Tähän tyhmään vääntö/teho -keskusteluun en malta olla heittämättä, että polkupyöräni keskiöltä mitatun vääntömomentin huippuarvo on yli 200 Nm kierrosluvulla 0 r/min. Se voittaa lähes kaikki moottoripyörät, mutta silti en kuvittele, että pysyisin minkään moottoripyörän mukana kiihdytettäessä.
Tämän pitäisi riittää selventämään moottorin pyörimisnopeuden merkitystä.
LMJ: Mieti asiaa uudelleen seuraavasti. Keskiön (moottoripyörän kampiakseli)momentin suhde takapyörän akselimomenttiin. Millaisen momentin moottoripyörän välitykset saavat takapyörään vs polkupyöräsi takapyörän momentti.
Miksi pitäisi miettiä itsestään selvää asiaa?
Heitin tuon vain äärimmäisenä esimerkkinä kulkuneuvosta, jonka moottorissa (polkijan keskiölle tuottama momentti) on valtava vääntömomentti, mutta hiljaisen pyörimisnopeuden takia siitä ei saada välitettyä kummoistakaan momenttia takapyörälle käytettävillä ajonopeuksilla. (Lisäksi polkijan tuottama vääntömomentti pienenee reilusti kierrosnopeuden kasvaessa.)
Keskustelijoista suuri osa on aivan oikeassa asian suhteen:
-Vakiovälityssuhteella kiihtyvyys on suurinta moottorin maksimivääntömomentin kierrosluvulla
-Muuttuvalla välityssuhteella kiihtyvyys on suurinta moottorin maksimitehon kierrosluvulla.
Ja lähes kaikissa ajoneuvoissa on muutettavat välitykset.
(Voimansiirron kitka tosin pienentää jonkin verran noita parhaita kierroslukuja todellisessa elämässä )
Lopputuloksen kannalta on aivan sama onko sähköauton moottorin huippuarvot 100kW ja 500Nm tai 100kW ja 5Nm, kun vain välityssuhde on tilanteeseen sopiva ja hitausmomentti jälkimmäisessä tapauksessa riittävän pieni.
PS. Suuresta vääntömomentista puheenollen, vierailin tässä äskettäin laitoksessa, jossa pelkkä generaattorin vetoakseli oli niin paksu, että kulkureitti generaattorin puolelta toiselle oli järjestetty vetoakselin keskeltä. (Akseli oli siis ontto ja siitä pääsi tuulivoimalan lapojen keskiöön ja edelleen lapojen sisälle.)
Käytännön esimerkki miten sähkömoottorin nollasta alkava vääntö vaikuttaa kiihtyvyyteen.
www.youtube.com/watch?v=z87U8qVxNio
Lisäksi MB S550 on nelivetoisena linjalla mutta muuten teho/vääntöarvot ovat aika liki toisiaan, painossa pieni etu Teslalle mutta kW/Nm reilusti MB:lle.
Samoin BMW i8 vs Tesla P85D, "lähes" vastaavat nelivetoiset autot....
Miten ritsan fysiikalla on selitettävissä se, että Porschen kierrokset kiihdytettäessä ovat huipputehon (5500 1/min) kierrosluvun molemmin puolin, eikä huippuväännön kierroksilla käydä kuin hetki kiihdytyksen alussa? Tuolla moottorilla on myös mahdollista kierrättää vaatimasi 1000 kierrosta yli huipputehon kierrosten ja niin näytettiin tekevänkin.
Ilmeisesti kiihdytettäessä ei pelkästään generoitu melua, koska ylivertainen kiinteävälitteinen Teslakaan ei nyt varsinaisesti kadonnut horisontiin.
Miten ritsan fysiikalla on selitettävissä se, että Porschen kierrokset kiihdytettäessä ovat huipputehon (5500 1/min) kierrosluvun molemmin puolin, eikä huippuväännön kierroksilla käydä kuin hetki kiihdytyksen alussa? Tuolla moottorilla on myös mahdollista kierrättää vaatimasi 1000 kierrosta yli huipputehon kierrosten ja niin näytettiin tekevänkin.
Käytännön esimerkki miten sähkömoottorin nollasta alkava vääntö vaikuttaa kiihtyvyyteen.
www.youtube.com/watch?v=z87U8qVxNio
Lisäksi MB S550 on nelivetoisena linjalla mutta muuten teho/vääntöarvot ovat aika liki toisiaan, painossa pieni etu Teslalle mutta kW/Nm reilusti MB:lle.
Samoin BMW i8 vs Tesla P85D, "lähes" vastaavat nelivetoiset autot....
Hei, valehtelija, miten menee? Oletko ollut opiskelemassa perusasioita autoista ja autoalasta vai yhä vain Tesla fanikamaa?
Törmäsin tähän videoon Teslasta. Eikun hetkinen...eihän tuo olekaan Tesla vaikka näyttää hyvin identtiseltä. Tuo onkin joku paljon korkealuokkaisempi, mukavampi, hemmottelevampi, hiljaisempi, turvallisempi, paremmin varusteltu luksustauto täynnä edistyksellistä teknologiaa! Niin, ja huomattavasti luotettavampi, 'käytännön käytännöllisempi', toimintamatka paljon pidempi, tankkausaika vain murto-osan promilleja, tankkausverkosto miljardikertainen, huoltoverkosto samoin joka paikassa eikä olematon, ja hinnaltaan puolet halvempi.
Miten ritsan fysiikalla on selitettävissä se, että Porschen kierrokset kiihdytettäessä ovat huipputehon (5500 1/min) kierrosluvun molemmin puolin, eikä huippuväännön kierroksilla käydä kuin hetki kiihdytyksen alussa? Tuolla moottorilla on myös mahdollista kierrättää vaatimasi 1000 kierrosta yli huipputehon kierrosten ja niin näytettiin tekevänkin.
Et voi olla tosissasi.
Olen yrittänyt kuvitella tilannettasi mutta ei vain onnistu ymmärtämään. Voitko auttaa minua uteliaisuuteni suhteen ja kertoa miltä tuntuu jauhaa epäkoherenttia kamaa ilman että sinulla itselläsikään on mitään hajua mitä yrität selittää, olet aiemmin selittänyt tai mitä muut ovat kirjoittaneet?
Käytännön esimerkki miten sähkömoottorin nollasta alkava vääntö vaikuttaa kiihtyvyyteen.
www.youtube.com/watch?v=z87U8qVxNio
Lisäksi MB S550 on nelivetoisena linjalla mutta muuten teho/vääntöarvot ovat aika liki toisiaan, painossa pieni etu Teslalle mutta kW/Nm reilusti MB:lle.
Samoin BMW i8 vs Tesla P85D, "lähes" vastaavat nelivetoiset autot....
Hei, valehtelija, miten menee? Oletko ollut opiskelemassa perusasioita autoista ja autoalasta vai yhä vain Tesla fanikamaa?
Törmäsin tähän videoon Teslasta. Eikun hetkinen...eihän tuo olekaan Tesla vaikka näyttää hyvin identtiseltä. Tuo onkin joku paljon korkealuokkaisempi, mukavampi, hemmottelevampi, hiljaisempi, turvallisempi, paremmin varusteltu luksustauto täynnä edistyksellistä teknologiaa! Niin, ja huomattavasti luotettavampi, 'käytännön käytännöllisempi', toimintamatka paljon pidempi, tankkausaika vain murto-osan promilleja, tankkausverkosto miljardikertainen, huoltoverkosto samoin joka paikassa eikä olematon, ja hinnaltaan puolet halvempi.
PutPut, sinä olet todella ala-arvoisen törkeä tyyppi jonka idea tuntuu olevas dissata ketä tahansa ja fanittaa Korea tuotteita. Osta sinä tuo Korean ihme, minä ajan Teslallani.
Miten voit heittää tuollaista skeidaa keskustelijoille, Mene esittämään ne noiden vertailijoiden tekijöille. En ole koskaan törmännyt kehenkään joka on tuollainen kyynärpää keskustelija.
Odotan edelleen sitä listausta valheistani, siihen saakka pidä sormesi hanurissasi.
Oletko koskaan ihmetellyt miksi Audin CVT vaihteisto ei kaasu pohjassakaan kierrätä moottoria yli huippuväännön kierrosten? Olet varmasti etkä ole ainoa, Tekniikan Maailman toimittajakin ihmetteli taannoin samaa.
Tuohonkin pätevät samat sanat. Koko ajan vääntöhuipun yläpuolella mennään huipputehon kierroksilla.
