Mitä onkaan tämä harmaa kura

266 kommenttia
1356789
  • Putput, kenelle oikein räyhäät? Omat nastapalloni ovat vielä tallissa enkä ole huomannut tämän otsikon alta, että joku täällä olevista olisi vaihtanut nastarenkaat alle. Muutamat ovat ilmoittaneet, että ovat vaihtaneet kitkarenkaat.



    Toisaalta mitä väliä parilla viikolla, kun seuraavien kuukausien aikana joka tapauksessa ajetaan paljalla asfaltilla?



    Ainakin täälläpäin on ilmankosteus ollut viimeiset puolitoista kuukautta sitä tasoa, että ei ole pahemmin tiet pölisseet. Enkä muista pölyongelmia olleen aikaisempinakaan syksyinä, mutta lähes joka kevät se on ongelma ja syynä on pääosin hiekoitus ja tästä on todisteena se, että viime talvi oli sellainen, että hiekoitusta ei tarvinnut eikä siten ollut vastaavan suuruista pölyongelmaakaan, mitä aikaisempina vuosina.

      
  • Ei luulis hirvittävästi älyä vaativan tajuta se, että tämä jokapuolelle kulkeutuva pöly ja tiemönjä on nastarenkaiden tuotosta... Pitää vain olla itselleen rehellinen ja myöntää tosiasiat.



    Käsittämätöntä miksi tuollainen sallitaan. Lukemattomat ja lukemattomat neliökilometrit peittyvät harmaaseen pöllyävään peitteeseen joka vuosi pelkästään liikenneturvallisuuden keppihevosen verukkeella. Ei tarvitse kuin mainita sana liikenneturvallisuus, niin kaikki muu on toissijaista ja miten älytön päätös tahansa menee läpi.

      
  • Opelixi:

    ..enkä ole huomannut tämän otsikon alta, että joku täällä olevista olisi vaihtanut nastarenkaat alle. Muutamat ovat ilmoittaneet, että ovat vaihtaneet kitkarenkaat.




    Tuolla oikeassa maailmassa (IRL) on suuri osa jo vaihtanut nastat alle. Forecan 10-päivän ennusteen mukaan tulossa on pakkasöitä, muttei sadetta (joka voisi jäätyä tienpintaan ) tai lunta.



    Itse ostin uudet kitkat joten laitatin ne alle etuajassa, muutoin ajaisin kesärenkailla. Kokemukset kitkoista ovat positiiviset. Mikäli ei tietäisi että niissä on rengastestien mukaan pidempi jarrutusmatka kuin kesärenkailla niin niillä ajaisi mielellään kesälläkin. Todella hiljaiset, eivätkä ole löysät ajotuntumaltaan. Arvosana 7,6 TM-testissä tosin arvellutti, kouluarvosana 7½ viittaa siihen ettei oikein hallitse koeainetta.



    Jopa soratiellä kuulee että naapurilla on nastarenkaat.

      
  • Opelixi:

    Toisaalta mitä väliä parilla viikolla, kun seuraavien kuukausien aikana joka tapauksessa ajetaan paljalla asfaltilla?


    Pakollinen talivrengaskausi = 3kk. Riittävä talvirengaskausi = 4.5kk. Tyypillinen nastarengaskausi = 6kk.



    Tuleehan tuossa haittakaudelle pituutta aikalailla lisää juuri olosuhteissa, joissa talvirenkaista on vähiten hyötyä.

      
  • Pointtini olikin se, että voisitte mennä räyhäämään niille, jotka niillä nastoilla ovat ajaneet ne viimeiset pari viikkoa/kuukauden.

      
  • Kitkakalle:



    Vaikea uskoa tuota, koska Japanissa on päädytty täysin päinvastaisiin tuloksiin. Asiaa ei ole tutkittu pelkästään teoriassa, vaan todelliset pölylaskeumat on mitattu nastakiellon edetessä.




    Ei minusta mitenkään vaikeaa jos sinun juttujasi ja kuviasi on uskominen. Niissä ei Japanissa näy ainakaan pienemmillä teillä hiekkaa eikä suolaa, joka taas ei ole lainkaan verrannollinen tilanne Suomeen. Lukisit sen linkittämäni tutkimuksen niin ymmärtäisit mitä tuo irtoaines Suomen teillä on. Nastoilla on siitä 2-5% osuus, eikä tuo tutkimus perustunut mihinkään teoriaan vaan konkreettiseen mittaukseen tiellä olevasta irtoaineksesta ja tietoon siitä paljonko teille kylvetään hiekkaa ja suolaa. Ei ne tonnit mihinkään katoa, ne ovat pieneltä osin pölynä ilmassa ja suurelta osin kurana tiellä ja tienpientareilla.



    Pölylaskeuma taas on aivan eri asia ja sekin riippuu täysin siitä mistä mitataan ja mitä mitataan ja millaiset menetelmät teiden hoidossa on. Aika luonnollista on, että ilman hiekoitushiekkaa ja nastoja ei synny myöskään paljon pölyä. Suola yksistään tuskin sekään pölyää, päinvastoin sitä käytetään myös kesäisin pölyn sitomiseen ja siitä johtuen tiet eivät talvella pölyä merkittävästi. Kuran muodostuksessa se taas on olennainen tekijä ja aiheuttaa teiden kulumista koska sen avulla pidetään ne sulina koko talven.



    Pölyn määrä ei myöskään kerro mitään aineksen haitallisuuudesta.

      
  • Putput:


    Talven onnettomuustilastot ovat selvästi kesää paremmat,




    Aivan. Aiemmin toisinpäin ollutta suhdetta on saatu muutettua olennaisesti kolmella keinolla: talvirenkailla, talvirajoituksilla ja tehostetulla liukkauden torjunnalla.



    Kaikki nuo liittyvät samaan asiaan: sääolosuhteiden vaikutuksia onnettomuuksiin pyritään kompensoimaan ja hallitsemaan kitkaa parantamalla ja ajonopeuksia alentamalla.



    Mutta hyvä kun otit tämän asian esille. Sinun todistuksesi todistaa juuri sen puolesta, että Suomessa ei ole oltu ihan väärillä jäljillä talven ajoturvallisuuden suhteen. Päinvastoin, täällä ollaan oltu edelläkävijöitä. Suhdeluvut eivät ole näin päin kovin monessa paikassa maailmassa ja suomalainen talviliikenne on huipputurvallista vertasi sitä melkein minkä tahansa maan liikenteeseen kesäoloissakin. Silti meillä liikenne talvella todistettavasti myös sujuu, toisin kuin monissa niissä paikoissa joita täällä käytetään esimerkkeinä.



    Toiset valittaa pienestä kurasta. Sinäkin olet kuitenkin kanssani samaa mieltä siitä, että sujuva ja turvallinen talviliikenne on isompi asia kuin muutama ylimääräinen autonpesu ja teiden kulumisesta aiheutuva muutaman kymmenen euron lisäkustannus jokaista autoilijaa kohti.

      
  • AkiK:

    Putput:

    Talven onnettomuustilastot ovat selvästi kesää paremmat,


    Aivan. Aiemmin toisinpäin ollutta suhdetta on saatu muutettua olennaisesti kolmella keinolla: talvirenkailla, talvirajoituksilla ja tehostetulla liukkauden torjunnalla.

    Kaikki nuo liittyvät samaan asiaan: sääolosuhteiden vaikutuksia onnettomuuksiin pyritään kompensoimaan ja hallitsemaan kitkaa parantamalla ja ajonopeuksia alentamalla.




    Talven parempien tilastojen taustalla on monta muutakin seikkaa. Kesätilastoja rumentavat rattijuopot, motoristit ja suurempi liikennesuorite.

      
  • Opelixi:


    Talven parempien tilastojen taustalla on monta muutakin seikkaa. Kesätilastoja rumentavat rattijuopot, motoristit ja suurempi liikennesuorite.




    Kyllä, mutta talven liikenne on nykyisin hyvin turvallista myös suhteutettuna liikennemääriin. Se kertoo yksiselitteisesti valitun talviliikennestrategian toimivuudesta turvallisuuden suhteen.

      
  • AkiK:

    Opelixi:

    Talven parempien tilastojen taustalla on monta muutakin seikkaa. Kesätilastoja rumentavat rattijuopot, motoristit ja suurempi liikennesuorite.


    Kyllä, mutta talven liikenne on nykyisin hyvin turvallista myös suhteutettuna liikennemääriin. Se kertoo yksiselitteisesti valitun talviliikennestrategian toimivuudesta turvallisuuden suhteen.


    Se kertoo enemmän siitä että jopa hullut tajuaa hidastaa vauhtiaan silloin kun on liukasta.



      
  • ritsa:

    Se kertoo enemmän siitä että jopa hullut tajuaa hidastaa vauhtiaan silloin kun on liukasta.




    Ei se kyllä siitä kerro. Jos noin tapahtuisi, se näkyisi liikenteen keskinopeusmittauksissa suurina vaihteluina kelien mukaan. Ei vaan näy.

      
  • AkiK:

    ritsa:
    Se kertoo enemmän siitä että jopa hullut tajuaa hidastaa vauhtiaan silloin kun on liukasta.



    Ei se kyllä siitä kerro. Jos noin tapahtuisi, se näkyisi liikenteen keskinopeusmittauksissa suurina vaihteluina kelien mukaan. Ei vaan näy.




    Ei, vaan ne muutamat poikkeavat kaaharit eivät uskalla kaahata ja se ei näy keskinopeuksissa koska niitä on niin vähän.

      
  • ritsa:


    Ei, vaan ne muutamat poikkeavat kaaharit eivät uskalla kaahata ja se ei näy keskinopeuksissa koska niitä on niin vähän.




    Kesäisin näitä järjettömyyksiä on paljon enemmän, mutta itse veikkaan syyksi siihen, että kesällä on valoisat ja lämpimät yöt, siis terassikelit ja lomakausi.

      
  • ritsa:

    Se kertoo enemmän siitä että jopa hullut tajuaa hidastaa vauhtiaan silloin kun on liukasta.


    Aika paljon kyllä näkee sitä, että rajoitinnopeudesta ja aikataulusta pidetään kiinni, oli keli mikä hyvänsä.



    Ja aina löytyy myös se AudiQuatrokuski, jonka pitää näyttää miten moottoritiellä ajetaan sataa viittäkymppiä lumisella kelillä.

      
  • AkiK:

    Lukisit sen linkittämäni tutkimuksen niin ymmärtäisit mitä tuo irtoaines Suomen teillä on.




    No, laittaisit sen linkin.



    AkiK:

    Suola yksistään tuskin sekään pölyää, päinvastoin sitä käytetään myös kesäisin pölyn sitomiseen ja siitä johtuen tiet eivät talvella pölyä merkittävästi. Kuran muodostuksessa se taas on olennainen tekijä ja aiheuttaa teiden kulumista koska sen avulla pidetään ne sulina koko talven.




    Kuran muodostuksessa suola ei ole oleellinen tekijä. Jotta se muodostaisi kuraa, pitää tien pinnan olla pölyä/likaa. Suomessa on, koska nastat jauhavat asfalttia. Maissa, joissa nastat on kielletty pölyä on hyvin vähän. Suola ei muodosta kuraa, vaan märkää vetistä velliä. Auto tulee lähinnä valkoiseksi, ei mustaksi kuten Suomessa.



    Se, että autot alkavat loka-marraskuussa Suomessa kuraantumaan tummiksi johtuu nastoista.

      
  • ritsa:


    Ei, vaan ne muutamat poikkeavat kaaharit eivät uskalla kaahata ja se ei näy keskinopeuksissa koska niitä on niin vähän.




    Poistetaan ne huimimmat kaaharit, rattijuopot ym tilastoista sekä kesältä että talvelta. Jäljelle jää 100-150 kuolemantapausta vuosittain. Niistä edelleen suuri osa tapahtuu kesällä ja nimenomaan selvästi näkyy että talviliikenne on muuttunut olennaisesti turvallisemmaksi jos vertaa historiaan.



      
  • Kitkakalle:


    No, laittaisit sen linkin.




    Olen linkittänyt sen näille kitkarengasfoorumeille jo useana vuotena ja sinäkin olet sen useasti nähnyt jos olet halunnut nähdä.



    Kuran muodostuksessa suola ei ole oleellinen tekijä. Jotta se muodostaisi kuraa, pitää tien pinnan olla pölyä/likaa.






    Tottakai tiellä pitää olla likaa jotta auton saa kuraiseksi. Kummasti ne autot vaan suolanvalkoisiksi ja harmaiksi muuttuvat niissäkin maissa joissa ei nastoja ole.



    Aika ihmeellistä tuon sinun teoriasi kannalta on se, että Suomessa ei autoa saa talvella likaiseksi kuin suolatulla tiellä. Esim. viime talvena jolloin ei kovien pakkasten ansiosta paljon suolattu, autoa ei tarvinnut pestä oikeastaan ollenkaan.





    Maissa, joissa nastat on kielletty pölyä on hyvin vähän.






    Riippuu täysin muusta tienhoidosta, erityisesti hiekoituksesta. Suomessa esimerkiksi Helsingin kaupungissa noin 95% talven aikana teille kertyneestä aineksesta on peräisin hiekoituksesta.




    Se, että autot alkavat loka-marraskuussa Suomessa kuraantumaan tummiksi johtuu nastoista.




    Minun autoni on ainakin nyt sitä pihassa katsoessani hiekanruskea. Sen voisin tulkita johtuvan nastoista. Muu talvinen sotku syntyy jostain muusta lähteestä, koska otsikossakin mainittua harmaata kuraa autosta ei löydy. Tuon hiekkapölyn ja kuran saa irti pienellä pesulla. Suolaa ei tiellä vielä ole paljon ollut.



    Mielenkiintoista on tarkastella asiaa myös vaikkapa Lapin hiihtokeskuksissa, joissa teitä ei turistien viihtyvyyden ja pulkilla ym liikkumisen takia suolata tai hiekoiteta. Liikenne on niiden lähialueilla kuitenkin varsin vilkasta. Ihme kyllä, kuraa ei näy eikä myöskään merkittävästi pölyä.

      
  • AkiK:

    ritsa:

    Ei, vaan ne muutamat poikkeavat kaaharit eivät uskalla kaahata ja se ei näy keskinopeuksissa koska niitä on niin vähän.


    Poistetaan ne huimimmat kaaharit, rattijuopot ym tilastoista sekä kesältä että talvelta. Jäljelle jää 100-150 kuolemantapausta vuosittain. Niistä edelleen suuri osa tapahtuu kesällä ja nimenomaan selvästi näkyy että talviliikenne on muuttunut olennaisesti turvallisemmaksi jos vertaa historiaan.


    Mutta kun ei niitä kaahareita talvella ole erittäin liukkaissa olosuhteissa, peilijäällä on hankala kaahata ja vaikka yrittäisi niin kesän kaltaisia +200 nopeuksia on mahdoton saavuttaa, ojat kutsuu jo paljon aiemmin ja penkat pehmentävät törmäyksistä aiheutuvia henkilövahinkoja.

      
  • Aki ei ole vielä tiedostanut, että kuivalla kelillä, kuten Lapin pakkasissa auto harvemmin kuraantuu.

      
  • AkiK:

    Kummasti ne autot vaan suolanvalkoisiksi ja harmaiksi muuttuvat niissäkin maissa joissa ei nastoja ole.




    Niinhän minä sanoinkin, että tulee valkoiseksi. Tulee ne harmaiksikin, mutta huomattavasti hitaammin kuin Suomessa. Keski-Euroopassa voit ajaa 2000 km ja auto tulee vain suolanvalkeaksi. Sekin huuhtoutuu ensimmäisesssä sateessa pois. Sama Japanissa. Suomessa suojakelillä tai suolatulla tiellä auto tulee 100 km:ssa tumman harmaaksi. Saksassa suolataan tautisesti. Autobahna oikein ui suolassa. Japanissa paljon vähemmän. Suunnilleen saman verran kuin Suomessa.



    Suomessa mulla pysyi auto kesäisin puhtaana, jos en ajanut hiekkatiellä. Pesin sen kerran kuussa eli 2000 km:n välein. Marraskuusta alkaen samoilla asfalttiteillä se on paskanen 100 km:n jälkeen.

      
  • http://www.nasta-tutkimusohjelma.fi/



    Mielenkiintoista tutkimusta tulossa.

      
  • Kiitos chao hyvästä linkistä.



    "olisiko Helsingissä mahdollista parantaa kaupunki-ilman laatua, vähentää autoliikenteen aiheuttamaa melua sekä katujen ylläpitokustannuksia vähentämällä nastarenkaiden käyttöä."



    Itse siirryin vapaaehtoisesti pois nastarenkaista hyötyen siitä samalla itse saamalla (ilmaiseksi ) sisämelultaan hyvin hiljaisen auton.



    Tosin dieselhiukkasia tuprutellaan edelleen kun ei ole hiukkassuodatinta. Aiemmin on vähätelty nastojen aiheuttaman pölyn pientä massaa, mutta haitallisinta on juuri se pieni kevyt hiukkanen joka jää leijailemaan ilmaan. Pikkukivet eivät kauaa ilmassa pysy.

      
  • Helsinki alkaa jo olemaan niin iso kaupunki, että nastojen pöly muodostuu ongelmaksi. Toivottavasti niitä rajoitetaan tai kielletään ennenkuin tilanne menee yhtä pahaksi kuin Sapporossa 80-luvun lopussa.



    image



    Tässä keväinen kuva ennen nastakieltoa. Aika lohduttoman näköinen. Nykyään se täysin toista maata.

      
  • mistä voidaan päätellä että tuo ei ole vain "smogia"?



    pitäisköhän laittaa kuva meksiko citystä ja väitää ilman laadun johtuvan nastarenkaista....



    on tämä kyllä hyvää huumoria lukea näitä juttuja täällä...

      
  • finman:

    mistä voidaan päätellä että tuo ei ole vain "smogia"?




    Tästä:

    http://www.sp.hkd.mlit.go.jp/kasen/10chisui100/ryuikishi/r4_04_3.html



    Näkeehän tuolla tien reunilla ja keskellä kasoittain nastojen rouhimaa asfalttia. 120 t/km2 kuukaudessa.

      
  • Kitkakalle:

    finman:
    mistä voidaan päätellä että tuo ei ole vain "smogia"?


    Tästä:
    http://www.sp.hkd.mlit.go.jp/kasen/10chisui100/ryuikishi/r4_04_3.html

    Näkeehän tuolla tien keskellä kasan nastojen rouhimaa asfalttia. 120 t/km2 kuukaudessa.




    kerro mistä tiedät ettei tuo keskellä oleva tavara ole jotain muuta?

    olet kyllä huumori veikko parhaasta päästä...



    ps. kerrotko vielä millä teillä ajoit suomessa jos aina 100km jälkeen auto likainen marraskuusta alkaen, että osaan varoa sitä tietä....

      
  • finman:

    kerro mistä tiedät ettei tuo keskellä oleva tavara ole jotain muuta?




    Olen jutellut Sapporossa asuneiden japanilaisten kanssa asiasta paljon.



      
  • Kitkakalle:



    Olen jutellut Sapporossa asuneiden japanilaisten kanssa asiasta paljon.


    sielläkö ei aikoinaan hiekoitettu teitä lainkaan?



      
  • finman:

    sielläkö ei aikoinaan hiekoitettu teitä lainkaan?




    Ei hiekoitettu. Se alkoi vasta nastakiellon jälkeen. En ole nähnyt Sapporossa kertaakaan hiekkaa, mutta tilastojen mukaan sitä kyllä käytetään nykyään hieman. Vähemmän kuin Suomessa.



      
  • Kitkakalle:


    Ei hiekoitettu. Se alkoi vasta nastakiellon jälkeen. En ole nähnyt Sapporossa kertaakaan hiekkaa, mutta tilastojen mukaan sitä kyllä käytetään nykyään hieman. Vähemmän kuin Suomessa.




    Hiekoitushiekka ei aiheuta pölyä? Hiekkateiltä ja pihoilta ei kulkeudu renkaiden mukana kiviainesta päällystetyille teille? Dieselit eivät tuota nokea? Renkaista ei irtoa kumea? Viikkoja kestävä kostea kelin aikana ainoastaan nastarenkaat aiheuttavat auton likaantumisen?



    Nastarenkaat aiheuttavat tiehen urat, mutta aivan kaikkea ei niidenkään piikkiin tarvitse laittaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit