Volvon moottori omaa luokkaansa

111 kommenttia
124»
  • Derrick:

    VeeAaaGee:
    Tämän päivän suurin valhe "Ai niin, voisit myös lopettaa tuon Ajattelijaxxxx:n käytön, kun varmasti tiedät, että käytän vain yhtä nimimerkkiä ja muut "ajattelijat" ovat kopioituja" Kaikki tietävät että Ajattelijaxxxx kirjoittaa usealla eri nimimerkillä olet sen joskus myös itse tunnustanut.
    :lol: :lol:


    Du bist ein Idiot.




    Sie schwul sind.

      
  • VeeAaaGee:

    Tämän päivän suurin valhe "Ai niin, voisit myös lopettaa tuon Ajattelijaxxxx:n käytön, kun varmasti tiedät, että käytän vain yhtä nimimerkkiä ja muut "ajattelijat" ovat kopioituja" Kaikki tietävät että Ajattelijaxxxx kirjoittaa usealla eri nimimerkillä olet sen joskus myös itse tunnustanut.
    :lol: :lol:


    Jos sattuisi käymään niin onnellisesti että joskus saavutat aikuuden ja vielä ymmärrät että mitä se tarkoittaa, sen täytyy olla suuri elämys.

      
  • jaakkon78:

    mistä sä ton repäsit, että ZF muka tekee joihinkin VAG-autoihin DSG-vaihteistoja? Ei todellakaan tee!


    En suoraan sanoen tiedä, mistä tuollainen oli jäänyt mieleeni?



    Kiitokset väärinkäsitykseni korjaamisesta! :flower:

      
  • NHB:

    Ensimmäinen käsiini osunut vertailu Volvon uusista bensakoneista 8-vaihteisella laatikolla todistaa aukottamasti Volvon koneiden olevan omaa luokkaansa. Tai oikeastaan voisi sanoa, että tämä vain varmistaa sen, koska kyllähän kaikki oli täysin selvää Autocarin todella kattavan testin jälkeen jo ennen kuin tekniikka tuli markkinoille. Uudessa Autozeitungissa on vertailussa V40 T5, joka on tosiaan omaa luokkaansa kulutuksessa. Volvon ilmoitus 5,9 l/100km on puoli litraa vähemmän kuin Golf GTI Performance, 0,7 litraa vähemmän kuin Leon Cupran, 0,7 litraa vähemmän kuin A-Klasse 250 Sportin ja hulppeat 2,1 litraa vähemmän kuin Giulietta 1.8TBI:n. Volvo muodostaa siis yksin uuden luokan tajunnan räjäyttävällä marginaalilla kilpailijoihinsa verrattuna.

    Sinänsä mielenkiintoiset mutta lähes merkityksettömät vertailukulutukset olivat:
    10,7 Alfalle
    9,2 Mersulle
    9,5 Seatille
    10,5 Vollelle
    9,6 Volkkarille

    Mersu oli joukon ainoa nelivetoinen.

    Kiihtyvyydessä Seat oli selkeä ykkönen ja siitä eteenpäin järjestyksessä Alfa, Golf, Volvo ja Mersu. Volvo on aina automaatyisesti parhautta. Kuka muuta väittää roviolla poltettakoon. Jään odotteleman uusia vertailuja aiheesta.




    NHB tuntuu nyt vajoavan palstan vaki-trollaajien tasolle. Eli otetaan epämääräinen testi, jota kukaan ei ole lukenut ja poimitaan siitä omaa asiaa ajavat kohdat, jätetään yksityiskohdat kertomatta, väritetään tarinaa hieman ja vahingossakaan ei laitata mitään linkkiä testiin. Tästä tekstistäsi ja tätä seuranneista kommenteistasi tulee esiin lähinnä vahingonilo ja jonkinmoinen vastaisku harmitukseen Volvon menestyksestä toisaalla. Ihmettelen, miksi olet alkanut tämmöiseen henkilökohtaiseen sotaan Ajattelija2013 kanssa Volvosta, että siitä nyt kärsii jo yleinen arvostuksesi tällä palstalla.



    Vinkkinä sinulle, Ajattelijalle ja muille, että seuraavassa TM:ssa on oheinen testi:

    https://tekniikanmaailma.fi/seuraavassa-numerossa/tekniikan-maailma-212014-ilmestyy-12-marraskuuta

      
  • Vinkkinä sinulle, Ajattelijalle ja muille, että seuraavassa TM:ssa on oheinen testi:
    https://tekniikanmaailma.fi/seuraavassa-numerossa/tekniikan-maailma-212014-i lmestyy-12-marraskuuta




    Noteerattu on. Pitkästä aikaa vertailutesti, joka todella kiinnostaa itseänikin. Mielenkiintoista nähdä, voittaako Mersu vai BMW. Muiden voittoon en ainakaan itse oikein jaksa uskoa.



    Minkälaisilla moottoreilla testi mahtaa olla? Kaksilitraisia dieseleitä luultavasti.



    Verrattuna edelliseen tämän luokan testiin, on tässä ainakin kuvan perusteella se hyvä puoli, että nyt kaikki autot on varustettu jokseenkin saman kokoluokan renkailla ja matalalla urheilualustalla. Nyt kaikki kärsivät/hyötyvät "urheilullisuudesta" samalla tavalla.

      
  • 740 GLE:

    jaakkon78:
    mistä sä ton repäsit, että ZF muka tekee joihinkin VAG-autoihin DSG-vaihteistoja? Ei todellakaan tee!

    En suoraan sanoen tiedä, mistä tuollainen oli jäänyt mieleeni?

    Kiitokset väärinkäsitykseni korjaamisesta! :flower:




    ZF tekee esimerkiksi A6 Audiin 8 lovisen vaihteiston, mutta sehän ei ole kaksoiskytkin vaihteisto. Vaihteistoa käytetään vain BiTDI mallissa. Jenkeissä sitä kai käytetään joissain muissakin malleissa.

      
  • Todella mielenkiintoista nähdä miten Volvo on saanut uuden 8v askin ohjelmoitua. Kulutus manuaalinen on todella pieni mutta perinteisesti Volvo on antanus automaatilla tasoitusta ainakin Bemarille.

    Leka jää suorituskyvyssä viimeiseksi, sehän on selvää. jostain syystä lekan heposet on aika kesyjä noissa hybrideissä. Jostain lyhyesti esittelystä luin että ohitukseen lähtiessä Leka odottelee parikin sekuntia tehojen nousua. Ei semmoinen kelpaa tänä päivänä. Lisäksi Lekaan on oletettavsti pistetty perinteen mukaan ylikova alusta ja järjettömän matalat renkaat.



    No autoissa on paljon paljon muutakin kuin vain kiihtyvyys ja kulutus. Penkki ja muu ergonomia kuskille ja matkustajille on yhtä tärkeitä ja ainakin itselle on tärkeitä myös ilmanvaihdon toteutus ynnä mukavuus. Volvo on aika kova näissä ergonomia ja mukavuus asisoissa.



    Mutta hei, parasta näissä testeissä on että tekevät samat temput kaikille kipoille ja ostaja vois sitten helposti käydä läpi havainnot. Ostavan asia on miettiä pystyykö elämään ns. heikkouksien kanssa. Vaikka merkki kylläkin taitaa olla joidenkin ensimmäinen kriteeri vaikka kippo olisi tehty Ladan osista. :lol:

      
  • A-utoilija:



    NHB tuntuu nyt vajoavan palstan vaki-trollaajien tasolle. Eli otetaan epämääräinen testi, jota kukaan ei ole lukenut ja poimitaan siitä omaa asiaa ajavat kohdat, jätetään yksityiskohdat kertomatta, väritetään tarinaa hieman ja vahingossakaan ei laitata mitään linkkiä testiin. Tästä tekstistäsi ja tätä seuranneista kommenteistasi tulee esiin lähinnä vahingonilo ja jonkinmoinen vastaisku harmitukseen Volvon menestyksestä toisaalla. Ihmettelen, miksi olet alkanut tämmöiseen henkilökohtaiseen sotaan Ajattelija2013 kanssa Volvosta, että siitä nyt kärsii jo yleinen arvostuksesi tällä palstalla.


    Mitä epämääräistä tuossa on? Uusin Auto Zeitung pitäisi olla kyllä aika selkeä viite. Lisätään vielä lehden numero, niin sinäkään et voi olla ymmärtämättä: Auto Zeitung 23/2014. Lisää osoitteesta www.autozeitung.de



    Koska kyseessä tosiaan on tuore julkaisu, niin sitä ei ole netissä jaossa, vaan tuo lehti on ainoa mahdollinen viite. Kun noin kärkkäästi arvostelet, niin ole hyvä ja esitä turhan suunsoiton sijaan rakentavaa kritiikkiä. Mitä olisi pitänyt kirjoittaa, jotta sinäkin löytäisit saman lehden käsiisi ja tuo kokemasi epämääräisyys poistuisi? Itse en tosiaankaan ymmärrä, miten tuo voi olla sinulle liian epämääräistä. Kuten jo kirjoitin, tämä on ensimmäinen näkemäni vertailu. Jos sinulla on parempia vertailuja tiedossa, niin kerro toki mitä niissä on havaittu.



    Ja lisättäköön vielä, etten minä sodi Volvosta tai mistään automerkistä. Kyse on siitä, miten keskustellaan.

      
  • kello68:

    Todella mielenkiintoista nähdä miten Volvo on saanut uuden 8v askin ohjelmoitua. Kulutus manuaalinen on todella pieni mutta perinteisesti Volvo on antanus automaatilla tasoitusta ainakin Bemarille.
    Leka jää suorituskyvyssä viimeiseksi, sehän on selvää. jostain syystä lekan heposet on aika kesyjä noissa hybrideissä. Jostain lyhyesti esittelystä luin että ohitukseen lähtiessä Leka odottelee parikin sekuntia tehojen nousua. Ei semmoinen kelpaa tänä päivänä. Lisäksi Lekaan on oletettavsti pistetty perinteen mukaan ylikova alusta ja järjettömän matalat renkaat.

    No autoissa on paljon paljon muutakin kuin vain kiihtyvyys ja kulutus. Penkki ja muu ergonomia kuskille ja matkustajille on yhtä tärkeitä ja ainakin itselle on tärkeitä myös ilmanvaihdon toteutus ynnä mukavuus. Volvo on aika kova näissä ergonomia ja mukavuus asisoissa.

    Mutta hei, parasta näissä testeissä on että tekevät samat temput kaikille kipoille ja ostaja vois sitten helposti käydä läpi havainnot. Ostavan asia on miettiä pystyykö elämään ns. heikkouksien kanssa. Vaikka merkki kylläkin taitaa olla joidenkin ensimmäinen kriteeri vaikka kippo olisi tehty Ladan osista. :lol:




    Volvon vaihteistohan on nyt käsittääkseni sama, kuin mitä BMW käyttää 2 sarjassa. Tuskin se siis ainakaan huono on, vaikka ei ehkä aivan ZF:n tasoa.



    Ainakin kuvan Audissa näyttää olevan s-line paketti ja alusta, joten kivireki sekin on. Ja kaikissa kuvan autoissa on suuret vanteet ja madalletun näköinen alusta, eli samalla viivalla ollaan.



    Ja niin, testituloshan ilmoittaa autot vain siinä järjestyksessä, miten testaajat ominaisuuksia arvostelevat. Jokainen sitten arvottakoon asiat mielensä mukaan. Esimerkiksi itse en juuri takatiloja tarvitse, eikä se kulutuskaan ihan hirvittävästi kiinnosta (muuta kuin korkean veron takia).



    Tälle keskustelulle voisi avata oman ketjunsakin. Kiinnostanee monia.

      
  • Etuvetoisissa bemareissa on 6v automaattiaski. Ainakaan uusimmassa Minissä ei lukemissani testeissä ole kerännyt kehuja.



    Edit:



    Näyttäisikin olevan niin, että osassa koneista on 6v ja osassa 8v askit

      
  • simppa:

    Etuvetoisissa bemareissa on 6v automaattiaski. Ainakaan uusimmassa Minissä ei lukemissani testeissä ole kerännyt kehuja.

    Edit:

    Näyttäisikin olevan niin, että osassa koneista on 6v ja osassa 8v askit




    Mitähän testejä tarkoitat? Tarkennat varmasti miltä osin ei kehuja tullut kun päinvastaista löytyy kuin sinun lukemasi arviot ovat.



    http://ajakaamme.net/2014/09/12/koeajossa-mini-cooper-s/

      
  • Esimerkiksi tässä:



    http://www.whatcar.com/car-news/mini/cooper-2014/2014-mini-cooper-review/1229966



    Muistaakseni sapiskaa sai myös Autocarin ja Autoexpressin arvosteluissa kyseinen laatikko.



    Tuota samaa 6v aisinia on löytynyt vuosikaudet esimerkiksi Volvosta.



      
  • NHB:

    Derrick:

    Kiistätkö siis tämän avauksessa esitetyn varsin yksiselitteisen tosiseikaston ? Jos kiistät, niin mitkä ovat kiistämisesi perusteet ?

    "Volvon uusi D4 diesel voitti pihistelykilpailun lähes ylivoimaisesti. Taakse jäivät paljon pienitehoisemmat Prius Hybrid ja VW Polo. Volvossa on 190 hv, mutta keskikulutus oli vain 2,98 l/100 km, kun Prius ja Polo kuluttivat 3,59 l/100 km, vaikka niissä on n. 80 hv vähemmän tehoa. Ei tarvinne enää epäillä Volvon moottoriteknologiaa. Eikä myöskään tarvinne enää keskustella toisessa ketjussa siitä, ovatko kulutukset kehittyneet."


    Ainoa tosiseikka on se, että Volvolla ajanut tiimi voitti pihistelykilpailun. Ajattelijaxxxx ymmärttää tuon pelkästään Volvon ansioksi ja esittää perään omia johtopäätöksiään. Markkinointimielessä ajetuissa suorituksissa on usein paljon kysymysmerkkejä. Siksi itse en lue noita ehdottomina totuuksina. Aivan sama kun valmistajat ajavat omilla tuotteillaan Nürburgringillä haamuaikoja. Tarina pohjautuu tosielämään, mutta paljon on mahdollisuuksia värittää alkuperäistä tarinaa. Kun motiivikin on ilmeinen, niin on syytä pureskella nuo jutut vahvan suolan kera. Vaikka tuo tulos kuvaisi kyseisen mottorin kulutusta totuudenmukaisesti, niin silti en sillä perusteella lähtisi ylistämään Volvon moottoriteknologiaa yleisesti. Jos yksi dieselkone on taloudellinen, niin se ei välttämättä kerro mitään ottomoottoreista. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Volvon dieselit ovat hyvin taloudellisia, mutta bensakoneet eivät ole samalla tasolla. Tässä on kuitenkin paljon epätarkkuutta, koska vertailuissa näitä Volvon uusia moottoreita näkee todella harvoi. Eiköhän näitä vertailuja tule lisää tässä ajan kanssa.




    Kai tuossa pihistelykisassa oli kaikkien autojen kohdalla suunnilleen samat ajoperiaatteet, Tai ainakin kisan järjestäjän tulisi huolehtia siitä että tulokset eivät vääristy satunnaisten seikkojen nojalla.



      
  • simppa:

    Etuvetoisissa bemareissa on 6v automaattiaski. Ainakaan uusimmassa Minissä ei lukemissani testeissä ole kerännyt kehuja.

    Edit:

    Näyttäisikin olevan niin, että osassa koneista on 6v ja osassa 8v askit




    Jep mm. etuvetoisessa bemarissa, eli Active Tourerissa on vain Aisinin askeja tomaatteina. Siis 6v Aisin ja 8v Aisin.



    Vain takapotkuissa ja xDrive-malleissa alkaen 1-sarjasta 7-sarjaan on ZF:n tekemä 8-vaihteinen vaihteisto.



    Tuo 8-vaihteinen ZF:n tomaatti on hiljan uusiutunut. Se on kuulemma nyt vieläkin paremmaksi hiottu kuin edeltäjänsä. Valmistajan mukaan se vaihtaa vieläkin nopeammin ja huomaamattomammin. Se on myös tehty kestämään vielä nykyistä kovempia vääntöjä ja jotain muutakin on sen rakenteessa muutettu. Purjehdustoiminto on nyt mahdollista jopa 160km/h nopeuksissa. Se on myös vieläkin polttoainetaloudellisempi kuin edeltäjänsä ja tehohäviöitä syntyy vielä entistä vähemmän. Kyseinen loota on tullut aluksi vain 520d 190hv mallin yhteyteen, mutta tulee jatkossa kaikkiin niihin mallisarjoihin ja moottoreihin, joissa nykyinenkin ZF8 on.

      
  • Posliinisauberi:

    2015 tulee etuvetoisiin Bemareihin ja Miniin 9-vaihteinen ZF laatikko.

    http://www.bimmerfile.com/2013/10/09/revealed-bmw-mini-to-introduce-9-speed-automatic-in-2015/




    ZF9 tulee tosiaan etuvetoihin ja toisen generaation uudistettu ZF8 korvaa muissa malleissa nykyisen ZF8:n.

      
  • jaakkon78:



    Tuo 8-vaihteinen ZF:n tomaatti on hiljan uusiutunut. Se on kuulemma nyt vieläkin paremmaksi hiottu kuin edeltäjänsä. Valmistajan mukaan se vaihtaa vieläkin nopeammin ja huomaamattomammin. Se on myös tehty kestämään vielä nykyistä kovempia vääntöjä ja jotain muutakin on sen rakenteessa muutettu. Purjehdustoiminto on nyt mahdollista jopa 160km/h nopeuksissa. Se on myös vieläkin polttoainetaloudellisempi kuin edeltäjänsä ja tehohäviöitä syntyy vielä entistä vähemmän. Kyseinen loota on tullut aluksi vain 520d 190hv mallin yhteyteen, mutta tulee jatkossa kaikkiin niihin mallisarjoihin ja moottoreihin, joissa nykyinenkin ZF8 on.




    Olennaisia pointteja on myös parantunut vääntävärähtelyjen vaimennus ja tasan seitsemästä 7,8:aan laajentunut välitysalue. Nuo antavat mahdollisuuksia entistä matalampien kierroksien käyttöön. Energiahukkaa ja ryömintämomenttia on myös vähennetty. Ymmärtääkseni jälimmäisen pitäisi näkyä ja tuntua selvänä erona silloin kun paikallaan ei jarruteta.

      
  • Eipä tunnu A-utoilijalta löytyvän parannusehdotuksia. Kovasti kyllä kritiikkiä riittää, mutta perusteita ei sitten löydy ollenkaan...

      
  • NHB:

    jaakkon78:


    Tuo 8-vaihteinen ZF:n tomaatti on hiljan uusiutunut. Se on kuulemma nyt vieläkin paremmaksi hiottu kuin edeltäjänsä. Valmistajan mukaan se vaihtaa vieläkin nopeammin ja huomaamattomammin. Se on myös tehty kestämään vielä nykyistä kovempia vääntöjä ja jotain muutakin on sen rakenteessa muutettu. Purjehdustoiminto on nyt mahdollista jopa 160km/h nopeuksissa. Se on myös vieläkin polttoainetaloudellisempi kuin edeltäjänsä ja tehohäviöitä syntyy vielä entistä vähemmän. Kyseinen loota on tullut aluksi vain 520d 190hv mallin yhteyteen, mutta tulee jatkossa kaikkiin niihin mallisarjoihin ja moottoreihin, joissa nykyinenkin ZF8 on.


    Olennaisia pointteja on myös parantunut vääntävärähtelyjen vaimennus ja tasan seitsemästä 7,8:aan laajentunut välitysalue. Nuo antavat mahdollisuuksia entistä matalampien kierroksien käyttöön. Energiahukkaa ja ryömintämomenttia on myös vähennetty. Ymmärtääkseni jälimmäisen pitäisi näkyä ja tuntua selvänä erona silloin kun paikallaan ei jarruteta.




    Viimeisenä mainitsemaasi "parannusta" pitäisin hieman kyseenalaisena. En tiedä, miten voimakkaasti vanhemmalla 8HP:lla varustetut autot ryömivät (riippunee autosta ja valitun muuntimen stallista ko. auton moottorin takana), mutta yleensä olen pitänyt kohtalaista ryömintämomenttia vain hyvänä asiana parkkipaikkapyörittelyn ja myös sujuvan lähdön kannalta.



    Energiansäästön näkökulmasta tuolla ei nähdäkseni ole juuri merkitystä, kun nykytekniikalla pyörintävastus saataisiin joka tapauksessa hyvin pieneksi vapauttamalla jokin kytkinpakoista jarrupoljinta painettaessa. Tai sitten EU-kulutussyklin palvonnassa ihan vaan start-stopilla, joka usemmista 8HP toisen iteraation sovelluskohteista varmasti löytyy.

      
  • Jaakkoe:



    Viimeisenä mainitsemaasi "parannusta" pitäisin hieman kyseenalaisena. En tiedä, miten voimakkaasti vanhemmalla 8HP:lla varustetut autot ryömivät (riippunee autosta ja valitun muuntimen stallista ko. auton moottorin takana), mutta yleensä olen pitänyt kohtalaista ryömintämomenttia vain hyvänä asiana parkkipaikkapyörittelyn ja myös sujuvan lähdön kannalta.

    Energiansäästön näkökulmasta tuolla ei nähdäkseni ole juuri merkitystä, kun nykytekniikalla pyörintävastus saataisiin joka tapauksessa hyvin pieneksi vapauttamalla jokin kytkinpakoista jarrupoljinta painettaessa. Tai sitten EU-kulutussyklin palvonnassa ihan vaan start-stopilla, joka usemmista 8HP toisen iteraation sovelluskohteista varmasti löytyy.




    Nähtäväksi jää, miten tuo ryömintä on ohjelmoitu, mutta harvoin uudet mahdollisuudet pahasti haittaavatkaan. Energiansäästöä tuolla nimenomaan on haettu. Paikallaan ollessa ja rullatessa ei enää kulu energiaa yhtä paljon. Samaa on toki haettu alentamalla öljynpainetta viidestä 3,5 bariin ja nopeuttamalla Start&stopin toimintaa. Nyt moottorin pitäisi pystyä sammumaan ilman edellisen version 1,5 sekunnin viivettä.

      
  • NHB:

    Jaakkoe:


    Viimeisenä mainitsemaasi "parannusta" pitäisin hieman kyseenalaisena. En tiedä, miten voimakkaasti vanhemmalla 8HP:lla varustetut autot ryömivät (riippunee autosta ja valitun muuntimen stallista ko. auton moottorin takana), mutta yleensä olen pitänyt kohtalaista ryömintämomenttia vain hyvänä asiana parkkipaikkapyörittelyn ja myös sujuvan lähdön kannalta.

    Energiansäästön näkökulmasta tuolla ei nähdäkseni ole juuri merkitystä, kun nykytekniikalla pyörintävastus saataisiin joka tapauksessa hyvin pieneksi vapauttamalla jokin kytkinpakoista jarrupoljinta painettaessa. Tai sitten EU-kulutussyklin palvonnassa ihan vaan start-stopilla, joka usemmista 8HP toisen iteraation sovelluskohteista varmasti löytyy.


    Nähtäväksi jää, miten tuo ryömintä on ohjelmoitu, mutta harvoin uudet mahdollisuudet pahasti haittaavatkaan. Energiansäästöä tuolla nimenomaan on haettu. Paikallaan ollessa ja rullatessa ei enää kulu energiaa yhtä paljon. Samaa on toki haettu alentamalla öljynpainetta viidestä 3,5 bariin ja nopeuttamalla Start&stopin toimintaa. Nyt moottorin pitäisi pystyä sammumaan ilman edellisen version 1,5 sekunnin viivettä.




    Näihin oikeastaan otin kantaa viestissäni.



    Ryömintä ei edes uusimmissa automaattivaihteistoissa ole ohjelmointikysymys (ellei sellaiseksi sitten lasketa jo suunnitteluvaiheessa tapahtunutta cfd-mallinnusta), vaan "kovien" osien, impellerin, turbiinin ja staattorin mitoituksesta ja työstöstä riippuva ominaisuus.



    "löysempää" muunninta fiksumpi ratkaisu olisi mielestäni mm. kaupunkibusseissa käytettävä NBS-järjestelmä (neutral at bus stop), joka vapauttaa jonkin ajopakoista, ts. siirtää vaihteiston vapaalle ajoneuvon pysähtyessä esim liikennevaloihin.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit