Insignia "kestotesti" osa 1. 4ov, 2,0CDTI 130hv, business line.
Takana ensimmäiset 15000km, joista noin 5000 talvirenkailla (17" Nokian Hakka (nastat) ja 10 000 kesärenkain (Bridgestone 245/45 18)
Kulutus talvinopeusrajoitusten aikana pitkällä matkalla helposti alle 5. Kesällä kun nopeudet nousee, niin kuitenkin alle 5,5. Taajamassa noin 6,1-6,3.
"maalitehtaan" kokemusten perusteella olen samaa mieltä näistä:
+ istuin mahtava selälle, ajoasento hyvä sekä lyhyelle että pitkälle kuljettajalle
+ ajettavuus erittäin miellyttävä sekä kaupungissa että maantiellä
+ tavaratilan koko riittävä, sekä suksiluukku takaselkänojassa
+ turvallisuuden tunne
+ varustelu (myös business line aika ok, mm. peruutustutka edessä ja takana, sumuvalot, matkapuhelinportaali (ääniaktivoitava), sadetunnistin, automaattisesti himmenevä taustapeili jne. jne.)
+ kohtuullinen kulutus, jota lasti tai vauhti ei tunnu pahemmin lisäävän
ja vastaavasti "maalitehtaan" negatiivisiin havaintoihin kommentoisin:
- kova rengasmeteli (talvirenkailla ei suurempia meluhaittoja, kesärenkailla jos lämpötila on 10 tai alle ja tien pinta karkea niin melu nousee. Kuitenkin lämpimällä säällä ja hyvällä pinnalla myös 18" mielestäni varsin hiljainen)
- matala päätila takana, tästä ei kokemusta, ostan auton itselleni ajettavaksi takapenkki on jälkikasvua varten
- näkyvyys sivuille ja taakse. Sivuille? Ei mielestäni näköhaittoja sivuille. Taakse näkyvyys kuten nykyautoissa on. Peruutustutka auttaa.
Sitten kaikkia Opel-vihaajia kiinnostava seikka. Onko ollut vikoja?!
On. Yksi. Ensimmäisen tankkauksen jälkeen tietokone ilmoitti; "vettä polttoaineessa, ota yhteys huoltoon". Tein kuten auto käski, mutta vettä ei löytynyt, auto kuitenkin toimi täysin normaalisti silloin ja sen jälkeen.
Tässä vaiheessa sanoisin että loistava auto. Tuntuu että hajurako Avensikseen, Passattiin ja Mondeoon tuli kerralla. Ne tuntuvat varsin arkisilta Insignian rinnalla. Myöskään ns. premium autot ei vakuuta Opeliin verrattaessa. Niissä ei ole mitään mitä ei Insigniassa olisi, ainoastaan huomattavasti korkeampi hinta. Ei ole ihme että kauppa Euroopassa käy kuin siimaa... kuten tätä keskustelua avatessani jo uumoilinkin.
Palataan asiaan kun on ekat 30 000km on täynnä, vieläkö Opel pelaa ja kukkuu.
Kiitoksia kommenteista -z-, toivottavasti jatkat kirjoittelua kilometrien karttuessa. Olisi mukava lukea henkilökohtaisia lisäyksiäsi sekä plussa- että miinuslistalla. Ajoit talvella 5000km, joten sait varamaan käytännön kokemusta kovasti mainostettujen 9 eri valokeilan AFL-xenonien eduista pimeässä? Mukava kuulla että nastat eivät aiheuta meluhaittaa, olinkin jo ajatellut laitanko ehkä kitkat alle talveksi. Hyvällä pinnalla rengasmelu on riittävän pientä omastakin mielestäni, mutta niitä hyviä pintoja saisi löytyä sitten enemmän...
- näkyvyys sivuille ja taakse. Sivuille? Ei mielestäni näköhaittoja sivuille. Taakse näkyvyys kuten nykyautoissa on. Peruutustutka auttaa.
Näkyvyys suoraan sivulle on hyvä, paitsi jos aurinko on sivulla. Aurinkolippa peittää sivuikkunalle käännettynä ikkunan yläosasta yllättävän pienen osan eikä ulotu taaksepäin riittävän pitkälle (saisi olla jatkettavaa mallia...). Voimakkaasti kaartuva takasivupalkki haittaa mielestäni kuolleen kulman näkyvyyttä, toisaalta sivupeili näyttää kattavan yllättävänkin laajan alueen. Korkealla sijaitsevat takaikkunat taas haittaavat pienempien matkustajien maisemankatselua vaikka olisi istuinkorokekin käytössä. Näillä perusteilla miinukseni. Tutka toimii kyllä hyvin, esti minua ajamasta pojan maassa makaavan polkupyörän päälle ja auttaa aina tämän pitkän auton talliin ajamisessa.
Kannattaa tosin katsoa tuota saksan listaa tarkemmin ; ei siellä juuri passatia lukuunottamatta insignian edellä muita sen varsinaisiksi klpailijoiksi täällä laskettuja autoja näy. Audi, BMW ja mese on myydympiä, mutta täällähän ne ei kilpaile samoista ostajista. Ei näy anjovista, ceefemmaa, superbia jne jne....
Eiköhän nyt ole jo nähtävissä, ettei Insigniasta tullut hittiä Saksassa. Jos menestystä on laimeaa nytkin, niin muutaman vuoden päästä se on vielä heikompaa. Passatin uusi malli tulee varmasti ottamaan oman osuutensa Insignian nykyisistä myyntiluvuista.
Uudessa teknarissa on testissä Insignia ja A6. Molemmat testatut autot olivat dieselmoottorisia, nelivetoisia ja automaattivaihteisia. Insignian moottori oli 2 litrainen nelikko ja A6:n 3 litrainen kutonen. Audin suorituskyky oli aivan eri luokkaa. 0-100 kiihdytys vei Audilta neljä sekuntia vähemmän. Siitä huolimatta Opel kulutti kaikissa kulutusmittauksissa vajaan litran enemmän. Nykyisin noin suuret erot teknologian tasossa ovat jo harvinaisia. Ei ihme, että Insignian sijoitus myyntitiastoissa vajoaa koko ajan:
0-100 kiihdytys vei Audilta neljä sekuntia vähemmän. Siitä huolimatta Opel kulutti kaikissa kulutusmittauksissa vajaan litran enemmän. Nykyisin noin suuret erot teknologian tasossa ovat jo harvinaisia.
Vähän epäreilu vertailu, Insignian "nelikko"han on lähinnä lisää massaa ja huolto/korjaustarvetta vailla hyötyä. Etuvedoilla erot olisivat pienempiä.
Vähän epäreilu vertailu, Insignian "nelikko"han on lähinnä lisää massaa ja huolto/korjaustarvetta vailla hyötyä. Etuvedoilla erot olisivat pienempiä.
Ei ne kyllä ole. A6 2.0TDI vie 1,1 litraa vastaavaa Opelia vähemmän. Suomessa Audia ei myydä etuvetoisena bensakoneella, mutta Opelin 2.8 turbo syö nelivetoautomaattina 10,7 litraa ja Audin 3.0 TFSI quattro 8,2 litraa. Huimat on erot, ei voi muuta sanoa.
Things pick up as the turbo kicks in and you climb higher up the rev range. Performance here is strong, if not as outright quick as Vauxhall might like. Our two-way average 0-60mph figure of 6.7sec completed with two occupants lags well behind the claimed figure of 5.9sec and leaves the VXR trailing its closest rivals in a straight line.
Tuossa VXR-mallissa pitäisi olla yli 320 hevosvoimaa. Ei tuo nyt ihan siltä vaikuta. Kiihtyvyys on samaa luokkaa 100 hv tehottomamman ja isomman E350 CDI farmarin kanssa.
Tuossa VXR-mallissa pitäisi olla yli 320 hevosvoimaa. Ei tuo nyt ihan siltä vaikuta. Kiihtyvyys on samaa luokkaa 100 hv tehottomamman ja isomman E350 CDI farmarin kanssa.
300hv A6:lle luvataan 5,5s. Audi on ilmeisesti jonkin verran kevyempikin. 270 heppaiselle Golfille luvataan 5,7s ja on reilusti kevyempi. BMW 535i xDrive 306hv 5.9s
Kaiketi suorituskykyä voidaan mitata muutenkin, kuin nollasta sataan ajan perusteella?
Ei ne kyllä ole. A6 2.0TDI vie 1,1 litraa vastaavaa Opelia vähemmän. Suomessa Audia ei myydä etuvetoisena bensakoneella, mutta Opelin 2.8 turbo syö nelivetoautomaattina 10,7 litraa ja Audin 3.0 TFSI quattro 8,2 litraa. Huimat on erot, ei voi muuta sanoa.
Kyllä. Mutta niistähän ne autojen erot syntyvät. Noissa mainitsemissani isommissa koneissa eroa on jo kyllä muussakin, 2,5 litran kulutusero ei synny tyhjästä. Periaatteessa pitäisi olla myös niin, että quattro jatkuvatoimisena kuluttaa testissä enemmän kuin haldexit ym.
Itse ihmettelen jossain määrin sitä, ettei Insignia kelpaa. Kuitenkin tyylikäs auto johonkin Passatiin verrattuna, mutta ihmiset ilmeisesti haluaa mieluummin tylsyyttä koko rahalla eli sen Passatin. Insignian moottorit ja automaatit ei ole teknisesti edistyneimpiä ja auto on ehkä liikaa muotoilun ehdoilla tehty ollakseen menestystuote. Ylemmän keskiluokan autoista kaivataan tiloja ja käytännöllisyyttä ja niitä monet kilpailijat tarjoaa enemmän.
Opel kuitenkin tarjoaa Insigniaan vielä tehokkaita moottoreita ja nelivetoa ja huippuna 325 hv OPC-malli. Monet muut ylemmän keskiluokan mallit ei enää edes tarjoa kunnon bensakoneita. Sulaa hulluuttahan on tietysti taloudellisesti maksaa Insigniasta 70 tuhatta, kun tietää että sen hyvityshinta romahtaa tosi nopeasti. Eihän Opelit ole koskaan olleet kovin arvostettuja tai hintansa pitäviä, mutta siitä huolimatta hyviä tuotteita luokissaan nekin on tarjonneet. Ajettavuus ja jämäkkyys on kuitenkin saksalaista hyvää tasoa, mutta maine pilattiin huonolla luotettavuudella 90-luvun lopulla halvoilla alihankinta-osilla. Menetettyä mainetta ei saa helposti takaisin. Ja eihän Insignia ole myöskään mitään testivoittaja-ainesta ja varmaan sekin jotain merkitsee, ettei ominaisuudet ole ihan luokan kärkeä oikein missään asioissa. Insignia ei ole tilavin, hiljaisin, paras ajaa tai siinä ei ole parhaita eikä taloudellisimpia moottoreita. Kaikessa jäädään vähän luokan kärjestä ja sen myötä testimenestys on keskitasoa.
Ilmeisesti huonon myynnin takia 4-ovisen mallin tuonti Suomeen on lopetettu tai ainakaan sitä ei löydy enää hinnastoista. Minusta 4-ovinen oli tyylikkäämpi kuin 5-ovinen ja 5-ovisessa takapenkin tilat on vieläkin ahtaammat, vaikka toki tavaratilaa sitten onkin enemmän. Olen tuolla toisessa ketjussa jo harmitellut kun ylemmän keskiluokan autoissa on niin vähän kiinnostavia malleja, mutta siltikin vaikka Insignia ei mitään huippuluokan ominaisuuksia tarjoakaan, niin tarjoaa se sentään jotain muotoilullista tyylikkyyttä ulkoapäin. Sisällä sen sijaan vaivaa liika muovisuus, vaikka Saab 9-5:n se voittaakin tuossa asiassa.
Tuossa VXR-mallissa pitäisi olla yli 320 hevosvoimaa. Ei tuo nyt ihan siltä vaikuta. Kiihtyvyys on samaa luokkaa 100 hv tehottomamman ja isomman E350 CDI farmarin kanssa.
300hv A6:lle luvataan 5,5s. Audi on ilmeisesti jonkin verran kevyempikin. 270 heppaiselle Golfille luvataan 5,7s ja on reilusti kevyempi. BMW 535i xDrive 306hv 5.9s
Kaiketi suorituskykyä voidaan mitata muutenkin, kuin nollasta sataan ajan perusteella?
Minä puhun mitatuista ajoista. 320 hevosvoimalla perhevankkurin tulisi kulkea paremmin. On mielestäni GM:n oma häpeä, että ovat tehneet autosta noin turkasen painavan. Sama tauti kuin Jaguar XF:ssä. 0-60 mph aikaan saa vielä lisätä muutaman kymmenyksen, niin siitä tulee 0-100 km/h. Lisäksi kun auto on nelivetoinen ei tuota aikaa voi selittää edes pito-ongelmilla jotka vaivaavat monia tehokkaampi etu- ja takavetoja. (mm. 650i) Luistava automaattikaan ei kelpaa, kun testin autossa oli manuaalivaihteisto.
Koitan katsoa jos netistä löytäisin sen sakemmanitestin, jossa valiteltiin Insignian vaisuutta tehoihin nähden. Siinä oli mitattu seisovat kilometrit ja kaikki.
Niin, ja se 350 CDI jäi Autocarin testissä vain muutaman kymmenyksen, vaikka oli sillä edellisen sukupolven oliko nyt 230 hv koneella.
Myös CAR-lehdessä OPC:n vaisuutta, vaikkei mitattuja arvoja arvostelussa ollutkaan. Epäilivät, ettei Insgnia mene luvattuun.
Mielenkiintoista on, että saman lehden testissä Audi A7 3.0 TDI lyö pöytään tismalleen saman 0-60 mph ajan. Erona vaan, että Audi on 245 hv diesel. Uusimman malliselle 530d:lle lehti mittasi 6,4s ajan ja edelliskoriselle 535d:lle 6,0s. Kumpikin huomattavasti tehottomampia kuin Opel.
Oma veikkaukseni on, että Passat VR6 kiihtyy koko nopeuskaalan läpi selvästi paremmin kuin tuo Insignia. On mielestäni aika ilmeinen kilpailijakin, ja reippaasti halvempi.
Omasta mielestäni tuo Insignia OPC on todella sikamaisesti hinnoiteltu. Kulkevamman Passatin (3.6 VR6) saa paljon halvemmalla. Alkaen hinnoissa on noin 15 k ero.
Minä puhun mitatuista ajoista. 320 hevosvoimalla perhevankkurin tulisi kulkea paremmin.
Mitä sitten, vaikka puhutkin mitatuista arvoista vai tarkoitko, että muun merkkiset autot kiihtyvät testissä paremmin, kuin mitä tehtaat lupaavat? Eikö 5-sarjan BMW ole ihan vastaava "perhevankkuri", miksi sen ei tarvitse 306 hevosvoimalla kulkea tuon paremmin?
simppa:
On mielestäni GM:n oma häpeä, että ovat tehneet autosta noin turkasen painavan.
On tietenkin. Sinulle tuntui vain ihmettelit miksei 320 hevosvoimalla saa parempaa kiihtyvyyttä ja minusta tuo massa on aika vaikuttava tekijä.
simppa:
Lisäksi kun auto on nelivetoinen ei tuota aikaa voi selittää edes pito-ongelmilla jotka vaivaavat monia tehokkaampi etu- ja takavetoja.
Edelleen kysyn, että mikset ihmettele nelivetoisen ja manuaalivaihteisen bemarin kiihtyvyyttä?
simppa:
Niin, ja se 350 CDI jäi Autocarin testissä vain muutaman kymmenyksen, vaikka oli sillä edellisen sukupolven oliko nyt 230 hv koneella.
Minkälaista aikaa odotit Insignialta? Jatketaan sitten lisää ihmettelyä.
Kun laitetaan autoon n. 70 tonnia, niin tuskinpa kovin monelle tulee mieleen hankkia sillä rahalla Opel. Eipä taideta tuota OPC-mallia paljon Suomessa myydä, mutta varmaan Saksassa tuommoiselle perheautollekin on markkinoita, kun on vapaita moottoriteitä. Toisaalta jos tuommoisen löytäisi käytettynä, niin voisi tehdä hyvätkin kaupat. Yhtäkään käytettyä Insignia OPC:tä en vaan löytänyt nettiautosta tai Hesarin oikotieltä, joten sekin jo kuvaa, ettei niitä ole juuri myyty.
Tehokasta autoa käytettynä haluava tekisi nyt hyvät kaupat Mazda6 MPS:stä, jossa on 260 hv ja neliveto. TM mittasi tuolle kiihtyvyydeksi 5,9 sek ja penkitti yli 270 hv, joten tuo on päinvastainen tapaus kuin Insignia OPC. Noita saa nyt 20 - 30 tonnilla ja tuommoisen näkee joka päivä parkkipaikalla, kun naapuri on hommannut tuommoisen. Siistin näköinen peli, josta itsekin hiukan haaveilin ollessani vielä Mazda6 omistaja vuosia sitten.
Tehokasta autoa käytettynä haluava tekisi nyt hyvät kaupat Mazda6 MPS:stä, jossa on 260 hv ja neliveto. TM mittasi tuolle kiihtyvyydeksi 5,9 sek ja penkitti yli 270 hv, joten tuo on päinvastainen tapaus kuin Insignia OPC. Noita saa nyt 20 - 30 tonnilla ja tuommoisen näkee joka päivä parkkipaikalla, kun naapuri on hommannut tuommoisen. Siistin näköinen peli, josta itsekin hiukan haaveilin ollessani vielä Mazda6 omistaja vuosia sitten.
No, mun mielestä n. 7s 0-100 km/h aika on noinkin tehokkaalle perheauton urheilumallille suorastaan huono suoritus. Noilla tehoilla ajan pitäisi olla lähempänä kuutta kuin seitsemää sekuntia ja vielä parempi jos alkaisi vitosella. Tuo OPC on kuitenkin sellainen malli, jota myydään teholla ja kulkevuudella.
BMW voi ne luvatut ajat alittaakin. Ei olisi ensimmäinen eikä varmasti viimeinen bemari joka niin tekee. Muun merkkisistä esimerkiksi Audi A8 4.2 TDI on testeissä kulkenut ihan tautisen hyvin, paremmin kuin tehdas lupaa. Joka tapauksessa, jos tuohon menee, on se jo silloinkin Insigniaa nopeampi. Kuten sanoin, puhun mitatuista ajoista. Insigniahan jää tuosta luvatusta. Uusi 5-sarjalainen kärsii kyllä samasta paino-ongelmasta kuin Insignia ja XF:kin.
Ja on kyllä joistakin malleista on ilmoitettu alempia tehojakin kuin lehdet ovat niistä järjestään penkittäneet. Mainitaan nyt se 6MPS, facelift-Mustang V8 ja Renaultsport Megane.
Pointtini vaan on, että tuolla hinnalla on vaikea nähdä OPC-mallille kovin suurta menestystä. Jos haluaa kivan auto ajaa, niin ostaa vaikkapa sen Renaultsport Meganen. Se on sekä suoralla että mutkassa nopeampi. Jos taas matkaakin pitää ajaa, niin Passat VR6 on kovilla unohtamatta perinteisiä premium-merkkejä. Tuolla hinnalla kun saa jo 330i:n.
A-utoilija:
Mazda6 MPS tosiaan päinvastainen tapaus. Kaikissa lukemissani testeissä, joissa suorituskyky on mitattu on tuo Mazda alittanut ne. Sama homma penkityksen kanssa, papua on enemmän kuin luvataan. Ei varmaan ollenkaan huonompi valinta tuolla budjetilla.
Itse ihmettelen jossain määrin sitä, ettei Insignia kelpaa. Kuitenkin tyylikäs auto johonkin Passatiin verrattuna, mutta ihmiset ilmeisesti haluaa mieluummin tylsyyttä koko rahalla eli sen Passatin.
Eiköhän aika suuri syy ole se, että Insignia on iso auto jossa on pienet tilat. Näitä on moni muukin valmistaja tuossa luokassa kokeillut eivätkä ne juuri ole menestyneet, yleensä on kokeilun jälkeen taas palattu siihen vähän tilavampaan ratkaisuun. Insignia ei ainakaan minun mielestäni muidenkaan ominaisuuksien puoleen tarjoa mitään sellaista ettei vastaavaa tai parempaa löytyisi esim. Passatista, Mondeosta tai Superbista.
Insignia "kestotesti" osa 1. 4ov, 2,0CDTI 130hv, business line.
Takana ensimmäiset 15000km, joista noin 5000 talvirenkailla (17" Nokian Hakka (nastat) ja 10 000 kesärenkain (Bridgestone 245/45 18)
Kulutus talvinopeusrajoitusten aikana pitkällä matkalla helposti alle 5. Kesällä kun nopeudet nousee, niin kuitenkin alle 5,5. Taajamassa noin 6,1-6,3.
"maalitehtaan" kokemusten perusteella olen samaa mieltä näistä:
+ istuin mahtava selälle, ajoasento hyvä sekä lyhyelle että pitkälle kuljettajalle
+ ajettavuus erittäin miellyttävä sekä kaupungissa että maantiellä
+ tavaratilan koko riittävä, sekä suksiluukku takaselkänojassa
+ turvallisuuden tunne
+ varustelu (myös business line aika ok, mm. peruutustutka edessä ja takana, sumuvalot, matkapuhelinportaali (ääniaktivoitava), sadetunnistin, automaattisesti himmenevä taustapeili jne. jne.)
+ kohtuullinen kulutus, jota lasti tai vauhti ei tunnu pahemmin lisäävän
ja vastaavasti "maalitehtaan" negatiivisiin havaintoihin kommentoisin:
- kova rengasmeteli (talvirenkailla ei suurempia meluhaittoja, kesärenkailla jos lämpötila on 10 tai alle ja tien pinta karkea niin melu nousee. Kuitenkin lämpimällä säällä ja hyvällä pinnalla myös 18" mielestäni varsin hiljainen)
- matala päätila takana, tästä ei kokemusta, ostan auton itselleni ajettavaksi takapenkki on jälkikasvua varten
- näkyvyys sivuille ja taakse. Sivuille? Ei mielestäni näköhaittoja sivuille. Taakse näkyvyys kuten nykyautoissa on. Peruutustutka auttaa.
Sitten kaikkia Opel-vihaajia kiinnostava seikka. Onko ollut vikoja?!
On. Yksi. Ensimmäisen tankkauksen jälkeen tietokone ilmoitti; "vettä polttoaineessa, ota yhteys huoltoon". Tein kuten auto käski, mutta vettä ei löytynyt, auto kuitenkin toimi täysin normaalisti silloin ja sen jälkeen.
Tässä vaiheessa sanoisin että loistava auto. Tuntuu että hajurako Avensikseen, Passattiin ja Mondeoon tuli kerralla. Ne tuntuvat varsin arkisilta Insignian rinnalla. Myöskään ns. premium autot ei vakuuta Opeliin verrattaessa. Niissä ei ole mitään mitä ei Insigniassa olisi, ainoastaan huomattavasti korkeampi hinta. Ei ole ihme että kauppa Euroopassa käy kuin siimaa... kuten tätä keskustelua avatessani jo uumoilinkin.
Palataan asiaan kun on ekat 30 000km on täynnä, vieläkö Opel pelaa ja kukkuu.
Kiitoksia kommenteista -z-, toivottavasti jatkat kirjoittelua kilometrien karttuessa. Olisi mukava lukea henkilökohtaisia lisäyksiäsi sekä plussa- että miinuslistalla. Ajoit talvella 5000km, joten sait varamaan käytännön kokemusta kovasti mainostettujen 9 eri valokeilan AFL-xenonien eduista pimeässä? Mukava kuulla että nastat eivät aiheuta meluhaittaa, olinkin jo ajatellut laitanko ehkä kitkat alle talveksi. Hyvällä pinnalla rengasmelu on riittävän pientä omastakin mielestäni, mutta niitä hyviä pintoja saisi löytyä sitten enemmän...
Näkyvyys suoraan sivulle on hyvä, paitsi jos aurinko on sivulla. Aurinkolippa peittää sivuikkunalle käännettynä ikkunan yläosasta yllättävän pienen osan eikä ulotu taaksepäin riittävän pitkälle (saisi olla jatkettavaa mallia...). Voimakkaasti kaartuva takasivupalkki haittaa mielestäni kuolleen kulman näkyvyyttä, toisaalta sivupeili näyttää kattavan yllättävänkin laajan alueen. Korkealla sijaitsevat takaikkunat taas haittaavat pienempien matkustajien maisemankatselua vaikka olisi istuinkorokekin käytössä. Näillä perusteilla miinukseni. Tutka toimii kyllä hyvin, esti minua ajamasta pojan maassa makaavan polkupyörän päälle ja auttaa aina tämän pitkän auton talliin ajamisessa.
Mukavia kilometrejä!
Insignian myynti taitaa kärsiä Opelin epävarmasta tulevaisuudesta?
http://spreadsheets.google.com/pub?key=tHN-76yx4hlw0y148GNl-kA&output=html
Tosin kannattaa muistaa, että se mitä insigniaa myydään Suomessa, on käytännössä yksi lysti. Maailmalla se tekee kauppansa, käsittääkseni.....
Ammattilainen:
Tuskin se on GM Finlandille.
Ammattilainen:
Uudelta mallilta voisi odottaa korkeampaakin sijoitusta kuin 32:
http://www.kfz-auskunft.de/kfz/zulassungen.html
Kannattaa tosin katsoa tuota saksan listaa tarkemmin ; ei siellä juuri passatia lukuunottamatta insignian edellä muita sen varsinaisiksi klpailijoiksi täällä laskettuja autoja näy. Audi, BMW ja mese on myydympiä, mutta täällähän ne ei kilpaile samoista ostajista. Ei näy anjovista, ceefemmaa, superbia jne jne....
Saksassa eletään Saksan malliin; siellähän Octaviakin lasketaan samaan kokoluokkaan kuin Insignia!
Eiköhän nyt ole jo nähtävissä, ettei Insigniasta tullut hittiä Saksassa. Jos menestystä on laimeaa nytkin, niin muutaman vuoden päästä se on vielä heikompaa. Passatin uusi malli tulee varmasti ottamaan oman osuutensa Insignian nykyisistä myyntiluvuista.
http://www.kfz-auskunft.de/kfz/zulassungszahlen_2010_2.html
norjassa tänä vuonna ( 1-7.10 )markkinat kasvaneet 44% ja insignian myynti laskenut 43%
Suomessa tämän vuoden 8 ensimmäisen kuukauden myynti pudonnut 37% verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.
Insignia/ 869/ 546 kpl = -37%.
Uuppeli hitti ja auto?
Uudessa teknarissa on testissä Insignia ja A6. Molemmat testatut autot olivat dieselmoottorisia, nelivetoisia ja automaattivaihteisia. Insignian moottori oli 2 litrainen nelikko ja A6:n 3 litrainen kutonen. Audin suorituskyky oli aivan eri luokkaa. 0-100 kiihdytys vei Audilta neljä sekuntia vähemmän. Siitä huolimatta Opel kulutti kaikissa kulutusmittauksissa vajaan litran enemmän. Nykyisin noin suuret erot teknologian tasossa ovat jo harvinaisia. Ei ihme, että Insignian sijoitus myyntitiastoissa vajoaa koko ajan:
http://www.kfz-auskunft.de/kfz/zulassungszahlen_2011_1.html
NHB:
Vähän epäreilu vertailu, Insignian "nelikko"han on lähinnä lisää massaa ja huolto/korjaustarvetta vailla hyötyä. Etuvedoilla erot olisivat pienempiä.
Eroa selittänee GM:n vanhanaikainen automaatti ja suurempi massa.
mikahe:
Ei ne kyllä ole. A6 2.0TDI vie 1,1 litraa vastaavaa Opelia vähemmän. Suomessa Audia ei myydä etuvetoisena bensakoneella, mutta Opelin 2.8 turbo syö nelivetoautomaattina 10,7 litraa ja Audin 3.0 TFSI quattro 8,2 litraa. Huimat on erot, ei voi muuta sanoa.
Opelixi:
Merkille pantavaa on se, että kulutus on kaikissa nopeuksissa suurempi. Eihän mikään nykyautomaattikaan luistata koko matkaa.
Ja jos tuohon 2.8 Turboon mennään, niin muutamassa lukemassani testissä suorituskyky on ollut jotain aivan muuta kuin on luvattu. Tässä esimerkki:
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/RoadTestsOnTheRoad/Vauxhall-Insignia-2.8T-V6-4x4-VXR-Nav/243058/
Things pick up as the turbo kicks in and you climb higher up the rev range. Performance here is strong, if not as outright quick as Vauxhall might like. Our two-way average 0-60mph figure of 6.7sec completed with two occupants lags well behind the claimed figure of 5.9sec and leaves the VXR trailing its closest rivals in a straight line.
Tuossa VXR-mallissa pitäisi olla yli 320 hevosvoimaa. Ei tuo nyt ihan siltä vaikuta. Kiihtyvyys on samaa luokkaa 100 hv tehottomamman ja isomman E350 CDI farmarin kanssa.
AkiK:
Mites sen massan kanssa? Oliko suuriakin eroja kulutuksissa tasaisella nopeudella?
simppa:
300hv A6:lle luvataan 5,5s. Audi on ilmeisesti jonkin verran kevyempikin. 270 heppaiselle Golfille luvataan 5,7s ja on reilusti kevyempi. BMW 535i xDrive 306hv 5.9s
Kaiketi suorituskykyä voidaan mitata muutenkin, kuin nollasta sataan ajan perusteella?
AkiK:
Edelleen se huono automaatti ja suurempi massa.
Opelixi:
Kyllä. Mutta niistähän ne autojen erot syntyvät. Noissa mainitsemissani isommissa koneissa eroa on jo kyllä muussakin, 2,5 litran kulutusero ei synny tyhjästä. Periaatteessa pitäisi olla myös niin, että quattro jatkuvatoimisena kuluttaa testissä enemmän kuin haldexit ym.
Itse ihmettelen jossain määrin sitä, ettei Insignia kelpaa. Kuitenkin tyylikäs auto johonkin Passatiin verrattuna, mutta ihmiset ilmeisesti haluaa mieluummin tylsyyttä koko rahalla eli sen Passatin. Insignian moottorit ja automaatit ei ole teknisesti edistyneimpiä ja auto on ehkä liikaa muotoilun ehdoilla tehty ollakseen menestystuote. Ylemmän keskiluokan autoista kaivataan tiloja ja käytännöllisyyttä ja niitä monet kilpailijat tarjoaa enemmän.
Opel kuitenkin tarjoaa Insigniaan vielä tehokkaita moottoreita ja nelivetoa ja huippuna 325 hv OPC-malli. Monet muut ylemmän keskiluokan mallit ei enää edes tarjoa kunnon bensakoneita. Sulaa hulluuttahan on tietysti taloudellisesti maksaa Insigniasta 70 tuhatta, kun tietää että sen hyvityshinta romahtaa tosi nopeasti. Eihän Opelit ole koskaan olleet kovin arvostettuja tai hintansa pitäviä, mutta siitä huolimatta hyviä tuotteita luokissaan nekin on tarjonneet. Ajettavuus ja jämäkkyys on kuitenkin saksalaista hyvää tasoa, mutta maine pilattiin huonolla luotettavuudella 90-luvun lopulla halvoilla alihankinta-osilla. Menetettyä mainetta ei saa helposti takaisin. Ja eihän Insignia ole myöskään mitään testivoittaja-ainesta ja varmaan sekin jotain merkitsee, ettei ominaisuudet ole ihan luokan kärkeä oikein missään asioissa. Insignia ei ole tilavin, hiljaisin, paras ajaa tai siinä ei ole parhaita eikä taloudellisimpia moottoreita. Kaikessa jäädään vähän luokan kärjestä ja sen myötä testimenestys on keskitasoa.
Ilmeisesti huonon myynnin takia 4-ovisen mallin tuonti Suomeen on lopetettu tai ainakaan sitä ei löydy enää hinnastoista. Minusta 4-ovinen oli tyylikkäämpi kuin 5-ovinen ja 5-ovisessa takapenkin tilat on vieläkin ahtaammat, vaikka toki tavaratilaa sitten onkin enemmän. Olen tuolla toisessa ketjussa jo harmitellut kun ylemmän keskiluokan autoissa on niin vähän kiinnostavia malleja, mutta siltikin vaikka Insignia ei mitään huippuluokan ominaisuuksia tarjoakaan, niin tarjoaa se sentään jotain muotoilullista tyylikkyyttä ulkoapäin. Sisällä sen sijaan vaivaa liika muovisuus, vaikka Saab 9-5:n se voittaakin tuossa asiassa.
Opelixi:
Minä puhun mitatuista ajoista. 320 hevosvoimalla perhevankkurin tulisi kulkea paremmin. On mielestäni GM:n oma häpeä, että ovat tehneet autosta noin turkasen painavan. Sama tauti kuin Jaguar XF:ssä. 0-60 mph aikaan saa vielä lisätä muutaman kymmenyksen, niin siitä tulee 0-100 km/h. Lisäksi kun auto on nelivetoinen ei tuota aikaa voi selittää edes pito-ongelmilla jotka vaivaavat monia tehokkaampi etu- ja takavetoja. (mm. 650i) Luistava automaattikaan ei kelpaa, kun testin autossa oli manuaalivaihteisto.
Koitan katsoa jos netistä löytäisin sen sakemmanitestin, jossa valiteltiin Insignian vaisuutta tehoihin nähden. Siinä oli mitattu seisovat kilometrit ja kaikki.
Niin, ja se 350 CDI jäi Autocarin testissä vain muutaman kymmenyksen, vaikka oli sillä edellisen sukupolven oliko nyt 230 hv koneella.
Myös CAR-lehdessä OPC:n vaisuutta, vaikkei mitattuja arvoja arvostelussa ollutkaan. Epäilivät, ettei Insgnia mene luvattuun.
Mielenkiintoista on, että saman lehden testissä Audi A7 3.0 TDI lyö pöytään tismalleen saman 0-60 mph ajan. Erona vaan, että Audi on 245 hv diesel. Uusimman malliselle 530d:lle lehti mittasi 6,4s ajan ja edelliskoriselle 535d:lle 6,0s. Kumpikin huomattavasti tehottomampia kuin Opel.
Oma veikkaukseni on, että Passat VR6 kiihtyy koko nopeuskaalan läpi selvästi paremmin kuin tuo Insignia. On mielestäni aika ilmeinen kilpailijakin, ja reippaasti halvempi.
Omasta mielestäni tuo Insignia OPC on todella sikamaisesti hinnoiteltu. Kulkevamman Passatin (3.6 VR6) saa paljon halvemmalla. Alkaen hinnoissa on noin 15 k ero.
simppa:
Mitä sitten, vaikka puhutkin mitatuista arvoista vai tarkoitko, että muun merkkiset autot kiihtyvät testissä paremmin, kuin mitä tehtaat lupaavat? Eikö 5-sarjan BMW ole ihan vastaava "perhevankkuri", miksi sen ei tarvitse 306 hevosvoimalla kulkea tuon paremmin?
simppa:
On tietenkin. Sinulle tuntui vain ihmettelit miksei 320 hevosvoimalla saa parempaa kiihtyvyyttä ja minusta tuo massa on aika vaikuttava tekijä.
simppa:
Edelleen kysyn, että mikset ihmettele nelivetoisen ja manuaalivaihteisen bemarin kiihtyvyyttä?
simppa:
Minkälaista aikaa odotit Insignialta? Jatketaan sitten lisää ihmettelyä.
Kun laitetaan autoon n. 70 tonnia, niin tuskinpa kovin monelle tulee mieleen hankkia sillä rahalla Opel. Eipä taideta tuota OPC-mallia paljon Suomessa myydä, mutta varmaan Saksassa tuommoiselle perheautollekin on markkinoita, kun on vapaita moottoriteitä. Toisaalta jos tuommoisen löytäisi käytettynä, niin voisi tehdä hyvätkin kaupat. Yhtäkään käytettyä Insignia OPC:tä en vaan löytänyt nettiautosta tai Hesarin oikotieltä, joten sekin jo kuvaa, ettei niitä ole juuri myyty.
Tehokasta autoa käytettynä haluava tekisi nyt hyvät kaupat Mazda6 MPS:stä, jossa on 260 hv ja neliveto. TM mittasi tuolle kiihtyvyydeksi 5,9 sek ja penkitti yli 270 hv, joten tuo on päinvastainen tapaus kuin Insignia OPC. Noita saa nyt 20 - 30 tonnilla ja tuommoisen näkee joka päivä parkkipaikalla, kun naapuri on hommannut tuommoisen. Siistin näköinen peli, josta itsekin hiukan haaveilin ollessani vielä Mazda6 omistaja vuosia sitten.
Tehokasta autoa käytettynä haluava tekisi nyt hyvät kaupat Mazda6 MPS:stä, jossa on 260 hv ja neliveto. TM mittasi tuolle kiihtyvyydeksi 5,9 sek ja penkitti yli 270 hv, joten tuo on päinvastainen tapaus kuin Insignia OPC. Noita saa nyt 20 - 30 tonnilla ja tuommoisen näkee joka päivä parkkipaikalla, kun naapuri on hommannut tuommoisen. Siistin näköinen peli, josta itsekin hiukan haaveilin ollessani vielä Mazda6 omistaja vuosia sitten.
Joo mutta mazda mätänee käsiin, opel ei!
No, mun mielestä n. 7s 0-100 km/h aika on noinkin tehokkaalle perheauton urheilumallille suorastaan huono suoritus. Noilla tehoilla ajan pitäisi olla lähempänä kuutta kuin seitsemää sekuntia ja vielä parempi jos alkaisi vitosella. Tuo OPC on kuitenkin sellainen malli, jota myydään teholla ja kulkevuudella.
BMW voi ne luvatut ajat alittaakin. Ei olisi ensimmäinen eikä varmasti viimeinen bemari joka niin tekee. Muun merkkisistä esimerkiksi Audi A8 4.2 TDI on testeissä kulkenut ihan tautisen hyvin, paremmin kuin tehdas lupaa. Joka tapauksessa, jos tuohon menee, on se jo silloinkin Insigniaa nopeampi. Kuten sanoin, puhun mitatuista ajoista. Insigniahan jää tuosta luvatusta. Uusi 5-sarjalainen kärsii kyllä samasta paino-ongelmasta kuin Insignia ja XF:kin.
Ja on kyllä joistakin malleista on ilmoitettu alempia tehojakin kuin lehdet ovat niistä järjestään penkittäneet. Mainitaan nyt se 6MPS, facelift-Mustang V8 ja Renaultsport Megane.
Pointtini vaan on, että tuolla hinnalla on vaikea nähdä OPC-mallille kovin suurta menestystä. Jos haluaa kivan auto ajaa, niin ostaa vaikkapa sen Renaultsport Meganen. Se on sekä suoralla että mutkassa nopeampi. Jos taas matkaakin pitää ajaa, niin Passat VR6 on kovilla unohtamatta perinteisiä premium-merkkejä. Tuolla hinnalla kun saa jo 330i:n.
A-utoilija:
Mazda6 MPS tosiaan päinvastainen tapaus. Kaikissa lukemissani testeissä, joissa suorituskyky on mitattu on tuo Mazda alittanut ne. Sama homma penkityksen kanssa, papua on enemmän kuin luvataan. Ei varmaan ollenkaan huonompi valinta tuolla budjetilla.
simppa:
Sori, luin väärin tuon lainauksesi testistä. Tuo 5.9s olikin luvattu ja mitattu oli 6.7s...
A-utoilija:
Eiköhän aika suuri syy ole se, että Insignia on iso auto jossa on pienet tilat. Näitä on moni muukin valmistaja tuossa luokassa kokeillut eivätkä ne juuri ole menestyneet, yleensä on kokeilun jälkeen taas palattu siihen vähän tilavampaan ratkaisuun. Insignia ei ainakaan minun mielestäni muidenkaan ominaisuuksien puoleen tarjoa mitään sellaista ettei vastaavaa tai parempaa löytyisi esim. Passatista, Mondeosta tai Superbista.