tasanopeustaktiikka on huvittava. Motarilla oli tänään yksi sellainen. Kaupungista ulos ajettaessa 80 km/h alueella tämä meni minusta ylinopeudella ohi. Kun rajoitus nousi ensin satasen ja sitten 120, tämä ajeli n. 110 km/h, kun sen ohitin. Kohta rajoitus kuitenkin laski tuoreen päällysteen takia sataseen, ja kaveri meni minusta ohi. Rajoituksen palauduttua minä vuorostani ohitin sen...
Tuttu havainto myös 40-50-60 tai 40-60-80 yhdistelmistä, joilla nopeuden muuttaminen rajoituksen mukaan tuntuu joillekin tasanopeuskuskeille hankalalta, joten he ajavat joka rajoituksella jotain muuta kuin rajoitusnopeutta.
Tein videon normaalin ajotavan ja legaalin ajotavan eroista.
"Normaalia ajotapaa kuvatessani peitin mittarit pipolla. Kuvaustilanteen aiheuttamista "paineista" johtuen nopeutta saattoi olla hieman tavallista enemmän.
Legaalia ajotapaa kokeillessani suuntasin videokameran nopeusmittaria kohti, aina kun huomasin vilkaisevani sitä. Koska olen aloittelija (ja toivottavasti pysynkin sellaisena), katseen suuntaamisia mittariin tapahtui kenties useammin kuin kokeneella legaalikuskilla. En osaa päätellä nopeutta pelkän tuntuman perusteella, vaan joudun katsomaan mittaria.
Videokuvaus kenties teki myös "legaalikokeilusta" illegaalin, mutta tätä puolta asiasta en tarvinne tämän enempää käsitellä.
Haluaisin ihan mielenkiinnosta kysyä, että jos oletetaan että aloittelijan pitää priorisoida jotain asioita toissijaisiksi, niin mitä nämä asiat voisivat olla? Jokseenkin nopeuden tarkkailu on tulee ensimmäisenä mieleen oli se hyvä vaihtoehto eli ei.
Herbert:
Tuttu havainto myös 40-50-60 tai 40-60-80 yhdistelmistä, joilla nopeuden muuttaminen rajoituksen mukaan tuntuu joillekin tasanopeuskuskeille hankalalta, joten he ajavat joka rajoituksella jotain muuta kuin rajoitusnopeutta.
Tein videon normaalin ajotavan ja legaalin ajotavan eroista.
"Normaalia ajotapaa kuvatessani peitin mittarit pipolla. Kuvaustilanteen aiheuttamista "paineista" johtuen nopeutta saattoi olla hieman tavallista enemmän.
Legaalia ajotapaa kokeillessani suuntasin videokameran nopeusmittaria kohti, aina kun huomasin vilkaisevani sitä. Koska olen aloittelija (ja toivottavasti pysynkin sellaisena), katseen suuntaamisia mittariin tapahtui kenties useammin kuin kokeneella legaalikuskilla. En osaa päätellä nopeutta pelkän tuntuman perusteella, vaan joudun katsomaan mittaria.
Videokuvaus kenties teki myös "legaalikokeilusta" illegaalin, mutta tätä puolta asiasta en tarvinne tämän enempää käsitellä.
http://youtu.be/EPafvdeqSR0
Minusta on pelottava ajatus, että ajotaidon puutteita kompensoidaan jättämällä ajonopeus vähäiselle huomiolle.
Herbert:
Juuri näin.
Yhtä kehno aasinsilta on tunnistaa muiden ajamisessa virhe, josta päätellään, ettei omia virheitä ole tarpeen korjata.
On näitä varmaan muitakin, mutta niille on yhteistä ajattelutapa, ettei omaa ajamista tarvitse parantaa, koska ympärllä näkyy muitakin virheitä.
Haluaisin ihan mielenkiinnosta kysyä, että jos oletetaan että aloittelijan pitää priorisoida jotain asioita toissijaisiksi, niin mitä nämä asiat voisivat olla? Jokseenkin nopeuden tarkkailu on tulee ensimmäisenä mieleen oli se hyvä vaihtoehto eli ei.