Tuolla youtube-pätkällä nyt ei tee oikein mitään. Ei siinä painettu limitillä, ja kuka sitä edes ajoi, ja missä mielessä?
Tuollaiset löyhät sladit kameroille kuskina herra x ei minusta kerro juuri mitään mistään.
Simppalle:
En tykkää siitä että auton on tehnyt joku, ja jonkun toisen logo läntätään keulalle. Olkoon speedster kuinka hieno laite hyvänsä.
Mitäkö peliä sitten? Hyvä kysymys, kun en oikein tiedä vielä itsekkään. Porschet varsinkin boxter kiinnostaisi, olisi edullinen vaihtoehto. Ehkä vuosituhannen vaihteen 911. Jokin mersun roadster.
Aivan mieletön unelmien toteutus olisi testarossa. Voi olla vaan meikälle liian kallis, en ole kyllä tosissaan penkonut paljollako semmoinen irtoaisi.
Yksi vaihtoehto olisi olla omistamatta mitään tällaista ja huvitella vuokra''välinein'' silloin kun tuntuu siltä.
Simppa jauhaa taas omiaan. Vertaat siis Speedster Turboa Smartiin? Eiköhän 2.2 olisi parempi vertailukohta, ja silloin ei kuitenkaan olla niin kaukana Smartista. Ja Smartissa on paljon vahvuuksia kuten aivan erilainen kustannustaso ja käytettävyys.
Väität että Speedster, edes Turbo olisi 'vakio' Eliseä eri tasolla nopeudessa? 'Vakio'Elisenä pidetään R:ää eli 190hv:n mallia joka on jo Speedster Turboa nopeampi. Nyt on tullut Elise S jossa on vain 136hv, joten se ei niin hyvin liiku. Elise R:n teho/painosuhde on Speedster Turboa parempikin muistaakseni, ja Speedster on vähemmän urheilullinen alustaltaan ja tuo kone ei ole alumiininen vaan painava mylly joka tekee autosta entistäkin takapainoisen ja 'eläväisen'.
Simpan kaverin Elise on ollut joko jotain Mk1:stä tai rata-alustalla, sillä niiden nimenomaan ei pitäisi olla erityisen kovia alustaltaan. Moni on luonnehtinut tavallisen sedanin mukavuustasoisiksi jousitukseltaan. Niihin ei ole tarvinnut tehdä kivikovaa alustaa kun massat on kurissa.
Joku sanoi että Elise/Speedster ei sopisi talviajoon katon väpätyksen takia: tuskin se talviajoon tai mihinkään arkiajoon sopii, mutta kovakaton siihen saa. Ties miten tiivis se on, mutta sellainen auttaa varmaan vähäsen.
Kuten Slowgear sanoi, on Smart Roadster yllättävän kova peli, mutta ei urheilullisimpien vehkeiden tasolla. Sen vahvuus on todella hyvä ajettavuus ja ripea kulku erittäin hyvään kustannustasoon. Mielikuvana vain on että hankintahinta on kokenut ikävän jäätymisen koska pienikulutuksista autoa arvostetaan, eli muistaisin että nykyään turhan kallis ehkä. Aika vanha vehje alkaa kuitenkin olla.
Speedster ei mielestäni ole kummallakaan koneella houkutteleva sillä mielestäni ovat turhan kalliita, Lotuksen lisähinta ei ole niin suuri etteikö aito Lotus olisi mieluisampi. Harrastusmieltä vaativia tekeleitä molemmat (tee-se-itse korjaussarjat ovien rätinöihin ym.), mutta Lotus etenkin uusimmissa vuosimalleissa varmaan on pienen vaivansa väärti. Speedsteriä en huolisi sen takia ettei niitä tehty ilmastoinnilla. Jos vähänkin meinaa ajella niin kyllä ilmastointi pitää olla, myös avoautossa jos noin hankala katto. Smarteissa on varusteita ja arkikätevyyttä reilusti niihin nähden. Olin pitkään hankkimassa Speedsteriä mutta ei lopulta ollut mielestäni järkeä.
Mersut kannattaa unohtaa jos ajattelee lähellekään ajettavuuden suhteen nautintoautoa, ehkä korkeintaan ihan uusimmat 6-syl SLK:t, muut ei missään nimessä. Boxster tuskin on kuitenkaan edullinen millään mittapuulla mutta siinä ei juuri puutteitakaan ole. 911 tulee kalliiksi (ehkä turhaan) ja menee jo aika erilaiseksi vehkeeksi.
MR2 oli hyvä ehdotus, niihin ehkä voi hommata vielä TTE:n ahtimen jälkikäteen takuineen joka mielestäni on kuitenkin turhan iso panostus tuohon autoon, parhaimmillaan se taitaa olla edullisena vaparina. Tosin kamalan näköiset sisältä eikä käytännöllisyydestä voi puhua, paljonko on tavaratilaa? Varmatoiminen se varmaan on, mutta tuskin kovin 'katu-uskottava' vaikka olisikin loistava ajaa.
S2000 ainakin muutamia vuosia vanhojen joukosta on varmaankin helmi valinta, jos haluaa noita hintoja maksaa nelipyttyisestä. Jos haluaa Hondaa hohdokkaampaa niin Porsche on myös tehnyt etumoottorisia autoja... (Missäköhän hinnoissa vanhat 914:t nykyään on?)
Sitten on sellaiset ajajan klassikot kuten edellismalliset M3:t, myös E30:sistä saa hyviä ratavehkeitä jos sellaisen auton haluaa rakentaa. Niihin saa osaa ja suurella määrällä ihmisiä osaamista niiden parissa työskentelyyn. Ja Z3 Coupé 2.8i on jotain erityistä, edullisempi kuin M Coupé jos haluaa tinkiä ostohinnasta ilman suurta menetystä.
Riippuu niin paljon ikäluokasta, käyttötarkoituksesta ja budjetista. Jos olet ratakäyttöön ostamassa niin voit myös ostaa puhtaasti ratakäyttöön jolloin säästät veroissa.
Nyt on putputilla vikaa joko ymmärrys tai lukukyvyssä. Missään en ole sanonut, Speedster olisi eliseä nopeampi. En myöskää ole ottanut Smartia puheeksi. Slowgear sen aloitti.
No onhan speedster turbo kovempi menemään kuin perus 135 hv Elise, etenkin suorilla. Ja mitä tuohon Smartiin tulee, niin ei semielestäni ole vertailukelpoinen edes perus Speedsterin kanssa
Joku sanoi että Elise/Speedster ei sopisi talviajoon katon väpätyksen takia: tuskin se talviajoon tai mihinkään arkiajoon sopii, mutta kovakaton siihen saa.
UK:ssa Eliseä näkee paljonkin ihan arkiajossa, mutta täällä Suomessa ajatellaan kai aika eri tavalla näissä jutuissa.
Putput:
MR2 oli hyvä ehdotus, niihin ehkä voi hommata vielä TTE:n ahtimen jälkikäteen takuineen joka mielestäni on kuitenkin turhan iso panostus tuohon autoon, parhaimmillaan se taitaa olla edullisena vaparina. Tosin kamalan näköiset sisältä eikä käytännöllisyydestä voi puhua, paljonko on tavaratilaa?
Kaverilla ollut ainoana autona pitkään tollanen, tavaratilaa ei ole paljoa, mutta mahtuuhan siihen etupenkille isompikin kassi tai laatikko jos yksin ajelee. Kovalla katolla ole ollut mitään ongelmia talvellakaan.
Putput:
Varmatoiminen se varmaan on...
Yksilöistä ei tietenkään pidä vetää laajempia johtopäätöksiä, mutta meni tuosta kaverin autosta koko kone takuuseen jotain 50tkm ajettuna.
Mites 350 tai peräti 370Z? Hieno vehje tuokin. Taikka sitten se 996 Porsche. Sen kanssa ei varmasti mene metsään. Itse olin ihan hilkulla Porschen oston kannalta.
Mitenkähän joku vette. Vaikkapa samanlainen kuin meikäläisellä? En voi kuin suositella, ja jos noista tulee jotain kysyttävää, niin kysy pois. Itse olen ollut äärimmäisen tyytyväinen. Ainakin Z06 on ihan oikea ja nopea urheiluauto äänineen kaikkineen, joka ei matkantekoakaan pelkää. Tuossahan noita:
Tuossa on vielä Corsan putketkin, joten äänipuolinkin on kunnossa. Katso vaikkapa Youtubesta, miltä kuulostaa Corsan putkilla, vaikka eihän se liveä vastaa. Itselläni nousi niskakarvat pystyyn, kun kuulin tuollaisen Corsan catbackilla olevan vehkeen ensimmäisen kerran. Tuolla on ajettukin vasta 12 000 km, eli käytännössä uusi.
En epäile corvettien hyvyyttä. En vaan ole koskaan livenä ajanut tai muutenkaan tutustunut, joten mahdotonta mitenkään ihastua näin kylmiltään. Yhdellä puolitutulla olen nähnyt -65 roadsterin, siinä kaikki.
En epäile corvettien hyvyyttä. En vaan ole koskaan livenä ajanut tai muutenkaan tutustunut, joten mahdotonta mitenkään ihastua näin kylmiltään. Yhdellä puolitutulla olen nähnyt -65 roadsterin, siinä kaikki.
Jos olet edes puoliksi tosimielellä olet ostamassa, niin varmasti saat myyjältä koeajoon. Tuollaista autoa kun ei ole näinä aikoina todellakaan helppoa myydä.
Perus C6 on selvästi huonompi ajaa kuin Z06, mutta ei sekään huono ole. Jos pelimerkit riittävät, niin Z06 vette voisi mielestäni tarjota aika paljon.
Jos olet edes puoliksi tosimielellä olet ostamassa, niin varmasti saat myyjältä koeajoon. Tuollaista autoa kun ei ole näinä aikoina todellakaan helppoa myydä.
-joo, tottahan koeajo järjestyy jos haluaa. Tarkoitin vain että corveten osto ei ole aiemmin käväissytkään mielessä, siksi en ole tutustunut.
Perus C6 on selvästi huonompi ajaa kuin Z06, mutta ei sekään huono ole. Jos pelimerkit riittävät, niin Z06 vette voisi mielestäni tarjota aika paljon.
-no hyvä tietää. Näitä corvetteja näyttäisi olevan jonkin verran tarjollakin, eri ikäisiä ja hintaisia.
Noista veteistä ei kannata keskittyä kuin C6-mallisukupolveen, eli tähän uusimpaan. C5 on kaikilta malleiltaan järkyttävästi löperömpi ajaa.
Jos perus C6:den haluaa, niin tuota vanhaa neliportaista automaattilootaa kannattaa välttää kuin ruttoa. Se pilaa koko auton. Mutta kaikenkaikkiaan Z06 on mielestäni selvästi järkevämpi investointi. Ajettavuus paranee todella selvästi, eikä se lisäpotku siellä konepellin allakaan varmasti harmita.
Nettiautossa on näköjään myynnissä vain yksi vakio C6 Z06, eli tuo musta yksilö. Ihan mielenkiintoisen näköinen menopeli todella pienillä kilsoilla, ja uskoisin hinnastakin voitavan neuvotella. Eli siis tämä:
Perustekniikkahan noissa on suht vahvaa, eli mitään koneen kiinnileipomisia on ihan turha pelätä.
Z06:ssa (ja muissakin veteissä olisi sekin etu, että noilla voi hoitaa arkiajojakin. Tavaratila on todella iso, ja nuo eurovetet ovat tyypillisesti ihan tappiinsa varusteltuja, kun vakiovarustus on ollut todella runsas. On navia, sähköpenkkiä, bose-hifiä, nahkaverhoilua, HUD:ia ym. ym.
No onhan speedster turbo kovempi menemään kuin perus 135 hv Elise, etenkin suorilla. Ja mitä tuohon Smartiin tulee, niin ei semielestäni ole vertailukelpoinen edes perus Speedsterin kanssa
Luetun ymmärtäminen on huonoa kenellä? Minä selvästi kirjoitin:
"Väität että Speedster, edes Turbo olisi 'vakio' Eliseä eri tasolla nopeudessa? 'Vakio'Elisenä pidetään R:ää eli 190hv:n mallia joka on jo Speedster Turboa nopeampi. Nyt on tullut Elise S jossa on vain 136hv, joten se ei niin hyvin liiku. Elise R:n teho/painosuhde on Speedster Turboa parempikin muistaakseni, ja Speedster on vähemmän urheilullinen alustaltaan ja tuo kone ei ole alumiininen vaan painava mylly joka tekee autosta entistäkin takapainoisen ja 'eläväisen'."
Enkä usko sinunkaan alunperin tarkoittaneen Elise S:ää verrata Speedster Turboon sillä se olisi jo aivan typerää. Kuten tuossa mainitsin, ja sinäkin varmaan tarkoitit, pidetään aiempaa 'perusmallia' Elisestä nimenomaan sitä R:ää 190hv koneella. Sitä joku Simppa voikin luulla Speedser Turboa hitaammaksi kun ei ole pereyhtynyt siihen mikä autoista todella tekee nopeita.
Mitä tulee Smartin ja Speedster 2.2:n vertaamiseen niin mielestäni ihan hyvä vertailupari sinänsä sillä Smart on niin paljon taloudellisempi, edullisempi, käytännöllisempi ja suorastaan luksusarkiauto Speedsteriin nähden. Kun toiseen vaakakuppiin pistää rämisevän Opelin joka syö bensaa mielettömästi huolimatta nipin napin Brabusta kovemmista tehoista ja muutoinkin huollon suhteen on ongelmia varmasti useita. Lähtien siitä että mihin viet.
Mielettömän hyvän näköinen Speedster mielestäni on ja varmasti nopeampi ja vähän nautittavampi ajaakin. Ja siitä saa rakennettua suht pienin lisäpanostuksin vielä paljon nopeamman (tosin tuo panostus ei mielestäni siihen kannata kun saa arvostetumpaa ja ripeätä Lotusta ja muuta suunnilleen siihen hintaan).
Tuolta Putputin tarinasta löytyi tallainen: "Nyt on tullut Elise S jossa on vain 136hv, joten se ei niin hyvin liiku."
Etkö tosiaan ymmärtänyt missä kontekstissa tuo lause on ja mihin tuo komparatiivi viittaa? Eli: Elise S ei 136hv:n tehoilla liiku ihan niin hyvin kuin Opel Speedster Turbo.
Elise S itsessään on varmasti loistava mutta mielestäni kuitenkin vähän alitehoinen etenkin siihen nähden kuinka vähän halvempi se on kuin Elise R. Yritäppä muuten tilata Elise vasemmanpuolisella ohjauksella, ei ihan helppoa eikä varsinkaan mitään kovia diilejä ole tarjolla. Aika pettymys ovat perusmallien hinnat kun tarpeelliset varusteet on latonut, etenkin kun auton perusta -niin loistava kuin onkin- on jo HYVIN vanha ja malli-ikänsä päässä.
Käytettynä mielestäni edelleen hieno vehje (ja paradoksaalisesti arvo säilyy niissä ikävän hyvin käytetyn ostajan näkökannalta) mutta itse en noiden uusien hintoja maksa noin vanhasta tekniikasta vähän ennen mallivaihdosta. Nyt on Evora tullut myyntiin joten Elisen seuraajan tuloon tuskin kestää kovin pitkään, toivottavasti 2011 alkupuolella jo myynnissä. Eli lyhyesti sanottuna mielestäni Lotus satsaa auton perustaan niin paljon ja arvo säilyy niin hyvin että mielummin ostaa malli-iän alkuvaiheilla vaikka ennemmin uutena, ja juuri nyt ei kovin houkutteleva ole Elise uutena (jos edes myyvät) eikä käytettynä. Ehkä olen turhan tarkka, mutta olen näihin perehtynyt ja itse siirtänyt ajatukset Lotuksesta Elisen seuraajaan.
Noista veteistä ei kannata keskittyä kuin C6-mallisukupolveen, eli tähän uusimpaan. C5 on kaikilta malleiltaan järkyttävästi löperömpi ajaa.
Jos perus C6:den haluaa, niin tuota vanhaa neliportaista automaattilootaa kannattaa välttää kuin ruttoa. Se pilaa koko auton.
Tähän asti olen samaa mieltä. En oikein ymmärrä miksi niin hehkutat Z06:sta 'kannattavammaksi' kuin C6 Z51 (paitsi että koska ehkä omistat sellaisen eli Simppamainen syy jutuille vaihteeksi), kun kerran '08 'faceliftin' jälkeen olen kuullut ennemmin kommenttia toisinpäin eli että mihin Z06:sta enää tarvitaan...
Hifistelyyn tietty Z06 on kivampi kun on korikin paljon eksoottisempi, silti parikymmentä kiloa painavampi? Molemmissa huiman tehoiset V8:t, Z06:ssa seitsemisenkymmentä hevosta enemmän. Mutta mielestäni ei niin radikaalisti välttämättä saa vastinetta aika reippaalle hintalisälle Z06:ssa ellei ole oikein kovasti sellaisen fani. Etenkin kun nyt Z06 ei ole edes huippumalli. 08' malleista eteenpäin perus C6:een on isketty LS3:n lisäksi uusi ohjaussysteemi ja vaihdelaatikko ja sisustuksen laatu on parannettu selvästi. Ja C6 on edelleen ainoa jossa katon saa napattua takakonttiin.
Sanon vaan etten ymmärrä miten ihmeessä Z06 olisi "selvästi järkevämpi investointi", etenkin kun liikkuu reaalimaailmassa eli verrokkina tod. näk. uudistettu C6 vs. alkupään Z06 tai alkupään C6 ja huima säästö vs. käytetty Z06. Ylläpitokuluista en tiedä noiden välistä eroa. Mutta Vette on Vette, ja mielestäni C6:n 3,3kg/hv ei ole yli parikymmentä tonnia arvokkaampi kuin 2,9kg/hv (taitaa olla Suomessa aika huima jo hintaero noiden välillä ), kun kerran paketti on niin identtinen muutoin, Z06:ssa pinnanalaista hifistelyä ja C6:ssa hintaetu ja targakatto (ja jousitusmukavuutta).
En muutoin olisi kovin 'tuning-tyyppi' mutta C6:n kohdalla se ei ole kovin paha rikos, ja Suomen verosysteemillä olisi mielenkiintoista laskea paljonko lopputulos olisi jos vuoden-parin päästä pistäisi vähän edullista jenkeistä tilattua ahtopainetta pellin alle?!
Ehkä minullakin on haasteita luetun ymmärtämisessä. Taidan ymmärtää väärin tämän: "mielestäni kuitenkin vähän alitehoinen".
Minäkin odotan suurella mielenkiinnolla tätä seuraavaa sukupolvea Elisestä.
Lotus on käsittääkseni tehnyt jo sopimuksen Fiatin kanssa perusrakenteen käyttämisestä tulevassa Fiat/Abarth sportissa. Moderni multiair-turbo voisi sopia hienosti kevyeen sporttiin. Se että tulisiko se koskaan suomeen myyntiin tai selviääkö projekti edes tuotantoon tällaisessa taloudellisessa ilmastossa, on tietysti vielä kysymysmerkki.
Mielenkiinnolla odotan myös uutta Esprittiä. Sehän taitaa olla seuraava uusi Lotus.
Petoksen budjettia en tiedä, onkohan kuitenkaan relevanttia keskittyä +100k:n Vetteihin tässä muuten asiallisessa ketjussa?
No, ketjun avaajana sanon että kaikki mahdollinen keskustelu urheiluautoista yms on tälle palstalle vain tervetullutta, ja olkoon tämä ketju puolestani siihen hyvä paikka. Uusien ketjujen avaaminenhan on tunnetusti ylivoimaisen noloa.
En tarvitse mitään apua auton hankinnassa, kyse oli alunperin Lotuksesta, sillä se menisi budjettiini joka on max 50-60k, hyvin käydessä vähän enemmänkin. ''likvidointi'' on hieman vaiheessa, ja kun katsoo ulos ikkunasta, ei auton hankinnalla ole muutenkaan kiirettä.
Petoksen budjettia en tiedä, onkohan kuitenkaan relevanttia keskittyä +100k:n Vetteihin tässä muuten asiallisessa ketjussa?
No jos Petos on itse maininnut jopa Testarossan. Ja sitäpaitsi käytetty vakio Z06 ei ole +100k, ei sitten millään. Nettiautossa on myynnissä kaksi yksilöä. Tuolla vakio vm. 2008:lla on kilsoja vain 12 000 ja pyyntihinta on 92 000.
Testarossia on myynnissä nettiautosas kaksi. Ensimmäisellä kilsoja 70 000 ja pyynti 72 500. Toisella rullattu 48 500 ja pyynti 77 500. Kumpikin vm. 88. En nyt viitsi edes ruveta laskemaan, kuinka paljon halvempaa vetellä on ajaa kuin Testarossalla, kun jo kahdeksan sylinteristen Ferrareiden huoltohinnat ovat poskettomia. Noiden 12 sylinteristen huoltohinnat ovat aivan järkyttäviä. Testarossa kuitenkin oli aikaan maailman nopein sarjatuontoauto.
Jos perus C6 vettejä katsoo, niin 60 000:llä voisi jo saada jotakin. Tuokin voisi olla erinomainen vaihtoehto.
Petos:
Mitenkä olisi uutena autona 370Z? Tuolla voisi arkiajon ja ratapäivät hoitaa hienosti molemmat. Ja uutena japsiautona remppahuoliakaan tuskin olisi. Uutena saisi juurikin tuohon 60 k rajaasi.
Noiden 12 sylinteristen huoltohinnat ovat aivan järkyttäviä. Testarossa kuitenkin oli aikaan maailman nopein sarjatuontoauto.
Niinhän ne kuulema on. Myös öljylähde olisi hyvä löytyä takapihalta. Toisaalta raha on vanha keksintö ja tuollaisella ajelu vaikka harvakseltaankin voisi olla aivan rahassa mittaamattoman arvokasta nautintoa.
Mitenkä olisi uutena autona 370Z? Tuolla voisi arkiajon ja ratapäivät hoitaa hienosti molemmat. Ja uutena japsiautona remppahuoliakaan tuskin olisi. Uutena saisi juurikin tuohon 60 k rajaasi.
No jaa, 350Z:sta on vähäistä kokemusta, ja siitä päätellen 370Z on varmaan ihan jees. Ei kuitenkaan herätä sellaista intohimoa kuin vaikka Porsche.
Nooh, 2000 luvun alun 911 Porscheja rupeaa löytymään tuolla budjetillasi. Legendaarinen auto.
Kyllä Ferrarin hankinta olisi todellinen kulttuuriteko. Varsinkin Testarossan. Eihän noilla kauheasti ajella, mutta kilsat ovat sitäkin nautinnollisempia. Itselläni kaatui Ferrari jo aika alkupäässä siihen, että olen melkoisen kädetön remppojen kanssa, eikä aina viitsisi huoltoon viedä.
Juu, alle 20l kulutuksella ei tuollainen Testarossa varmasti mene millään sekalaisessa ajossa.
F355 voisi olla lompakkoystävällisempi vaihtoehto.
Kannattaa myös harkita auton uittamista ulkomailta. Voi tulla paljonkin halvemmaksi.
Putput:
Se on toki jokaisen itse päätettävissä, onko Z06 niiden lisäropojen arvoinen. Z06 on kuitenkin parempi ajaa, katso vaikka vette-foorumien keskusteluja. Nyt kun tarkemmin katsoin suomihintoja, niin C6 tuntuu sekin aivan yhtä järkevältä. Itsekin punnitsin noiden välillä.Ja mitä painoon tulee, niin Z06 on yli 40 kg kevyempi.
joo kyllä tuonti voi olla hyvinkin kannattava vaihtoehto.
Bensa maistuu tunnetusti Ferrareille, varsinkin vanhemmille. Ja kun äänet on mallia veret seisauttava- niin sitä tulee tietysti aina vähän kiihdyteltyä ja kurnuutettua.
Porschethan taas on kaiketi suorastaan bensapihejä ottaen huomioon menoreservit..
Kyllä varmaan corveteillekkin maistuu, vai minkälaista on kulutus ollut?
Onko kulutuksella kuitenkaan juuri mitään väliä tuollaisessa tapauksessa? Käsittääkseni ajo olisi aika satunnaista nautiskelua? Jos joku kaveri lipuisi pihaan testarossalla, niin ei olisi ensimmäinen kysymys että paljonko kuluttaa?
Tai noh, voisihan sitten sanoa kateellisena että p?"#a mikä p?"#a
Itselläni ei ole resursseja tuollaisen kakkosauton hankintaan, mutta jos olisi niin olisin kyllä Lotuksen tai Testarossan kannalla. Onhan ne sen verran erikoisia. Porsaat ja vetet on varmasti upeita autoja, mutta jotenkin aika tavallisia. Jotenkin tuo TR kuitenkin on niin legendaarinen vekotin että se olisi upea.
Tuolla youtube-pätkällä nyt ei tee oikein mitään. Ei siinä painettu limitillä, ja kuka sitä edes ajoi, ja missä mielessä?
Tuollaiset löyhät sladit kameroille kuskina herra x ei minusta kerro juuri mitään mistään.
Simppalle:
En tykkää siitä että auton on tehnyt joku, ja jonkun toisen logo läntätään keulalle. Olkoon speedster kuinka hieno laite hyvänsä.
Mitäkö peliä sitten? Hyvä kysymys, kun en oikein tiedä vielä itsekkään. Porschet varsinkin boxter kiinnostaisi, olisi edullinen vaihtoehto. Ehkä vuosituhannen vaihteen 911. Jokin mersun roadster.
Aivan mieletön unelmien toteutus olisi testarossa. Voi olla vaan meikälle liian kallis, en ole kyllä tosissaan penkonut paljollako semmoinen irtoaisi.
Yksi vaihtoehto olisi olla omistamatta mitään tällaista ja huvitella vuokra''välinein'' silloin kun tuntuu siltä.
Simppa jauhaa taas omiaan. Vertaat siis Speedster Turboa Smartiin? Eiköhän 2.2 olisi parempi vertailukohta, ja silloin ei kuitenkaan olla niin kaukana Smartista. Ja Smartissa on paljon vahvuuksia kuten aivan erilainen kustannustaso ja käytettävyys.
Väität että Speedster, edes Turbo olisi 'vakio' Eliseä eri tasolla nopeudessa? 'Vakio'Elisenä pidetään R:ää eli 190hv:n mallia joka on jo Speedster Turboa nopeampi. Nyt on tullut Elise S jossa on vain 136hv, joten se ei niin hyvin liiku. Elise R:n teho/painosuhde on Speedster Turboa parempikin muistaakseni, ja Speedster on vähemmän urheilullinen alustaltaan ja tuo kone ei ole alumiininen vaan painava mylly joka tekee autosta entistäkin takapainoisen ja 'eläväisen'.
Simpan kaverin Elise on ollut joko jotain Mk1:stä tai rata-alustalla, sillä niiden nimenomaan ei pitäisi olla erityisen kovia alustaltaan. Moni on luonnehtinut tavallisen sedanin mukavuustasoisiksi jousitukseltaan. Niihin ei ole tarvinnut tehdä kivikovaa alustaa kun massat on kurissa.
Joku sanoi että Elise/Speedster ei sopisi talviajoon katon väpätyksen takia: tuskin se talviajoon tai mihinkään arkiajoon sopii, mutta kovakaton siihen saa. Ties miten tiivis se on, mutta sellainen auttaa varmaan vähäsen.
Kuten Slowgear sanoi, on Smart Roadster yllättävän kova peli, mutta ei urheilullisimpien vehkeiden tasolla. Sen vahvuus on todella hyvä ajettavuus ja ripea kulku erittäin hyvään kustannustasoon. Mielikuvana vain on että hankintahinta on kokenut ikävän jäätymisen koska pienikulutuksista autoa arvostetaan, eli muistaisin että nykyään turhan kallis ehkä. Aika vanha vehje alkaa kuitenkin olla.
Speedster ei mielestäni ole kummallakaan koneella houkutteleva sillä mielestäni ovat turhan kalliita, Lotuksen lisähinta ei ole niin suuri etteikö aito Lotus olisi mieluisampi. Harrastusmieltä vaativia tekeleitä molemmat (tee-se-itse korjaussarjat ovien rätinöihin ym.), mutta Lotus etenkin uusimmissa vuosimalleissa varmaan on pienen vaivansa väärti. Speedsteriä en huolisi sen takia ettei niitä tehty ilmastoinnilla. Jos vähänkin meinaa ajella niin kyllä ilmastointi pitää olla, myös avoautossa jos noin hankala katto. Smarteissa on varusteita ja arkikätevyyttä reilusti niihin nähden. Olin pitkään hankkimassa Speedsteriä mutta ei lopulta ollut mielestäni järkeä.
Mersut kannattaa unohtaa jos ajattelee lähellekään ajettavuuden suhteen nautintoautoa, ehkä korkeintaan ihan uusimmat 6-syl SLK:t, muut ei missään nimessä. Boxster tuskin on kuitenkaan edullinen millään mittapuulla mutta siinä ei juuri puutteitakaan ole. 911 tulee kalliiksi (ehkä turhaan) ja menee jo aika erilaiseksi vehkeeksi.
MR2 oli hyvä ehdotus, niihin ehkä voi hommata vielä TTE:n ahtimen jälkikäteen takuineen joka mielestäni on kuitenkin turhan iso panostus tuohon autoon, parhaimmillaan se taitaa olla edullisena vaparina. Tosin kamalan näköiset sisältä eikä käytännöllisyydestä voi puhua, paljonko on tavaratilaa? Varmatoiminen se varmaan on, mutta tuskin kovin 'katu-uskottava' vaikka olisikin loistava ajaa.
S2000 ainakin muutamia vuosia vanhojen joukosta on varmaankin helmi valinta, jos haluaa noita hintoja maksaa nelipyttyisestä. Jos haluaa Hondaa hohdokkaampaa niin Porsche on myös tehnyt etumoottorisia autoja... (Missäköhän hinnoissa vanhat 914:t nykyään on?)
Sitten on sellaiset ajajan klassikot kuten edellismalliset M3:t, myös E30:sistä saa hyviä ratavehkeitä jos sellaisen auton haluaa rakentaa. Niihin saa osaa ja suurella määrällä ihmisiä osaamista niiden parissa työskentelyyn. Ja Z3 Coupé 2.8i on jotain erityistä, edullisempi kuin M Coupé jos haluaa tinkiä ostohinnasta ilman suurta menetystä.
Riippuu niin paljon ikäluokasta, käyttötarkoituksesta ja budjetista. Jos olet ratakäyttöön ostamassa niin voit myös ostaa puhtaasti ratakäyttöön jolloin säästät veroissa.
Nyt on putputilla vikaa joko ymmärrys tai lukukyvyssä. Missään en ole sanonut, Speedster olisi eliseä nopeampi. En myöskää ole ottanut Smartia puheeksi. Slowgear sen aloitti.
simppa:
"Jos Elise on vakiona kova menemään, niin Speedster Turbo on jotain aivan huikeaa."
-Simppa ei kovin kauan sitten samassa keskusteluketjussa.
Niin, ei sinulta niin fiksua ehdotusta voisi tulla.
Se on tietenkin jokaisen omassa päässä, kuinka paljon tehoa pitää autossa olla että sillä ajo on nautittavaa.
Minun mielestäni Elisessä pelkkiä tehoarvoja tuijottamalla unohtuu se kyseisen auton varsinainen pointti.
Minulle riittäisi tällainen perus mk1.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=braynyyttgtx
eikä hintakaan kaataisi pankkia.
Olisi perin kiinnostavaa tietää paljonko tuohon tarvitsisi maksaa veroja.
No onhan speedster turbo kovempi menemään kuin perus 135 hv Elise, etenkin suorilla. Ja mitä tuohon Smartiin tulee, niin ei semielestäni ole vertailukelpoinen edes perus Speedsterin kanssa
Oheisesta linkistä löytyy arviota tästä Perus Elisestä, jonka menohalujen riittämättömyydestä täällä on ollut "asiantuntevaa" epäilyä.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/201936/lotus_elise.html
Putput:
UK:ssa Eliseä näkee paljonkin ihan arkiajossa, mutta täällä Suomessa ajatellaan kai aika eri tavalla näissä jutuissa.
Putput:
Kaverilla ollut ainoana autona pitkään tollanen, tavaratilaa ei ole paljoa, mutta mahtuuhan siihen etupenkille isompikin kassi tai laatikko jos yksin ajelee. Kovalla katolla ole ollut mitään ongelmia talvellakaan.
Putput:
Yksilöistä ei tietenkään pidä vetää laajempia johtopäätöksiä, mutta meni tuosta kaverin autosta koko kone takuuseen jotain 50tkm ajettuna.
Kukas täällä on Elisen menohaluja epäillyt? Helvetin kova peli se on pienimmälläkin koneella. Olen nähnyt. Smart sen sijaan tarvitsisi isomman myllyn.
Speedsteristä evossa pitivät myös kovasti
Tuolta Putputin tarinasta löytyi tallainen: "Nyt on tullut Elise S jossa on vain 136hv, joten se ei niin hyvin liiku."
Pauli Petteri:
Mites 350 tai peräti 370Z? Hieno vehje tuokin. Taikka sitten se 996 Porsche. Sen kanssa ei varmasti mene metsään. Itse olin ihan hilkulla Porschen oston kannalta.
Mitenkähän joku vette. Vaikkapa samanlainen kuin meikäläisellä? En voi kuin suositella, ja jos noista tulee jotain kysyttävää, niin kysy pois. Itse olen ollut äärimmäisen tyytyväinen. Ainakin Z06 on ihan oikea ja nopea urheiluauto äänineen kaikkineen, joka ei matkantekoakaan pelkää. Tuossahan noita:
http://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/?yfrom=2004
Esimerkiksi tällä ei varmasti jää jalkoihin:
http://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/2965533
Eikä kyllä vakiollakaan:
http://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/2985527
Tuossa on vielä Corsan putketkin, joten äänipuolinkin on kunnossa. Katso vaikkapa Youtubesta, miltä kuulostaa Corsan putkilla, vaikka eihän se liveä vastaa. Itselläni nousi niskakarvat pystyyn, kun kuulin tuollaisen Corsan catbackilla olevan vehkeen ensimmäisen kerran. Tuolla on ajettukin vasta 12 000 km, eli käytännössä uusi.
En epäile corvettien hyvyyttä. En vaan ole koskaan livenä ajanut tai muutenkaan tutustunut, joten mahdotonta mitenkään ihastua näin kylmiltään. Yhdellä puolitutulla olen nähnyt -65 roadsterin, siinä kaikki.
petos:
Jos olet edes puoliksi tosimielellä olet ostamassa, niin varmasti saat myyjältä koeajoon. Tuollaista autoa kun ei ole näinä aikoina todellakaan helppoa myydä.
Perus C6 on selvästi huonompi ajaa kuin Z06, mutta ei sekään huono ole. Jos pelimerkit riittävät, niin Z06 vette voisi mielestäni tarjota aika paljon.
simppa:
Noista veteistä ei kannata keskittyä kuin C6-mallisukupolveen, eli tähän uusimpaan. C5 on kaikilta malleiltaan järkyttävästi löperömpi ajaa.
Jos perus C6:den haluaa, niin tuota vanhaa neliportaista automaattilootaa kannattaa välttää kuin ruttoa. Se pilaa koko auton. Mutta kaikenkaikkiaan Z06 on mielestäni selvästi järkevämpi investointi. Ajettavuus paranee todella selvästi, eikä se lisäpotku siellä konepellin allakaan varmasti harmita.
Nettiautossa on näköjään myynnissä vain yksi vakio C6 Z06, eli tuo musta yksilö. Ihan mielenkiintoisen näköinen menopeli todella pienillä kilsoilla, ja uskoisin hinnastakin voitavan neuvotella. Eli siis tämä:
http://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/2985527
Perustekniikkahan noissa on suht vahvaa, eli mitään koneen kiinnileipomisia on ihan turha pelätä.
Z06:ssa (ja muissakin veteissä olisi sekin etu, että noilla voi hoitaa arkiajojakin. Tavaratila on todella iso, ja nuo eurovetet ovat tyypillisesti ihan tappiinsa varusteltuja, kun vakiovarustus on ollut todella runsas. On navia, sähköpenkkiä, bose-hifiä, nahkaverhoilua, HUD:ia ym. ym.
512 hv ja 1420 kg ei jätä kylmäksi.
simppa:
No niinpä onkin. Malli on vaihtunut ilmeisesti 2005. Uudempaa on budjetilleni paljon nihkeämmin. Olkoon korvan takana kuitenkin.
simppa:
Luetun ymmärtäminen on huonoa kenellä? Minä selvästi kirjoitin:
"Väität että Speedster, edes Turbo olisi 'vakio' Eliseä eri tasolla nopeudessa? 'Vakio'Elisenä pidetään R:ää eli 190hv:n mallia joka on jo Speedster Turboa nopeampi. Nyt on tullut Elise S jossa on vain 136hv, joten se ei niin hyvin liiku. Elise R:n teho/painosuhde on Speedster Turboa parempikin muistaakseni, ja Speedster on vähemmän urheilullinen alustaltaan ja tuo kone ei ole alumiininen vaan painava mylly joka tekee autosta entistäkin takapainoisen ja 'eläväisen'."
Enkä usko sinunkaan alunperin tarkoittaneen Elise S:ää verrata Speedster Turboon sillä se olisi jo aivan typerää. Kuten tuossa mainitsin, ja sinäkin varmaan tarkoitit, pidetään aiempaa 'perusmallia' Elisestä nimenomaan sitä R:ää 190hv koneella. Sitä joku Simppa voikin luulla Speedser Turboa hitaammaksi kun ei ole pereyhtynyt siihen mikä autoista todella tekee nopeita.
Mitä tulee Smartin ja Speedster 2.2:n vertaamiseen niin mielestäni ihan hyvä vertailupari sinänsä sillä Smart on niin paljon taloudellisempi, edullisempi, käytännöllisempi ja suorastaan luksusarkiauto Speedsteriin nähden. Kun toiseen vaakakuppiin pistää rämisevän Opelin joka syö bensaa mielettömästi huolimatta nipin napin Brabusta kovemmista tehoista ja muutoinkin huollon suhteen on ongelmia varmasti useita. Lähtien siitä että mihin viet.
Mielettömän hyvän näköinen Speedster mielestäni on ja varmasti nopeampi ja vähän nautittavampi ajaakin. Ja siitä saa rakennettua suht pienin lisäpanostuksin vielä paljon nopeamman (tosin tuo panostus ei mielestäni siihen kannata kun saa arvostetumpaa ja ripeätä Lotusta ja muuta suunnilleen siihen hintaan).
Pauli Petteri:
Etkö tosiaan ymmärtänyt missä kontekstissa tuo lause on ja mihin tuo komparatiivi viittaa? Eli: Elise S ei 136hv:n tehoilla liiku ihan niin hyvin kuin Opel Speedster Turbo.
Elise S itsessään on varmasti loistava mutta mielestäni kuitenkin vähän alitehoinen etenkin siihen nähden kuinka vähän halvempi se on kuin Elise R. Yritäppä muuten tilata Elise vasemmanpuolisella ohjauksella, ei ihan helppoa eikä varsinkaan mitään kovia diilejä ole tarjolla. Aika pettymys ovat perusmallien hinnat kun tarpeelliset varusteet on latonut, etenkin kun auton perusta -niin loistava kuin onkin- on jo HYVIN vanha ja malli-ikänsä päässä.
Käytettynä mielestäni edelleen hieno vehje (ja paradoksaalisesti arvo säilyy niissä ikävän hyvin käytetyn ostajan näkökannalta) mutta itse en noiden uusien hintoja maksa noin vanhasta tekniikasta vähän ennen mallivaihdosta. Nyt on Evora tullut myyntiin joten Elisen seuraajan tuloon tuskin kestää kovin pitkään, toivottavasti 2011 alkupuolella jo myynnissä. Eli lyhyesti sanottuna mielestäni Lotus satsaa auton perustaan niin paljon ja arvo säilyy niin hyvin että mielummin ostaa malli-iän alkuvaiheilla vaikka ennemmin uutena, ja juuri nyt ei kovin houkutteleva ole Elise uutena (jos edes myyvät) eikä käytettynä. Ehkä olen turhan tarkka, mutta olen näihin perehtynyt ja itse siirtänyt ajatukset Lotuksesta Elisen seuraajaan.
Perus Elise on tällä hetkellä Elise S minun silmissäni ja sillä hyvä. Kännykällä en jaksanut selata kaikkia aiempia kirjoittamiani viestejä.
Series 2 Eliseä on saanut myös Roveri K-sarjan koneilla, joissa tehoja olis roimasti vähemmän kuin Opelissa.
Voisin kuvitella, että Speedster on perus-Eliseä nopeampi. Oli se perus elise sitten ~120 tai ~140 hv.
Siinä sulle menneitä perus-Elisejä:
http://www.s2elise.co.uk/home.htm
simppa:
Tähän asti olen samaa mieltä. En oikein ymmärrä miksi niin hehkutat Z06:sta 'kannattavammaksi' kuin C6 Z51 (paitsi että koska ehkä omistat sellaisen eli Simppamainen syy jutuille vaihteeksi), kun kerran '08 'faceliftin' jälkeen olen kuullut ennemmin kommenttia toisinpäin eli että mihin Z06:sta enää tarvitaan...
Hifistelyyn tietty Z06 on kivampi kun on korikin paljon eksoottisempi, silti parikymmentä kiloa painavampi? Molemmissa huiman tehoiset V8:t, Z06:ssa seitsemisenkymmentä hevosta enemmän. Mutta mielestäni ei niin radikaalisti välttämättä saa vastinetta aika reippaalle hintalisälle Z06:ssa ellei ole oikein kovasti sellaisen fani. Etenkin kun nyt Z06 ei ole edes huippumalli. 08' malleista eteenpäin perus C6:een on isketty LS3:n lisäksi uusi ohjaussysteemi ja vaihdelaatikko ja sisustuksen laatu on parannettu selvästi. Ja C6 on edelleen ainoa jossa katon saa napattua takakonttiin.
Sanon vaan etten ymmärrä miten ihmeessä Z06 olisi "selvästi järkevämpi investointi", etenkin kun liikkuu reaalimaailmassa eli verrokkina tod. näk. uudistettu C6 vs. alkupään Z06 tai alkupään C6 ja huima säästö vs. käytetty Z06. Ylläpitokuluista en tiedä noiden välistä eroa. Mutta Vette on Vette, ja mielestäni C6:n 3,3kg/hv ei ole yli parikymmentä tonnia arvokkaampi kuin 2,9kg/hv (taitaa olla Suomessa aika huima jo hintaero noiden välillä ), kun kerran paketti on niin identtinen muutoin, Z06:ssa pinnanalaista hifistelyä ja C6:ssa hintaetu ja targakatto (ja jousitusmukavuutta).
En muutoin olisi kovin 'tuning-tyyppi' mutta C6:n kohdalla se ei ole kovin paha rikos, ja Suomen verosysteemillä olisi mielenkiintoista laskea paljonko lopputulos olisi jos vuoden-parin päästä pistäisi vähän edullista jenkeistä tilattua ahtopainetta pellin alle?!
https://www.youtube.com/watch?v=Fdokiu-GC4Y
https://www.youtube.com/watch?v=I53cidn05bs
Ehkä minullakin on haasteita luetun ymmärtämisessä. Taidan ymmärtää väärin tämän: "mielestäni kuitenkin vähän alitehoinen".
Minäkin odotan suurella mielenkiinnolla tätä seuraavaa sukupolvea Elisestä.
Lotus on käsittääkseni tehnyt jo sopimuksen Fiatin kanssa perusrakenteen käyttämisestä tulevassa Fiat/Abarth sportissa. Moderni multiair-turbo voisi sopia hienosti kevyeen sporttiin. Se että tulisiko se koskaan suomeen myyntiin tai selviääkö projekti edes tuotantoon tällaisessa taloudellisessa ilmastossa, on tietysti vielä kysymysmerkki.
Mielenkiinnolla odotan myös uutta Esprittiä. Sehän taitaa olla seuraava uusi Lotus.
Petoksen budjettia en tiedä, onkohan kuitenkaan relevanttia keskittyä +100k:n Vetteihin tässä muuten asiallisessa ketjussa?
Vackraste:
No, ketjun avaajana sanon että kaikki mahdollinen keskustelu urheiluautoista yms on tälle palstalle vain tervetullutta, ja olkoon tämä ketju puolestani siihen hyvä paikka. Uusien ketjujen avaaminenhan on tunnetusti ylivoimaisen noloa.
En tarvitse mitään apua auton hankinnassa, kyse oli alunperin Lotuksesta, sillä se menisi budjettiini joka on max 50-60k, hyvin käydessä vähän enemmänkin. ''likvidointi'' on hieman vaiheessa, ja kun katsoo ulos ikkunasta, ei auton hankinnalla ole muutenkaan kiirettä.
Vackraste:
No jos Petos on itse maininnut jopa Testarossan. Ja sitäpaitsi käytetty vakio Z06 ei ole +100k, ei sitten millään. Nettiautossa on myynnissä kaksi yksilöä. Tuolla vakio vm. 2008:lla on kilsoja vain 12 000 ja pyyntihinta on 92 000.
Testarossia on myynnissä nettiautosas kaksi. Ensimmäisellä kilsoja 70 000 ja pyynti 72 500. Toisella rullattu 48 500 ja pyynti 77 500. Kumpikin vm. 88. En nyt viitsi edes ruveta laskemaan, kuinka paljon halvempaa vetellä on ajaa kuin Testarossalla, kun jo kahdeksan sylinteristen Ferrareiden huoltohinnat ovat poskettomia. Noiden 12 sylinteristen huoltohinnat ovat aivan järkyttäviä. Testarossa kuitenkin oli aikaan maailman nopein sarjatuontoauto.
Jos perus C6 vettejä katsoo, niin 60 000:llä voisi jo saada jotakin. Tuokin voisi olla erinomainen vaihtoehto.
Petos:
Mitenkä olisi uutena autona 370Z? Tuolla voisi arkiajon ja ratapäivät hoitaa hienosti molemmat. Ja uutena japsiautona remppahuoliakaan tuskin olisi. Uutena saisi juurikin tuohon 60 k rajaasi.
simppa:
Niinhän ne kuulema on. Myös öljylähde olisi hyvä löytyä takapihalta. Toisaalta raha on vanha keksintö ja tuollaisella ajelu vaikka harvakseltaankin voisi olla aivan rahassa mittaamattoman arvokasta nautintoa.
simppa:
No jaa, 350Z:sta on vähäistä kokemusta, ja siitä päätellen 370Z on varmaan ihan jees. Ei kuitenkaan herätä sellaista intohimoa kuin vaikka Porsche.
Nooh, 2000 luvun alun 911 Porscheja rupeaa löytymään tuolla budjetillasi. Legendaarinen auto.
Kyllä Ferrarin hankinta olisi todellinen kulttuuriteko. Varsinkin Testarossan. Eihän noilla kauheasti ajella, mutta kilsat ovat sitäkin nautinnollisempia. Itselläni kaatui Ferrari jo aika alkupäässä siihen, että olen melkoisen kädetön remppojen kanssa, eikä aina viitsisi huoltoon viedä.
Juu, alle 20l kulutuksella ei tuollainen Testarossa varmasti mene millään sekalaisessa ajossa.
F355 voisi olla lompakkoystävällisempi vaihtoehto.
Kannattaa myös harkita auton uittamista ulkomailta. Voi tulla paljonkin halvemmaksi.
Putput:
Se on toki jokaisen itse päätettävissä, onko Z06 niiden lisäropojen arvoinen. Z06 on kuitenkin parempi ajaa, katso vaikka vette-foorumien keskusteluja. Nyt kun tarkemmin katsoin suomihintoja, niin C6 tuntuu sekin aivan yhtä järkevältä. Itsekin punnitsin noiden välillä.Ja mitä painoon tulee, niin Z06 on yli 40 kg kevyempi.
Simpalle:
joo kyllä tuonti voi olla hyvinkin kannattava vaihtoehto.
Bensa maistuu tunnetusti Ferrareille, varsinkin vanhemmille. Ja kun äänet on mallia veret seisauttava- niin sitä tulee tietysti aina vähän kiihdyteltyä ja kurnuutettua.
Porschethan taas on kaiketi suorastaan bensapihejä ottaen huomioon menoreservit..
Kyllä varmaan corveteillekkin maistuu, vai minkälaista on kulutus ollut?
Onko kulutuksella kuitenkaan juuri mitään väliä tuollaisessa tapauksessa? Käsittääkseni ajo olisi aika satunnaista nautiskelua? Jos joku kaveri lipuisi pihaan testarossalla, niin ei olisi ensimmäinen kysymys että paljonko kuluttaa?
Tai noh, voisihan sitten sanoa kateellisena että p?"#a mikä p?"#a
Itselläni ei ole resursseja tuollaisen kakkosauton hankintaan, mutta jos olisi niin olisin kyllä Lotuksen tai Testarossan kannalla. Onhan ne sen verran erikoisia. Porsaat ja vetet on varmasti upeita autoja, mutta jotenkin aika tavallisia. Jotenkin tuo TR kuitenkin on niin legendaarinen vekotin että se olisi upea.