Anteeksi nyt vaan mutta älkää viitsikö puhua täyttä p***aa. Suurin osa Suomesta on ollut tänäkin talvena ilman suolausta kylmän sään takia, ja erityisesti rekkojen käyttämät tiet ovat kiillottunutta jäätä (samalla kun vähän rekkojen käyttämillä ovat urat pysyneet kuivana asfalttina). Eikä mitään joukkokuolemia olla havaittu taas tänäkään vuonna.
Moni Suomen kaupunki joka ei ole etelärannikolla on käytännössä katsoen ollut täysin suolaamatta eikä porukalla ole mitään erityisiä ongelmia -itseasiassa näyttäisi olevan SELVÄSTI vähemmän ongelmia.
En ymmärrä mitä hyvää suolakurassa on, se kun ei todellakaan ole kovin pitävää etenkin kun sitä on paljon. Kylmässä pakkautunut lumipinta on pitävämpää kunhan ei ole kiillottunut, ja jos on niin ei suola joko toimi kylmällä tai sitten on ihan yhtä ongelmallista suolaloskaa.
Anteeksi nyt vaan mutta älkää viitsikö puhua täyttä p***aa. Suurin osa Suomesta on ollut tänäkin talvena ilman suolausta kylmän sään takia, ja erityisesti rekkojen käyttämät tiet ovat kiillottunutta jäätä (samalla kun vähän rekkojen käyttämillä ovat urat pysyneet kuivana asfalttina). Eikä mitään joukkokuolemia olla havaittu taas tänäkään vuonna.
Tämän ylivertaisen tietämyksen ja analyysin edessä on syytä hiljentyä.
Anteeksi nyt vaan mutta älkää viitsikö puhua täyttä p***aa. Suurin osa Suomesta on ollut tänäkin talvena ilman suolausta kylmän sään takia, ja erityisesti rekkojen käyttämät tiet ovat kiillottunutta jäätä (samalla kun vähän rekkojen käyttämillä ovat urat pysyneet kuivana asfalttina). Eikä mitään joukkokuolemia olla havaittu taas tänäkään vuonna.
Tämän ylivertaisen tietämyksen ja analyysin edessä on syytä hiljentyä.
No, onko havaittu suuriakin ongelmia niillä suurilla kilometrimäärillä (selvästi suurin osa maanteistä?, plus kaupungit) jossa suolausta EI ole ollut lähes koko talvena lainkaan?
Nytkin pienemmillä teillä pakkautunut lumi on LOISTAVA ajoalusta kun pitoa on uskomattoman paljon, suurempien teiden päivällä paljaat asfalttiurat ovat nyt saaneet jäätä pintään ja ovat todella liukkaat. Suolaus ei näihin auttaisi, ja nyt tälläkin hetkellä käytännössä koko maassa ajetaan ilman suolausta eikä suomalaiset ole kuolemassa sukupuuttoon.
Ota selvää muutenkin millaisia käytännössä ovat suurin osa rekkareiteistä: eipä näy suolausta. Ja kaupungeissa pakkautunut lumi on paljon parempaa kuin mössö, jäätä on joka tapauksessa paikoin aina.
Tämä talvi on osoittanut, että nastarenkaat voitaisiin Suomessa kieltää!
Minusta tämä talvi on osoittanut sen, että puheet talvien loppumisesta voi lopettaa vahvasti ennenaikaisina.
Mihin niitä nastoja tarvitaan? Hyvin tuntuu pärjäävän ilmankin, vaikka tiet todella usein ovatkin kiillottuneet, jostain kumman syystä, vaikka enemmistö nastoilla niitä jyrsii. Tietyissä sääolosuhteissa tiet kiillottuvat itsekseen, tietyissä ne kiillottuvat ajamalla, oli renkaat sitten nastat tai ei, tietyissä olosuhteissa nastat karhentavat tien. Ja ikävä kyllä myös jyrsivät sen urille.
No, onko havaittu suuriakin ongelmia niillä suurilla kilometrimäärillä (selvästi suurin osa maanteistä?, plus kaupungit) jossa suolausta EI ole ollut lähes koko talvena lainkaan?
Tuskinpa on suuria ongelmia, kun autoista 88% on varustettu nastoilla. Ne huolehtivat varsin nopeasti siitä, että jää karhenee jos sitä tiellä on.
Suomen koko liikennejärjestelmä on luotu siten, että aiemmin mainitsemasi joukkokuolemat eivät käytännössä ole mahdollisia vaikka ajettaisiin kesärenkailla. Järjestelmä kun huomioi riskitasot ja säätyy sen mukaan. Tällä tarkoitan ennenkaikkea nopeusrajoituksia. Raskaan liikenteen ja kitkarengasautojen lisääntyminen on jo otettu huomioon talvirajoituksilla ja jos jossain vaiheesssa on lisätarvetta niin en lainkaan epäile etteivätkö rajoitukset tippuisi vielä lisää. Pääteillä rajoitusten rikkominennkin alkaa olla isossa mittakaavassa nykyvalvonnalla vaikeaa. Eli kitkarenkaat autoihin ja 60-kyltit tienvarteen talvikuukausiksi Norjan malliin.
Eli kitkarenkaat autoihin ja 60-kyltit tienvarteen talvikuukausiksi Norjan malliin.
Eiköhän se ole niin, että talvinopeusrajoitukset on pääasiassa nastarenkaiden takia, asvaltiteiden säästämiseksi. Koska nastarengas kuluttaa tietä sitä voimakkaammin, mitä kovemmalla voimalla nasta iskeytyy asvalttiin ja iskeytymisvoima on suoraan riippuvainen renkaan pyörimisnopeudesta.
Toivottavasti nastarenkaat kielletään mahdollisimman pian, kuten todennäköisesti tulee tapahtumaankin! Pöly on todellinen saaste keväällä ja nastat suurin syy hienojakoiseen pölyyn!
vaikka tiet todella usein ovatkin kiillottuneet, jostain kumman syystä, vaikka enemmistö nastoilla niitä jyrsii.
Aika mielenkiintoinen havainto, kumoat juuri nastojen teitä kuluttavan vaikutuksen olemassaolon.
Enhän. Vaan sanon, että tie kiillottuu uudelleen, joissain olosuhteissa ilman ajoakin, joissain olosuhteissa kun ajetaan. Veden ja päällystemateriaalin fysiikat on aika erilaiset, kosteutta ja liukkautta tulee tien pintaan luonnollisesti, mutta kerran jyrsitty päällystemateriaali ei siihen palaa, ennenkuin uudelleen päällystetään.
Tuossa tammikuun aikana oli muutama lämmin päivä, jolloin ei teitä suolattu ja satoi hiukan räntää. Silloin ei auton lasiin lentänyt kura ollut ollenkaan likaista, vaikka esim. kehä III:lla varmaan muutama auto nastarenkain liikkuikin. Likaisenvärinen kura muodostui siis suurimmaksi osaksi suolasta ja muusta liasta kuin nastarenkaista. Kun suolaa ei muutamaan päivään kylvetty niin tuulilasiin tuleva kura oli pääosin puhdasta.
Tuskinpa on suuria ongelmia, kun autoista 88% on varustettu nastoilla. Ne huolehtivat varsin nopeasti siitä, että jää karhenee jos sitä tiellä on.
Suomen koko liikennejärjestelmä on luotu siten, että aiemmin mainitsemasi joukkokuolemat eivät käytännössä ole mahdollisia vaikka ajettaisiin kesärenkailla. Järjestelmä kun huomioi riskitasot ja säätyy sen mukaan. Tällä tarkoitan ennenkaikkea nopeusrajoituksia. Raskaan liikenteen ja kitkarengasautojen lisääntyminen on jo otettu huomioon talvirajoituksilla ja jos jossain vaiheesssa on lisätarvetta niin en lainkaan epäile etteivätkö rajoitukset tippuisi vielä lisää. Pääteillä rajoitusten rikkominennkin alkaa olla isossa mittakaavassa nykyvalvonnalla vaikeaa. Eli kitkarenkaat autoihin ja 60-kyltit tienvarteen talvikuukausiksi Norjan malliin.
Hyvä, eli olet itsekin samaa mieltä ettei suolausta tarvita kun nykytiestöllä ajelee nastattomat ja raskas liikenne ilman mitään ongelmia - ilman suolaa.
Tuossa tammikuun aikana oli muutama lämmin päivä, jolloin ei teitä suolattu ja satoi hiukan räntää. Silloin ei auton lasiin lentänyt kura ollut ollenkaan likaista, vaikka esim. kehä III:lla varmaan muutama auto nastarenkain liikkuikin. Likaisenvärinen kura muodostui siis suurimmaksi osaksi suolasta ja muusta liasta kuin nastarenkaista. Kun suolaa ei muutamaan päivään kylvetty niin tuulilasiin tuleva kura oli pääosin puhdasta.
Märällä kelillä se nastasaasta roiskuu ja tarttuu autoon, kuivalla pölisee pois etkä huomaa sitä. Tilanne on ihan sama sittenkun lämpö menee aidosti plussalle ja tiet sulavat.
Mutta se on huomattu että kun on oikea talvi, niin suolaavat vähemmän vaikka lämpötilan puolesta olisi mahdollista. Vähän tuntuu siltä, että rahastavat vain tienhoidon tilaajaa tekemällä turhia töitä, ellei oikeita ole. Ei tota parin talven takaista älytöntä suolan kylvämistä muuten voi perustella.
Tai sanotaan näin, moni vainaa olisi hengissä ja monilla helpompi hengittää, jos nastarenkaat olisi Suomessakin kielletty.
Monta onnettomuutta olisi varmasti vältetty, jos tiet eivät olisi niin uraisia nastarenkaiden jäljiltä. Urat heittävät hieman huonommissa säädöissä olevaa autoa helposti puoli metriä sivusuunnassa. Liukkaalla kelillä taitamaton saattaa menettää hallinnan jopa kokonaan. Kuinka usein urilla onkaan rooli siinä, kun "auto lähti heittelehtimään"? Päällysteeseen jyrsittyjen urien lisäksi jäähän jyrsityt urat rassaavat, samoin kuin urapaikkaukset.
Eiköhän se ole niin, että talvinopeusrajoitukset on pääasiassa nastarenkaiden takia, asvaltiteiden säästämiseksi. Koska nastarengas kuluttaa tietä sitä voimakkaammin, mitä kovemmalla voimalla nasta iskeytyy asvalttiin ja iskeytymisvoima on suoraan riippuvainen renkaan pyörimisnopeudesta.
Kyllä se pääasia on turvallisuus, toki kulumisellakin on oma osuutensa mutta jos se olisi kriteerinä niin ei motarillakaan enää satasta ajettaisi. Nehän ovat vilkkaimpia teitä joten niissä kuluminenkin on voimakkainta. On absurdi ajatus että niissä ajettaisiin satasta jos talvirajoituksilla pelkkää kulumista pyrittäisiin välttämään.
Hyvä, eli olet itsekin samaa mieltä ettei suolausta tarvita kun nykytiestöllä ajelee nastattomat ja raskas liikenne ilman mitään ongelmia - ilman suolaa.
Monta onnettomuutta olisi varmasti vältetty, jos tiet eivät olisi niin uraisia nastarenkaiden jäljiltä. Urat heittävät hieman huonommissa säädöissä olevaa autoa helposti puoli metriä sivusuunnassa.
Eiköhän tuollaisessa ongelmassa ole kysymys jostain ihan muusta kuin asfalttiin kuluneiden urien vaikutuksesta.
Laki kyllä määrää teiden kunnossapidosta, eivät nastarenkaat sitä normia ole mihinkään muuttaneet. Kalusto kannattaa valita ja ajotapa säätää siten, että pystyy liikkumaan vallitsevissa olosuhteissa turvallisesti.
Hyvä, eli olet itsekin samaa mieltä ettei suolausta tarvita kun nykytiestöllä ajelee nastattomat ja raskas liikenne ilman mitään ongelmia - ilman suolaa.
Monta onnettomuutta olisi varmasti vältetty, jos tiet eivät olisi niin uraisia nastarenkaiden jäljiltä. Urat heittävät hieman huonommissa säädöissä olevaa autoa helposti puoli metriä sivusuunnassa.
Eiköhän tuollaisessa ongelmassa ole kysymys jostain ihan muusta kuin asfalttiin kuluneiden urien vaikutuksesta.
Laki kyllä määrää teiden kunnossapidosta, eivät nastarenkaat sitä normia ole mihinkään muuttaneet. Kalusto kannattaa valita ja ajotapa säätää siten, että pystyy liikkumaan vallitsevissa olosuhteissa turvallisesti.
Niin ei tälle palstalle kirjoittavilla tietenkään ole mitään ongelmia sopeuttaa ajotapaa perunapellon edellyttämään tilanteeseen , mutta entäs niillä muilla ja tilastoilla? Nopeusrajoituksetkin on asetettu, vaikka turvalliset nopeudet pitäisi ilmankin osata valita. Moni valitsee joka tapauksessa halvimman mahdollisen kulkupelin, jolla tyydyttää omat kuljetustarpeensa. Ja sitten niihin vielä nastarenkaat kun tiet ovat niin huonossa kunnossa
Aika jänniä efektejä huomannut tänä talvena, kun ensinnäkin on jäinen tie. Sitten sen pintaa on tiekarhulla tasoitettu, jolloin uriin jää jäätä ja välistä tie puhdistuu paremmin. Sitten niissä uran kohdissa on vielä jäässä urat. Olis pikkasen parempi ajella tasaista tietä, jonka voisi talvellakin kunnolla tasaiseksi jyrätä. Tuollaisesta kun joku laittaa autonsa heittelehtimään, niin entistä enemmän vaan kokee tarvitsevansa nastoja.
Tuo on totta koska suolaus on ensisijaisesti raskasta liikennettä varten koska se ei käytä nastoja talvella!
Anteeksi nyt vaan mutta älkää viitsikö puhua täyttä p***aa. Suurin osa Suomesta on ollut tänäkin talvena ilman suolausta kylmän sään takia, ja erityisesti rekkojen käyttämät tiet ovat kiillottunutta jäätä (samalla kun vähän rekkojen käyttämillä ovat urat pysyneet kuivana asfalttina). Eikä mitään joukkokuolemia olla havaittu taas tänäkään vuonna.
Moni Suomen kaupunki joka ei ole etelärannikolla on käytännössä katsoen ollut täysin suolaamatta eikä porukalla ole mitään erityisiä ongelmia -itseasiassa näyttäisi olevan SELVÄSTI vähemmän ongelmia.
En ymmärrä mitä hyvää suolakurassa on, se kun ei todellakaan ole kovin pitävää etenkin kun sitä on paljon. Kylmässä pakkautunut lumipinta on pitävämpää kunhan ei ole kiillottunut, ja jos on niin ei suola joko toimi kylmällä tai sitten on ihan yhtä ongelmallista suolaloskaa.
Tämä talvi on osoittanut, että nastarenkaat voitaisiin Suomessa kieltää!
Putput:
Tämän ylivertaisen tietämyksen ja analyysin edessä on syytä hiljentyä.
Nasse:
Minusta tämä talvi on osoittanut sen, että puheet talvien loppumisesta voi lopettaa vahvasti ennenaikaisina.
AkiK:
No, onko havaittu suuriakin ongelmia niillä suurilla kilometrimäärillä (selvästi suurin osa maanteistä?, plus kaupungit) jossa suolausta EI ole ollut lähes koko talvena lainkaan?
Nytkin pienemmillä teillä pakkautunut lumi on LOISTAVA ajoalusta kun pitoa on uskomattoman paljon, suurempien teiden päivällä paljaat asfalttiurat ovat nyt saaneet jäätä pintään ja ovat todella liukkaat. Suolaus ei näihin auttaisi, ja nyt tälläkin hetkellä käytännössä koko maassa ajetaan ilman suolausta eikä suomalaiset ole kuolemassa sukupuuttoon.
Ota selvää muutenkin millaisia käytännössä ovat suurin osa rekkareiteistä: eipä näy suolausta. Ja kaupungeissa pakkautunut lumi on paljon parempaa kuin mössö, jäätä on joka tapauksessa paikoin aina.
AkiK:
Mihin niitä nastoja tarvitaan? Hyvin tuntuu pärjäävän ilmankin, vaikka tiet todella usein ovatkin kiillottuneet, jostain kumman syystä, vaikka enemmistö nastoilla niitä jyrsii. Tietyissä sääolosuhteissa tiet kiillottuvat itsekseen, tietyissä ne kiillottuvat ajamalla, oli renkaat sitten nastat tai ei, tietyissä olosuhteissa nastat karhentavat tien. Ja ikävä kyllä myös jyrsivät sen urille.
Putput:
Tuskinpa on suuria ongelmia, kun autoista 88% on varustettu nastoilla. Ne huolehtivat varsin nopeasti siitä, että jää karhenee jos sitä tiellä on.
Suomen koko liikennejärjestelmä on luotu siten, että aiemmin mainitsemasi joukkokuolemat eivät käytännössä ole mahdollisia vaikka ajettaisiin kesärenkailla. Järjestelmä kun huomioi riskitasot ja säätyy sen mukaan. Tällä tarkoitan ennenkaikkea nopeusrajoituksia. Raskaan liikenteen ja kitkarengasautojen lisääntyminen on jo otettu huomioon talvirajoituksilla ja jos jossain vaiheesssa on lisätarvetta niin en lainkaan epäile etteivätkö rajoitukset tippuisi vielä lisää. Pääteillä rajoitusten rikkominennkin alkaa olla isossa mittakaavassa nykyvalvonnalla vaikeaa. Eli kitkarenkaat autoihin ja 60-kyltit tienvarteen talvikuukausiksi Norjan malliin.
drive:
Aika mielenkiintoinen havainto, kumoat juuri nastojen teitä kuluttavan vaikutuksen olemassaolon.
AkiK:
Eiköhän se ole niin, että talvinopeusrajoitukset on pääasiassa nastarenkaiden takia, asvaltiteiden säästämiseksi. Koska nastarengas kuluttaa tietä sitä voimakkaammin, mitä kovemmalla voimalla nasta iskeytyy asvalttiin ja iskeytymisvoima on suoraan riippuvainen renkaan pyörimisnopeudesta.
Toivottavasti nastarenkaat kielletään mahdollisimman pian, kuten todennäköisesti tulee tapahtumaankin! Pöly on todellinen saaste keväällä ja nastat suurin syy hienojakoiseen pölyyn!
AkiK:
Enhän. Vaan sanon, että tie kiillottuu uudelleen, joissain olosuhteissa ilman ajoakin, joissain olosuhteissa kun ajetaan. Veden ja päällystemateriaalin fysiikat on aika erilaiset, kosteutta ja liukkautta tulee tien pintaan luonnollisesti, mutta kerran jyrsitty päällystemateriaali ei siihen palaa, ennenkuin uudelleen päällystetään.
Tuossa tammikuun aikana oli muutama lämmin päivä, jolloin ei teitä suolattu ja satoi hiukan räntää. Silloin ei auton lasiin lentänyt kura ollut ollenkaan likaista, vaikka esim. kehä III:lla varmaan muutama auto nastarenkain liikkuikin. Likaisenvärinen kura muodostui siis suurimmaksi osaksi suolasta ja muusta liasta kuin nastarenkaista. Kun suolaa ei muutamaan päivään kylvetty niin tuulilasiin tuleva kura oli pääosin puhdasta.
AkiK:
Hyvä, eli olet itsekin samaa mieltä ettei suolausta tarvita kun nykytiestöllä ajelee nastattomat ja raskas liikenne ilman mitään ongelmia - ilman suolaa.
ddr5:
Märällä kelillä se nastasaasta roiskuu ja tarttuu autoon, kuivalla pölisee pois etkä huomaa sitä. Tilanne on ihan sama sittenkun lämpö menee aidosti plussalle ja tiet sulavat.
Mutta se on huomattu että kun on oikea talvi, niin suolaavat vähemmän vaikka lämpötilan puolesta olisi mahdollista. Vähän tuntuu siltä, että rahastavat vain tienhoidon tilaajaa tekemällä turhia töitä, ellei oikeita ole. Ei tota parin talven takaista älytöntä suolan kylvämistä muuten voi perustella.
On täällä tosiaan monta "kesärenkailla" talvella ajajaa jotka ovat vainaita jos nastoilla ei teitä karhennettaisi?
Metsähaka:
Tai sanotaan näin, moni vainaa olisi hengissä ja monilla helpompi hengittää, jos nastarenkaat olisi Suomessakin kielletty.
Sanoo nimim. 20 vuotta kitkoilla.
Digiootti:
Monta onnettomuutta olisi varmasti vältetty, jos tiet eivät olisi niin uraisia nastarenkaiden jäljiltä. Urat heittävät hieman huonommissa säädöissä olevaa autoa helposti puoli metriä sivusuunnassa. Liukkaalla kelillä taitamaton saattaa menettää hallinnan jopa kokonaan. Kuinka usein urilla onkaan rooli siinä, kun "auto lähti heittelehtimään"? Päällysteeseen jyrsittyjen urien lisäksi jäähän jyrsityt urat rassaavat, samoin kuin urapaikkaukset.
Digiootti:
Kyllä se pääasia on turvallisuus, toki kulumisellakin on oma osuutensa mutta jos se olisi kriteerinä niin ei motarillakaan enää satasta ajettaisi. Nehän ovat vilkkaimpia teitä joten niissä kuluminenkin on voimakkainta. On absurdi ajatus että niissä ajettaisiin satasta jos talvirajoituksilla pelkkää kulumista pyrittäisiin välttämään.
Putput:
Mistä lähtien on ajettu ilman suolaa?
drive:
Eiköhän tuollaisessa ongelmassa ole kysymys jostain ihan muusta kuin asfalttiin kuluneiden urien vaikutuksesta.
Laki kyllä määrää teiden kunnossapidosta, eivät nastarenkaat sitä normia ole mihinkään muuttaneet. Kalusto kannattaa valita ja ajotapa säätää siten, että pystyy liikkumaan vallitsevissa olosuhteissa turvallisesti.
AkiK:
Dementia?
AkiK:
Niin ei tälle palstalle kirjoittavilla tietenkään ole mitään ongelmia sopeuttaa ajotapaa perunapellon edellyttämään tilanteeseen , mutta entäs niillä muilla ja tilastoilla? Nopeusrajoituksetkin on asetettu, vaikka turvalliset nopeudet pitäisi ilmankin osata valita. Moni valitsee joka tapauksessa halvimman mahdollisen kulkupelin, jolla tyydyttää omat kuljetustarpeensa. Ja sitten niihin vielä nastarenkaat kun tiet ovat niin huonossa kunnossa
Aika jänniä efektejä huomannut tänä talvena, kun ensinnäkin on jäinen tie. Sitten sen pintaa on tiekarhulla tasoitettu, jolloin uriin jää jäätä ja välistä tie puhdistuu paremmin. Sitten niissä uran kohdissa on vielä jäässä urat. Olis pikkasen parempi ajella tasaista tietä, jonka voisi talvellakin kunnolla tasaiseksi jyrätä. Tuollaisesta kun joku laittaa autonsa heittelehtimään, niin entistä enemmän vaan kokee tarvitsevansa nastoja.
Hyvillä kitkoillakin pärjää, kun malttaa vähän ennakoida, mutta olen samaa mieltä, että nastarenkaista toki löytynee se turvallisin vaihtoehto.
drive:
Myös viinissä saa olla se 10% alkoholia ilman että se aiheuttaa humaltumista.
tiedähäntä onko oikein kirjoittaa tänne mutta ainakin meilläpäin (norjassa )on levitetty viimepäivinä valtateille hiekkaa...
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Katup%C3%B6ly+suurin+syd%C3%A4nkohtausten+aiheuttaja/1135264078268
Joka on ongelma varsinkin neuvostosuomessa, kiitos nastarenkaiden.
drive:
Meinaatko, ettei markkinataloussuomessa, tai kapitalistisuomessa olisi katupölyongelmaa?
drive:
ilmeisesti kärsivät suomen nastarenkaista kaukokulkeuman kautta....
Suomessa nyt on muitakin terveysriskejä isoimmissa kaupungeissa ( Helsingissä ) kuin se nastojen tuottaman katupölyn osuus ( muutamia prosentteja ).
http://www.talouselama.fi/uutiset/article546360.ece
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article51382.ece
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/60520-dieselauto-on-terveysriski
http://www.tohtori.fi/?page=7743008&id=5727283