Jos jossakin TM:n testaamassa Audissa tilanne on ollut toinen, niin aivan syystä toimittaja on tilannetta ihmetellyt.
Laitetaanpa vielä viimeiseksi eri tyyppisiä vaihteista vertailuun. Arvaa ajankuluksesi millä kierrosalueella kaikki nuo kiihdyttävät?
https://www.youtube.com/watch?v=nFdLrPp3kpE Maximan moottorin tehohuipun kierrokset ovat 6400 ja vääntöhuipun kierrokset ovat 4400. Kumman tuntumassa Nissanin CVT kierrokset mielestäsi pitää?
Näin tällaisen esityksen kerran. Näyttää kiihtyvän hyvin ilman turhia vaihteiden vatkauksia. Taitaa mennä 4.vaihteella
PutPut, laita minulle esimerkkejä niistä korealaistan edistyksellisistä autotekniikoista joita he ovat ihan itse keksineet, eivätkä kopioineet muilta. Heidän menestys pohjautuu edulliseen tuotantoon.
Ja kysymys, montako bensa-asemaa on maailmassa ja montako sähköpistoketta? Sinun typeryyksiin ei edes viitsi paljon vastailla, "hemmottelevampi", "hiljaisempi" jne. Ihan olet ilmeisesti itse testannut kun tiedät.
Tuo esimerkkisi auto on minusta täynnä perinteistä tekniikkaa ja keskivertoa muotoilua, esim tuo auton avain, todella hieno masterpiece. Etsi kuvat vaikka Porschen ja Tesla avaimista, ei luulisi olevan tehdä edes noin pientä osaa mukavan näköiseksi, puhutattakaan muista auton osista. Pidemmällä en jaksanut katsoa, ei vetoa minuun mitenkään tuollainen. Jos ajaisin polttomoottorilla, ostaisin vaikka Jagen, BMW:n tai Audin, en Kiaa enkä sen sisarmerkkejä.
Vuosien kuluessa on ollut mielenkiintoista nähdä samojen uskomusten pomppaavan esiin jokaisessa moottoritekniikan murroksessa. Sama vääntö väännöstä ja tehosta on veivattu oikein urakalla ensimmäisten turbomoottorien yhteydessä ja toistettu suurella antaumuksella taas turbodieselien yleistyessä. Varmaan muutaman kerran siinä välissäkin ihan kertauksen vuoksi.
ritsa:
Kiihdytetään sillä Subarullasi, kaksi identtistä autoa kiihdyttää rinnakkain, toinen kuski kiihdyttää tasan suurimpaan tehoon ennen vaihtoa isommalle ja toinen tuhat yli huipputehon. Kumman auto kiihtyy joka vaihteella kovempaa?
Sitä emme tiedä kokeilematta, mutta käyriä katsoen arvioin suurimman tehon kohdalla vaihtavan voittavan, jos toisen auton rajoitin säädetään sallimaan 4600 RPM, mitä se ei vakiona salli.
Sen sijaan NHB:n ehdottamalla tavalla optimikohdassa isommalle vaihteelle kiihdyttävä karkaa ihan varmasti joka vaihteella kierrokset tappiin vetävältä.
Perustelu: vauhtia ei kiihdytä kytkinakselilla, vaan vetoakselilla vaikuttava momentti. Aivan kuten Jorma L jo sanoikin, vakiomomentti antaa vakiokiihtyvyyden, mikä tekee sähköauton kiihdytykseen hienon tunteen. Mäntämoottori ei pysty vakiomomenttiin, vaikka monet turbodieselit eri syistä kuohitaankin pilalle tasalakiseksi rajoitetulla vääntökäyrällä.
Sanoipa persdyno mitä tahansa, todellisuudessa yhden vaihteen yli kiihdytettäessä tulee kiihtyvyyden kuvaajasta moottorin vääntökäyrän muotoinen, s.o. kiihtyvyys on kovimmillaan vääntöhuipun kohdalla. Käyntinopeuden noustessa yli maksimimomentin alkaa kiihtyvyys hiipua, vaikka tehokäyrä olisikin vielä nousussa.
Kaikkien vaihteiden yli kiihdytettäessä pitääkin sitten laskea vetoakselilla vaikuttava momentti muistaen voimansiirron välityksen kertovan momentin mutta ei tehoa. Etenkin pienten vaihteiden välitysten ero on niin suuri, että pienemmällä vaihteella saavutetaan suurempi momentti vetopyörille niin suureen kierroslukuun saakka, että moottorin tuottama momentti romahtaa. Vasta sen jälkeen (kytkinakselin momentti * tiheämpi välitys ) putoaa seuraavan isomman vaihteen (kytkinakselin momentti * pidempi välitys ) tuloa pienemmäksi.
Nämä kohdat ovat eri vaihteiden käyrien risteyskohtia. Vain 1. ja 2. vaihteilla kannattaa vetää kierrokset tappiin. Sen jälkeen pitää maksimikiihtyvyyden saavuttamiseksi vaihtaa kuten NHB jo sanoikin.
Tuo esimerkkisi auto on minusta täynnä perinteistä tekniikkaa ja keskivertoa muotoilua, esim tuo auton avain, todella hieno masterpiece. Etsi kuvat vaikka Porschen ja Tesla avaimista, ei luulisi olevan tehdä edes noin pientä osaa mukavan näköiseksi, puhutattakaan muista auton osista.
Avaimien muotoilu kuulosti sen verran hullulta yksityiskohdalta, että piti oikein googlata:
Onko noissa nyt joku niin oleellinen ero, että toinen on kuraa ja toinen mestariteos? Omaan silmään aika liikutaan aika pitkälti samoilla linjoilla.
PutPut, sinä olet todella ala-arvoisen törkeä tyyppi jonka idea tuntuu olevas dissata ketä tahansa ja fanittaa Korea tuotteita. Osta sinä tuo Korean ihme, minä ajan Teslallani.
Miten voit heittää tuollaista skeidaa keskustelijoille, Mene esittämään ne noiden vertailijoiden tekijöille. En ole koskaan törmännyt kehenkään joka on tuollainen kyynärpää keskustelija.
Odotan edelleen sitä listausta valheistani, siihen saakka pidä sormesi hanurissasi.
Ei, se olet vain sinä joka olet törkeä ja se miten sinua lähestyn johtuu siitä. Ota vaan vastuu omista tekemisistäsi ja sanomisistasi.
En fanita 'Korean ihmeitä', vaan et ilmeisesti millään tajua että käytän niitä esimerkkinä osoittaakseni kuinka kaukana Tesla on lukemattomilla osa-alueilla ja lukemattomissa detaljeissa jopa niihin nähden. Jos vertaisin suoraan johonkin Bemuun, Mersuun tms. niin ero on niin mieletön ettei siitä oikein näe kunnolla tuota eron suuruutta ja toisekseen sinä et sitä osaisi suhteuttaa. Plus se että sinä niin kovasti haluaisit mieltää Teslan jonkun E-Mersun kanssa tasavertaiseksi että niiden suora vertailu on turhaa: valehtelisit vain itsellesi ja muille joka kerta että 'ei tuo nyt ole merkityksellinen', ja 'ei, kyllä ne nyt tuossa ovat ihan samantasoisia suunnilleen...' vaikka näin ei olisi ja jatkaisit samaa sata kertaa peräkkäin.
Sadan pienen valheen ja tosiasian hylkäämisen jälkeen päättelisit taas että 'ihan samaa tasoa ne on' paitsi että koska Teslassa on iso kosketusnäyttö ja muut Teslafanit foorumeilla niin sitä fanittaa niin kyllä se on vielä teknisesti edistyksellisempikin jotenkin....vaikket osaa mitenkään sitä perustella.
Nytkö siis omistatkin Teslan?? Muistan kai väärin että viimeksi sanoit että olit vain päässyt lainamaan... Hmmm....
Minulla ei ole mitään ongelmaa listata Teslan hyviä puolia, hienoja oivalluksia ja arvioida sitä meriittiensä perusteella. Ja vielä yhtiötä uutena tulokkaana markkinoille, kuinka se on tehnyt hienoa työtä valtavan haasteen edessä ja rohkeita strategisia päätöksiä. Haluaisin sen tehdä lähiaikoina jos on aikaa ja saan kerättyä motivaatiota sellaiseen. Mielellään kävisin läpi myös paljon tarkemmin niitä lukemattomia osa-alueita missä on suuria eroja (tosiasiassa puutteita ja huonompi taso) jo Kiaan nähden, saati sitten etabloituneisiin premiumeihin. Eli mitä on ollut tuloksena siitä että Tesla on uusi tulokas vailla vuosikymmenten kehitystyötä lukemattomien detaljien ratkaisuissa, puuttuva skaalahyöty jolla voisi kehittää samoin investoinnein kuin muut voivat, resurssipula joka estää panostamasta kunnolla läheskään kaikkiin osa-alueisiin ja joka johtaa siihen että heidän täytyy vain pistää minimit kasaan monessa suhteessa ja koittaa säväyttää parilla avainosa-alueella jolla pyrkivät saamaan huomiota. Ehkä jossain vaiheessa jaksan sen tehdä, mutta se vie paljon aikaa.
Mutta noista ei tässä ole ollut puhe, vaan se miksi minä tulin tähän keskusteluun oli sinun TÖRKEÄ, mielettömän arrogantti lista valheista jolla yritit maalata totaalisen virheellistä kuvaa Teslasta. SINÄ et kunnioita totuutta tippaakaan, et kunnioita Kian, Mersun, Bemun tai minkään muunkaan tuotteiden arvostusta ansaitsevia piirteitä, varusteita ja ominaisuuksia. Et edes tunne Teslaa tai sen tekniikkaa, teknologiaa tai varustelua juurikaan!!!!!!
Katso vaikka tuo pitkä Kia 900:n esittely ja vaikka saman tyypin Tesla 85P:n esittely. Mieti sen jälkeen vähän niitä eroja. Tutustu Teslaan oikeasti luonnossa ja tutkaile sen jälkeen esim. 5-sarjalaista oikeasti, syvällisesti, ja ilman että sivuutat laiskuuttasi kaikki sen vakiovarusteet ja toiminnallisuudet ja myöskin kaikki lisävarusteet. Sen jälkeen paljon halvemman tason autoa kuten 3-sarjalaista, ja avaa silmäsi!! Katso edes vähän näiden autojen eroja viimeistelyn tasossa, 'muotoilun monimutkaisuudessa' (eli esim. että ovi ei ole vain yksi lankku ja keskikonsoli ei vain yksi kaukalo ilman mitään lokeroita tai kyynärnojassa olevaa säilytystilaa vaan paljon insinöörityötä ja monta iteraatiota kehityksen aikana vaatineita monimutkaisia osia jossa paljon toiminnallisuuksia), haptiikassa, panel gapeissä, ym. ym.! Ja turvavarusteet!! Turvavarusteita ja turvallisuuteen suoraan vaikuttavia varusteita taitaa puuttua Teslasta moneen hyvin 'perusmalliseenkin' autoon nähden, saati sitten Kian kaltaisiin tai jopa BMW:n ja kumppaneiden tuotteisiin nähden!!!! Hetkinen, Teslasta taitaa puuttua takapenkiltä kokonaan turvavöiden esikiristimet!!
Eräässä tapauksessa Mersun insinöörit ihmettelivät harmistuneina ja suut auki kun eräs 'halpamerkki' onnistui tekemään ratin säädön vivun sellaiseksi ettei siitä lähde lainkaan ääntä. He olivat käyttäneet paljon resursseja tuon ongelman ratkaisuyritykseen, epäilemättä monta kertaa eri korimallien ja -sukupolvien kehityksen aikana, eivätkä missään vaiheessa päässeet ratkaisuun joka tuohon pystyisi ja olisi samaan aikaan taloudellisesti mahdollinen edes S-sarjaan. Kun tuon näkivät niin korkeista johtajista alempiin tiesivät heti tuon nimenomaisen yhden osan ja sen haasteet. Eli tuosta tasosta puhumme: yhden vivun hinkkaamisesta mahdollisimman hyväksi vuosikymmenten työllä. Ja näitä osia on lukematon määrä jokaisessa autossa. Sinä sokeana vain pyyhkäiset tuon kaiken sivuun ja väität täysin tietämättömänä että 'ihan samaa se Tesla on'. Vaikka hanskalokeron kannen mekanismi on suunnilleen alle Dacian tason ja jousi jää soimaan todella äänekkäästi sen sulkiessa... Ja se on yksi ainoista kansista mitä koko autost löytyy...
Kun puhutaan näistä autoista niin kyse on paljon monimutkaisemmista ja monitahoisemmista asioista kuin luulet. Kun sinä halvennat kaiken tämän työn arvon nollaan ja sokean fanatismin perusteella ylistät Teslaa ja samalla haukut muut kelvottomiksi tai alempiarvoisiksi niin se on loukkaavaa ja kunnon pitkällistä insinöörityötä (ja monen muunkin kuin vain insinöörien työtä ) halventavaa.
Se että tulet toitottamaan vain omaa (ja suosikkiautosi) erinomaisuutta pelkän narsismin takia ja vain oman egosi maalaaman erinomaisuuden vaikutelman perusteella on alhaista ja säälittävää.
Itseään täynnä olevat, omahyväiset Prius kuljettajat eivät näköjään olleet mitään verrattuna Tesla-faneihin. Tesla-fanit kun luulevat olevansa jotenkin rikkaita tai yläluokkaisia vielä kaiken tuon muun hutun lisäksi! (Samalla paljastavat että nimenomaan sivistyksen taso on hyvin pitkälti nolla ja korkeintaan uus-pikkuisenvarakkaita kun ovat niin totaalisen epävarmoja että pitää yrittää päästä huutamaan kuinka 'varakkaita' ovat...HAHHAH!)
Avaimien muotoilu kuulosti sen verran hullulta yksityiskohdalta, että piti oikein googlata:
Onko noissa nyt joku niin oleellinen ero, että toinen on kuraa ja toinen mestariteos? Omaan silmään aika liikutaan aika pitkälti samoilla linjoilla.
Saako Teslankin avaimen oman auton värisenä?
Hehheh, kun nyt tulisi edes seuraava Teslan korimalli joka ei näyttäisi parin korimallin takaiselta Mazda 6:selta paitsi paljon ammottavammilla panel gapeillä! Teslan sisusta näyttää joltain kit-car:ilta ja penkit kuin Kiinalaisesta (onko niissä edes whiplash-suojaa?)! Nahan laatu on totaalista sekundaa ja yleisesti Dodget ja Fordin pickupitkin ovat paljon enemmän luksusta!
Hieno effortti Teslalta toiseksi autokseen, mutta en voi käsittää miten ihmiset menevät sokeasti siihen halpaan että olisi jokin 'premium'-tason auto vielä tai läheskään kilpailisi hintaluokkansa autojen kanssa!
Tähän tyhmään vääntö/teho -keskusteluun en malta olla heittämättä, että polkupyöräni keskiöltä mitatun vääntömomentin huippuarvo on yli 200 Nm kierrosluvulla 0 r/min. Se voittaa lähes kaikki moottoripyörät, mutta silti en kuvittele, että pysyisin minkään moottoripyörän mukana kiihdytettäessä.
Pysyt hyvinkin kun sotket sillä 100 sykliä sekunnissa pitäen joka polkaisulla väännön vakiona. Hetken päästä kannattaa kuitenkin tarkistaa takarenkaan kunto.
Taas unohtuu välityksen vaikutus. En jaksa lähteä laskemaan hammasrattaan piikkejä, mutta jos tavallisessa polkupyörässä on vaikka 50 piikkinen edessä ja 15 takana, on välityssuhde 3.33:1.
Häviöttömässä voimansiirrossa 200 Nm poljinkammella tekee siis
60 Nm takapyörällä.
Otan toiseksi esimerkiksi oman moottoripyöräni. Siinä on ylimääräinen ensiövälitys 1.7 ennen vaihteistoa, ja perävälitys on 2.8. Ihan tarkaan ottaen välillä on vielä yksi rataspari, mutta pyöristetään tuo lähes 1 välityssuhteella pyörivä siirtopyörästö pois. Ykkösvaihteen välitys on 2.57.
Näin ollen ykkösvaihteella on kokonaisvälityssuhde 1.72.82.57 tulo, eli 1:12.23. Huomaathan suhteen olevan toisin päin kuin edellä polkupyörässä.
Moottorin maksimimomentti 125 Nm * 12.23 = 1529 Nm takapyörällä
Nyt vanha pyöräni oli toinen vuosituhannen alussa tulleista uusista japanilaisista raskaansarjan matkapyöristä, jotka siirsivät matkapyörien suorituskyvyn aivan uudelle tasolle. Numeroista näkee, miksi samalla siirtyi historiaan vanhan vuosituhannen perimätieto, että akselivetoiset eivät keuli.
Valituilla välityksillä polkupyörän tarvitsee samaan vetopyörämomenttiin 5000 Nm poljinkammelle. Siitä voi päätellä, miksi moottoripyörän takahaarukka painaa enemmän kuin koko polkupyörä.
Tuo esimerkkisi auto on minusta täynnä perinteistä tekniikkaa ja keskivertoa muotoilua, esim tuo auton avain, todella hieno masterpiece. Etsi kuvat vaikka Porschen ja Tesla avaimista, ei luulisi olevan tehdä edes noin pientä osaa mukavan näköiseksi, puhutattakaan muista auton osista.
Avaimien muotoilu kuulosti sen verran hullulta yksityiskohdalta, että piti oikein googlata:
Onko noissa nyt joku niin oleellinen ero, että toinen on kuraa ja toinen mestariteos? Omaan silmään aika liikutaan aika pitkälti samoilla linjoilla.
Vertauksena PutPutin linkittänään Kian avaimeen? Se oli idea. Se näkyi siellä videossa alkuminuuteilla.
Ai niin Teslan avaimessa ei ole noita rinkuloita, en tiedä mistä kuva on peräisin. Molemmat nämä ovat mielestäni hienompia mitä markkinoilta löytyy.
Miksi on siis niin vaikea tehdä muotoilullisesti hienoa tavaraa pienissä yksityiskohdissa.
Sen sijaan NHB:n ehdottamalla tavalla optimikohdassa isommalle vaihteelle kiihdyttävä karkaa ihan varmasti joka vaihteella kierrokset tappiin vetävältä.
Perustelu: vauhtia ei kiihdytä kytkinakselilla, vaan vetoakselilla vaikuttava momentti. Aivan kuten Jorma L jo sanoikin, vakiomomentti antaa vakiokiihtyvyyden, mikä tekee sähköauton kiihdytykseen hienon tunteen. Mäntämoottori ei pysty vakiomomenttiin, vaikka monet turbodieselit eri syistä kuohitaankin pilalle tasalakiseksi rajoitetulla vääntökäyrällä.
Sanoipa persdyno mitä tahansa, todellisuudessa yhden vaihteen yli kiihdytettäessä tulee kiihtyvyyden kuvaajasta moottorin vääntökäyrän muotoinen, s.o. kiihtyvyys on kovimmillaan vääntöhuipun kohdalla. Käyntinopeuden noustessa yli maksimimomentin alkaa kiihtyvyys hiipua, vaikka tehokäyrä olisikin vielä nousussa.
Älä perkele. Eihän tästä ollut edes kyse joten älä viitsi.
Tähän tyhmään vääntö/teho -keskusteluun en malta olla heittämättä, että polkupyöräni keskiöltä mitatun vääntömomentin huippuarvo on yli 200 Nm kierrosluvulla 0 r/min. Se voittaa lähes kaikki moottoripyörät, mutta silti en kuvittele, että pysyisin minkään moottoripyörän mukana kiihdytettäessä.
Pysyt hyvinkin kun sotket sillä 100 sykliä sekunnissa pitäen joka polkaisulla väännön vakiona. Hetken päästä kannattaa kuitenkin tarkistaa takarenkaan kunto.
Taas unohtuu välityksen vaikutus. En jaksa lähteä laskemaan hammasrattaan piikkejä, mutta jos tavallisessa polkupyörässä on vaikka 50 piikkinen edessä ja 15 takana, on välityssuhde 3.33:1.
Häviöttömässä voimansiirrossa 200 Nm poljinkammella tekee siis
60 Nm takapyörällä.
Otan toiseksi esimerkiksi oman moottoripyöräni. Siinä on ylimääräinen ensiövälitys 1.7 ennen vaihteistoa, ja perävälitys on 2.8. Ihan tarkaan ottaen välillä on vielä yksi rataspari, mutta pyöristetään tuo lähes 1 välityssuhteella pyörivä siirtopyörästö pois. Ykkösvaihteen välitys on 2.57.
Näin ollen ykkösvaihteella on kokonaisvälityssuhde 1.7*2.8*2.57 tulo, eli 1:12.23. Huomaathan suhteen olevan toisin päin kuin edellä polkupyörässä.
Moottorin maksimimomentti 125 Nm * 12.23 = 1529 Nm takapyörällä
Tämä kertoo selvästi, miksi nyt vanha pyöräni oli toinen silloin uusista japanilaisista raskaansarjan matkapyöristä, jotka siirsivät matkapyörien suorituskyvyn aivan uudelle tasolle ja samalla historiaan vanhan vuosituhannen perimätiedon, että akselivetoiset eivät keuli.
Valituilla välityksillä polkupyörän tarvitsee samaan vetopyörämomenttiin 5000 Nm poljinkammelle. Siitä voi arvaillakin, miksi moottoripyörän takahaarukka painaa enemmän kuin koko polkupyörä.
Niinno, riippuu täysin siitä mistä tässä vääntösekoilussa yritetään ylipäänsä puhua. Koko onglema tässä väännössä on että urpot kuten ritsa jatkuvasti vuorottelevat moottorin väännön ja renkailla olevan väännön välillä, välillä kiinteiden ja välillä vapaasti valittavien välitysten kanssa, jne...
Eiköhän LMJ:n pointtina ollut tuoda esille tuo kuvaava fakta että KESKIÖLLÄ hän on mitannut 200Nm ja moottoripyörien ja autojen ilmoitetut tehot ja väännöt ilmoitetaan kyllä tasan KAMPIKAMMELTA! Eli hän fiksusti toi esiin vaihteiston totaalisen ratkaisevan merkityksen, ja sen että joku randomi vääntölukema yksistään ei tarkoita mitään.
Paljonko muuten Tesla pistää tehoa tiehen liikkeellelähtiessä sen yksivaihteisella vaihteistollaan? Taitaa antaa aika paljon tasoitusta monivaihteiselle bensakoneelle? Häviöitä on kai vähemmän, mutta kun on vain yksi kiinteä vaihde niin taitaa hevosista suurin osa olla odottamassa korkeita kierroslukemia ja ovat siihen asti poissa kuviosta. Ja suuri määrä vääntöä on todella kova pala vaihteistolle alhaisella pyörintänopeudella, ehkä se on aiheuttanut sen että moottorit (tai oikeammin jokin komponentti joka yrittää välittää sitä voimaa) ei niissä kestä ja niitä pitää uusia jatkuvasti?
Älä perkele. Eihän tästä ollut edes kyse joten älä viitsi.
Minä ihan oikeasti yritin vastata kysymykseen, jonka luulin sinun kysyneen. En näyttäisi olevan edes ainoa, jolla on vaikeuksia dekoodata kryptaamasi viesti.
Tähän tyhmään vääntö/teho -keskusteluun en malta olla heittämättä, että polkupyöräni keskiöltä mitatun vääntömomentin huippuarvo on yli 200 Nm kierrosluvulla 0 r/min. Se voittaa lähes kaikki moottoripyörät, mutta silti en kuvittele, että pysyisin minkään moottoripyörän mukana kiihdytettäessä.
Pysyt hyvinkin kun sotket sillä 100 sykliä sekunnissa pitäen joka polkaisulla väännön vakiona. Hetken päästä kannattaa kuitenkin tarkistaa takarenkaan kunto.
Taas unohtuu välityksen vaikutus.
Ei unohtunut. Voisiko joku tässä newtonien, vaihteistojen, välityssuhteiden, väännön, tehon ja kaiken muun mahdollisen tarpeettoman sijaan keskittyä oleelliseen. Muistaako kukaan enää Jorman alkuperäistä väitettä. Täällä on pirusti kaikenlaista tarpeellista ja tarpeetonta todistusaineistoa suuntaan ja toiseen mutta alkuperäinen kysymys on ilmeisesti unohtunut kokonaan.
Tuo esimerkkisi auto on minusta täynnä perinteistä tekniikkaa ja keskivertoa muotoilua, esim tuo auton avain, todella hieno masterpiece. Etsi kuvat vaikka Porschen ja Tesla avaimista, ei luulisi olevan tehdä edes noin pientä osaa mukavan näköiseksi, puhutattakaan muista auton osista.
Avaimien muotoilu kuulosti sen verran hullulta yksityiskohdalta, että piti oikein googlata:
Onko noissa nyt joku niin oleellinen ero, että toinen on kuraa ja toinen mestariteos? Omaan silmään aika liikutaan aika pitkälti samoilla linjoilla.
Vertauksena PutPutin linkittänään Kian avaimeen? Se oli idea. Se näkyi siellä videossa alkuminuuteilla.
Ai niin Teslan avaimessa ei ole noita rinkuloita, en tiedä mistä kuva on peräisin. Molemmat nämä ovat mielestäni hienompia mitä markkinoilta löytyy.
Miksi on siis niin vaikea tehdä muotoilullisesti hienoa tavaraa pienissä yksityiskohdissa.
http://tinyurl.com/prtafn5 Etenkin kun on kyse teknologisesti ylivoimaisesta yhtiöstä.
Ja millä tavalla Kian avain on huono laadultaan tai toiminnallisuudeltaan? Entä mikä tekee Teslan avainmen upean laadultaan tai toiminnallisuudeltaan? Huomasitko mitään muita eroja näiden autojen välillä?
Voin kertoa että useimmiten kuperalla pinnalla olevat napit (ja erityisesti millä tahansa pinnalla olevat kuperat napit) eivät ole kovin hyvä idea auton avaimessa. Ne painautuvat laittaessa taskuun tai taskussa ollessaan herkästi, ja se on todella ärsyttävä ja huono piirre.
Eiköhän LMJ:n pointtina ollut tuoda esille tuo kuvaava fakta että KESKIÖLLÄ hän on mitannut 200Nm ja moottoripyörien ja autojen ilmoitetut tehot ja väännöt ilmoitetaan kyllä tasan KAMPIKAMMELTA! Eli hän fiksusti toi esiin vaihteiston totaalisen ratkaisevan merkityksen, ja sen että joku randomi vääntölukema yksistään ei tarkoita mitään.
Koska LMJ:n hyvään havaintoesimerkkiin tuli ehdotuksena poljinkammen kierroksia lisää samalla momentilla, en vielä laittaisi rahojani likoon sen puolesta, että kaikki keskustelijat ovat sisäistäneet moottorin tuottaman momentin ja välityssuhteen yhteisvaikutuksen.
Älä perkele. Eihän tästä ollut edes kyse joten älä viitsi.
Minä ihan oikeasti yritin vastata kysymykseen, jonka luulin sinun kysyneen. En näyttäisi olevan edes ainoa, jolla on vaikeuksia dekoodata kryptaamasi viesti.
Taitaa olla aika selvää että ritsa on itse niin totaalisen pihalla ettei itsekään tiedä mitä on milloinkin tarkoittanut tai mistä puhuu. Ainoa mitä hän tietää on että "kyl se vääntö on se joka autoa kiihryttää, näin on Esson paarissa päätetty ku meiä Hiace tiisselit kyllä on niitä järkiautoja! Tehol ei tee mittää ja ne vinkuvat pensakoneet on turhia teinien rimpuloita!"
Eiköhän LMJ:n pointtina ollut tuoda esille tuo kuvaava fakta että KESKIÖLLÄ hän on mitannut 200Nm ja moottoripyörien ja autojen ilmoitetut tehot ja väännöt ilmoitetaan kyllä tasan KAMPIKAMMELTA! Eli hän fiksusti toi esiin vaihteiston totaalisen ratkaisevan merkityksen, ja sen että joku randomi vääntölukema yksistään ei tarkoita mitään.
Koska LMJ:n hyvään havaintoesimerkkiin tuli ehdotuksena poljinkammen kierroksia lisää samalla momentilla, en vielä laittaisi rahojani likoon sen puolesta, että kaikki keskustelijat ovat sisäistäneet moottorin tuottaman momentin ja välityssuhteen yhteisvaikutuksen.
Jep, minä katsoin asiaa niin että LMJ yritti vain tuoda yhden mielenkiintoisen ja asioita suhteuttavan seikan esiin, ei tiivistää sillä kaikkea keskustelussa ollutta ja ratkaista kaikkea tuolla huomiollaan.
Se että joku tuo siihen mukaan välityssuhteiden merkityksen on ihan validi ja taitaa olla nimenomaan se mitä LMJ yritti sanoa. Lisäkierrokset samalla momentilla taas tiputti minut kärryiltä suoraan sanottuna: en tiedä mitä sillä haettiin.
740 GLE: Oletko sinäkin sitä mieltä että auton pistää teho liikkeelle. Tehoa tietysti tulee heti kun renkaat pyörii mutta ajatellaan vaikkapa jyrkkää mäkeä mistä lähdetään liikkeelle hyvin hitaasti ja nimenomaan sähköautolla. Mikä voima autoon kohdistuu siinä vaiheessa kun painetaan kaasupoljinta mutta voima ei riitä vielä sen liikuttamiseen, teho vai vääntö?
PutPut, sinä olet todella ala-arvoisen törkeä tyyppi jonka idea tuntuu olevas dissata ketä tahansa ja fanittaa Korea tuotteita. Osta sinä tuo Korean ihme, minä ajan Teslallani.
Miten voit heittää tuollaista skeidaa keskustelijoille, Mene esittämään ne noiden vertailijoiden tekijöille. En ole koskaan törmännyt kehenkään joka on tuollainen kyynärpää keskustelija.
Odotan edelleen sitä listausta valheistani, siihen saakka pidä sormesi hanurissasi.
Eräässä tapauksessa Mersun insinöörit ihmettelivät harmistuneina ja suut auki kun eräs 'halpamerkki' onnistui tekemään ratin säädön vivun sellaiseksi ettei siitä lähde lainkaan ääntä. He olivat käyttäneet paljon resursseja tuon ongelman ratkaisuyritykseen, epäilemättä monta kertaa eri korimallien ja -sukupolvien kehityksen aikana, eivätkä missään vaiheessa päässeet ratkaisuun joka tuohon pystyisi ja olisi samaan aikaan taloudellisesti mahdollinen edes S-sarjaan. Kun tuon näkivät niin korkeista johtajista alempiin tiesivät heti tuon nimenomaisen yhden osan ja sen haasteet. Eli tuosta tasosta puhumme: yhden vivun hinkkaamisesta mahdollisimman hyväksi vuosikymmenten työllä. Ja näitä osia on lukematon määrä jokaisessa autossa. Sinä sokeana vain pyyhkäiset tuon kaiken sivuun ja väität täysin tietämättömänä että 'ihan samaa se Tesla on'. Vaikka hanskalokeron kannen mekanismi on suunnilleen alle Dacian tason ja jousi jää soimaan todella äänekkäästi sen sulkiessa... Ja se on yksi ainoista kansista mitä koko autost löytyy...
Mistä sinä näit oikein keksit? Millään tavalla en ole Teslan hansilasluukkua koskaan tietääkseni kommentoinut joten voit näköjään kehittää ihan vapaasti mitä tahansa sanomisia suuhuni.
Jumalauta, olet sekaisin. Jousi soimaan, kyllä joo, ihan piti käydä kokeilemassa minkälainen ääni siitä kuuluu ja pitää käydä joskus vertaamassa Daciaan. Ei soinut jousi, minkä varmaan itsekin olet ehkä todennut jos olet joskus Teslassa istunut. Nyt vain alkaa tuntumaan että kaivelet netistä mitä tahansa Teslaan liittyvää ja niillä todistelet väitteitäsi sekä kirjoittelet pitkiä riimejäsi poimien osia lauseista muokaten niitä ajatuksiesi mukaisiksi. Onneksi en ole työnantajasi.
Tuo mainitsemasi halpamerkki oli ilmeisesti sinun myymäsi automerkki? Kumpi, Kia vai Hyuandai? Onko hansikaslokeron avausääni nyt sitä mainitsemaasi teknologista ylivoimaa?
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288784058832.html
Jorma L:
Miksi pitäisi miettiä itsestään selvää asiaa?
Heitin tuon vain äärimmäisenä esimerkkinä kulkuneuvosta, jonka moottorissa (polkijan keskiölle tuottama momentti) on valtava vääntömomentti, mutta hiljaisen pyörimisnopeuden takia siitä ei saada välitettyä kummoistakaan momenttia takapyörälle käytettävillä ajonopeuksilla. (Lisäksi polkijan tuottama vääntömomentti pienenee reilusti kierrosnopeuden kasvaessa.)
Keskustelijoista suuri osa on aivan oikeassa asian suhteen:
-Vakiovälityssuhteella kiihtyvyys on suurinta moottorin maksimivääntömomentin kierrosluvulla
-Muuttuvalla välityssuhteella kiihtyvyys on suurinta moottorin maksimitehon kierrosluvulla.
Ja lähes kaikissa ajoneuvoissa on muutettavat välitykset.
(Voimansiirron kitka tosin pienentää jonkin verran noita parhaita kierroslukuja todellisessa elämässä )
Lopputuloksen kannalta on aivan sama onko sähköauton moottorin huippuarvot 100kW ja 500Nm tai 100kW ja 5Nm, kun vain välityssuhde on tilanteeseen sopiva ja hitausmomentti jälkimmäisessä tapauksessa riittävän pieni.
PS. Suuresta vääntömomentista puheenollen, vierailin tässä äskettäin laitoksessa, jossa pelkkä generaattorin vetoakseli oli niin paksu, että kulkureitti generaattorin puolelta toiselle oli järjestetty vetoakselin keskeltä. (Akseli oli siis ontto ja siitä pääsi tuulivoimalan lapojen keskiöön ja edelleen lapojen sisälle.)
ritsa:
Aha, eli tuo on sinun trollauksen tavoitteena...
https://www.youtube.com/watch?v=9N4reDbwqvA
Käytännön esimerkki miten sähkömoottorin nollasta alkava vääntö vaikuttaa kiihtyvyyteen.
www.youtube.com/watch?v=z87U8qVxNio
Lisäksi MB S550 on nelivetoisena linjalla mutta muuten teho/vääntöarvot ovat aika liki toisiaan, painossa pieni etu Teslalle mutta kW/Nm reilusti MB:lle.
Samoin BMW i8 vs Tesla P85D, "lähes" vastaavat nelivetoiset autot....
http://tinyurl.com/o3864zr
Putput:
Miten ritsan fysiikalla on selitettävissä se, että Porschen kierrokset kiihdytettäessä ovat huipputehon (5500 1/min) kierrosluvun molemmin puolin, eikä huippuväännön kierroksilla käydä kuin hetki kiihdytyksen alussa? Tuolla moottorilla on myös mahdollista kierrättää vaatimasi 1000 kierrosta yli huipputehon kierrosten ja niin näytettiin tekevänkin.
Ilmeisesti kiihdytettäessä ei pelkästään generoitu melua, koska ylivertainen kiinteävälitteinen Teslakaan ei nyt varsinaisesti kadonnut horisontiin.
NHB:
Et voi olla tosissasi.
catmirri:
Hei, valehtelija, miten menee? Oletko ollut opiskelemassa perusasioita autoista ja autoalasta vai yhä vain Tesla fanikamaa?
Törmäsin tähän videoon Teslasta. Eikun hetkinen...eihän tuo olekaan Tesla vaikka näyttää hyvin identtiseltä. Tuo onkin joku paljon korkealuokkaisempi, mukavampi, hemmottelevampi, hiljaisempi, turvallisempi, paremmin varusteltu luksustauto täynnä edistyksellistä teknologiaa! Niin, ja huomattavasti luotettavampi, 'käytännön käytännöllisempi', toimintamatka paljon pidempi, tankkausaika vain murto-osan promilleja, tankkausverkosto miljardikertainen, huoltoverkosto samoin joka paikassa eikä olematon, ja hinnaltaan puolet halvempi.
https://www.youtube.com/watch?v=RjOuMOSYe9E
ritsa:
Olen yrittänyt kuvitella tilannettasi mutta ei vain onnistu ymmärtämään. Voitko auttaa minua uteliaisuuteni suhteen ja kertoa miltä tuntuu jauhaa epäkoherenttia kamaa ilman että sinulla itselläsikään on mitään hajua mitä yrität selittää, olet aiemmin selittänyt tai mitä muut ovat kirjoittaneet?
Putput:
PutPut, sinä olet todella ala-arvoisen törkeä tyyppi jonka idea tuntuu olevas dissata ketä tahansa ja fanittaa Korea tuotteita. Osta sinä tuo Korean ihme, minä ajan Teslallani.
Miten voit heittää tuollaista skeidaa keskustelijoille, Mene esittämään ne noiden vertailijoiden tekijöille. En ole koskaan törmännyt kehenkään joka on tuollainen kyynärpää keskustelija.
Odotan edelleen sitä listausta valheistani, siihen saakka pidä sormesi hanurissasi.
NHB:
Näin tällaisen esityksen kerran. Näyttää kiihtyvän hyvin ilman turhia vaihteiden vatkauksia. Taitaa mennä 4.vaihteella
https://www.youtube.com/watch?v=FFqk1v914A0
PutPut, laita minulle esimerkkejä niistä korealaistan edistyksellisistä autotekniikoista joita he ovat ihan itse keksineet, eivätkä kopioineet muilta. Heidän menestys pohjautuu edulliseen tuotantoon.
Ja kysymys, montako bensa-asemaa on maailmassa ja montako sähköpistoketta? Sinun typeryyksiin ei edes viitsi paljon vastailla, "hemmottelevampi", "hiljaisempi" jne. Ihan olet ilmeisesti itse testannut kun tiedät.
Tuo esimerkkisi auto on minusta täynnä perinteistä tekniikkaa ja keskivertoa muotoilua, esim tuo auton avain, todella hieno masterpiece. Etsi kuvat vaikka Porschen ja Tesla avaimista, ei luulisi olevan tehdä edes noin pientä osaa mukavan näköiseksi, puhutattakaan muista auton osista. Pidemmällä en jaksanut katsoa, ei vetoa minuun mitenkään tuollainen. Jos ajaisin polttomoottorilla, ostaisin vaikka Jagen, BMW:n tai Audin, en Kiaa enkä sen sisarmerkkejä.
Vuosien kuluessa on ollut mielenkiintoista nähdä samojen uskomusten pomppaavan esiin jokaisessa moottoritekniikan murroksessa. Sama vääntö väännöstä ja tehosta on veivattu oikein urakalla ensimmäisten turbomoottorien yhteydessä ja toistettu suurella antaumuksella taas turbodieselien yleistyessä. Varmaan muutaman kerran siinä välissäkin ihan kertauksen vuoksi.
ritsa:
Sitä emme tiedä kokeilematta, mutta käyriä katsoen arvioin suurimman tehon kohdalla vaihtavan voittavan, jos toisen auton rajoitin säädetään sallimaan 4600 RPM, mitä se ei vakiona salli.
Sen sijaan NHB:n ehdottamalla tavalla optimikohdassa isommalle vaihteelle kiihdyttävä karkaa ihan varmasti joka vaihteella kierrokset tappiin vetävältä.
Perustelu: vauhtia ei kiihdytä kytkinakselilla, vaan vetoakselilla vaikuttava momentti. Aivan kuten Jorma L jo sanoikin, vakiomomentti antaa vakiokiihtyvyyden, mikä tekee sähköauton kiihdytykseen hienon tunteen. Mäntämoottori ei pysty vakiomomenttiin, vaikka monet turbodieselit eri syistä kuohitaankin pilalle tasalakiseksi rajoitetulla vääntökäyrällä.
Sanoipa persdyno mitä tahansa, todellisuudessa yhden vaihteen yli kiihdytettäessä tulee kiihtyvyyden kuvaajasta moottorin vääntökäyrän muotoinen, s.o. kiihtyvyys on kovimmillaan vääntöhuipun kohdalla. Käyntinopeuden noustessa yli maksimimomentin alkaa kiihtyvyys hiipua, vaikka tehokäyrä olisikin vielä nousussa.
Kaikkien vaihteiden yli kiihdytettäessä pitääkin sitten laskea vetoakselilla vaikuttava momentti muistaen voimansiirron välityksen kertovan momentin mutta ei tehoa. Etenkin pienten vaihteiden välitysten ero on niin suuri, että pienemmällä vaihteella saavutetaan suurempi momentti vetopyörille niin suureen kierroslukuun saakka, että moottorin tuottama momentti romahtaa. Vasta sen jälkeen (kytkinakselin momentti * tiheämpi välitys ) putoaa seuraavan isomman vaihteen (kytkinakselin momentti * pidempi välitys ) tuloa pienemmäksi.
Nämä kohdat ovat eri vaihteiden käyrien risteyskohtia. Vain 1. ja 2. vaihteilla kannattaa vetää kierrokset tappiin. Sen jälkeen pitää maksimikiihtyvyyden saavuttamiseksi vaihtaa kuten NHB jo sanoikin.
catmirri:
Avaimien muotoilu kuulosti sen verran hullulta yksityiskohdalta, että piti oikein googlata:
Onko noissa nyt joku niin oleellinen ero, että toinen on kuraa ja toinen mestariteos? Omaan silmään aika liikutaan aika pitkälti samoilla linjoilla.
catmirri:
Ei, se olet vain sinä joka olet törkeä ja se miten sinua lähestyn johtuu siitä. Ota vaan vastuu omista tekemisistäsi ja sanomisistasi.
En fanita 'Korean ihmeitä', vaan et ilmeisesti millään tajua että käytän niitä esimerkkinä osoittaakseni kuinka kaukana Tesla on lukemattomilla osa-alueilla ja lukemattomissa detaljeissa jopa niihin nähden. Jos vertaisin suoraan johonkin Bemuun, Mersuun tms. niin ero on niin mieletön ettei siitä oikein näe kunnolla tuota eron suuruutta ja toisekseen sinä et sitä osaisi suhteuttaa. Plus se että sinä niin kovasti haluaisit mieltää Teslan jonkun E-Mersun kanssa tasavertaiseksi että niiden suora vertailu on turhaa: valehtelisit vain itsellesi ja muille joka kerta että 'ei tuo nyt ole merkityksellinen', ja 'ei, kyllä ne nyt tuossa ovat ihan samantasoisia suunnilleen...' vaikka näin ei olisi ja jatkaisit samaa sata kertaa peräkkäin.
Sadan pienen valheen ja tosiasian hylkäämisen jälkeen päättelisit taas että 'ihan samaa tasoa ne on' paitsi että koska Teslassa on iso kosketusnäyttö ja muut Teslafanit foorumeilla niin sitä fanittaa niin kyllä se on vielä teknisesti edistyksellisempikin jotenkin....vaikket osaa mitenkään sitä perustella.
Nytkö siis omistatkin Teslan?? Muistan kai väärin että viimeksi sanoit että olit vain päässyt lainamaan... Hmmm....
Minulla ei ole mitään ongelmaa listata Teslan hyviä puolia, hienoja oivalluksia ja arvioida sitä meriittiensä perusteella. Ja vielä yhtiötä uutena tulokkaana markkinoille, kuinka se on tehnyt hienoa työtä valtavan haasteen edessä ja rohkeita strategisia päätöksiä. Haluaisin sen tehdä lähiaikoina jos on aikaa ja saan kerättyä motivaatiota sellaiseen. Mielellään kävisin läpi myös paljon tarkemmin niitä lukemattomia osa-alueita missä on suuria eroja (tosiasiassa puutteita ja huonompi taso) jo Kiaan nähden, saati sitten etabloituneisiin premiumeihin. Eli mitä on ollut tuloksena siitä että Tesla on uusi tulokas vailla vuosikymmenten kehitystyötä lukemattomien detaljien ratkaisuissa, puuttuva skaalahyöty jolla voisi kehittää samoin investoinnein kuin muut voivat, resurssipula joka estää panostamasta kunnolla läheskään kaikkiin osa-alueisiin ja joka johtaa siihen että heidän täytyy vain pistää minimit kasaan monessa suhteessa ja koittaa säväyttää parilla avainosa-alueella jolla pyrkivät saamaan huomiota. Ehkä jossain vaiheessa jaksan sen tehdä, mutta se vie paljon aikaa.
Mutta noista ei tässä ole ollut puhe, vaan se miksi minä tulin tähän keskusteluun oli sinun TÖRKEÄ, mielettömän arrogantti lista valheista jolla yritit maalata totaalisen virheellistä kuvaa Teslasta. SINÄ et kunnioita totuutta tippaakaan, et kunnioita Kian, Mersun, Bemun tai minkään muunkaan tuotteiden arvostusta ansaitsevia piirteitä, varusteita ja ominaisuuksia. Et edes tunne Teslaa tai sen tekniikkaa, teknologiaa tai varustelua juurikaan!!!!!!
Katso vaikka tuo pitkä Kia 900:n esittely ja vaikka saman tyypin Tesla 85P:n esittely. Mieti sen jälkeen vähän niitä eroja. Tutustu Teslaan oikeasti luonnossa ja tutkaile sen jälkeen esim. 5-sarjalaista oikeasti, syvällisesti, ja ilman että sivuutat laiskuuttasi kaikki sen vakiovarusteet ja toiminnallisuudet ja myöskin kaikki lisävarusteet. Sen jälkeen paljon halvemman tason autoa kuten 3-sarjalaista, ja avaa silmäsi!! Katso edes vähän näiden autojen eroja viimeistelyn tasossa, 'muotoilun monimutkaisuudessa' (eli esim. että ovi ei ole vain yksi lankku ja keskikonsoli ei vain yksi kaukalo ilman mitään lokeroita tai kyynärnojassa olevaa säilytystilaa vaan paljon insinöörityötä ja monta iteraatiota kehityksen aikana vaatineita monimutkaisia osia jossa paljon toiminnallisuuksia), haptiikassa, panel gapeissä, ym. ym.! Ja turvavarusteet!! Turvavarusteita ja turvallisuuteen suoraan vaikuttavia varusteita taitaa puuttua Teslasta moneen hyvin 'perusmalliseenkin' autoon nähden, saati sitten Kian kaltaisiin tai jopa BMW:n ja kumppaneiden tuotteisiin nähden!!!! Hetkinen, Teslasta taitaa puuttua takapenkiltä kokonaan turvavöiden esikiristimet!!
Eräässä tapauksessa Mersun insinöörit ihmettelivät harmistuneina ja suut auki kun eräs 'halpamerkki' onnistui tekemään ratin säädön vivun sellaiseksi ettei siitä lähde lainkaan ääntä. He olivat käyttäneet paljon resursseja tuon ongelman ratkaisuyritykseen, epäilemättä monta kertaa eri korimallien ja -sukupolvien kehityksen aikana, eivätkä missään vaiheessa päässeet ratkaisuun joka tuohon pystyisi ja olisi samaan aikaan taloudellisesti mahdollinen edes S-sarjaan. Kun tuon näkivät niin korkeista johtajista alempiin tiesivät heti tuon nimenomaisen yhden osan ja sen haasteet. Eli tuosta tasosta puhumme: yhden vivun hinkkaamisesta mahdollisimman hyväksi vuosikymmenten työllä. Ja näitä osia on lukematon määrä jokaisessa autossa. Sinä sokeana vain pyyhkäiset tuon kaiken sivuun ja väität täysin tietämättömänä että 'ihan samaa se Tesla on'. Vaikka hanskalokeron kannen mekanismi on suunnilleen alle Dacian tason ja jousi jää soimaan todella äänekkäästi sen sulkiessa... Ja se on yksi ainoista kansista mitä koko autost löytyy...
Kun puhutaan näistä autoista niin kyse on paljon monimutkaisemmista ja monitahoisemmista asioista kuin luulet. Kun sinä halvennat kaiken tämän työn arvon nollaan ja sokean fanatismin perusteella ylistät Teslaa ja samalla haukut muut kelvottomiksi tai alempiarvoisiksi niin se on loukkaavaa ja kunnon pitkällistä insinöörityötä (ja monen muunkin kuin vain insinöörien työtä ) halventavaa.
Se että tulet toitottamaan vain omaa (ja suosikkiautosi) erinomaisuutta pelkän narsismin takia ja vain oman egosi maalaaman erinomaisuuden vaikutelman perusteella on alhaista ja säälittävää.
ritsa:
Siinähän sinulle nyt on se auto, joka kierrättää tonnin yli huipputehon kierroksien. Mistä tällä kertaa kenkä puristaa?
Itseään täynnä olevat, omahyväiset Prius kuljettajat eivät näköjään olleet mitään verrattuna Tesla-faneihin. Tesla-fanit kun luulevat olevansa jotenkin rikkaita tai yläluokkaisia vielä kaiken tuon muun hutun lisäksi! (Samalla paljastavat että nimenomaan sivistyksen taso on hyvin pitkälti nolla ja korkeintaan uus-pikkuisenvarakkaita kun ovat niin totaalisen epävarmoja että pitää yrittää päästä huutamaan kuinka 'varakkaita' ovat...HAHHAH!)
NHB:
Saako Teslankin avaimen oman auton värisenä?
Hehheh, kun nyt tulisi edes seuraava Teslan korimalli joka ei näyttäisi parin korimallin takaiselta Mazda 6:selta paitsi paljon ammottavammilla panel gapeillä! Teslan sisusta näyttää joltain kit-car:ilta ja penkit kuin Kiinalaisesta (onko niissä edes whiplash-suojaa?)! Nahan laatu on totaalista sekundaa ja yleisesti Dodget ja Fordin pickupitkin ovat paljon enemmän luksusta!
Hieno effortti Teslalta toiseksi autokseen, mutta en voi käsittää miten ihmiset menevät sokeasti siihen halpaan että olisi jokin 'premium'-tason auto vielä tai läheskään kilpailisi hintaluokkansa autojen kanssa!
ritsa:
Taas unohtuu välityksen vaikutus. En jaksa lähteä laskemaan hammasrattaan piikkejä, mutta jos tavallisessa polkupyörässä on vaikka 50 piikkinen edessä ja 15 takana, on välityssuhde 3.33:1.
Häviöttömässä voimansiirrossa 200 Nm poljinkammella tekee siis
60 Nm takapyörällä.
Otan toiseksi esimerkiksi oman moottoripyöräni. Siinä on ylimääräinen ensiövälitys 1.7 ennen vaihteistoa, ja perävälitys on 2.8. Ihan tarkaan ottaen välillä on vielä yksi rataspari, mutta pyöristetään tuo lähes 1 välityssuhteella pyörivä siirtopyörästö pois. Ykkösvaihteen välitys on 2.57.
Näin ollen ykkösvaihteella on kokonaisvälityssuhde 1.72.82.57 tulo, eli 1:12.23. Huomaathan suhteen olevan toisin päin kuin edellä polkupyörässä.
Moottorin maksimimomentti 125 Nm * 12.23 = 1529 Nm takapyörällä
Nyt vanha pyöräni oli toinen vuosituhannen alussa tulleista uusista japanilaisista raskaansarjan matkapyöristä, jotka siirsivät matkapyörien suorituskyvyn aivan uudelle tasolle. Numeroista näkee, miksi samalla siirtyi historiaan vanhan vuosituhannen perimätieto, että akselivetoiset eivät keuli.
Valituilla välityksillä polkupyörän tarvitsee samaan vetopyörämomenttiin 5000 Nm poljinkammelle. Siitä voi päätellä, miksi moottoripyörän takahaarukka painaa enemmän kuin koko polkupyörä.
NHB:
Vertauksena PutPutin linkittänään Kian avaimeen? Se oli idea. Se näkyi siellä videossa alkuminuuteilla.
Ai niin Teslan avaimessa ei ole noita rinkuloita, en tiedä mistä kuva on peräisin. Molemmat nämä ovat mielestäni hienompia mitä markkinoilta löytyy.
Miksi on siis niin vaikea tehdä muotoilullisesti hienoa tavaraa pienissä yksityiskohdissa.
http://tinyurl.com/prtafn5
Etenkin kun on kyse teknologisesti ylivoimaisesta yhtiöstä.
740 GLE:
Älä perkele. Eihän tästä ollut edes kyse joten älä viitsi.
740 GLE:
Niinno, riippuu täysin siitä mistä tässä vääntösekoilussa yritetään ylipäänsä puhua. Koko onglema tässä väännössä on että urpot kuten ritsa jatkuvasti vuorottelevat moottorin väännön ja renkailla olevan väännön välillä, välillä kiinteiden ja välillä vapaasti valittavien välitysten kanssa, jne...
Eiköhän LMJ:n pointtina ollut tuoda esille tuo kuvaava fakta että KESKIÖLLÄ hän on mitannut 200Nm ja moottoripyörien ja autojen ilmoitetut tehot ja väännöt ilmoitetaan kyllä tasan KAMPIKAMMELTA! Eli hän fiksusti toi esiin vaihteiston totaalisen ratkaisevan merkityksen, ja sen että joku randomi vääntölukema yksistään ei tarkoita mitään.
Paljonko muuten Tesla pistää tehoa tiehen liikkeellelähtiessä sen yksivaihteisella vaihteistollaan? Taitaa antaa aika paljon tasoitusta monivaihteiselle bensakoneelle? Häviöitä on kai vähemmän, mutta kun on vain yksi kiinteä vaihde niin taitaa hevosista suurin osa olla odottamassa korkeita kierroslukemia ja ovat siihen asti poissa kuviosta. Ja suuri määrä vääntöä on todella kova pala vaihteistolle alhaisella pyörintänopeudella, ehkä se on aiheuttanut sen että moottorit (tai oikeammin jokin komponentti joka yrittää välittää sitä voimaa) ei niissä kestä ja niitä pitää uusia jatkuvasti?
ritsa:
Minä ihan oikeasti yritin vastata kysymykseen, jonka luulin sinun kysyneen. En näyttäisi olevan edes ainoa, jolla on vaikeuksia dekoodata kryptaamasi viesti.
740 GLE:
Ei unohtunut. Voisiko joku tässä newtonien, vaihteistojen, välityssuhteiden, väännön, tehon ja kaiken muun mahdollisen tarpeettoman sijaan keskittyä oleelliseen. Muistaako kukaan enää Jorman alkuperäistä väitettä. Täällä on pirusti kaikenlaista tarpeellista ja tarpeetonta todistusaineistoa suuntaan ja toiseen mutta alkuperäinen kysymys on ilmeisesti unohtunut kokonaan.
catmirri:
Ja millä tavalla Kian avain on huono laadultaan tai toiminnallisuudeltaan? Entä mikä tekee Teslan avainmen upean laadultaan tai toiminnallisuudeltaan? Huomasitko mitään muita eroja näiden autojen välillä?
Voin kertoa että useimmiten kuperalla pinnalla olevat napit (ja erityisesti millä tahansa pinnalla olevat kuperat napit) eivät ole kovin hyvä idea auton avaimessa. Ne painautuvat laittaessa taskuun tai taskussa ollessaan herkästi, ja se on todella ärsyttävä ja huono piirre.
Putput:
Koska LMJ:n hyvään havaintoesimerkkiin tuli ehdotuksena poljinkammen kierroksia lisää samalla momentilla, en vielä laittaisi rahojani likoon sen puolesta, että kaikki keskustelijat ovat sisäistäneet moottorin tuottaman momentin ja välityssuhteen yhteisvaikutuksen.
740 GLE:
Taitaa olla aika selvää että ritsa on itse niin totaalisen pihalla ettei itsekään tiedä mitä on milloinkin tarkoittanut tai mistä puhuu. Ainoa mitä hän tietää on että "kyl se vääntö on se joka autoa kiihryttää, näin on Esson paarissa päätetty ku meiä Hiace tiisselit kyllä on niitä järkiautoja! Tehol ei tee mittää ja ne vinkuvat pensakoneet on turhia teinien rimpuloita!"
740 GLE:
Jep, minä katsoin asiaa niin että LMJ yritti vain tuoda yhden mielenkiintoisen ja asioita suhteuttavan seikan esiin, ei tiivistää sillä kaikkea keskustelussa ollutta ja ratkaista kaikkea tuolla huomiollaan.
Se että joku tuo siihen mukaan välityssuhteiden merkityksen on ihan validi ja taitaa olla nimenomaan se mitä LMJ yritti sanoa. Lisäkierrokset samalla momentilla taas tiputti minut kärryiltä suoraan sanottuna: en tiedä mitä sillä haettiin.
740 GLE: Oletko sinäkin sitä mieltä että auton pistää teho liikkeelle. Tehoa tietysti tulee heti kun renkaat pyörii mutta ajatellaan vaikkapa jyrkkää mäkeä mistä lähdetään liikkeelle hyvin hitaasti ja nimenomaan sähköautolla. Mikä voima autoon kohdistuu siinä vaiheessa kun painetaan kaasupoljinta mutta voima ei riitä vielä sen liikuttamiseen, teho vai vääntö?
Putput:
Mistä sinä näit oikein keksit? Millään tavalla en ole Teslan hansilasluukkua koskaan tietääkseni kommentoinut joten voit näköjään kehittää ihan vapaasti mitä tahansa sanomisia suuhuni.
Jumalauta, olet sekaisin. Jousi soimaan, kyllä joo, ihan piti käydä kokeilemassa minkälainen ääni siitä kuuluu ja pitää käydä joskus vertaamassa Daciaan. Ei soinut jousi, minkä varmaan itsekin olet ehkä todennut jos olet joskus Teslassa istunut. Nyt vain alkaa tuntumaan että kaivelet netistä mitä tahansa Teslaan liittyvää ja niillä todistelet väitteitäsi sekä kirjoittelet pitkiä riimejäsi poimien osia lauseista muokaten niitä ajatuksiesi mukaisiksi. Onneksi en ole työnantajasi.
Tuo mainitsemasi halpamerkki oli ilmeisesti sinun myymäsi automerkki? Kumpi, Kia vai Hyuandai? Onko hansikaslokeron avausääni nyt sitä mainitsemaasi teknologista ylivoimaa?