Tehokkaat viisioviset

36 kommenttia
2»
  • AkiK:



    Kyllä minun autoni käy huollossa 30 tkm välein, eikä se edes ole Volkkari. Miksi Volkkari ei voisi niin tehdä?




    Kyllä se voisi. Mutta ei tee.

      
  • Kitkakalle:


    Ei tässä ole kyse epäreiluudesta, vaan markkinatilanteesta.




    Markkinatilanteen ja autotehtaiden kannan ymmärrän hyvin, mutta tuntuu että joillekin on vielä epäselvää se että Suomen olosuhteet poikkeavat aivan luonnollisisista syistä jonkun muun maan olosuhteista. Ei täällä siis pärjää niillä ratkaisuilla joita käytetään etelässä tai ainakin niistä joutuu jossain määrin "kärsimään".



      
  • AkiK:

    Eli voidaan sanoa että edes hyvin kallis auto (7-sarja) ei pääse tuohon 60 db:hen jota autoilta edellytit.


    Kuten yllä näkyykin, kirjoitin 60 dB:n luokkaa, en 60 dB. Minulle "60 dB:n luokkaa" tarkoittaa tässä tapauksessa 58 - 62 dB tai vaikka 57 - 63 dB, johon väliin jo löytyy läjäpäin autoja. Esimerkkinä tuossa näytetty A6 taas ei 66dB:n lukemalla mene tuohon kriteeriin, vaikka toki melultaan alle tässä keskusteltujen 70 dB:n autojen onkin.



    Kallis hinta ei tietenkään tee autosta automaattisesti hiljaista ja yksittäisten melumittausten tuloksiin on syytä suhtautua varauksella koska hajontaa välillä on paljon samankin mallin mittauksissa.

      
  • :sunglasses: Tekniikan Maailman koeajossa 16/88 Alfa Romeo T.Spark oli hiljaisin TM:n koskaan mittaama auto. 63db, 100km/h. (Edellistä ennätystä piti hallussaan Rolls Royce Silver Sprint.)

    Asiallista, ja voin kokemuksesta sanoa olevan hiljainen.

      
  • Herbert:


    Parilitraiset bensakoneet oli tavallisia ylemmän keskiluokan autoissa, joissa ne tosiaan saattoi 8 litraa kuluttaa. Saab ja Volvo tarvitsivat 9 litraa. Mutta alemman keskiluokan autot meni jo tuolloin alle 7 litran lukemilla. Muistaakseni 5/85 testattujen gti-luokan autojen (Kadett, Golf, Escort jne) kulutus ja suorituskyky oli samaa suuruusluokkaa kuin nyt testatuissa. Poikkeuksena taisi olla Mitsun Colt, jonka turboahdettu kone vei muita enemmän. Erikoista sinänsä, koska nykyään turbo on oleellinen osa alhaisia kulutuksia.




    Hyvä löytö! Aiemmin turbo nimenomaan lisäsi kulutusta, varsinkin osakuormalla (tämän takia nykyään tehdään pienitilavuuskisia tbo-moottreita). Bensan osalta kulutuksessa ei tosiaan ole niin dramaattista muutosta tapahtunut 15 vuoteen kuin voisi mainoksista kuvitella. Alle seiskan pääsi Astra kokoluokan autolla, tosin suorituskyky oli nykyisiä heikompi.

      
  • Tässä TM:n tällä vuosituhannella mittaamia melulukemia jotka ovat alle 66 dB nopeudella 100 km/h ja auton etuosasta mitattuna.





    1 Mercedes-Benz S 500 Lang  / 63
    
    2 BMW 530dA / 63
    3 BMW 730dA / 63
    4 Citroën C6 2,2 HDi Aut. / 64
    5 BMW 320d Business / 64
    6 BMW 730d (2009) / 64
    7 Land Rover Discovery 4 3,0 TDV6 HSE Aut. / 64
    8 Mercedes-Benz S 350 L CDI BE 4Matic / 64
    9 Mercedes-Benz S 400 CDI Lang / 64
    10 BMW 525dA / 64
    11 Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance A / 64
    12 Mercedes-Benz S 400 Hybrid L / 64
    13 Volkswagen Touareg 3,0 TDI Terrain Tech / 64
    14 Chrysler 300C V8 HEMI / 64
    15 Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic Lang / 64
    16 BMW 535iA / 65
    17 Audi A4 Sedan 2,0 TDI 125 kW Business / 65
    18 BMW 320i touring / 65
    19 BMW 520dA / 65
    20 BMW X6 35d / 65
    21 Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium Business Wagon / 65
    22 Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic / 65
    23 Peugeot 407 2,0 Confort / 65
    24 Audi A4 1,8 TFSI Business / 65
    25 Audi A4 2,0 TFSI Multitronic Le Mans / 65
    26 Audi Q5 2,0 TDI Quattro S tronic / 65
    27 Audi Q5 3,0 V6 TDI Quattro S tronic / 65
    28 Citroën C6 2,7 HDi Exclusive / 65
    29 Lexus IS 220d / 65
    30 Lexus IS250 A 17” / 65
    31 Lexus LS 600h L / 65
    32 Mercedes-Benz C 200 CDI A / 65
    33 Mercedes-Benz GLK 220 CDI A / 65
    34 Toyota Avensis 2,0 Sol Technical / 65
    35 Volvo S60 D3 A Summum / 65
    36 Volvo S80 2,4D Aut. / 65
    37 Volvo XC60 D5 AWD A / 65
    38 BMW X3 xDrive20d A / 65
    39 Citroën C5 Hdi 110 Business Tourer / 65
    40 Citroën C5 HDi 136 Confort Sedan Automaatti / 65
    41 Dodge Journey 2,0 CRD XST DCT / 65
    42 Ford Mondeo 2,0 TDCi DPF ECOnetic+ Wagon / 65
    43 Renault Laguna Sport Tourer 1,5 dCi / 65
    44 Toyota Avensis 2,0 D-4D 126 4ov Linea Sol Navi / 65
    45 Volkswagen Sharan Comfortline 2,0 TDI DSG / 65
    46 Land Rover Discovery 3 TDV6 SE / 65
    47 Renault Laguna HB 2,0 dCi Dynamique / 65
    48 Volvo XC90 / 65




    Tässä huonoimmat:



    1 Seat Ibiza 1,6 Sport  / 75
    
    2 Think City / 75
    3 Citroën C1 1,0i Economique 5-ov. / 74
    4 Ford Ka 1,2 Titanium / 74
    5 Smart Fortwo mhd / 74
    6 Fiat Panda 4x4 / 73
    7 Porsche Cayman / 73
    8 Dacia Sandero 1,6 MPI 8V Hi-Flex Laureate / 72
    9 Ford Ka Titanium / 72
    10 Mazda2 1,5 Touring / 72
    11 Hyundai i20 1,4 Comfort / 72
    12 Renault Twingo 1,2 16V Dynamique / 72
    13 Suzuki Alto 1,0 GLX / 72
    14 Fiat 500 1,2 Lounge / 71
    15 Honda CR-Z 1,5 GT / 71
    16 Honda Jazz 1,4i-VTEC Comfort / 71
    17 Renault Twingo 1,2 16V Authentique / 71
    18 Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start Linea Sol / 71
    19 Volkswagen Golf Variant 1,9 TDI Trendline / 71
    20 Chevrolet Spark 1,2 LT / 71
    21 Fiat Stilo Multi Wagon 130 Active / 71
    22 Seat Altea XL 1,9 TDI Stylance / 71
    23 Seat Ibiza 1,6 Sport / 71
    24 Seat Ibiza 1.4 TSI 150 DSG FR (ohituskiihtyvyys A=S) / 71
    25 Toyota iQ 1,0 VVT-i / 71
    26 Ford Fiesta 1,4 Trend / 71
    27 Ford Focus 1,6 Collection Sedan / 71
    28 Lada 119 HB 1,6 / 71
    29 Mazda3 1,6 Elegance / 71
    30 Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D Intense+ / 71
    31 Suzuki Swift 4x4 / 71
    32 Dacia Logan MCV / 71
    33 Subaru Justy 1,0 Sport / 71
    34 Smart Fortwo cdi / 71
    35 Ford Fiesta 1,4 5D Ghia / 70
    36 Nissan Juke 1,6 DIG-T Tekna 2WD / 70
    37 Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair / 70
    38 Citroën C4 THP 156 / 70
    39 Fiat Albea 1,4 Sedan / 70
    40 Kia Soul Street Burner / 70
    41 Mini Cooper D Countryman / 70
    42 Opel Astra 1,9 CDTI Wagon Enjoy / 70
    43 Volkswagen Polo 1,4 Comfortline 5-ov / 70
    44 Chevrolet Nubira STW 1,8 CDX / 70
    45 Citroën C3 1,4i Exclusive / 70
    46 Ford Fiesta 1,25 Trend / 70
    47 Ford Focus 1,6 Ecoboost / 70
    48 Ford Focus 1,6 Ti-VCT Collection / 70
    49 Hyundai i20 1,2 Classic / 70
    50 Mazda3 2,0 DISI / 70
    51 Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1,8 Invite / 70
    52 Mitsubishi Pajero Wagon 3,2 DI-D Instyle A / 70
    53 Nissan Micra 1,2 Tekna / 70
    54 Seat Leon 1,9 TDI Ecomotive / 70
    55 Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Stop Start Linea Sol / 70
    56 Volkswagen Golf 1,4 TSI / 70
    57 Volkswagen Polo 1,4 Comfortline / 70
    58 Alfa Romeo MiTo 1,4 T-Jet 155 Distinctive / 70
    59 Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 1,4 MultiAir / 70
    60 Chevrolet Epica 2,0 LS / 70
    61 Citroën Berlingo HDi 90 Multispace / 70
    62 Ford Focus 1,8 Trend / 70
    63 Nissan Micra 1,2 Visia 80 / 70
    64 Peugeot 207 1,4 16V Trend / 70
    65 Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov. / 70
    66 Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Linea Sol Plus / 70
    67 Volkswagen Golf Plus Comfortline 2,0 TDI DSG / 70
    68 Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD High Sport / 70




    >> Lähde <<

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit