^hyvin huolissani myös nykybmw suuntauksesta. Ohjauksen virityksessä on hieman menty metsään (mm. f10). Osaamisesta ei sentään ole kiinni, kun bmw M1:n ohjausta kiiteltiin ja koko auto sai harvinaiset 5 tähteä autoexpressin testissä!
Yksi huomio testistä. Tämä on suora lainaus:
This is quite a lightweight car, weighing only 1,495kg,
Olenko minä ainoa, jonka mielestä 1500 kg ei ole 1-sarjan M-coupen kaltaiselle manuaalivaihteiselle autolle mikään sellainen lukema, että kannattaisi henkseleitä paukutella. Melkeinpä päin vastoin.
Oikeista urheiluautoista esimerkiksi 911 Carrera S on tuota kevyempi. Porschessakin on takapenkit. Samoin Z06:den laita, vaikkei siinä toki istuimia takana olekaan.
Painaviahan nämä nykyautot ovat, kiitos kaiken maailman turvavarusteiden. Eikä tuo 1-sarjan M-coupé mikään varsinainen urheiluauto olekaan. Melko tarkkaan saman koko-, teho- ja hintaluokan Audi RS3 painaa kuitenkin 150 kg enemmän, vaikka on toki varustettu nelivedolla.
Painaviahan nämä nykyautot ovat, kiitos kaiken maailman turvavarusteiden. Eikä tuo 1-sarjan M-coupé mikään varsinainen urheiluauto olekaan. Melko tarkkaan saman teho- ja hintaluokan Audi RS3 painaa kuitenkin 150 kg enemmän, vaikka on toki varustettu nelivedolla.
Tankki se Audikin on.
Mielestäni 1500 kg pienen auton kutsuminen kevyeksi nyt ei vaan pidä paikkaansa.
Monelle 1-sarjan M:n ostajalle joku "oikeampi" urheiluauto on varmasti vaihtoehto. Esimerkiksi nyt vaikkapa 370Z. Sekin painaa vähemmän.
Odotettu uutuus nuo taloudelliset nelisylinteriset bensakoneet (520i ja 528i). Tosin kauhistus nuo ovat muutamille "autoentusiasteille", downsizing jyrää vastustamattomasti.
Ainakin itselleni auto muuttuu astetta mielenkiintoisemmaksi jos 520i:n hinta on jotenkin tolkullinen.
Odotettu uutuus nuo taloudelliset nelisylinteriset bensakoneet (520i ja 528i). Tosin kauhistus nuo ovat muutamille "autoentusiasteille", downsizing jyrää vastustamattomasti.
Ainakin itselleni auto muuttuu astetta mielenkiintoisemmaksi jos 520i:n hinta on jotenkin tolkullinen.
BMW 520d EfficientDynamics 49 885,02 euroa
BMW 525d TwinPower Turbo 57 413,70 euroa
BMW 520i TwinPower Turbo 49 767,26 euroa
BMW 528i TwinPower Turbo 58 455,26 euroa
Nyt taitaa olla pientä huhua että olisi tulossa 550dx, tällä tarkotettaisiin siis 3litran tri-turbo pataa josta irtoaisi ~400 hepoa. En edes uskalla arvata minkälaiset väännöt tuossa liikkuu.
BMW 520d EfficientDynamics 49 885,02 euroa
BMW 525d TwinPower Turbo 57 413,70 euroa
BMW 520i TwinPower Turbo 49 767,26 euroa
BMW 528i TwinPower Turbo 58 455,26 euroa
Business-varustelu maksaa vajaan tonnin lisää.
Aika suolainen on hinta edelleen, kun ajattelee automaattivaihteista touring-mallia...etenkin tuo 528i:n hintalisä 520i:hin nähden on aivan tolkuton.
Diesel jää perusmalleissa edelleen selvästi kannattavammaksi nyt kun senkin kulutus on pudonnut, mutta onpahan sentään järkevä bensavaihtoehto olemassa niille jotka sellaisen haluavat.
Odotettu uutuus nuo taloudelliset nelisylinteriset bensakoneet (520i ja 528i). Tosin kauhistus nuo ovat muutamille "autoentusiasteille", downsizing jyrää vastustamattomasti.
Ainakin itselleni auto muuttuu astetta mielenkiintoisemmaksi jos 520i:n hinta on jotenkin tolkullinen.
On siellä uutena mallina myös 530I missä on vapaasti hengittävä suora kuutonen. Niille markkina-alueille missä pieniä nelisylinterisiä moottoreita vierastetaan.
Sinänsä hauskaa ettei maahantuoja ole päivittänyt uusia tietoja muuten kuin 530 XD:n osalta. Ehkä syy on siinä että 530 XD on toiseksi eniten myyty malliversio Suomessa.
520D/520I ovat olleet ne versiot, joiden hinta on painettu bisnes paketteineen keskitason johtoportaan ulottuville. Siksi hinnanero voi tuntua suurelta muihin malleihin verrattuna.
Jos joku on kiinnostunut lukemaan näistä uusista moottori ym. muutoksista:
Tämä tri-turbo on varsin mielenkiintoinen idea. On uumoiltu että kolmas turbo olisi toiminnaltaan sähköavusteinen. Sen tarkoituksena olisi parantaa moottorin reagointi kykyä tyhjäkäynnin tuntumassa.
Tämä tri-turbo on varsin mielenkiintoinen idea. On uumoiltu että kolmas turbo olisi toiminnaltaan sähköavusteinen. Sen tarkoituksena olisi parantaa moottorin reagointi kykyä tyhjäkäynnin tuntumassa.
Myös 530i 272 hevosvoimaisena on aika tehokas ilman turboa. Olisi mielenkiintoista verrata automaattina malleihin 535 ja 528.
520D/520I ovat olleet ne versiot, joiden hinta on painettu bisnes paketteineen keskitason johtoportaan ulottuville. Siksi hinnanero voi tuntua suurelta muihin malleihin verrattuna.
En tiedä tuntumasta, mutta kummallinen tuo hinnoittelu minusta on. Tosin se on aika samanlainen kaikilla kolmella saksalaisella. Sen vaikutuksetkin kyllä näkyvät, Suomessa näiden mallien myynti perustuu lähes yksinomaan näihin business-versioihin. Kovin kummoinen tuo business-varustelu ei kyllä missään noista merkeistä tämän hintaluokan autoon minusta edelleenkään ole.
Myös 530i 272 hevosvoimaisena on aika tehokas ilman turboa. Olisi mielenkiintoista verrata automaattina malleihin 535 ja 528.
Missähän tuo malli sitten on myynnissä? Tuskin Euroopassa kuitenkaan.
From autumn 2011, the BMW 5 Series Sedan range will consist of five petrol and four diesel models. The petrol versions comprise the two new four-cylinder models, the six-cylinder in-line BMW 530i with lean-burn High Precision Injection, whose output has been upgraded to 200 kW/272 hp, the BMW 535i, and the range-topping V8 BMW 550i.
Ja miksi ne sanoo että tehoa on nostettu, olihan se tuo sama jo E60 LCI:ssä (N53-moottori).
530 I löytyy esim. tänään ilmestyneestä Suomen hinnastosta. Tosin BMW Suomella hinnastosta vastaava on päättänyt lisätä mallinimeen TwinPower Turbo nimen. Ilmeisesti tehon lisäyksellä verrataan mallia vanhaan 528I:hin.
Tämä moottori on luultavasti välikauden malli. Sen kulutus on samaa tasoa kuin 4 vuotta sitten esitellyn E60 530I:n. vaikka nykyisessä F10.ssä on kulutusta laskemassa mm. Start/Stop systeemi ja 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Moottoria ei ole lainkaan kehitetty 4 vuoden takaisesta, pikemmin päinvastoin.
En tiedä tuntumasta, mutta kummallinen tuo hinnoittelu minusta on. Tosin se on aika samanlainen kaikilla kolmella saksalaisella. Sen vaikutuksetkin kyllä näkyvät, Suomessa näiden mallien myynti perustuu lähes yksinomaan näihin business-versioihin. Kovin kummoinen tuo business-varustelu ei kyllä missään noista merkeistä tämän hintaluokan autoon minusta edelleenkään ole.
Saksassa 520D:n ja 525D:n hinnanero on 4700 euron luokkaa. Siihen pitää vielä lisätä meidän autovero + saksaa korkeamman arvonlisäveron erotus. Suomessa on hinnassa n. pari tonnia ylimääräistä 525D:n osalta.
Mersun E-sarjan Premium Business tarjoaa mukavasti varusteita ja lisäksi muutaman lisävarusteen saa halvemmalla Esim. AMG-paketti 1150 euroa ja navigaattori 500 euroa, + hintoihin lisättävä autovero.
530 I löytyy esim. tänään ilmestyneestä Suomen hinnastosta. Tosin BMW Suomella hinnastosta vastaava on päättänyt lisätä mallinimeen TwinPower Turbo nimen.
Ahaa, niinpäs näkyykin. Ja huh mitä sähläystä maahantuojalta. Hintaero 528i -> 530i ei ole mitenkään järisyttävä, mutta paraneeko suorituskyky ollenkaan kun huipputehon kasvusta huolimatta taitaa vääntökäyrä olla huonompi.
Hienosti on bemarilla kulutukset hallussa. Nuo ovat aivan haamulukuja.
Pakko sanoa, että silmään osuu nuo mallimerkinnät. TwinPower Turbo Sport? Jotenkin ihanan lapsekkaan oloinen.
E60 mallin sporttisuus on näköjään siirtynyt uuden korin myötä ajettavuudesta mallinimiin. Harvassa autossa on Power, Sport ja Turbo samassa mallinimessä.
530 I löytyy esim. tänään ilmestyneestä Suomen hinnastosta. Tosin BMW Suomella hinnastosta vastaava on päättänyt lisätä mallinimeen TwinPower Turbo nimen.
Ahaa, niinpäs näkyykin. Ja huh mitä sähläystä maahantuojalta. Hintaero 528i -> 530i ei ole mitenkään järisyttävä, mutta paraneeko suorituskyky ollenkaan kun huipputehon kasvusta huolimatta taitaa vääntökäyrä olla huonompi.
Tuskin paranee, ja kulutus saattaa olla käytännön ajossa isompi. Positiivista, että hinnasto ylipäänsä päivittyy ajoissa, mutta kyllä tuo "turbo" kuullostaa erikoselta 530i:n yhteydessä
Typeriä mallinimiä on toki ollut monilla valmistajilla iät ja ajat, mutta kyllä tuo TwinPower Turbo Sport on aika vahvoilla mitalisijoille. Kohta saadaan varmaan Individualkin lätkäistyä siihen perään. Ihan oikeasti, kuka valopää on tuon litanian vääntänyt? Mielikuva on jostain Action Man-figuurin, lasten leluauton ja tämän videon välimaastosta:
520i TwinPower Turbo Sport Individual ei ainakaan heikennä stereotypiaa mulkusta BMW kuskista. Autossa on pirusti "poweria" ja turbo, niin voi valoista kiilata ja on vielä pirun sporttinenkin. Individuaalisuus taas antaa luvan unohtaa loputkin hyvät tavat, kun sitä ollaan niin poskettoman yksilöllisiä.
No ei se onneksi auton mallinimi sentään ole. Kyllä se pelkkä 520i riittää. TwinPowerTurbo kertoo markkinointiosaston kielellä lähinnä moottorin "edistyksellisestä" tekniikasta ja Sport automaattilaatikon versiosta (tai lisukkeista). Tuota litaniaa et saa Bemarin takalistoon, ellet itse askartele tai teetä jossain.
Eipä tuo tekniikastakaan kerro yhtikäs mitään. 530i:ssä tuo litania on paitsi typerän kuuloinen myös erittäin harhaanjohtava. Moni voisi luulla, että jos automallin nimessä on "Turbo", niin sieltä tosiaan löytyisi se pakokaasuahdin.
Muissakaan malleissa tuo ei kerro oikeastaan yhtikäs mitään "Turbo" tekstiä lukuunottamatta. Nuo kaikki ahdetut kun eivät ole Twinscroll-ahtimella, vaikka mallinimestä niin voisi luulla.
Juu, ei varmaan lue auton perässä tuota litaniaa. Itse silti ihmettelen, miksei 530i voisi olla vain 530i, vaan pitää keksiä tuollaisia keinotekoisia ja kovin lapsellisia markkinointinimiä. Itselleni tuosta litaniasta tulee mieleen ennemmin lapsen leikkikalu kuin oikea auto.
T
520i TwinPower Turbo Sport Individual ei ainakaan heikennä stereotypiaa mulkusta BMW kuskista. Autossa on pirusti "poweria" ja turbo, niin voi valoista kiilata ja on vielä pirun sporttinenkin. Individuaalisuus taas antaa luvan unohtaa loputkin hyvät tavat, kun sitä ollaan niin poskettoman yksilöllisiä.
Luulisi ettei keskimääräisellä n. 50-vuotialla uudehkon 520 D:n käyttäjällä (suurin osa työsuhdeautoja) ole suurempia kaahaushaluja. 0-100 Ei ole heille niitä tärkeimpiä arvoja.
Taloussanomissa oli muuten artikkeli missä merkkikerhon edustajat määrittelivät ajopelinsä. Merkille pantavaa oli, etteivät Audin ja Mersun edustaja malttaneet jutussa pysyä pelkästään omassa merkissään. He peilasivat valintaansa lähinnä muiden merkkien kautta. Muutenkin Mersu naisen teksti oli kokonaisuudessaan jäätävää luettavaa.
T
520i TwinPower Turbo Sport Individual ei ainakaan heikennä stereotypiaa mulkusta BMW kuskista. Autossa on pirusti "poweria" ja turbo, niin voi valoista kiilata ja on vielä pirun sporttinenkin. Individuaalisuus taas antaa luvan unohtaa loputkin hyvät tavat, kun sitä ollaan niin poskettoman yksilöllisiä.
Luulisi ettei keskimääräisellä n. 50-vuotialla uudehkon 520 D:n käyttäjällä (suurin osa työsuhdeautoja) ole suurempia kaahaushaluja. 0-100 Ei ole heille niitä tärkeimpiä arvoja.
Taloussanomissa oli muuten artikkeli missä merkkikerhon edustajat määrittelivät ajopelinsä. Merkille pantavaa oli, etteivät Audin ja Mersun edustaja malttaneet jutussa pysyä pelkästään omassa merkissään. He peilasivat valintaansa lähinnä muiden merkkien kautta. Muutenkin Mersu naisen teksti oli kokonaisuudessaan jäätävää luettavaa.
T
520i TwinPower Turbo Sport Individual ei ainakaan heikennä stereotypiaa mulkusta BMW kuskista. Autossa on pirusti "poweria" ja turbo, niin voi valoista kiilata ja on vielä pirun sporttinenkin. Individuaalisuus taas antaa luvan unohtaa loputkin hyvät tavat, kun sitä ollaan niin poskettoman yksilöllisiä.
Luulisi ettei keskimääräisellä n. 50-vuotialla uudehkon 520 D:n käyttäjällä (suurin osa työsuhdeautoja) ole suurempia kaahaushaluja. 0-100 Ei ole heille niitä tärkeimpiä arvoja.
Taloussanomissa oli muuten artikkeli missä merkkikerhon edustajat määrittelivät ajopelinsä. Merkille pantavaa oli, etteivät Audin ja Mersun edustaja malttaneet jutussa pysyä pelkästään omassa merkissään. He peilasivat valintaansa lähinnä muiden merkkien kautta. Muutenkin Mersu naisen teksti oli kokonaisuudessaan jäätävää luettavaa.
Siinäpä se pointti onkin. Bemarin ostajista reipas valtaosa on aivan tavallisia autoilevia ihmisiä, joilla ei ole mitään halua liikennekisailuun. Siksi ihmettelenkin noiden mallien naurettavia nimiä.
Audi-klubista en tiedä, mutta mersukerholla on erittäin kyseenalainen maine erinäisten sekoilujen takia. En ihmettele yhtään tuon rouvan naurettavaa lausuntoa, kun on siitä menosta kuullut. Googlaamalla löytynee lisää.
Oli miten oli, mutta "uudesta" M1:stä on tehty vasta konseptiversio.
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://pdfeeloans.com/wp-content/uploads/2010/10/New-Concept-BMW-M1-Series.jpg&imgrefurl=http://pdfeeloans.com/new-concept-bmw-m1-series/&usg=__q4yDkmw-ZBGUJnN6llzhrfNKKvY=&h=544&w=901&sz=251&hl=fi&start=0&sig2=2tmyYE3B29ZU8DzNG1c7lQ&zoom=1&tbnid=4KDR42vUpov9HM:&tbnh=137&tbnw=227&ei=XtW1TfWFAc30sgahqsX1Cw&prev=/search%3Fq%3Dbmw%2Bm1%26hl%3Dfi%26sa%3DX%26biw%3D1218%26bih%3D635%26tbm%3Disch%26prmd%3Divns&itbs=1&iact=hc&vpx=886&vpy=98&dur=1717&hovh=174&hovw=289&tx=131&ty=113&page=1&ndsp=12&ved=1t:429,r:3,s:0
Style66:
Yksi huomio testistä. Tämä on suora lainaus:
This is quite a lightweight car, weighing only 1,495kg,
Olenko minä ainoa, jonka mielestä 1500 kg ei ole 1-sarjan M-coupen kaltaiselle manuaalivaihteiselle autolle mikään sellainen lukema, että kannattaisi henkseleitä paukutella. Melkeinpä päin vastoin.
Oikeista urheiluautoista esimerkiksi 911 Carrera S on tuota kevyempi. Porschessakin on takapenkit. Samoin Z06:den laita, vaikkei siinä toki istuimia takana olekaan.
Painaviahan nämä nykyautot ovat, kiitos kaiken maailman turvavarusteiden. Eikä tuo 1-sarjan M-coupé mikään varsinainen urheiluauto olekaan. Melko tarkkaan saman koko-, teho- ja hintaluokan Audi RS3 painaa kuitenkin 150 kg enemmän, vaikka on toki varustettu nelivedolla.
FARwd:
Tankki se Audikin on.
Mielestäni 1500 kg pienen auton kutsuminen kevyeksi nyt ei vaan pidä paikkaansa.
Monelle 1-sarjan M:n ostajalle joku "oikeampi" urheiluauto on varmasti vaihtoehto. Esimerkiksi nyt vaikkapa 370Z. Sekin painaa vähemmän.
simppa:
Ei niin.
simppa:
Missä muka:
http://www.tuulilasi.fi/autot/nissan/370z/coupe-37-l-6mt
http://www.tuulilasi.fi/autot/nissan/370z/roadster-pack-37-l-7at-19-alloys-connect-premium-asp-bordeaux-leather
Eli 370Z paino vaihtelee mallista riippuen 1571-1630 kg.
http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201106373
Odotettu uutuus nuo taloudelliset nelisylinteriset bensakoneet (520i ja 528i). Tosin kauhistus nuo ovat muutamille "autoentusiasteille", downsizing jyrää vastustamattomasti.
Ainakin itselleni auto muuttuu astetta mielenkiintoisemmaksi jos 520i:n hinta on jotenkin tolkullinen.
AkiK:
BMW 520i TwinPower Turbo 49 767,26 euroa
Hinnat
BMW 520d EfficientDynamics 49 885,02 euroa BMW 525d TwinPower Turbo 57 413,70 euroa BMW 520i TwinPower Turbo 49 767,26 euroa BMW 528i TwinPower Turbo 58 455,26 euroa
Business-varustelu maksaa vajaan tonnin lisää.
Nyt taitaa olla pientä huhua että olisi tulossa 550dx, tällä tarkotettaisiin siis 3litran tri-turbo pataa josta irtoaisi ~400 hepoa. En edes uskalla arvata minkälaiset väännöt tuossa liikkuu.
http://www.worldcarfans.com/111080835541/bmws-tri-turbo-diesel-may-also-make-for-a-550dx
sekä aihetta sivuten: http://www.worldcarfans.com/111080835549/a-tri-turbo-32-liter-for-the-next-m3
FARwd:
Aika suolainen on hinta edelleen, kun ajattelee automaattivaihteista touring-mallia...etenkin tuo 528i:n hintalisä 520i:hin nähden on aivan tolkuton.
Diesel jää perusmalleissa edelleen selvästi kannattavammaksi nyt kun senkin kulutus on pudonnut, mutta onpahan sentään järkevä bensavaihtoehto olemassa niille jotka sellaisen haluavat.
AkiK:
142,43 / hv. No eiköhän siihenkin löydy kohta halvempi softapäivitys tuning-pajoilta.
AkiK:
On siellä uutena mallina myös 530I missä on vapaasti hengittävä suora kuutonen. Niille markkina-alueille missä pieniä nelisylinterisiä moottoreita vierastetaan.
Sinänsä hauskaa ettei maahantuoja ole päivittänyt uusia tietoja muuten kuin 530 XD:n osalta. Ehkä syy on siinä että 530 XD on toiseksi eniten myyty malliversio Suomessa.
520D/520I ovat olleet ne versiot, joiden hinta on painettu bisnes paketteineen keskitason johtoportaan ulottuville. Siksi hinnanero voi tuntua suurelta muihin malleihin verrattuna.
Jos joku on kiinnostunut lukemaan näistä uusista moottori ym. muutoksista:
https://www.press.bmwgroup.com/pressclub/p/pcgl/download.html?textId=138100&textAttachmentId=167091
Tämä tri-turbo on varsin mielenkiintoinen idea. On uumoiltu että kolmas turbo olisi toiminnaltaan sähköavusteinen. Sen tarkoituksena olisi parantaa moottorin reagointi kykyä tyhjäkäynnin tuntumassa.
juster:
Myös 530i 272 hevosvoimaisena on aika tehokas ilman turboa. Olisi mielenkiintoista verrata automaattina malleihin 535 ja 528.
juster:
En tiedä tuntumasta, mutta kummallinen tuo hinnoittelu minusta on. Tosin se on aika samanlainen kaikilla kolmella saksalaisella. Sen vaikutuksetkin kyllä näkyvät, Suomessa näiden mallien myynti perustuu lähes yksinomaan näihin business-versioihin. Kovin kummoinen tuo business-varustelu ei kyllä missään noista merkeistä tämän hintaluokan autoon minusta edelleenkään ole.
koivuniemen herra:
Missähän tuo malli sitten on myynnissä? Tuskin Euroopassa kuitenkaan.
Ja miksi ne sanoo että tehoa on nostettu, olihan se tuo sama jo E60 LCI:ssä (N53-moottori).
530 I löytyy esim. tänään ilmestyneestä Suomen hinnastosta. Tosin BMW Suomella hinnastosta vastaava on päättänyt lisätä mallinimeen TwinPower Turbo nimen. Ilmeisesti tehon lisäyksellä verrataan mallia vanhaan 528I:hin.
Tämä moottori on luultavasti välikauden malli. Sen kulutus on samaa tasoa kuin 4 vuotta sitten esitellyn E60 530I:n. vaikka nykyisessä F10.ssä on kulutusta laskemassa mm. Start/Stop systeemi ja 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Moottoria ei ole lainkaan kehitetty 4 vuoden takaisesta, pikemmin päinvastoin.
AkiK:
Saksassa 520D:n ja 525D:n hinnanero on 4700 euron luokkaa. Siihen pitää vielä lisätä meidän autovero + saksaa korkeamman arvonlisäveron erotus. Suomessa on hinnassa n. pari tonnia ylimääräistä 525D:n osalta.
Mersun E-sarjan Premium Business tarjoaa mukavasti varusteita ja lisäksi muutaman lisävarusteen saa halvemmalla Esim. AMG-paketti 1150 euroa ja navigaattori 500 euroa, + hintoihin lisättävä autovero.
juster:
Ahaa, niinpäs näkyykin. Ja huh mitä sähläystä maahantuojalta. Hintaero 528i -> 530i ei ole mitenkään järisyttävä, mutta paraneeko suorituskyky ollenkaan kun huipputehon kasvusta huolimatta taitaa vääntökäyrä olla huonompi.
Hienosti on bemarilla kulutukset hallussa. Nuo ovat aivan haamulukuja.
Pakko sanoa, että silmään osuu nuo mallimerkinnät. TwinPower Turbo Sport? Jotenkin ihanan lapsekkaan oloinen.
E60 mallin sporttisuus on näköjään siirtynyt uuden korin myötä ajettavuudesta mallinimiin. Harvassa autossa on Power, Sport ja Turbo samassa mallinimessä.
235+255:
Tuskin paranee, ja kulutus saattaa olla käytännön ajossa isompi. Positiivista, että hinnasto ylipäänsä päivittyy ajoissa, mutta kyllä tuo "turbo" kuullostaa erikoselta 530i:n yhteydessä
Typeriä mallinimiä on toki ollut monilla valmistajilla iät ja ajat, mutta kyllä tuo TwinPower Turbo Sport on aika vahvoilla mitalisijoille. Kohta saadaan varmaan Individualkin lätkäistyä siihen perään. Ihan oikeasti, kuka valopää on tuon litanian vääntänyt? Mielikuva on jostain Action Man-figuurin, lasten leluauton ja tämän videon välimaastosta:
https://www.youtube.com/watch?v=VrjK-92Qa5E&feature=related
520i TwinPower Turbo Sport Individual ei ainakaan heikennä stereotypiaa mulkusta BMW kuskista. Autossa on pirusti "poweria" ja turbo, niin voi valoista kiilata ja on vielä pirun sporttinenkin. Individuaalisuus taas antaa luvan unohtaa loputkin hyvät tavat, kun sitä ollaan niin poskettoman yksilöllisiä.
No ei se onneksi auton mallinimi sentään ole. Kyllä se pelkkä 520i riittää. TwinPowerTurbo kertoo markkinointiosaston kielellä lähinnä moottorin "edistyksellisestä" tekniikasta ja Sport automaattilaatikon versiosta (tai lisukkeista). Tuota litaniaa et saa Bemarin takalistoon, ellet itse askartele tai teetä jossain.
Eipä tuo tekniikastakaan kerro yhtikäs mitään. 530i:ssä tuo litania on paitsi typerän kuuloinen myös erittäin harhaanjohtava. Moni voisi luulla, että jos automallin nimessä on "Turbo", niin sieltä tosiaan löytyisi se pakokaasuahdin.
Muissakaan malleissa tuo ei kerro oikeastaan yhtikäs mitään "Turbo" tekstiä lukuunottamatta. Nuo kaikki ahdetut kun eivät ole Twinscroll-ahtimella, vaikka mallinimestä niin voisi luulla.
Juu, ei varmaan lue auton perässä tuota litaniaa. Itse silti ihmettelen, miksei 530i voisi olla vain 530i, vaan pitää keksiä tuollaisia keinotekoisia ja kovin lapsellisia markkinointinimiä. Itselleni tuosta litaniasta tulee mieleen ennemmin lapsen leikkikalu kuin oikea auto.
530i:n perässä se onkin tod.näk. pelkkä copy-paste -moka hinnastossa. Että ei kannata kauhean vakavasti ottaa.
Enpä minä vakavasti ota. Lähinnä huvittaa. Kuten sanoin, samaan malliin on saatu ängettyä Turbo, Power ja Sport.
Kuten sanoin, ei tuo ahdetuissakaan kerro mitään. Ainoa merkityksellinen sana on se turbo. Joku olisi senkin voinut tiivistää kirjaimeen T.
Vaan pääasia, eli ominaisuudet noissa koneissa näyttäisi olevan erittäin hyvin kunnossa. Kyllä on pienet päästöt.
simppa:
Luulisi ettei keskimääräisellä n. 50-vuotialla uudehkon 520 D:n käyttäjällä (suurin osa työsuhdeautoja) ole suurempia kaahaushaluja. 0-100 Ei ole heille niitä tärkeimpiä arvoja.
Taloussanomissa oli muuten artikkeli missä merkkikerhon edustajat määrittelivät ajopelinsä. Merkille pantavaa oli, etteivät Audin ja Mersun edustaja malttaneet jutussa pysyä pelkästään omassa merkissään. He peilasivat valintaansa lähinnä muiden merkkien kautta. Muutenkin Mersu naisen teksti oli kokonaisuudessaan jäätävää luettavaa.
http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2011/08/06/audi--bmw--ja-volvo-miehet-vastaan-mercedes-nainen/201110774/12
juster:
Toki kun luin tuon linkin, tuli vähän myös Simppa mieleen. Mutta hienoa että jokainen voi täällä kertoa myös tunteistaan
juster:
Siinäpä se pointti onkin. Bemarin ostajista reipas valtaosa on aivan tavallisia autoilevia ihmisiä, joilla ei ole mitään halua liikennekisailuun. Siksi ihmettelenkin noiden mallien naurettavia nimiä.
Audi-klubista en tiedä, mutta mersukerholla on erittäin kyseenalainen maine erinäisten sekoilujen takia. En ihmettele yhtään tuon rouvan naurettavaa lausuntoa, kun on siitä menosta kuullut. Googlaamalla löytynee lisää.