Uusi BMW 3-sarja(F30)

245 kommenttia
2456789
  • Melkosta suitsutusta saa uusi 3-sarja: tästä.

      
  • Erinomainen juttu, ja on ilo myöntää olleensa väärässä. Uusi kolmonen ei siis näköjään ole seurannut 1- ja 5-sarjalaisten kehitystä ajettavuuden osalta ja vaikuttaa muutenkin mitä mainioimmalta paketilta.



    Hieno homma. Pitää käydä testaamassa, kunhan mahdollisuus siihen tulee.



    Tässä vielä videoversio samasta arvostelusta. Yhtä hymyähän tuo Sutcliffe on:



    http://www.autocar.co.uk/car-video/bmw-3-series-video-review/

      
  • Erittäin positiivisia arvioita muuallakin:



    http://www.whatcar.com/car-news/new-bmw-3-series-all-you-need-to-know/260126



    Tuleva M3 on varmasti huikea vehje, kun jo perusmalli kerää noin paljon kehuja ajettavuudestaan.

      
  • Onneksi saivat sähköisen ohjauksen toimimaann mikä ei ihan kymppiin mennyt f10:n kohdalla. Ja mitä aiemmin puhuttiin massoille tekemisestä niin nyt näyttäis auton sopivan myös vanhoille "e36" bemaristeille: ketteryys, voima, pieni kulutus ja ennenkaikkea TUNTUMA! Harmi, että vaparikutonen on eilispäivää. Toivottavasti turbolagi olisi oikeasti olematon, mitä se ei esim. nykyisessä 335I:ssä vielä ole.

      
  • ..on myös ainesta selkeään luokkajohtajuuteen:smile:

      
  • Style66:

    Onneksi saivat sähköisen ohjauksen toimimaann mikä ei ihan kymppiin mennyt f10:n kohdalla.




    Eikä monen muunkaan mallin kohdalla, viimeisimpänä uusi 1-sarjalainen. Nyt näyttäisi kuitenkin tulleen napakymppi.



    Eipä tarvitse 5-sarjalaisen perään haikailla jos kolmonen tosiaan on noin hyvä. Tilatkin kuulemma kasvaneet roimasti.



    Lähtökohtaisesti 328i olisi spekseiltään itselleni kaikkein mielenkiintoisin, vaikka noissa arvosteluissa 320d kerää valtavasti suitsutusta. Väännön hehkutusta 320d:n hyväksi en kyllä täysin ymmärrä. Eroa on vain 30nm ja huippuvääntö tulee dieselissä kapeammalla alueella ja korkeammalla. (320d 380nm / 1.750-2.750 vs. 328i 350nm / 1.250-4.800)

      
  • Aika vähän BMW-takseja on, mutta eivät ne pääkaupunkiseudulla mitään harvinaisuuksia kuitenkaan ole. Olen itse matkustanut niin 3-, 5- kuin 7- sarjalaisellakin. X5 on tullut bongattua, mutta sen takapenkki on testaamatta. Omilla nurkilla pyörii sininen kolmosfarkku ilmeisesti jollain M-paketilla varustettuna. Kivan näköinen auto, mutta taksikyltti ei tuohon sovi ollenkaan. Vielä kun kuskina on ollut 60-kymppinen gubbe solmio kaulassa, niin kontrasti on melkoinen.




    Huh, huh! Onko sinulla Lefa ajokorttia? Liki 60-kymppiset ovat ajaneet viime vuosina Suomen mestaruuksia jääradalla ja vähän muussakin. Veikkaan että jäät parin tuntemani gubben kanssa kisatessa niin kuin tikku p...aan.

      
  • simppa:

    Tuleva M3 on varmasti huikea vehje, kun jo perusmalli kerää noin paljon kehuja ajettavuudestaan.




    Vaan kulkeeko nuo suoraan? Ainahan BMW on saanut ulkomaisissa lehdissä kehua ajostaan mutta yhtään ei ole tullut vastaan liikkeen uusia 300 ja 500 koeajaessa joka olisi ollut suuntavakaa. Kaikki valuvat tien kallistuksissa ja vaihtamat itsestään suuntaan vaatien jatkuvaa kaitsemista. Ei sellainen auto ole hyvä ajaa.

    Olisko tämä uusi nyt sitten parempi?

      
  • Bemari vaatii sopivat renkaat ja sopivat pyöränkulmat uraisille teille. Ei se sen monimutkaisempaa ole.

      
  • NHB:

    Bemari vaatii sopivat renkaat ja sopivat pyöränkulmat uraisille teille. Ei se sen monimutkaisempaa ole.




    Vaihdetaanko sileille teille tultaessa renkaat ja pyöränkulmien säädöt takaisin? :smile:

      
  • On aivan samantekevää montako bemaria taksina on. Ei vaikuta mitenkään autonvalintaani. Auto ei siitä parane vaikka taksit sillä ajaisikin.

      
  • On aivan samantekevää montako bemaria taksina on. Ei vaikuta mitenkään autonvalintaani. Auto ei siitä parane vaikka taksit sillä ajaisikin.

      
  • viltteri valjami:


    Vaihdetaanko sileille teille tultaessa renkaat ja pyöränkulmien säädöt takaisin? :smile:




    Tuskinpa kukaan sinua estää noin toimimasta.

      
  • viltteri valjami:

    Vaihdetaanko sileille teille tultaessa renkaat ja pyöränkulmien säädöt takaisin? :smile:




    Elämä on valintoja täynnä, jotkut haluaa vetää keskivertopelillä kaikissa olosuhteissa, toiset taas mm. autourheilupuolella haluaa tiestöön sopivan pelin alle.

      
  • Kyllähän tuo Bemarin itsepintaisuus noiden runflat-renkaiden kanssa ihmetyttää, kun niillä pilataan muuten hyvä auto Suomen teille. Aika karua on ollut uuden 5-sarjankin arvostelu suuntavakavuuden suhteen täällä suomalaisen automedian tekemissä koeajoissa, kun ovat vielä aina koeajaneet vakiota leveämmillä renkailla olevia malleja. Mikseivät muut automerkit seuraa BMW:n linjaa, vaan pitäytyvät perinteisissä rengasmalleissa? Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että ostajan ensimmäinen tehtävä on ajaa uusi auto välittömästi rengasliikkeeseen ja sen jälkeen korjaamoon pyöränkulmien säätöön.



    Muutenhan tuo uusi 3-sarja on selvästi aiempaa tyylikkäämpi, mutta jotain radikaalimpaa olisi silti odottanut ja varsinkin perästä katsottuna tuo on aika tylsästi muotoiltu, mutta keula on ihan tyylikäs. Kyllähän tuon nyt erottaa 5-sarjasta jo kokonsakin takia, mutta yhtäläisyyksiä on aika paljon. Saksalaisten autojen muotoilu tuntuu olevan nykyään ihan yltiövarovaista. Sisätilat on varsinkin parantuneet selvästi aiemmasta. Onko sitten tilat parantuneet riittävästi, kun tuon luokan autot on kaikki vähän turhan ahtaita ja useimmissa istutaankin tosi matalalla.



    Mielenkiintoinen mallihan tuo 328i (245 hv) on ja maksaa saman kuin 520i (184 hv). Olisi kyllä mielenkiintoista verrata noita kahta, että minkä verran on eroa suorituskyvyssä, tiloissa, ajettavuudessa, äänieristyksessä ja jousitusmukavuudessa jne. Minua ison auton jämäkkyys, mukavuus ja hiljaisuus viehättää vaan enemmän, joten todennäköisesti ottaisin ennemmin 520:n ja todennäköisesti se on myös selvästi suuntavakaampi.



    Ulkomaisten autolehtien koeajoille ei kannata antaa liikaa arvoa, kun vasta Suomen teillä paljastuu karu totuus äänieristyksestä ja ajettavuuskin on näillä Suomen kaltevilla ja uraisilla teillä ihan erilaista ja urien ja kaltevuuksien mukaan vaeltelevalla autolla on aika rasittavaa ajaa pitempiä matkoja. Mutta odotellaan mielenkiinnolla suomalaisten lehtien koeajoja.

      
  • Nasse:



    Huh, huh! Onko sinulla Lefa ajokorttia? Liki 60-kymppiset ovat ajaneet viime vuosina Suomen mestaruuksia jääradalla ja vähän muussakin. Veikkaan että jäät parin tuntemani gubben kanssa kisatessa niin kuin tikku p...aan.




    Tarkoitin että sähkönsinisen ulkonäköehostein varustetun Bemarin katolle ei oikein istu taksikyltti, eikä tuollainen auto ole iäkkäämmän henkilön tyypillinen valinta. Ajotaitoa en kommentoinut millään lailla. Ajokortti on, mutta sen mukana ei ole tullut tarvetta kisata kenenkään kanssa, ei jääradalla, eikä muuallakaan.

      
  • Auto on kyllä aika ennalta arvattavan näköinen. Se ei sen ominaisuuksia kyllä varmasti huononna eikä auto mitenkään huonon näköinen edes ole! Onneksi kuitenkaan 1-sarjasta ei otettu muotoiluvaikutteita. On hauska nähdä pian julkaistavat vertailut C-sarjaa, Volvo S60:stä ja A4:sta vastaan. Onko uusin malli paras? Näinhän se yleensä menee: uusin malli yleensä kehittyneimpänä voittaa ja muut tulevat lähellä perässä. Kaikki neljä mallia ovat kuitenkin niin hyvin suunniteltuja ja toteutettuja ettei niiden välille suuria eroja saa millään. Volvon kulutuslukemat tosin eivät koskaan ole olleet parhaasta päästä. Samat puutteet koskevat Volvon automaatteja. Noh pieni valmistaja ei voi saada kaikkea, joten aika hyvin ovat tasapainoilleet kehitysvarojen ja -tarpeiden kanssa mielestäni.

      
  • No eipä mitään noista ole hehkutettu niin paljoa kuin uutta 3-sarjalaista. Ne arvostelut mitä olen lukenut, ovat olleet huikean positiivisia. Tuo Autocarin Sutcliffekin on yhtä hymyä koko mies ja kirjoitettu teksti 320d:stä on kyllä niin positiivista että.



    Jännä verrata 5-sarjalaisen malliuudistukseen. Sehän sai selvästi lisää massaa ja huonomman ajettavuuden. 3-sarjalaisen osalta on käynyt täysin päinvastoin, uusi malli on kevyempi ja ajettavuus noiden testien mukaan hyvinkin sporttinen.



    Toivotaan, että suuntavakavuuskin on edes jossain määrin kunnossa. Toisaalta eipä uusin 5-sarjalainenkaan suoraan mene.

      
  • Mainittakoon että korin jäykkyys on parantunut vain 10%! Näyttää teräslaatujen rajat pikkuhiljaa tulevan vastaan. 90-luvun puolesta välistä lähtien aina malliuudistuksen yhteydessä valmistaja kuin valmistaja on kehunut 40% ja jopa yli 100% jäykempää koria.

      
  • Miksi tuollaisia 40-100 prosentin jäykkyyden lisäyksiä edes tavoiteltaisiin nykyautoissa, jotka alkavat olemaan jo tarpeeksi jäykkiä? Sellainen jäykkyys joka ei paranna ajoelämystä on vain turhaa painolastia.

      
  • Olen ajanut noin 80 000 km nykyisellä F10 autolla ja kysyisin asiantuntioilta, siis autoviisailta, mikä on se paljon kirjoitettu suuntavakavuuden puute? En ole sitä huomannut. Jos kerrotte niin minäkin tiedän. F10 on menee suoraan kuin luoti, huonoissakin oloissa, urissa ja sivutuulessa.

    E90 autolla olen ajanut vain muutamia tuhansia km joten en siitä osaa sanoa.

    Toki en tykkää runflateista, mutta nehän vaan ulosmittaa bemarin alustaa. Runflateillakin auto on hiljaisempi ja ottaa mukulakivikadunkin pehmeämmin kuin tärskähtelevät MB, Audi ja Volvo tavisrenkailla.

      
  • NHB:n esittämä kysymys on kyllä hyvä, mutta joku pätevä syyhän tuohonkin varmaan on? Mutta mikä? Tuskin mikään valmistaja huvin vuoksi jäykkyyttä lisää, maksavathan nuo jäykemmät ja vahvemmat teräslaadut varmasti enemmän kuin vähemmän vahvat, kai? On muuten hauska nähdä, että nyt kun 3-sarja ei ole kasvanut vastaavasti kuin 5-sarja ja on tod.näk. selvästi sporttisempi ajaa niin syökö se 5-sarjan markkinoita? "Aitoa" bemaria etsivät saattavat hyvinkin valita 3-sarjalaisen 5-sarjan sijaan. Jos siis vain tilat riittävät. En osaa sanoa MB:n ja Audin alustoista mitään ,mutta sen voin vannoa ettei kyllä uuden S60:sen alusta varsinkaan maltillisilla vakiorenkailla (riippu toki varustetasosta) tärskähtele lainkaan jollei ole melkoisia monttuja tiessä. Audista tuon voi uskoakin, mutta eikös C-sarjan alustaa ole kehuttu hyvinkin mukavaksi säätyvine iskunvaimentimineen???

      
  • Tuollahan sitä paljon kirjoitettua suuntavakavuuden puutetta on taas kerran yhden autoviisaan kirjoittamana. Hesarin koeajossa on BMW 520D farmari ja taas kerran todetaan:



    "Run flat -renkaiden ominaisuudet ovat kohentuneet, mutta haitat ovat edelleen tunnistettavissa. Jäykkäkylkiset renkaat ovat uraherkät ja kovat. Ne eivät pysty suodattamaan tien karkeutta niin hyvin kuin pehmeäkylkisemmät tavalliset vyörenkaat.



    Urat ja kallistukset saavat ohjauksen tempoilemaan. Kilometrien myötä tempoiluun tottuu. Kaarreajo on nautittavaa ja pitkät matkat sujuvat leppoisasti."



    Ajettavuudesta arvosana 8,5



    http://autot.oikotie.fi/koeajo/bmw-520d-on-tyylik%C3%A4s-ja-tilava-farmari/19345

      
  • Kuuluisa preussilaiskenraali C. v. Clausewitz aikoinaan erotteli käsitteet "der Krieg auf dem Papier" ja "der wirkliche Krieg". Tämä "suuntavakavuus" on tällainen vain paperilla elävä myytti.

    Ehkä sitaatissa "kilometrien myötä" sitten tarkoittaa että uudet runflat renkaat "normalisoituu", niiden pahin alkujäykkyys kuoleutuu, kun niillä on vähänkin ajettu, ja "kaarreajo on nautittavaa ja pitkät matkat sujuvat leppoisasti".

      
  • No on tuon jokainen suomalainen automedia pannut merkille, ja tuulilasin kritiikki oli erittäin voimakastakin. Muistaakseni sanoivat, että 5-sarjalaista pitää ajaa kädet lukkoasennossa, jotta se kulkisi suoraan.



    Sinun kanssasi on ihan turha keskustella asiasta, sillä et ikinä myönnä mitään bemaria koskevaa puutetta. Vikansa on kaikissa autoissa, myös BMW-merkkisissä.

      
  • Eli kaikki jotka kehtaavat arvostella bemua, ovat vain kateellisia ? :lol:

      
  • Nunchaku:


    Ehkä sitaatissa "kilometrien myötä" sitten tarkoittaa että uudet runflat renkaat "normalisoituu", niiden pahin alkujäykkyys kuoleutuu, kun niillä on vähänkin ajettu, ja "kaarreajo on nautittavaa ja pitkät matkat sujuvat leppoisasti".




    Kilometrien myötä kumi vain kovettuu. Pehmeimmillään rengas on uunituoreena paistopuristimesta ulostautuessaan.

      
  • Mutua. Lujemmalla voidaan käyttää ohuempia paksuuksia-->painonsäästö. Toiseksi kolariturvallisuus (jäykät materiaalit siellä missä pitää ) . Kolmanneksi, ajo-ominaisuudet. En usko, että tässä ollaan vielä saavutettu huippua (vrt. hiilikuiturungot), joten näihin on vielä kenties tuhansia prosentteja matkaa.

      
  • simppa:

    Vikansa on kaikissa autoissa, myös BMW-merkkisissä.


    Älä nyt vänkää vastaan selvästä asiasta. Baijerissa korpit ovat valkoisia. :smirk:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit