentekevää.
]Heheh. No sitä vartenhan on nämä segmentit mm. joista keskustellaan tässä osiossa kanssa.
Segmentit jakavat autot ryhmiin ainoastaan koon perusteella. Se ei riitä.
Minäkö ymmärsin väärin, no niinpä tietysti. Sinulle ei tule mieleen, että oma näkemyksesi voisi olla jonkun mielestä erittäin ahdas? Että pitää oikein olla merkkejä ja sillä lailla, että voi todistaa? Ei niin, hyvä NHB.
Onko TM:n määritelmä premium-käsitteestä noin ahdas kuin omasi? Minun mielestäni se on paljon laveampi! Juuri tuo "kato nyt noita merkkejä" on pahinta mahdollista käsitteen väärinkäyttöä.
Se ei tarkoita, että nuo merkit voivat tehdä loisteliaita autoja! Mutta esim. karvalakkimallit ja etenkin automalliston alkaen-versiot eivät edusta muuta kuin imagoa, ja se onkin jo eri juttu. Ymmärrätkös termien "premium" ja "imago" eron?
Minuun ei uppoa premiumilla ratsastaminen, niin kuin sinuun mitä ilmeisimmin? Minulle on ihan sama miten Tuulilasi jakaa merkit, en ole vietävissä sen suhteen. Sitä paitsi monen mielestä lista on kyseenalainen joidenkin merkkien osalta, kuten tältä palstalta voi havaita (tyyliin: "Missä on mm. Lexus tai Infiniti? Tai "miksi Volvo on siinä?" ). Sekin tekee sen aika turhaksi.
Otetaan toinen esimerkki vaikka noista volyymimalleista:
Toyota Avensis 1,6 Linea Terra 4ov 24349,23
Toyota vensis 2,2 D-CAT Premium 4ov 41588,25. Ja noille TL-listalla olevien autojen ostamiseen tyypillisesti kuuluvana aloitin pakollisen lisävarustelun ruksaamisen ja pääsin helposti yli 50 k:n. Minun mielestäni tuli aika premium-kamaa mukaan, eikä varustelu häpeä varmasti vaikka Volvolle tai Saabille!
`
Eli missä on pihvisi?
Katso nyt vaikka viisi viimeisintä Teknarin premium-luokan vertailua. Laske kuinka monta Tojoa ja Volkkaria niissä on ollut. Näin saat ilmaisia vinkkejä Teknarin näkemykseen premium-luokasta.
Premium-luokan autot eivät enää erityisemmin iske minuun. Eko on mun juttu tällä hetkellä. En minulla ole kuitenkaan mitään vaikeuksia myöntää, että premium-luokan autot ovat keskimäärin ominaisuuksiltaan parempia autoja kuin kansanautot.
Saat varmasti nostettua kansanautojen hintaa varusteita lisäämällä, mutta kannattaa lisätä samat varusteet myös premium-luokan edustajaan. Miltä hinnat sitten näyttävät? Koko on edelleenkin vain yksi tekijä muiden joukossa.
Jostain syystä itseäni ei paljon kiinnosta aihe. Sanottakoon taas että luokitus, eli arvostus on kaikkialla ei yksin autoissa erilainen. Ihmisethän haluaa yleensäkin luokitella,sehän on yksi mielekkyys elämässä.
Siitä, että onko tojo premilistalla, niin varmaan suurimmalle osalle yhdentekevää.
Höpöhöpö! Sinulle jos jollekin Tojoa nimenomaan ei saa laskea premiumiksi missään tapauksessa. Se nyt on tullut selväksi, ihan periaattestahan siinä on kyse! Vain sinun merkkisi käyvät listalle.
Mitä tulee luokitteluun, niin ihmiset tosiaan sitä harrastaa monessa mielessä, kuten vaikka värinsä, sosiaaliluokkansa, uskonnon jne. perusteella. Tulee mieleen vaan, kun sinua on lukenut, nämäkin...
Mutta aihe kiinnostaa selvästi. Muuten nimim. "MMS" olisi jättänyt kommentoimatta tyystin, vai mitä?
Mitä mieltä olet MMS Tekniikan maailman määrityksestä premium-käsitteelle? Sehän ei sortunut Tuulilasin listaukseen merkeistä, vaan nimenomaan määritteli käsitteen.
Tämä sama kysymys myös NHB:lle ja ihan riippumatta siitä, mitä Teknari (www.teknari.fi vai TM??) testaa kulloinkin, tai Tuulilasi listaa.
Maihtoko olla luokka johon VW Phaeton olisi esim. mahtunut, jos tarkoitit TM:aa?
NHB:
Saat varmasti nostettua kansanautojen hintaa varusteita lisäämällä, mutta kannattaa lisätä samat varusteet myös premium-luokan edustajaan. Miltä hinnat sitten näyttävät? Koko on edelleenkin vain yksi tekijä muiden joukossa.
Samoin hinta on vain yksi tekijä muiden joukossa. Mutta jos se jotakin merkitsisi, niin missä menee hintaraja "volyymiauton" ja "premium-auton" välillä?
Kiitoksia pete61:lle, että osoitit näille eräille, että käsite premium ei ole tosiaankaan kaikille mikään läpihuutojuttu, saati lista automerkeistä. Ja TM:lle siitä hienosti muotoillusta, laajasti ymmärrettävästä käsitteen määrittelystä.
Oman steitmenttini aiheesta riittää tältä osin. Aiheesta löytyy läjäpäin lisää minun ja muiden vääntöjä TM:n keskustelupalstan arkistoista.
Premiumissa on kyse myös miten muut kuskit suhtautuvat. Kun ajelen eri autoilla toisten kuskien liikennekäytös on täysin toinen riippuen siitä millä autolla ajan.
Premium-luokitus on yleinen käsite tietyille merkeille. Autojen arvostuksella ja luokittelulla on vuosien perinne. Se miten lehdet testaa ja luokittelee, niin yleisellä tasolla melko vähän merkitystä. Itseäni ei kiinnosta miten oma kulkine menestyy testeissä, en juuri viitsi lukea niitä, kun tiedän kuitenkin sen määritteen ja tunnen sen myös korvien välissä hissuksiin ajellessa. Siis mielenrauhaa...mielenrauhaa "kumppani"
On sillä hypellä se merkitys, että tänään Tahkovuoren ympäristössä pyöriessä huomasin, että Audeja pyörii normaalia enemmän liikenteessä. Lienekkö individualisteja vai sopeutujia päätelköön itse? Lasketteluun varmaan tarvitsee sitten sen Quattron, vuosimallista riippumatta.
Kuka jaksaa välittää, onko oma auto "premium", kunhan vain on sen ominaisuuksiin tyytyväinen. Muutaman tämänkin palstan premium-kuskin itsensä ja oman autonsa korostaminen on saanut aika hupaisia piirteitä. Paskaa sieltä premium-koslistakin löytyy. Taannoin omistamani mersu on huonoin ikipäivänä tekemäni auto ostos. Sen lisäksi, että auto oli kokoajan pajalla, varsinkin sen talviominaisuudet olivat ihan naurettavan huonot.
Entä sitten? Tahtoo olla hyvin yleinen varuste nykyään. Sitäpaitsi volkkarihan oli ihan ensimmäisiä ellei ensimmäinen auto mistä tuo löytyi. Poloon tuon sai jo 80-luvun alkupuolella. Toinen pioneeri Fiat Regata. Ei kumpikaan mitään premium-autoja.
Mitä se tämä yks jaksaa joka välissä moittia tuota W210 Meseä, etenkin sen talviominaisuuksia, en kyllä ymmärrä. Ainakin mä olen pärjännyt ihan hyvin W124, W208 ja W203:sen kanssa, varsinkin nuo 208 ja 203 on ajettavuudeltaan parhaita talviautoja, joita mulla on ollut ja on ollut monta etu ja myös nelivetoja, nelivedolle häviää tietenkin liikkeellelähdöissä, mut muuten nuo on hyviä ajella myös talvella. W203 oli mukana v.2001 TM:n talvitestissä ja sai sekä ajettavuudesta- että hallittavuudesta täyden kympin. Ei se Väykky nyt niin paljon huonompi noita pikkuveljiään voi olla. Itse en ole omistanut väykkyä, mut ajanu oon ja ihan hyvin sillä pääsi.
Sen kyllä myönnän et niissä vm.96-98 vikoja kyllä riittää ihan kotitarpeiksi, varsinkin se ruostuminen on kyllä anteeksiantamatonta..
Niin, mitä nyt moisen sontakasan omistin. Sitä edeltänyt Alfa Romeo 164 ei päässyt lähellekään mersun vikaisuutta, puhumattakaan siitä että se oli autona huikeasti parempi.
Jaa mikäs niissä ominaisuuksissa sitten mätti? No ensinnäkin tuo oli takavedoksi tavattoman kevytperäinen. Ainoastaan takavetoinen Hiace ilman kuormaa jää vastaaviin paikkoihin kiinni. E39 bemari meni samoista kohdista sukkelasti sutaisematta. Perä myös eli jatkuvasti liukkalla kelillä, mitä bemari ei tehnyt. Lisäksi suuntavakavuudeltaan tuo oli ihan onneton, vaikka bemarin sporttisuus loisti poissaolollaan ja tilalla oli mersulle tyypillinen hiiidas purukumiohjaus. Lämpöä tuntui alusta asti riittävän huonosti, mutta vielä kylmempi tuli kun lähes uudesta autosta hajosi lämppäri. Pakkasesta kojelauta ei pitänyt vaan halkesi. Siinäpä vasta talviominaisuuksia kerrakseen!
Ruoste- tai sähköselvitystä en tähän viitsi edes laittaa. Sanovat, että italialaisissa on muka huonot sähköt. Ja pyh. Kyllä tuli etuvetoista Alfaa ikävä.
Aikamoisten mersulasien takaa tätä maailmaa katsot, jos pidät väyrystä hyvänä autona.
Nyt on taas johtotähti. W221. Tähän mennessä olen ollut valtavan tyytyväinen.
Entä sitten? Tahtoo olla hyvin yleinen varuste nykyään. Sitäpaitsi volkkarihan oli ihan ensimmäisiä ellei ensimmäinen auto mistä tuo löytyi. Poloon tuon sai jo 80-luvun alkupuolella. Toinen pioneeri Fiat Regata. Ei kumpikaan mitään premium-autoja.
Olet oikeassa. Fiat Regatassahan moottori sammui kesken ajonkin, vaikkei seisottu edes liikennevaloissa.
Niin, mitä nyt moisen sontakasan omistin. Sitä edeltänyt Alfa Romeo 164 ei päässyt lähellekään mersun vikaisuutta, puhumattakaan siitä että se oli autona huikeasti parempi.
Jaa mikäs niissä ominaisuuksissa sitten mätti? No ensinnäkin tuo oli takavedoksi tavattoman kevytperäinen. Ainoastaan takavetoinen Hiace ilman kuormaa jää vastaaviin paikkoihin kiinni.quote]
En ymmärrä miksi nykyistä yleisesti hyväksyttyä ja laajasti käytettyä jaottelua pitäisi muuttaa. Nykeisellään premium rajaa hyvin selvästi tietyt merkit omaksi ryhmäkseen. Jos premium-joukkoon kuuluvuutta alettaisiin määrittelemään lisävarustelun mukaan, niin koko termistä tulisi täysin käyttökelvoton. Se olisi liaan sekava eikä kertoisi yhtään mitään.
Niin kuin joku jo aikaisemmin totesi, niin Applen viritelmät ovat kohtalaisen hyvä esimerkki "premium" -tuotteesta/brändistä/ties mistä. Tietokoneita, MP3-soittimia ja puhelimia ne on siinä missä muutkin, mutta silti niistä ollaan valmiita maksamaan keskimäärin enemmän kuin kilpailijoiden tuotteista. Kalliimman hinnan vastineeksi saa ominaisuuksiltaan paremman ja viimeistellymmän tuotteen.
En näe tuossa mitään eroa automarkkinoiden premium-jaotteluun. Se mikä auto on kenenkin mielestä premium, on jokaisen oma asia. Lehdet määrittelevät testiryhmänsä tietyin perustein, mutta näistä lillukanvarsista on mielestäni hölmöä riidellä.
En ymmärrä miksi nykyistä yleisesti hyväksyttyä ja laajasti käytettyä jaottelua pitäisi muuttaa. Nykeisellään premium rajaa hyvin selvästi tietyt merkit omaksi ryhmäkseen.
Joka on lukijasta ja kirjoittajasta riippuen kiistanalainen. Tosi fiksua?
En ole muuten sanonut, etteikö autoissa olisi eroja. Mutta ei pidä olla markkinamiesten vietävissä!
NHB:
Jos premium-joukkoon kuuluvuutta alettaisiin määrittelemään lisävarustelun mukaan, niin koko termistä tulisi täysin käyttökelvoton. Se olisi liaan sekava eikä kertoisi yhtään mitään.
Meneehän siitä "pieni ihminen" ihan sekaisin...
juuso01:
Niin kuin joku jo aikaisemmin totesi, niin Applen viritelmät ovat kohtalaisen hyvä esimerkki "premium" -tuotteesta/brändistä/ties mistä. Tietokoneita, MP3-soittimia ja puhelimia ne on siinä missä muutkin, mutta silti niistä ollaan valmiita maksamaan keskimäärin enemmän kuin kilpailijoiden tuotteista. Kalliimman hinnan vastineeksi saa ominaisuuksiltaan paremman ja viimeistellymmän tuotteen.
Apple on ihan hyvä esimerkki kyllä isokatteisesta myynnistä, eikä tuollaisia ole edes vaikea etsiä.
Termit "premium", "brändi" ja "imago", vielä "design" yms. ovat kyllä hankalat monille ymmärtää ja menevät helposti sekaisin. Applella on brändi kyllä kunnossa. Mutta premium-puhelinkin vielä, hehheh...
Applen "paremmuus" on makuasia. Mitä tekee puhelimella, joka ei toimi skandinaavisissa olosuhteissa (lue: talvipakkaset, TJEU http://www.apple.com/fi/iphone/specs.html, suositus min 0 astetta).
Androidit ovat jo Applen rinnalla monella tapaa, monelta osin ohikin, kun Apple rajoittaa niin paljon. Lisäksi Nokian Commari oli, paitsi esikuva älypuhelimille ominaisuuksiltaan, myös hinnaltaan monen ulottumattomissa. Täytti varmaan monella tapaa premiumin määritelmän, kuten tuleva E7:kin.
juuso01:
En näe tuossa mitään eroa automarkkinoiden premium-jaotteluun. Se mikä auto on kenenkin mielestä premium, on jokaisen oma asia. Lehdet määrittelevät testiryhmänsä tietyin perustein, mutta näistä lillukanvarsista on mielestäni hölmöä riidellä.
Minä näen eroja ja kyse on juuri siitä, ettei pidä sekoittaa käsitteitä, jotka mainitsin edellä ainakaan. Eikä pidä olla markkinamiesten/lehtien ja luokittelujen vietävissä muutenkaan. Ei se ole valveutuneelle ollenkaan vaikeata, jos pikkuisenkin miettii.
Siitä saa sitä MMS:n peräänkuuluttamaa mielenrauhaakin.
Apple on ihan hyvä esimerkki kyllä isokatteisesta myynnistä, eikä tuollaisia ole edes vaikea etsiä.
Termit "premium", "brändi" ja "imago", vielä "design" yms. ovat kyllä hankalat monille ymmärtää ja menevät helposti sekaisin. Applella on brändi kyllä kunnossa. Mutta premium-puhelinkin vielä, hehheh...
Minä näen eroja ja kyse on juuri siitä, ettei pidä sekoittaa käsitteitä, jotka mainitsin edellä ainakaan. Eikä pidä olla markkinamiesten/lehtien ja luokittelujen vietävissä muutenkaan. Ei se ole valveutuneelle ollenkaan vaikeata, jos pikkuisenkin miettii.
Kukas tässä nyt sekoittaa, ja mitä? Minulle premiumin määritelmä on selvä, ja jos se ei sinulle kelpaa niin en sille mitään voi.
Siitä saa sitä MMS:n peräänkuuluttamaa mielenrauhaakin.
Mielenrauhaa saa myös siitä, kun ei murehdi premiumin määritelmän kaltaista turhanpäiväistä asiaa.
Voiko premium-automerkkejä enää tuon selvemmin listata kuin Tuulilasi on sen tehnyt ja jos tuo ei jollekin kelpaa, niin keksiköön sitten vaikka omat premium-merkkinsä, jos se helpottaa. Siis Lexus on premium, Toyota ei ole, Audi on premium, Volkswagen ei ole. Premiumille ei ole haettu mitään patenttia eikä mitään premium-tasoa ole missään määritelty, vaan se on lähinnä autoalalla vakiintunut nimitys joistakin automerkeistä.
"Lexus on poikkeuksellinen merkki. Se kuluu valiomerkkeihin. Autokaupan sisällä puhutaan premium-merkeistä. Samaan kategoriaan kuuluvat Alfa Romeo, Audi, BMW, Jaguar, Land Rover, Mercedes, Saab ja Volvo.
Volyymimerkkejä edustavat Citroen, Ford, Opel, Nissan, Peugeot, Renault, Toyota ja Volkswagen.
Jäljellejääneillä on pienempi markkinaosuus. Suuri osa japanilaisista merkeistä, korealaiset Hyundai ja Kia kuuluvat tähän ryhmään, samoin eurooppalaismerkeistä Fiat, Seat ja Skoda."
jaa ei kerro mitään jos auto on A segmentistä tai D segmentissä?
Toi premium käsite on kyllä enemmän hanurista. Meneekö joku oikeasti autokauppaan katselemaan/ostamaan premium autoa? ehhe
Toikin on niin suhteellinen käsite ettei mitään tolkkua
Luokittelu segmentteihin perustuu auton kokoon ja on käytännössä tilastollinen, sillä kuvataan esim minkä kokoluokan autoja myydään x kpl. Auton ostaja ei mene kauppaan ostamaan autoa ja tee valintaa A segmentin ja D segmentin välillä, vaan etsii tarpeisiinsa ja mielihaluihinsa sopivaa autoa. Varmasti osaa ilman segementtitietoakin suunnilleen mittailla minkä koko- ja hintaluokan auton aikoo ostaa.
Kukas tässä nyt sekoittaa, ja mitä? Minulle premiumin määritelmä on selvä, ja jos se ei sinulle kelpaa niin en sille mitään voi.
Miksi vedit Applen mukaan premium-keskusteluun, jollet sekoita termejä brand ja imago premiumiin? Siitä oli kyse.
juuso01:
Mielenrauhaa saa myös siitä, kun ei murehdi premiumin määritelmän kaltaista turhanpäiväistä asiaa.
Jos tämä on turhanpäiväinen, niin miksi kukaan kommentoi yhtään mitään?
Jos nyt muistan oikein, niin MMS:llä on MB C-sarjan 4Matic -jotakin malli. Mitäs veikkaat, ostaisiko hän A-sarjan karvalakkimallin ihan siksi, että se on MB ja se riittää?
Minä veikkaan, että hänelle tuo tyydytystä hinta, koko ja varustelu.
Miksi sitten tehdään A-sarjalaisia, A1:iä jne? Ovatko ne premiumia, vaan ihan lampaita susien vaatteissa. Ellei ne varustella sellaisiksi? Juuri tuo wannabe-touhu kumoaa monelta osin merkkilistaukset ja se on vankkumaton käsitykseni, jota ei tokaisut "näin vain on" tässä tapauksessa horjuta.
Kertoihan mm. A-utoilijan löytämät mainiot linkit siitä, että varustelu ja sen sellaiset tekevät premiumin. The term suggests a vehicle with greater equipment, performance, construction precision, comfort, design ingenuity, technological innovation Toki imagolla on merkitystä, en suinkaan kiistä.
Mitä premiumia on siis karvalakki-Volvo S40:ssä? Ja juuri tuota listattua "premiumia" monelle tuo vaikka juuri Golf R 4Motion, tai Superb ja Avensis tappiin varusteltuna, nahkapenkkeineen sun muineen.
Aina voi kyseenalaistaa! Aina voi pistää ajattelemaan! Ei siitä mene pää sekaisin.
Yksinkertaista! On! Siinä on maksettu premium-hinta!
jjvi:
Jos on, onko vuoden 2009 Seat exeo sitten myös sitä preemiumia?
Ei, siitä ei ole maksettu premium-hintaa!
Joo täytyy tuossa premiumissa tosiaan olla jotain mitä tavallinen tallaaja ei voi ymmärtää...ainakin jos vertaa että nettiautossa pyydetään samaa 2007 a4 audista kuin mitä uusi exeo maksaisi.
Joo täytyy tuossa premiumissa tosiaan olla jotain mitä tavallinen tallaaja ei voi ymmärtää...ainakin jos vertaa että nettiautossa pyydetään samaa 2007 a4 audista kuin mitä uusi exeo maksaisi.
Nyt olemme asian ytimessä Onko samalla koneella ym. varustelu suht sama? Jos näin niin mainio esimerkki!
Miksi sitten tehdään A-sarjalaisia, A1:iä jne? Ovatko ne premiumia, vaan ihan lampaita susien vaatteissa. Ellei ne varustella sellaisiksi? Juuri tuo wannabe-touhu kumoaa monelta osin merkkilistaukset ja se on vankkumaton käsitykseni, jota ei tokaisut "näin vain on" tässä tapauksessa horjuta.
Vertaa vaikka tuon A1:n hintaa johonkin pikkuranskikseen tai tossaniin. Kai nyt on täysin selvää, että se on premium.
Premium jaottelusta minulla ei ole sanottavaa, mutta voisi noita premiumeja ja tavis-autoja joskus sekoitella samaan vertailutestiin! Autot voisi vaikka valita niin, että joko hinta- tai kokoluokka on sama. Typerää testata ensin 4 premiumia ja parin kuukauden päästä 6 saman kokoista tai -hintaista matalamman luokituksen omaavaa autoa, jolloin niitä ei pääse vertaamaan keskenään.
Jaha, "kumppani" taas vauhdissa. Jostain syystä itseäni ei paljon kiinnosta aihe. Sanottakoon taas että luokitus, eli arvostus on kaikkialla ei yksin autoissa erilainen. Ihmisethän haluaa yleensäkin luokitella,sehän on yksi mielekkyys elämässä.
Siitä, että onko tojo premilistalla, niin varmaan suurimmalle osalle yhdentekevää.
Kumppani:
Segmentit jakavat autot ryhmiin ainoastaan koon perusteella. Se ei riitä.
Katso nyt vaikka viisi viimeisintä Teknarin premium-luokan vertailua. Laske kuinka monta Tojoa ja Volkkaria niissä on ollut. Näin saat ilmaisia vinkkejä Teknarin näkemykseen premium-luokasta.
Premium-luokan autot eivät enää erityisemmin iske minuun. Eko on mun juttu tällä hetkellä. En minulla ole kuitenkaan mitään vaikeuksia myöntää, että premium-luokan autot ovat keskimäärin ominaisuuksiltaan parempia autoja kuin kansanautot.
Saat varmasti nostettua kansanautojen hintaa varusteita lisäämällä, mutta kannattaa lisätä samat varusteet myös premium-luokan edustajaan. Miltä hinnat sitten näyttävät? Koko on edelleenkin vain yksi tekijä muiden joukossa.
MMS:
Höpöhöpö! Sinulle jos jollekin Tojoa nimenomaan ei saa laskea premiumiksi missään tapauksessa. Se nyt on tullut selväksi, ihan periaattestahan siinä on kyse! Vain sinun merkkisi käyvät listalle.
Mitä tulee luokitteluun, niin ihmiset tosiaan sitä harrastaa monessa mielessä, kuten vaikka värinsä, sosiaaliluokkansa, uskonnon jne. perusteella. Tulee mieleen vaan, kun sinua on lukenut, nämäkin...
Mutta aihe kiinnostaa selvästi. Muuten nimim. "MMS" olisi jättänyt kommentoimatta tyystin, vai mitä?
Mitä mieltä olet MMS Tekniikan maailman määrityksestä premium-käsitteelle? Sehän ei sortunut Tuulilasin listaukseen merkeistä, vaan nimenomaan määritteli käsitteen.
Tämä sama kysymys myös NHB:lle ja ihan riippumatta siitä, mitä Teknari (www.teknari.fi vai TM??) testaa kulloinkin, tai Tuulilasi listaa.
Maihtoko olla luokka johon VW Phaeton olisi esim. mahtunut, jos tarkoitit TM:aa?
NHB:
Samoin hinta on vain yksi tekijä muiden joukossa. Mutta jos se jotakin merkitsisi, niin missä menee hintaraja "volyymiauton" ja "premium-auton" välillä?
Kiitoksia pete61:lle, että osoitit näille eräille, että käsite premium ei ole tosiaankaan kaikille mikään läpihuutojuttu, saati lista automerkeistä. Ja TM:lle siitä hienosti muotoillusta, laajasti ymmärrettävästä käsitteen määrittelystä.
Oman steitmenttini aiheesta riittää tältä osin. Aiheesta löytyy läjäpäin lisää minun ja muiden vääntöjä TM:n keskustelupalstan arkistoista.
Premiumissa on kyse myös miten muut kuskit suhtautuvat. Kun ajelen eri autoilla toisten kuskien liikennekäytös on täysin toinen riippuen siitä millä autolla ajan.
Tämä on hyvin hämmentävää.
"Kumppanille"
Premium-luokitus on yleinen käsite tietyille merkeille. Autojen arvostuksella ja luokittelulla on vuosien perinne. Se miten lehdet testaa ja luokittelee, niin yleisellä tasolla melko vähän merkitystä. Itseäni ei kiinnosta miten oma kulkine menestyy testeissä, en juuri viitsi lukea niitä, kun tiedän kuitenkin sen määritteen ja tunnen sen myös korvien välissä hissuksiin ajellessa. Siis mielenrauhaa...mielenrauhaa "kumppani"
On sillä hypellä se merkitys, että tänään Tahkovuoren ympäristössä pyöriessä huomasin, että Audeja pyörii normaalia enemmän liikenteessä. Lienekkö individualisteja vai sopeutujia päätelköön itse? Lasketteluun varmaan tarvitsee sitten sen Quattron, vuosimallista riippumatta.
Kuka jaksaa välittää, onko oma auto "premium", kunhan vain on sen ominaisuuksiin tyytyväinen. Muutaman tämänkin palstan premium-kuskin itsensä ja oman autonsa korostaminen on saanut aika hupaisia piirteitä. Paskaa sieltä premium-koslistakin löytyy. Taannoin omistamani mersu on huonoin ikipäivänä tekemäni auto ostos. Sen lisäksi, että auto oli kokoajan pajalla, varsinkin sen talviominaisuudet olivat ihan naurettavan huonot.
nimim. W210 mersuun sekaantunut
ddr5:
Entä sitten? Tahtoo olla hyvin yleinen varuste nykyään. Sitäpaitsi volkkarihan oli ihan ensimmäisiä ellei ensimmäinen auto mistä tuo löytyi. Poloon tuon sai jo 80-luvun alkupuolella. Toinen pioneeri Fiat Regata. Ei kumpikaan mitään premium-autoja.
Mitä se tämä yks jaksaa joka välissä moittia tuota W210 Meseä, etenkin sen talviominaisuuksia, en kyllä ymmärrä. Ainakin mä olen pärjännyt ihan hyvin W124, W208 ja W203:sen kanssa, varsinkin nuo 208 ja 203 on ajettavuudeltaan parhaita talviautoja, joita mulla on ollut ja on ollut monta etu ja myös nelivetoja, nelivedolle häviää tietenkin liikkeellelähdöissä, mut muuten nuo on hyviä ajella myös talvella. W203 oli mukana v.2001 TM:n talvitestissä ja sai sekä ajettavuudesta- että hallittavuudesta täyden kympin. Ei se Väykky nyt niin paljon huonompi noita pikkuveljiään voi olla. Itse en ole omistanut väykkyä, mut ajanu oon ja ihan hyvin sillä pääsi.
Sen kyllä myönnän et niissä vm.96-98 vikoja kyllä riittää ihan kotitarpeiksi, varsinkin se ruostuminen on kyllä anteeksiantamatonta..
Takaveto HOT, etuveto NOT!
Niin, mitä nyt moisen sontakasan omistin. Sitä edeltänyt Alfa Romeo 164 ei päässyt lähellekään mersun vikaisuutta, puhumattakaan siitä että se oli autona huikeasti parempi.
Jaa mikäs niissä ominaisuuksissa sitten mätti? No ensinnäkin tuo oli takavedoksi tavattoman kevytperäinen. Ainoastaan takavetoinen Hiace ilman kuormaa jää vastaaviin paikkoihin kiinni. E39 bemari meni samoista kohdista sukkelasti sutaisematta. Perä myös eli jatkuvasti liukkalla kelillä, mitä bemari ei tehnyt. Lisäksi suuntavakavuudeltaan tuo oli ihan onneton, vaikka bemarin sporttisuus loisti poissaolollaan ja tilalla oli mersulle tyypillinen hiiidas purukumiohjaus. Lämpöä tuntui alusta asti riittävän huonosti, mutta vielä kylmempi tuli kun lähes uudesta autosta hajosi lämppäri. Pakkasesta kojelauta ei pitänyt vaan halkesi. Siinäpä vasta talviominaisuuksia kerrakseen!
Ruoste- tai sähköselvitystä en tähän viitsi edes laittaa. Sanovat, että italialaisissa on muka huonot sähköt. Ja pyh. Kyllä tuli etuvetoista Alfaa ikävä.
Aikamoisten mersulasien takaa tätä maailmaa katsot, jos pidät väyrystä hyvänä autona.
Nyt on taas johtotähti. W221. Tähän mennessä olen ollut valtavan tyytyväinen.
simppa:
Olet oikeassa. Fiat Regatassahan moottori sammui kesken ajonkin, vaikkei seisottu edes liikennevaloissa.
simppa:
En ymmärrä miksi nykyistä yleisesti hyväksyttyä ja laajasti käytettyä jaottelua pitäisi muuttaa. Nykeisellään premium rajaa hyvin selvästi tietyt merkit omaksi ryhmäkseen. Jos premium-joukkoon kuuluvuutta alettaisiin määrittelemään lisävarustelun mukaan, niin koko termistä tulisi täysin käyttökelvoton. Se olisi liaan sekava eikä kertoisi yhtään mitään.
Niin kuin joku jo aikaisemmin totesi, niin Applen viritelmät ovat kohtalaisen hyvä esimerkki "premium" -tuotteesta/brändistä/ties mistä. Tietokoneita, MP3-soittimia ja puhelimia ne on siinä missä muutkin, mutta silti niistä ollaan valmiita maksamaan keskimäärin enemmän kuin kilpailijoiden tuotteista. Kalliimman hinnan vastineeksi saa ominaisuuksiltaan paremman ja viimeistellymmän tuotteen.
En näe tuossa mitään eroa automarkkinoiden premium-jaotteluun. Se mikä auto on kenenkin mielestä premium, on jokaisen oma asia. Lehdet määrittelevät testiryhmänsä tietyin perustein, mutta näistä lillukanvarsista on mielestäni hölmöä riidellä.
Kerta kiellon päälle..
NHB:
Joka on lukijasta ja kirjoittajasta riippuen kiistanalainen. Tosi fiksua?
En ole muuten sanonut, etteikö autoissa olisi eroja. Mutta ei pidä olla markkinamiesten vietävissä!
NHB:
Meneehän siitä "pieni ihminen" ihan sekaisin...
juuso01:
Apple on ihan hyvä esimerkki kyllä isokatteisesta myynnistä, eikä tuollaisia ole edes vaikea etsiä.
Termit "premium", "brändi" ja "imago", vielä "design" yms. ovat kyllä hankalat monille ymmärtää ja menevät helposti sekaisin. Applella on brändi kyllä kunnossa. Mutta premium-puhelinkin vielä, hehheh...
Applen "paremmuus" on makuasia. Mitä tekee puhelimella, joka ei toimi skandinaavisissa olosuhteissa (lue: talvipakkaset, TJEU http://www.apple.com/fi/iphone/specs.html, suositus min 0 astetta).
Androidit ovat jo Applen rinnalla monella tapaa, monelta osin ohikin, kun Apple rajoittaa niin paljon. Lisäksi Nokian Commari oli, paitsi esikuva älypuhelimille ominaisuuksiltaan, myös hinnaltaan monen ulottumattomissa. Täytti varmaan monella tapaa premiumin määritelmän, kuten tuleva E7:kin.
juuso01:
Minä näen eroja ja kyse on juuri siitä, ettei pidä sekoittaa käsitteitä, jotka mainitsin edellä ainakaan. Eikä pidä olla markkinamiesten/lehtien ja luokittelujen vietävissä muutenkaan. Ei se ole valveutuneelle ollenkaan vaikeata, jos pikkuisenkin miettii.
Siitä saa sitä MMS:n peräänkuuluttamaa mielenrauhaakin.
Kumppani:
Alalla on hyvin selkeä käsitys asiasta. Kaiken kyllä voi kiistää kun oikein haluaa riidellä. En tiedä vain, että mitä saavutat kiistelylläsi.
NHB:
Teepäs kattava listaus
- Suomessa (alan aivan kaikkien toimijoiden hyväksymä )
- maailmanlaajuisesti (alan aivan kaikkien toimijoiden hyväksymä )
Esitä lähteesi myös, yksi Tuulilasin listaus ei riitä osoittamaan tuota kyllä.
Kumppani:
Kukas tässä nyt sekoittaa, ja mitä? Minulle premiumin määritelmä on selvä, ja jos se ei sinulle kelpaa niin en sille mitään voi.
Mielenrauhaa saa myös siitä, kun ei murehdi premiumin määritelmän kaltaista turhanpäiväistä asiaa.
Onko 2008 vuosimallin audi A4 tätä preemiumia? Jos on, onko vuoden 2009 Seat exeo sitten myös sitä preemiumia?
Voiko premium-automerkkejä enää tuon selvemmin listata kuin Tuulilasi on sen tehnyt ja jos tuo ei jollekin kelpaa, niin keksiköön sitten vaikka omat premium-merkkinsä, jos se helpottaa. Siis Lexus on premium, Toyota ei ole, Audi on premium, Volkswagen ei ole. Premiumille ei ole haettu mitään patenttia eikä mitään premium-tasoa ole missään määritelty, vaan se on lähinnä autoalalla vakiintunut nimitys joistakin automerkeistä.
"Lexus on poikkeuksellinen merkki. Se kuluu valiomerkkeihin. Autokaupan sisällä puhutaan premium-merkeistä. Samaan kategoriaan kuuluvat Alfa Romeo, Audi, BMW, Jaguar, Land Rover, Mercedes, Saab ja Volvo.
Volyymimerkkejä edustavat Citroen, Ford, Opel, Nissan, Peugeot, Renault, Toyota ja Volkswagen.
Jäljellejääneillä on pienempi markkinaosuus. Suuri osa japanilaisista merkeistä, korealaiset Hyundai ja Kia kuuluvat tähän ryhmään, samoin eurooppalaismerkeistä Fiat, Seat ja Skoda."
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/lexus-suoraan-suomen-tyytyvaisyysmittausten-ykkoseksi-v-2008
Linkkejä englanninkielen taitoisille:
Wikipedian selvitys premium-segmentti käsitteestä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Premium_segment
Luxury vehicle segments Wikipediasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Luxury_vehicle
jjvi:
Yksinkertaista! On! Siinä on maksettu premium-hinta!
jjvi:
Ei, siitä ei ole maksettu premium-hintaa!
GTamv:
Luokittelu segmentteihin perustuu auton kokoon ja on käytännössä tilastollinen, sillä kuvataan esim minkä kokoluokan autoja myydään x kpl. Auton ostaja ei mene kauppaan ostamaan autoa ja tee valintaa A segmentin ja D segmentin välillä, vaan etsii tarpeisiinsa ja mielihaluihinsa sopivaa autoa. Varmasti osaa ilman segementtitietoakin suunnilleen mittailla minkä koko- ja hintaluokan auton aikoo ostaa.
Kumppani:
Tuskinpa Toyotakaan haluaa sitä premiumiksi laskettavan...silloin ei Lexuksia enää myytäisi ja oletan että niissä on parempi kate kuin Corolloissa.
juuso01:
Miksi vedit Applen mukaan premium-keskusteluun, jollet sekoita termejä brand ja imago premiumiin? Siitä oli kyse.
juuso01:
Jos tämä on turhanpäiväinen, niin miksi kukaan kommentoi yhtään mitään?
Jos nyt muistan oikein, niin MMS:llä on MB C-sarjan 4Matic -jotakin malli. Mitäs veikkaat, ostaisiko hän A-sarjan karvalakkimallin ihan siksi, että se on MB ja se riittää?
Minä veikkaan, että hänelle tuo tyydytystä hinta, koko ja varustelu.
Miksi sitten tehdään A-sarjalaisia, A1:iä jne? Ovatko ne premiumia, vaan ihan lampaita susien vaatteissa. Ellei ne varustella sellaisiksi? Juuri tuo wannabe-touhu kumoaa monelta osin merkkilistaukset ja se on vankkumaton käsitykseni, jota ei tokaisut "näin vain on" tässä tapauksessa horjuta.
Kertoihan mm. A-utoilijan löytämät mainiot linkit siitä, että varustelu ja sen sellaiset tekevät premiumin. The term suggests a vehicle with greater equipment, performance, construction precision, comfort, design ingenuity, technological innovation Toki imagolla on merkitystä, en suinkaan kiistä.
Mitä premiumia on siis karvalakki-Volvo S40:ssä? Ja juuri tuota listattua "premiumia" monelle tuo vaikka juuri Golf R 4Motion, tai Superb ja Avensis tappiin varusteltuna, nahkapenkkeineen sun muineen.
Aina voi kyseenalaistaa! Aina voi pistää ajattelemaan! Ei siitä mene pää sekaisin.
Mutta nyt riittää, oikeasti
Style66:
Joo täytyy tuossa premiumissa tosiaan olla jotain mitä tavallinen tallaaja ei voi ymmärtää...ainakin jos vertaa että nettiautossa pyydetään samaa 2007 a4 audista kuin mitä uusi exeo maksaisi.
jjvi:
Nyt olemme asian ytimessä Onko samalla koneella ym. varustelu suht sama? Jos näin niin mainio esimerkki!
Kumppani:
Vertaa vaikka tuon A1:n hintaa johonkin pikkuranskikseen tai tossaniin. Kai nyt on täysin selvää, että se on premium.
start-ohjelmasta esimerkkejä premium hinnasta:
Passatin aktiivivakkari 1300e ja audiin sama 2600e
Metalliväri passattiin 500e ja audiin sama 1500e
Kyseessä siis pitkälti sama tuote, kun kerran saman konsernin autoja ja osia jaetaan mahdollisimman paljon konsernin eri merkkien kesken.
Premium jaottelusta minulla ei ole sanottavaa, mutta voisi noita premiumeja ja tavis-autoja joskus sekoitella samaan vertailutestiin! Autot voisi vaikka valita niin, että joko hinta- tai kokoluokka on sama. Typerää testata ensin 4 premiumia ja parin kuukauden päästä 6 saman kokoista tai -hintaista matalamman luokituksen omaavaa autoa, jolloin niitä ei pääse vertaamaan keskenään.