Teiden luokittelu

3 kommenttia

Euro RAP-niminen organisaatio on aloittanut tärkeimpien teiden luokittelun tähdillä samaan tapaan kuin Euro NCAP tekee autoille kolarikokeiden perusteella. Tietääkseni Suomessa ei vielä Eurooppa-teitä ole rankattu, mutta Etelä-Ruotsissa on.

Perusteina luokittelussa käytetään mm. sitä, onko ajoradat erotettu toisistaan, keskikaidetta, risteysten lukumääriä ym. turvallisuuteen vaikuttavia seikkoja. Edes Ruotsissa ei jaettu kaikille osuuksille hyviä arvosanoja. Ehkä tällainen kansainvälistä huomiota saava arviointi saisi kiltit kansanedustajamme hätääntymään ja myöntämään lisärahoitusta pääväylien uudistamiseen. Erittäin kannatettavaa toimintaa. Perinteisesti yrityksiltä vaaditaan jatkuvaa kehitystä ympäristöasioissa, turvallisuudessa jne, mutta julkinen sektori tekee hieman karrikoidusti todettuna mitä haluaa laista tai tarpeista välittämättä.

Mahtaisi olla arviointiryhmällä hämmästelemistä perusparantamattomilla E-18-osuuksilla varsinkin, kun huomioidaan olosuhteet, jossa teillä puolet vuodesta ajetaan.

  
  • laadusta on tässä

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,569833,00.html

    Pääteilläkin on lukuisia hengenvaarallisia puutteita. Tässäkin asiassa tulee vaati kuluttajasuojaa. Normaalisti yhteiskunnassa hengenvaarallisen tuotteen tietoisesta tarjoamisesta joutuu syytteeseen.
    Suomessahan tieverkon rappio on tietoisesti "unohdettu" ideologisesta liikenneturvallisuustyöstä, joka keskittyy vain nopeusrajoituksiin ja suurituloisten sakottamiseen.
    Nytkin on nelostiellä rekat viime päivinä liukastelleet niin Konginkankaalla kuin Rovaniemelläkin. Tällä kertaa ei osunut bussiin, hyvää tuuria siis. Mutta uusi mälli tulee todennäköisyydellä P = 1.0.
    Ja taas pääsee VTT:n villapaita tutkija mittaamaan ja simuloimaan että mites se 2000-luvun rekka silleen 1960-luvun tiellä liukastelee. Ja ei kun taas ehdotetaan nopeusrajoitusten ja rangaistusten kiristämistä.
    Jokaisen joka on ajanut maan päästä päähän talvikelillä pitäisi ymmärtää kuinka katastrofaaliseen kuntoon päätieverkko on tahallaan päästetty. Tosin eipä taida olla tutkijat ja poliitikot ajamassa.
    Viimeisellä 1200 km ajollani näkyi yksi poliisin tutka, se oli Vaajakoskella paikassa jossa oli leveä tie, pyörätiet, katuvalot ja 50 km/h. Ihanteellinen sakkorysäpaikka.
    Tieverkko reittaus toivottavasti saattaa edesvastuuseen tutkija pelletkin ja ohjaa keskustelun olennaisiin asioihin nopeuden kyttäämisestä ja "telematiikasta".

      
  • Lainaus:
    19.12.2004 klo 14:44 Nunchaku kirjoitti
    Jokaisen joka on ajanut maan päästä päähän talvikelillä pitäisi ymmärtää kuinka katastrofaaliseen kuntoon päätieverkko on tahallaan päästetty. Tosin eipä taida olla tutkijat ja poliitikot ajamassa.

    Yhtenä ehtona liikennetutkijaksi tulisi olemaan ensimmäisenä ajo Nuorgamiin ja takaisin. Tekisi hemmetin hyvää nähdä ratin takaa miten tie- ja keliolosuhteet vaihtelevat, missä liikutaan, miten ja milloin. Tämä saattaisi muuttaa villapaitatutkijan asennetta asioihin huomattavasti. Hukkaan reissu ei taatusti menisi, villapaidalle löytyisi ensinnäkin käyttöä, ja mietittävää ja harkittavaa tulisi takuuvarmasti.

      
  • Mikään ei tässä maassa paremmaksi muutu niin kauan kuin Helsinkikeskeinen päätäntä niin liikenne, tiestö ym. asioissa pysyy vallalla. Päättäjien on vähän vaikea etelästä käsin nähdä koko maata kokonaisuutena...Äiti-Suomi kun on aika pitkä ja liikkumaan pitäisi päästä tasaisesti joka puolella.

    Soininvaarakin saarnaa että ihmisten pitäisi valita asumispaikkansa julkisen liikenteen varrelta ja jättää yksityisautot talliin...hemmetti enpä ole sitä metroakaan vielä täällä Lahden pohjoispuolella nähnyt.
    Nelostitietäkin katsottaisiin ja kehitettäisiin paremmin jos päättäjät istuisivat esimerkiksi Jyväskylän korkeudella.

    Oikeastaan aika järjetöntä että näin pitkän maan pääkallonpaikka on etelärannikolla...mutta minkäs teet. Sieltä käsin kirjoituspöytien takaa ne herrat meidän vaelluksesta päättää :open_mouth:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit